Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zure oordruppels


Wafels

Aanbevolen berichten

degene die weleens een ontsteking in zijn oor heeft gehad weet hoe pijnlijk dit kan zijn :mad:

Ik zelf heb dat ook zo af en toe , dus ik weet wat het is .

Nu hebben duikers ook vaak last van dit verschijnsel en gebruiken ze eigenlijk hetzelfde middel wat ik van mijn KNO arts ervoor kreeg

Hij zei mij toen je kan het zelf zo maken of ik geef je een receptje (de eerste keer heb ik het receptje gebruikt maar daarna heb ik het gewoon zelf gemaakt )

het is hetzelfde recept als wat ik hieronder erbij voeg . Ik heb het hele artikel er maar bijgedaan , het is van een duikschool .

het is een heel simpel middeltje wat goed werkt .ook bij niet duikers ;)

gr will

 

Zure oordruppels

Vaak krijgt men oorpijn na de duik, door een combinatie van vochtige gehoorgangen en afkoelende wind. Vooral als men duikt vanaf een boot, zijn er sommige duikers die na enkele dagen met dit probleem verveeld zitten.

Bij veel duiken kan de beschermende laag oorsmeer (cerumen) uit de gehoorgang gespoeld worden door het veelvuldig contact met water. Daar komt nog bij dat de wandcellen van de gehoorgang opzwellen door de continu vochtige omgeving. Op een bepaald moment trekken deze cellen voldoende grote openingen dat de bacteriën, die zich normaal op het oppervlak van de gehoorgang bevinden, onder de opperhuid van de gehoorgang kunnen kruipen. Daar vinden ze een aangenaam warm plekje en beginnen zich te vermenigvuldigen.

Voor je het weet wordt je gehoorgang jeukerig, pijnlijk en geïnfecteerd. Zonder behandeling kan de opzwelling zich verder verspreiden tot de naburige lymfenknopen, waar de infectie zo pijnlijk kan worden dat het bewegen van de kaken zeer ongemakkelijk wordt. Op dat moment zijn antibiotica de enige oplossing en kan je het duiken wel even vergeten.

Waarom heeft de ene duiker of zwemmer er last van en de andere niet? Dat heeft te maken met de PH van de huid van de gehoorgang. Te zuur of te basisch is niet goed. Meestal is de PH te basisch bij mensen met oorinfecties.

Deze oorinfectie, eigenlijk een schimmelinfectie die veroorzaakt wordt door bacterieën, is beter gekend als Otitis Externa (in de volksmond 'zwemmersoor' genoemd) en te voorkomen door het gebruik van zure druppels (opgelost azijn).Otitis externa reageert gunstig op een pH wijziging van de gehoorgang. Zure oordruppels hebben een dubbele werking:

• de alcoholische oplossing, voor het snel drogen van de vochtige gehoorgang.

• het zuur, ter bescherming tegen bacteriën, hersteld de normaal heersende zure pH-waarde.

Uiteraard is het spoelen van de oren na de duik wenselijk. Wel niet met kraantjes water (want brak en dus basisch is), maar wel met mineraal water (bijv. blauwe Spa Reine of een equivalent). Laat naderhand het water uit de gehoorgang lopen door het hoofd scheef te houden en te schudden. Nadien gehoorgang lichtjes drogen met een tissue of haardroger, zonder de huid te kwetsen en zo nodig zure oordruppels of het in de handel te koop aangeboden product Garazone extern gebruiken. Garazone bevat een beetje cortisone, wat ontzwellend werkt. Garazone bevat ook Geomycine, wat de jeuk vermindert. In het geval van een trommelvliesperforatie is de stof Geomycine zeer toxisch en Garazone mag dan zeker niet gebruikt worden.

