Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf cv-ketel reinigen?


Aanbevolen berichten

Binnenkort moet mijn cv-ketel weer schoongemaakt worden. Ik bel hiervoor uiteraard een cv-monteur.

Ik vraag mij echter af of ik dat ook zelf zou kunnen, aangezien ik die man altijd met een stofzuiger in de weer zie, en dat lijkt het dan te zijn.

Of doet hij meer dan dat? Zo ja, wat dan? En kan ik dat zelf?

En mag dat van de verzekering?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ja dat kan je zelf als je handig bent Het is simple techniek

Of de verzekering dat accepteert bij brand en of andere problemen denk dat ze moeilijk gaan doen Aangezien er waarschijnlijk in je voorwaarden staat dat een gespeciaalseerd bedrijf dit moet doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stofzuiger is de standaard tool bij de hit&run servicecontracten. Ik ben er nooit aan begonnen en bel zelf periodiek de installateur die de boel even nakijkt.

En de periode heb ik inmiddels opgerekt tot 4 jaar onder het motto "zolang het goed werkt zo veel mogelijk van afblijven". Mijn keteltje gedijt goed bij dit onderhoudsdieet, al 12 jaar lang zonder één enkele storing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb in het verleden wel eens een ketel gehad die veel problemen opleverde (huurhuis) en nieuwsgierig als ik ben blijf ik altijd bij de werkzaamheden staan, nadat ik gevraagd heb of ze dat niet hinderlijk vinden...

 

Ze lossen vrijwel alle problemen op met paardemiddelen... ohw, condensatortje zorgt voor problemen, wordt gelijk de complete printplaat vervangen. Ik mag dan aannemen dat de oude terug richting fabriek gaat en refurbished terug in een nieuwe machine komt.

 

Voor onderhoud aan de ketel als deze goed werkt, kan je dat prima zo doen, of wat @Invictus zegt; zet hem op onderhoudsdieet :). Maar bij problemen heb je toch echt diepere kennis nodig, of een mannetje die dat kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja, dat kan zeker, alleen bij een complexe installatie moet je er zelf dieper induiken om je kennis te vergroten... Ik heb bijvoorbeeld een complexe installatie met zonneboiler gekoppeld aan de cv en warmwatervoorziening.. nu is er bijna geen installateur te vinden die iets kan uitrichten..

Gelukkig heb ik alle documentatie, inclusief een installateurshandleiding en rechter handen dus dat kan ik dat zelf uitvoeren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenkort moet mijn cv-ketel weer schoongemaakt worden. Ik bel hiervoor uiteraard een cv-monteur.

Ik vraag mij echter af of ik dat ook zelf zou kunnen, aangezien ik die man altijd met een stofzuiger in de weer zie, en dat lijkt het dan te zijn.

Of doet hij meer dan dat? Zo ja, wat dan? En kan ik dat zelf?

En mag dat van de verzekering?

 

Naast een beetje uitzuigen, wordt het thermokoppeltje standaard om de zoveel jaar vervangen. Dit dingetje zorgt ervoor dat als de gastoevoer openstaat maar er geen vlam is, deze weer gesloten wordt.

Zeker de verzekeringspolis even nalezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

De ketel (zeker bij mazout) is makkelijk zelf te reinigen. (in mijn brandpolis staat dat ik dit zelf mag doen...zie de jouwe na).

Zoals eerder vermeld door @Raycoupe is het wel belangrijk dat sommige zaken zoals bv de gasafsluiter zeer goed blijven werken.

Voor de rest wordt er bij een gewone kuisbeurt enkel wat stof van op de branders weggezogen en wordt de piezo ontsteking wat gereinigd.

Wel laat ik om de zoveel mn waterbuizen ''intern'' reingen ....dat wil zeggen dat de buizen van de verwarmingsketel intern gespoeld worden met een zoutzuur oplossing en zo eventuele kalkafzetting wordt verwijdert en op die manier komt dit de levensduur van uw toestel ten goede..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de oudere solo en combiketels wordt inderdaad het branderbed en thermokoppel gereinigd. eigenlijk zou de fiber/rodith ring van de gaskraan op de gasleiding ook moeten worden vervangen.

 

Bij bijna alle nieuwere ketels 2004> gaat het anders. Vaak moet de pakking van de brander worden vervangen. Dit gebeurt meestal om het jaar , Er moet ook een rookgasmeting worden verricht

Er zit een hoop elektronica en complexe mechanica in de nieuwere ketels, zeker in het gas/waterdeel. Een leek sloopt dit heel makkelijk. ook iemand met gezond verstand.

 

De verzekering stelt bijna altijd de voorwaarde dat de ketel periodiek moet worden nagezien door een erkend installateur. De tijd tussen de onderhoudsbeurtl is fabrikant afhankelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Hier in de brandverzekering staat ook dat het jaarlijks Door een erkend bedrijf gedaan moet worden.

Er staat overigens niets over het vervangen van onderdelen of een nieuw systeem plaatsen.

