PDA

Bekijk Volledige Versie : EHBO trommel vullen

bot mes
05-01-14, 12:08
Ik ga m'n ehbo trommel opnieuw vullen, wat raden jullie aan om erin te stoppen?

Ik had er ductape, secondenlijm en ontsmettingsvloeistof in zitten maar dat gaf een hoop kritiek.

Stuudje
05-01-14, 12:16
In een basisverbanddoos treft u over het algemeen de volgende zaken aan:
• Verbandgaas/kompressen
• Verbandwindsel
• Verbandwatten
• Snelverband
• Hechtpleisters
• Wondpleisters
• Driekante doek
• Ontsmettingsdoekjes
• Pincet
• Verbandschaar
• Handschoenen

bonsai
05-01-14, 12:24
Hangt ook een beetje af, van wat je kennis / ervaring is, waar je de trommel wilt gebruiken (thuis of auto) en natuurlijk die van de andere gezinsleden. kompressen zitten naar mijn mening altijd te weinig in de kant en klare ehbo dozen, evenals handschoenen. Driekante doeken zijn heel handig en multifunctioneel voor diverse verwondingen. Zelf heb ik nog een beademings masker, instant coldpacks, handverarmers, reddingsdeken, vergrootglas en hoofdlamp erin zitten.

Cereal
05-01-14, 12:25
Ik heb er ook altijd wat huis-tuin en keuken medicijnen inzitten, zo weet ik altijd waar er paracetamol/ibuprofen/hot-coldrex ligt

prepper053
05-01-14, 12:47
ik heb voor mijn BOB dit setje: Care Plus First Aid Kit Adventure

7316

het is een redelijk goed gevulde EHBO set, zelf heb ik er nog enkele extra dingen bij in gedaan:
- ibuproven
- paracetamol
- imodium
- waterzuivering tabletten
- extra pleisters
- flesje alcohol 90%

Voor een verbandkist in huis heb ik gewoon de standaard dingetjes die je vaak gebruikt, pleisters pijnstillers, thermometer, verband en dat soort dingen.

CMFC1988
05-01-14, 13:50
ik heb voor mijn BOB dit setje: Care Plus First Aid Kit Adventure

7316

het is een redelijk goed gevulde EHBO set, zelf heb ik er nog enkele extra dingen bij in gedaan:
- ibuproven
- paracetamol
- imodium
- waterzuivering tabletten
- extra pleisters
- flesje alcohol 90%

Voor een verbandkist in huis heb ik gewoon de standaard dingetjes die je vaak gebruikt, pleisters pijnstillers, thermometer, verband en dat soort dingen.

DIt is inderdaad een mooi setje deze heb ik ook gekregen van de baas, en mijn extra vulling is : Extra setje handschoenen, fluitje, 3 condooms, ibuproven, paracetamol, rennie, alcholdoekjes, klein potje betadine, en een extra rol sporttape.

bot mes
12-01-14, 15:20
prepper053

Je hebt ook imodium in je set zitten.
Ik heb daar nog nooit van gehoord, wat is dat en waar gebruik je daat voor?

DRD28
12-01-14, 15:58
prepper053

Je hebt ook imodium in je set zitten.
Ik heb daar nog nooit van gehoord, wat is dat en waar gebruik je daat voor?

tegen diarree ..

12gauge
12-01-14, 16:44
tegen diarree ..

nu had ik het laatst met J.I. nurse over dit onderwerp, hoe vervelend ook, diarree kun je het beste laten gaan
je hebt het niet voor niks het een van de manieren van je lichaam om van ziekteverwekkers af te komen
alleen als je op het moment even niks anders kunt maar het beste is toch echt om veel te drinken en uit te zieken
en ja ik heb ook wel eens op vakantie de hele week aan de dunne gezeten, heeft mn vakantie verpest maar beter worden is belangrijker

Keyser Suze
12-01-14, 17:42
Als het goed is, komt er in de prepshop een keur aan EHBO spullen. Er wordt aan gewerkt.

Tanfana
12-01-14, 18:17
Ik heb als extra nog wat ' alternatieve' spullen in de ehbo doosjes zitten.

Tea-tree olie: tegen oppervlakkige ontstekingen en zwemmerseczeem
Bachbloesem recue: ontspant en stelt gerust.
Leem: bij buikpijn en diaree. Als pakking bij zwellingen.

Nu gaan er vast mensen zeggen dat dit soort middeltjes niet werken. Bij ons zijn het veel gebruikte middeltjes. Wat mij betreft maakt het niet uit of ze echt werken of dat het een placebo-effect is. Als we maar beter worden.

Oh ja, we zijn jaren geleden drie weken naar Thailand geweest. Mijn kinderen en ik hebben iedere dag water met een snufje leem gedronken. De rest van de familie vond dat maar raar en wilde niet. Een van mijn kinderen is een dag ziek geweest. De ander en ik helemaal niet. De rest van het gezelschap heeft allemaal meerdere dagen diaree gehad.

Vladimir
12-01-14, 20:18
Het gebruik van bloemen en planten in de geneeskunde is al bijna zo oud als de mens zelf, net als het eten klei bij diaree of vergiftiging.

Waar de meeste mensen hier tegen ageren is de theorie dat als je water zo vaak verdunt dat er geen werkzame stof meer in zit het water de eigenschappen van deze werkzame stof overneemt cq homeopathie. Soort ingestraald water van Jomanda maar dan anders, heeft wel dezelfde (placebo) werking.

GuywithAplan
03-02-14, 14:00
Vul niet alleen je verbanddoos met matrialen maar ook met kennis. Het is zeker aan te raden een paar cursussen te doen, vaak kan je dit ook via werk doen en word dat meestal vergoed door de wergever

Lindaja
03-02-14, 14:05
Ik heb als extra nog wat ' alternatieve' spullen in de ehbo doosjes zitten.

Tea-tree olie: tegen oppervlakkige ontstekingen en zwemmerseczeem
Bachbloesem recue: ontspant en stelt gerust.
Leem: bij buikpijn en diaree. Als pakking bij zwellingen.

Nu gaan er vast mensen zeggen dat dit soort middeltjes niet werken. Bij ons zijn het veel gebruikte middeltjes. Wat mij betreft maakt het niet uit of ze echt werken of dat het een placebo-effect is. Als we maar beter worden.

Oh ja, we zijn jaren geleden drie weken naar Thailand geweest. Mijn kinderen en ik hebben iedere dag water met een snufje leem gedronken. De rest van de familie vond dat maar raar en wilde niet. Een van mijn kinderen is een dag ziek geweest. De ander en ik helemaal niet. De rest van het gezelschap heeft allemaal meerdere dagen diaree gehad.

voor kleine kinderen raad ik een vit pilletjes aan placebo effect werkt als een trein bij veel kinderen.
en sommige volwassenen

Stuudje
03-02-14, 14:08
Ik heb voor kinderen ook plakplaatjes/neptatoo's (likken en op je hand of arm plakken) in mijn EHBO-doos zitten. Daar gaan ze een stuk minder hard van huilen(afleiding enzo)

Nature
03-02-14, 17:08
Ik heb in mijn EDC een leeg vitamine potje. Hierin steken:
1 veiligheidspeld
4 allergie pillen
2 ibuprofen
2 motiliums

Er raakt eigenlijk redelijk wat in zo'n potje. Maar zo hoef ik niet alle pilletjes in hun verpakking mee te nemen en raken ze niet beschadigd.
8045

GuywithAplan
03-02-14, 20:37
Ik heb voor kinderen ook plakplaatjes/neptatoo's (likken en op je hand of arm plakken) in mijn EHBO-doos zitten. Daar gaan ze een stuk minder hard van huilen(afleiding enzo)

Moet gelijk aan me neefje denken die wil alleen dinosaurus pleisters

GuywithAplan
03-02-14, 20:40
Ik heb in mijn EDC een leeg vitamine potje. Hierin steken:
1 veiligheidspeld
4 allergie pillen
2 ibuprofen
2 motiliums

Er raakt eigenlijk redelijk wat in zo'n potje. Maar zo hoef ik niet alle pilletjes in hun verpakking mee te nemen en raken ze niet beschadigd Zelf zou ik ze wel in de verpakking laten staat er teminste duidelijk op wat het is en heb je geen kans van de verkeerde medicijnen pakt.

Nature
03-02-14, 20:56
Zelf zou ik ze wel in de verpakking laten staat er teminste duidelijk op wat het is en heb je geen kans van de verkeerde medicijnen pakt.

