Ga naar inhoud
GENEGEERD

Optimus 00 camp stove


AWOL

Aanbevolen berichten

Ik kwam vandaag in een kringloopwinkel een Optimus 00 kerosene camp stove tegen en heb deze gekocht voor 2 euro, helemaal compleet maar mist slechts 1 pannendrager maar die is wel te maken van iets.

Alle belangrijke onderdelen lijken er te zijn maar heb het ding vooralsnog niet aan de praat gekregen, wel alle stappen in onderstaand filmpje doorlopen.

De reden is, vermoed ik, dat het leertje van de 'zuiger' te oud is en geen druk weet op te bouwen. Ik heb het nog niet aangedurfd om te proberen de sproeier los te halen, mogelijk is die verstopt.

Als ik hem aan de praat zou krijgen is het wel een leuk prep item omdat het brandt op dezelfde olie als mijn lampen.

Iemand hier ervaring met deze stoves en heeft wellicht tips?

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=13xf6ZFj7pc

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot
Wat een irritant mannetje van die filmpje.

 

Maar ik heb ook probleempje met dit brander. Leertje heb ik nieuw er bij gekregen. Het leek alsof het ergens lekt. Als ik blijft pompen dan geef ie wel gas.

 

Beetje zeepsop hier en daar, om te kijken of hij ergens druk verliest?

 

Leertje vet gemaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet het idee dat die van mij druk verliest, ik voel geen enkele weerstand met de zuiger dus de druk wordt niet opgebouwd.

Ik heb het brander gedeelte los geschroeft en als ik dan mijn mond er op zet krijg ik geen lucht door de sproeier, is dit normaal of een teken dat de sproeier ook verstopt is?

 

Zou iemand, die ook de optimus 00 heeft eens een foto willen plaatsen van de volledige zuiger / plunger? Ik wil even checken of die van mij alles heeft dat er op moet zitten.

Ik vind de exploded view niet helemaal eenduidig over het plunger gedeelte.

 

00L.jpg.987a6db3fcfbcf95d78a2296e85c4f94.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL. Als ik zo'n mooie brander vind, dan ga ik als volgt te werk; Eerst giet ik alle oude petroleum eruit. Die lever ik in bij het afvaldepot van de gemeente. Nee, dat is niet de gemeenteraad! Als het alleen een paar druppels zijn, dan meng je daar wat afwasmiddel doorheen om het te binden en spoel je het door de gootsteen. Deze brander heeft helaas geen kraantje. Smeer wat vaseline op je pink en wurm die tussen de brander door, zodat je de sproeier daarmee afsluit. En dan een aantal keren pompen. Vervolgens haal je je pink weg, terwijl je de brander naast je oor houdt. Je moet dan lucht door de brander kunnen horen stromen. Lukt dat niet, dan heb je een doorpriknaald of een gehoorapparaat nodig. De meeste Optimus branders hebben een automatische doorpriknaald. Die activeer je door de kraan tot het uiterste open te draaien. De 00 heeft dat niet, wat de kans op een verstopte sproeier groter maakt. Is de sproeier goed, dan kijken we naar de pomp en het ventiel. Als ouwe rot begin je daar ook vaak mee. Ik hoor met een paar pompslagen of het zaakje het doet. Het ventiel laat als het ware een heel klein windje, dat je kunt horen.

