PDA

Bekijk Volledige Versie : Zijn er ook budget-preppers aanwezig?

Pagina's : 1 2 [3] 4

De_echte_frank
09-07-13, 09:02
Mooi draadje dit. Ben zelf ook een budget prepper. Daarbuiten is het in zijn algemeenheid ook een sport om voor de beste (lage) prijs de meest gunstige koopjes te doen.

Nonkel Jones
09-07-13, 09:10
Zo'n zaklamp die je dmv een zwendel kunt opladen ipv een batterij; lijkt op een knijpkat is alleen een draaikat haha

Liggen ook bij de action

Ik heb het even voor je nagevraagd bij een kattenliefhebber, maar Oom Tjedde uit Emmer-Compascuum denkt dat je hendel bedoelt.

Wazzup
09-07-13, 09:35
Ik heb het even voor je nagevraagd bij een kattenliefhebber, maar Oom Tjedde uit Emmer-Compascuum denkt dat je hendel bedoelt.

Of zwengel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwengel)

Nonkel Jones
09-07-13, 09:39
In het dialect van Emmer-Compascuum kennen ze het woord zwengel niet, Wazzup, wel hendel.

longsurviver
11-07-13, 19:07
Ik ben ook een budget prepper want ik moet het doen met een jongerenloontje, maar hiermee kan je ook heel goes preppen. ik bedoel dan niet door hele duure spullen te kopen, maar door jezelf te trainen met spullen die bijna niets kosten of die je zelf kan maken/al in huis hebt. een paar tips: je kunt water filteren door het door houtskool poeder te laten stromen, je kunt opzoeken en proberen welke planten je kunt eten, je kunt een boog of luchtbuks kopen waarmee je bijv. kunt jagen(oefen niet op echte dieren want dat is illegaal!) en mijn laatste tip is om andere om hulp te vragen door bijv. samen te gaan werken waardoor je sommige kosten kunt delen. ik hoop dat jullie hier wat aan hebben ;D

Johnny BravoNL
11-07-13, 19:13
Ik ben ook een budget prepper want ik moet het doen met een jongerenloontje, maar hiermee kan je ook heel goes preppen. ik bedoel dan niet door hele duure spullen te kopen, maar door jezelf te trainen met spullen die bijna niets kosten of die je zelf kan maken/al in huis hebt. een paar tips: je kunt water filteren door het door houtskool poeder te laten stromen, je kunt opzoeken en proberen welke planten je kunt eten, je kunt een boog of luchtbuks kopen waarmee je bijv. kunt jagen(oefen niet op echte dieren want dat is illegaal!) en mijn laatste tip is om andere om hulp te vragen door bijv. samen te gaan werken waardoor je sommige kosten kunt delen. ik hoop dat jullie hier wat aan hebben ;D

Eh... Is dit serieus? Stel je even voor longsurviver (survivOr) in de "Voorstelronde".

manta1985
11-07-13, 22:41
Dank jullie wel voor alle goede tips. Ik ben een reuzen "boodschappenlijst" aan het maken van alle prepperspullen die zo in verschillende topics behandeld worden. Zo kan je bijhouden wat je nodig hebt, wat het kost en aanbiedingen vergelijk of het echt wel goedkoper is. Lidl en andere supermarkten hebben er bijvoorbeeld een handje van om een aanbiedingskaartje ergens op te hangen en dan kijk je onder het kaartje (de oude prijs) en dan is het precies dezelfde prijs als voorheen...
Zodra ik de lijst voor mijn gevoel redelijk compleet heb zal ik hem hier op het forum wel ergens plaatsen.
Als hobbie hou ik ook al een tijdje de suikerprijzen in de gaten bij verschillende supermarkten om e.e.a. te vergelijken. Komt later nog wel eens op preppers.nl Wellicht dat iemand anders de bloem / melkpoeder / ... in de gaten kan houden? ;-).

larik
16-07-13, 13:34
Ik heb het al in het dagboek gezet, maar hier ook even omdat aanbiedingen bij de kijkshop best wel low budget zijn :)

Iig bij de kijkshop Beverwijk, vanwege verbouwing, kassakorting bovenop de gewone kortingen. Nu best wat survival en camping artikelen te koop daar en verschillende keus zelfs met sommige producten.

foxglove
26-07-13, 13:13
Goed topic. Ik ben ook geen miljonair (minimum) , maar al was ik het wel, dan vind ik het paradoxaal om fortuinen uit te geven aan gadgets voor overlevingssituaties. Dure (=kwaliteits-) spullen bewijzen hun kwaliteit en nut absoluut, dat zeker... ik zie het echter wel gebeuren dat ik mijn dure spullen achter zou moeten laten of dat ze gestolen zouden kunnen worden.

Qua voedsel en budget. Nou zie ik weer hoever mensen ( ik incluis, hoor) van de natuur vervreemd zijn geraakt. Wilde planten kosten niks! Eten uit de natuur dus! Kennis verzamelen hierover.
Overleven betekent voor mij, de natuur weer tot bondgenoot maken i.p.v. vijand.
Bij wijze van experiment heb ik dit jaar mijn kleine tuintje nauwelijks beplant met groenten, om eens te zien wat er spontaan voor eetbaars op zou komen. Melde, gras, kaasjeskruid, brandnetels,klaver, wilde postelein, muur, verdwaalde zonnebloemen en nog meer moois. Allemaal voedsel! Ik hoef geen chlorophyl-bronnen te kopen in de winkel en niet eens iets te planten!

Gras, voedsel? Jazeker. Tip: je kunt van die kleine plastic handpersers kopen om uit allerlei planten sap te persen.Ik heb ze alleen in Engeland gezien, maar ze zijn ongetwijfeld op het web te koop. Ze zijn niet duur, wel handig. Zo kun je binnen korte tijd een flink glas plantesap persen uit allerlei wilde planten, dan heb je vocht én vele voedingsstoffen binnen.

Aangezien de mensheid eeuwenlang met 'primitieve' methoden heeft weten te overleven in noodsituaties, vind ik een goede prepmethode, om erachter te komen hoe met eenvoudige middelen te werk te gaan als de SHTF. Je moet wát als je geen fortuinen te besteden hebt, maar waarom zouden er geen inventieve oplossingen te bedenken zijn?

Wat betreft budget-preppers die in de stad wonen en geen oefenterrein hebben: Die oefenterreinen zijn er echt wel. En ze hoeven niks te kosten.
Er zijn overal in Europa en elders, communities van mensen die idealistisch en zelfvoorzienend leven (leefgemeenschappen, samenkomsten ) waar je welkom bent om te bezoeken ( bij leefgemeenschappen wel vragen van te voren ). Meewerken tegen kost en inwoning bijvoorbeeld, of gewoon je eigen ding doen. Je kunt van die mensen veel opsteken over shelters bouwen, vuur maken, zonder electriciteit leven enzovoort.

foxglove
27-07-13, 00:45
Nog een aantal dingen die ik mee zou nemen in een budget bug-out bag, en op lange fietstochten waarbij ik in het donker kan stranden in een bos:
-fleece slaapzak
-alu noodslaapzak ( ook evt. om mee te seinen )
-enkele , klein opgevouwen, vuilniszakken ( voor tarp, grondzeil, evt. lichaamsbedekking, evt. vervoer van water/voedsel, en zelfs om te vullen met gras/bladeren als matras )
-rol duct tape
-enkele stukken, klein opgevouwen, aluminiumfolie ( om pannetje / mok van te vouwen ).
-enkele tampons/maandverbanden ( ja! haha, multifunctioneel ! Hele goeie tondel )
-wat wattenbolletjes in afgesloten verpakking ( bij wijze van aanmaakblokjes )
-afgesloten buisje met vaseline of terpentine ( om watjes/tondel in te drenken)

Verder zou mijn budget bug-out bag bevatten: DE poncho, aanstekers, firesteel, slijpsteentje, 1 of 2 Mora's, multitooltje, paracord, fluitje, klein EHBO-doosje, wat zakjes noodlesoep, studentenhaver en nescafé ( deze lijst is nog niet klaar, ben ik nog mee bezig ).

Overigens, koude as van het vuurtje kan evt. als zeep/tandpasta worden gebruikt, dit schijnt ook licht desinfecterend te zijn.
Kleding wassen schijnt te kunnen door de kleren in een zak te stoppen, paar stenen erbij, en de zak enige tijd in omlaag stromend water te hangen.
Over een chemisch toilet zou ik me niet druk maken; ergens een gat in de grond graven en elke boodschap bedekken met zaagsel/zand en/of as. Als de kuil vol is, dichtgooien.

Ik ben zelf geen 'urban survivor' en zou in een crisissituatie meteen m'n biezen pakken, de stad uit; mijn voertuig zou de fiets zijn ( uiteraard reparatiespullen mee ) .

Als ik evenwel ervoor zou kiezen om thuis te blijven, zou ik me alvast voorbereiden door o.a.: een groentetuintje aan te leggen ; een paar konijnen ( vlees ) en kipjes ( eieren en vlees ) aan te schaffen, plus een hond ( bewaking ). En een bootje, al was het maar een opblaasbare, zou er ook komen.
En ik zou kijken waar ik een pomp kon laten slaan ! Eigen grond/drinkwater lijkt me belangrijk. Een pomp laten slaan is niet zo duur, zeker niet als je het doet samen met een paar andere mensen. Voor mijn part ergens in een volkstuintje !
Een geweer zou er zo mogelijk ook zeker komen ( jachtlicensie of sportclub ). Als dat niet kan, dan zijn er andere DIY mogelijkheden om jezelf en evt. je gezin te verdedigen.

Dan nog, ook voor budget-preppers is het natuurlijk belangrijk om een sociaal netwerk(je) te hebben

Lindaja
13-08-13, 13:52
Ook ik ben erg low budget. maar ik heb de filosofie dat ik de spullen die ik in mijn dagelijkse leven gebruik ook goed kan gebruiken bij een noodgeval.
Daarom zorg ik er ook voor dat het eten wat ik koop sorteer op houdbaarheidsdatum. ( ook al is het vaak nog langer houdbaar )
Alles wat ik gebruik zet ik op de boodschappenlijst voor de volgende trip. Dus als ik een potje mais gebruik koop ik er meteen een nieuwe bij ook al heb ik er nog 10 staan.
Waspoeder koop ik bij de toko dan heb je meteen een hele grote doos waar je bijna een jaar mee kan doen.

Lege flessen vul ik met water en zet ze in mijn kelder ( soms verschoon ik al het water maar als het te oud is even koken en het is weer goed )
lege potjes bewaar ik ook veel dat gebruik ik voor allerlei doeleinden zoals fruit inmaken , jam ,enz
2 jerry cans gevuld met benzine voor als er geen mogelijkheid is om te tanken ( tankstations in de buurt gaan vroeg dicht dus had ik regelmatig nodig )
Een bijl voor het geval dat ik toch bomen moet gaan kappen.
En mijn keukenmessen kan ik zelf slijpen
Wat wc betreft de ouderwetse po en emmer met deksel zodat je die kan legen en je niet iedere keer heen en weer moet lopen werkt natuurlijk ook altijd ;-)

eaglew
23-08-13, 20:14
Vanaf zaterdag 23 augustus 2 metalen aanstekers voor €3,99 bij de Aldi. 1 aansteker met gewonen vlam en 1 met stormvlam.
Wel in de Belgische Aldi :-)

http://nl.aldi.be/aldi_metalen_aanst...060_12511.html

longsurviver
14-09-13, 14:34
eventjes een kleine tip tussen door:

ik weet dat sommige preppers van multifunctionele gereedschappen houden, voornamelijk omdat ze gewicht en ruimte besparen. Mijn ervaring ermee is dat als er 1 kapot gaat dat je dan vaak meerdere gereedschappen verliest. zorg altijd voor back-up's als je multitools hebt.

Voorbeeld:

491

gaat de bevestiging van de steel kapot, dan verlies je in 1 keer je schep, zaag, bijl en speer.
waar heb je deze vandaan, ik wil 'm best graag hebben

prepper053
14-09-13, 16:34

sorry, weet het niet meer. Maar diverse survival/kampeer webshops verkopen dergelijke produkten

Raycoupe
14-09-13, 16:58

Bij www.deveteraan.nl verkopen ze zo'n setje, 15 euro.

'k Zou het echt afraden. Het bijltje, daar kun je bv geen stukje hout mee kloven.....
Dit soort setjes zien er leuk uit, maar in de praktijk heb je weinig aan.

lewieke
14-09-13, 17:38
Ik heb dat setje ook ergens gezien en het bekeken. Het ziet er allemaal fragiel uit. Het steeltje klikt in 2 gaatjes, het metaal is vrij zacht, ... . Ik heb uiteindelijk een schopje alleen gekocht en aan één kant een min of meer scherpe rand geslepen. Dan kan het ook dienen tegen struikgewas, je kan er iets mee afhakken, een stukje hout splijten, een plastic zak mee opensnijden, ... Het schopje heeft me 5.20€ gekost.

lewieke
14-09-13, 17:39
en wat is een 'toko' ?

