PDA

Bekijk Volledige Versie : Koud!

bot mes
20-12-13, 10:59
Misschien niet helemaal het juiste forum maar ik probeer het toch maar...

In de winter ben ik ook lekker buiten bezig maar ik heb vaak last van koude tenen en vingers.
Maakt niet uit hoeveel sokken of handschoenen ik over elkaar heen trek het blijven ijspegels.

Wie heeft hier een oplossing voor?

luna1988
20-12-13, 11:11
Je krijgt voor een paar cent van die warmte zakjes, gewoon lekker in je sokken duwen of in je handschoenen.

12gauge
20-12-13, 11:11
af en toe opwarmen
na verloop van tijd raken uiteinden altijd koud en dan moet je opwarmen want anders raakt je lichaam wellicht onderkoeld

Stuudje
20-12-13, 11:32
Laagjes dragen. Dus eerst een liner (dat is een dunne laag) dan een wollen sok of handschoen.
Eventueel zijn zelfs overwanten voor over deze twee lagen.
Let je er ook op of handschoenen wind/waterdicht zijn? Of ze niet zweten en je handen daardoor afkoelen?

Stoppen met roken heeft vaak goede gevolgen voor koude vingers en tenen.
Soms is het hebben van koude vingers en tenen een gevolg van de ziekte van Raynaud.

Voor de echt koude handen zijn er zelfs nog handschoenen met verwarming :)
http://www.heslinga-honders.nl/info-zanier.html
http://www.thermokledingplaats.nl/-p-71181.html?adtype=pla&kwd=&gclid=CKzgpubZvrsCFYmN3godX14AMw

Gamble
20-12-13, 11:38
Kleding kan een hoop, maar als je lang buiten verblijft is er eigenlijk maar 1 goede oplossing:

Maak een lekker vuurtje!

prepass
20-12-13, 11:45
Hoi Stuudje,

Bijzondere kleding op thermokledingplaats.nl Ik vraag me alleen af hoe zinvol het is gezien zeer veel artikelen op batterijen werken? "Prepper" technisch gezien niet zinvol, is mijn idee.......

Laagjes dragen. Dus eerst een liner (dat is een dunne laag) dan een wollen sok of handschoen.
Eventueel zijn zelfs overwanten voor over deze twee lagen.
Let je er ook op of handschoenen wind/waterdicht zijn? Of ze niet zweten en je handen daardoor afkoelen?

Stoppen met roken heeft vaak goede gevolgen voor koude vingers en tenen.
Soms is het hebben van koude vingers en tenen een gevolg van de ziekte van Raynaud.

Voor de echt koude handen zijn er zelfs nog handschoenen met verwarming :)
http://www.heslinga-honders.nl/info-zanier.html
http://www.thermokledingplaats.nl/-p-71181.html?adtype=pla&kwd=&gclid=CKzgpubZvrsCFYmN3godX14AMw

Stuudje
20-12-13, 11:55
Hoi Stuudje,

Bijzondere kleding op thermokledingplaats.nl Ik vraag me alleen af hoe zinvol het is gezien zeer veel artikelen op batterijen werken? "Prepper" technisch gezien niet zinvol, is mijn idee.......Klopt helemaal. Preppertechnisch zijn laagjes beter, die noemde ik ook eerst.
Ik ben zelf geen fan van batterijen, en als ik ze heb laad ik ze op met zonne-oplader.

Topicstarter vroeg om oplossingen, ik denk mee, en lever oplossingen. Meer dan één.
Ook iets met batterijen, want ik zeg niet dat ik of anderen geen gebruik kunnen of mogen maken van batterijen...tot aan de SHTF kan het best.

Vempain
20-12-13, 12:03
Misschien niet helemaal het juiste forum maar ik probeer het toch maar...

In de winter ben ik ook lekker buiten bezig maar ik heb vaak last van koude tenen en vingers.
Maakt niet uit hoeveel sokken of handschoenen ik over elkaar heen trek het blijven ijspegels.