In België zijn Garasone oordruppels echter uit de handel genomen. Ze zijn vervangen door Polydexa oordruppels. Polydexa bevat dexamethasone (= cortisone) dus ook niet gebruiken bij vermoeden van trommelvliesperforatie omwille van ototoxiciteit. Bevat ook neomycinesulfaat en polymyxine B sulfaat, beide zijn een antibiotica. Bij gebruik langer dan 1 week kunnen antibiotica druppels aanleiding geven tot resistente schimmelinfecties. Dus Polydexa niet langer dan 1 week gebruiken. Misschien best zelfgemaakte zure oordruppels gebruiken?

Het recept

Vul een klein flesje, voorzien van een pipetdopje, met volgend mengsel:

• 2/3 ontsmettingsalcohol

• 1/3 azijn (welke je gebruikt op de salade; bijv. van het merk 'de blauwe hand')

Eventueel mag je de verhouding wijzigen naar 50% ontsmettingsalcohol en 50% azijn. Deze verhouding werkt wel iets krachtiger in én kan een branderig gevoel geven tijdens de behandeling. Dit branderig gevoel is niet schadelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
degene die weleens een ontsteking in zijn oor heeft gehad weet hoe pijnlijk dit kan zijn :mad:

Ik zelf heb dat ook zo af en toe , dus ik weet wat het is .

Nu hebben duikers ook vaak last van dit verschijnsel en gebruiken ze eigenlijk hetzelfde middel wat ik van mijn KNO arts ervoor kreeg

Hij zei mij toen je kan het zelf zo maken of ik geef je een receptje (de eerste keer heb ik het receptje gebruikt maar daarna heb ik het gewoon zelf gemaakt )

het is hetzelfde recept als wat ik hieronder erbij voeg . Ik heb het hele artikel er maar bijgedaan , het is van een duikschool .

het is een heel simpel middeltje wat goed werkt .ook bij niet duikers ;)

gr will

 

Zure oordruppels

Vaak krijgt men oorpijn na de duik, door een combinatie van vochtige gehoorgangen en afkoelende wind. Vooral als men duikt vanaf een boot, zijn er sommige duikers die na enkele dagen met dit probleem verveeld zitten.

Bij veel duiken kan de beschermende laag oorsmeer (cerumen) uit de gehoorgang gespoeld worden door het veelvuldig contact met water. Daar komt nog bij dat de wandcellen van de gehoorgang opzwellen door de continu vochtige omgeving. Op een bepaald moment trekken deze cellen voldoende grote openingen dat de bacteriën, die zich normaal op het oppervlak van de gehoorgang bevinden, onder de opperhuid van de gehoorgang kunnen kruipen. Daar vinden ze een aangenaam warm plekje en beginnen zich te vermenigvuldigen.

Voor je het weet wordt je gehoorgang jeukerig, pijnlijk en geïnfecteerd. Zonder behandeling kan de opzwelling zich verder verspreiden tot de naburige lymfenknopen, waar de infectie zo pijnlijk kan worden dat het bewegen van de kaken zeer ongemakkelijk wordt. Op dat moment zijn antibiotica de enige oplossing en kan je het duiken wel even vergeten.

Waarom heeft de ene duiker of zwemmer er last van en de andere niet? Dat heeft te maken met de PH van de huid van de gehoorgang. Te zuur of te basisch is niet goed. Meestal is de PH te basisch bij mensen met oorinfecties.

Deze oorinfectie, eigenlijk een schimmelinfectie die veroorzaakt wordt door bacterieën, is beter gekend als Otitis Externa (in de volksmond 'zwemmersoor' genoemd) en te voorkomen door het gebruik van zure druppels (opgelost azijn).Otitis externa reageert gunstig op een pH wijziging van de gehoorgang. Zure oordruppels hebben een dubbele werking:

• de alcoholische oplossing, voor het snel drogen van de vochtige gehoorgang.

• het zuur, ter bescherming tegen bacteriën, hersteld de normaal heersende zure pH-waarde.

