Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Sinds een week douche ik koud. Het heeft diverse voordelen: een beter immuunsysteem, een betere stofwisseling, goed voor huid en haar, enzovoorts. Verder bespaart koud douchen natuurlijk veel energie. Je staat ook korter onder de douche, dus ook verbruik je minder water.

 

Specifiek voor preppers lijkt het me goed omdat je niet meer afhankelijk bent van gas of elektriciteit om je water mee te verwarmen. In een (kleine) SHTF zal de energievoorziening een tijdje uitvallen. Zolang er nog water uit de kraan komt, is het dan 'business as usual' qua douchen.

 

Veel mensen vinden het een verschrikkelijk idee om koud te douchen. Ik moet zeggen dat ik er ook jaren zo over dacht. Ik was zelfs een enorm liefhebber van een lange warme douche. Maar het is echt zo: het went heel snel en daarna is het heerlijk!

 

Iedereen moet voor zichzelf uitzoeken hoe hij of zij het aanpakt, maar ik ben als volgt begonnen: normaal beginnen (met warm water dus) en dan een draai aan de kraan geven naar lauw. Met enige vertraging komt het uit de douchekop, dus je bent al voorbereid. Even wennen en daarna nog zo'n draai.

 

Het is in het begin verbazingwekkend hoe koud het water kan zijn! Twintig graden voelt al ijskoud, maar dat wordt nog een stuk erger als je hem helemaal doordraait naar het blauwe gebiedje. Je kunt ook koud beginnen. Maak dan eerst je polsen nat en ga zo richting je hartstreek.

 

Toch is het zo dat het snel went! Ik gebruik nu bijna geen warm water meer en sta een paar minuten met de kraan op maximaal koud. Je hapt even naar adem, dat hoort zo. Maar na korte tijd lijkt het water warmer te worden. Na afloop begint het echte genieten. Je voelt je tintelend en fris! Het voelt ook als een overwinning, alsof je net een heel stuk hebt gesport. Je krijgt een goed gevoel over jezelf.

 

Ik zou zeggen: probeer het! Niet één keertje, maar probeer het minimaal vier dagen. Baat het niet, dan schaadt het niet.

 

Hier een linkje met de gezondheidsvoordelen (er zijn tientallen van dit soort artikelen te vinden) http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/lifestyle/117668-is-een-koude-douche-gezond.html

 

N.B. Niet doen als je zwanger bent of een zwak hart hebt!

 

P.S. Sorry als er al een onderwerp over koud douchen bestaat. Ik heb de zoekfunctie gebruikt :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

FF een paar kanttekeningen mbt koud water.

Iedereen kent wel de verhalen over hoelang je in koud water kan overleven.

Iedereen weet ook dat er diverse factoren zijn die dat overleven kunnen verlengen of verkorten( kleding, drank etc).

Nooit in 1 keer onder een koude douche stappen, zeker niet in de zomer.

Je lichaam krijgt een opdonder, gaat de belangrijkste vitale functies beschermen, en onttrekt bloed aan de lichaamsdelen die het verst van je hart en brein afstaan.

Je kan dus onderuit gaan in de douche doordat je voeten geen vers bloed krijgen.

En zoals Koolmees al aangaf, je hart kan letterlijk verkrampen en onregelmatig gaan slaan door de schok van koud water.

Mbt tot alcohol, daardoor is je lichaam lichtelijk tot zwaar( ligt aan je comsumptieverbruik) verdoofd.

Je voelt en merkt de schok niet.

Ik ben ooit in het water( een vaart) gesprongen in de winter om een dronken vent uit zijn gecrashde auto te halen.( ja, ik ben dapper).

Na 4,5 minuut in het water begon ik onbeheersbaar te trillen. Dat is een verdedigingsmechanisme van je lichaam, wat op deze manier probeert warmte te generen.(en ik was nuchter)

En ja, samen met andere omstanders is die dronken l@l uit het water gehaald. En heeft het overleefd, maar ternauwernood hoorde ik later van zijn dankbare familie.

