Ga naar inhoud
GENEGEERD

[REVIEW] Coldsteel Bird & Trout jagers mes


Jalemari

Aanbevolen berichten

Coldsteel Bird & Trout

 

Specificaties:

Lemmet lengte: 5,6 cm

Totale lengte: 16,1 cm

Staal: Japanese Aus 8A Stainless met een Bead Blast Finish (geglasparelstraald)

Gewicht: 22,7 gram

Lemmet dikte: 2,6 mm

Handvat: 10,3 cm lang

schede: Concealex

 

8ybuhy7e.jpg

 

Het mes wordt geleverd in een simpel doosje met daarin een stevige plastic lichtgewicht schede en metalen koord om het mesje mee om je nek te dragen. Zoals op de website van coldsteel is te lezen is de Bird & Trout de moderne versie van een populair 100 jaar oud klassiek jagers en vissers mes. Het is een opvallend slank mes met een heel dun handvat en een apart gat om je pink doorheen te steken. Zo kun je het mes aan je pink laten bungelen terwijl je met je vingers doorwerkt. Het mesje is geglasparelstraald en daardoor ietsje ruw zodat je goed grip hebt. Het mesje lijkt een soort scalpel, ligt lekker in de hand en wordt redelijk scherp aangeleverd, niet 'razor sharp', dus daar heb ik zelf alsnog voor gezorgd. Het mes is door zijn vorm en lengte makkelijk te slijpen.

 

De schede is gemaakt van concealex, een duur woord voor ABS kunststof. Concealex, ook wel bekend onder de naam Boltoron, wordt gezien als een beter materiaal dan bijvoorbeeld kydex wat al zeker sinds de jaren '70 op de markt is. Concealex weerstaad beter hitte en kou en is makkelijk vormbaar. Het voelt heel stevig aan met onderin een klein gaatje, om eventueel vocht af te voeren.

 

De koord is gemaakt van metalen balletjes. Vroeger was dit altijd het eerste wat ik verving. Ooit ging bij mij zo'n schakeltje makkelijk stuk en om die reden vond ik het altijd te fragiel om serieus te gebruiken. Toch heb ik besloten het nog een kans te geven en er eens flink aan getrokken. Blijkbaar is het van goede kwaliteit want tot nu toe zonder problemen de eerste weken gedragen. Met een tangetje heb ik er een stukje afgeknipt zodat ie voor mij op een lekkere hoogte net onder mijn borst hangt. Uiteraard is het ook de bedoeling dat het koord breekt mocht je er eens mee aan een tak of zo blijven hangen. Dus vervang het nooit voor iets als paracord, want daar kun je jezelf mee ophangen! Ik draag het mesje onder mijn trui of T-shirt en is zodoende makkelijk toegankelijk.

 

 

Goed, het mesje is dus gemaakt om vogels en vis mee te slachten dus daarom de ultieme test. Dus nu volgt een stukje slachten van forel, kip en konijn. Mensen met een zwakke maag kunnen nu nog afhaken.

 

 

Als eerste de forel:

Het mesje ligt heerlijk in de hand en is makkelijk controleerbaar doormiddel van je pink. Even de kop inslaan van de forel met de achterkant van het mes is er niet bij, daarvoor is het mes echt te klein en te licht. Maar een stuk hout does the job. Het opensnijden vanaf de anus gaat boven verwachting soepel. Je hoeft niet echt bang te zijn om ingewanden te raken omdat het mesje goed met je pink te sturen is en met je duim kun je weer als het ware de diepte bepalen. Je kunt hiermee zeer fijn werken en naar mijn mening uitstekend voor het schoonmaken van vis. Ook het afsnijden van de kop gaat prima. Het liefst laat ik de kop eraan zitten zodat de vetten beter in de vis blijven maar het gaat dus gewoon soepel.

 

ezy2utyr.jpg

 

 

Als tweede de kip:

Er zijn meerder manieren om het leven van een kip op een humane manier te beeindigen. Toch schijnt het zo te zijn dat het vermijden van het doorbreken van het zenuwkanaal, wat zich in de ruggemerg bevind, voorkomt dat er stress in het vlees komt. Dus alles wat te maken heeft met het direct beschadigen van de zenuwen in de nek kan een negatieve invloed hebben op het vlees. Uiteindelijk is een dier, net als een mens, een kleine wandelende chemische fabriek. En sommige chemische reacties wil je nou eenmaal liever vermijden. Uheuh.

