PDA

Bekijk Volledige Versie : [Vragen] mbt Morfine

luna1988
14-12-13, 09:26
Beste medepreppers,

Mijn pa had in zijn laatste levensfase verschrikkelijke pijn.
Omdat het ziekteproces zo snel verliep werd de morfine bijna dagelijks aangepast ook werden alle vormen van dit paardemiddel uitgeprobeerd om hem verlichting te geven.
Helaas heeft hij zijn strijd veel te vroeg op moeten geven.

Na zijn overlijden bleef er letterlijk een supermarkttas vol morfine over die ik zoals het een echte prepper beaamd naar huis heb gesleept.
In tijden van een grote shtf situatie lijkt dit me echt een middel dat je in huis moet hebben.

Op de doosjes staat een vervaldatum van ongeveer 2 jaar maar hie lang kun je het echt opslaan (koel en donker)
En wat zijn de consequenties als het echt te lang ligt?
Word de werking versterkt of neemt die juist af?

En hoe zit het met de opium wet? Mag ik het wel in huis hebben.

Luna1988

phtvs
14-12-13, 10:00
Goede vraag.

Na het overlijden van mijn vrouw een aantal jaren geleden, heb ik ook zo'n tas vol met pijnstillers (waaronder ook morfine) bewaard.
Dus ook ik zou graag weten hoe het zit met de houdbaarheid van deze medicijnen.

jobs
14-12-13, 10:03
Als ik wat rondkijk zie ik 2-3 jaar, afhankelijk van de vorm.
E.e.a. schijnt te oxideren...
Koel en donker wellicht iets meer?

luna1988
14-12-13, 10:15
Droge vormen zijn inderdaad langer houdbaar dan de vloeibare.
Dat is wat google me vertelde.

Maarja is zo'n vervaldatum bepalend of is dat meer van we willen weer centjes verdienen dus we plakken er maar wat op.
Of neemt de werkzamelen stof af naarmate de vervaldatum verstrijkt.

Is er ook nog verschil tussen pleister, pillen, lollies, of misschien welbverschil tussen snelwerkende en langzaamwerkende morfine.

Op google word ik ook niet echt wijzer

crossfire
14-12-13, 11:04
Morfine en aanverwante medicijnen zijn erg lang houdbaar eea hoe het wordt opgeslagen.
bv de oxicontin/condon kan makkelijk jaren langer bewaard worden als de exp datum zonder aan kracht te verliezen.
als je glazen ampullen hebt die zijn over 10jr en verder goed mits donker en op een niet te warme plaats bewaard.
Pleisters verliezen wel sneller hun kracht en houdbaarheid
En wat betreft de opium wet is het verboden om deze middelen zonder recept in huis te hebben !!! dus niet verstandig om dat hier zo neer te zetten.

luna1988
14-12-13, 11:20
Dan lever ik ze netjes in bij de apotheek :)

jobs
14-12-13, 11:36
Netjes bewaren tot ze vermoedelijk niet meer goed zijn.
Dan pas inleveren: "deze kwam ik tegen bij een opruiming...".

luna1988
14-12-13, 12:01
Ik denk echt dat ze uiterst nuttig kunnen zijn in een shtf situatie.

Heksenboot
14-12-13, 12:09
Morfine als zelfmedicatie. Listig.
Dosering?
Bijverschijnselen?
Verslaving?

Amber
14-12-13, 12:21
Heksenboot

Geen idee of je het nu vraagt of opmerkt, maar dit is wel een goed stuk over morfine.

(voor zover ik kan bepalen)

http://www.jeroenboschziekenhuis.nl/website/patientenfolders/ONC/ONC-007%20Morfine%20fabels%20en%20feiten.pdf

Proterra
14-12-13, 12:22
Morfine als zelfmedicatie. Listig. Gezond verstand gebruiken

Dosering? Maximaal 50 mg per zes uur indien er geen tolerantie voor bestaat. (waar ik vanuitga - denk niet dat een heroinejunk zich met meer preppen dan zijn volgende shot bezighoudt)

Bijverschijnselen? Zijn vrij mild, daarom wordt het ook zoveel misbruikt. Als de omstandigheden om morfine vragen, denk ik niet dat de bijwerkingen iets zijn waar je je druk om moet maken.

Verslaving? Zie 1). Ieder normaal denkend mens zal, als de noodzaak weg is, stoppen met het gebruik ervan. Een paar dagen morfine gebruiken tegen extreme pijn maakt je niet verslaafd. Een paar weken, misschien? Een paar maanden? absoluut... Maar maandenlang morfinegebruik heeft alleen nut wanneer het palliatieve sedatie betreft, als in iemand die stervend is... In een scenario waar medische hulpverlening niet meer vanzelfsprekend is, en zelfs niet na een paar maanden weer "up-and-running", denk ik dat het handiger is om maar gelijk een dosis van een gram te geven en er vanaf te zijn.

Heksenboot
14-12-13, 12:45
Heksenboot

Geen idee of je het nu vraagt of opmerkt, maar dit is wel een goed stuk over morfine.

(voor zover ik kan bepalen)

http://www.jeroenboschziekenhuis.nl/website/patientenfolders/ONC/ONC-007%20Morfine%20fabels%20en%20feiten.pdf

Meer als reminder. En alleen aan een foldertje van een ziekenhuis heb je dan weinig.
Verwant aan hero´ne, dat zegt mij genoeg: gevaarlijk.

Heksenboot
14-12-13, 12:47
Succes ermee Proterra.

Amber
14-12-13, 12:52
opium.

(volgens wikipedia ;) )

Het ging mij er vooral om dat je waarschuwing even duidelijk overkwam, blij dat je het even toelicht.

Heksenboot
14-12-13, 12:55
opium.