 

5196 een ronde rubberen O ring was geen groot succes. Moet nogal eens vervangen worden. Gooi er een flinke klodder fietsen vaseline omheen en probeer het opnieuw. Je hebt ook branders met een leren cup op de pomp, die zijn veel beter (komt ook bij sommige 00 modellen voor). Die cups zet ik ook altijd in de vaseline, maar daar zal mogelijk kritiek op komen. Als je dat gedaan hebt, dan ga je luisteren of je het heel zachte windje van het ventiel dat de lucht doorlaat nu kunt horen. Vaak moet je daarvoor een paar keer heel hard pompen, omdat in het ventiel niet zelden wat vergumde petroleum zit, waardoor het vastgeslagen is. Met blazen begin je niks, lukt ook De Hulk niet. Als het ventiel (2250) vastgeslagen is, dan moet je het eruit schroeven. Schijn met een zaklamp in de pompbuis en kijk wat voor ventiel er in zit. Voor sommige heb je een speciale sleutel nodig, die heel moeilijk te krijgen is. Andere ventielen hebben ook een gleuf waar een schroevendraaier in past. Schroef het ventiel er uit en maak het schoon. Het ventiel zelf is ook weer open te schroeven. Soms moet het rubbertje in het ventiel, of het veertje, of het complete ventiel vervangen worden.

 

Hier zie je een plaatje van een Optimus ventiel dat helaas geen gleufje heeft, waardoor je een speciale sleutel nodig hebt. Je ziet ook een open geschroefd ventiel. Als je een ventiel eruit haalt en terug schroeft, dan heb je ook een nieuwe loodpakking nodig. Er is niks mooiers dan Optimus branders, maar zeker met een oude brander kom je zonder flink wat reserve delen niet ver. Misschien helpt het als je wat kruipolie op je ventiel spuit, zodat je het er niet uit hoef te schroeven.

 

http://www.classicpressurelamps.com/forum/fbbuploads/1322853077-tv__.jpg

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL. Als ik zo'n mooie brander vind, dan ga ik als volgt te werk; Eerst giet ik alle oude petroleum eruit. Die lever ik in bij het afvaldepot van de gemeente. Nee, dat is niet de gemeenteraad! Als het alleen een paar druppels zijn, dan meng je daar wat afwasmiddel doorheen om het te binden en spoel je het door de gootsteen. Deze brander heeft helaas geen kraantje. Smeer wat vaseline op je pink en wurm die tussen de brander door, zodat je de sproeier daarmee afsluit. En dan een aantal keren pompen. Vervolgens haal je je pink weg, terwijl je de brander naast je oor houdt. Je moet dan lucht door de brander kunnen horen stromen. Lukt dat niet, dan heb je een doorpriknaald of een gehoorapparaat nodig. De meeste Optimus branders hebben een automatische doorpriknaald. Die activeer je door de kraan tot het uiterste open te draaien. De 00 heeft dat niet, wat de kans op een verstopte sproeier groter maakt. Is de sproeier goed, dan kijken we naar de pomp en het ventiel. Als ouwe rot begin je daar ook vaak mee. Ik hoor met een paar pompslagen of het zaakje het doet. Het ventiel laat als het ware een heel klein windje, dat je kunt horen.

 

5196 een ronde rubberen O ring was geen groot succes. Moet nogal eens vervangen worden. Gooi er een flinke klodder fietsen vaseline omheen en probeer het opnieuw. Je hebt ook branders met een leren cup op de pomp, die zijn veel beter (komt ook bij sommige 00 modellen voor). Die cups zet ik ook altijd in de vaseline, maar daar zal mogelijk kritiek op komen. Als je dat gedaan hebt, dan ga je luisteren of je het heel zachte windje van het ventiel dat de lucht doorlaat nu kunt horen. Vaak moet je daarvoor een paar keer heel hard pompen, omdat in het ventiel niet zelden wat vergumde petroleum zit, waardoor het vastgeslagen is. Met blazen begin je niks, lukt ook De Hulk niet. Als het ventiel (2250) vastgeslagen is, dan moet je het eruit schroeven. Schijn met een zaklamp in de pompbuis en kijk wat voor ventiel er in zit. Voor sommige heb je een speciale sleutel nodig, die heel moeilijk te krijgen is. Andere ventielen hebben ook een gleuf waar een schroevendraaier in past. Schroef het ventiel er uit en maak het schoon. Het ventiel zelf is ook weer open te schroeven. Soms moet het rubbertje in het ventiel, of het veertje, of het complete ventiel vervangen worden.

