PDA

Bekijk Volledige Versie : Wim Hof, je warme vriend in koude momenten

Highway
09-01-14, 13:47
In deze wereld zijn veel goede leraren te vinden. Maar er zijn maar weinig Meesters. Een persoon die ik zelf herken als Meester is Wim Hof, beter bekent als de Iceman.

Uit Hilversum komt veel bagger tv maar soms zijn er ook zeer hoge informatieve documentaire's met informatie die goud waard zijn, en volgens mij is dit er eentje, in elk geval voor mij.
Deze is naar mijn idee ook uitermate boeiend voor preppers omdat het een enorm gebied beslaat waar wij ons druk over maken en oplossingen voor zoeken.

Meestal zoeken we buiten onszelf in kachels, in kleding, in voedsel, in materie dus. Wim gebruikt geestkracht om energie te ontwaken zoals hij het zelf noemt. Zeer aards en tegelijk zeer spiritueel.

7447

Wim Hof geeft in deze nieuwe NTR academy
http://gemi.st/NPS_1237304 heel helder en eenvoudig inzicht wat er in je zit en hoe je het er uit kunt halen. Via z'n site http://www.innerfire.nl/ geeft hij trainingen welke mij zeer aanspreken om eens te gaan volgen. Speciaal aanbevolen voor koukleumen en wetenschappers :o wie doet er mee?

Stuudje
09-01-14, 14:00
Ah, hij traint ook door de ademhaling.
De meeste mensen halen te vaak adem per minuut. Die mens ademt alsof die een hardloopwedstrijd loopt...dagenlang,wekenlang. Dat put je lijf uit.
Je kan je ademhaling optimaliseren door te leren minder adem te halen per minuut (zes keer per minuut is genoeg, twee tellen in, acht tellen uitademen)
Ik ben benieuwd welke ademhalingsadviezen Wim Hof geeft. Als jij een workshop volgt, kom je wel vertellen wat je ervan opsteekt toch. Zal ook mentaal een boost geven, denk ik.

CMFC1988
09-01-14, 17:09
Een lichaam kan veel meer aan dan je denkt te kunnen, daarom moet je het leren om het te kunnen reguleren. Toen ik aan topsport deed was er nog iets wat ik met plezier deed, en dat was mediteren omdat het zoveel voordelen kan geven.
Toen was ik in staat om hartslag zo te kunnen dempen dat het bijna leek alsof ik dood was, dan bleef er een hartslag van tussen de 40 en 50 slagen gaan. Dit is voor mij ook een hulp geweest om onder water te blijven, als je je lichaam leert kennen dan kan je zoveel meer.
Zoals 3 minuten onder water blijven zonder lucht nodig te hebben ;)

Highway
09-01-14, 21:48
Als jij een workshop volgt, kom je wel vertellen wat je ervan opsteekt toch. Zal ook mentaal een boost geven, denk ik. zeker weten.. en grenzen verleggen.

Als eerste zal ik die ademhaling moeten leren, want momenteel zijn m'n longen getraind door Nico&Tine dus daar zit de eerste hobbel. Als tweede ben ik geheel geen fan van kou. Als kind raakte ik al aan de race wanneer ik in een frisse zee sprong, dat gaf krampen in m'n buikstreek voor enkele dagen. Ook in een sauna krijg je me de koud water bak niet in, terwijl ik weet dat het goed doet.

Wel heb ik later ooit in sneeuw water gezeten wat wel goed ging. Dat was tijdens een GR (lange afstandswandeling) in de Franse Dordogne en in die periode rookte ik niet. Omdat ik geheel doorbloed was van het vele lopen, zo'n 25 km per dag een week lang, en we 's nachts in tenten sliepen bij -5 graden, was m'n lijf goed geaclimatiseerd. Om je te wassen zijn we in een stromende beek gesprongen die ontstaan was van smeltende sneeuw...brrr,niet normaal! Daarna weer lopen natuurlijk, dus je bleef warm en dat gaf een mega energie boost, absoluut! dat voelde geweldig!
Overigens is in die docu al goed te zien wat Wim met ademhaling doet.

FincaInSpanje
10-01-14, 05:37
Ik breng met name 's avonds altijd wat rust in de gelederen. Dat doe ik door rustig mijn ademhaling te reguleren en mijn hartslag omlaag te brengen. Dat geeft me een rustig gevoel, net alsof de knop omgaat. Zowel geestelijk als lichamelijk even het lichaam resetten.

Ik heb nooit een workshop gevolgd maar ben het zelf gaan doen. Ik hou niet van zweverige dingen, maar hier is niets zweverigs aan. Gewoon even jezelf opfrissen.

Stuudje
10-01-14, 06:34
Ook een goed moment voor mij om weer even de rust terug te pakken, is tussen de middag.
De ochtendstress die opgekomen is en anders in de middag doorwakkert stoppen door even weer pas op de plaats.Gewoon reset doen dus.
Ademfrequentie omlaag brengen kan gewoon tijdens het wandelen, dus is dit prima te combineren met de lunch-wandeling.