Een goede én humane manier om een dier te slachten is om de slagader door te snijden. Zo wordt de bloedtoevoer naar de hersenen afgesneden en het gebrek aan zuurstof zorgt voor een snelle verdoving wat verdere pijn onderdrukt. Het is hierbij lonend om het beestje eerst wat gerust te stellen om er zo voor te zorgen dat het dier zo kalm mogelijk is en zo min mogelijk stress hormonen aanmaakt. Over het hoe, wat en waarom doe gerust uw onderzoek op internet.

 

Het mesje is eigenlijk net te kort om echt in één haal trefzeker de slagader te doorsnijden. Een langer mes, fileermes bijvoorbeeld, is hier beter geschikt voor. In een noodsituatie zal het zeker met de Bird & Trout kunnen, maar als je over een langer mes beschikt heeft dat de voorkeur. Mits het vlijmscherp is natuurlijk.

 

Het plukken is een aardig karwij en hier komt het mes uiteraard niet aan te pas.

Het maken van de incisie om de ingewanden eruit te halen, gaat uitstekend. Het mesje is heel dun en scherp en snijd heel gemakkelijk door de huid. Het valt te prefereren om zoveel mogelijk de huid te scheuren om zo min mogelijk schade te veroorzaken aan het vlees of de ingewanden. Verder komt bij het leeghalen van de kip het mes niet te pas, dit gaat het beste met de vingers en is eigenlijk gewoon handwerk. Het afsnijden van de kop is eigenlijk ook wat lastig omdat het mesje niet makkelijk door de wervels heen komt. Hiervoor is het makkelijker om een groter en zwaarder mes te gebruiken of eventueel een bijltje. In principe gaat het wel met het mesje maar dan zul je de nek wat met de hand moeten breken. Het verdere snijwerk van onder andere de filetjes gaat prima, daarvoor bevalt het mesje heel goed.

 

hadare2u.jpg

 

 

Ten derde het konijn:

Ook hier kiezen we voor het doorsnijden van de slagader en laten het dier in alle rust sterven. Vervolgens hebben we het op zijn kop aan de achterpoten opgehangen.

Voor het uittrekken van zijn jasje zijn we begonnen bij de achterpoten. Door rondom de huid los te snijden en het rustig naar beneden te trekken werk je langzaam via de poot naar de buik toe. Hierbij was het erg handig om het mesje aan mijn pink te laten hangen en afwisselend te kunnen snijden en met de vingers te trekken en sjorren. Het doorsnijden van de huid tussen de twee achterpoten ging weer zoals inmiddels verwacht heel makkelijk.

 

4udegyzu.jpg

 

Het verder rondom naar beneden werken van zijn jasje gaat voor het grootste gedeelte met de hand, maar het bleek wel nodig om af en toe met het mesje hier en daar wat bij te snijden. Ik had soms het gevoel erg te moeten uitkijken nergens per ongeluk in te prikken, als het mesje aan mijn pink bungelde. Ik eindigde dan ook met een kleine snee in mijn wijsvinger, ik vroeg mij al af waar toch dat bloed vandaan kwam:). Ik zie dat maar als mijn eigen onhandigheid. Het kan dus geen kwaad het mesje van tijd tot tijd even op te bergen, maar ervaring zal wel leren wanneer je hem even aan je pink laat hangen en wanneer je hem opbergt in zijn schede. Bij het lossnijden van de huid van de voorpoten kan dit zonder mes door hard te trekken, maar ik vond het subtieler om het mesje hier weer voor in te zetten. Het onthoofden gaat makkelijk door het hoofd met huid eromheen 1060 graden te draaien, dan komt het er zo vanaf.