 

Hier zie je een plaatje van een Optimus ventiel dat helaas geen gleufje heeft, waardoor je een speciale sleutel nodig hebt. Je ziet ook een open geschroefd ventiel. Als je een ventiel eruit haalt en terug schroeft, dan heb je ook een nieuwe loodpakking nodig. Er is niks mooiers dan Optimus branders, maar zeker met een oude brander kom je zonder flink wat reserve delen niet ver. Misschien helpt het als je wat kruipolie op je ventiel spuit, zodat je het er niet uit hoef te schroeven.

 

http://www.classicpressurelamps.com/forum/fbbuploads/1322853077-tv__.jpg

 

Succes!

 

Super tips! Ik ga er mee aan de slag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL. Ja, probeer het met WD40, anders blijf je kopen. Even goed inspuiten en brander nachtje op zijn kant zetten, zodat de WD 40 goed naar beneden zakt. Je gaat je ventiel daardoor in ieder geval beter los krijgen en met mazzel gaat hij het helemaal weer doen, waardoor los schroeven en een nieuwe loodpakking overbodig worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL. Dat noem jij een zwikkie? Een branderverzamelaar doet hier een moord voor. Helemaal compleet op die ene poot na. Je mag mij nog een poot uitdraaien, ik ga voor je zoeken. Het enige dat ik zo lastig kan beoordelen, is de vraag in hoeverre het koper ingevreten is door het vocht. Waarschijnlijk krijg je hem helemaal goed met een middagje poetsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL. Dat noem jij een zwikkie? Een branderverzamelaar doet hier een moord voor. Helemaal compleet op die ene poot na. Je mag mij nog een poot uitdraaien, ik ga voor je zoeken. Het enige dat ik zo lastig kan beoordelen, is de vraag in hoeverre het koper ingevreten is door het vocht. Waarschijnlijk krijg je hem helemaal goed met een middagje poetsen.

 

Haha dank je Dick. Eerst proberen om het weer aan de praat te krijgen en daarna komt het uiterlijk. Of de Optimus ooit nog mooi gaat glimmen maakt mij niet zo heel veel uit, ik denk dat er nog wel iets van te maken valt.

Stel dat ik hem niet meer aan de praat krijg zou een verzamelaar dan juist willen dat de patina er NIET afgehaald is zoals wel vaker met oudere objecten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL Nee luilak! Bij koper heb je dat niet (bij tin bijvoorbeeld wel). Koper moet echt af en toe gepoetst worden (ook weer niet te vaak, want dan slijt het te veel), want op een gegeven moment wordt het groen, vreet de shit in en noem de ellende maar op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL. Ik ben nog wat vergeten. Als je de brander aansteekt, dan moet het luchtkraantje op de vuldop stevig dicht zitten. De vuldop moet voorzien zijn van een goed rubberen rondje (2079) aan de binnenkant, dat je ook even moet schoonmaken en in de vaseline dient te zetten.

 

Hier kun je de originele handleiding van de 00 vinden bij Optimus, zie pagina vijf, download pdf;

 

http://www.optimusstoves.com/seen/technical-support/download-center/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL. Ik ben nog wat vergeten. Als je de brander aansteekt, dan moet het luchtkraantje op de vuldop stevig dicht zitten. De vuldop moet voorzien zijn van een goed rubberen rondje (2079) aan de binnenkant, dat je ook even moet schoonmaken en in de vaseline dient te zetten.

 

Hier kun je de originele handleiding van de 00 vinden bij Optimus, zie pagina vijf, download pdf;

 

http://www.optimusstoves.com/seen/technical-support/download-center/

 

Dank voor de link, de procedure van het aansteken is mij duidelijk, zie ook filmpje in openingspost, hij doorloopt precies de stappen als in de pdf.