Highway
10-05-14, 21:28
Zelf uw afweer bijsturen? Wetenschap bewijst dat het kan!
Het is met simpele technieken mogelijk om het autonome zenuwstelsel te activeren en de reactie van uw immuunsysteem te remmen. Dit beweren onderzoekers van het Radboud UMC in een artikel, dat gisteren in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS verscheen.
http://www.scientias.nl/zelf-uw-afweer-bijsturen-wetenschap-bewijst-dat-het-kan/100756

en een mooi stukje er over

http://www.youtube.com/watch?v=uafQk9Ja19M

FincaInSpanje
11-05-14, 05:56
Is bij mij niet gelukt, ik heb de afgelopen dagen gewoon de griep gehad.:(

Wafels
11-05-14, 09:43
Highway wetenschap laat ook zien hoe snel een mens afkoelt in een badkuip met ijswater :)
Als je dit soort extreme dingen doet moet je toch heel professioneel te werk gaan , want in een badkuip met ijswater te gaan zitten ed is levensgevaarlijk
onderkoeling treed erg snel op (als je lichaamstemperatuur onder de 35 celsius komt begint het en voor je het weet ga je in shock ) .zoiets moet je langzaam opbouwen .
Wat slimmer is , is gewoon in de zomer beginnen door elke dag even in enkel je pendekje een poosje buiten te gaan staan en dat gewoon blijven doen het hele jaar door is veel slimmer :)
gr will

Highway
11-05-14, 14:58
Highway wetenschap laat ook zien hoe snel een mens afkoelt in een badkuip met ijswater :)
Als je dit soort extreme dingen doet moet je toch heel professioneel te werk gaan , want in een badkuip met ijswater te gaan zitten ed is levensgevaarlijk
onderkoeling treed erg snel op (als je lichaamstemperatuur onder de 35 celsius komt begint het en voor je het weet ga je in shock ) .zoiets moet je langzaam opbouwen .
Wat slimmer is , is gewoon in de zomer beginnen door elke dag even in enkel je pendekje een poosje buiten te gaan staan en dat gewoon blijven doen het hele jaar door is veel slimmer :)
gr will
ja? dus? ik snap je punt niet..

Wim zegt heel duidelijk hoe en wat er aan vooraf gaat om deze conditie te bereiken toch? en daar kan je direct mee beginnen.Hij heeft er een techniek en trainingsprogramma voor ontwikkeld. Ok, hier zijn top sporters gebruikt, maar wat remt jou om niet dat conditie nivo na te streven? -even aangenomen dat je gezond bent en geen beperkingen hebt- Wetenschappers begrijpen nu beter hoe je zo zelf je weerstand en adrenaline kunt activeren. ja, je moet het doen, het komt niet aanwaaien. Maar de angst voor onderkoelen -wat uit onwetendheid is ontstaan- is nu onnodig, want het hoeft dus niet meer.
Natuurlijk koelen mensen af in koud water of koude wind, behalve wanneer je deze technieken toepast, dan ga je goed doorbloeden en blijf je warm.

Dit lijkt mij voor preppers een uitermate interessant artikel :) Temeer dit is toe te passen zonder materialen, en vooral geestkracht en karakter vraagt. Het is immers nog wel eens erg koud en nat in Nederland he? ;) hou je gelijk wat meer ruimte over in de populaire BOBjes :p

Stuudje
11-05-14, 15:00
En het scheelt stookkosten.

Wafels
11-05-14, 15:45
Highway dat is nu juist wat ik bedoel , zolang je maar onder toezicht ( professioneel) dit doet is het geen probleem maar als mensen op eigen houtje
dit soort dingen gaat doen kan het best link zijn .En niet enkel voor de prepper is het belangrijk om je immuun systeem hoog te houden maar voor iedereen
en zeker juist voor mensen die wat mankeren .
gr will

Eskimojager
11-05-14, 16:03
Wim Hof is een fenomeen. Ik ken twee mensen die op dit moment een training bij hem volgen. Ze zijn erg onder de indruk van zijn methode.
Helaas zijn de trainingen voor dit jaar volgeboekt.

hakin9
12-05-14, 13:58
Ah, hij traint ook door de ademhaling.
De meeste mensen halen te vaak adem per minuut. Die mens ademt alsof die een hardloopwedstrijd loopt...dagenlang,wekenlang. Dat put je lijf uit.
Je kan je ademhaling optimaliseren door te leren minder adem te halen per minuut (zes keer per minuut is genoeg, twee tellen in, acht tellen uitademen)
Ik ben benieuwd welke ademhalingsadviezen Wim Hof geeft. Als jij een workshop volgt, kom je wel vertellen wat je ervan opsteekt toch. Zal ook mentaal een boost geven, denk ik.

hij zegt dat de meeste mensen te weinig ademhalen, evloutionair gezien is het voor ons niet meer nodig om zoveel adem te halen. We dragen kleding en hollen niet meer achter konijntjes aan. Door dit beperkte ademhalen zijn echter ook belangrijke doorbloedingsprincipes en hormoonklieren met een tekort aan zuurstof komen te zitten en lui geworden.