(volgens wikipedia ;) )

Het ging mij er vooral om dat je waarschuwing even duidelijk overkwam, blij dat je het even toelicht.

Okee :)

Proterra
14-12-13, 13:21
Succes ermee Proterra.

Heksenboot Hoe bedoel je? Ik ben geen morfine aan het preppen (al zou ik het wel doen als ik het in huis zou hebben) - dreun enkel wat kennis op wat ik erover heb...

Meer als reminder. En alleen aan een foldertje van een ziekenhuis heb je dan weinig.
Verwant aan hero´ne, dat zegt mij genoeg: gevaarlijk.

Een jachtgeweer is ook gevaarlijk - je kunt er immers een kleuterklas mee afknallen. Maar je kunt er ook een hert mee schieten zodat je de vriezer vol vlees hebt liggen voor de winter. Karst Tates heeft ons laten zien hoe je een Suzuki Swift kun gebruiken voor andere doeleinden dan naar je werk te komen... En zelf heb ik een koevoet in de auto liggen - ik zou daar maar zo iemand mee kunnen helpen als ik 's nachts bij een verongelukte auto in een koude rivier langskom met geen hulpdiensten ook maar enigszins nabij. Kan er ook een willekeurig persoon mee de hersens inslaan omdat zijn gezicht mij niet aanstaat.

Kortom, bijna alles kun je als een hulpmiddel gebruiken, of als iets wat een gevaar voor jezelf en je omgeving kan opleveren. Het is aan je gezond verstand om de juiste keuze te maken.

luna1988
14-12-13, 13:42
Ik heb daar uitvoerig met de arts van me vader over gesproken.
Als je de morfine langzaam opbouwt startend met 50mg opvoedend met 25 mg om de paar dagen zijn er weinig tot geen bijwerkingen, natuurlijk is het ook afhankelijk hie je lichaam erop reageerd en het gebruik van andere medicijnen.
Volgens hem kun je het zonder problemen opbouwen tot 300mg.
Voor de peikpijnen kun je de snelwerkende morfine nemen boven op je standaard dosering. Daarvoor zijn er die lollies of sprays en tabletten deze dienen te worden genomen met de dosis die in de bijsluiter staat.
Heb je nog steeds pijn nadat je de snelwerkende morfine hebt genomen neem je de volgende dag 25mg meer van de langwerkende morfine.

De lang werkende morfine neem je 2 maals daags op vaste tijden om piekpijnen te voorkomen.

Over verslaving hebben we het nooit gehad omdat niet van toepassing was mijn vader zou toch sterven.

luna1988
14-12-13, 13:46
Morfine is de grondstof van hero´ne, echter zijn er nog een aantal scheikundige reacties nodig om er hero´ne van te maken.

In combinatie met andere medicijnen kun je een spychose krijgen. Bv door te combineren met slaapmiddel.
Die spychose gaat ook weer over zo gauw 1 van de middelen is uitgewerkt.
Misschien eng om te zien maar vrij ongevaarlijk als er supervisie is.

Het is zeker geen paracetamolletje maar in sommige situaties kan het echt een uitkomst zijn.
Bij het zetten van een breuk, trekken van een tand, gekneusde ribben, schotwond enz
in een situatie waarin je doormoet. Terwijl het eigenlijk niet meer gaat kan het van levensbelang zijn.

prepass
14-12-13, 14:18
Niemand er ook bij stil gestaan dat je het niet persÚ zelf hoeft te gebruiken, je kan ook anderen helpen? En wat bij een gebrek aan medicijnen in ziekenhuizen/apotheken? Als je dan te horen krijgt; "ja meneer prepass ik zou U graag willen helpen maar we hebben geen morfine meer" "als we het hadden dan kon U het beste xxxx per zoveel uur innemen" Prepass: "ohhh.., dan ga ik maar naar huis als U me niet kunt helpen......" :D

Proterra
14-12-13, 14:18
Ik heb daar uitvoerig met de arts van me vader over gesproken.
Als je de morfine langzaam opbouwt startend met 50mg opvoedend met 25 mg om de paar dagen zijn er weinig tot geen bijwerkingen, natuurlijk is het ook afhankelijk hie je lichaam erop reageerd en het gebruik van andere medicijnen.
Volgens hem kun je het zonder problemen opbouwen tot 300mg.
Voor de peikpijnen kun je de snelwerkende morfine nemen boven op je standaard dosering. Daarvoor zijn er die lollies of sprays en tabletten deze dienen te worden genomen met de dosis die in de bijsluiter staat.
Heb je nog steeds pijn nadat je de snelwerkende morfine hebt genomen neem je de volgende dag 25mg meer van de langwerkende morfine.

De lang werkende morfine neem je 3 maalstroom daags op vaste tijden om piekpijnen te voorkomen.

Over verslaving hebben we het nooit gehad omdat niet van toepassing was mijn vader zou toch sterven.

Ja, dit is wat je doet als je het gebruikt voor palliatieve sedatie. Normaal gesproken wil je het niet zolang gebruiken dat de dosis opgevoerd moet worden, die dosis wil je eerder zo laag mogelijk houden.

Echter, palliatieve sedatie wil je nooit doen met morfine die je prept voor een noodsituatie. Dit gebruik je om bijvoorbeeld de pijn te stillen in een open botbreuk die je handmatig zet en verbindt zonder ervoor naar het ziekenhuis te gaan. Het ziekenhuis kan immers te ver weg zijn, of bijvoorbeeld overspoeld met patienten vanwege een (lokale) SHTF-situatie. In dit soort gevallen gebruik je morfine nooit langer dan twee weken, en liever niet langer dan een week.