De rubberen seal in de vuldop is aanwezig en ziet er in goede conditie uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL Nee luilak! Bij koper heb je dat niet (bij tin bijvoorbeeld wel). Koper moet echt af en toe gepoetst worden (ook weer niet te vaak, want dan slijt het te veel), want op een gegeven moment wordt het groen, vreet de shit in en noem de ellende maar op.

 

Na een uur of twee poetsen is dit het resultaat, nog niet helemaal schoon maar toch al een wereld van verschil, wie weet gooi ik er nog eens een uurtje tegen aan. Na een nacht in kruipolie te hebben gestaan (bleek ik toch nog te hebben) lijkt het ventiel nog niet 'open'. Het kan ook zijn dat het pompje gewoon te versleten is om nog druk op te bouwen, ik zal eens experimenteren met wat duct tape om te kijken of ik een betere seal kan maken, de vaseline alleen blijkt helaas niet voldoende.

 

20090102_001.jpg.9fecf0905c7b3c02bd9b5eb1b925dfaf.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er mooi uit. Kun je de uitgeschroefde pompstang plus leertje fors in beeld brengen?

 

Hierbij! Interessant trouwens dat het pompje nu opeens wel druk opbouwt! Heel vreemd, vlak voordat ik de foto's plaatste nog niet, maar goed nieuws dus.

Ik krijg echter geen lucht door het ventiel, druk neemt niet af, ook niet als ik de vuldop eraf haal dus de lucht wordt gewoon niet door het ventiel gelaten.

Misschien laat ik het nog eens een nacht staan in kruipolie of weet je nog een andere methode?

 

20090102_006.jpg.81ba95f68cf606e62dd70568fbb981dc.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echte experts herken je aan het feit dat ze ergens allen maar naar hoeven te kijken en het werkt weer. Kennelijk werkt dat ook op afstand. :) Ik zou er nog een flinke klodder vaseline op gooien. Je druk loopt ook weg via de sproeier, omdat daar geen kraantje op zit. Dat ventiel is echt een probleem. Nog maar even laten staan in de kruipolie denk ik en af en toe eens wat pompen.

 

@AWOL. Ik lees net een goeie tip op internet. Vul de pompbuis met wat petroleum, want daarmee kun je een hogere druk opbouwen dan met lucht. Soms schiet het ventiel dan los. Daar gaat mijn status als expert, want daar had ik nog niet aan gedacht.

 

Overigens denk ik, dat we een heel nuttig draadje aan het maken zijn, dat anderen mogelijk ook nog van pas gaat komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echte experts herken je aan het feit dat ze ergens allen maar naar hoeven te kijken en het werkt weer. Kennelijk werkt dat ook op afstand. :) Ik zou er nog een flinke klodder vaseline op gooien. Je druk loopt ook weg via de sproeier, omdat daar geen kraantje op zit. Dat ventiel is echt een probleem. Nog maar even laten staan in de kruipolie denk ik en af en toe eens wat pompen.

 

Ja dat zal ik doen, wellicht kan ik met de druk de kruipolie langzaam in het ventiel forceren en raakt het hopelijk weer vlot.

Overigens heb ik ondertussen ook de sproeier open gekregen, er gaat weer lucht door. Het enige dat dus nog een probleem is is het ventiel...hopen dat het lukt.

 

Dank voor je hulp dusver Dick!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@AWOL. Ik lees net een goeie tip op internet. Vul de pompbuis met wat petroleum, want daarmee kun je een hogere druk opbouwen dan met lucht. Soms schiet het ventiel dan los. Daar gaat mijn status als expert, want daar had ik nog niet aan gedacht.

 

Overigens denk ik, dat we een heel nuttig draadje aan het maken zijn, dat anderen mogelijk ook nog van pas gaat komen.

 

Eureka! Die truc deed het hem, ik moest heel hard drukken maar opeens - plop - ventiel is weer open en werkt!!!!!!

Nu de boel nog laten branden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...