Als je een cursus volgt zul je al in de eerste uren zoveel ademhalen dat je mogelijk trippend de zaal uit gaat :D

(en nee ik baseer dit niet op papieren studies, ik heb onder zijn begeleiding in een bak met ijs gelegen, koppie onder... :D )

Stuudje
12-05-14, 14:02
Juist, een lijf wat veel energie gebruikt heeft veel ademhaling/zuurstof nodig...een lijf wat weinig energie verbruikt heeft minder ademhaling/zuurstof nodig.
Als je tijdens je kantoorwerk die snelle ademhaling gebruikt, ga je trippen inderdaad.

(ook vanuit ervaring gesproken maar dan opgedaan bij die andere ademhalingsgoeroe)

Ronin Kogaratsu
12-05-14, 15:57
Respect hoor! Binnen systema doen ze al honderden jaren ijsbaden, en een bak ijskoud water dagelijks als douche nemen. Bij MMA gebruiken veel vechters een ijsbad om dagelijks keihard te kunnen trainen.

Zelf heb ik er alle moeite mee! Ben bij het Korps onderkoeld geweest.. En menn wat deed dat zeer.

Dus sla dit soort dingen altijd over. Maar ik heb er echt iets voor over om bij deze man een training te volgen!

Gaaf topic!

Highway
12-05-14, 18:24
Dus sla dit soort dingen altijd over. Maar ik heb er echt iets voor over om bij deze man een training te volgen!

Gaaf topic!

Misschien leuk om eens met een groepje preppers een team te vormen en daar de cursus te doen? Hoewel ik het nu al koud krijg, ga ik het ook eens doen ;) kou vind ik heel vervelend... Maar dit kunnen, en op deze wijze functioneren drijft me!

Ronin Kogaratsu
12-05-14, 19:05
Misschien leuk om eens met een groepje preppers een team te vormen en daar de cursus te doen? Hoewel ik het nu al koud krijg, ga ik het ook eens doen ;) kou vind ik heel vervelend... Maar dit kunnen, en op deze wijze functioneren drijft me!

Goed plan!

Raycoupe
12-05-14, 19:07

Lijkt mij bere interessant, 'k volg hem al jaren, maar ben bang dat het niet in het budget past, want voor 45 euro's zal hij het wel niet doen.

Highway
12-05-14, 19:16
klopt Raycoupe, de waarde van een workshop is 149 euro's.

en van een weekje Polen is 1500 euro.

wodan
12-05-14, 19:24
Lijkt mij bere interessant, 'k volg hem al jaren, maar ben bang dat het niet in het budget past, want voor 45 euro's zal hij het wel niet doen.
De (verkeerde) veronderstelling is de moeder van de mislukking.

Raycoupe
12-05-14, 19:31
De (verkeerde) veronderstelling is de moeder van de mislukking.

Helaas was de veronderstelling wel correct.

hakin9
13-05-14, 21:04
Juist, een lijf wat veel energie gebruikt heeft veel ademhaling/zuurstof nodig...een lijf wat weinig energie verbruikt heeft minder ademhaling/zuurstof nodig.
Als je tijdens je kantoorwerk die snelle ademhaling gebruikt, ga je trippen inderdaad.

(ook vanuit ervaring gesproken maar dan opgedaan bij die andere ademhalingsgoeroe)
Ik ga nog eens op onderzoek uit, heb jij buteyko gedaan?

Stuudje
13-05-14, 23:45
Ik ga nog eens op onderzoek uit, heb jij buteyko gedaan?Geen buteyko, wel Bram Bakker .
En brainwave...met een meetapparaat je hersengolven meten en leren beďnvloeden.

Peerke
21-06-14, 19:36
Op het internet circuleren al een tijdje filmpjes van ene Apetor. Apetor is een Noor die de kou niet vreest, misschien door de vodka...

http://www.youtube.com/watch?v=RyUf7r_9yNs

hakin9
23-06-14, 17:02
ik lig tegenwoordig regelmatig vroeg in de ochtend in buitenwater omdat dat kouder is dan koud kraanwater op het moment.

Stuudje
01-12-14, 07:01
Voor de liefhebbers van Wim Hof en zijn koude experimenten,deel ik deze mail over de COOL CHALLENGE.

Beste,

Ademhaling en hardlopen, dat zijn de onderwerpen waar ik over blog. Vandaag één keer een zijsprongetje: samen met het AMC en tijdschrift Quest werk ik samen aan een onderzoek.
We zoeken 1000 mensen: 250 mensen voor de controlegroep en 750 mensen gaan koud douchen. 30 dagen in januari. Wil jij de wetenschap een handje helpen én wil jij in januari 30 dagen koud douchen? KLIK HIER (http://www.coolchallenge.nl/)en laat je e-mailadres achter voor het onderzoek.