De incisie in de buik voor het leeghalen van de ingewanden ging weer zoals verwacht prima en subtiel. Door het vel een beetje op te tillen is er geen gevaar ingewanden te raken. Het verdere leeghalen gebeurt weer volledig met de hand, daar komt het mesje niet aan te pas. Het in grillbare stukken hakken en snijden van de moten gaat toch beter met een groter en zwaarder mes, aangezien je nogal eens door bot heen moet.

 

guhe7ynu.jpg

 

 

Conclusie:

Eigenlijk ben ik een beetje verliefd geworden op dit mesje. Ik draag het nu een aantal weken onder mijn shirts en loop er overal mee rond. Ik gebruik het vaak voor het openen van pakketjes van de prepshop;) en voor klein snijwerk in keuken en rondom huis. Het is voor mij de eerste keer dat ik een mesje om mijn nek draag maar ik zweer er nu bij! Het stoorde mij in het begin af en toe als ik ging zitten, dan zat ie wat dwars maar door de metalen ketting in te korten was dat probleem verholpen. Het is een lekker licht mesje en door z'n platte formaat merk je niet dat je hem bij je draagt.

 

Het mesje is uitstekend geschikt voor het schoonmaken van vis, matig geschikt voor het slachten van kip en toch wel weer erg handig bij het uittrekken van het jasje van meneer konijn. Alhoewel ik zou aanraden om bij dieren die groter zijn dan een vogel of vis een wat zwaarder mes ernaast te gebruiken voor het wat ruigere werk.

 

Het mesje is goed scherp te krijgen en behoud zijn scherpte zeer goed. Na het derde dier geslacht te hebben was scheren niet meer mogelijk maar het snijden door vlees ging nog altijd moeiteloos. Zorg er verder voor dat u het mesje goed beschermt doormiddel van een goede olie. Zelf gebruik ik hiervoor Ballistol wapenolie, aangezien die bioligisch afbreekbaar is en naar het schijnt zelfs te gebruiken om een ei in te bakken!

 

Ik kan iedereen die geinteresseerd is in het slachten van kleinere dieren dit mes zeer zeker aanraden. Maar ook als back-up mes kan het een keer een leven redden, dus wat mij betreft een must have voor elke serieuze prepper!

 

En natuurlijk besteld bij de prepshop.

  • Leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Coldsteel Bird & Trout

 

Specificaties:

Lemmet lengte: 5,6 cm

Totale lengte: 16,1 cm

Staal: Japanese Aus 8A Stainless met een Bead Blast Finish (geglasparelstraald)

Gewicht: 22,7 gram

Lemmet dikte: 2,6 mm

Handvat: 10,3 cm lang

schede: Concealex

 

8ybuhy7e.jpg

 

Het mes wordt geleverd in een simpel doosje met daarin een stevige plastic lichtgewicht schede en metalen koord om het mesje mee om je nek te dragen. Zoals op de website van coldsteel is te lezen is de Bird & Trout de moderne versie van een populair 100 jaar oud klassiek jagers en vissers mes. Het is een opvallend slank mes met een heel dun handvat en een apart gat om je pink doorheen te steken. Zo kun je het mes aan je pink laten bungelen terwijl je met je vingers doorwerkt. Het mesje is geglasparelstraald en daardoor ietsje ruw zodat je goed grip hebt. Het mesje lijkt een soort scalpel, ligt lekker in de hand en wordt redelijk scherp aangeleverd, niet 'razor sharp', dus daar heb ik zelf alsnog voor gezorgd. Het mes is door zijn vorm en lengte makkelijk te slijpen.

 

De schede is gemaakt van concealex, een duur woord voor ABS kunststof. Concealex, ook wel bekend onder de naam Boltoron, wordt gezien als een beter materiaal dan bijvoorbeeld kydex wat al zeker sinds de jaren '70 op de markt is. Concealex weerstaad beter hitte en kou en is makkelijk vormbaar. Het voelt heel stevig aan met onderin een klein gaatje, om eventueel vocht af te voeren.