In het geval dat iemand op sterven ligt in een echte SHTF-situatie met weinig kans op verbetering in de komende 6 maanden of meer, is het in zo'n situatie handiger om in een keer een gram te geven voor euthanasie. (trouwens, als je "retard"-tabletten hiervoor gebruikt, dan moet je deze vermalen om te zorgen dat die gram dan ook daadwerkelijk in een keer wordt opgenomen en een snelle dood veroorzaakt. Als je dat niet doet treedt de dood mogelijk veel te langzaam, en mogelijk zelfs helemaal niet in. Dit is omdat het met deze pillen een gereguleerde afgifte betreft zodat de morfine maar langzaam vrijkomt. Overdoseringsverschijnselen zijn dan stuipen, overgeven, hallucinaties, etc. Niet prettig, en zeker niet in de geest van euthanasie - het woord betekent immers "goede dood")

In het geval van pijnstillers preppen voor noodsituaties, wil je vier soorten in huis hebben: een lichte NSAID, zoals Aspirine of Ibuprofen, een zwaardere NSAID, zoals Ketoprofen, een licht opiaat zoals Codeine of Tramadol, en een zwaar opiaat zoals Morfine. Het "volgende" gebruik je pas als het "vorige" niet werkt - dus Ketoprofen pak je pas als Ibuprofen niet werkt, en Codeine neem je pas in als de pijn niet weggaat na het gebruik van Ketoprofen. Morfine gebruik je dus pas in het aller-aller uiterste geval. Mogelijk wil je nog wat paracetamol achter de hand hebben indien iemand overgevoelig is voor NSAID's.

Let erop dat alle pijnstillers, zelfs de paracetamol, achter slot en grendel dienen te liggen als het een voorraad is voor meerdere personen, en geinventariseerd moeten worden (afgetekend op een lijst). Mensen doen namelijk hele vreemde dingen in extreme situaties, en het zal niet de eerste keer zijn dat iemand zelfmoord probeert te plegen met Paracetamol, en in het geval dat er geen eerste hulp binnen 8 uur beschikbaar is, of een levertransplantatie binnen 14 dagen, zal diegene een zeer langzame, zeer onprettige dood sterven, welk wel een maand kan duren.

Dreutel
14-12-13, 14:39
Ibuprofen heeft hele vervelende bijverschijnselen als je er allergisch voor bent, en ÚÚn op de 10.000 mensen is dat. Paracetamol kan wel vrijwel iedereen gebruiken.

Proterra
14-12-13, 14:53
Ibuprofen heeft hele vervelende bijverschijnselen als je er allergisch voor bent, en ÚÚn op de 10.000 mensen is dat. Paracetamol kan wel vrijwel iedereen gebruiken.

Vandaar ook:

Mogelijk wil je nog wat paracetamol achter de hand hebben indien iemand overgevoelig is voor NSAID's.

Heksenboot
14-12-13, 16:04
Heksenboot Hoe bedoel je? Ik ben geen morfine aan het preppen (al zou ik het wel doen als ik het in huis zou hebben) - dreun enkel wat kennis op wat ik erover heb...

Een jachtgeweer is ook gevaarlijk - je kunt er immers een kleuterklas mee afknallen. Maar je kunt er ook een hert mee schieten zodat je de vriezer vol vlees hebt liggen voor de winter. Karst Tates heeft ons laten zien hoe je een Suzuki Swift kun gebruiken voor andere doeleinden dan naar je werk te komen... En zelf heb ik een koevoet in de auto liggen - ik zou daar maar zo iemand mee kunnen helpen als ik 's nachts bij een verongelukte auto in een koude rivier langskom met geen hulpdiensten ook maar enigszins nabij. Kan er ook een willekeurig persoon mee de hersens inslaan omdat zijn gezicht mij niet aanstaat.

Kortom, bijna alles kun je als een hulpmiddel gebruiken, of als iets wat een gevaar voor jezelf en je omgeving kan opleveren. Het is aan je gezond verstand om de juiste keuze te maken.

Het is gevaarlijk en dus moet daar op gewezen worden.
Besef je wel, dat hier ook kinderen meelezen?

Jij en ik hebben gezond verstand.
En dus verantwoordelijkheid.

Proterra
14-12-13, 18:11
Het is gevaarlijk en dus moet daar op gewezen worden.
Besef je wel, dat hier ook kinderen meelezen?

Jij en ik hebben gezond verstand.
En dus verantwoordelijkheid.

Alles kan gevaarlijk zijn. Maar door enkel op het gevaar te wijzen maak je niemand wat wijzer. Sterker nog, het risico bestaat dat mensen je boodschap naast zich neer leggen en zoiets hebben van het zal allemaal wel. Enkel op gevaren wijzen is in mijn ogen net zo goed "not done" als enkel op de positieve aspecten wijzen als er wel degelijk gevaren aan kunnen kleven.

Daarom ben ik ervan overtuigd dat het beste is om gewoon heldere informatie te bieden. Omdat (bijna) alles niet alleen nadelen heeft, maar ook voordelen. Dus ja, ik geloof persoonlijk dat opiaten preppen een goed idee is, want in een echte noodsituatie waar je niet een-twee-drie de beschikking hebt over de eerste hulp kan het van pas komen. En ja, het is dodelijk/verslavend bij verkeerd gebruik, maar bij een open beenbreuk als zojuist half Nederland is ondergelopen na de storm van het millennium terwijl je weg probeert te komen richting veilige BOL totdat de plunderingen over zijn kan het van levensbelang zijn.