Wil je weten wat de voordelen kúnnen zijn van koud douchen? LEES deze BLOG. (http://www.sportrusten.nl/5-redenen-om-koud-te-douchen/)

Bram Bakker gaat de marathon lopen met het geheimzinnige schema
Bram Bakker liep al 50 marathons, maar de laatste ging niet volgens plan. Esther Vliege sprak met Bakker en hij weet het zeker: de volgende marathon gaat met het geheimzinnige schema. Klik hier voor het gesprek. (http://www.sportrusten.nl/na-50-marathons-geef-ik-toe-veel-en-lang-trainen-werkt-niet/)

Loopse, adem rustig - ook als je al je gedichten nog moet schrijven.

Koen de Jong

Mr. Gold
01-12-14, 14:04
Voor de liefhebbers van Wim Hof en zijn koude experimenten,deel ik deze mail over de COOL CHALLENGE.

Beste,

Ademhaling en hardlopen, dat zijn de onderwerpen waar ik over blog. Vandaag één keer een zijsprongetje: samen met het AMC en tijdschrift Quest werk ik samen aan een onderzoek.
We zoeken 1000 mensen: 250 mensen voor de controlegroep en 750 mensen gaan koud douchen. 30 dagen in januari. Wil jij de wetenschap een handje helpen én wil jij in januari 30 dagen koud douchen? KLIK HIER (http://www.coolchallenge.nl/)en laat je e-mailadres achter voor het onderzoek.

Wil je weten wat de voordelen kúnnen zijn van koud douchen? LEES deze BLOG. (http://www.sportrusten.nl/5-redenen-om-koud-te-douchen/)

Bram Bakker gaat de marathon lopen met het geheimzinnige schema
Bram Bakker liep al 50 marathons, maar de laatste ging niet volgens plan. Esther Vliege sprak met Bakker en hij weet het zeker: de volgende marathon gaat met het geheimzinnige schema. Klik hier voor het gesprek. (http://www.sportrusten.nl/na-50-marathons-geef-ik-toe-veel-en-lang-trainen-werkt-niet/)

Loopse, adem rustig - ook als je al je gedichten nog moet schrijven.

Koen de Jong

Hahaha vandaag de proef op de som genomen (voor het eerst van mijn leven). Had er al heel veel over gehoord (ook in mijn eigen omgeving) en testen van Wim (vriendje van mij kent hem goed).

Wat een bizarre en indrukwekkende ervaring maar mijn hemel wat er na de douche is gebeurd is onbeschrijfelijk. Ik kom hier later nog even uitgebreider op terug!

Mr. Gold
10-12-14, 14:58
Vandaag bevestigd gekregen dat ik met de Cool Challenge mee mag doen (60 seconden koud afdouchen) http://coolchallenge.nl/

Ben nu 8 dagen bezig met koud afdouchen en mentaal is het nu een eitje, het water wordt na een paar seconden al warm (althans dat denkt het lichaam). Echt een kick krijg ik ervan en ben de hele dag een stuk fitter (gevoel).

Highway
10-12-14, 15:17
je bent een held Mr. Gold! echt waar! Respect! :)

Dat koude afdouchen heb ik ook wel eens gedaan, maar het zo niet m'n ding om met kou te spelen brrrrrrr

prepass
10-12-14, 15:30
Goh...dat ik deze post nu pas tegenkom? Ik ga met enige regelmaat sporten :D , ook in winterse omstandigheden, en kom dan vaak tot m'n nek in moddersloten/vaarten etc. De eerste keren dat ik dat deed kreeg m'n lijf echt een mega schok te verduren, nu loop/zwem ik er zonder problemen door. Ik ben nooit echt een koukleum geweest, maar bij -1C in een slootje springen was destijds echt even "wennen" op z'n zachts gezegd. Koud douchen is nooit bij me opgekomen.....ik ga er ook eens mee beginnen! :D

Peerke
10-12-14, 15:50
https://www.youtube.com/watch?v=8HLYHemKZ2k

Brrr, koud man.

prepass
11-12-14, 11:46
Soowww..... nou ik ben koud gaan douchen.....WTF....ik dacht dat ik wel wat kou kon hebben. Eerst maar eens met warm water gestart en extreem veel koud water, zodat het net dragelijk was....na 1min de warme maar uitgedraaid. AAHHH KOUD!!!....echt douchen kon je dat niet meer noemen. Meer een kwestie van doorzetten en volhouden....na zo'n 30-40sec begon het al enigzins te "wennen"....hierna had ik er genoeg van. Ik moet zeggen, de opluchting dat ik klaar was met douchen was al een opkikker op zich....:D
Hierna zoals verwacht begint je lichaam te tintelen en te "gloeien" en ja, je hebt een lekker "fris" en opgewekt gevoel....:D Binnenkort maar weer eens doen....