Raycoupe
14-09-13, 17:41
en wat is een 'toko' ?

Toko: Aziatisch winkeltje

Maar de kreet wordt heel algemeen gebruikt als aanduiding van een plek, winkel, huis, oid.
Bv: 'In die toko kom ik nooit weer!' (slecht restaurant of zo)

lewieke
14-09-13, 17:45
En waarom gaan jullie naar een Aziatisch winkeltje ? Koop je graag namaak ? Zijn de spullen goedkoper en verser dan in warenhuizen ?

Raycoupe
14-09-13, 17:49
En waarom gaan jullie naar een Aziatisch winkeltje ? Koop je graag namaak ? Zijn de spullen goedkoper en verser dan in warenhuizen ?

Dat laatste, goedkoper en verser, bovendien producten die je in een warenhuis niet kan vinden.

Neem nou bv citroenzuur. Prima te verkrijgen bij de bakafdeling van je supermarkt, alleen kost een minuscuul zakje een euro.
Voor twee euro heb je 250 gram in de toko, nog keurig verpakt in een plastic bus ook.

lewieke
14-09-13, 17:51
Sterk. Dat kennen we niet in Vlaanderen. Al kan je wel aan alles komen. Voor speciale dingen moet je soms op zoek naar een groothandel.

Floesh
20-09-13, 22:15
Over preppen met geen of weinig geld

http://youtu.be/aRvMhSbj88w

MyronPrps
20-09-13, 23:49
Floesh erg leuk filmpje, dankje:)

Kelvin
23-09-13, 04:19
Dat zijn vaak simpele dingetjes, maar maken ze echt een groot verschil vergeleken met de normale dingen?

lewieke
23-09-13, 19:04
JA Kelvin. Kleine dingen maken het verschil.Bak elke dag zelf je brood ipv het bij de bakker te kopen. Mijn brood kost meel, gist, suiker, zout, water en energie inclusief 0.57€. Bij de bakker kost het 2.20€. Verschil pakweg 1.63€ per dag (x300/jaar) = 489€/jaar. Dan hebben we het nog even niet over broodjes op zondag, zelf frieten snijden, pizza bakken, taart en soesjes maken, ijs maken, joghurt maken, fietsen ipv auto rijden, verzekeringen beperken en optimaliseren, kraantjeswater drinken ipv flessenwater, kleding uit de solden, kopen van tweedehands artikelen ipv nieuwe rotzooi, films downloaden ipv bios, boeken uit de bib ipv kopen, verwarmen met hout ipv gas, ... Zo kan ik nog wel even doorgaan. Besparing op jaarbasis ? Geen idee. Ergens in de buurt van 10.000€ voor ons gezin ?

Kelvin
24-09-13, 02:02
Ik zat zonet al te denken om een review te gaan doen op de budgets preps die ik koop. Dat zijn vaak simpele dingetjes, maar maken ze echt een groot verschil vergeleken met de normale dingen?

Mr. Gold
24-09-13, 14:19
JA Kelvin. Kleine dingen maken het verschil.Bak elke dag zelf je brood ipv het bij de bakker te kopen. Mijn brood kost meel, gist, suiker, zout, water en energie inclusief 0.57€. Bij de bakker kost het 2.20€. Verschil pakweg 1.63€ per dag (x300/jaar) = 489€/jaar. Dan hebben we het nog even niet over broodjes op zondag, zelf frieten snijden, pizza bakken, taart en soesjes maken, ijs maken, joghurt maken, fietsen ipv auto rijden, verzekeringen beperken en optimaliseren, kraantjeswater drinken ipv flessenwater, kleding uit de solden, kopen van tweedehands artikelen ipv nieuwe rotzooi, films downloaden ipv bios, boeken uit de bib ipv kopen, verwarmen met hout ipv gas, ... Zo kan ik nog wel even doorgaan. Besparing op jaarbasis ? Geen idee. Ergens in de buurt van 10.000€ voor ons gezin ?

Wat een geweldige post Lewieke. Zelf ben ik een groot voorstander van om mensen bewuster te maken van hun uitgaven en hun inkomsten. Dit weten de meeste mensen niet eens. Ik hamer ook altijd: zorg dat er meer binnenkomt dan eruit gaat! Het is zoveel makkelijker om te besparen als je maar de juiste instelling hebt kan je heel veel voor elkaar krijgen.

Survival Mode
18-10-13, 13:44
Budget prepping kan je ook zien als 'minimalisme', of 'simple living'. Niet helemaal hetzelfde, want je kan ook steenrijk zijn en een minimalist.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Simple_living

Simple living

Simple living betekent eenvoudig en soberder leven of ook wel 'vrijwillige eenvoud'. Simple living is een levensstijl waarbij mensen zorgvuldig en dus bewust kiezen voor het verminderen of minimaliseren van het streven naar consumptie en rijkdom. 'Goed is goed genoeg'. Denk verder aan minder hectisch, gehaast, etc.
Aanhangers kiezen voor 'simple living' om verschillende redenen waaronder spiritualiteit, gezondheid, minder 'stressen', sociale rechtvaardigheid of omdat men consumentisme afwijst, terwijl anderen er voor kiezen om eenvoudiger te leven om persoonlijke redenen of de 'persoonlijke economie' (denk bijvoorbeeld aan zuinigheid en de vrek).
Simple living is een keuze voor een levensstijl en onderscheidt zich zo van mensen die gedwongen in armoede leven.
Ascetisme kan lijken op vrijwillige eenvoud. Aanhangers van 'simple living' zijn zeker niet allemaal asceten.
Simple living en slow food zijn bewegingen gericht op het bewuster en meer verantwoordelijk gaan leven.

Lindaja
18-10-13, 14:01
Budget prepping kan je ook zien als 'minimalisme', of 'simple living'. Niet helemaal hetzelfde, want je kan ook steenrijk zijn en een minimalist.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Simple_living

Simple living

Simple living betekent eenvoudig en soberder leven of ook wel 'vrijwillige eenvoud'. Simple living is een levensstijl waarbij mensen zorgvuldig en dus bewust kiezen voor het verminderen of minimaliseren van het streven naar consumptie en rijkdom. 'Goed is goed genoeg'. Denk verder aan minder hectisch, gehaast, etc.
Aanhangers kiezen voor 'simple living' om verschillende redenen waaronder spiritualiteit, gezondheid, minder 'stressen', sociale rechtvaardigheid of omdat men consumentisme afwijst, terwijl anderen er voor kiezen om eenvoudiger te leven om persoonlijke redenen of de 'persoonlijke economie' (denk bijvoorbeeld aan zuinigheid en de vrek).
Simple living is een keuze voor een levensstijl en onderscheidt zich zo van mensen die gedwongen in armoede leven.
Ascetisme kan lijken op vrijwillige eenvoud. Aanhangers van 'simple living' zijn zeker niet allemaal asceten.
Simple living en slow food zijn bewegingen gericht op het bewuster en meer verantwoordelijk gaan leven.
Of je hebt mensen zoals ik die bewust zo besparen door de armoe en zich daardoor niet meer arm voelen ;-)

Kungfufox
10-11-13, 12:08
Toe aan nieuwe of originele glazen maar geef je liever geld uit aan preps dan aan simpele glazen? Ik kwam vandaag deze leuke link tegen hoe je zelf op goedkope wijze nieuwe glazen kunt improviseren. Ook voor jongeren/studenten niet eens zo'n slecht idee:

http://seriouslyforreal.com/more/turn-your-beer-bottles-into-glass-cups-5-easy-steps/

6284

DRD28
10-11-13, 12:26
Over preppen met geen of weinig geld

http://youtu.be/aRvMhSbj88w

the secret...

Nowden
12-11-13, 06:45
Ik hou van dit onderwerp, ongeacht hoeveel we betalen, moeten we allemaal een klein budget, om de ongecontroleerde uitgaven te voorkomen.

mr T
17-11-13, 09:03
Tip: pindakaas in de aanbieding bij Lidl 0,99 Eur per pot (en ik hou van pindakaas, Jummie!)

DRD28
17-11-13, 09:05
Tip: pindakaas in de aanbieding bij Lidl 0,99 Eur per pot (en ik hou van pindakaas, Jummie!)

Omnomnom:p

houthe
18-11-13, 10:58
ik ben niet zo'n fan van glaswerk preppen, Murphy vertelt mij dat als t kapot kan vallen, het dan bij mij ook gegarandeerd kapot gaat :)

survive disaster
11-12-13, 07:21
jah absoluut ik ben ook een budget prepper vele dingen kun je bijna gratis doen andere dingen kosten weer wat meer

KoosKorstwagen
15-12-13, 18:00
Budget preppen geeft juist meer voldoening denk ik. Ik heb ook geen groot budget ,maar daarom ieder keer juist weer blij met nieuwe aanwinsten. ;)

Paar voorbeeldjes:

tomaten puree basic 68g. AH € 0.07 (tomatenpuree moet ontzuren door het voldoende warmte in de pan te geven, dagelijks een paar lepels rauwe puree helpt beschermen tegen zonnebrand)
tomaten blokjes basic 400g. AH € 0.28
tomaten gepeld basic 400g. AH € 0.28 (ovaal vormige tomaten zijn ideaal voor heerlijke tomatensauzen)
kikkererwten 400g Action € 0.49 (ideale vleesvervanger)
appelmoes 720g Aldi/Lidl € 0.49
nasi/bami kruiden/groenten Inproba Plus € 0.22
cayenne peper 400g Turk € 3.75 (zeer gezond medicinale werking geeft een energie boost, een kop thee hiervan is na een hartaanval zeer aan te bevelen, 20g. kost normaal €1.50)
pot sambal oelek 1100g Turk € 2.25
sardines in zonnebloem olie 120g Aldi € 0.55
corned beef Lancaster 340g AH € 1.99
witte bonen in tomatensaus Aldi/Lidl € 0.65

KoosKorstwagen
15-12-13, 18:17
@ mr T en DRD28

Probeer dan ook eens zelf pindasaus te maken:

Flinke klodder pindakaas, wat water, ketjap manis, sambal oelek, suikerstroop of suiker, knoflook of knoflook poeder en eventueel wat gedroogde gember poeder voor een meer aziatische smaak.
Even op middelhoog vuur roeren, misschien wat extra water of ketjap erbij en voila.

pas op! is verslavend lekker! :p

KoosKorstwagen
15-12-13, 21:42
Omnomnom:p

Ik ben ook geen fan van glaswerk, het komt snel uit de kast zetten, lastiger stabelbaar en glaswerk is slechts leuk voor de minder lange termijn en heeft iets minder lange THT.

Dreutel
15-12-13, 21:51
Het voordeel van glazen potten na shtf is dat je er weer andere dingen in kunt wekken! In mijn voorraadkast vind je dus naast blikken ook potten.

:cool:

Dreutel
15-12-13, 21:54
Oja, ik gebruik groentenpotjes ook om kruiden in te bewaren die ik in het groot koop bij de toko. Verder bewaar ik er ook oude batterijen op weg naar het inleverpunt in. Verder zijn ze ook handig voor spijkers, schroeven ed, want je kunt zien wat er in zit.

KoosKorstwagen
16-12-13, 01:30
Ik ben ook geen fan van glaswerk, het komt snel uit de kast zetten, lastiger stabelbaar en glaswerk is slechts leuk voor de minder lange termijn en heeft iets minder lange THT.

Ik heb standaart een enorme collectie aan wekpotten als voorraad potten van het Franse merk Arc in alle soorten en maten. Behalve dat ze een ideaal zicht geven op de aangebroken voorraad kun je ze gewoon wassen in een sopje zonder dat er vocht in komt. Daarnaast kun je ze natuurlijk altijd nog gebruiken als wekpotten. Staat ook leuk in de keuken.

En reserve afsluitringen kun je online bestellen. Ideaal. :D

DRD28
16-12-13, 07:50
@ mr T en DRD28

Probeer dan ook eens zelf pindasaus te maken:

Flinke klodder pindakaas, wat water, ketjap manis, sambal oelek, suikerstroop of suiker, knoflook of knoflook poeder en eventueel wat gedroogde gember poeder voor een meer aziatische smaak.
Even op middelhoog vuur roeren, misschien wat extra water of ketjap erbij en voila.

pas op! is verslavend lekker! :p

Zo maken wij het ook . erg lekker! Wat een feest☺

KoosKorstwagen
17-12-13, 20:15
Zo maken wij het ook . erg lekker! Wat een feest☺

Daar kan toch geen potje tegen op! :)

En een kleine portie lukt al met een beetje kokend water. Zonder verdere warmtebron. :cool:

KoosKorstwagen
22-12-13, 00:56
Ik heb standaart een enorme collectie aan wekpotten als voorraad potten van het Franse merk Arc in alle soorten en maten. Behalve dat ze een ideaal zicht geven op de aangebroken voorraad kun je ze gewoon wassen in een sopje zonder dat er vocht in komt. Daarnaast kun je ze natuurlijk altijd nog gebruiken als wekpotten. Staat ook leuk in de keuken.

En reserve afsluitringen kun je online bestellen. Ideaal. :D

gember siroop is beter...