Uiteraard is het spoelen van de oren na de duik wenselijk. Wel niet met kraantjes water (want brak en dus basisch is), maar wel met mineraal water (bijv. blauwe Spa Reine of een equivalent). Laat naderhand het water uit de gehoorgang lopen door het hoofd scheef te houden en te schudden. Nadien gehoorgang lichtjes drogen met een tissue of haardroger, zonder de huid te kwetsen en zo nodig zure oordruppels of het in de handel te koop aangeboden product Garazone extern gebruiken. Garazone bevat een beetje cortisone, wat ontzwellend werkt. Garazone bevat ook Geomycine, wat de jeuk vermindert. In het geval van een trommelvliesperforatie is de stof Geomycine zeer toxisch en Garazone mag dan zeker niet gebruikt worden.

In België zijn Garasone oordruppels echter uit de handel genomen. Ze zijn vervangen door Polydexa oordruppels. Polydexa bevat dexamethasone (= cortisone) dus ook niet gebruiken bij vermoeden van trommelvliesperforatie omwille van ototoxiciteit. Bevat ook neomycinesulfaat en polymyxine B sulfaat, beide zijn een antibiotica. Bij gebruik langer dan 1 week kunnen antibiotica druppels aanleiding geven tot resistente schimmelinfecties. Dus Polydexa niet langer dan 1 week gebruiken. Misschien best zelfgemaakte zure oordruppels gebruiken?

Het recept

Vul een klein flesje, voorzien van een pipetdopje, met volgend mengsel:

• 2/3 ontsmettingsalcohol

• 1/3 azijn (welke je gebruikt op de salade; bijv. van het merk 'de blauwe hand')

Eventueel mag je de verhouding wijzigen naar 50% ontsmettingsalcohol en 50% azijn. Deze verhouding werkt wel iets krachtiger in én kan een branderig gevoel geven tijdens de behandeling. Dit branderig gevoel is niet schadelijk.

 

beste Wafels, een aantal zaken kloppen helaas niet, enkele verbetert puntjes:

1. Een schimmel is een schimmel en een bacterie dus niet. De meeste otitiden externa, oftewel een ontsteking van je gehoorgang, is meestal een bacterie. We zien het met name bij zwemmers en bij mensen die peuteren of watten stokjes fanaten. Schimmels zien we met name na behandeling met corticosteroïden en bij Diabetici.

2. Een trommelvlies perforatie zien we met name bij kinderen met een doorgebroken midden-oor ontsteking, w waarbij het zeldzaam is dat de gehoorgang ook gaat ontsteken. De andere trommel vlees kandidaten zijn de watten stok fanaten die even te diep raggen of iemand geeft per ongeluk een duwtje.....dan mag je nooit azijn druppels gebruiken, maar aluminiumacetaat wel. Vraag me niet hoe je dat maakt, misschien @vheeswijk een tip.

3. De gehoorgang zwelt op, door de bacteriën in de huid van de gehoorgang. In feite is het een erysipelas van de gehoorgang (Google is je vriend). Lokale behandeling met verdund azijn is meestal voldoende, bij sterke zwelling een weinig prednison (=cortico) helpt te ontzwellen. Maar geeft dus klein risico op schimmel.

4. Het gebruik van antibiotica in de druppels is -sorry- weer typisch dom buitenlands gebruik, feitelijk misbruik, en leidt alleen maar tot meer resistente bacteriën. Die preparaten moet je reserveren voor de gevallen die niet reageren op azijn.

5. Of alcohol in een dergelijke concentratie slim is, weet ik niet. Klinkt niet als een aanrader. Mij is het gebruik niet bekend.

6. Een prop in het oor (oorsmeer, ook wel cerumen genoemd) kan door slaolie worden verweekt, waarna zachtjes uitgespoeld.