Later hoorde ik van een brandweerman dat de omgevingstemperatuur 5 graden was, en de watertemperatuur 3.

 

Moraal: onderschat niet de kracht van koud water, zelfs thuis niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Douche is inderdaad een luxe wat ik wel HEEEEEL erg zou gaan missen. 10 dagen hiken en alleen maar koud beekwater is leuk voor 10 dagen, maar dag 11 in het hotel was een verademing.

 

Dus mocht het zo ver zijn, zou ik ook het wasbakje en water gebruiken en dit water op laten warmen door de zon waardoor de meeste kou er uit is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Douchen staat voor mij op stip op nummer #2. Een heerlijke warme start of afsluiting van de dag en voel het echt als een meditatie. Ik had zelfs nog nooit gedacht over koud doen en @Koolmees heeft een gevoelige snaar bij mij geraakt. Ik laat het idee even bezinken en kom er later op terug.

 

lekker met de vrouw in bad, kan ze de ontspanning ook voor je afmaken ;)

maar zonder gein, ik herken dat wel, af en toe samen in een lekker warm bad met wat kaarsen en koude red bull is ontspannend en kan je zonder afleiding even goed praten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Douche is inderdaad een luxe wat ik wel HEEEEEL erg zou gaan missen. 10 dagen hiken en alleen maar koud beekwater is leuk voor 10 dagen, maar dag 11 in het hotel was een verademing.

 

Dus mocht het zo ver zijn, zou ik ook het wasbakje en water gebruiken en dit water op laten warmen door de zon waardoor de meeste kou er uit is.

 

voor thuis zou ik een solarshower maken

je kan ze ook kopen, dat zijn zwarte zakken met een slang en douchekopje, die vul je met water, poos in de zon leggen, ophangen en klaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

een meer permanente DIY douche kan ook zelf gemaakt worden.

[ATTACH=CONFIG]5402[/ATTACH]

sorry voor de slechte tekening is niet me sterkste kant.

ik zal het uitleggen. plaats een regen ton op hoogte. bevestig de warme en de koude leiding. de warme leiding heeft een spiraal in de buis waar onder je een vuurtje kan starten. dus ook een vuurschaal op hoogte. kraan op normale hoogte en gravity doet de rest.

 

ik ben de mijne eigenlijk net aan het vernieuwen ik was de honden er onder ^^ soms mezelf ook.

 

Edit: materialen die je kan vinden dus moeten niet perse worden aan gekocht.

 

mvg MD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een jaar lang met koud water geleefd in Spanje. In de zomer vond ik het geen probleem, maar in de winter was het verrekte koud. Ik zette altijd een keteltje water op en deed deze in een gieter van 10 liter. Beetje aanvullen met koud en het was precies genoeg om je even in te zepen en af te spoelen.

 

Later heb ik toen een zwarte 1000 liter vat op het dak van één van de bijgebouwen gezet en hier een Gardena koppeling aangemaakt met douchekop. Ik vulde hem meestal met 500 liter, dan was het eerder warm. Beetje beton en een paar tegels en de buitendouche was af. Inmiddels heb ik warm water, maar het was te doen.

 

Je hebt tegenwoordig heel goedkoop solar douches die ongeveer 30-60 liter water opwarmen via een paneeltje. Heb even een willekeurige opgezocht op het net maar is erg goedkoop. http://www.web-shoppy.nl/webshop/sanitair/detail/177/solar-buitendouche.html

 

Zijn dus verschillende oplossingen voor je en solar doet het ook binnen. Mocht je wel elektra hebben, dan kun je ook onderstaande nemen.