Stuudje
23-12-13, 08:34
Voor de budgetpreppers, en de camo-liefhebbers, is er vandaag een aanbieding van Visdeal, een Camo-regenponcho, 15 euro inclusief verzendkosten.
http://blog.visdeal.nl/wp-content/uploads/2013/08/223.png

http://visdeal.nl/nl/deals/luxe-en-zeer-praktische-camo-poncho-3?_et=568836559b7c99c774c71abdcdfc813386bc14fb

Nano
28-12-13, 16:19
Ik prep bijv voedsel door als t kan van iets een extra pak mee te nemen. Zo spreid je de kosten en loopt je voorraad toch lekker op.

sam-01
03-01-14, 10:04
hallo Budget-prepper,

Ik snap je vraag want ik heb zelf ook geen groot budget. Vergeet echter niet dat preppen vooral het voorbereiden is en niet perse een hoop spullen aanschaffen.
Mijn advies (voor wat het waard is) verzamel zoveel mogelijk informatie en maak je de basis eigen.
Zorg voor een goed plan voor de meest waarschijnlijke crisis (bijvoorbeeld een stroomuitval van een paar weken) en kijk wat je daar minimaal voor nodig hebt. Met een goed plan en een goede mentale voorbereiding heb je aan extra materialen in je eigen huis niet zoveel nodig.
Ga voor eenvoudige middelen (theelichtjes ipv een dure petroleumlamp) die ergens in de uitverkoop zijn en loop af en toe een kringloopwinkel binnen.
Later kun altijd nog dure spullen aanschaffen met een verjaardag of sinterklaas

Veel succes en inderdaad Budget-prep is beter dan geen prep

xxmarijnw
03-01-14, 12:29
Voor de budgetpreppers, en de camo-liefhebbers, is er vandaag een aanbieding van Visdeal, een Camo-regenponcho, 15 euro inclusief verzendkosten.
http://blog.visdeal.nl/wp-content/uploads/2013/08/223.png

http://visdeal.nl/nl/deals/luxe-en-zeer-praktische-camo-poncho-3?_et=568836559b7c99c774c71abdcdfc813386bc14fb

Mooi pakje :) Ook handig en goed gecamoufleerd.

ancestral-viking
03-01-14, 12:33
ik denk dat je als Budget prepper vooral ook 2 linker handen moet kweken ,
en veel zelf kan maken met een beetje vernuftigheid kom je al een heel eind :)
ik heb ooit bij de Amerikaanse hal 2 Medium alice packs gekocht en omdat deze niet compleet waren nog aardige korting gekregen,
22,50 per stuk aangezien deze niet compleet waren.
met wat spanbanden van de Praxis en wat hout uit het bos :) heb ik nu 1complete set gemaakt en is nummer 2 aan de beurt :)
(leuk voor de donkere winterdagen zal ik maar zeggen :p )

Stuudje
07-01-14, 11:53
Nu in de aanbieding bij de GAMMA zwaar metalen opbergrek die 175 kilo kan dragen, voor 25 euro

https://d25o1wfid6sx72.cloudfront.net/medias/sys_master/celum_assets/8803583295518_8711247534785_1_29205_tif_picture_29 0Wx290H.jpg?4

DutchSurvival101
10-02-14, 20:06
Hoi hoi. Na lange tijd weer ff een post.

Zag laats bij ACTION een leuk hebben ding.

Het betreft om een 16LED waarschuwing licht.

Het is een replica wat de politie tegenwoordig gebruiken bij ongelukken.

Voor wie niet weten wat ik bedoel.

Een ronden schijf met 16 rode LED's die op de weg en/of op een voertuig kunnen worden geplaatst.
Die normaal €30 p/st kosten.

Bij mijn ACTION ksten deze 3,99.

Ik heb hem getest.
Hij is echt water dicht. (Wasbak)
Maar kan niet tegen grote stoten zoals de orgi.
Het werkt op 3 aaa bat.
Geeft veel licht maar werkt het best tijdens en na schemer.
Heeft 9 verschillende functies.
Van strobe tot zwaai.

Al met al een top ding voor 3,99
82638264

Zo weer ff een post van mij. Tot snel.

Sent from my iPhone using Tapatalk

houthe
12-02-14, 19:29
ik kwam hetvolgende tegen bij de IKEA: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30190857/

dacht eerst dat het een pepermolen was maar blijkt een opwindbare zaklamp te zijn. gelijk maar meegenomen :) werkt prima, voelt redelijk solide aan, beter dan vergelijkbare lampjes van bijvoorbeeld de Action. Komt een prima lichtbundel uit de 3 leds en hij is echt heel snel opgeladen en kan dan best lang branden (nog niet gemeten, doe ik nog wel). Oh ja, en hij kost maar €3,99 zeker zijn geld waard.

Vladimir
19-02-14, 23:24
Was vandaag bij kruitvat en er werd me een extravoordeelkaart aangeboden.

Om de kaart te gebruiken moet je je registreren dus dat gaat hem niet worden maar de complete achterkant is een spiegel dus een gratis spiegeltje op CC formaat, altijd handig en past in iedere portomonaie.

Raycoupe
20-02-14, 07:08

Om de kaart te gebruiken moet je je registreren dus dat gaat hem niet worden maar de complete achterkant is een spiegel dus een gratis spiegeltje op CC formaat, altijd handig en past in iedere portomonaie.

Tijdje terug lagen er bij de Vrijbuiter in Roden een bak vol onbreekbare spiegeltjes voor een euro. Kost wat, maar hoef je jezelf niet te registeren. ;)

hamster
20-02-14, 08:02
ipv je baterijen weg te brengen kun je ze ook hergebruiken door het koolstof staafje eruit te halen en deze te hergebruiken als nood soldeerapperaat (http://www.instructables.com/id/How-to-solder-with-an-AA-battery-and-a-car-battery/)

hamster

Oja, ik gebruik groentenpotjes ook om kruiden in te bewaren die ik in het groot koop bij de toko. Verder bewaar ik er ook oude batterijen op weg naar het inleverpunt in. Verder zijn ze ook handig voor spijkers, schroeven ed, want je kunt zien wat er in zit.

FincaInSpanje
20-02-14, 15:25
Ik kwam een leuke solar lader tegen. Die laadt oplaadbare batterijen op, maar ook je telefoon of iets anders via usb. Dus ook als de zon weg is, beschik je over opgeladen batterijen. Je zou dus een voorraadje batterijen ermee kunnen laden en het werkt ook als je 's avonds gewone batterijen erin doet.

http://www.coolest-gadgets.com/20060807/phone-and-usb-solar-charger/

eva1986
20-02-14, 20:00

Ik heb m ook, de kaart, en heb de gegevens van ons kruidvat filiaal ingevuld. Dus én de gratis spiegel én de punten én de korting ;) Tis maar een tip!

creske
11-04-14, 18:48
ik kwam hetvolgende tegen bij de IKEA: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30190857/

dacht eerst dat het een pepermolen was maar blijkt een opwindbare zaklamp te zijn. gelijk maar meegenomen :) werkt prima, voelt redelijk solide aan, beter dan vergelijkbare lampjes van bijvoorbeeld de Action. Komt een prima lichtbundel uit de 3 leds en hij is echt heel snel opgeladen en kan dan best lang branden (nog niet gemeten, doe ik nog wel). Oh ja, en hij kost maar €3,99 zeker zijn geld waard.

Die gebruik ik ook. Onze zoon van 4 kan het zelf opwinden. Hij vindt het geweldig speelgoed. We hebben er eentje in elke kamer staan. Super handig en schijnt erg goed, en ook lang genoeg. We nemen ze ook mee bij avondwandelingen.

Je vindt ze bij de kinderafdeling.

Raycoupe
11-04-14, 19:47
Die gebruik ik ook. Onze zoon van 4 kan het zelf opwinden. Hij vindt het geweldig speelgoed. We hebben er eentje in elke kamer staan. Super handig en schijnt erg goed, en ook lang genoeg. We nemen ze ook mee bij avondwandelingen.

Je vindt ze bij de kinderafdeling.

Zo'n zoontje van vier is een prima tester! :cool:

Lovetea
11-04-14, 20:08
Die van de Ikea is geweldig!
Als je eens wist wat mijn kinderen ermee hebben uitgevreten:o.....echt dat ze het nog doen:confused:

Wilbert
20-04-14, 08:24
Een leuke manier om te beginnen met preppen is beginnen met het snel maken van een voorlopige bug out bag met wat oude spullen die je al hebt, of die je vrienden of familieleden over hebben.

Bijvoorbeeld een oude boodschappentas, met daarin een klein steelpannetje of aluminium beker, een kaars, lucifers die je in een waterdicht plastic flesje stopt, een oud mesje dat je opbergt in een plastic flesje, wat dun koord, een oud plastic zeil, een oude trui, een paar sokken, een stevige plastic zak met suiker, een frisdrankfles gevuld met water, rol toiletpapier, een zakdoek, een vuilniszak, tandenborstel, tandpasta, enzovoort.

Geleidelijk kun je dan alle items vervangen door betere kwaliteit en betere functionaliteit, zonder enige haast. Dan kun je vervolgens rustig bestuderen wat je precies gaat kopen en waar dat goedkoop is, nieuw in een uitverkoop, of tweedehands. Voor het goed samenstellen van een bug out bag heb je goede informatiebronnen nodig en inzicht in je wensen en mogelijkheden.

FincaInSpanje
20-04-14, 08:54
Voor de budget preppers vanaf vandaag bij Bas, Dirk, Digros veel leuke hebbedingetjes voor weinig geld.

https://view.publitas.com/dirk/aanbiedingen-week-17/page/10-11

prepper053
20-04-14, 17:31
Voor de budget preppers vanaf vandaag bij Bas, Dirk, Digros veel leuke hebbedingetjes voor weinig geld.

damn, je was me voor. ik zag het net en wilde het ook plaatsen.

onder andere:

Multi-tool: €3.99
Vouwschep met hoes: €3.99
Complete verbandsdoos 34 delig : €5.99
2 pers. Koepeltent: €9.99
Outdoorsrugzak: 9.99
Oprolbare waterfles: €0.99

en nog veel meer

Rambi
20-04-14, 21:11
De één z'n goedkope BOB is de ander z'n kinderarbeid, zullen we maar zeggen ;-)

Ik probeer ook zoveel mogelijk budget te doen, maar echt heel erg cheap ass ga ik het toch niet maken, met name omdat je toch echt niet met inferieure producten opgescheept wilt zitten als het er toe doet.

Wilbert
21-04-14, 06:27

Om de kaart te gebruiken moet je je registreren dus dat gaat hem niet worden maar de complete achterkant is een spiegel dus een gratis spiegeltje op CC formaat, altijd handig en past in iedere portomonaie.Deze Kruidvat-kaart is niet spiegelend genoeg om over grote afstanden noodsignalen te geven.

Lindaja
21-04-14, 11:25
damn, je was me voor. ik zag het net en wilde het ook plaatsen.

onder andere:

Multi-tool: €3.99
Vouwschep met hoes: €3.99
Complete verbandsdoos 34 delig : €5.99
2 pers. Koepeltent: €9.99
Outdoorsrugzak: 9.99
Oprolbare waterfles: €0.99

en nog veel meer

er zijn er geen in mijn stad :(

Lindaja
21-04-14, 11:35
http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=1376453

hier staat er een van 20 euro 40 liter
maar in mijn stad alleen afhalen, niet passen dus. dus ik heb er niks aan

FincaInSpanje
21-04-14, 12:58
http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=1376453

hier staat er een van 20 euro 40 liter
maar in mijn stad alleen afhalen, niet passen dus. dus ik heb er niks aan

Neem eens contact op met Petros (was Peter2010 voorheen op het forum) via de PM. Hij heeft nog een aantal nieuwe rugtassen Jr. en Sr. liggen met zonnepaneel. Dat is handig voor het laden van batterijen en\of telefoon.

FincaInSpanje
21-04-14, 13:09
De één z'n goedkope BOB is de ander z'n kinderarbeid, zullen we maar zeggen ;-)

Ik probeer ook zoveel mogelijk budget te doen, maar echt heel erg cheap ass ga ik het toch niet maken, met name omdat je toch echt niet met inferieure producten opgescheept wilt zitten als het er toe doet.

Alle spullen die in goedkope loon landen worden gemaakt zijn dan in principe discutabel, want daar houden ze zich echt niet aan de mensenrechten, eerlijke lonen, arbeidsomstandigheden of gebruik en kinderarbeid. Ook bijv. een Ipad wordt daar gewoon onder mensonterende omstandigheden geproduceerd. Maar toch kopen mensen ze massaal.:(

Ik ben het er wel mee eens dat de kwaliteit van veel producten bij Action of Dirk niet al te hoog is maar als je kijkt naar het geld wat je ervoor betaald, dan mag je er ook niet al te veel van verwachten. Bijna alle waar is naar zijn geld. Ik zoek juist kwalitatief redelijke producten tegen een redelijke prijs en ik heb geen zin om te betalen voor de marketing en reclame campagne van een multinational.:(

phaelin
21-04-14, 13:24
Spul zoals een rugzak, messen en kleding dat lang mee moet mag van mij best wel wat kosten. M'n rugzak is nu van Fjalraven bijvoorbeeld. Ben nog aan 't sparen voor een broek van ze.