Highway
11-12-14, 11:58
Nou prepass , mijn respect hoor! Zoals ik al eerder scheef zou ik het graag weer kunnen, maar die drempel is me toch hoog! Weetje , ik werk in ziekenhuizen waar de de verwarming ongeveer op de grill standen staan, dus mijn natuurlijke thermostaat is al volledig in de war geschopt. Zelfs mw Highway douched koud af... dus soms begin ik met een koude douche, als ze de knop laag heeft laten staan ;) maar dat is slechts 3 seconde's.
In de zomer maanden kan ik er wel veel beter tegen, maar in deze tijd? niet echt :o

Ronin Kogaratsu
11-12-14, 11:59
Soowww..... nou ik ben koud gaan douchen.....WTF....ik dacht dat ik wel wat kou kon hebben. Eerst maar eens met warm water gestart en extreem veel koud water, zodat het net dragelijk was....na 1min de warme maar uitgedraaid. AAHHH KOUD!!!....echt douchen kon je dat niet meer noemen. Meer een kwestie van doorzetten en volhouden....na zo'n 30-40sec begon het al enigzins te "wennen"....hierna had ik er genoeg van. Ik moet zeggen, de opluchting dat ik klaar was met douchen was al een opkikker op zich....:D
Hierna zoals verwacht begint je lichaam te tintelen en te "gloeien" en ja, je hebt een lekker "fris" en opgewekt gevoel....:D Binnenkort maar weer eens doen....

knap van je! Ik neem het mij steeds voor.. Maar echt ik haat te veel kou, ben ooit onderkoeld geweest ook, nog steeds schrik voor. Toch wil ik ooit samen met Highway een cursus doen bij Wim Hof:o

Mr. Gold
11-12-14, 12:06
prepass had jij ook een lach kick erna? Ik hoor van diverse mensen in mijn omgeving die het nu ook proberen dat ze dit krijgen (ik ook ;-) voor mij nu dag 10 en systeem (geest) verzet zich niet meer. Mijn vrouw (dag 4) kon er vandaag zelfs beetje van genieten.

Highway
11-12-14, 12:08
knap van je! Ik neem het mij steeds voor.. Maar echt ik haat te veel kou, ben ooit onderkoeld geweest ook, nog steeds schrik voor. Toch wil ik ooit samen met Highway een cursus doen bij Wim Hof:o

Hm, ja echt... dat gaan we doen! :D maar wie gelooft ons nog? Als andere forummers al koude douches nemen en zelfs inschrijven voor dat geweldige experiment, wat een mietjes zijn wij dan Ronin :p
Maar laten we ook een begin maken: wanneer kom je eens langs? dan beginnen we eens met een ijs koud biertje ;) ... of vertoon ik nu vluchtgedrag :o

Ronin Kogaratsu
11-12-14, 12:13
Hm, ja echt... dat gaan we doen! :D maar wie gelooft ons nog? Als andere forummers al koude douches nemen en zelfs inschrijven voor dat geweldige experiment, wat een mietjes zijn wij dan Ronin :p
Maar laten we ook een begin maken: wanneer kom je eens langs? dan beginnen we eens met een ijs koud biertje ;) ... of vertoon ik nu vluchtgedrag :o

Haha, ok ijskoud biertje met een unox muts op na een nieuwjaarsduik! Deal? Andere kant, een opbouw in kou zal misschien fijner zijn, dus eerst maar eens in de tuin een koud biertje haha:)

Ronin Kogaratsu
11-12-14, 12:28
1516515166

Als ik ooit nog voor mijn geloof naar Rusland ga, kan ik vast beetje oefenen:p Zijn meer gewend daar volgens mij:cool:

prepass
11-12-14, 12:35
prepass had jij ook een lach kick erna? Ik hoor van diverse mensen in mijn omgeving die het nu ook proberen dat ze dit krijgen (ik ook ;-) voor mij nu dag 10 en systeem (geest) verzet zich niet meer. Mijn vrouw (dag 4) kon er vandaag zelfs beetje van genieten.

Inderdaad had ik een grijns op m'n bakkes.....:D Een lach kick kan ik het niet noemen (ben ik te nuchter voor?). Vanavond nog maar eens proberen. Dan meteen maar de koude straal erop....."cold turkey afkicken" krijgt zo wel een heel letterlijke betekenis....:D
Highway en Ronin Kogaratsu gewoon doen mannen. Niet teveel nadenken. Snel die kou opbouwen en boenen..... Kom, een beetje vent kan toch wel wat hebben? Je bent in een gecontroleerde omgeving, waar je ook nog zo in je warme huiskamertje kan stappen, als je er genoeg van hebt....mooie voorbereiding/test voor als er een dag komt dat er geen warm water meer beschikbaar is..? :D
Vanavond gewoon weer en ja, omdat het KAN! :D :D