Ze steken nog wel in hun blisterverpakking waar de naam en vervaldatum op staat. Alleen niet in het kartonnen doosje.

GuywithAplan
03-02-14, 23:44
Ze steken nog wel in hun blisterverpakking waar de naam en vervaldatum op staat. Alleen niet in het kartonnen doosje.
ohw op die fiets:D

DickBerts
25-05-14, 13:56
Keyser Suze Beste KS, ik probeer je zo weinig mogelijk vragen te stellen, want er komt -als onze enige arts- nogal wat op je af. Maar ik denk dat het volgende wel een belangrijke vraag is, waar anderen ook wat aan hebben;

Ik heb een uitgebreide EHBO set in mijn huis en in mijn auto. Die wordt regelmatig ververst. Snelverbanden, steriele gaasjes en ander verbandmiddelen zijn nooit over de datum. De oude verbandmiddelen gooi ik niet weg, die gaan naar mijn rampenvoorraad. Voor als er nog eens een Boeing neerstort op jouw vliegerveldje. Uiteraard ga ik zo schoon mogelijk te werk en wordt alles uiterst zorgvuldig opgeslagen. Inmiddels heb ik snelverbanden en gaasjes die 8 jaar over de datum zijn en die formeel niet meer steriel zijn(leukoplast en pleisters bewaar ik niet, want die worden wel slecht). Als ik iemand onder normale omstandigheden EHBO moet verlenen, dan gebruik ik uiteraard 'vers' spul. Zelf denk ik, dat er ook weinig aan de hand is als ik in geval van nood terug zou moeten vallen op mijn oude over de datum voorraad aan verbandmiddelen. Of zie ik dat verkeerd? Wij hadden in dienst verbandpakjes die zo ongeveer dertig jaar oud waren...Bedankt alvast. hg Dick.

Kans
25-05-14, 14:14
Het advies van K a n s:

Vergeet gewoon, even, die ehbo doos of set.

Pak het groot aan.
Koop dozen verbandmiddel ipv een rolletje.
Koop goede spullen bij een groothandel en loop nooit meer het kruitvat en gelijksoortige zaken binnen.

Je kunt het andersom doen, heb ik ook gedaan.
Maar dan kom je er achter dat een doos verbandspullen, goede spullen, net zo duur zijn als die spulletjes bij het KV per 10 rolletjes.
Goed gereedschap kun je niet eens krijgen bij het KV.

Vervolgens kun je dus onbeperkt je ehbo doosje bijvullen voor bijna geen geld.
Ook ik ben begonnen met ehbo doosje & tasje, naar kratje naar containers:

10454

(Als je langdurig zonder zorgen wilt opslaan dan zijn die containers onmisbaar, ik kan ze droog of zelfs onder beschermende gassen dichtmaken en de kosten dat valt enorm mee gewoon naar de groothandel niks gasjes per liter kopen gewoon eenmalig de flessen kopen/huren en de 50 literflessen nemen enz enz)

Geloof mij andersom ( groot inkopen en dan je losse setjes afvullen) is goedkoper en beter.
Daarnaast ga je een tweede, derde vierde enz studie aan.
Medicijnen, gereedschap, je hebt er niks aan als je niet kunt diagnoseren en zelf wat basis zaken kunt doen.
Maak ook maar vast plek in je boekenkasten.

Antwoord op je vraag?
Voordat je zo gaat inkopen moet je jezelf wel verdiepen in wat je koopt en waarom?
Dan zul je die vraag dus ook niet meer hoeven te stellen?
Kennis is medisch denk meer van belang dan spullen hebben, kennis komt in ieder geval op de eerste plaats?
Waar je dan wat kunt inkopen die info is er op het forum wel...
Mijn ervaring is dat je eerder iets kunt vinden om te kopen dan de juiste informatie hoe en wanneer toe te passen.

Prep ze
K a n s

Lindaja
25-05-14, 14:55
het oranje kruis boekje zit er bij mij ook in. altijd handig als je snel wat moet opzoeken

Keyser Suze
25-05-14, 15:15
DickBerts dat steriele verhaal is zwaar overdreven. Schone verbanden is essentieel. En als je een aantal gaasjes op een wond legt, kun je er ook een strook van een oud T-shirt omheen draaien. Wat Kans schrijft is wel waar, maar ik heb niet zijn salaris helaas.

Kans
25-05-14, 15:18
DickBerts dat steriele verhaal is zwaar overdreven. Schone verbanden is essentieel. En als je een aantal gaasjes op een wond legt, kun je er ook een strook van een oud T-shirt omheen draaien. Wat Kans schrijft is wel waar, maar ik heb niet zijn salaris helaas.

Helaas ?

Wanneer gaan we ruilen (enkel salaris is daarbij een optie :rolleyes:) KS:confused:

(Ik denk dat ik vooral andere keuzes maak)

K a n s

Wonderland
25-05-14, 15:56
Ik zou deze even toevoegen,.
In geval van het nodig hebben zeer makkelijk en te gebruiken voor vele toepassingen:
10458

Unieke multifunctionele spalk, te gebruiken voor armen, benen vingers en zelf als nekkraag. De SAM Splint is goedgekeurd door het Amerikaanse Rode Kruis.

De SAM ® spalk is gebaseerd op het principe dat curves zijn sterk. Dat principe maakt het ook mogelijk wolkenkrabbers en bruggen te bouwen van I-balken en holle kolommen in plaats van zware stalen pilaren. Een vlak stuk plaatwerk vouwt gemakkelijk, maar als je het vervormt tot golfplaat of U-contructie wordt het veel stijver. Veel van deze bochten zijn mogelijk, maar voor spalken met de SAM ® spalk, hoeft u alleen maar drie basisbochten te vouwen. Hiermee kun je eenvoudig van de SAM ® spalk iets maken dat zo sterk is dat men het zelfs kan gebruiken kano-peddel of sneeuwschep. Dat is meer dan sterk genoeg voor elke denkbare spalk.

De SAM ® spalk is zeer makkelijk te vervormen en toch zacht genoeg om te knippen met een gewone schaar. Het resultaat: met de juiste keuze van curves die in de gids staan, kan bijna elk bot in het lichaam worden gespalkt. Het is zelfs mogelijk om de SAM ® spalk te gebruiken als halskraag bij halsverwondingen.

Kenmerken:
• Waterdicht;
• Herbruikbaar;
• Lichtgewicht en compact;
• Laat radiogolven door;
• Wordt op de plaats gefixeerd met tape of verband, geen extra gereedschap nodig;
• Werking wordt niet beïnvloed door temperaturen of hoogtes;
• Gesloten-cel schuim zorgt voor eenvoudige reiniging en desinfectie; alle standaard reinigingsmiddelen zijn geschikt;
• Zorgt voor extra stabiliteit voor alle ledematen inclusief de nek ;
• Latexvrij.

Afmeting: 10,80 x 91,50cm (uitgerold).

Kost 10,95 bij BHV totaal (https://www.bhvtotaal.nl/sam-splint-spalk)

phaelin
25-05-14, 16:03
Ik heb die van de prepshop.

http://prepshop.nl/anaconda-spalk-oprolbaar

Zit daar veel verschil tussen?

Iamlordx
25-05-14, 16:04
Zelf adviseer ik iedereen om een EHBO cursus te doen. Je leert er een hoop. Vooral hoe je dingen gebruikt.

Het gaat er niet om wat je hebt, maar wat je er mee kan.

Wonderland
25-05-14, 16:06
Of er verschil in zit weet ik niet.
Ik kon de afmeting niet vinden van de anaconda

DickBerts
25-05-14, 19:04
Dank je KS. Zo had ik het zelf ook ingeschat, maar het is geen onderwerp waar je al te grote fouten bij wilt maken. Daarom is het fijn, om even het oordeel van een expert te kunnen horen. De meesten van ons kunnen niet bij een huisarts terecht met dit soort prepper vragen, omdat die je alleen een GGZ verwijzing opleveren :)

phaelin
25-05-14, 19:19
Of er verschil in zit weet ik niet.
Ik kon de afmeting niet vinden van de anaconda

Even gemeten, de anaconda is 91 cm lang en 10,5 cm breed.

Wonderland
25-05-14, 19:20
Oke het verschil is nihil. Misschien kan iemand een revieuw doen van beide producten met het materiaal verschil????

Kans
25-05-14, 20:02
Oke het verschil is nihil. Misschien kan iemand een revieuw doen van beide producten met het materiaal verschil????

Iets voor de prepshop, groot inkopen bedoel ik? Simurgh

K a n s

Kimputten
25-05-14, 20:06
Waar kan ik zon container kopen?

