Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe zelfvoorzienend ben jij?


12gauge

Aanbevolen berichten

Hoe zelfvoorzienend ben jij?

 

Omdat we best wel eens wat van elkaar zouden kunnen leren.

 

Hoe zelfvoorzienend ben jij in je eigen energiebehoefte?

 

Laad je alleen je Ipodje op met een zonnecel, of ben je hoofdleverancier van de Nuon in jouw stad?

Stook je jouw houtkachel zo hoog op dat het hele blok geen sneeuw op het dak heeft?

 

Even alle dromen en wensen opzij, wat heb jij gedaan om je energieverbruik terug te dringen?

Of wat is er onderweg omdat te doen?

 

Van houtkachels tot warmteputten, dit is het topic ervoor.

Mits je het zelf hebt of je het aan het bouwen bent.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

om zelf maar even de aftrap te geven;

 

warmte in huis komt bij ons puur van de houtkachel, daar stoken we afvalhout in. Zelfvoorzienend voor 90% de overige 10% gaat op aan warm water (douchen) en koken

 

stroom, zelfvoorzienend voor 0% ik heb niet eens een lader voor een telefoon/mp3 speler al heb ik wel een ouderwetse klok met gewichten die geen stroom nodig heeft

 

water, zelfvoorzienend voor 0% ik heb een waterpuls zonder pomp (moet ik nog steeds halen) en een watervat waar geen regenpijp op uitkomt

 

recycling; ijzer en metalen worden opgespaard en verkocht aan handelaren oud papier stoken we op

 

op de goede weg maar nog een hoop te doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge kon weleens een mooi topic worden

Warmte: ik stook ook alles op de houtkachel met afvalhout.oud papier en omgevallenbomen( heb ook nog een 0,5 hectare bos op mijn erf)

 

Stroom: zonne panelen maar nog niet genoeg om helemaal of gridd te zijn

 

Water: heb een put We vangen regenwater op heb een visvijver en loop ook nog een beekje in het bos

 

Eten: Grote moestuin. semi ondergrondsekas ,kippen ,geiten,varkens. eenden en ganzen,visvijver en jachthuisje aan de rand van mijn erf wat op het bos uitkijkt En zijn ook genoeg jachtgebieden in de omgeving

 

Recycling: ook hier wordt alles gescheiden en verkocht aan schroothandelaren of recycling lombard

 

keep on prepping

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

100% verwarming op hout hier,verder 4-5 flessen butagas a 10kg om op te koken.

Warmwater op electra maar ik heb wel een ibc van 1000liter die in 1.5 uur opgewarmd kan worden tot een graad of 70 dmv een op hout omgebouwde ex-oliestook verwarmingsketel,in die ibc loopt een waterleiding in de vorm van een koperleidingspiraal van 25 meter die in totaal een electische boilercapaciteit van 600liter voedt.

Waterleiding is nog van het net wegens de behoefte van m'n klanten aan "gecontroleerd water" en de daaruit voortvloeiende aansprakelijkheid.

Verder in het gelukkige bezit van enkele natuurlijke bronnen,waar tot mijn schande niet meer mee gedaan wordt als water voor de paarden,de bedoeling is deze minstens ooit te gebruiken voor toiletwater dmv gescheiden systeem.

Vroeger jaren geploeterd in een moestuin,nu niet meer wegens geen tijd/zin,op tabaksplanten na dan maar wel in bezit van de benodigde ruimte,kennis en materialen

Genoeg walnoten voor een kruiwagen per jaar,diverse appelbomen die helaas bijna versleten zijn,een paar pruimenboompjes en hazelaars.

 

De reden dat ik niet meer zelfvoorzienend ben,is meer een (arbo)economische reden,als een principiële;sommige diensten/dingen inkopen is nu nog goedkoper/makkelijker als er zelf in te voorzien.

Denk dat dat laatste voor meerdere hier het geval is.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat elektriciteit betreft volledig afhankelijk van de elektriciteit maatschappij . Ik heb wel drie generators .

Verwarming gebeurt hier op gas . Maar met 2 uur werk kan ik overschakelen op stookolie .

Koken kan hier op gas en op elektriciteit . Ik mijn tweede keuken op elektriciteit en op flessen gas .

Water komt van het net om te drinken en te koken . De wc s werk op regen water . als ook de wasmachine .Heb ook nog nog een water put .

Een hand pomp ligt in de loods , daarmee kan ik dan manueel water oppompen .

Een hout kachel heb ik ook maar is niet geplaatst . ( voor in geval van nood )

Ik heb al jaren en moestuin .

Ook heb ik een jachtvergunning en een eigen jacht 156ha .

Ik kweek kippen konijnen eenden en fazanten .

 

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gas gebruiken we voor verwarming en koken. We zijn al een jaar op zoek naar de ideale houtkachel voor ons huis, maar "de" kachel hebben we nog niet gevonden. in geval van nood kunnen we een Etna Sun installeren. We hebben altijd een kuubje hout om buiten te kunnen koken.