prepass
12-12-14, 13:15
En wederom een koude douche gepakt. Ik was gisterenavond nogal moe na een drukke en lange dag. Dan is het niet de meest fijne gebeurtenis op een dag om een gruwelijk koude douche te pakken (tenminste zo voelde de eerste 20-30sec). Ik heb leukere vooruitzichten gehad na een drukke dag...:D Hierna toch maar doorgezet, ondanks dat de warme douche erg verleidelijk was. Na zo'n minuutje druk boenen begon het zowaar te wennen. Hierna nog 1 minuut doorstaan en toen had ik er genoeg van......:D Hierna weer de warme gloed na enige minuten. Toen met een beker hete anijsmelk nog even een stuk in m'n boek gelezen......:D eind goed al goed van de dag....:D

prepass
17-12-14, 20:58
Nou, na een weekje lekker "fris" douchen ben ik er wel achter dat koud douchen een optie is, als er geen warm water meer beschikbaar is. Maar eerlijk gezegd stond ik niet te trappelen om onder de douche te springen met het vooruitzicht dat het weer flink fris (fncking rete koud eigenlijk :D) zou zijn. Het enige dat me motiveerde de afgelopen dagen was dat ik het elke dag beter kon verdragen en als ik klaar was het een opgewekt gevoel gaf. Oja en achteraf zoiets van "YESSSS" toch maar weer gedaan.....omdat het kan....:D
Het enige is dat ik gewend ben om lekker warm te douchen. Dan is die overgang gewoon nogal wennen de eerste paar dagen....:D Maar OK, elke dag ging het beter en de laatste dag gewoon de warme kraan niet meer open gedraaid.....:D
Morgen weer lekker warm onder de douche.....experiment is voor mij geslaagd....:D Wie is de volgende? :D :D :cool:

Stuudje
17-12-14, 21:04
Het enige dat me motiveerde de afgelopen dagen was dat ik het elke dag beter kon verdragen en als ik klaar was het een opgewekt gevoel gaf. Oja en achteraf zoiets van "YESSSS" toch maar weer gedaan.....omdat het kan....:DTja, jammer...ik had een uitgebreidere review verwacht met minstens spetterende en stomende seksverhalen...gewoon, omdat het kan.
Overigens in Catalunya ook vrij basic "gedoucht". Gewoon met een gietertje, soms met koud en soms met lauw water. Niet omdat het kon, maar omdat het moest omdat er geen warm water is. Maar ik kan dat.

erwin
17-12-14, 22:19
Ok dit topic heeft mn interesse gewekt. Eens kijken of koud douchen iets voor mij is. Als ik alleen al denk aan de besparing op de energierekening.

Stuudje
19-12-14, 12:52
Vanavond npo3
20:25 - 21:20

24 uur met ...

Hij is naar eigen zeggen bespot, verguisd en voor clown en leugenaar uitgemaakt: Wim Hof (1959), wereldwijd beter bekend als 'The Iceman'. Hij zwom onder het poolijs, stond in ijsbakken en liep gekleed in enkel een zwembroek marathons in de sneeuw. Maar sinds mei 2014 wordt hij serieus genomen als onderzoeker. In die maand publiceerden wetenschappers dat het bewijs geleverd is dat het autonome zenuwstelsel en daarmee het immuunsysteem te beďnvloeden is. Emotioneel nam Hof de resultaten in ontvangst. Al jaren verkondigt hij de boodschap dat hij zijn afweerreactie kan sturen door concentratie en meditatie én dat iedereen dit aan te leren is. Maar ondanks de wetenschappelijke steun zijn tegenstanders gebleven en blijft hij 'die zonderling van de kouderecords'. De zoektocht naar bewijs en erkenning van zijn methode gaat hand in hand met een zoektocht naar persoonlijke verlichting. De queeste die Wim Hof onderneemt heeft namelijk wortels in een diep verdriet dat hem bijna twintig jaar geleden overviel. Wim Hof neemt Theo Maassen mee op een deel van zijn tocht en zal Theo onderwijzen in zijn methode. Maar ook wordt er in het etmaal gezocht naar de menselijke kanten én kwetsbaarheden van de ijzige superman.

Iets om te kijken of op te nemen , en waarschijnlijk ook terug te kijken op internet Highway

FincaInSpanje
19-12-14, 13:10
Ik heb niet echt problemen met kou, maar koud douchen vind ik alles behalve fijn. Ik spring nog liever in een rivier met koud ijswater, dan ben je na een klein minuutje op adem (cold turkey ff pissen en klaar). Of het gezond is weet ik ook niet omdat naast alle voordelen eerder in het draadje, gaat je hart behoorlijk snel werken dus een hart patiënt moet je in ieder geval niet zijn. Ik denk wel dat je het lichaam kunt trainen\harden tegen kou en dat ademhaling belangrijk is.