Nickx
25-05-14, 20:17
Kans zijn die bakken met EHBO spul standaard samengestelde verpakkingen of koop je zo'n bak leeg en vul je die zelf? ben ze eigenlijk nog nooit tegen gekomen

Kimputten
25-05-14, 20:26
Ik heb de link
http://www.punteronline.nl/Webwinkel-Product-19681655/EHBO-doos-22-liter-Sunware.html
Het is dus een lege doos. Wel handig om te hebben. Ik denk dat ik er morgen een paar ga bestellen.
Iemand nog ideeën om hem te vullen? Ik zat zoiezo te denken aan zwaluwstaartjes en extra reddingsdekens en handschoenen.

Kans
25-05-14, 20:44
Nickx deze bakken waren leeg.

Er is zo vreselijk veel aanbod dat ze of iets vergelijkbaars ook vol te krijgen is.
Ik ben zelf van veel te breed, van alles wat, naar heel smal, van belangrijke dingen heel veel gegaan,

Bulk kost weinig ook medisch.
Nu ben ik weer aan het uitbreiden in de breedte.
Het is net als boeren of militair: vreselijk moeilijk om de grenzen zinnig te bepalen.
Je weet nooit genoeg en het liefste zou ik een boerderij een ziekenhuis en kazerne willen....

Zie je inbox

Prep ze,
K a n s

phaelin
25-05-14, 20:53
Iets voor de prepshop, groot inkopen bedoel ik? Simurgh

K a n s
Wonderland

Die Sam Splint heeft een alu legering in het midden, de Anaconda (zit al bij de prepshop) niet, die is alleen schuim. Blijft wel keurig in een standje staan en je zult 'm moeten bevestigen met tape/paracord of wat er voorhanden is. De Sam Splint zal dan steviger zijn vanwege 't materiaal maar ook weer zwaarder denk ik.

Robbedoes
25-05-14, 21:06
Is het misschien een goed idee om een soort van "ehbo kit" richtlijn te maken? Ik heb even snel in de wiki gekeken en daar zag ik nog niks en gezien de vragen van de meeste mensen, denk ik dat zoiets niet verkeerd is.
Ik persoonlijk ben ook nog steeds bezig om mijn ehbo kit te verbeteren ( nota bene de aanleiding dat ik op dit forum ben gaan rondneuzen)

Xena
25-05-14, 21:08
Kans zijn die bakken met EHBO spul standaard samengestelde verpakkingen of koop je zo'n bak leeg en vul je die zelf? ben ze eigenlijk nog nooit tegen gekomen

Die EHBO bakken van Sunware zijn ook te koop in de betere kampeerwinkels zoals De Vrijbuiter. Ze zijn in meerdere maten te koop. Je koopt alleen de bak en moet ze zelf vullen.

Een handige website voor de inhoud is http://www.ehabo.nl

Op deze website vindt je naast de producten ook de diverse BHV richtlijnen voor verbandkoffers. Zo is onze verbanddoos gebaseerd op een schoolkoffer (o.a. kleinere maten zwachtels). Ze leveren snel en hebben een breed assortiment.

MyronPrps
25-05-14, 22:11
veel middelen om te ontsmetten en vooral snelverbandjes zijn erg handig (vooral de militaire versies:) )

Nickx
25-05-14, 22:16
Helemaal goed prinses Xena zeker altijd overheen gekeken. Ik zal eens kijken of er via het werk wat mogelijk is

Ik heb laatst een oude verbandtrommel samen met de kinderen geplunderd en op elkaar geoefend en uitgelegd wat waar voor is. Buiten het functionele vonden ze het geweldig.

Xena
25-05-14, 22:17
Als ontsmettingsmiddel heb ik er ook een flesje povidonjood (Betadine) inzitten. Kan je in geval van nood ook gebruiken om van verontreinigd water drinkwater te maken.

Stuudje
25-05-14, 22:26
Als ontsmettingsmiddel heb ik er ook een flesje povidonjood (Betadine) inzitten. Kan je in geval van nood ook gebruiken om van verontreinigd water drinkwater te maken.Ik kende dit niet en ging even checken, en vond deze folder (http://www.lcr.nl/Bestanden/Waterdesinfectie%20folder%20aug%202013.pdf)met deze informatie:

Jodium doodt bijna alle probleemveroorzakers, inclusief de meeste parasieten. Gebruik jodiumtinctuur of 2% jodiumoplossing. Dit is verkrijgbaar bij de apotheek voor wondontsmetting.
Povidon-jodium (o.a. Betadine-jodium®) is niet geschikt voor waterdesinfectie. Betadine-jodium® (= povidon-jodium) is alleen geregistreerd voor uitwendig gebruik

Voeg 0.4 ml (8druppels) jodiumoplossing toe aan 1 liter te desinfecteren water. Wacht 10 minuten alvorens hette drinken. Voeg aan koud water ( 5 ̊ C of kouder) of zichtbaar vervuild water 0.8 ml (16druppels) toe. Ook kunt u kant-en-klare jodiumkristallen gebruiken, verkrijgbaar bij enkele buitensportzaken.

Let op:
Jodium houdende producten kunnen bij te hoge dosering lichamelijke problemen veroorzaken. Voor mensen met een schildklieraandoening, jodiumallergie en voor zwangere vrouwen is jodium voor waterdesinfectie niet geschikt!

Xena
25-05-14, 22:37
Bedankt voor de uitleg Stuudje

Povidonjood kan echter in noodgevallen gebruikt worden. De dosering is dan 7 druppels op 1 liter water. Dit moet dan 20-30 minuten inwerken bij water op kamertemperatuur.

Wat nog handig is om te vermelden is dat je de lichte smaak van jodium het beste kunt neutraliseren door aan het water 50 mg vitamine C (bijv. bruistablet) toe te voegen. Dit mag je pas doen als de jodium zijn werk heeft gedaan.

Edit: bronvermelding mbt chemische reiniging van drinkwater http://www.globetrotter.nl/waterchemontsmet.html

Nickx
25-05-14, 23:00
Ik heb een keer een test gedaan met al dat soort middeltjes (achter elkaar) en de optie met jodium vond ik ronduit goor.
Ik weet in noodsituatie is dat anders... maar om dagen achter elkaar te drinken was voor mij geen optie.
Was in de tijd dat de filters onbetaalbaar waren en nog geen algemeen goed waren.

Stuudje
25-05-14, 23:04
Ik heb een keer een test gedaan met al dat soort middeltjes (achter elkaar) en de optie met jodium vond ik ronduit goor.
Ik weet in noodsituatie is dat anders... maar om dagen achter elkaar te drinken was voor mij geen optie.
Was in de tijd dat de filters onbetaalbaar waren en nog geen algemeen goed waren.Was dat met of zonder vitamine C bruistablet erin?

Ik kan me voorstellen dat het goor is...en ondanks dat ben ik blij dat ik deze optie nu ook ken, met dank aan prinses Xena. Hier zijn waterfilters, purification tabletten, chloor ken ik...nog een optie kennen vind ik prettig. Je weet immers nooit waar en in welke omstandigheden je terecht komt en wat je dan voorhanden hebt.

Nickx
25-05-14, 23:14
Zonder toevoeging van smaakjes.... later wel altijd limonadepoeder meegenomen om te mengen met water wat gezuiverd was met die chloor pillen.
Zonder die toevoeging had ik het idee dat ik met mijn mond open in het zwembad dook.

Wafels
26-05-14, 10:06
Bedankt voor de uitleg Stuudje

Povidonjood kan echter in noodgevallen gebruikt worden. De dosering is dan 7 druppels op 1 liter water. Dit moet dan 20-30 minuten inwerken bij water op kamertemperatuur.

Wat nog handig is om te vermelden is dat je de lichte smaak van jodium het beste kunt neutraliseren door aan het water 50 mg vitamine C (bijv. bruistablet) toe te voegen. Dit mag je pas doen als de jodium zijn werk heeft gedaan.

Edit: bronvermelding mbt chemische reiniging van drinkwater http://www.globetrotter.nl/waterchemontsmet.html
prinses Xena jodium kun je inderdaad gebruiken om drinkwater veilig te maken ,[B]maar [B] let wel op dat er mensen zijn die schildklier problemen( kunnen) hebben en die mogen meestal geen jodium hebben dat je daar mee oplet of rekening mee houdt !!
gr will

Xena
26-05-14, 16:00
Bedankt Wafels

Jodium is gezien de mogelijke bijwerkingen zeker niet het eerste middel waar je gebruik van moet maken. Maar net als Stuudje vind ik het handig om te weten dat er naast koken, filteren, zuiveringstabletten en bleek ook nog iets als jodium kan werken.