Onze zonnepanelen voorzien in 90% van onze behoefte aan elektriciteit.

We hebben een regenton van 80 liter. Een vijvertje van 700 liter en in het bos achter ons huis nog een grote vijver. En we hebben een waterfilter.

 

Onze tuin heeft een ongunstige ligging voor een moestuin. Maar op mijn werk kan ik weer een moestuin beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Mooie zonnepanelen op het dak geinstalleerd we kunnen wel zonder stroom ;)

 

off grid eiland systeem of een netgeschakeld systeem?

 

tenzij er een accubank en en omvormers aan zitten zijn het alleen nog panelen die opzich zelf niet byzonder nuttig zijn, er zijn meer onderdelen nodig om het draaiend te krijgen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

off grid eiland systeem of een netgeschakeld systeem?

 

tenzij er een accubank en en omvormers aan zitten zijn het alleen nog panelen die opzich zelf niet byzonder nuttig zijn, er zijn meer onderdelen nodig om het draaiend te krijgen ;)

 

Heb al omvormers ga (misschien) nog een accu kopen om wat stroom op te slaan :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hout en een kolen kachel, voldoende hout, bruinkool en antraciet, waterton en een sloot rondom - voor de katadyn - , offgrid zonnepanelen met accu batterij en zuivere sinus omvormer. .. (Voor stroom tot 1kw, 2kw aggregaat)

 

koken kan op gas kolen of hout...

 

In normale stand staat de accu op de tv satelliet en home cinema, water voor cv of douche wordt voorverwarmd door zonnepaneel op dak in combi met boiler..

 

Koken doen we normaal op aardgas..

 

Stoken van de houtkachel meestal weekend en avond. .

Als het misgaat kunnen we ons redelijk redden zo. ..

 

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Energie :

CV & warm water : gas. Momenteel ben ik mijn boiler aan het ombouwen om ook op elektriciteit te verwarmen maar ik loop tegen wat problemen aan. Als dit lukt wil ik een zonneboiler plaatsen.

Cassettehaard : verwarming woning grotendeels op brandhout. Voorraad 30 ton. Steenkool ook op voorraad.

Bijverwarming : overschot van elektriciteit wordt met olieradiatoren opgestookt, dat willen we efficiënter gaan doen.

Noodverwarming : 40 l LPG staat klaar en 2 stralingskachels op gas staan klaar.

Elektriciteit : PV netgekoppeld. Voldoende op jaarbasis voor eigen verbruik.

Batterijen : er zijn 2 fietsbatterijen beschikbaar die eventueel als opslag gebruikt kunnen worden voor het laten branden van led verlichting, dit wordt het volgend project. Kleine omvormer nodig. De ene batterij is 0.5 wkh, de andere 0.4 kwh.

 

Water : Sanitair warm water is regenwater. Vaatwasser, wasmachine staan op regenwater.

Koken : op drinkwater

Badkamer : op drinkwater

Toiletten : op regenwater

Wateropslag regenwater 12000 l voldoende voor waterverbruik gedurende 90% van het jaar.

Drinkwater : 10m3 per jaar nodig voor 4 personen,hierop kan bezuinigd worden.

Drinkwater wordt gedronken na zuivering in koolstoffilterkan Britta.

 

Transport :

1 auto weg gedaan. nog 1 zuinige auto, 4 fietsen, en 2 elektrische fietsen staan voor een groot deel van ons transport, aankopen doen we lokaal, geen joy riding.

 

Voeding :

Voorraad bloem 50 kg, voorraad pasta 10 kg, rijst 10 kg, quinoa en amaranth 10 kg, aardappelen 50 kg

Diepvriezer met zomergroenten. In de vriezer liggen extra koelelementen om stroomuitval op te vangen voor langere tijd.

Vlees : lokaal.

Vis : Kanaal op 300m, visgerei voorhanden.

Groenten : experimenten met m2 tuin, dit jaar uitbreiding naar volledige voorziening in groenten voor 4p op een oppervlakte van 60m2. Aansluiting bij vereniging om ervaringen, zaden te delen.

Kiemen : grote voorraad kiemgroenten.

Blikken op voorraad : 3 maand max.

 

Kledij & schoenen :

Voldoende voor ongeveer 2 jaar.