Als het moet douche ik koud, maar een beetje lauw vind ik toch lekkerder.:cool:

Highway
19-12-14, 16:07
Vanavond npo3

24 uur met ...

Hij is naar eigen zeggen bespot, verguisd en voor clown en leugenaar uitgemaakt: Wim Hof (1959), wereldwijd beter bekend als 'The Iceman'. Hij zwom onder het poolijs, stond in ijsbakken en liep gekleed in enkel een zwembroek marathons in de sneeuw. Maar sinds mei 2014 wordt hij serieus genomen als onderzoeker. In die maand publiceerden wetenschappers dat het bewijs geleverd is dat het autonome zenuwstelsel en daarmee het immuunsysteem te beďnvloeden is. Emotioneel nam Hof de resultaten in ontvangst. Al jaren verkondigt hij de boodschap dat hij zijn afweerreactie kan sturen door concentratie en meditatie én dat iedereen dit aan te leren is. Maar ondanks de wetenschappelijke steun zijn tegenstanders gebleven en blijft hij 'die zonderling van de kouderecords'. De zoektocht naar bewijs en erkenning van zijn methode gaat hand in hand met een zoektocht naar persoonlijke verlichting. De queeste die Wim Hof onderneemt heeft namelijk wortels in een diep verdriet dat hem bijna twintig jaar geleden overviel. Wim Hof neemt Theo Maassen mee op een deel van zijn tocht en zal Theo onderwijzen in zijn methode. Maar ook wordt er in het etmaal gezocht naar de menselijke kanten én kwetsbaarheden van de ijzige superman.

Iets om te kijken of op te nemen , en waarschijnlijk ook terug te kijken op internet Highway

Thx Stuudje :) ga ik doen als er een geschikt moment voor is.

Trooper
19-12-14, 20:29
Vond het wel mooi toen Theo zei toen hij in het ijsbad stond......je moet eigenlijk bij de pijn blijven en niet terug naar je hoofd gaan. Dat is ook 1 van de dingen die ze me in het revalidatiecentrum leren. Vond dat wel apart. Ben hier hard mee bezig en gaat steeds beter maar bij heel erge pijn krijg ik het nog niet onder controle (en dus ook mijn ademhaling daardoor niet).

Wel een aparte man en vond dat Theo hem goed beschreef.

Ronin Kogaratsu
31-12-14, 17:39
Wie gaat er waar de nieuwjaarsduik doen??

wodan
31-12-14, 18:08
Vanavond npo3

24 uur met ...

Iets om te kijken of op te nemen , en waarschijnlijk ook terug te kijken op internet Highway Iemand die weet waar het op het internet te vinden is?

Trooper
01-01-15, 08:18
Iemand die weet waar het op het internet te vinden is?

nee maar zag wel dat het gisteren herhaald werd op tv. jammer dat ik je niet op tijd kon waarschuwen.

FincaInSpanje
01-01-15, 08:20
Iemand die weet waar het op het internet te vinden is?

http://www.npo.nl/24-uur-met/19-12-2014/VPWON_1229184

Hierzo.

wodan
01-01-15, 10:43
http://www.npo.nl/24-uur-met/19-12-2014/VPWON_1229184

Hierzo. Dankjewel!

erwin
08-01-15, 14:30
Ik ben door dit artikel eens gaan experimenteren. Ik ben bij voorkeur iemend die de douche op 40 zet en hier dan lekker onder gaat staan. Maar waar ik normaal de temperatuur omhoog doe heb ik deze nu omlaag gedaan. De eerste keer viel een beetje tegen misschien dat ik de temperatuur te snel verlaagde maar ik moest mezelf er toe dwingen te blijven staan mn ademhaling schoot omhoog en ik ging erg diep ademen. Echter na 30 seconden oid niet echt geteld raakte ik er aan gewend en heb ik de temperatuur na een paar minuten nogmaals verlaagd. Bovenstaande herhaalde zich. Uiteindleijk heb ik het heet water helemaal uitgedaan en hier ook nog iets van 30 seconden onder gestaan. Dit ging me toch iets te ver en heb de douche maar uitgedaan.

de 2e keer dat ik me ging douchen heb ik het zelfde truukje gedaan maar het ging al iets beter. Het beste is het na het douchen gevoel zo veel energie dat is gewoon heerlijk. Voorlopige conclusie in de ochtend koud doucehn. wil je slapen s`avonds te heet douchen :)

Highway
08-01-15, 14:55
wat ontzettend leuk dat dit topic inspiratie blijft geven! Erg leuke bijdrages!

FincaInSpanje
09-02-15, 14:26
wat ontzettend leuk dat dit topic inspiratie blijft geven! Erg leuke bijdrages!

Nog meer inspiratie:

http://www.nu.nl/wetenschap/3989096/meditatie-lijkt-veroudering-van-brein-gaan.html

Mediteren lijkt veroudering tegen te gaan.