Wie heeft hier een oplossing voor?
wat voor soort kleding draag je?
Als je bijvoorbeeld in een spijkerbroek rondloopt heb je het sneller koud als dat je een syntetische broek hebt. (geen katoen)
Wollen thermokleding werkt ook heel goed omdat het je lichaamstemperatuur reguleerd en zweet wordt beter afgevoerd waardoor de kans dat je een koudje vat veel kleiner is. dit geld overigens ook voor sokken, niet te strakke wollen sokken zijn warmer dan de meest gebruikte andere sokken.
Ook het dragen van een muts is aan te raden aangezien je ook veel lichaamswarmte via het hoofd verliest.

prepass
20-12-13, 12:03
Heel goed dat je meedenkt! Niks mis mee! :D Was ook geen kritiek op je post hoor...:D

Klopt helemaal. Preppertechnisch zijn laagjes beter, die noemde ik ook eerst.
Ik ben zelf geen fan van batterijen, en als ik ze heb laad ik ze op met zonne-oplader.

Topicstarter vroeg om oplossingen, ik denk mee, en lever oplossingen. Meer dan één.
Ook iets met batterijen, want ik zeg niet dat ik of anderen geen gebruik kunnen of mogen maken van batterijen...tot aan de SHTF kan het best.

12gauge
20-12-13, 12:06
als ik hout aan het zagen ben stook ik gelijk mn rommel gelijk op (alle troep die er tussen zit)
ben ik van mn zooi af en het is gelijk warm

Geert
20-12-13, 12:14
als ik hout aan het zagen ben stook ik gelijk mn rommel gelijk op (alle troep die er tussen zit)
ben ik van mn zooi af en het is gelijk warm

Pas maar op dat nonkel j dat niet leest .

Geert

12gauge
20-12-13, 12:15
Pas maar op dat nonkel j dat niet leest .

Geert

want? ik zal wat zachter typen de volgende keer ;)

Kungfufox
20-12-13, 12:20
Ik denk dat het ook al een wereld van verschil maakt wat voor handschoenen je aanhebt. Ik doel hierbij voornamelijk op vingers vs wanten. Als je van die legerhandschoenen hebt waarbij je als het ware meer ovenwanten aanhebt dan kunnen je vingers elkaar in die want warm houden in tegenstelling tot de vingers die op zichzelf veel sneller afkoelen. Doe hierbij zoals eerder genoemd een warmtezakje of iets dergelijks bij in en ik denk dat je wel aardige warme vingers krijgt/houdt :).

Highway
20-12-13, 12:20
Het 'koud' hebben wijst op een te lage verbranding en moeilijke doorbloeding. Zelfs in vriezende situatie's kan je -daar zitten natuurlijk grenzen aan- warm zijn/worden/blijven zonder extra externe isolatie's.
Dit heb ik ooit geleerd van een brasiliaanse indiaan: bruinbrood met olijfolie, met kippesoep waarin extra poeder van paprika en cayenne peper toevoegen, daarnaast knoflook capsule's er bij innemen.
Wat gebeurd er: Het brood met de olijfolie is brandstof welke ontstoken gaat worden door de paprika en peper, de knoflook gaat je aderen openen en reiningen waardoor het water uit de soep gaat stromen en warmte genereren kan.. ja, lange zin.. maar een zinvolle zin;) En die kip? die is tijdens kou een goed antibiotica en tevens bouwblokken voor de spieren. Smakelijk zweten!:p

Geert
20-12-13, 12:22
Ik ben nogal een persoon die veel buiten loopt . Heb daarom voor bijna ale weer omstandigheden kleding .
Ook schoenen laarzen en handschoenen .
Zo heb ik rubberlaarzen met neopreen voering .
Dat scheelt een hoop in temperatuur .
Ze waren wat prijzig maar hun geld dubbel en dik waard .
Ook duik handschoenen zijn interessant .