7. Oorsmeer is essentieel voor de gehoorgang, beschermt tegen bacteriën en is niet vies. Afblijven dus.

8. Het enige dat in de gehoorgang mag, is je elleboog zei mijn anatomie leraar altijd, dus niet peuteren.

9. Insecten in de gehoorgang komen nogal eens voor, met name de kakkerlak. Die kan namelijk niet achteruit kruipen. Zit er een beestje in je oor, dan is er maar één oplossing: kaarsvet of was erin (ja, dat is warm!) of elk ander vet dat smelt en stolt net boven lichaamstemperatuur. Succes.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze ik ben geen medicus ik heb enkel wel degelijk baat bij deze azijnoplossing ,In het verleden heb ik verscheidene malen van mijn huisarts

oordruppels en oortampon gehad doch zonder succes zodat ik door werd gestuurd naar de KNO arts hier in het ziekenhuis . Mijn probleem is doordat ik mijn hele leven in vrij koud water

heb gezwommen en gedoken dat ik hele nauwe gehoorgangen heb gekregen die heel makkelijk geinfecteerd raken . die zure oordruppels waren voor mij een verademing

gewoon een paar dagen 2 of 3 x wat druppels erin en het is over . Wat de oorzaak van die infecties is , bacterie of schimmel mij maakt het niet , die druppels doen hun werk

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze ik ben geen medicus ik heb enkel wel degelijk baat bij deze azijnoplossing ,In het verleden heb ik verscheidene malen van mijn huisarts

oordruppels en oortampon gehad doch zonder succes zodat ik door werd gestuurd naar de KNO arts hier in het ziekenhuis . Mijn probleem is doordat ik mijn hele leven in vrij koud water

heb gezwommen en gedoken dat ik hele nauwe gehoorgangen heb gekregen die heel makkelijk geinfecteerd raken . die zure oordruppels waren voor mij een verademing

gewoon een paar dagen 2 of 3 x wat druppels erin en het is over . Wat de oorzaak van die infecties is , bacterie of schimmel mij maakt het niet , die druppels doen hun werk

gr will

Snap ik. Ik heb nog nooit gehoord van effect kou op je gehoorgangen, ik lag mijn hele jeugd in de plomp, normale oortjes.

 

Dat het jou geen snars uitmaakt of het schimmel of bacterie is, prima. Wel denk ik dat je de juiste informatie moet verschaffen. Een zwam is ook geen muis, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze ik ben geen medicus ik heb enkel wel degelijk baat bij deze azijnoplossing ,In het verleden heb ik verscheidene malen van mijn huisarts

oordruppels en oortampon gehad doch zonder succes zodat ik door werd gestuurd naar de KNO arts hier in het ziekenhuis . Mijn probleem is doordat ik mijn hele leven in vrij koud water

heb gezwommen en gedoken dat ik hele nauwe gehoorgangen heb gekregen die heel makkelijk geinfecteerd raken . die zure oordruppels waren voor mij een verademing

gewoon een paar dagen 2 of 3 x wat druppels erin en het is over . Wat de oorzaak van die infecties is , bacterie of schimmel mij maakt het niet , die druppels doen hun werk

gr will

Snap ik. Ik heb nog nooit gehoord van effect kou op je gehoorgangen, ik lag mijn hele jeugd in de plomp, normale oortjes.

 

Dat het jou geen snars uitmaakt of het schimmel of bacterie is, prima. Wel denk ik dat je de juiste informatie moet verschaffen. Een zwam is ook geen muis, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze dat kan hé , dat u daar nooit van gehoord heeft , maar zegt dat het niet waar is , ( http://www.neus-keel-oor.be/nl/nko/oor/aandoeningen/te_nauwe_gehoorgang/ )

Ik weet ook niet wat u verstaat onder '' uw hele jeugd in de plomp liggen '' voor mij is dat van 4-5 jaar tot nu toe ,

en tot zo'n 15 jaar geleden was dat in de zee van vroeg in het voorjaar tot begin december (water temp is dan rond de 8 a 10 graden C hier ,s'zomers plm 18 a 19 C max )