 

De koord is gemaakt van metalen balletjes. Vroeger was dit altijd het eerste wat ik verving. Ooit ging bij mij zo'n schakeltje makkelijk stuk en om die reden vond ik het altijd te fragiel om serieus te gebruiken. Toch heb ik besloten het nog een kans te geven en er eens flink aan getrokken. Blijkbaar is het van goede kwaliteit want tot nu toe zonder problemen de eerste weken gedragen. Met een tangetje heb ik er een stukje afgeknipt zodat ie voor mij op een lekkere hoogte net onder mijn borst hangt. Uiteraard is het ook de bedoeling dat het koord breekt mocht je er eens mee aan een tak of zo blijven hangen. Dus vervang het nooit voor iets als paracord, want daar kun je jezelf mee ophangen! Ik draag het mesje onder mijn trui of T-shirt en is zodoende makkelijk toegankelijk.

 

 

Goed, het mesje is dus gemaakt om vogels en vis mee te slachten dus daarom de ultieme test. Dus nu volgt een stukje slachten van forel, kip en konijn. Mensen met een zwakke maag kunnen nu nog afhaken.

 

 

Als eerste de forel:

Het mesje ligt heerlijk in de hand en is makkelijk controleerbaar doormiddel van je pink. Even de kop inslaan van de forel met de achterkant van het mes is er niet bij, daarvoor is het mes echt te klein en te ligt. Maar een stuk hout does the job. Het opensnijden vanaf de anus gaat boven verwachting soepel. Je hoeft niet echt bang te zijn om ingewanden te raken omdat het mesje, mits goed gebruikt, goed met je pink te sturen is en met je duim kun je weer als het ware de diepte bepalen. Je kunt hiermee zeer fijn werken en naar mijn mening uitstekend voor het schoonmaken van vis. Ook het afsnijden van de kop gaat prima. Het liefst laat ik de kop eraan zitten zodat de vetten beter in de vis blijven maar het gaat dus gewoon soepel.

 

ezy2utyr.jpg

 

 

Als tweede de kip:

Er zijn meerder manieren om het leven van een kip op een humane manier te beeindigen. Toch schijnt het zo te zijn dat het vermijden van het doorbreken van het zenuwkanaal, wat zich in de ruggemerg bevind, voorkomt dat er stress in het vlees komt. Dus alles wat te maken heeft met het direct beschadigen van de zenuwen in de nek kan een negatieve invloed hebben op het vlees. Uiteindelijk is een dier, net als een mens, een kleine wandelende chemische fabriek.

Een goede én humane manier om een dier te slachten is om de slagader door te snijden. Zo wordt de bloedtoevoer naar de hersenen afgesneden en het gebrek aan zuurstof zorgt voor een snelle verdoving wat verdere pijn onderdrukt. Het is hierbij lonend om het beestje eerst wat gerust te stellen om er zo voor te zorgen dat het dier zo kalm mogelijk is en zo min mogelijk stress hormonen aanmaakt. Over het hoe, wat en waarom doe gerust uw onderzoek op internet.

 

Het mesje is eigenlijk net te kort om echt in één haal trefzeker de slagader te doorsnijden. Een langer mes, fileermes bijvoorbeeld, is hier beter geschikt voor. In een noodsituatie zal het zeker met de Bird & Trout kunnen, maar als je over een langer mes beschikt heeft dat de voorkeur. Mits het vlijmscherp is natuurlijk.

 

Het plukken is een aardig karwij en hier komt het mes uiteraard niet aan te pas.

Het maken van de incisie om de ingewanden eruit te halen, gaat uitstekend. Het mesje is heel dun en scherp en snijd heel gemakkelijk door de huid. Het valt te prefereren om zoveel mogelijk de huid te scheuren om zo min mogelijk schade te veroorzaken aan het vlees of de ingewanden. Verder komt bij het leeghalen van de kip het mes niet te pas, dit gaat het beste met de vingers en is eigenlijk gewoon handwerk. Het afsnijden van de kop is eigenlijk ook wat lastig omdat het mesje niet makkelijk door de wervels heen komt. Hiervoor is het makkelijker om een groter en zwaarder mes te gebruiken of eventueel een bijltje. In principe gaat het wel met het mesje maar dan zul je de nek wat met de hand moeten breken. Het verdere snijwerk van onder andere de filetjes gaat prima, daarvoor bevalt het mesje heel goed. Toch blijkt het prettig om een wat groter en zwaarder mes erbij te hebben om door bot heen te kunnen hakken.