 

http://www.megamove.nl/a-24020713/butaan-propaan-geiser/geen-geiser-geen-boiler-maar-toch-wilt-u-goedkoop-warm-water-op-220-volt/

 

Veel oplossingen dus.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wennen aan koud water is zonder meer nuttig. Niet zozeer als energie maatregel (er zijn tenslotte tal van manieren om water redelijk milieuvriendelijk warm te maken), maar meer om je lichaam aan koud water te laten wennen. Het is vooral een mentale training om de paniekreactie van je lichaam onder controle te krijgen. Echt wennen doet het m.i. nooit: het voelt altijd even onaangenaam en als je niet de kans krijgt om snel op te warmen is het zelfs gevaarlijk. Zeker buiten met lage temperaturen en/of wind ligt hypothermia snel op de loer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik douche al 9 jaar koud. Het enige warme/hete water dat ik gebruik komt uit de waterkoker.

Alleen als het 's winters heel erg koud is dan was ik me uit een teil... 70% koud water + 30% heet water.

 

Ik kan het iedereen aanraden. :D

 

Dat is wel heel stoer: altijd vrijwillig koud douchen. En goed voor je libido;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

lekker met de vrouw in bad, kan ze de ontspanning ook voor je afmaken ;)

maar zonder gein, ik herken dat wel, af en toe samen in een lekker warm bad met wat kaarsen en koude red bull is ontspannend en kan je zonder afleiding even goed praten

 

Getver, hoe bedenk je het ? Met redbull nog wel. Doe mij maar een fles champieper.

 

Zelf neem ik graag een warm bad. Douche mag dan wel modern zijn, ik geniet meer van een lekker badje. Mijn vrouw wast zich vaak met koud water, het zou de geest sterken en zorgen voor stevige borsten. Daar kan je volgens mij niets tegen hebben. Voor mij mag het lekker warm zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me helemaal aan bij het vehaal....

 

Maar :o

 

Preppen betekent voor mij niet stoppen met genieten of leuke dingen doen.

Preppen is in eerste instantie voorbereiden om te overleven en ja dat kan betekenen om in nood terug naar de complete basis te kunnen/moeten gaan.

Maar ook om te voorkomen dat ik moet gaan plunderen en zoveel mogelijk een normaal, fijn of zelfs een wat 'luxe' leven te kunnen blijven behouden.

 

Dus ja met een teiltje water het hele gezin wassen dat kan in geval van nood ( met koud water als het moet).

Maar ik probeer ook om altijd in warmwater te kunnen voorzien:

Zonne energie gebruiken, een zonnedouce, of meters zwarteleidingen enz enz.

Hout, gas vuur om een teiltje warm water te krijgen.

 

Zorg dat je een stalen badkuip hebt, je kunt met een tiental waxinelichtjes onder je stalenkuip je bad warm houden en het hele gezin een superdag bezorgen door ze allemaal een warmbad te kunnen geven!

 

Het kan allemaal zonder luxe, maar al is het elke week een keer iets van luxe en bv elke maand in de winter een lekker warm bad en je zult zien dat zulke dingen geen noodzaak zijn om te overleven maar wel een enorme boost geven en een reden kan geven de moed erin te houden en heel even alle ellende, al is dat mischien maar voor een uur, even te kunnen vergeten en te genieten!

 

Denk ook aan kleine kadootjes voor de komende jaren voor de kinderen om hun verjaardag 'echt' te vieren.

Het lijkt nu niks maar ingeval van echte schaarste en afzien kan een echt kadootje wel een wereld van verschil voor een kind uitmaken.

 

Prep ze,

K a ns

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koolmees haalt hier iets aan wat ik al zo normaal vind dat ik het er niet meer over heb.

Ik douche niet altijd koud maar zeker wel 1x per week.

 

Ken je dat gevoel van in een koud bed stappen 's winters omdat je het raam altijd open laat staan. Even rillen onder de dekens en heel snel op temperatuur komen en de hele nacht lekker warm hebben...

Onder de douche werkt dit gevoel nog veel intenser. Mijn ervaring is dat ik het thuis ook niet 20 graden hoef te hebben. Mijn vrouw liever 21 graden, dus ik ook in de winter in mijn t-shirt in huis.

Buiten heb ik minder kleding nodig om het warm te hebben.

 

Misschien tussen de oren allemaal. Maar voor mij werkt het.

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...