Overigens ga ik er persoonlijk vanuit dat de meeste mensen die zich met zelfredzaamheid bezig houden, ook wel weten dat er bepaalde dingen zijn die je bijvoorbeeld niet in de kinderkamer laat slingeren. Een medicijnkast, vooral als er zwaardere middelen inliggen die het risico van misbruik of zelfs levensgevaar met zich meebrengen, dient gewoon op slot te zitten. (voor exact dezelfde reden waarom je geen doorgeladen jachtgeweer laat slingeren - zelfs als je geen kinderen hebt, want er kan bijvoorbeeld worden ingebroken en je maakt het de inbreker dan wel erg makkelijk)

Mrsjones
14-12-13, 18:41
lang leve de tramadol
heb een tijdje geleden een kies gebroken. zenuw aan de blote lucht, een geen tandarts op hrt eiland voor 5 dagen, allemaal ( de 3 ) na trinidad voor divali.
niks ,valt best mee te leven. echt verchikelijk pijn en ik weerd ook een verschijkelik mens van de pijn. opla mama ging aan de tramadol en ik voelde nog pijn maar ik kan weer een beetje normal denken en doen.
er bestaan gewoon pijn waar je gek van word, je letterlijk je zelf niet meer ben daardoor en goede pijn stilling hebben maak een enorm verchil.

Keyser Suze
14-12-13, 18:47
Goh, houden jullie er rekening mee dat morfine in de handen van niet medisch personeel een stof is van de opium lijst? Dat er tevens doseringen worden geadviseerd die volkomen idioot zijn?

rescue
14-12-13, 19:05
Goh, houden jullie er rekening mee dat morfine in de handen van niet medisch personeel een stof is van de opium lijst? Dat er tevens doseringen worden geadviseerd die volkomen idioot zijn?

Hierin onderschrijf ik Keyser precies. Als je niet weet wat je doet, ga dan niet alleen op sommige adviezen hier af. ben je geen apotheker, ben je geen arts, of heb je geen geaccordeerde protocollen, dan doe je maar wat.. toch ? Met alleen de gebruiksaanwijzing lezen en het Farmacotherapeutisch Kompas (http://www.fk.cvz.nl/) ben je er nog niet.

Proterra
14-12-13, 19:20

Ik weet niet waar iemand een dosering heeft geadviseerd - Ik heb alleen gemeld wat de maximale veilige dosis is (#11) - en verder dat een eventuele dosering zo laag mogelijk gehouden dient te worden (#20). De dosering waar Luna1988 het over had (#18) is een dosering die wordt gebruikt bij palliatieve sedatie (beginnen met de maximale veilige dosis en maar blijven ophogen totdat het lichaam het niet meer trekt) met het doel de dood zo vredig en pijnloos mogelijk op te laten treden zonder actief te euthanaseren - maar dit leek me vrij duidelijk uit de context van het hele verhaal, ook dus dat dit inderdaad geen dosering is die je tot je dient te nemen als je niet van plan bent dood te gaan.

De LD-50 van morfine is ongeveer 200 mg in een gezond mens die geen tolerantie voor opiaten heeft opgebouwd. Er zijn gevallen bekend waar iemand overleed bij 60-75 mg wegens overgevoeligheid voor opiaten, en er zijn gevallen bekend waar doorgewinterde heroinejunks 3 gram tot zich namen zonder verdere bijverschijnselen. De halfwaardetijd van het spul is ongeveer 2,5 uur.
En ja, het staat op de opiumlijst, maar als jij het spul veilig hebt opgeborgen en alleen gebruikt waarvoor het is bedoeld, zal er geen haan naar kraaien. Diegene die dom of onverantwoordelijk met dit soort middelen omgaan zullen - terecht - ermee in de knoei komen. Als je kinderen in huis hebt lopen, of om wat voor reden dan ook er een verhoogde kans op (al dan niet moedwillig) misbruik bestaat, kun je wat mij betreft zelfs paracetamol beter achter slot en grendel bewaren.

Mrsjones
14-12-13, 20:15
tramadol,max 400 mg per 24 u.
met 250 mg per dag kom ik het vol houden zonder gek te worden.
tuurlijk ben ik niet medisch geschool maar als je pijn kan bestrijden op redelijk veilige wijs, waarom niet?

trouwens ik nu meer dan 750 l rum in huis, nou ja in een bijgebouw. het kan in de fik vliegen, er kan een halve dorp aan dood gaan.
eigen verrandwordelijkheid dragen is toch waar je als mens na streef.

rescue
14-12-13, 20:45
Iedereen moet eigen zijn eigen verantwoordelijkheid nemen, maar ze moeten ook waarschuwingen ter harte nemen. Zolang er hier mensen honing op een acute brandwond wil smeren, zijn die waarschuwingen wel op z'n plaats. Maar dat is maar mijn beperkte mening.

Mrsjones
14-12-13, 21:35
Iedereen moet eigen zijn eigen verantwoordelijkheid nemen, maar ze moeten ook waarschuwingen ter harte nemen. Zolang er hier mensen honing op een acute brandwond wil smeren, zijn die waarschuwingen wel op z'n plaats. Maar dat is maar mijn beperkte mening.

ik gebruik honing en aloe vera op wonden, vooral bij besten. maak ook zalf ermee. wat is jou medische omschrijving van een brand wond, accute ok,dus net gebeurd.maar het behandeling is meer gebonden aan welke graads, bij 1de niks doen,,bij 2 afkoelen met lauw water.
het problem is ook meer de opervlak van de brand wond.ik kook op hout dus ik verbrand mij zeker wekkelijks.ook bij het verbranden van ons afval loop ik weleens een blaar op.maar dat zijn kleine opervlakt dus je verlies niet veel vocht en beetje aloe en een likje honing werk prima.
ben benieuw wat jij aanraad bij tuin en keuken brand wond.