 

hadare2u.jpg

 

 

Ten derde het konijn:

Ook hier kiezen we voor het doorsnijden van de slagader en laten het dier in alle rust sterven. Vervolgens hebben we het op zijn kop aan de achterpoten opgehangen. Voor het uittrekken van zijn jasje zijn we begonnen bij de achterpoten. Door rondom de huid los te snijden en het rustig naar beneden te trekken werk je langzaam via de poot naar de buik toe. Hierbij was het erg handig om het mesje aan mijn pink te laten hangen en afwisselend te kunnen snijden en met de vingers te trekken en sjorren. Het doorsnijden van de huid tussen de twee achterpoten ging weer zoals inmiddels verwacht heel makkelijk.

 

4udegyzu.jpg

 

Het verder rondom naar beneden werken van zijn jasje gaat voor het grootste gedeelte met de hand, maar het bleek wel nodig om af en toe met het mesje hier en daar wat bij te snijden. Ik had soms het gevoel erg te moeten uitkijken nergens per ongeluk in te prikken, als het mesje aan mijn pink bungelde. Ik eindigde dan ook met een kleine snee in mijn wijsvinger, ik vroeg mij al af waar toch dat bloed vandaan kwam:). Ik zie dat maar als mijn eigen onhandigheid. Het kan dus geen kwaad het mesje van tijd tot tijd even op te bergen, maar ervaring zal wel leren wanneer je hem even aan je pink laat hangen en wanneer je hem opbergt in zijn schede. Bij het lossnijden van de huid van de voorpoten kan dit zonder mes door hard te trekken, maar ik vond het subtieler om het mesje hier weer voor in te zetten. Het onthoofden gaat makkelijk door het hoofd met huid eromheen 1060 graden te draaien, dan komt het er zo vanaf.

De incisie in de buik voor het leeghalen van de ingewanden ging weer zoals verwacht prima en subtiel. Door het vel een beetje op te tillen is er geen gevaar ingewanden te raken. Het verdere leeghalen gebeurt weer volledig met de hand, daar komt het mesje niet aan te pas. Het in grillbare stukken hakken en snijden van de moten gaat toch beter met een groter en zwaarder mes, aangezien je nogal eens door bot heen moet.

 

guhe7ynu.jpg

 

 

Conclusie:

Eigenlijk ben ik een beetje verliefd geworden op dit mesje. Ik draag het nu een aantal weken onder mijn shirts en loop er overal mee rond. Ik gebruik het vaak voor het openen van pakketjes van de prepshop;) en voor klein snijwerk in keuken en rondom huis. Het is voor mij de eerste keer dat ik een mesje om mijn nek draag maar ik zweer er nu bij! Het stoorde mij in het begin af en toe als ik ging zitten, dan zat ie wat dwars maar door de metalen ketting in te korten was dat probleem verholpen. Het is een lekker ligt mesje en door z'n platte formaat merk je niet dat je hem bij je draagt.

 

Het mesje is uitstekend geschikt voor het schoonmaken van vis, matig geschikt voor het slachten van kip en toch wel weer erg handig bij het uittrekken van het jasje van meneer konijn. Alhoewel ik zou aanraden om bij dieren die groter zijn dan een vogel of vis een wat zwaarder mes ernaast te gebruiken voor het wat ruigere werk.

 

Het mesje is goed scherp te krijgen en behoud zijn scherpte zeer goed. Na het derde dier geslacht te hebben was scheren niet meer mogelijk maar het snijden door vlees ging nog altijd moeiteloos. Zorg er verder voor dat u het mesje goed beschermt doormiddel van een goede olie. Zelf gebruik ik hiervoor Ballistol wapenolie, aangezien die bioligisch afbreekbaar is en naar het schijnt zelfs te gebruiken om een ei in te bakken!

 

Ik kan iedereen die geinteresseerd is in het slachten van kleinere dieren dit mes zeer zeker aanraden. Maar ook als back-up mes kan het een keer een leven redden, dus wat mij betreft een must have voor elke serieuze prepper!

 

En natuurlijk besteld bij de prepshop.

 

Hulde voor je review Jalemari

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...