Maar dingetjes zoals die 1 Oz. rvs flesjes van de action, wegwerp latex handschoentjes, mini flesjes deo etc.. mogen best goedkoop zijn. Zo'n verbanddoosje bijvoorbeeld is prima voor weinig. Wat erin zit moet toch voldoen aan een keurmerk dus da's prima en als het doosje je niet bevalt doe je 't ergens anders in. Belangrijkere dingen zoals een firesteel en ander spul dat het gewoon MOET doen haal ik er ook wel eens, maar dan alleen als backup.
En soms koop ik gewoon iets bij de action omdat ik het doosje/blikje ergens voor kan gebruiken. Dan gaat 't me daar om, niet eens om wat erin zit :) Ook de ethanol en lampolie van de action doen 't gewoon goed. Tuurlijk brand de ethanol niet zo lang en schoon als die van de bioethanolshop op internet maar voor die prijs is het prima te doen.

Peerke
21-04-14, 15:44
Vanaf a.s. blikken ham bij de Aldi in de aanbieding.

http://www.aldi.nl/aldi_ham_48_5_771_8056.html

Ik vind het goed te eten. En mijn vorige kat ook.

Noach
22-04-14, 21:21
Vanaf a.s. blikken ham bij de Aldi in de aanbieding.

http://www.aldi.nl/aldi_ham_48_5_771_8056.html

Ik vind het goed te eten. En mijn vorige kat ook.

Je vorige kat ook? Hoe had je die kat bereid? In een dutch oven of op de bbq?

Lindaja
22-04-14, 21:26
Neem eens contact op met Petros (was Peter2010 voorheen op het forum) via de PM. Hij heeft nog een aantal nieuwe rugtassen Jr. en Sr. liggen met zonnepaneel. Dat is handig voor het laden van batterijen en\of telefoon.
ok thx zal ik doen

larik
27-04-14, 15:48
Nu bij de action: tentje en slaapzak. bij elkaar 18 euro :)

AndyJ_NL
27-04-14, 16:07
Dikke rommel maar voor dat geld mag je niet klagen.

larik
27-04-14, 16:17
Tarp boven de tent :p Ach voor dat geld.

kunie
03-05-14, 21:55
http://www.aldi.nl/aldi_snijbeschermende_handschoenen_48_5_780_8184.h tml

Zou dit een goede aanschaf zijn voor in mijn GHB? Bij een SHTF tijdens werktijd moet ik uit een zeer drukke stad weg komen. Ik zie al straten vol met glasscherven etc voor me. en mogelijk klimmen en klauteren door ramen en over hekken. Zouden deze daar ook iets tegen beschermen, of zal ik toch voor echte kevlar handschoenen gaan.

Iamlordx
03-05-14, 22:00
@ kunie ga maar voor kevlar, mn vader heeft kevlar handschoenen, werkt perfect.

Die handschoenen heb ik oa. Getest met glas, niet doen gaat als een warm mes door boter...

kunie
03-05-14, 22:18
Bedankt Lamlordx, nu weet ik het zeker, ik ga opzoek naar een paar kevlar handschoenen,

MissD
04-05-14, 18:51
Hier nog een budget-prepper. Ook ik heb een smalle beurs maar toch een aardige prep-voorraad. Ik heb met mezelf afgesproken elke week bij mijn weekboodschappen 1 of 2 houdbare producten te mogen meenemen en 1 x per maand non-food. Resultaat na 1 jaar is 2 kasten vol prepspullen. Een kleine greep uit mijn assortiment :) :

Food:
- conservenblikken bonen basismerk AH - 50 cent per blik en vaak 4 jaar houdbaar! (in 2013 kocht ik blikken bruine bonen en doperwten dit tot 2017 houdbaar is/was)
- conservenblikken met kant-en-klare gerechten zoals chili con carne, zuurkoolstamppot, pasta en gehaktballen etc - Lidl. 4 jaar houdbaar, 1,99 per blik
- zakken macaroni van Casa Italiana bij supermarkt Hoogvliet - 32 cent per zak en ook houdbaar tot 2017.
- doosjes matzes van Hollandia als alternatief voor brood. Wit en volkoren. 90 cent per doosje en vaak 1,5 tot 2 jaar houdbaar
- pakken en flesjes bronwater. Pakken bij AH voor 40 cent per 1,5 liter en vaak 2 jaar houdbaar. Als water bij mij over de houdbaarheidsdatum heen is, verplaats ik het naar de plank 'waswater' om kleding en haren te kunnen wassen bij noodgevallen :) Er is ook wel goedkoper mineraalwater verkrijgbaar, maar die is vaak beperkt houdbaar (maar enkele maanden).

Non-food:
- handgel (handen wassen zonder water en zeep), 3 tubes in 1 verpakking - Action (weet exacte prijs niet meer maar was onder 1 euro per verpakking)
- zilverfoliedekens tegen onderkoeling - Action (40 cent per stuk) altijd handig als de verwarming uitvalt. Eigen lichaamswarmte + bodywarmers van Action die geactiveerd worden door de eigen lichaamswarmte zorgen voor verwarming. De zilverfoliedekens houden die warmte vast. Ook gewoon te gebruiken bij buitensporten bij extreme kou :)
- bodywarmers, set van 4 packs, eveneens verkrijgbaar bij Action. Let op! alleen op kleding, niet op de huid kleven. Prijs weet ik niet meer, maar iig niet duur!
- vuurmakers (alu vuurstaafjes), Action, prijs weet ik niet meer maar rond 1 euro p/verpakking
- opvouwbare jerrycan, Action, onder 1 euro per stuk. Om water te tappen bij noodgevallen en iig de 1e dag vers water te hebben voordat ik de pakken mineraalwater moet aanbreken :). Laatst heb ik dat gedaan toen bij ons het water overdag werd afgesloten ivm graafwerkzaamheden. Toch handig, dus ook in niet-noodsituaties.
- draagbaar kooktoestel op gaspatronen in een koffertje. Action, 12 euro. De losse gaspatronen zijn 1 euro per stuk (dacht ik, dat laatste weet ik niet zeker meer)
- dynamo-led camping lantaarn - dus zelf aanslingeren, geen batterijen nodig. Redelijk formaat. 10 euro bij de Lidl (op dit moment).

De Action verkoopt veel outdoorsproducten tegen lage prijzen. Natuurlijk is het geen superkwaliteit, dat kan ook niet voor dat geld, maar ik heb dan ook steeds meerdere exemplaren gekocht dus bijv. 6 opvouwbare jerrycans of 10 pakjes zilverfoliedekens.

Nou, ik kan nog wel even doorgaan maar ga nu afsluiten. Ik hoop zo een beetje te hebben geholpen.

Stuudje
04-05-14, 19:07
- opvouwbare jerrycan, Action, onder 1 euro per stuk. Om water te tappen bij noodgevallen en iig de 1e dag vers water te hebben voordat ik de pakken mineraalwater moet aanbreken :). Laatst heb ik dat gedaan toen bij ons het water overdag werd afgesloten ivm graafwerkzaamheden. Toch handig, dus ook in niet-noodsituaties.
Dat is een mini-SHTF. Ook daar bereid ik me op voor.
De vele gas-water-stroomstoringen die ik gehad heb laten me koud want eerste wat ik doe is pak water pakken en koffie zetten op mijn petroleumstel.
Daarna zie ik wel verder.

Denk je er op tijd aan je voorraad op te eten, te rouleren?
Als je zuinig moet leven is het dan niet een optie om zelf brood te gaan bakken. Zelfs met een elektrische broodbakmachine nog steeds goedkoper dan winkelbrood. En gezonder. En je houdt dus geld over voor andere voorraad. Mijn eerste broodbakmachine was van de Aldi, was een goed ding en niet duur.

DickBerts
04-05-14, 19:18
Als je zuinig moet leven is het dan niet een optie om zelf brood te gaan bakken. Zelfs met een elektrische broodbakmachine nog steeds goedkoper dan winkelbrood. En gezonder. En je houdt dus geld over voor andere voorraad. Mijn eerste broodbakmachine was van de Aldi, was een goed ding en niet duur.

De grootste dreiging is volgens mij nog steeds een banken- en winkelsluiting, al dan niet in gang gezet door oorlog. De kans is groot, dat de stroom het dan toch nog wel een tijdje doet. Super om dan een broodbakmachine te hebben.

Stuudje
04-05-14, 19:27
Als de stroom het niet meer doet kan je nog steeds brood bakken. Ietwat andere vorm en ietwat andere "oven" namelijk in de wonderpan. Gewoon op je fornuis of petroleumstel. Ow, taarten bakken kan ook, en quiches.

http://static.dewonderpan.nl/Files/2/28000/28871/PagePhotos/238823_small.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-EAyr2agzpdg/UjQrs5iVWEI/AAAAAAAAAWc/hJFIWiiGKbE/s320/_MG_2414+copy.jpg

http://www.seawink.nl/pages/image/custom/omniacollage.jpg

www.dewonderpan.nl
Of omnia pan

De wonderpan is oa te koop bij Magazijn Klomp (http://members.home.nl/de-klomp/index.html) in Groningen. machtig mooi winkeltje, helemaal vol met borstels, bezems, pannen, vegers emaille, mattenkloppers, raspen, vergieten, zeven, kloppers....zo'n beetje alles wat oma in het huishouden gebruikte en als er maar geen stekker aan zit. Een klein winkeltje, stuk lopen van het station, maar zooooo de moeite waard voor offgrid spul en voor oma's huishoudelijke waren.

daisy
04-05-14, 21:39
Als de stroom het niet meer doet kan je nog steeds brood bakken. Ietwat andere vorm en ietwat andere "oven" namelijk in de wonderpan. Gewoon op je fornuis of petroleumstel. Ow, taarten bakken kan ook, en quiches.

http://static.dewonderpan.nl/Files/2/28000/28871/PagePhotos/238823_small.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-EAyr2agzpdg/UjQrs5iVWEI/AAAAAAAAAWc/hJFIWiiGKbE/s320/_MG_2414+copy.jpg

http://www.seawink.nl/pages/image/custom/omniacollage.jpg

www.dewonderpan.nl
Of omnia pan

De wonderpan is oa te koop bij Magazijn Klomp (http://members.home.nl/de-klomp/index.html) in Groningen. machtig mooi winkeltje, helemaal vol met borstels, bezems, pannen, vegers emaille, mattenkloppers, raspen, vergieten, zeven, kloppers....zo'n beetje alles wat oma in het huishouden gebruikte en als er maar geen stekker aan zit. Een klein winkeltje, stuk lopen van het station, maar zooooo de moeite waard voor offgrid spul en voor oma's huishoudelijke waren.

'Overal gezocht, bij de Klomp gekocht.'
Vaak voor het stoplicht gestaan bij dat winkeltje. Nu weet ik gelijk wat ik dinsdag nog meer kan gaan doen als ik in Groningen ben! Bedankt.

Stuudje
04-05-14, 21:49
Koop geen lont voor petroleumstel daar. Dat kan je beter online kopen. Maar verder, ben ik super enthousiast over zijn winkel.
Nou ja, komt ook wel omdat ik er al jaren een sport van maak alles in de keuken zonder stekkers te kunnen doen.
Ik heb zelfs een blender gezien die zonder stroom kan! Helaas geen blender nodig want ik heb een schudbeker. Tja, jammer dan. :)
Veel plezier bij de Klomp.

Mr. Gold
09-05-14, 19:54
Voor de SC net even 2 mooie slaapzakken gescoord voor 12,95e. Ik kon het niet laten en nog mijn hele mandje vol gegooid met allemaal dingen die ik denk ooit wel een keer nodig te hebben. Bij de kassa moest ik 50.70e afrekenen en gevoelsmatig zat de hele auto vol. Hoe is het mogelijk! Was pas mijn 2de bezoekje bij de Action ooit in mijn leven maar dat zal snel veranderen ;-)

Iamlordx
10-05-14, 10:38
Non-food:
- handgel (handen wassen zonder water en zeep), 3 tubes in 1 verpakking - Action (weet exacte prijs niet meer maar was onder 1

Handgel verwijderd totaal geen bacteriën! Het heet niet voor niks "wassen" niet "inwrijven" ;)

Let dus op als je dit spul gebruikt, het dood sommige bacteriën maar niet allemaal, die gaan gewoon lekker verder, want je spoelt ze er niet af.

Ik zou gewoon gaan voor een washandje met een klein beetje water. Dan haal je ze eraf omdat het water in de washand trekt. :)

Grtz.

Stuudje
10-05-14, 10:44
Handgel verwijderd totaal geen bacteriën! Het heet niet voor niks "wassen" niet "inwrijven" ;)

Let dus op als je dit spul gebruikt, het dood sommige bacteriën maar niet allemaal, die gaan gewoon lekker verder, want je spoelt ze er niet af.