Binnenkort moeten we hier het lijk uit 1986 ook gaan vervangen vandaar dat ik het uitgezocht heb want ik heb geen zin in 500 euro montage kosten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel huizen vliegen er jaarlijks eigenlijk in de fik door een cv ketel die langer dan een jaar niet is gekeurd? Is dat ooit wel eens wetenschappelijk onderzocht? (en dan bedoel ik niet een berichtje in de krant van de lokale vrijwillige brandweer) Jaarlijks verplicht onderhoud: wat zegt dat eigenlijk?

 

Voorbeeld: een persoon alleen die fulltime werkt en een gezin met vier kinderen. Beide laten jaarlijks hun ketel reinigen. Maar wie loopt er nu eigenlijk het meeste risico? Zijn de werkelijke gebruikte uren niet veel interessanter dan een kalender. Net als het onderhoud van een auto. Of elke 20.000km en anders 1x per jaar. Wie heeft hier belang bij? De garage of ik?

 

Mensen laat je niet gek maken! Hoeveel onderhoudscontracten zijn er niet in het leven geroepen om de zakken te vullen van de uitvoerders hiervan. En waarom precies elk jaar? Waarom niet elke 8 of 18 maanden onderhoud laten plegen?

 

Ja ik weet het, veel vragen waar een ieder zijn eigen mening over heeft en ik ook geen antwoord op heb. Toch kan ik de drang niet onderdrukken om zo af en toe dwars tegen Nederland Regelland in te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel huizen vliegen er jaarlijks eigenlijk in de fik door een cv ketel die langer dan een jaar niet is gekeurd? Is dat ooit wel eens wetenschappelijk onderzocht? (en dan bedoel ik niet een berichtje in de krant van de lokale vrijwillige brandweer) Jaarlijks verplicht onderhoud: wat zegt dat eigenlijk?

 

Voorbeeld: een persoon alleen die fulltime werkt en een gezin met vier kinderen. Beide laten jaarlijks hun ketel reinigen. Maar wie loopt er nu eigenlijk het meeste risico? Zijn de werkelijke gebruikte uren niet veel interessanter dan een kalender. Net als het onderhoud van een auto. Of elke 20.000km en anders 1x per jaar. Wie heeft hier belang bij? De garage of ik?

 

Mensen laat je niet gek maken! Hoeveel onderhoudscontracten zijn er niet in het leven geroepen om de zakken te vullen van de uitvoerders hiervan. En waarom precies elk jaar? Waarom niet elke 8 of 18 maanden onderhoud laten plegen?

 

Ja ik weet het, veel vragen waar een ieder zijn eigen mening over heeft en ik ook geen antwoord op heb. Toch kan ik de drang niet onderdrukken om zo af en toe dwars tegen Nederland Regelland in te gaan.

Ja, zo'n vragenstorm heb ik ook af en toe :)

 

En ja, er werd en wordt onderzoek gedaan door de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA)

 

Deel van de branden ontstaat door stof in het apparaat. Voor stof maakt het niet uit of er 1 of 5 huisbewoners zijn.

Regelmatig onderhoud en inspectie voorkomen dat stof zich opstapelt.

Waarschijnlijk is er voor het woord "regelmatig" voortgeborduurd op jaarlijkse schoorsteenschoonmaak, die ook verplicht is.

Zolang ik nog goed voor mezelf moet zorgen, of kinderen in huis heb, wil ik dat mijn cv goed werkt, en laat ik deze onderhouden. Ik zal dus niet sjoemelen door de tijd tussen de controles op te rekken. Een goed contract afsluiten scheelt.

Ik heb twee keer flink profijt gehad van die jaarlijkse controle. Ene keer werd er veel te hoog CO-gehalte gemeten. Een andere keer, vlak nadat ik verhuisd was, in het net nieuwe huis een veel te hoge gasdruk, alles stond op ontploffen zeg maar. Ik heb wat dat betreft twee keer mijn leven te danken aan de jaarlijkse controle en kan het dus niet echt onzin vinden, of regelgedoe van Nederland. Ik zie het als branddeken en brandblusser, als EHBO-opleiding, als elke andere prep. Goed voorbereid scheelt je een hoop gedoe. Goed onderhoud ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zanshin Het ligt sterk aan de ketel die je hebt , een simpele rechtaan rechtuit ketel zonder toeters of bellen kun je goed zelf schoon maken

mits je alles maar goed in de gaten houd (gasdruk en of je alles weer goed gasdicht hebt aangesloten en het thermokoppel goed in de vlam zit ) ,

maar als je een combiketel hebt of hoogrendement ketel ed kun je het beter laten doen .want dan komt er veel meer voor kijken om hem schoon te maken en af te stellen .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Speciaal naar aanleiding van dit topic heb ik mijn verzekeringsvoorwaarden er op nageslagen; geen woord over onderhoud van de ketel.

En dat komt goed uit want ik volg de strategie "zolang het goed werkt overal van afblijven".

Mijn cv ketel is nu 12 jaar oud en heeft nog nooit een storing gehad en slechts 2 keer een half uurtje controle/onderhoud.

Het aan contracten en overbodig stofzuigerwerk uitgespaarde geld ligt klaar voor een nieuwe ketel. Bij de eerste de beste serieuze storing flikker ik het ding weg en hang er een nieuwe neer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...