 

Essentials & noodzakelijke goederen :

Voldoende voor 2 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er vanuit gaande dat we in ons super geïsoleerde nieuwbouw huisje kunnen blijven komen we redelijk ver... Moestuin voldoende voor 3 man, vlees niet (ja onze kipjes, maar er is geen haan bij...) maar vlees is imo ook niet perse nodig, ook niet longterm. Andere etenswaren zoals rijst, zout en suiker zeker genoeg voor de eerste 2 jaar, maar niet zelfvoorzienend, kan ook niet in NL... Regenwater opvang en de mogelijkheid het te bewaren en filteren. (afgelopen hete zomer ruim voldoende voor moestuin én opslag, was een mooie test)

Verwarming, zoals ik al zei, super geïsoleerd, afgelopen winter de verwarming zelden aan gehad, zon op de ramen geeft bijna genoeg warmte, houd het huis in ieder geval boven de 15°, ook als het 20° vriest. Stoken binnen (in kachel) is wél mogelijk, maar zal in praktijk weinig nodig zijn. We hebben het tenslotte over teotwawki, niet over vakantie ;)

 

Electra hebben we niet geregeld, een weloverwogen beslissing. Enige wat we geregeld hebben is een zonnecel voor een iphone, een oudje met veel e-books en info erop. Makkelijk mee te nemen. Als we thuis kunnen blijven hebben we geen elektra nodig, en zou aandacht op ons vestigen. Dus we gaan koken op vuur, en verlichten ons huis met kaarsen. Ik zou niet weten waar ik nog meer elektra voor nodig zou hebben?!

 

Verder hebben we gereedschap, materiaal én nog vele male belangrijker IMO, de knowhow en creativiteit om de meeste dingen zelf te kunnen. Belangrijke naslagwerken heb ik lekker ouderwets in boekvorm of geprint (en in geval van bug out bij op de oude iphone met zonnecel), de rest zit in mijn hoofd (of dat van mijn man). We zijn allebei handig en creatief. Brood bakken, zeep maken, wol spinnen, breien, haken, naaien, groenten verbouwen en inmaken, zijn hier de normaalste gang van zaken. We bezitten beide EHBO kennis en kunnen goed samenwerken.

 

Als je wilt leven zoals je nu leeft, dan kun je nooit zelfvoorzienend worden... Ben je bereidt terug te gaan naar de middeleeuwen dan gaat het voor 75% lukken, en ben je ook bereidt samen te werken met anderen, dan gaat het lukken!

 

In nederland kun je geen koffie of rijst verbouwen, maar het gaat om overleven toch? Onderdak, voedsel, water en hygiëne op de eerste plaats. Als je het zo bekijkt, dan komen we wellicht wel in de buurt van totale zelfvoorziening! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

pff nou, het begint wat te worden maar we zijn er nog lang niet.

 

Warmte 80% hout, uit bos (eigen bos) ruilhandel, jatwerk (staatsbos) en een gedeelte gekocht

 

water: geheel zelfvoorzienend, al gebruiken we voor het gemak soms wel gemeentewater maar dat is niet noodzakelijk, er is een bron er er staan voor 3000 liter tanks voor regenwater in de tuin.

 

eten: geheel uit moestuin en dieren van ons land her en der een ansjovisfiletje uit blik of een olijfje maar nauwelijks noemenswaardig, puur luxe..

 

elektra: totaal NIET zelfvoorzienend. kosten hier zo laag dat panelen niet rendabel zijn, bij uitval van elektra kunnen we prima verder omdat vrijwel alles wat we hebben handmachines zijn.

 

kleding, beddengoed, textiel; Is zodanig geprept dat er voldoende is voor 50 jaar voor 5 man en we zijn slechts met 2 personen die niet hopen nog 50 jaar te leven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik stond al eerder op dit draadje maar in die tijd is veel veranderd

Mijn eerste post:Warmte: ik stook ook alles op de houtkachel met afvalhout.oud papier en omgevallenbomen( heb ook nog een 0,5 hectare bos op mijn erf)

 

Stroom: zonne panelen maar nog niet genoeg om helemaal of gridd te zijn

 

Water: heb een put We vangen regenwater op heb een visvijver en loop ook nog een beekje in het bos

 

Eten: Grote moestuin. semi ondergrondsekas ,kippen ,geiten,varkens. eenden en ganzen,visvijver en jachthuisje aan de rand van mijn erf wat op het bos uitkijkt En zijn ook genoeg jachtgebieden in de omgeving

 

Recycling: ook hier wordt alles gescheiden en verkocht aan schroothandelaren of recycling lombard

 

Nu(sommige dingen blijven hetzelfde)

Water: Waterput, Opvangsysteem voor regen water met inmiddels ruimte voor 5000liter opslag, visvijver. en een beekje 100%

 

Warmte:Stook alles warm op hout en kolen (inmiddels een flink kolenhok gebouwd met 500kg voorraad en een schatting van 20kub hout op voorraad) 100%

 

Stroom: 12zonnepanelen en een windturbine(voor nood nog 2 generatoren en dieselvoorraad) 100%

 

Voedsel: Moestuin, Semi ondergrondse kas, Visvijver, jacht en de veestappel flink uitgebreid 50kippen 15geiten 5schapen 20eenden 10ganzen 5 varkens 2koeien 10konijnen.

En andere dingen die we niet zelf hebben wordt geruild.95 %

 

We maken alleen nog wel gebruik van een internet en telefoon contract.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...