Heksenboot
14-12-13, 21:37
ik gebruik honing en aloe vera op wonden, vooral bij besten. maak ook zalf ermee. wat is jou medische omschrijving van een brand wond, accute ok,dus net gebeurd.maar het behandeling is meer gebonden aan welke graads, bij 1de niks doen,,bij 2 afkoelen met lauw water.
het problem is ook meer de opervlak van de brand wond.ik kook op hout dus ik verbrand mij zeker wekkelijks.ook bij het verbranden van ons afval loop ik weleens een blaar op.maar dat zijn kleine opervlakt dus je verlies niet veel vocht en beetje aloe en een likje honing werk prima.
ben benieuw wat jij aanraad bij tuin en keuken brand wond.
rescue zalf :D

Mrsjones
14-12-13, 21:46
rescue zalf :D

yep, that should do the trick.
het is wel opvalhend hoeveel wonden je krijg als je je land bewerk ,op hout kook en je eigen afval verbrand.mijn tetanus ineentingen zijn allemaal up to date.plus wij hebben onze field hand ook ingeent.ik doe nu ieder subcutanee en intramusculair zelf. ook bij de besten ,ik koop mijn veterinaire middelen en spuit er op los. nou ja erop los .ik doe de ontworming en de andere standard dingen. de dierenarts kom nooit binnen minder dan 2 werk dagen.

Heksenboot
14-12-13, 21:52
yep, that should do the trick.
het is wel opvalhend hoeveel wonden je krijg als je je land bewerk ,op hout kook en je eigen afval verbrand.mijn tetanus ineentingen zijn allemaal up to date.plus wij hebben onze field hand ook ingeent.ik doe nu ieder subcutanee en intramusculair zelf. ook bij de besten ,ik koop mijn veterinaire middelen en spuit er op los. nou ja erop los .ik doe de ontworming en de andere standard dingen. de dierenarts kom nooit binnen minder dan 2 werk dagen.

Prepper Queen. Dat kunnen we aan jou wel overlaten allemaal. :)

Mrsjones
14-12-13, 22:01
Prepper Queen. Dat kunnen we aan jou wel overlaten allemaal. :)

nou nee, ik baal juist regelmatig van mijn gebrek aan medische kennis.kijk met sub cutanee kan ieder imbeciel, dus ik ook, met intramusculair is schuim spuiten,langzaam en daarbij terugtrekken met je naald,wel van belang het vermijden van in aders spuiten.
maar er zijn hier weinig arts en dierenarts, de helft is geroyeerd in hun land van herkomts en de rest is slecht. we zijn bevriend met een man van 85 ,al lang met pension,maar hij was een prima dermatoloog in jamaica en wij gaan na hem voor spoed en advies.min punt ,die brave man is bijna blind.
ik lees wel de chirugie boek van kz maar ben bang dat als er een echte ramp is ,ik medisch gezien niet voldoende weet en kan.

12gauge
14-12-13, 22:39
Hierin onderschrijf ik Keyser precies. Als je niet weet wat je doet, ga dan niet alleen op sommige adviezen hier af. ben je geen apotheker, ben je geen arts, of heb je geen geaccordeerde protocollen, dan doe je maar wat.. toch ? Met alleen de gebruiksaanwijzing lezen en het Farmacotherapeutisch Kompas (http://www.fk.cvz.nl/) ben je er nog niet.

natuurlijk ben je er dan wel, wat denk jij wel niet? gewoon op de internet wijsheden afgaan
alles wat op internet staat is immers waar en door een professional geschreven toch?
alleen aan de nickname al kan je de kennis en kunde aflezen dat zou je toch moeten weten?

[sarcasme off//]

vooral met zulke spullen de dosissen gaan verkloten en maar een eind raak spuiten,
het is geen paracetamol waarbij het niet al teveel uitmaakt

luna1988
14-12-13, 22:39
Ik heb bij een arbeidsongeval eens mijn hand verbrijzeld daarnaast werden mijn ringvinger, middelvinger en wijsvinger van mijn hand afgerukt.
Op het eerste moment gaat alles prima de adrenaline houd je op de been en de pijn is niet extreem echter na een paar minuten weet je niet wat je overkomt.
Als je echte pijn hebt kun je niet meer denken sterker nog ik moest mijn best doen om niet van mijn stokje te gaan..
die morfine spuit was een hemels gevoel.
Als je in een situatie verkeerd waar je geen hulp hoeft te verwachten en je verschrikkelijke pijn hebt zal iedereen een moord doen voor wat morfine.
Geloof me!

12gauge
14-12-13, 22:48
ag na een goede overdosis ben je van al je pijn af

Proterra
14-12-13, 23:00
natuurlijk ben je er dan wel, wat denk jij wel niet? gewoon op de internet wijsheden afgaan
alles wat op internet staat is immers waar en door een professional geschreven toch?
alleen aan de nickname al kan je de kennis en kunde aflezen dat zou je toch moeten weten?

[sarcasme off//]

vooral met zulke spullen de dosissen gaan verkloten en maar een eind raak spuiten,
het is geen paracetamol waarbij het niet al teveel uitmaakt

En dat is dus het punt - Paracetamol kun je smerig op overdoseren, neem er maar eens een grammetje op 20 van in... Tuurlijk, de maximale therapeutische dosis ligt op 5% van de LD-50, terwijl dat bij morfine op 30% ligt bij "normale mensen" (en bij "geoefende gebruikers", c.q. junks op >500% ligt - de LD-50 is voor een niet-verslaafde opiatengebruiker een stuk lager) dus het risico van een accidentele overdosis ligt uiteraard vele malen lager bij Acetaminofen, maar toch. Als jij in een noodsituatie verkeert kan die Opiumlijst je de bout haggelen en wil je gewoon een probleem opgelost zien. En je hebt echt geen 5-jarige artsenopleiding nodig om morfine juist te doseren.