Ik zou gewoon gaan voor een washandje met een klein beetje water. Dan haal je ze eraf omdat het water in de washand trekt. :)

Grtz.Waar haal jij die wijsheid vandaan?

Iamlordx
10-05-14, 10:45
Stuudje logica en ooit een onderzoek gelezen op internet. *is bezig het weer terug te vinden*

Peerke
10-05-14, 10:47

Grtz.

http://www.lamainscampingshow.nl/outdoor/ehbo-verzorging/care-plus-desinfectie-gel-906

Deze gel is anti-bacterieel.

Iamlordx
10-05-14, 10:49
http://www.lamainscampingshow.nl/outdoor/ehbo-verzorging/care-plus-desinfectie-gel-906

Deze gel is anti-bacterieel.

Klopt, dat is met heel veel van die dingen, maar VERWIJDERT die gel ook bacterien? Ik dacht van niet.

Als ik het mis heb correct me please! :)

Stuudje
10-05-14, 10:49
In de gezondheidszorg wordt er veel aandacht besteed aan het bacterievrij houden van de handen.
Daarvoor wordt JUIST desinfecterende en terugvettende alcoholgel geadviseerd.
Het rekent zonder het gebruik van water af met alle micro-organisme op de handen en voorkomt zo bacterie overdracht.

- doodt de micro organisme op de handen
- reinigt de handen zonder water, naspoelen is niet nodig
- is terugvettend aan de huid en zacht voor de handen
- droogt in enkele seconden

DickBerts
10-05-14, 10:50
Voor de SC net even 2 mooie slaapzakken gescoord voor 12,95e. Ik kon het niet laten en nog mijn hele mandje vol gegooid met allemaal dingen die ik denk ooit wel een keer nodig te hebben. Bij de kassa moest ik 50.70e afrekenen en gevoelsmatig zat de hele auto vol. Hoe is het mogelijk! Was pas mijn 2de bezoekje bij de Action ooit in mijn leven maar dat zal snel veranderen ;-)

Ha, ha, ha, ha, en wat staat er standaard onder de postings van mr. Gold? "Kwaliteit komt altijd boven drijven". Rotzooi zinkt altijd naar de bodem mr. Gold. Zeker bij een shtf.

Iamlordx
10-05-14, 10:54
In de gezondheidszorg wordt er veel aandacht besteed aan het bacterievrij houden van de handen.
Daarvoor wordt JUIST desinfecterende en terugvettende alcoholgel geadviseerd.
Het rekent zonder het gebruik van water af met alle micro-organisme op de handen en voorkomt zo bacterie overdracht.

- doodt de micro organisme op de handen
- reinigt de handen zonder water, naspoelen is niet nodig
- is terugvettend aan de huid en zacht voor de handen
- droogt in enkele seconden

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/7442/

Excuses, verkeerd ingelezen :)

Je hebt gelijk Stuudje

Stuudje
10-05-14, 10:58
Waar men wel op moet letten is de houdbaarheid. Handgel kan namelijk minder goed werken na de houdbaarheidsdatum. Voor zomaar huiselijk gebruik niet zo erg, als je bacterievrij wilt zijn omdat er zieken zijn of om ziekte te voorkomen wel een aandachtspunt.

Range
14-05-14, 13:06
Ik gok dat dit de beste plek is om het te posten na wat gezoek op het forum met inbegrip van de zoekfunctie.

Museum actie van Lidl (die al wel een tijdje gaande is overigens, op advies van Stuudje plaats ik het.)

http://www.lidl.nl/cps/rde/SID-0632FD4C-73F59CC4/www_lidl_nl/hs.xsl/4340.htm

Je hebt tot 18 Mei de tijd dus mocht je nog voor een tientje boodschappen bij de lidl wil/kan doen dan heb je hierbij een extra motivatie :)!

bb010
16-05-14, 01:43
Een echte preper is een budgetprepper mi omdat dat je dan laat zien de juiste mindset te hebben.

Wat kan de rijke prepper met zijn dure geweldige waterfilter als deze kapot gaat en hij hem niet kan repareren?

daarom vind ik het voral erg belangrijk dat je zorgt dat de dingen waar je van afhankelijk ben door jou met aanwezige materialen te repareren/vervangen is, anders kan je beter doorzoeken naar wat anders..

De meeste basisvaardigheden kan je gerust in het bos oid oefenen dat kost je niks en als je een ''verlanglijstje'' hebt kan je daarvoor sparen, maak ook goed gebruik van internet zoek bv 2e hands spullen, ook ebay is fantastisch, daar kan je veel dingen voor een beduidend lager prijs dan hier in Nederland kopen, pak aanbiedingen mee en spaar dat je wat meer te besteden hebt, want als je meer dingen tegelijk koopt kan je meestal de prijs wat laten zakken.

Dit heb ik laatst oa bij knivesandtools.nl (KATO) en een lokale ijzerhandel/messenhandel weer gedaan en kreeg bij beiden toch nog 10% korting.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!

Aquaexplosion
17-06-14, 20:33
Nog een snelle tip: als je op een of andere reden traangas naar je toe krijgt, moet je wat azijn op een lap stof doen en die voor je mond knopen als je daar tijd voor hebt.

bjo1998
17-06-14, 20:45
Nog een snelle tip: als je op een of andere reden traangas naar je toe krijgt, moet je wat azijn op een lap stof doen en die voor je mond knopen als je daar tijd voor hebt.
citroen sap werkt ook
ps stel je even voor in het voorsteltopic praat gemakkelijker ;)

Aquaexplosion
17-06-14, 21:25
Bedankt, zal ik zeker doen.

lewieke
17-06-14, 21:43
Nog een snelle tip: als je op een of andere reden traangas naar je toe krijgt, moet je wat azijn op een lap stof doen en die voor je mond knopen als je daar tijd voor hebt. Dat product is niet toegelaten in België maar gewoon vrij te krijgen één grens verder naar het zuiden.

Zelf vind ik me ook nogal een budgetprepper. Belangrijker dan de prijs vind ik het doel wat een product moet dienen. Weegt de gebruiksintensiteit op tegen de kost ? Is het 3x duurdere product ook 3x beter en gaat het ook 3x langer mee ? Of kan het ook met iets goedkoops wat in de buurt komt ? Of kan je iets tweedehands kopen ? Heb je dat product überhaupt nodig ? Welk voordeel levert het op en misschien kan je iets improviseren, zelf maken, krijgen ?

In principe kopen wij geen dingen die we niet gebruiken. Speciaal dingen kopen voor een SHTF doen we niet. We passen eerder onze stijl aan en investeren rustig aan in dingen die onze levenskwaliteit verbeteren, onze kosten verlagen of onze onafhankelijkheid vergroten. Zo hebben we wel enkele blikken maar aangezien we die nauwelijks eten, wordt die voorraad niet uitgebreid. We hebben dan liever 80 kg bloem staan (die in verhouding veel minder kost en veel meer energie bevat).

konijn
07-07-14, 16:52
ik dacht ik maak een plaats waar mensen tips kwijt kunnen voor prepping tussen de bezigheden van andere soorten door.

Laat ik dat maar meteen beginnen met de eerste tip: ( vooral voor extreme-low-budget mensen ) zet ergens gewoon een pot neer en doe er zo vaak je kan een 10 cent muntje in, de waarde van het koper en de andere metalen die voor die 10 cent zijn gebruikt zijn zo'n 2 cent waard ( klinkt niet als veel, maar is procentueel gezien toch een van de beste, en meest haalbare )

Ik zou zeggen, doe er mee wat je wilt, maar als je zo min mogelijk van je huidige "fortuin" wilt kwijtraken bij een extreme inflatie is een 10 cent muntje je beste vriend ( op edelmetalen na dan :p )

lewieke
07-07-14, 16:54
ik dacht ik maak een plaats waar mensen tips kwijt kunnen voor prepping tussen de bezigheden van andere soorten door.

Laat ik dat maar meteen beginnen met de eerste tip: ( vooral voor extreme-low-budget mensen ) zet ergens gewoon een pot neer en doe er zo vaak je kan een 10 cent muntje in, de waarde van het koper en de andere metalen die voor die 10 cent zijn gebruikt zijn zo'n 2 cent waard ( klinkt niet als veel, maar is procentueel gezien toch een van de beste, en meest haalbare )

Ik zou zeggen, doe er mee wat je wilt, maar als je zo min mogelijk van je huidige "fortuin" wilt kwijtraken bij een extreme inflatie is een 10 cent muntje je beste vriend ( op edelmetalen na dan :p )

Je kan beter oud koper verzamelen wat anders toch geggegooid wordt. Stukjes koper kabel, oude electro motoren, koperen leidingwerk en kranen, ...

konijn
07-07-14, 17:04
oh ja, Dat is ook nog een goede tip, je zou aan koper kunnen kopen door bijvoorbeeld als het grofvuil is kunnen kijken of er ook huishoudelijke apparaten bij staan, en daar haal je dan het snoer van af en daar strip je de mantel van af. Heb je weer wat voor in de koper-pot ;). Je kan ook in van die bouwcontainers ( grofvuil en bouwcontainers? ja, als ze er toch staan ) kijken of daar ook verwarmingsbuizen liggen, want die willen nog wel eens van koper zijn. En als je verzameling dan e groot word zou je het kunnen "verzilveren".

Stuudje
07-07-14, 17:18
Mijn dochters hebben een tijd extra zakcentje verdiend door om te fietsen naar school en dan de lege bierflesjes op te rapen.
Ik hoorde vandaag van iemand die overgebleven folders ophaalt bij de folderjongens en die inlevert bij de oud papier-boer, hij verdient er acht tot elf euro per week mee.

konijn
07-07-14, 17:21
maar hoeveel folders moet je dan inleveren? En hoeveel blikjes haalden uw dochters dan op? Want onderweg naar school zie ik ook veel blikjes, maar ik weet niet of dat aantal echt zou lonen, daar ik dan in plaats van 1 uur, in een keer 3 of 4 uur onderweg ben om alle blikjes op te rapen :p.

Vladimir
07-07-14, 17:28
Ga liever een paar uur per week vakkenvullen, dat levert een stuk meer op.

Dictated to a slave and sent by carrier pidgeon

konijn
07-07-14, 17:30
ja dat is waar, daar zal ik mij ( lui als ik ben ) toch even toe moeten bewegen om betere preppingspullen te kunnen kopen:D.

Geert
07-07-14, 17:34
konijn je hoeft ze ook niet allemaal in een dag op te rapen . Je mag er best een week over doen en nog best in de terug reis .

Geert .

konijn
07-07-14, 17:40
Ja dat is ook weer zo.

Maar nog even over dat geld, ik denk wel dat het handig is om al het muntgeld dat je in huis hebt om te rekenen naar metaalwaarde, dan weet je iets beter hoe je er voor staat.

Stuudje
07-07-14, 17:56
maar hoeveel folders moet je dan inleveren? En hoeveel blikjes haalden uw dochters dan op? Want onderweg naar school zie ik ook veel blikjes, maar ik weet niet of dat aantal echt zou lonen, daar ik dan in plaats van 1 uur, in een keer 3 of 4 uur onderweg ben om alle blikjes op te rapen :p.
Over folders, die persoon had vandaag vier fietstassen vol folders. Hij heeft geregeld met folderjongens dat ze de restanten bij hem afleveren. Hij hoeft ze dus alleen weg te brengen.
Voor blikjes heeft alleen EttenLeur statiegeld, bij mijn weten. 30 cent per kilo. Ik had het over bierflesjes. Dubbeltje per stuk. Inderdaad van en op weg naar school en andere activiteiten raapten de meiden er soms tien soms twintig in de week op. Vooral in de buurt van hangplekken werden ze geraapt.

En inderdaad, zodra ze oud genoeg waren werkte de ene in de supermarkt, de ander kantoorwerk, eentje in de kassen en horeca.
Gelukkig heb ik geen luie kinderen. Wel kinderen die waarde hechten aan "zelluf doen"en zelfstandigheid.

Lindaja
07-07-14, 18:08
http://www.vrekkenpagina.nl/content/2011/10/Tip-van-de-week-Het-geld-ligt-op-straat-Bukt-u-even-mee konijn
Misschien zit hier ook wat voor je bij

Mrsjones
07-07-14, 18:17
Als je voor een mand, alleen Koop wat noodzakelijk is om in leven te blijven, zo je zo verbaas zijn hoeveel je over heb.

SuzieQ
07-07-14, 18:19
Als je voor een mand, alleen Koop wat noodzakelijk is om in leven te blijven, zo je zo verbaas zijn hoeveel je over heb.

Dat is zeker zo! Heb ik ook een tijdje gedaan toen ik nog wat krapper zat..

konijn
07-07-14, 18:51
nou ja, echt lui mag ik mezelf ook weer niet noemen, maar op sommige gebieden . . . :rolleyes:

en over die bierflesjes, het is vaak een afknapper dat als je ze opraapt, er vaak op de achterkant een glasbak tekentje staat, geen statiegeld dus :(

maar voor die 30 cent per kilo . . . Dan word het de moeite waard om bijvoorbeeld je conservenblikjes en colablikjes etc. uit het huisvuil te filteren en eens per jaar ofzo de moeite laten lonen!

lewieke
07-07-14, 22:54
Ja dat is ook weer zo.