Geert

Mrsjones
20-12-13, 12:26
bij mij komen wonen,maar denk niet dat het praktish is.
zijde handschoen met dikke schapebont wand eroverheen.
idem met zok ,een heele dunne, dikke erover en ruime gevoede boots erover, a la sorel. canada heeft grote schoenen voor koud weer ,kijk ook na een merk die sorel heet. je kun ook googelen alaska wear, zo kwam ik aan mijn kleding voor nederland.
plus flink heet ( pepers) verbeteerd je bloedomloop.net zo als op en neer springen.
ik haat koud en voel met jouw mee.

FincaInSpanje
20-12-13, 12:27
Met oefeningen door de armen\handen te spreiden zorg je ervoor dat het bloed naar de vingers gaat. Dan wordt je vanzelf warm.

7024

Dakhaas
20-12-13, 12:50
Ik heb schoenen van columbia omni-heat en ik kan je vertellen.. Bij ong 0graden zijn ze mij gewoon te warm!
Als je die schoenen aan doet voel je je voeten na een paar minuten heerlijk warm worden.
Ook heb je er handschoenen van maar daar heb ik geen ervaring mee omdat ik eigenlijk nooit koude handen heb.

Hier ff een linkje http://www.columbiasportswear.nl/Men’s-Bugaboot™-Original-Omni-Heat®/BM3871,en_FR,pd.html

Mvg Dakhaas

ancestral-viking
20-12-13, 12:58
toen ik nog in de scheepvaart werkte en het aan dek koud genoeg was om het buis water wat omhoog spatten te doen bevriezen met als gevolg een soort ijsnaalden douche .....begon ik met een laag thermokleding daarover een helly hansen warmte pak daarover mijn werk tenue .....
een tip zorg dat je goed gehydrateerd bent ook in winterse condities kun je onderkoelt en uitgedroogd raken.......blijf in beweging en probeer te ontspannen ...door de kou willen je spieren verkrampen en gaat je lichaam trillen om warmte op te wekken wat weer veel energie kost.

(een flinke slok johny walker op zijn tijd werkt ook een beetje :) )

Stuudje
20-12-13, 13:39
(een flinke slok johny walker op zijn tijd werkt ook een beetje :) )Een gevaarlijk advies.
Alcohol veroorzaakt een vaatverwijding in de huid en in de ledematen en leidt tot een warmer aanvoelende huid maar een lagere kerntemperatuur.

ancestral-viking
20-12-13, 13:49
ahhh vandaar dat al die mensen in rusland aan de vodka zitten :p

was als grapje bedoeld Stuudje maar okee als je op alle slakken zout gaat gooien zou ik zeggen prep maar veel pekel :p

Amber
20-12-13, 16:31
bot mes

In je handen klappen/wrijven (wijde bewegingen maken)
en op je voeten hoppen/springen. (voeten goed strekken)

Niet de hele tijd maar af en toe

Als voorbereiding, je handen (met handschoenen) als je ze niet gebruikt, diep in de warme zakken steken van je jas.
En je voeten inpakken met meer sokken.

Pak ook de open plekken zoals bij de enkels, tussen schoen en broek, goed dicht.
Hetzelfde voor de polsen, tussen handschoen en mouw.

Hopelijk heb je er iets aan.

Dreutel
20-12-13, 16:42
Veel is al gezegd, maar zorg ook dat je schoenen niet te strak zitten, en vooral: GEEN alcohol! Van alcohol koel je sneller af, tenzij je blijft drinken :p maar dat levert weer andere gevaren op!

Dreutel
20-12-13, 16:47
En voor wat betreft het springen, ook daarmee moet je oppassen:

7027

Dreutel
20-12-13, 16:48
En heb je al aan een noodpakket gedacht?