Daarnaast ben ik me in wat scheikunde aan het verdiepen. Vitamine C is namelijk ascorbinezuur. Als ik het goed begrijp dan wordt jodium na toevoeging van ascorbinezuur omgezet in citroenzuur. vitamine C toevoegen is dus niet bedoeld voor de smaak maar voor de omzetting van jodium naar citroenzuur.

We gaan nu echter wel heel erg off topic. Er moet meer in een EHBO trommel dan alleen Betadine ;)

Wafels
26-05-14, 16:18
prinses Xena ik weet dat u het ged bedoelt en het is zeker handig om te weten dat jodium hiervoor gebruikt kan worden , het is maar dat mensen erop
letten dat mensen met een schildklier probleem hierop moeten letten .
en het is zeker handig om spullen in je medicijn trommel te doen die meerdere functies kunnen hebben
want ook met kaliumpermanganaat kun je water zuiveren alsook tegen schimmels gebruiken (met name voetschimmel en je kan er ook vuur mee maken en licht signalen)
gr will

Stuudje
26-05-14, 16:24
Let op:
Jodium houdende producten kunnen bij te hoge dosering lichamelijke problemen veroorzaken. Voor mensen met een schildklieraandoening, jodiumallergie en voor zwangere vrouwen is jodium voor waterdesinfectie niet geschikt!Fijn dat je waarschuwt Wafels...maar ik had het ook al opgeschreven.

Wafels
26-05-14, 17:25
Stuudje had ik niet gezien :o , mijn excuus
gr will

Stuudje
26-05-14, 18:54
Het ligt er ook aan of ze allergisch was voor joodtinctuur (http://nl.wikipedia.org/wiki/Joodtinctuur) of voor povidonjodium.
Eerste werd vroeger veel gebruikt en staat bekend om de allergische reacties en prikkende gevoel, tweede is anders van samenstelling en prikt niet.

Als je vermoedt dat je allergie hebt, kan je dat laten testen.
Slik je zonder medische reden kelp? Zo ja, wat is de reden dat je dat doet?

phaelin
26-05-14, 18:57
Mijn moeder (is er helaas al bijna 6 jaar niet meer) was allergisch voor jodium bij gebruik op de huid. Kreeg er wat lijkt op brandwonden van. Iets dat we bij elke operatie wel dertig keer moesten herhalen -.-
Ik heb er echter geen last van. Ik gebruik 1 maal per week een kelp capsule waar 325 mcg natuurlijke jodium (iodine) inzit omdat ik zeezout gebruik (geen toegevoegde jodium). Zou ik daar extra mee moeten oppassen? Is zoiets erfelijk?

10482

Stuudje
26-05-14, 19:06
Als je gewoon brood en de standaard ontbijtcereals eet, vleeswaren, ei, en af en toe vis, heb je die kelp niet nodig hoor. Mensen krijgen eerder teveel binnen dan te weinig, want eten al snel teveel producten met zout(en jodium)
Als je zelf brood gaat bakken, doe daar dan wél zout in met jodium..het alternatief is bakkerszout, en dat is duurder dan gewoon zout met jodium.

Of kelp innemen voor jou wel of niet goed is zou ik niet weten.Wat ik wel weet is dat het niet nodig is bij gewoon gezonde leefstijl.

phaelin
26-05-14, 19:08
Mja, dat is 't juist. Ik eet niet veel brood. Eerder noodles of een sausijzenbroodje van de Lidl. Veel zout eet ik ook niet, ik doe eerder zwarte peper of 4 seizoenen peper in spul dat ik maak. Eitjes eet ik wel, minimaal 1 per dag. Ik eet wel eens chips (erg zout) maar da's maar heel zelden.
Ik zal dat van die jodium allergie van m'n moeder eens vragen aan m'n huisarts. Qua erfelijkheid enzovoort.

Stuudje
26-05-14, 19:12
Reken er maar op dat je sauzijzenbroodje vol zout zit. Zelfs te vol. De noodles ook.

phaelin
26-05-14, 19:18
Reken er maar op dat je sauzijzenbroodje vol zout zit. Zelfs te vol. De noodles ook.

mmm, daar heb je waarschijnlijk een punt.

Xena
26-05-14, 20:29
Iets wat bij ons ook niet in de EHBO trommel ontbreekt is: Otrivin Neusspray

Het werkzame bestanddeel is xylometazoline en dat stopt heftige bloedneuzen bijna direct.

Dit kregen wij voor het eerst midden in de nacht op de huisartsenpost te horen, toen wij daar met een peuter met een niet te stoppen bloedneus zaten.

We hebben hierna al meerdere malen dankbaar van deze tip gebruik gemaakt.

Robbedoes
26-05-14, 22:10
prinses Xena.
Dat is een interessante tip. Die ga ik ook zeker toevoegen!

Stuudje
26-05-14, 22:14
Iets wat bij ons ook niet in de EHBO trommel ontbreekt is: Otrivin Neusspray

Het werkzame bestanddeel is xylometazoline en dat stopt heftige bloedneuzen bijna direct.

Dit kregen wij voor het eerst midden in de nacht op de huisartsenpost te horen, toen wij daar met een peuter met een niet te stoppen bloedneus zaten.

We hebben hierna al meerdere malen dankbaar van deze tip gebruik gemaakt."...Wel kan men bij een spontane bloedneus eenmalig xylometazoline neusspray (Otrivin) in de neus spuiten. Dit zorgt voor het samentrekken (vasoconstrictie) van de bloedvaatjes in de slijmvliezen van de neus waardoor soms de bloeding tot staan komt."
http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Bloedneus

Goede info prinses Xena Thanks! Die Otrivin gaat nu bij mij ook in de EHBO.

PepperMouse
11-06-14, 20:20
ik weet niet of het hier kan maar heb een site gevonden dat een antal medische spullen verkoopt. Zelf ga ik hier ook wat van bestellen binnenkort.

http://www.baco-army-goods.nl/medisch.html

Gebruikersnaam
30-06-14, 21:41
Ik ben onlangs begonnen met preppen en ik heb nu al wat extra voedsel en water ingeslagen.
Ik zie dat veel mensen een med-kit in hun BOB hebben, dus lijkt het me wel verstandig er een aan te schaffen/samen te stellen.
Het probleem is dat ik echt nul medische kennis heb,
Of iemand me wat uitleg kan geven over de meeste basis medicijnen...
Mvg,
Gebruikersnaam

P.s. De reden dat ik niks weet van medicijne is omdat ik ze bijna nooit heb gebruikt.

AWOL
30-06-14, 21:43
Gberuik eerst eens de zoek funtie op het forum en begin bijvoorbeeld hier eens te lezen:
http://preppers.nl/forum/threads/8317-Nieuwe-EHBO-trommel-vullen?highlight=ehbo

Ik ben onlangs begonnen met preppen en ik heb nu al wat extra voedsel en water ingeslagen.
Ik zie dat veel mensen een med-kit in hun BOB hebben, dus lijkt het me wel verstandig er een aan te schaffen/samen te stellen.
Het probleem is dat ik echt nul medische kennis heb,
Of iemand me wat uitleg kan geven over de meeste basis medicijnen...
Mvg,
Gebruikersnaam

P.s. De reden dat ik niks weet van medicijne is omdat ik ze bijna nooit heb gebruikt.

bjo1998
30-06-14, 22:20
.

toevallig ben ik ook een bob aan het maken dus hier mijn lijst
dus ehbo in bob tijdelijke lijst:
verband : om rond wonden te doen etc, (duidelijk)
plijsterrol, beste manier om veel plijsters mee te nemen
ether, kan gebruikt worden om te ontsmetten maar ook als verdoving
ors, oral rehydration solution om uitdroging bij hevige diaree te voorkomen
iets tegen diaree, (geen beschrijving nodig)
norrit tegen vergiftiging
pijnstiller, (duidelijk)
watten (bloedstelpend) kan eventueel als tondel dienen of om wonden schoon te maken
veiligheidsspelden verband vasthouden/ maken
pincet splinters en stekels verwijderen
tekentang vooral handig in de zomer om teken te verwijderen
secondlijm kan gebruikt worden om wonden dicht te maken Zorg wel dat het een lijm op basis van cyanoacrylaat is
vuilniszak" redelijk steriel en kan voor meerdere zaken dienen
ductape improviseer
hoop dat je hier iets aan hebt als iemand aanvullingen heeft laat maar iets weten
mvg Bjorn

MyronPrps
30-06-14, 22:32
volgens mij is Keyser Suze hier wel redelijk thuis in:)

Maar wat ik erg belangrijk vind is het vermogen hebben wonden te ontsmetten en verbinden en niet te vergeten een tekentang! vooral omdat je meer in de bossen zit is dat er handig

de prepshop van Simurgh heeft ook erg goede opties:)

Loreen
30-06-14, 22:44
Naast natuurlijk alle dingen die al 100x gezegd zijn even drie aanvullingen:

Bij ons thuis hebben we regelmatig last van teken omdat we veel in de bossen te vinden zijn, en nou hebben we tegenwoordig ipv de tekentangen tekenhaakjes. Werkt als je het mij vraagt echt 100x fijner, en het is ook nog kleiner en lichter (en dus nog makkelijker mee te nemen).