Maar dat is wat ik indertijd te horen kreeg van dezelfde KNO arts en ik twijfel zeker niet aan zijn kunnen . dat recept wat ik daar op het internet zag bij die duikschool

was precies hetzelfde als ik van deze arts kreeg en als u daar aan twijfelt prima , daar kan ik niets aan verhelpen.Ik kan u enkel zeggen dat het voor mij uitstekend werkt .

en ik ga er zeker niet over verder debatteren . Mischien dat ooit eens iemand het in een slechte situatie herinnert en dit toch probeert , geloof hij zal blij zijn

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast morningglory

Ook een goede middag ;-)

 

Ik duik zelf al een aantal jaren en ben bekend met de diverse "brouwsels" die in diverse samenstellingen verkrijgbaar zijn (ook met waterstofperoxide). Vandaar een kleine toelichting op het gebruik van oordruppels binnen de duikwereld.

In de duikwereld worden deze producten preventief gebruikt zowel voor als na een duik om te voorkomen dat je oren "dicht" gaan zitten. Waardoor je niet meer kan klaren of te wel einde duik/duikvakantie. Het spul wordt niet alleen gebruikt ter voorkoming van infectie van schimmels/ bacterie maar ook voor het oplossen van zoutkristallen.

 

Sommige duikers hebben in koud water meer last met klaren maar dit kan meerdere oorzaken hebben dan alleen het koude water. Koud water veroorzaakt veelal meer stress onderwater en door stress kan je moeilijker klaren.

 

Preventief gebruik van antibiotica ben ik zelf nog niet tegen gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...

Off Topic

 

Beste @Keyser Suze en @Wafels

 

Heel mooi dat mensen even, op elkaar reageren, en dat het kan leiden tot een betere band, en begrip voor elkaar.

Een heel mooi voorbeeld van empathie.

Een stukje volwaardigheid, en volwassen gedrag.

 

Je ziet vaak om je heen dat door een kleinigheid mensen uit elkaar gedreven worden en de boel escaleert.

Zelfs sterke familie banden worden door zoiets verbroken.

 

Heel goed mannen.

================

De heer @vheeswijk komt ook nog te sprake.

 

On Topic.

Om nog even op het thema terug te komen, wij gebruiken al haast zeventig jaar Johannes Olie (sint janskruid) van Dr A.Vogel met veel succes bij ongemakken en zeker voor oor problemen het lost oorsmeer op verzorgt en geneest pijnlijke aangetaste gehoor problemen.

Een aantal dagen een goed passend watje in het oor met de Johannes Olie.

Tip breng met naald en dun garen een "lus draadje" door het wat je heen, om makkelijk weer het watje uit het oor te krijgen, want dat wil nog wel eens moeilijk gaan, dan trekje het er uit als een Tampon uit de je weet wel.

Als de probleem vererger, dan zeker naar de huisarts gaan, want het zou juist verbetering moeten geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Op 7-9-2013 om 12:04, Wafels zei:

degene die weleens een ontsteking in zijn oor heeft gehad weet hoe pijnlijk dit kan zijn :mad:

Ik zelf heb dat ook zo af en toe , dus ik weet wat het is .

Nu hebben duikers ook vaak last van dit verschijnsel en gebruiken ze eigenlijk hetzelfde middel wat ik van mijn KNO arts ervoor kreeg

Hij zei mij toen je kan het zelf zo maken of ik geef je een receptje (de eerste keer heb ik het receptje gebruikt maar daarna heb ik het gewoon zelf gemaakt )

het is hetzelfde recept als wat ik hieronder erbij voeg . Ik heb het hele artikel er maar bijgedaan , het is van een duikschool .

het is een heel simpel middeltje wat goed werkt .ook bij niet duikers ;)

gr will

 

Zure oordruppels

Vaak krijgt men oorpijn na de duik, door een combinatie van vochtige gehoorgangen en afkoelende wind. Vooral als men duikt vanaf een boot, zijn er sommige duikers die na enkele dagen met dit probleem verveeld zitten.