Stuudje
23-11-15, 19:29
Wim Hofman, vanavond in VanLiemptLive op RTLZ...ook online terug te kijken. (http://www.rtlz.nl/tv/laatste-videos/van-liempt-live-de-medische-doorbraak-van-wim-hof)

anonimoes
24-11-15, 15:11
verwijderd. verkeerde topic

hakin9
24-11-15, 19:17
Als je vragen hebt over Wim Hofs methode dan help ik daar graag mee :)

Ben bevoegd instructreur in zijn methode. Omdat ik te veel andere dingen heb geef ik niet vaak workshops. Lig zelf wel 2x per week in het buitenwater, het hele jaar door.

FincaInSpanje
25-11-15, 05:49
Ik heb het gekeken en hij kwam een beetje warrig over dit keer, alias de hakkelaar. Volgens mij gaat de sponsoring wel redelijk goed van zijn onderzoek.

Tanfana
25-11-15, 08:29
Gisteren zag ik Wim Hof bij de wereld draait door. Ik vond zijn verhaal warrig. Ik had het idee dat het verhaal voor Wim zo bekend is dat hij vergeet dat zijn luisteraar het verhaal nog niet kent. Als voorbeeld, Wim had het over verschillende universiteiten. Daarna had hij het over ' bij ons op de universiteit'. Maar het was mij niet duidelijk welke universiteit hij bedoelde.
Het verhaal was voor mij te volgen omdat ik de documentaire over het onderzoek van de Win Hof methode gezien heb. Toch blijft Wim voor mij een ambassadeur die ademhaling uit het 'zweverige' wereldje haalt.

anonimoes
25-11-15, 13:27
Er gebeurt zoveel dat hij inderdaad vrij warrig over kan komen. Nu is hij ook in real life niet de meest gestructureerde man.

FincaInSpanje
25-11-15, 13:45
Er gebeurt zoveel dat hij inderdaad vrij warrig over kan komen. Nu is hij ook in real life niet de meest gestructureerde man.

Misschien is het de eerst merkbare "schade" zichtbaar die hij aan zijn experimenten heeft overgehouden. :p

!EVA!
26-11-15, 00:41
brainfreeze!:p

ik ben er van overtuigd dat je je lichaam veel meer kunt laten doen dan dat we nu denken.
kijk alleen maar naar het effect van placebo's.
als je tegen je lichaam zegt dat het werkt dan werkt het ook....
wetenschappers begrijpen zóveel nog niet over ons lichaam maar vooral niet over onze hersenen.
en Wim Hof is een mooi voorbeeld van iemand die de grenzen van lichaam en geest verkent en verzet.
in principe moeten we dat dus allemaal kunnen!
al krijg je mij voor geen goud het ijswater in:p

CrossbowClan
28-11-15, 11:55
Als je vragen hebt over Wim Hofs methode dan help ik daar graag mee :)

Ben bevoegd instructreur in zijn methode. Omdat ik te veel andere dingen heb geef ik niet vaak workshops. Lig zelf wel 2x per week in het buitenwater, het hele jaar door.

Dag hakin9, hoe wordt je bevoegd instructeur van de Hofs-methode?
En mocht je eens een workshop geven hoe duur wordt dat dan?

Gr. en suc6, Martin.

Toverlevingsdrang
01-12-15, 21:44
https://www.youtube.com/watch?v=Np0jGp6442A

hakin9
03-12-15, 14:29
Dag hakin9, hoe wordt je bevoegd instructeur van de Hofs-methode?
En mocht je eens een workshop geven hoe duur wordt dat dan?

Gr. en suc6, Martin.

Hey Martin,

Je kunt een basis opleiding volgen. Je krijgt dan de basis methode aangeleerd en een bak theorie mee naar huis om een half jaar mee te oefenen. Daarna voglgt er een soort toets en een 2e module. Wederom gevolgd door een aantal maanden in groepsverband en individueel uitdiepen.

Het derde deel is een volle week in Polen. Waarbij je ondermeer ~3 uur lang in je korte broek over de skipistes naar de top van de Sněžka loopt (sneeuwkop, berg in Polen).

Als ik workshops geef kosten deze net als bij de meeste mede instructeurs 85 euro pp.

https://www.facebook.com/Cool-Change-554228781346604/?fref=ts
Hier Kun je je nu al opgeven. Als je mij even laat weten per PM voor welke datum je opgegeven hebt kan ik even kijken of ik aanwezig kan zijn. De 3 instructeurs die dit verzorgen doen het zelf natuurlijk ook supergoed.

hier vindt je ook veel info http://www.innerfire.nl/ bij innerfire (bedrijf van Wim Hof en zijn zonen)

CrossbowClan
06-12-15, 10:17
hakin9 dankje voor de info. Ik zal me er eens in verdiepen.

Toverlevingsdrang
07-12-15, 22:16
Bericht door mij verher herverwijderd wegens links naar Nergenshuizen.