7026

:cool:

MyronPrps
20-12-13, 16:52
koud in deze nederlandse "winter"? maar laagjes zijn de oplossing:)

verkenner
20-12-13, 17:16
Ik ben ook elke dag buiten bezig,vooral bomen.Ik begin s,morgens met een stevig ontbijt.
En ja,in de winter hoort daar spek met eieren zeker bij,dan ook warme thee in een thermos.
S,middags soms nog wat witte pensen op het open vuur bbq,en ik heb het nooit koud.
Integendeel,ik moet altijd na 30 minuten men jas uitdoen,maar onderkleding zijn verschillende
lagen.Probleem bij mij is net andersom,altijd te warm,maar dat regel ik met de juiste kleding.

grtn verkenner.

Mrsjones
20-12-13, 18:32
Ik ben ook elke dag buiten bezig,vooral bomen.Ik begin s,morgens met een stevig ontbijt.
En ja,in de winter hoort daar spek met eieren zeker bij,dan ook warme thee in een thermos.
S,middags soms nog wat witte pensen op het open vuur bbq,en ik heb het nooit koud.
Integendeel,ik moet altijd na 30 minuten men jas uitdoen,maar onderkleding zijn verschillende
lagen.Probleem bij mij is net andersom,altijd te warm,maar dat regel ik met de juiste kleding.

grtn verkenner.
dus ook een oplosing, trouw met verkenner,hij houd je warm.

bot mes
21-12-13, 14:23
dank u allen!

Flow
21-12-13, 21:01
Kou bestaat niet, er bestaat alleen slechte kleding;)

Lodewijk
21-12-13, 21:11
Kou bestaat niet, er bestaat alleen slechte kleding;)

Daarom hebben de Eskimo's goeie kleding en de Aboriginals niet.

Ulco
22-12-13, 09:40
Het meeste is al wel opgenoemd.

Meerdere lagen kleding is warmer dan 1 dikke laag (isolerende luchtlagen)
Geen strakke kleding. Dit hindert de bloedsomloop. Dus geen dikke sokken aan en je schoenen strak vastmaken. Beter 2 paar dunnere sokken en je schoenen niet strak zodat je je tenen kan bewegen. Zelfde geldt voor ruime wanten met daaronder eventueel 'coldkillers' (http://www.ebay.co.uk/bhp/cold-killers-gloves).
In beweging blijven, zodat het bloed goed rond blijft stromen.
Goed eten voordat je de kou in gaat.

stijn
01-02-14, 10:49
Voor koude handen heb ik een metalen doosje waar je een houtskoolstaafje in laat branden.
Dit doosje stop je gewoon in je zak en blijft voor 10 u gloeien.
Heeft iemand iets gelijkaardig?

GuywithAplan
01-02-14, 18:18
Voor koude handen heb ik een metalen doosje waar je een houtskoolstaafje in laat branden.
Dit doosje stop je gewoon in je zak en blijft voor 10 u gloeien.
Heeft iemand iets gelijkaardig?

jazeker ik heb dezelfde soort ik gebruikte hem altijd met veld wedstijden met boogschieten de zogenaamde mof waarom ze heb zo noemen weet ik niet.

carismo
02-02-14, 00:59
Qua ademhaling kan je met een kleine aanpassing meer warmte genereren om bv in je handen, handschoenen, schoenen, binnenin je jas,... te ademen: krul je tong dus met het tipje van tong tegen je gehemelte en adem langzaam in en uit door je mond maar probeer de lucht in je mond te doen circuleren.

Een ander trucje is je handen af en toe onder de oksels steken met 1 laag kleding ertussen. Bij koude voeten kan je sokken wisselen die je opwarmt onder je oksels. (belangrijk is dat je voeten droog zijn en blijven)

Natuurlijk blijft degelijke kledij prio nr 1.

verkenner
03-02-14, 20:36
Derde week van maart,ga ik met vrienden op wintertrekking.dwz in Zwitserland op hoogte klimmen
en daar vier dagen rond trekken en dus op hoogte blijven.
Dit is op sneeuwraketten,alles in de rugzak,eten, tent,warme kledij.
Nu is mijn vraag,is hier interesse voor een verslag eventueel ivm gebruikte materialen.

grtn verkenner.

lewieke
03-02-14, 20:41
Ik fiets naar het werk en heb wel eens last van koude voeten (14 km is echt wel een end). Het beste voor mij zijn de gewone, goeie legersokken. Koop ik tegenwoordig tegen 9€ voor 3 paar. Wel in kaki groen. Maar in mijn bottines ziet niemand dat.