Dit bedoel ik dus:
http://www.bever.nl/otom-tekenhaak-2642C20001?channel_code=831&id_colour=5962&product_code=77570861*?s2m_channel=831&as_templateId=304047&gclid=CjkKEQjwlcSdBRD3wva3-KOAo80BEiQAjNIhiSR8KyCWXvT6mxcr3YqAEPoamJ5G9SP3Eds GEL8Ewxzw_wcB

Daarnaast zou ik ook smeerwortelzalf aanraden voor in een EHBOkit, zelf zorg ik dat ik het altijd bij me heb. Even een korte quote:

De smeerwortel is misschien wel één van de paradepaardjes van de fytotherapie (kruidengeneeskunde).
Boeken vol zijn er te schrijven over de wonderlijk snelle verbeteringen bij kneuzingen, verzwikkingen, blauwe plekken en pijn.
(van http://de-gulle-aarde.blogspot.nl/2011/12/smeerwortelzalf.html)

Naast de smeerwortelzalf zou ik eventueel ook calendula/goudsbloemzalf aanraden, dat gebruik ik hier thuis ook en werkt echt bij zo ongeveer alle huidsproblemen, maar ook bijvoorbeeld bij jeuk van insectenbeten ed.

bjo1998
30-06-14, 22:51
Loreen , in je bob gaan de meeste mensen niet eel zalfjes etc meenemen
maar bedankt voor de tip kan zeker van pas komen bij bug in
en die teken haakjes gaat dat ook sneller? hond blijft niet lang stilzitten
mvg Bjorn

Davena
30-06-14, 22:54
Gberuik eerst eens de zoek funtie op het forum en begin bijvoorbeeld hier eens te lezen:
http://preppers.nl/forum/threads/8317-Nieuwe-EHBO-trommel-vullen?highlight=ehbo

Kungfufox draadje samenvoegen met deze?

[MOD] Bij deze samengevoegd onder een passende titel.

Keyser Suze
30-06-14, 22:54
ether, kan gebruikt worden om te ontsmetten maar ook als verdoving
mvg Bjorn

volgens mij is Keyser Suze hier wel redelijk thuis in:)

Een beetje....

Bjorn, zelfs in de tijd dat medici frequent 'op patiënten oefenden' met ether, gingen er regelmatig mensen dood, niet door de operatie, maar door een overmaat aan ether. Pas daarmee op.

Ik zou het echt alleen maar gebruiken, als je echt niet anders kunt.

11247

bjo1998
30-06-14, 22:59
Keyser Suze weet ik , ik voel er ook niet veel voor om zoiets uit te proberen is zoals chloroform dacht ik
ik heb het uit een tijdschrift zie link http://issuu.com/parallaks/docs/parallaksoktober_issuu2
mvg Bjorn

Loreen
30-06-14, 23:00
Loreen , in je bob gaan de meeste mensen niet eel zalfjes etc meenemen
maar bedankt voor de tip kan zeker van pas komen bij bug in
en die teken haakjes gaat dat ook sneller? hond blijft niet lang stilzitten
mvg Bjorn

Het gaat echt als een tierelier! Ik had er laatst een enorm lastig in m'n knieholte zitten, ik ben best lenig maar vond dit net ff wat meer geschikt voor gevorderden dus had ik mijn pa om hulp gevraagd, ik dacht dat ie het haakje nog uit het zakje aan het halen was, maar hij was hem er al weer in aan het doen.

Over de BOB, ik snap je punt, en er moeten natuurlijk ook keuzes gemaakt worden, maar ik moet zeggen dat het echt gruwelijk goede zalven zijn, die juist enorm van nut kunnen zijn tijdens een SHTF-situatie. Best lastig als je heel ver moet lopen en en je slaat je enkel om, ik denk dat je op dat moment enorm dankbaar bent als je toch de smeerwortelzalf in je tas hebt. Mijn zoontje had een ontstoken heup en verrekte bij de pijn, en zelfs daar hielp het bij. Dus persoonlijk zou ik sowieso de smeerwortelzalf in zowel m'n EDC als m'n BOB doen. Calendulazalf zou ik persoonlijk ook doen maar dat is ook omdat mijn zoontje ook huidproblemen heeft, ik kan me voorstellen dat het anders geen prioriteit heeft (maar wel alsnog nuttig kan zijn), vandaar dat ik ook schreef "eventueel".

Gebruikersnaam
01-07-14, 07:07
Bedankt allemaal!!
Ik weet nu welke spulleik sowieso mee moet nemen
Mvg,
Gebruikersnaam

Lindaja
01-07-14, 08:40
ik heb zelf net ook nestosyl toegevoegd ,omdat ik laats toen we de bossen al uit waren er achter kwam dat er iemand door de brandnetels was gegaan.
Daarnaast kinder asperine en kinder wonder pillen ( snoepjes )
een spiegeltje om plekken te bekijken die je anders niet goed kan zien
Desinfectiegel voor de handen
handschoenen
en een paar naproxen (pijnstilling )

Stuudje
01-07-14, 08:45
Lindaja wat ik altijd in mijn EHBO-setje heb zitten is tattooplaatjes die je op de huid kan plakken. Neemt bijna geen ruimte in en voor kinderen die gewond zijn is het een goede afleiding...én het is een goede beloning als ze "dapper" hun behandeling hebben ondergaan. Werkt super.
Ook heb ik pepermuntjes, per stuk verpakt, meegenomen uit restaurant. Want ook voor oudere mensen werkt het beloning en afleidingssysteem.

Lindaja
01-07-14, 08:48
Lindaja wat ik altijd in mijn EHBO-setje heb zitten is tattooplaatjes die je op de huid kan plakken. Neemt bijna geen ruimte in en voor kinderen die gewond zijn is het een goede afleiding...én het is een goede beloning als ze "dapper" hun behandeling hebben ondergaan. Werkt super.
Ook heb ik pepermuntjes, per stuk verpakt, meegenomen uit restaurant. Want ook voor oudere mensen werkt het beloning en afleidingssysteem.
Voor mijn dochter heb ik nu hello kitty pleisters die vind ze leuker ;-)

Stuudje
01-07-14, 08:56
Voor mijn dochter heb ik nu hello kitty pleisters die vind ze leuker ;-)
Ow, ja kan ook...zelf had ik dochters voor wie pleisters vaak niet genoeg waren. Enorme wonden en verband enzo. Of coolen en naar ziekenhuis. Dan werkte een tattoo super.

Ooit wel ooit super gelachen met pleisters. Mijn toen vijfjarige was aangevallen door muggen. Ze zat echt helemaal onder de muggenbulten. Maar is er ook allergisch voor dus grote nare plekken en veel last ervan. Wij fietsten mee met een toertocht en tijdens een pauze liep zij naar de dienstdoende EHBO-er en kwam terug met wel twintig met hippe pleisters afgeplakte plekken. De EHBO-dame had niks te doen en vond het wel leuk om even te spelen met haar spullen en dochter dacht dat afplakken misschien minder last zou geven. De rest van de toertocht fietste ik met een kind achterop dat eruitzag of ze zwaar ongeluk gehad had. Aan aandacht ontbrak het haar in elk geval niet. :)

nitrogenix
30-07-14, 13:00
Ik heb laatste tijd wat meer haast gemaakt met spullen kopen, met name medische spullen.
- Heb mijn BOB EHBO doos klaar
- Heb een EHBO tas light klaar (voor bv korte verkenning trips in een apocalyptische wereld).
- Heb bijna een soort van operatie EHBO doos klaar (voornamelijk naalden en wat groot wond verband), hier moet ik nog naar kijken wat ik kan toevoegen
- Heb een voorraadje reserve spullen om de bovenste 2 aan te kunnen vullen

All D. Survivalist
09-09-14, 15:03
Bedankt WafelsDaarnaast ben ik me in wat scheikunde aan het verdiepen. Vitamine C is namelijk ascorbinezuur. Als ik het goed begrijp dan wordt jodium na toevoeging van ascorbinezuur omgezet in citroenzuur. vitamine C toevoegen is dus niet bedoeld voor de smaak maar voor de omzetting van jodium naar citroenzuur.