Maar nog even over dat geld, ik denk wel dat het handig is om al het muntgeld dat je in huis hebt om te rekenen naar metaalwaarde, dan weet je iets beter hoe je er voor staat.

De muntwaarde van euro's stelt bijzonder weinig voor, ik heb het onlangs nog eens nagerekend. Je kan beter wat waardevols kopen voor je geld.

konijn
08-07-14, 07:23
ja dat is waar, maar deze waarde heb je in elk geval, het is wel zo dat je beter iets waardevollers kunt kopen, dan ben je meteen het huidige systeem te slim af. De nominale waarde namelijk die aan het geld gegeven word stelt niks voor in vergelijking met de waarde van het metaal, dus eigenlijk koop je goud en ga je alleen wat koper betreft ietwat achteruit.

gek om te bedenken eigenlijk, als je geld maakt koop je bijvoorbeeld koper voor 21 procent van 10 euro ( €2,10 ) en als je dat koper verandert in muntjes van 10 cent heb je in een keer 10 euro, zo vervijfvoudig je je investering.
geld is gewoon een miljoenenbuisnes

konijn
08-07-14, 07:53
maar om toch bij het "easy prepping" te blijven, je kan ( meestal ) niet overal je BOB bij je hebben, maar aan de meeste zakmessen en magnesiumsticks zit een sleutelhangerringetje, daarmee kun je hem aan je sleutelbos doen en altijd bij je hebben, al is een magnesiumstick wellicht niet zo handig om in je broekzak te houden. Maar ook bijvoorbeeld een zaklampje aan je sleutelbos is handig ( desnoods zelfs eentje op zonne-energie )

Peerke
08-07-14, 07:56
Mijn dochters hebben een tijd extra zakcentje verdiend door om te fietsen naar school en dan de lege bierflesjes op te rapen.
Ik hoorde vandaag van iemand die overgebleven folders ophaalt bij de folderjongens en die inlevert bij de oud papier-boer, hij verdient er acht tot elf euro per week mee.

Grappig. Dat deed ik 4 jaar geleden ook toen ik geen cent te makken en alle tijd had. Frustaties wegfietsen met de rugtas en statiegeld rapen.

Er waren weken bij dat ik aan 20 euro kwam.

konijn
08-07-14, 11:15
en nog een tip voor easy prepping, voedsel in conservenblikken is ook vele jaren langer houdbaar dan de THT datum die er op staat. en ik kan me voorstellen dat je eerder conservenblikken in huis haalt dan die speciale prep maaltijden. dus is het een stuk makkelijker om je voorraad op te bouwen uit conservenblikken, al is het wel een nadeel dat ze een stuk zwaarder en groter zijn. maar conservenblikken koop je bij het boodschappen doen. dus is dat meteen een, lang houdbare, voorraad opbouwen tussen de bedrijvigheden door. als je het er niet mee eens bent of je hebt aanvullingen dan hoor ik het graag.

konijn
08-07-14, 11:26
en ik weet niet of er een bepaalde biogas installatie in de prepshop aanwezig is, maar als die er is kun je je compost gebruiken om er biogas mee te maken, en daarmee elektriciteit, en daarmee zuurstof en waterstofgas (zuurstof vooral handig in anti-gifgas bunker, en we weten allemaal dat je met waterstof weer elektriciteit kan maken ). maar als die installatie er niet is is het misschien een idee.

Stuudje
08-07-14, 11:32
Ik ben vanwege het afval geen voorstander van blik. Veel kan je gedroogd bewaren, denk aan peulvruchten (bonen, erwten,linzen)
Je kan ook bewaren door drogen, denk oa aan fruitleer, dat kan je ook zelf met een droogmachine(daar is wel een topic over te vinden) of je bewaart geweckte maaltijden.

De vraag die ik meestal stel is, waar laat je je afval/blikken. De meesten zeggen tuin, maar die wordt ook al genoemd als toiletruimte...en veel mensen wonen in een flat dus dan is die optie er helemaal niet. Afval zal niet opgehaald worden, denk aan de situatie in Slavansk Oekraine nu...ik zie het niet gebeuren dat eenn vuilniswagen tussen de tanks door rijdt, dat heeft echt geen prioriteit.

Zelf vind ik het dan ook een uitdaging al lang voor een SHTF te proberen zo bewust mogelijk met afval om te gaan.
-Wat niet van plastic in huis gehaald wordt, zal niet afgevoerd hoeven.
-Meel kan je bij de molen in papieren (groot)verpakking kopen, het papier kan verbrand of er kunnen papierbrikketten mee gemaakt worden.
-Groente en fruit kan je in huis halen zonder verpakkingen.
-Melk kan je bij de boer kopen en daar kan je je eigen flessen laten vullen.
-Boter en kaas kan je bij de boer en op de markt in je eigen herbruikbare verpakking meenemen.
-Wasmiddel, zeep, shampoo, deodorant,tandpasta kan je zelf maken(scheelt veel geld en veel verpakking)

konijn
08-07-14, 11:59
ik ben zelf ook geen voorstander van zwerfvuil maar er zijn wel mogelijkheden voor blikken. je kan er bijvoorbeeld een volle toiletrol in doen, daar dan een flesje alcohol overheen doen, en aansteken, omdat de verdampende alcohol brand zal het papier juist niet gaan branden, en dan heb je een noodkacheltje, maar dat is maar één blik. de andere blikken kunnen dan misschien worden verkocht voor het metaal. en stel dat je een stuk of vijftig blikken hebt kun je ze vullen met zand, aan elkaar knopen met ijzerdraad, en er een werend muurtje van bouwen ( let wel alleen voor kleine handwapens :o). Al denk ik ook weer niet dat je 50 blikken in de aanslag hebt als er oorlog uitbreekt, maar het is wel een idee, misschien hoef je ze niet eens aan elkaar te knopen, wie weet dat als je muurtje dik genoeg is, dat ze dan nog wel kunnen blijven staan ook ( behalve dan bij zware beschieting, maar toch . . . )

en voor die zeep en deodorant heb ik misschien nog wel recepten ik zal ze eens opzoeken.

Stuudje
08-07-14, 12:39
Al denk ik ook weer niet dat je 50 blikken in de aanslag hebt als er oorlog uitbreektNee?
Kijk eens naar de foto's (http://preppers.nl/forum/threads/2281-Toon-een-foto-van-je-prep-voorbereiding-%29/page25?highlight=foto%27s+voorraad) van voorraad ...of lees het forum eens voor welke periode mensen hun voedsel voorbereiden...
Het gaat niet om een weekje, maar om voorraad voor maanden, of jaren. Voor zichzelf of gezin of grotere groep.
Om voor mezelf te spreken, met vijftig blikken soep,vis,knakworst, bonen enzo, kom ik een winter niet door.

konijn
08-07-14, 12:59
ja maar ik bedoelde vooral lege blikken. en voedsel opslaan voor maanden zal voor mij een beetje lastig worden aangezien ik nog geen eigen huis heb, maar zodra ik een huis krijg zal ik meteen een lang-houdbare voorraad aanleggen.

Stuudje
08-07-14, 13:26
Zucht.....

konijn
08-07-14, 13:33
ik stop al met zeuren dat ik nog geen eigen huis heb;) als u dat soms bedoelde

maar nu ik toch een antwoord aan het typen ben, wat is die Russische spreuk onder "it's a gift . . . and a curse"?

Stuudje
08-07-14, 13:47
Het is de graftekst van Jim Morrison. Op het graf staat de Griekse tekst κατα τον δαιμονα εαυτου.
Er zijn meerdere vertalingen mogelijk. In het Oudgrieks is de strekking iets in de trant van: Trouw aan zijn ziel.
In het Nieuwgrieks is de vertaling Hij schiep zijn eigen demonen.

konijn
08-07-14, 13:49
oké, nou dan weet ik dat ook weer bedankt, maar nu snap ik ook wat u bedoelt met een gave en een vloek ( gift and curse ) en nu weet ik ook dat het oud grieks is bedankt

Lindaja
08-07-14, 13:59
konijn als je je eigen plekje hebt en een voorraad wil gaan aanleggen wecken !
kun je nu al mee gaan beginnen door tegen je ouders te zeggen dat het je leuk lijkt om zelf jam te maken of zo. en dan van daaruit opbouwen

konijn
08-07-14, 14:03
oh ja goed idee, en dan kan ik die jam maken van vlierbessen bijvoorbeeld ( die vind ik gratis in het bos )

konijn
08-07-14, 14:05
maar jullie hebben het allemaal over wecken, ik weet dat dat de perfecte manier is om eten goed te houden. maar zijn jullie niet bang voor botulisme?

Stuudje
08-07-14, 14:11
En bramen, of bosbessen, of rozenbottels...allemaal gratis.

konijn
08-07-14, 14:19
ja daarom, al heb ik bij ons nog geen rozenbottels gezien, maar het geeft wel lekkere jam

konijn
09-07-14, 12:54
helemaal mee eens, alle onnodige dingen moet je ook weer meeslepen, en als je ergens te veel geld voor uitgeeft kun je weer minder goud bijvoorbeeld kopen, waar je overigens in een SHTF veel meer aan hebt, voor het geval het product kapot gaat!:D

konijn
09-07-14, 15:12
En bramen, of bosbessen, of rozenbottels...allemaal gratis.

en als je er flink wat suiker bij doet en luchtdicht afsluit durf ik wel te wedden dat het bijna voor altijd goed blijft

konijn
10-07-14, 09:35
maar dat vruchten verzamelen voor jam is ook leuk om te doen met kinderen, vond ik vroeger ook heeeeel leuk en interessant ( maar de brandnetels waren wat minder, al is brandnetel thee heel goed voor je bloedvaten )

Lindaja
10-07-14, 09:48
konijn botulisme door (goed ) wecken komt zo weinig voor dat je het risiko bijna kunt negeren.
vlierbessen jam heerlijk

konijn
10-07-14, 09:53
ja, je kan van vlierbessen ook heerlijk sap maken, wat door de juiste hoeveelheid suiker ( ;)) ook aardig lang houdbaar is. ik heb ook wel ergens gelezen dat voedsel dat in de WW II geweckt werd nu nog steeds eetbaar zou zijn. en waar ik dit las las ik ook dat er sinds de WW II slechts 2 of drie gevallen van botulisme bekend zijn, maar er stond in dat boek ook dat veel emnsen niet wecken vanwege de kans op botulisme, dus de angst is er wel vandaar mijn vraag. maar met goed wecken is dat dus te voorkomen? bedankt voor de tip. dan ga ik op rommelmarkten alvast op zoek naar weckpotten!:D

Peerke
10-07-14, 09:57
ja, je kan van vlierbessen ook heerlijk sap maken, wat door de juiste hoeveelheid suiker ( ;)) ook aardig lang houdbaar is. ik heb ook wel ergens gelezen dat voedsel dat in de WW II geweckt werd nu nog steeds eetbaar zou zijn. en waar ik dit las las ik ook dat er sinds de WW II slechts 2 of drie gevallen van botulisme bekend zijn, maar er stond in dat boek ook dat veel emnsen niet wecken vanwege de kans op botulisme, dus de angst is er wel vandaar mijn vraag. maar met goed wecken is dat dus te voorkomen? bedankt voor de tip. dan ga ik op rommelmarkten alvast op zoek naar weckpotten!:D

Neem wel de rijpe vlierbessen !
Bessen die niet rijp zijn, bevatten cyanide. En dat cyanide niet goed voor een mens is, dat weten we wel uit de 2e wereldoorlog.

Lindaja
10-07-14, 09:58
ik weet de cijfers in nederland niet maar ik weet de in de verenigde staten per jaar zo,n 20 voedsel gerelateerde botulisme gevallen zijn
die vaak terug te leiden zijn naar bv gedeukte blikken. of kapote ringen bij weckpotten , niet hoog genoeg verhitten tijdens inmaak

een vriend van me maakt ook vlierbessen wijn heerlijk

konijn
10-07-14, 09:58
ja, je moet vlierbessen altijd koken, en degene die boven komen drijven daarbij moet je er af scheppen want die zijn nog niet rijp.

Multitool
28-07-14, 07:03
Deze week heb ik bij de Action firesteels gekocht voor 2€ per stuk. Ben ze meteen gaan testen en werken prima. Het is geen mega kwaliteit, maar voor dat geld kun je niet mis gaan.

Raycoupe
28-07-14, 11:40
Deze week heb ik bij de Action firesteels gekocht voor 2€ per stuk. Ben ze meteen gaan testen en werken prima. Het is geen mega kwaliteit, maar voor dat geld kun je niet mis gaan.

Idd erg goedkoop maar ik heb er al wel een paar gebroken of het staafje schoot uit het handvatje. Het bijgeleverde schrapertje moet je even de lak vanaf schuren aan alle kanten, dan doet hij het tenminste even. Beter is het gewoon een geschikt mes te gebruiken.