12gauge
14-12-13, 23:13
En dat is dus het punt - Paracetamol kun je smerig op overdoseren, neem er maar eens een grammetje op 20 van in... Tuurlijk, de maximale therapeutische dosis ligt op 5% van de LD-50, terwijl dat bij morfine op 30% ligt bij "normale mensen" (en bij "geoefende gebruikers", c.q. junks op >500% ligt - de LD-50 is voor een niet-verslaafde opiatengebruiker een stuk lager) dus het risico van een accidentele overdosis ligt uiteraard vele malen lager bij Acetaminofen, maar toch. Als jij in een noodsituatie verkeert kan die Opiumlijst je de bout haggelen en wil je gewoon een probleem opgelost zien. En je hebt echt geen 5-jarige artsenopleiding nodig om morfine juist te doseren.

ik zeg niet dat het niet kan
maar of jij 9 ipv de 8 die je normaal gesproken dagelijks mag nemen maakt niet zoveel uit
bij alles bestaat er een overdosis water (http://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication) of sex (http://www.youbeauty.com/health/columns/heart-411/can-sex-cause-a-heart-attack) bestaat zelfs

paracetamol en opiaten zijn 2 totaal verschillende dingen

morfine volgens het Farmacotherapeutisch Kompas

http://www.fk.cvz.nl/preparaatteksten/M/morfine.asp?blMobile=true

dosis voor een volwassene is normaal gesproken 8 paracetamol (dat weet iedereen?)

waarom denk je dat morfine onder de opiumwet valt en paracetamol bij alles met een kassa te koop is?
nu kan iedereen hier lang en kort gaan lullen, dat is niet voor niks, zulke medicijnen brengen veel meer risico's met zich mee
iedereen staat vrij om van alles van het internet halen maar ik laat me zeker bij zulke dingen liever helpen door een pro dan door een googlewizzard

Mrsjones
14-12-13, 23:18
het idee dat jij niks moet gebruiken of doen als je geen arts ben, en dan.....
je doen gewoon je best ,met de middellen en de kennis die jij op dat moment tot je beschijking heb.
ik wil een doc in residence die ook goed met beesten is ,maar als mijn koe bevalt moet ik de boel regelen de placenta na kijken, de neus vrij maken de ombilicon doorsnijden.
dat is toch de keer van preppen, wetten dat jij er mogelijk alleen voor kan stan en daarna handelen.

luna1988
14-12-13, 23:24
Van paracetamol kun je geen hero´ne maken ik denk dat, dat ook een beetje meespeelt waarom je het niet overal kunt krijgen.
Morfine is een zeer veel gebruikte medicatie, veel meer dan dat wij denken.
Ook is het de oudste bekende pijnstiller.

12gauge
14-12-13, 23:25
het idee dat jij niks moet gebruiken of doen als je geen arts ben, en dan.....
je doen gewoon je best ,met de middellen en de kennis die jij op dat moment tot je beschijking heb.
ik wil een doc in residence die ook goed met beesten is ,maar als mijn koe bevalt moet ik de boel regelen de placenta na kijken, de neus vrij maken de ombilicon doorsnijden.
dat is toch de keer van preppen, wetten dat jij er mogelijk alleen voor kan stan en daarna handelen.

dat mag jij vinden, natuurlijk denk ik daar over na, maar als ik nu (vee)artsen etc tot mn beschikking heb waarom zou ik daar geen gebruik van maken?
ik zou doen wat ik kan maar niet lukraak een beetje raakspuiten of wat dan ook grote kans dat je het alleen maar erger maakt

FincaInSpanje
15-12-13, 06:20
Van paracetamol kun je geen hero´ne maken ik denk dat, dat ook een beetje meespeelt waarom je het niet overal kunt krijgen.
Morfine is een zeer veel gebruikte medicatie, veel meer dan dat wij denken.
Ook is het de oudste bekende pijnstiller.

Nee klopt. Wij kochten Opium van de Chinezen waarvan ze helemaal uit hun stekker gingen en we maakten er hero´ne van. Dan verkochten we het weer terug aan de Chinezen, onze handelsgeest.:p

Van Opium maakt je Morfine en Code´ne en als je Morfine chemisch bewerkt krijg je hero´ne wat eigenlijk een merknaam is (eigenlijk is hero´ne dus diacetylmorfine). Feit is dat het allemaal dicht bij elkaar ligt. Ik zou nooit zonder arts of ervaren verpleegkundige met morfine gaan spelen. Je kunt hierdoor een vreselijke dood krijgen of eerst dagen in coma vertoeven. Hier moet je dus voorzichtig mee omgaan.

luna1988
15-12-13, 09:29
Het woord spelen ligt me niet echt lekker.
Dat komt over alsof wij er makkelijk over denken, maar dat is niet zo.
Morfine is zeker geen speelgoed, eerder een laatste strohalm.

Op het moment dat ik morfine moet gebruiken zonder arts advies zit ik namelijk al heel erg diep in de shit.

Wij preppers voor extreme situaties. In zo een situatie moet je keuzes maken en een foute keuze heeft wellicht de dood tot gevolg.
Dat begint al met de keuze om te gaan preppen, of bij de keuze bug in of een bug out.
De foute keuze kan je de nek kosten.
Zo ook de keuze morfine nemen of ergens liggen kermend van de pijn terwijl je gezin afhankelijk van je is.
extreme situaties vereisen soms ook extreme keuzes.
Nee het is geen speelgoed en nee ik doe er niet luchtig over, maar als het echt nodig is zal ik dat doosje zonder twijfel uit mijn rugzak halen.
Blijft het een risico? Ja tuurlijk maar je moet keuzes maken, geen keuzes maken helpt je ook niet verder.