Nope, de vitamine C (ascorbinezuur) wordt geoxideerd door het jodium (I2) of jodium-complex (I3- in lugol of nog complexere jodium complexen in povidone-jodium) tot dehydroascorbinezuur. De jodium wordt dan gereduceerd tot het I- (jodide) ion. Citroenzuur heeft hier niets mee te zien.

Jodide heeft een betere smaak dan jodium en dat is waarom het toevoegen van vitamine C de smaak verbeterd. Echter vitamine C veranderd niets aan het feit dat het water "jodium" bevat en dus niet bruikbaar is voor mensen met een te actieve schildklier (hyperthyreoïdie).

Een andere manier om de smaak te verbeteren en tevens de hoeveelheid "jodium" in het water is de toevoeging van actieve kool.

Carina
09-09-14, 21:38
Een flesje Corsodyl heb ik zelf ook in de medicijnkast en heb ik veel baat bij, en zou ik zelf meenemen.
Het is gewoon te koop bij de drogist. Het is een mondspoeling die gebruikt kan worden na chirurgische ingrepen in de mond. Het wordt ook gebruikt bij mensen die door omstandigheden hun tanden een tijd niet kunnen poetsen.
Ik gebruik het bij ontstoken tandvlees bv.
Hoewel het een spoeling is, stip ik zelf eea indien nodig aan met een wattenstaafje, aangezien de nasmaak heftig is. . Meestal zijn de problemen vrij snel over.
Doe je het met een wattenstaafje, dan kan je er echt heel lang mee doen.
Volgens mijn tandarts is dit een van de weinige spoelingen die ook echt helpen bij pijnlijke klachten (ontstekingen etc, geen gaatjes natuurlijk)..

Over de neusspray: niet lachen, maar dit schijnt ook te werken bij aambeien. Ik hoorde het van mijn kraamverzorgster na een heftige bevalling.

Davena
01-10-14, 21:36
Voor wie zijn EHBO trommel wil aanvullen met homeopathie maar er niet meer uitkomt omdat de beschrijvingen/toepassingen ontbreken, http://www.vereniginghomeopathie.nl/template/pdf/gezondgids_aug_14-homeopathische_middelen.pdf
dan is dit een handige site:
http://www.homeopathiewijzer.nl/home/

Vul bijv. in keelpijn en dan komt er een lijst met middelen die daarvoor geschikt 'zou kunnen zijn'. Op deze site komt bijv. bij keelpijn Tonsiotreen van VSM tevoorschijn. In de winkel kun je niet meer vinden waarvoor je het middel zou kunnen gebruiken.

Ik weet dat wetenschappelijk bewijs volgens onze medisch expert ontbreekt en wil onze Keyser Suze absoluut niet op de kast jagen :-) , maar wanneer reguliere middelen mogelijk niet voorhanden zijn, dan wil men graag toch een alternatief hebben om de EHBO doos mee te vullen.
Ondanks de deskundigheid van ons Orakel zeker niet in twijfel te willen trekken: er blijven toch altijd mensen wel geloven in homeopathie of hebben ze zelf ervaren dat ze er baat bij hebben, vandaar toch deze tip.... Loreen thnx voor de tip op dit bericht, zal me daar eens in verdiepen.

Loreen
01-10-14, 21:45
Davena Ik zou dan toch echt gaan kijken voor fytotherapie ipv homeopathie... Dat is nl wel gewoon wetenschappelijk bewezen en werkzaam enzo...

Anvil
02-10-14, 10:14
Veel mensen lopen nog altijd voorbij aan het grondbeginsel dat MEDICIJNEN nog altijd NIET in een ehbotas horen...

Ik zeg richt daar nou een appart pakketje voor in...

Al is het alleen maar omdat je ehbo-spul meestal onder handbereik ligt, en je kids dan ook bij de medicijnen kunnen, die je normaal ver buiten hun bereik houd... ;-)

LogicSix
02-10-14, 12:40
Veel mensen lopen nog altijd voorbij aan het grondbeginsel dat MEDICIJNEN nog altijd NIET in een ehbotas horen...

Ik zeg richt daar nou een appart pakketje voor in...

Al is het alleen maar omdat je ehbo-spul meestal onder handbereik ligt, en je kids dan ook bij de medicijnen kunnen, die je normaal ver buiten hun bereik houd... ;-)

mooie tip, die ga ik mee nemen en toepassen. ik heb op dit moment ook de medicijnen bij het ehbo spul.

CrossbowClan
02-10-14, 13:10
Ik ben het helemaal met je eens Anvil... wij hebben geen medicijnen bij ons, tenzij je pijnstillers (paracetamol/ibuprofen) daar ook toe rekent. Alleen wanneer je last hebt van een terugkerend probleem waarvoor je van je arts altijd hetzelfde medicijn krijgt, dan kun je van dat medicijn eventueel wat inslaan.
Voor alle andere situaties zou ik zeggen... alleen een arts kan bepalen wat je precies mankeert, en alleen hij/zij kan je daarvoor de voor jou beste medicijnen voorschrijven.
Die mensen hebben er niet voor niets jaren en jaren voor moeten studeren. :p

Anvil
02-10-14, 17:46
Voor alle andere situaties zou ik zeggen... alleen een arts kan bepalen wat je precies mankeert, en alleen hij/zij kan je daarvoor de voor jou beste medicijnen voorschrijven.
Die mensen hebben er niet voor niets jaren en jaren voor moeten studeren. :p

Al neem je 100 kg medicijnen de man mee, maar ze horen niet in de ehbo kist/tas/koffer/doos thuis ;-)

Novitamya
02-10-14, 17:48
Al neem je 100 kg medicijnen de man mee, maar ze horen niet in de ehbo kist/tas/koffer/doos thuis ;-)

Idd zelfs paracetemol niet trouwens. Officieel niet tenminste, ook op evenementen mogen de rondlopende mensen het niet bij zich nemen, alleen op de post worden deze uitgedeeld, en alleen onder toeziend oog.

Anvil
02-10-14, 17:59
Idd zelfs paracetemol niet trouwens. Officieel niet tenminste, ook op evenementen mogen de rondlopende mensen het niet bij zich nemen, alleen op de post worden deze uitgedeeld, en alleen onder toeziend oog.

Precies!... Dat bedoel ik maar ;-)

CrossbowClan
03-10-14, 09:05

Nou nou, zover laat ik me niet betuttelen... voor het gebruik van paracetamol heb ik geen arts nodig. :rolleyes:

Novitamya
03-10-14, 09:35
Nou nou, zover laat ik me niet betuttelen... voor het gebruik van paracetamol heb ik geen arts nodig. :rolleyes:

Dat klopt en niemand zal zeggen dat je geen paracetamol erin moet doen, in jouw eigen EHBO koffer die je voor eigen doeleinde gebruikt. Officieel mag paracetamol niet in de EHBO-koffer. Lees: Een EHBO-er mag GEEN paracetamol aan iemand geven vanuit het oogpunt hulpverlenen. Sterker nog een EHBO-er mag helemaal NIKS geven wat ingenomen moet worden, op enkele uitzonderingssituaties na. Waarbij alleen water of water met suiker/zout toegediend mag worden. Zoals bepaalde gevallen van vergiftiging en bij onderkoeling en bij uitdroging.

Davena
03-10-14, 15:31
Maar we hebben het hier toch over de EHBO koffer voor thuis? Dan kun je toch prima alles in een bak/tas/koffertje doen? Wanneer je kleine kinderen hebt: die leggen zelf geen verbandje aan, dus is een doosje met pleisters binnen handbereik voldoende.

Ik heb toevallig zelf wel de verbandmiddelen apart van de medicijnen (op recept) en de homeopathie, antimuggenspray en hoestdrankjes e.d. die vrij verkrijgbaar zijn bij de drogist ook apart.

eva1986
01-11-14, 19:39
Ik pik dit draadje even voor mijn vraag.