Dat oranje slijpertje wat ze hebben liggen voor ook minder dan 2 euro, met kermamisch V-tje en carbide V-tje is handig om even de scherpte terug te krijgen op je mes, het vervangt uiteraard geen echte slijpbeurt maar erg handig als je even snel wat extra scherpte wil. Ik gebruik er alleen de keramische kant van, de carbide kant trekt op een vreselijke manier echt materiaal weg, zoals bij al die 'snelle' slijp tooltjes.

Het plaat kompasje van de Action is ook een aanrader voor minder dan 2 euro.

Ook hebben ze nog goedkoop touw liggen (4 en 6mm dik, 20meter), scheelt het gebruik van duur paracord als je niet perse die trekkracht nodig bent of gewoon wat wil oefenen.

Multitool
28-07-14, 11:57
Ook hebben ze nog goedkoop touw liggen (4 en 6mm dik, 20meter), scheelt het gebruik van duur paracord als je niet perse die trekkracht nodig bent of gewoon wat wil oefenen.

Inderdaad, dat touw heb ik ook al zien liggen. Het heeft een draagkracht van rond de 22kg dacht ik gezien te hebben, dus voor algemeen gebruik niet slecht. En het is niet alsof hier bergen zijn die beklommen moeten worden, dus heel veel sterker moet een touw niet echt zijn.

Raycoupe
28-07-14, 12:10
Inderdaad, dat touw heb ik ook al zien liggen. Het heeft een draagkracht van rond de 22kg dacht ik gezien te hebben, dus voor algemeen gebruik niet slecht. En het is niet alsof hier bergen zijn die beklommen moeten worden, dus heel veel sterker moet een touw niet echt zijn.

Als je er een zeiltje van 2x3 mee opspant en 't gaat flink waaien dan wil dat echt wel stuk, maar meestal volstaat het wel. Paracord heeft tien keer zoveel trekkracht en daar zou ik zeker ook een 20 meter van meenemen. (Type IV is nog weer sterker dan type III)

MyronPrps
28-07-14, 13:19
ik krijg binnen 2 werkdagen een zeiltje binnen van 3x3, en denk toch dat ik hiervoor paracord ga gebruiken, maar ben je tijdens een echte SHTF bijvoorbeeld aan het verkennen voor dieren enzo kun je best dat touw gebruiken voor een kort rust kamp.

en het is hartstikke goedkoop dus je hebt zo een kleine voorraad ervan.

houthe
28-07-14, 13:38
Als je er een zeiltje van 2x3 mee opspant en 't gaat flink waaien dan wil dat echt wel stuk, maar meestal volstaat het wel. Paracord heeft tien keer zoveel trekkracht en daar zou ik zeker ook een 20 meter van meenemen. (Type IV is nog weer sterker dan type III)

tevens is dit touw erg geschikt om je knoopkunsten mee te oefenen :)

czarin
28-07-14, 13:42
ik ben ook een budget prepper

Novitamya
29-07-14, 09:42
Wij zijn echte budgetpreppers en ook nog eens beginners. Op het moment oefenen we in de tuin met zelf groente verbouwen. Daarnaast verzamelen we de lege glazen potten met klikdeksel. Deze zijn namelijk herbruikbaar om te wecken en door de klikdeksel goed te checken of het wecken is gelukt en later of de inhoudt nog wel goed is.

fcTollius
02-08-14, 01:37
Ondanks het feit dat ikzelf niet in de eerste omschrijving van een "budget prepper" val wil ik toch budget verantwoordlijk een aantal basis zaken op orde hebben. Aangetrokken door de tekst over de waterfilter (zo heb ik namelijk ook dagen gezocht naar een eerste betaalbaar maar goed en betrouwbaar waterfilter) toch aan dit topic gestart. Heeft even geduurd om alles door te lezen, 66 pagina's niet niks dus is weer laat geworden.. Maar staan zeker nuttige tips tussen, winkels, acties waarbij mijn ogen wel zijn geopend. prepper053 mijn dank voor het starten van dit topic is groot :D

Mede door dit topic vandaag naar de Lidl gereden, zit om de hoek dus was er binnen 1 min! Winkelwagen vol met rijst, pasta(saus), pot groente, schoonmaak spullen, mais, kruiden, bouillonblokjes, WC papier, Spa rood (maar dan in een blauwe verpakking) en nog veel meer. Van alle verpakkingen minimaal 6 stuks gekocht en meeste heeft een houdbaarheid tot eind 16 of 17. Ruim 4 grote shoptassen vol voor nog geen E100! Heb niets geprobeerd te kopen wat we nooit eten dus nu kwestie van rouleren en de zaken die harder lopen in grotere getallen aanschaffen de volgende keer en de zaken die niet opraken vervangen door iets wat we wel eten conform FIFO. Enige miskoop haring in tomatensaus met peper, de tonijn zat tegen de houdbaarheid dus toen dacht ik in een vlaag van verstandsverbijstering; dan maar haring. Beginnersfoutje zullen we maar zeggen... Maar al met al een goede budget prep ervaring!

Mijn doel voor E400 de basis op orde hebben en dat z.s.m.. Niet preppen om het preppen maar dagelijkse benodigdheden combineren met in mijn ogen essentiële benodigdheden.

Kort overzichtje wat ik toe nu toe heb gekocht/besteld, immers daar is dit topic voor, al is een deel besteld voordat ik dit topic had gelezen... Helaas...

1: Voorraad etenswaren, Lidl, zie hierboven.

2: Sawyer Mini [SP128] Waterfilter - E32 met korting @http://prepshop.nl/hike/sawyer-mini-waterfilter Kan wellicht goedkoper (heb ik niet gezien) maar toch dit forum even supporten ook. Waarom dit filter? Aantal te filteren liters, 350.000. Goede reviews op verschillende fora. Overige specificaties en formaat.

3: Light My Fireknife @http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-light-my-fire-fireknife-oranje.htm waarom? Combinatie van een kwalitatief goed mes en combinatie met firestarter.

4. Slijpstaaf @ http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-quality-keramische-slijpstaaf-25cm.htm immers een mes blijft zo goed als het onderhoud dat je hem geeft ;-) daarnaast kan ik ook gelijk mijn koksmessen weer aanscherpen.

5. Zilveren kwartjes via marktplaats, €5 voor 10 stuks.

6. Voor de airmiles spaarders, Victorinox officierszakmes @ https://www.airmilesshop.nl/producten/vrije-tijd/reizen/victorinox-officierszakmes

Morgen proberen langs de Action te gaan en de schuur opruimen om te zien wat er al is! Daarnaast ben ik nog opzoek naar iets om eten op te warmen met hout als brandstof. Een budget alternatief voor de Kelly Kettle zeg maar :) ps. De zelfgemaakte variant ziet er top uit maar zie ik mijzelf niet 1,2,3 doen... Iemand tips hiervoor?

MyronPrps
02-08-14, 02:09
fcTollius ik snap het mes alleen niet? elk mes met een rug van 90 graden zal dit voor je doen dus waarom dan een apart mes ervoor? ik koop dan liever een goed mes helemaal full tang rug van 90 graden dan heb je ook een perfecte striker voor je magnesium stick.

fcTollius
02-08-14, 02:45
fcTollius ik snap het mes alleen niet? elk mes met een rug van 90 graden zal dit voor je doen dus waarom dan een apart mes ervoor? ik koop dan liever een goed mes helemaal full tang rug van 90 graden dan heb je ook een perfecte striker voor je magnesium stick.

Naar wat ik heb gelezen leek mij dit mes een prima eerste mes gemaakt door Mora. Daarbij leek mij het handig als er gelijk een stick inzat verwerkt. Niet echt budget wellicht maar toen ik het bestelde had ik dit topic nog niet ontdekt en eigenlijk geen idee wat alles koste (zag alleen messen voor E30 en sticks rond de E10 dus dacht een goede koop te doen :o).

Wat je bedoelt met een "full tang rug" is mij niet duidelijk. Kun je dat eens uitleggen aan deze beginner?

MyronPrps
02-08-14, 09:46
Naar wat ik heb gelezen leek mij dit mes een prima eerste mes gemaakt door Mora. Daarbij leek mij het handig als er gelijk een stick inzat verwerkt. Niet echt budget wellicht maar toen ik het bestelde had ik dit topic nog niet ontdekt en eigenlijk geen idee wat alles koste (zag alleen messen voor E30 en sticks rond de E10 dus dacht een goede koop te doen :o).

Wat je bedoelt met een "full tang rug" is mij niet duidelijk. Kun je dat eens uitleggen aan deze beginner?

full tang is dat het mes helemaal doorloopt in het handvat, oftewel zo:

11800

als de bovenkant van je mes een hoek van 90 graden heeft is dit ook uitermate geschikt om vonken van je magnesium stick af te halen,
Kijk maar eens zo rond 2:15

https://www.youtube.com/watch?v=-Td-aMEtCqE

dus ik vind het dan slimmer om een iets duurder mes aan te schaffen die dan langer mee gaat.

mvg, MP

PS: als je een high carbon steel mes hebt dan kun je in een echte survival situatie ook vonken van je mes afhalen.

fcTollius
02-08-14, 09:55
MyronPrps, dank je duidelijk antwoord! In de gedachte van dit topic heb je nog tips voor een budget variant van een dergelijk mes?

Voor de preppers rondom Haarlem, gratis koelbox op te halen http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/kamperen-toebehoren/m833035822-koelbox.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Woon je in de buurt van Scherpenzeel? Afdekzijl, ook gratis! http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/kamperen-toebehoren/m832762726-afdekzeil-grondzeil-3-stuks-gratis.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

En de laatste gratis tip in Winterswijk, gratis butaanflesjes! http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/kamperen-toebehoren/m831750132-1colemann-4-universele-prikflessen-butangas.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Wassen zonder stroom? Wonderwash voor E5 http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/kamperen-toebehoren/m833117269-wasmachine.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

MyronPrps
02-08-14, 10:00
fcTollius dat is hetgene met messen wat voor mij prachtig is werkt voor jou totaal niet, Mijn tip: kijk eens rond op het internet (knivesandtools bijv.) zoek uit wat je wil en vraag dan aan wat mensen hier voor positieve ervaringen of goede tips. doe ik tenminste altijd wel en dat bevalt redelijk goed hierdoor heb ik de knoop doorgehakt op mijn Böker arbolito pine creek wood. http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-boker-arbolito-pine-creek-wood-lemmetlengte-9-5-cm.htm

Die koelbox is wel leuk vooral om in te graven bij een BOL.

Lindaja
02-08-14, 10:43
Morgen proberen langs de Action te gaan en de schuur opruimen om te zien wat er al is! Daarnaast ben ik nog opzoek naar iets om eten op te warmen met hout als brandstof. Een budget alternatief voor de Kelly Kettle zeg maar :) ps. De zelfgemaakte variant ziet er top uit maar zie ik mijzelf niet 1,2,3 doen... Iemand tips hiervoor?
Rocket stove gemaakt van blikken en warmte geleidend materiaal zoals perliet. is makkelijk te maken als je maar een stevig mes hebt
forum en you tube enz staat vol met goede voorbeelden

fcTollius
04-08-14, 21:36
Dank @Lindaje, ben alleen niet opzoek naar iets om zelf te maken..

Ander vraagje, ben zaterdag bij de action geweest. Zit nu wat te zoeken naar een paar opvouwbare jerrycans. Las dat de Action die ook heeft gehad. Zag ze nu niet liggen, weet iemand of ze er wel zijn? Ander goedkoop adresje ook welkom!

Lindaja
04-08-14, 22:13

Ander vraagje, ben zaterdag bij de action geweest. Zit nu wat te zoeken naar een paar opvouwbare jerrycans. Las dat de Action die ook heeft gehad. Zag ze nu niet liggen, weet iemand of ze er wel zijn? Ander goedkoop adresje ook welkom!

http://prepshop.nl/catalogsearch/result/?q=rocket+stove

MyronPrps
04-08-14, 22:20
Lindaja hmmm wist niet dat andijvie zo goed was om eten mee op te warmen;)
fcTollius voordat je iets koopt is het misschien wel handig om zelf iets te maken van bijv. een blik en kijken of dit voldoet, dit zorgt er niet alleen voor dat je skills ontwikkeld maar blik zal er genoeg zijn WSHTF.

Lindaja
04-08-14, 23:09
Lindaja hmmm wist niet dat andijvie zo goed was om eten mee op te warmen;)
fcTollius voordat je iets koopt is het misschien wel handig om zelf iets te maken van bijv. een blik en kijken of dit voldoet, dit zorgt er niet alleen voor dat je skills ontwikkeld maar blik zal er genoeg zijn WSHTF.

Ik moet zeggen dat ik dat ook nog niet wist :p

fcTollius
05-08-14, 06:29
@Lindatje, dank je voor de link alleen die dingen passen niet echt in me budget.. Wellicht toch maar luisteren naar jullie en zelf eens knutselen. Dank voor de overzichten!