Bij veel duiken kan de beschermende laag oorsmeer (cerumen) uit de gehoorgang gespoeld worden door het veelvuldig contact met water. Daar komt nog bij dat de wandcellen van de gehoorgang opzwellen door de continu vochtige omgeving. Op een bepaald moment trekken deze cellen voldoende grote openingen dat de bacteriën, die zich normaal op het oppervlak van de gehoorgang bevinden, onder de opperhuid van de gehoorgang kunnen kruipen. Daar vinden ze een aangenaam warm plekje en beginnen zich te vermenigvuldigen.

Voor je het weet wordt je gehoorgang jeukerig, pijnlijk en geïnfecteerd. Zonder behandeling kan de opzwelling zich verder verspreiden tot de naburige lymfenknopen, waar de infectie zo pijnlijk kan worden dat het bewegen van de kaken zeer ongemakkelijk wordt. Op dat moment zijn antibiotica de enige oplossing en kan je het duiken wel even vergeten.

Waarom heeft de ene duiker of zwemmer er last van en de andere niet? Dat heeft te maken met de PH van de huid van de gehoorgang. Te zuur of te basisch is niet goed. Meestal is de PH te basisch bij mensen met oorinfecties.

Deze oorinfectie, eigenlijk een schimmelinfectie die veroorzaakt wordt door bacterieën, is beter gekend als Otitis Externa (in de volksmond 'zwemmersoor' genoemd) en te voorkomen door het gebruik van zure druppels (opgelost azijn).Otitis externa reageert gunstig op een pH wijziging van de gehoorgang. Zure oordruppels hebben een dubbele werking:

de alcoholische oplossing, voor het snel drogen van de vochtige gehoorgang.

het zuur, ter bescherming tegen bacteriën, hersteld de normaal heersende zure pH-waarde.

Uiteraard is het spoelen van de oren na de duik wenselijk. Wel niet met kraantjes water (want brak en dus basisch is), maar wel met mineraal water (bijv. blauwe Spa Reine of een equivalent). Laat naderhand het water uit de gehoorgang lopen door het hoofd scheef te houden en te schudden. Nadien gehoorgang lichtjes drogen met een tissue of haardroger, zonder de huid te kwetsen en zo nodig zure oordruppels of het in de handel te koop aangeboden product Garazone extern gebruiken. Garazone bevat een beetje cortisone, wat ontzwellend werkt. Garazone bevat ook Geomycine, wat de jeuk vermindert. In het geval van een trommelvliesperforatie is de stof Geomycine zeer toxisch en Garazone mag dan zeker niet gebruikt worden.

In België zijn Garasone oordruppels echter uit de handel genomen. Ze zijn vervangen door Polydexa oordruppels. Polydexa bevat dexamethasone (= cortisone) dus ook niet gebruiken bij vermoeden van trommelvliesperforatie omwille van ototoxiciteit. Bevat ook neomycinesulfaat en polymyxine B sulfaat, beide zijn een antibiotica. Bij gebruik langer dan 1 week kunnen antibiotica druppels aanleiding geven tot resistente schimmelinfecties. Dus Polydexa niet langer dan 1 week gebruiken. Misschien best zelfgemaakte zure oordruppels gebruiken?

Het recept

Vul een klein flesje, voorzien van een pipetdopje, met volgend mengsel:

2/3 ontsmettingsalcohol

1/3 azijn (welke je gebruikt op de salade; bijv. van het merk 'de blauwe hand')

Eventueel mag je de verhouding wijzigen naar 50% ontsmettingsalcohol en 50% azijn. Deze verhouding werkt wel iets krachtiger in én kan een branderig gevoel geven tijdens de behandeling. Dit branderig gevoel is niet schadelijk.

 

Dit lijkt mij niet goed voor de trommelvlies het kan naar mijn gevoel de trommelvlies ontvetten en uitdrogen, en daar door blijvende schade geven aan de cellen van de trommelvlies, maar dat is mijn idee.

Sinds kort houd ik de gehooringang vettig en schoon met een wattenstokje met uierzalf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...