Ik ben de auto edc´s weer winterklaar aan t maken en de EHBO artikelen aan het aanvullen. Nu hebben we thuis n redelijk uitgebreide ehbo koffer (maar oud!), en ik ben ehbo-er/bhv-er. Nu in de auto's ligt nu alleen prul, nagelschaartjes, pleisters en sterilon. Ik heb gekeken naar standaard tasjes, maar ofwel het is rommel, ofwel heeeeel duur. Dus ik heb het volgende lijstje gemaakt voor de auto ehbo tasjes. Eigen invulling, maar ik kan voor €45,- wel 2 auto's voorzien én heb dan eenzelfde hoeveelheid of meer extra thuis liggen. Wie kijkt even mee wat we nog missen?? (medicatie en scharen/pincetten/tekentang etc hebben we al)

per ehbo set:
5 x wondkompres steriel 10x10cm
3 x zalfkompres steriel 10x10cm
3 x Elastisch Hydrofiel 4mx6cm
2 x steunverband 5mx6cm
2 x snelverband 10x10cm
1 x leukoplast hechtpleister 5m
12 x hechtstrips
15 x alcoholdoekjes
1 x 30 ml sterilon
5 x veiligheidsspeld
1 x driekante doek katoen
1 x reddingsdeken
3 x bloedlanchet
1 x hansaplast flex pleisters (pak)
2 paar handschoenen (niet steriel)

Alvast bedankt voor t meekijken! :o

hailbaal
01-11-14, 23:09
Eva, wat er voor je gezegt is (ik zat het zelf bij elkaar te sprokelen voor mijn eigen set, homeopathie weggelaten):

Verbandgaas/kompressen, Verbandwindsel, Verbandwatten, Snelverband, Hechtpleisters, Wondpleisters, Driekante doek, Ontsmettingsdoekjes, Pincet, Verbandschaar, Handschoenen, Beademingsmasker, Coldpacks, Handverwarmers, Reddingsdeken, Vergrootglas, , Hoofdlamp, Ibuprofen, Paracetamol, Imodium, Waterzuivering tabletten, Extra pleisters, Alcohol 90%, Fluitje, 3 condooms, Rennie, Alcoholdoekjes, Betadine, Sporttape, Tea-Tree olie, Bachbloesem rescue, Leem, , Veiligheidsspeld, Allergie pillen, Molitiums, Sam Spalk, Otrivin Neusspray, Ether, Ors, Norrit, Watten, Pincet, Tekentang, Secondelijm, Vuilniszak, Ductape, Smeerwortelzalf, Calendula/goudsbloemzalf, Nestosyl, Spiegeltje, Naproxen, Corsodyl, Plakplaatjes/Nep tattoo's

Je hebt verder een goed complete set. Het ligt net aan het doel wat je hebt. Zelf zou ik er nog eventueel een tourniquet en een rolspalk bij doen, als je nog budget en ruimte in je kit hebt. Compeed pleisters kan ik ook altijd aanbevelen, altijd handig onderweg, zeker als je in een vervelende situatie komt en je moet ver lopen. Verder heb je een redelijk standaard lijst waar je de meeste dingen wel mee kunt oplossen.

Erique
02-11-14, 10:09
Voor behandeling van eventuele wonden kan je ook honing gebruiken.

http://www.wondbedekkers.nl/honing/honing.htm

Azhor
27-11-14, 11:27
Ik ben van plan deze kit te halen van Care plus: http://prepshop.nl/gezondheid/care-plus-first-aid-kit-professional-ehbo. Redelijk compleet naar mijn inziens.

Anvil
27-11-14, 13:29
Ik pik dit draadje even voor mijn vraag.

Ik ben de auto edc´s weer winterklaar aan t maken en de EHBO artikelen aan het aanvullen. Nu hebben we thuis n redelijk uitgebreide ehbo koffer (maar oud!), en ik ben ehbo-er/bhv-er. Nu in de auto's ligt nu alleen prul, nagelschaartjes, pleisters en sterilon. Ik heb gekeken naar standaard tasjes, maar ofwel het is rommel, ofwel heeeeel duur. Dus ik heb het volgende lijstje gemaakt voor de auto ehbo tasjes. Eigen invulling, maar ik kan voor €45,- wel 2 auto's voorzien én heb dan eenzelfde hoeveelheid of meer extra thuis liggen. Wie kijkt even mee wat we nog missen?? (medicatie en scharen/pincetten/tekentang etc hebben we al)

per ehbo set:
5 x wondkompres steriel 10x10cm
3 x zalfkompres steriel 10x10cm
3 x Elastisch Hydrofiel 4mx6cm
2 x steunverband 5mx6cm
2 x snelverband 10x10cm
1 x leukoplast hechtpleister 5m
12 x hechtstrips
15 x alcoholdoekjes
1 x 30 ml sterilon
5 x veiligheidsspeld
1 x driekante doek katoen
1 x reddingsdeken
3 x bloedlanchet
1 x hansaplast flex pleisters (pak)
2 paar handschoenen (niet steriel)

Alvast bedankt voor t meekijken! :o

Eva,

Je hebt het over een set voor de auto, nu zul je'm SHTF en kamperend ook gebruiken, maar goede kans dat je'm bij een auto ongeluk gebruikt... Dus iets minder ingericht op huis-tuin-keuken-ongemakken en wat meer op trauma!

ik suggereer de hydrofiel te dumpen voor ideaalwindsel en meer materiaal voor "wond-drukverbanden"

ofwel:
Meer snelverbanden in verschillende maten
meer rollen synthetische watten
meer ideaalwindsel
meer reddingsdekens (genoeg voor elke passagier + 2 extra)

de tourniquet en/of SamSplint zoals hailbaal aanhaalt zijn ook nuttige toevoegingen

JJ&A
28-11-14, 15:50
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JJ&A

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JJ&A Bekijk Berichten
Vitamine K kan levens redden, mijn vrouw is daar een groot voorbeeld van, ze werd uit het ziekenhuis ontslagen bloedend met HB 1.4, we hebben het zelf op moeten lossen met behulp van de vitamine K en lopen voor de brood nodige zuurstof toevoer voor organen en hersenen, bietensap voor het ijzer, wat sneller en beter werkt dan staal tabletten die bovendien nog eens schadelijk zijn.

Eis bij ernstige bloedingen in het ziekenhuis de vitamine K, zelf denken ze er niet aan, zelf altijd de vinger aan de pols houden, in de medische sector gebeuren meer ongelukken en fouten dan in het verkeer.

Dus wat ik mis in de EHBO set is dus duidelijk de vitamine K we willen toch ook levens redden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mhg,
J.J
Ps, wij hebben de vitamine K (voor kinderen) van Dr Alfred Vogel gebruikt. het nu even geen tijd meer het op te zoeken.
http://www.avogel.nl/

http://www.apotheek.nl/Medische_info...10704&rId=1266

Wat doet dit medicijn en waarbij wordt het gebruikt?
Vitamine K
De werkzame stof in Vitamine K is vitamine K.

Vitamine K (fytomenadion) is nodig voor de bloedstolling. Het komt van nature voor in verse groenten, lever, melk en olie.
Het wordt gebruikt bij een tekort aan vitamine K, bijvoorbeeld bij cystische fibrose.

Vitamine- en mineralengebrek

Een tekort aan vitamine K geeft meer kans op bloedingen. Een tekort kan voorkomen bij zeer jonge baby's, bij enkele ziektes en door gebruik van bepaalde medicijnen.

Vitamine K komt van nature voor in verse groenten, lever, melk en olie. Ook de bacteriën die bij de mens in de darm leven, produceren deze vitamine.
Bij jonge baby's
Borstvoeding bevat bijna geen vitamine K en in de darmen van baby's wordt pas na drie maanden voldoende vitamine K aangemaakt. Baby`s hebben in de eerste drie levensmaanden daarom extra vitamine K nodig.
Aan flesvoeding is vitamine K toegevoegd. Baby's die voornamelijk flesvoeding krijgen, hebben daarom geen extra vitamine K nodig.

Bij gebruik bloedverdunners
Soms worden grotere hoeveelheden vitamine K toegepast als mensen bloedverdunnende middelen gebruiken (zoals acenocoumarol, fenprocoumon) wanneer de bloedstolling is ontregeld. Een ontregeling kan ontstaan bij gebruik van te veel bloedverdunners, maar ook door bestanddelen uit voedsel, andere medicijnen, koorts of andere bijkomende kwalen. Ook worden een enkele keer grote hoeveelheden vitamine K gebruikt om een bloeding te stelpen of een bloeding te voorkomen als daar een grote kans toe is.

