Ga naar inhoud
GENEGEERD

Meten, testen berekenen schok en trekbelasting


bot mes

Aanbevolen berichten

Ik ga in het nieuwe jaar een oude hobby nieuw leven inblazen, het zelf draaien van touw.

Mijn ultime droom is een touw draaien van niet gebruikelijk materiaal (bijv WC papier) en daarmee een landrover uit de klei te kunnen trekken.

 

Maar om dat te bereiken moet ik een rekenmodel hebben waarmee ik kan bepalen hoeveel strengen, hoe dik en hoelang het product moet worden.

 

Wie heeft hier een idee/mening over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik ga in het nieuwe jaar een oude hobby nieuw leven inblazen, het zelf draaien van touw.

Mijn ultime droom is een touw draaien van niet gebruikelijk materiaal (bijv WC papier) en daarmee een landrover uit de klei te kunnen trekken.

 

Maar om dat te bereiken moet ik een rekenmodel hebben waarmee ik kan bepalen hoeveel strengen, hoe dik en hoelang het product moet worden.

 

Wie heeft hier een idee/mening over?

 

De Mythbusters hebben geprobeerd touw te maken van mensenhaar en eentje van wc-papier en daaraan te ontsnappen uit een bajes.

(De hele aflevering is ook vast wel te googlen)

 

Een rekenmodel wordt erg lastig, eea hangt van de wikkeling/manier van vlechten en draaien af. Voor samengestelde vezels kan ik daar zo een, twee, drie weinig over vinden.

Toiletpapier is ook niet het meest consistente materiaal. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik ga in het nieuwe jaar een oude hobby nieuw leven inblazen, het zelf draaien van touw.

Mijn ultime droom is een touw draaien van niet gebruikelijk materiaal (bijv WC papier) en daarmee een landrover uit de klei te kunnen trekken.

 

Maar om dat te bereiken moet ik een rekenmodel hebben waarmee ik kan bepalen hoeveel strengen, hoe dik en hoelang het product moet worden.

 

Wie heeft hier een idee/mening over?

 

Leuk!

Gewoon meten: Zoveel gewicht aan zolang touw. Toch?

 

WC papier hmm. Touw is van lange vezels gemaakt.

Is het niet leuker om te denken aan dingen die je makkelijk kan vinden?

Brandnetels.

PET flessen.

 

 

Op ongeveer 30 seconden zie je een leuk ding, om lange "vezels" van PET-flessen te maken.

 

Heb je hier nog iets aan?

 

http://nl.scoutwiki.org/Treksterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@bot mes misschien is het een idee om het eerst het gewicht inschaal te verkleinen bijv 1 op 10 dat uit te rekenen en daarna te vergroten

 

Lijkt me niet. Want de vezels blijven even groot, dus de verhouding klopt dan niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
als je de schaal 1 0p 10 doet en dan het touw x 10 moet je toch goed zitten?

 

Waarom niet 1 op 1?

De structuur van het touw, de vezels, kan je toch ook niet in schaal verkleinen? En die bepalen de sterkte.

Klinkt mij niet logisch in de oren, met schaal werken. Voor b.v. staal maakt het niets uit, want die heeft een moleculaire structuur, dus dat kan je wel op schaal doen. Maar kijk b.v. naar Sisal touw. Dat zijn duidelijk zichtbare structuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...