En dan moet ik er ook nog bijvermelden dat mijn vrouw verpleegkundige is.

rescue
15-12-13, 10:21

Kijk, Proterra, dit soort teksten, lijkt het er erg op dat je verdiept. Je kan veel informatie van internet zo presenteren dat het lijkt dat je deskundig bent. Echter er zijn hier een groep lezers die informatie niet goed op hun waarde schatten en niet in de context plaatsen.

Ik ben het met je eens, dat je geen dokter hoeft te zijn, om veel medische zaken rond een SHTF te organiseren. Maar niet alles is geschikt om zo maar op een forum te plaatsen. want er zijn hier ook mensen, die dan opiaten gaan hamsteren, zonder de bijgaande context te kennen, niet alle verschillende vormen te kennen. Er zijn mensen die de tekst die schrijft zo onthouden, dat ze rustige 30% van de dosis nemen. terwijl je dat niet zo schrijft of bedoeld.

Dus soms is het verstandig om bepaalde informatie niet te delen, of op een zo danig wijze te presenteren dat iedereen het als een waarheid als een koe kan nemen.
Zet er een bij wijze van spreken een disclaimer bij.

Heksenboot
15-12-13, 10:37

Kijk. Dat bedoel ik. :)

rescue
15-12-13, 16:10

Een vrouw preppen is het verstandigste wat je kan doen, als ze dan ook nog een goede verpleegkundige is... staat boven aan het lijstje met medische voorzieningen.;)

zwellever
15-12-13, 16:26
Kijk, Proterra, dit soort teksten, lijkt het er erg op dat je verdiept. Je kan veel informatie van internet zo presenteren dat het lijkt dat je deskundig bent. Echter er zijn hier een groep lezers die informatie niet goed op hun waarde schatten en niet in de context plaatsen.

Ik ben het met je eens, dat je geen dokter hoeft te zijn, om veel medische zaken rond een SHTF te organiseren. Maar niet alles is geschikt om zo maar op een forum te plaatsen. want er zijn hier ook mensen, die dan opiaten gaan hamsteren, zonder de bijgaande context te kennen, niet alle verschillende vormen te kennen. Er zijn mensen die de tekst die schrijft zo onthouden, dat ze rustige 30% van de dosis nemen. terwijl je dat niet zo schrijft of bedoeld.

Dus soms is het verstandig om bepaalde informatie niet te delen, of op een zo danig wijze te presenteren dat iedereen het als een waarheid als een koe kan nemen.

Ben bang dat het soort wat jij bedoeld het tijdens een SHTF het sowieso niet zo lang vol houdt,al dan niet morfine als waren het snoepjes zijnde, etend :D

crossfire
15-12-13, 16:59
luna1988 ik had je al in een van de begin posts aangegeven dat het bezit van opiaten strafbaar is.
Nu ga je zelfs zover om te zeggen dat jouw vrouw verpleegkundige is als dit zo is dan is ze dus ook BIG geregistreerd en dit feit kan jullie wel eens ernstig opgaan breken indien er toevallig iemand is die dit soort dingen controleerd,je hebt t niet over een stripje maar over een boodschappen tas vol !!
denk aub eens na voordat je hier zoiets neerzet je hebt t over overtreding van de opium wet.
just my 2Çcents

Stuudje
15-12-13, 17:04
Lol...als iedereen zo scheutig is met persoonlijke informatie, is er voor de NSA niets meer aan.

luna1988
15-12-13, 18:28
Naja mijn vrouw was verpleegkundige afgekeurd na een verkeersongeval.
Mijn vrouw bemoeid zich ook niet met mijn preppers dingen, ze wil er Niks van weten of horen.
Ik heb overigens ook gezegd dat ik ze netjes naar de apotheek zal brengen, op zondag was hij helaas dicht.
Wel blijven opletten he!!!!!! ;)

Proterra
15-12-13, 18:35

Heb je op zich gelijk in, maar ik ga er persoonlijk van uit dat zaken zoals morfine alleen gehamsterd wordt voor gevallen waarin het noodzakelijk is.
Als in wanneer je niet een-twee-drie de beschikking hebt over medische zorg, omdat de ziekenhuizen nauwelijks nog bevoorraad worden. Bijvoorbeeld na een ramp waar 70% van de bevoorradingslijnen zijn doorgesneden, terwijl de gewonden, zieken en vluchtelingen zich aldaar ophopen. Om een vergelijkbare reden wordt het spul bijvoorbeeld ook meegenomen op berg- of poolexpedities, of zelfs veldwerken die plaatsvinden in afgelegen locaties waar een ziekenhuis wel eens enkele dagen weg kan zijn. Met dat uitgangspunt plaats ik dergelijke informatie, en dus niet voor Jan met de korte achternaam die besluit zijn voorraad aan te spreken omdat hij of zij spanningshoofdpijn heeft en het paracetamolletje niet naar behoren werkt.

Maar ja, je hebt bijvoorbeeld gelijk als je zegt dat de maximaal therapeutische dosis door heel veel mensen van worden gezien als de "standaard therapeutische dosis" - voorbeeld ervan is onder andere dit:

dosis voor een volwassene is normaal gesproken 8 paracetamol (dat weet iedereen?)

Waar iemand de maximale therapeutische dagdosis (in dit geval paracetamol) aangeeft als de "dosis voor een volwassene" - als iemand hetzelfde zou doen met morfine i.p.v. paracetamol heb je dus evenveel aan het persoon wat de middelen heeft ingenomen als wanneer dit persoon zou vergaan van de pijn - helemaal niets dus. Het persoon wat de maximale therapeutische dosis morfine inneemt zal lethargisch voor zich uit zitten staren en niet meer in staat zijn helder na te denken.