Door bepaalde ziekten
Door sommige aandoeningen, zoals bepaalde darmziekten, nemen de darmen te weinig vitamine K in het lichaam op, of wordt er te weinig in de darmen aangemaakt. Dan is soms een aanvulling van vitamine K nodig.

Bij medicijngebruik
Bepaalde medicijnen kunnen de hoeveelheid of het effect van vitamine K verminderen. Bijvoorbeeld bepaalde ontstekingsremmende pijnstillers, enkele middelen tegen epilepsie, sommige antibiotica als deze langdurig worden gebruikt, enkele middelen tegen een te hoog cholesterolgehalte (colestyramine en colestipol). Dan is soms een aanvulling van vitamine K nodig.

Effect
Een vitaminegebrek is binnen enkele dagen op peil. De bloedstolling verbetert na 6-12 uur. Na een injectie verbetert de bloedstolling binnen 2 uur. Stelpen van een bloeding begint pas na ongeveer 3 uur.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JJ&A Bekijk Berichten

Fouten? ja dat kan.

Bedankt Jeroen blijf uitzien naar jou tips, nog Sorry dat het even mis ging.

Mrsjones
28-11-14, 16:11
Iets wat ik aktijd in de eerste hulp tas heb is dikke mandverband en duck tape, je kun daar een goede druk verband van maken.de absorptie is beter dan de meeste verband.en het is goedkoop.ik gebruik mijn eerste hulp tas ook voor mijn dieren en doe dan een lapjes over de haren zo dat de duck tape Los laat.

eva1986
28-11-14, 16:17
Vit K zou in moedermelk zitten als moeder natuur het nodig had geacht... Ik denk niet dat nutricia t beter weet!

Wist je dat de risico's op ernstige bijwerkingen van vit K vele malen groter zijn dan de kans dat n newborn een levensbedreigende bloeding krijgt JJ&A ??

Ik geef al 15 mnd borstvoeding aan de oudste, er zijn zoveel fabels over... Helaas! Wat een baby nodig heeft, zit er in! (Zonder toegevoegde suikers! 😉 )

JJ&A
28-11-14, 17:15
Iets wat ik aktijd in de eerste hulp tas heb is dikke mandverband en duck tape, je kun daar een goede druk verband van maken.de absorptie is beter dan de meeste verband.en het is goedkoop.ik gebruik mijn eerste hulp tas ook voor mijn dieren en doe dan een lapjes over de haren zo dat de duck tape Los laat.

Dat is ook een goed tip,

Maar hier ging het om een ernstige inwendige bloeding na de overgang, in het ziekenhuis was door een arts verteld dat de overleving kansen zeer gering waren.

Feitelijk was mijn vrouw bezig te overlijden, en het ziekenhuis gaf haar even het laatste zetje.

Mij vrouw was naar huis gestuurd om daar te overlijden, daar komt het op neer.

Groet,
J.J

mr mayhrm
19-02-15, 12:40
Dag iedereen,

Ik ga binnenkort op reis naar West-Afrika. Buiten het gewone EHBO kistje met pleisters, drukverbanden, ontsmettingsmaterialen, medicijnen,... zou ik ook enkele andere zaken willen meenemen voor als er iets enstigs gebeurt en er een ziekenhuisopname nodig is. Ik dacht aan een hechtset, een infuusset en enkele spuiten en naalden.
Zou deze zaken niet zelf gebruiken want ik heb er geen verstand van. Ik zou ze afgeven aan de behandelende arts indien nodig.

Wat de hechtset betreft: daarover heb ik voldoende info gevonden op dit forum, waarvoor dank.

Wat betreft de infuusset en vooral de spuiten en naalden is er minder info te vinden. Welke hoeveelheden, welke soorten, welke maten, waar te kopen,...

Hopelijk heb ik deze zaken niet nodig en kan ik ze in een lokaal ziekenhuis afgeven als ik het land terug verlaat, maar je weet maar nooit.
Ik zou, prepper zijnde :-), wel van alles 2 of 3 maal zoveel kopen als ik nodig heb om mee te nemen zodat die thuis in de EHBO kast kunnen.

Kan er iemand mij op weg helpen?

Alvast bedankt!

destille
19-02-15, 13:13
eva1986
kleine aanvullen op de anderen

Burnshield neemt niet veel ruimte in je trommel en zalf gaas
dus die zou ik er zeker bij proppen

deze heb ik standaard op de man. geweldig ding
http://www.traumazwachtel.nl

destille
19-02-15, 13:18
Dag iedereen,

Ik ga binnenkort op reis naar West-Afrika. Buiten het gewone EHBO kistje met pleisters, drukverbanden, ontsmettingsmaterialen, medicijnen,... zou ik ook enkele andere zaken willen meenemen voor als er iets enstigs gebeurt en er een ziekenhuisopname nodig is. Ik dacht aan een hechtset, een infuusset en enkele spuiten en naalden.
Zou deze zaken niet zelf gebruiken want ik heb er geen verstand van. Ik zou ze afgeven aan de behandelende arts indien nodig.

Wat de hechtset betreft: daarover heb ik voldoende info gevonden op dit forum, waarvoor dank.

Wat betreft de infuusset en vooral de spuiten en naalden is er minder info te vinden. Welke hoeveelheden, welke soorten, welke maten, waar te kopen,...

Hopelijk heb ik deze zaken niet nodig en kan ik ze in een lokaal ziekenhuis afgeven als ik het land terug verlaat, maar je weet maar nooit.
Ik zou, prepper zijnde :-), wel van alles 2 of 3 maal zoveel kopen als ik nodig heb om mee te nemen zodat die thuis in de EHBO kast kunnen.

Kan er iemand mij op weg helpen?

Alvast bedankt!

hoi

Is dit niet wat voor je? zit het ook in een makkelijk tasje
http://www.zwerfkei.nl/reisbenodigdheden/ehbo/care-plus-care-plus-firstaid-kit-sterile-plus
ooo sorry hier wel op voorraad http://www.outdoorxl.nl/care-plus-first-aid-kit-sterile-plus.html?utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist&utm_content=discardeddefault
anders willen ze je bij de apotheek ook wel helpen.
daar heb ik mijn hechtspullen en naalden gehaald

alles los
http://www.daxtrio.nl/injectiemateriaal/infuusnaalden.html

sqeaky
19-02-15, 13:20
@mr mayhym mijn broertje heeft 1x in de twee week een injectie nodig. Die haalt de injectie naalden etc. Gewoon bij de apotheek voor 75 cent iets van 5 naalden met een paar spuiten er bij.

Dit zijn de spuiten geschikt voor intra-musculaie injecties. Te herkennen aan dat het plastic stukje groen is.

Er zijn dikke roze naalden te krijgen bedoeld om vloeistoffen uit hun ampul op te zuigen.

Er zijn nog naalden te krijgen voor injecties voor onder de huid. Deze zijn zwart of paars bij het plastic gedeelte. Afhankelijk van de lengte.

Infuus naalden ben ik niet zo bekend mee. Misschien dat je huisarts je hiermee kan helpen? Ik denk dat je huisarts als je met dit verhaal aankomt je best wil helpen. Huisartsen zorgen er namelijk ook ib sommige gevallen voor dat het materiaal aanwezig is om iemand te ondersteunen in zijn laatste levensfase als diegene thuis wenst te overleiden.
Heb je meer vragen stel ze maar, ik ben trouwens 3e jaars student Verpleegkunde vandaar dat ik dit allemaal weet ;)

Gr, Sqeaky

mr mayhrm
19-02-15, 13:29
Bedankt destille en sqeaky

Ik heb het niet zo voor die Care+ spullen. Zitten altijd dingen in die ik niet nodig heb en die tasjes zijn snel stuk. Maar geeft me wel al een idee van wat ik zoal kan nodig hebben. Zal met de inhoudsopgave van zo'n tasje eens naar de apotheek hollen morgen. Als ik dan nog vragen heb zal ik ze eens aan de huisarts stellen.

sqeaky
19-02-15, 16:05
Bedankt destille en sqeaky

Ik heb het niet zo voor die Care+ spullen. Zitten altijd dingen in die ik niet nodig heb en die tasjes zijn snel stuk. Maar geeft me wel al een idee van wat ik zoal kan nodig hebben. Zal met de inhoudsopgave van zo'n tasje eens naar de apotheek hollen morgen. Als ik dan nog vragen heb zal ik ze eens aan de huisarts stellen.
Graag gedaan, mocht je huisarts niet zo behulpzaam zijn kan je altijd nog naar die van mij. Een vrouw van 60 jaar oud die vroeger in een landrover heel afrika heeft doorkruist ;)