Piroska
04-02-14, 00:26
Als je ondanks goede kledij toch steeds koude handen en voeten houdt dan is er werkelijk wat mis met je doorbloeding. Een bezoekje aan de huisarts kan helpen.
Ondertussen kan het geen kwaad om (als je rookt) te minderen of te stoppen, veel knoflook te eten en veel te bewegen..

Om bij kou op te warmen helpt o.a gember, kaneel, en peper, maak een lekkere thee hiermee en je warmt snel weer op.

GuywithAplan
04-02-14, 00:34
Piroska Hoe is het nu bij jullie qua weer? sorry beetje mensen off topic of misschien ook niet aangezien het hier koud is

Piroska
04-02-14, 00:46
Piroska Hoe is het nu bij jullie qua weer? sorry beetje mensen off topic of misschien ook niet aangezien het hier koud is

Nu, vannacht, -8 maar overdag dooi, er vallen gevaarlijke lawines met sneeuw van de daken, dus binnen blijven is handig... Vooral omdat er gisteren ijsregen gevallen is en als je zon lawine op je hoofd krijgt met 3 cm ijs op die laag sneeuw .. hmm weet niet of je het dan nog na kan vertellen.

GuywithAplan
04-02-14, 00:48
Nu, vannacht, -8 maar overdag dooi, er vallen gevaarlijke lawines met sneeuw van de daken, dus binnen blijven is handig... Vooral omdat er gisteren ijsregen gevallen is en als je zon lawine op je hoofd krijgt met 3 cm ijs op die laag sneeuw .. hmm weet niet of je het dan nog na kan vertellen.

Oke ik snap er geen reet meer van. het was het weekend nog snacht's min 20 en nu is hier ook ineens naar min9 en gaat ook dooien. En voor vrijdag is er weer een sneeuwstorm verwacht moedertje natuur is aan het spelen met ons

Piroska
04-02-14, 00:50
Oke ik snap er geen reet meer van. het was het weekend nog snacht's min 20 en nu is hier ook ineens naar min9 en gaat ook dooien

Nou als dit het einde van de winter is dan ben ik blij .. geen koude handen en voeten meer,.... zo hoe ON-topic! :D

GuywithAplan
04-02-14, 01:00
Piroska hahaha ik vrees van niet maar wie weet
geitenwollensokken;) houden je goed warm

FincaInSpanje
04-02-14, 05:12
Voorlopig ziet het ernaar uit dat we tot 18 februari geen Elfstedentocht hoeven te verwachten.

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/

Wilbert
24-04-14, 04:09
Je kunt zeer warme ski-kleding gebruiken, of zelfs poolkleding die wordt gedragen op expedities naar de noordool en zuidpool: http://rab.uk.com/products/expedition-gear.html Let er op dat de kleding niet afknelt ivm je bloedsomloop, en dat ook het schoeisel waterdamp van zweet kan doorlaten. Want als je huid vochtig wordt, koel je snel af.

xxmarijnw
26-04-14, 14:54
Vaseline op je handen smeren ;) Zit misschien niet zo lekker maar isoleerd wel goed!

Wilbert
26-04-14, 15:13
Als je ondanks goede kledij toch steeds koude handen en voeten houdt dan is er werkelijk wat mis met je doorbloeding. Een bezoekje aan de huisarts kan helpen.Ik raad je ook aan om dit uitgebreid met een arts te overleggen.