Dan ook mijn excuses voor als ik onverantwoordelijk overkom - vanuit mijn oogpunt ben ik er vanuit gegaan dat mensen die zoiets lezen zelf kunnen (en zullen) beseffen dat als er ergens "maximaal" staat dat niet hetgene is waar je mee moet beginnen, en ook dat opiaten geen middelen zijn die je voor wat spierpijn inneemt. Ik blijf echter van mening dat informatie uitwisselen goed is, en dat het aan mensen zelf is om de beslissing te maken over wat zij met informatie willen doen.

Maar zal in de toekomst wel een dikke vette disclaimer plaatsen als ik dergelijke informatie op het forum zet, of indien mogelijk op dit forum, het in een spoiler zetten.

Voor nu echter lekker naar de 3D-bioscoop in Krakˇw om Gravity te kijken :)

phaelin
03-03-14, 17:24
Ik heb eens een filmpje gezien (of het was een radio uitzending op youtube oid) waarin werd verteld dat medicatie een stuk langer houdbaar is dan op de verpakking staat. Plus drie jaar of iets dergelijks en meer bij sommige medicatie. Heeft iemand daar meer informatie over?

Verder vraag ik me af of het zin heeft om, als je medicatie voorgeschreven hebt, aan je huisarts te vragen je voor 3 maanden ipv voor 1 maand voor te schrijven. De overheid raad immers ook aan voor die tijd je spul in huis te hebben. Heeft iemand dat wel eens gedaan?

Wat betreft tramadol, gebruik ik voor pijn in m'n onderrug (niet regelmatig want 't is verslavend). Je kunt het via internet bestellen bij dokteronline. Ik kwam het daar tenminste tegen toen ik eens op zoek was naar jodiumtabletten.
Dan heb je een recept (min of meer). Wel aan te raden om als je al medicatie gebruikt het gewoon bij de huisarts te vragen, die weet immers meer over interacties. Of dat even goed uitvogelen op internet. Zomaar tramadol gaan gebruiken raad ik absoluut niet aan.

phaelin
29-03-14, 18:56
Wellicht wat contacten opdoen en onderhouden die toegang hebben tot spul dat nu niet legaal is om in huis te hebben. Iemand die bij een apotheek werkt bijvoorbeeld, of een bevriende arts. Of een dierenarts die weet wat er wel/niet kan qua diergeneesmiddelen en gebruik bij mensen. Dan, mocht er een wrol situatie ontstaan of dreigen te ontstaan is het 't misschien waard het risico te nemen. Nu zou ik 't persoonlijk niet doen, en inderdaad zeker niet op een forum zetten als je 't wel doet.

Niless
23-04-14, 17:17
Morfine klinkt als handig, maar als je er geen verstand van hebt... hoeveel gebruik je? Vanaf wanneer is de pijn van dermate niveau dat dit de voorkeur heeft boven paracetamol of diclofenac?
Is de vorm die je hebt een kortwerkende variant of een langwerkende? Hoeveel tijd moet je minimaal tussen de doses hebben? En de dosering.... X milligram... totaal, per kilogram lichaamsgewicht?

Het is niet voor niets de laatste stap in de pijnprotocollen in het ziekenhuis.
Wat mij (als verpleegkundige) altijd opvalt, is dat een groot aantal van de patiŰnten die aan de stevige pijnstillers zijn, vrijwel allemaal laxeermedicatie gebruiken, omdat het je darmstelsel sterk be´nvloed.

Ik raad je aan om eens in het faramaceutisch kompas te neuzen, dit wordt door artsen en verpleegkundigen gebruikt en is betrouwbaar. ALLE medicatie kun je hierin vinden (soms niet op merknaam, dan wel weer op stofnaam)
Let ook goed op de contra-indicaties. Als je bijvoorbeeld astma of copd hebt, kun je een ademhalingdepressie krijgen wanneer je morfine gebruikt.

De meest voorkomende bijwerkingen van oxycodon (de werkzame stof in oxynorm <kortwerkend> of oxycontin <langwerkend>)
Zeer vaak (> 10%): sedering of sufheid, obstipatie, misselijkheid en braken, hoofdpijn, jeuk
Vaak (1ľ10%): anorexie, diarree, buikpijn, dyspepsie, droge mond, duizeligheid, , tremor, nervositeit, slapeloosheid, angst, verwardheid, abnormale gedachten en dromen depressie, dyspneu, huiduitslag, zweten, asthenie, koorts.

Van morfine:
Vaak (1-10%): anorexie, droge mond, buikpijn, dyspepsie, obstipatie, misselijkheid en braken (vooral in het begin van de behandeling), verwardheid, slapeloosheid, slaperigheid, gedachtestoornis, hoofdpijn, myoclonus, bronchospasme, verminderde hoestreflex, zweten, huiduitslag, asthenie.

Ik hoop dat je hier wat mee kan!

Wilbert
23-04-14, 18:45
Na zijn overlijden bleef er letterlijk een supermarkttas vol morfine over die ik zoals het een echte prepper beaamd naar huis heb gesleept. In tijden van een grote shtf situatie lijkt dit me echt een middel dat je in huis moet hebben.

Op de doosjes staat een vervaldatum van ongeveer 2 jaar maar hier lang kun je het echt opslaan (koel en donker)
En wat zijn de consequenties als het echt te lang ligt? Word de werking versterkt of neemt die juist af?Voor mensen die ooit su´cidaal zijn geweest, is een te grote voorraad medicijnen discutabel. De werkelijke houdbaarheid van medicijnen is vaak langer dan wat de verpakking aangeeft, maar dat geldt niet voor alle geneesmiddelen.
https://www.google.nl/search?q=morfine+%22expiration+date%22+safe&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a&channel=sb&gfe_rd=cr&ei=iPpXU6OaKsPk-ga9-YDICQ