Raycoupe
05-08-14, 11:41

Die van de Action heb ik geen goede ervaringen mee. Allebei lek bij de eerste keer gebruik. Dat kan toeval/pech zijn natuurlijk.

fcTollius
05-08-14, 17:24
Dank Raycoupe! Dan toch maar even doorzoeken want een lekker tank heb je niet aan natuurlijk ;-)

Raycoupe
06-08-14, 10:09
Dank @Raycoupe (http://preppers.nl/forum/member.php?u=1609)! Dan toch maar even doorzoeken want een lekker tank heb je niet aan natuurlijk ;-)

Petfles! Goedkoop, diverse maten tot 2 liter.
Je hebt ook die grote waterflessen van 5 liter.

Wegen niets, goedkoop en kunnen flink wat misbruik aan. Heb je dan ook nog een Sawyer waterfilter, kun je die erop schroeven en meteen gebruiken.

NightOwl
06-08-14, 10:58
Ik heb er ook 2 gekocht bij de Action en 1 was er lek, iets met ee dop :(

Deze kunnen we dus beter laten liggen

fcTollius
06-08-14, 20:34
Zoals MyronPrps hierboven suggereerde vandaag na het eten (bonen, mais, champignons en penne dus echte prepmaaltijd) even aan de slag gegaan met de twee blikjes die ik had van het koken.

Doel? Een lekker kopje thee met enkel blikken warm krijgen :) onder het mom gelukkig hebben we de foto's nog;

Foto 1, twee blikken. Eentje dicht voor het water eentje wat gaten in gemaakt onderin met het hamertje wat ernaast ligt. Note naar mijzelf, blik is scherp, auw! Gelukkig hebben we de pleisters al gehaald!
11925

Foto 2, ok dag van de waarheid, Vuur maken met mijn nieuwe mes van Mora, de light my fire, watten en uiteraard hout.
11926

Foto 3, en er was vuur! Dat ging makkelijk. Note naar mijzelf, volgende keer wat moeilijker maken, zonder watten!
11927

Foto 4, gelukt! Post schrijven met een lekker kopje thee! Note naar mijzelf, camping pannetjes halen! Met een waterpomptang eraf halen is niet echt handig...
11928

Survival Mode
06-08-14, 20:49
Die opvouwbare jerrycans van de Action zijn inderdaad waardeloos. Lekken aan de dop, enkel goed voor de vuilnisbak.

Stuudje
06-08-14, 20:53
fcTollius ,ik moest mijn pc even op de kop zetten om de foto's te zien.
Stoer gedaan hoor. Fantastisch.
En jij hebt weer een en ander geleerd. Pleisters, heel belangrijk. En thee is een lekkere beloning voor al je werk.

fcTollius
06-08-14, 21:32
Stuudje ja inderdaad zag het toen ik ze erop zetten haha. Ook verbetering voor de volgende keer ;-)

MyronPrps
06-08-14, 21:35
hoelang deed je erover om het water te laten koken?
fcTollius

fcTollius
06-08-14, 21:37
MyronPrps, vond het verbazing wekkend snel gaan. Geen tijd bijgehouden maar voor ik het wist dacht ik "hoe ga ik dat hete blikje met kokend water er nu afhalen". Gok een minuut of 4/5.

Sanna27
07-08-14, 15:35
http://www.youtube.com/watch?v=vL3TgC9KQwk diy brick stove, ga ik binnenkort zeker proberen

phtvs
07-08-14, 16:54
Petfles! Goedkoop, diverse maten tot 2 liter.
Je hebt ook die grote waterflessen van 5 liter.

Wegen niets, goedkoop en kunnen flink wat misbruik aan. Heb je dan ook nog een Sawyer waterfilter, kun je die erop schroeven en meteen gebruiken.
Wj gaan ieder jaar naar Frankrijk op vakantie en dan neem ik een aantal van die 5 liter flessen water mee. (daar leeg drinken en leeg mee naar huis)
Ik heb er nu een stuk of 20 gevuld staan in mijn prepper voorraad. Erg handig en ze kosten daar maar een paar cent per stuk. Bovendien zit er een handig drukknop kraantje op.

Volgens mij verkopen ze die flessen ook in Belgie en Luxemburg. Merk is volvic geloof ik.

Raycoupe
08-08-14, 12:42
Wj gaan ieder jaar naar Frankrijk op vakantie en dan neem ik een aantal van die 5 liter flessen water mee. (daar leeg drinken en leeg mee naar huis)
Ik heb er nu een stuk of 20 gevuld staan in mijn prepper voorraad. Erg handig en ze kosten daar maar een paar cent per stuk. Bovendien zit er een handig drukknop kraantje op.

Volgens mij verkopen ze die flessen ook in Belgie en Luxemburg. Merk is volvic geloof ik.

Ik kom die flessen niet veel meer tegen, ja ok, van de ruitensproeier vloeistof voor auto's. In Duitsland hebben ze af en toe deze flessen gevuld met bronwater en daar zit dan geen statiegeld op. Handig, voor 1 euro tien jaar houdbaar water. Een aantal heb ik de bodem uit gesneden, die dienen in het voorjaar als individuele kasjes voor plantjes op de moestuin.

joehoe
02-09-14, 20:29
[QUOTE=prepper053;26711]eventjes voor de budgetters onder ons.

Hout gas brander zonder opzet stuk:

voordelen van een hout brander van dit type: weinig brandstof verbruik, gemakkelijk brandstof voor te krijgen, makkelijk te transporteren vanwege het lage gewicht, snel op te zetten, makkelijk om een vuurtje in te starten en weinig impact door wind.

Hoi
ik ben erg nieuwsgierig hoe je deze hebt gemaakt, van begin tot eind. Kun je me elke handeling beschrijven? Of weet je of het ergens op youtube te vinden zal zijn?

Stuudje
02-09-14, 20:33
Hoi
ik ben erg nieuwsgierig hoe je deze hebt gemaakt, van begin tot eind. Kun je me elke handeling beschrijven? Of weet je of het ergens op youtube te vinden zal zijn?
http://preppers.nl/forum/threads/10745-Koken-welke-manier-is-het-voordeligst?p=281486&viewfull=1#post281486

prepper053
02-09-14, 20:38
dankje stuudje, bespaart mij weer zoekwerk hahaha

en de beschrijving kan je hier vinden

http://preppers.nl/forum/threads/1523-Hoe-bouw-ik-een-Hout-gas-brander?highlight=houtgasbrander

joehoe
02-09-14, 20:39
Wij zijn echte budgetpreppers en ook nog eens beginners. Op het moment oefenen we in de tuin met zelf groente verbouwen. Daarnaast verzamelen we de lege glazen potten met klikdeksel. Deze zijn namelijk herbruikbaar om te wecken en door de klikdeksel goed te checken of het wecken is gelukt en later of de inhoudt nog wel goed is.

afhankelijk welke ramp zich afspeelt, zou wecken inderdaad een goed alternatief zijn. Ik wilde je even attent maken op het volgende. Ik heb afgelopen zomer gemerkt toen ik stam slaboontjes kweekte, dat de groene versie zo als gewoonlijk erg geliefd is bij vogels...maar de witte (gele variant) totaal niet. Dit komt door de ruwe beetje harige buitenkant denk ik...ze smaken net zo lekker...

SocratesRaramuri
14-09-14, 10:14
Ik zoek al jaren naar betaalbare oplossingen, uit principe. Dure opties zijn uiteindelijk elitair en egocentrisch, want die kan je alleen delen met rijke mensen.
Wat ik leerde is dat niet alleen de beste oplossingen goedkoop of gratis zijn, maar dat gratis oplossingen vaak überhaupt een oplossing zijn (waar commerciële bronnen zeggen dat je gewoon geen optie hebt).
zie honderden fantastische dingen die ik de afgelopen jaren gevonden heb hier: http://b2012overleven.runboard.com

Novitamya
14-09-14, 11:03
1 post en gelijk een link naar een eigen forum??

Helaas ook nog eens engelstalig, relevantie tot budget-preppers? weinig. Tips kunnen wel leuk zijn, maar het is overduidelijk als een internationale communitie opgezet. Met veel overlap met dit forum als ik de onderwerpen zo lees. Budget opties moeten voor ons hier haalbaar zijn. Dat maakt een internationale communitie minder relevant in dit onderwerp. Ik vraag me af of je wil meedenken of reclame wil maken voor je eigen forum.

prepper053
23-09-14, 15:10
zonet even een bestelling gedaan bij een airsoft webshop, ik heb er 5 rookgranaten besteld. Ik had er al een paar, maar ik zag dat er een betere was uitgebracht. Deze geeft 3 keer zoveel rook als die ik 2jaar geleden heb gekocht.

Nu hoor ik jullie al roepen: Prepper053, wat moet je er toch mee??

Nou, ik vind ze multifunctioneel. Je kan ze gebruiken als rookgordijn als je achtervolgd wordt, maar je kan ze ook gebruiken als een grensbeveiliging door er een struikeldraad aan de pin te maken.

Ideaal voor het geval van een SHTF

BTW, door de webshop te liken op FB kreeg ik ook nog eens 5 euro korting, laat dat nu net de verzendkosten zijn, dus dat scheelt weer.
http://www.airsoft2go.com/airsoft-accessoires-kopen/accessoires-smoke-grenades

QuickFix
23-09-14, 22:51
Nou, ik vind ze multifunctioneel.
Voor de survivaler/survivalist (?) nog een functie: handig als je snel een rooksignaal moet maken.
Oranje of rood lijkt me dan de aangewezen kleur.

Heb je zo'n rookgranaat zelf al eens getest, genereert het veel (dikke) rook?
Of zijn ze net zo effectief als een sterretje en 5/8e pijp?

Groeten,

QF

prepper053
23-09-14, 23:54
de oudere model heb ik al eens uitgetest, de rook opbrengst viel mij wel een beetje tegen. Maar ik vermoed dat het door weersomstandigheden kwam, het motregende namelijk. Het nieuwe model zou 3 keer zoveel rook produceren.

http://youtu.be/NdlLpwhJ5bk

prepper053
08-10-14, 16:35
Ebola, dat is toch momenteel wel 1 van de meest besproken onderwerpen de laatste weken. Ik heb onlangs besloten om mijn EDC aan te passen op de mogelijke Ebola uitbraak in Nederland. Natuurlijk zijn de spullen die ik in mijn aangepaste EDC ga stoppen ook geschikt voor een andere Epidemie die mogelijk voor gaat komen in Nederland. Vandaar dat ik het een E-EDC ga noemen, de eerste E staat voor Epidemie.

Maar ja, je hebt spullen nodig voor een dergelijke E-EDC. Enkele artikelen kan men gewoon bij de winkel kopen andere bij een webshop. Nu weet ik dat men wel eens een extraatje krijgt bij een prepshop als je eens iets besteld, maar ik was net toen mijn bestelling van www.isurvive.nl binnenkwam wel een beetje verrast.

Dit was mijn bestelling:
1x desinfectie eerste hulp set.
1x Bioguard desinfecterende vochtige doekjes (100st.).
5x Oogspoeling capsules 20 ml.
2x Desinfecterende chirurgische handgel met pomp.

13584

Maar ik kreeg ook dit erbij:

1x First aid bag (leeg).
14x Bioguard desinfectie doekjes.
1x Biogaurd desinfecterende luchtverfrisser.
1x reclamesticker www.isurvive.nl

13585

Dit is toch wel een redelijke extra die ze mij hebben gegeven, vandaar dat ik toch hen hier een beetje in het spotlight wil zetten. Wat betreft mijn E-EDC, daar ga ik vanavond mee aan de gang en daar zal ik ook nog wel even iets over posten op het Forum.

QuickFix
08-10-14, 22:04
Ik vind het ook altijd wel leuk wat webshops als kadootje bij je bestelling stoppen.
Meestal is het iets kleins en goedkoops, maar soms zitten er hele grappige dingen bij.

Een tijdje terug kreeg ik bij een bestelling een drie-in-een pen: schrijfpen, touchscreen-dingetje en laser in één.
Bij een andere bestelling een sleutelhanger met daarin een laser en een witte LED.

Laatst kocht ik een nieuwe mini-EDC voor aan m'n riem en daar zat een alarmfluitje met SOS-papiertje bij.
13602
Oké, zo'n fluitje heb ik al en ik draag altijd een dog-tag, maar het idee om klanten te verrassen mag ik wel.

Groeten,

QF

Stuudje
08-10-14, 22:08
Ik vind het ook altijd wel leuk wat webshops als kadootje bij je bestelling stoppen.Daar is de Prepshop ook goed in. En er zit altijd een aardig briefje bij de bestelling, handgeschreven, persoonlijk. Wordt door mij erg gewaardeerd dat soort kleine dingen.
(slimme jongen die Simurgh, want dat weet hij natuurlijk best, goed voor de klantbinding enzo, maar hij doet het maar he, elke keer weer)

fragalot
09-10-14, 06:13
vorige keer kreeg ik van de prepshop gratis een doos FFP3 maskers :)

LogicSix
09-10-14, 17:08
vorige keer kreeg ik van de prepshop gratis een doos FFP3 maskers :)

ik krijg altijd zeep, zal wel een hint zijn ;)

Edit: dat neem ik terug, ik krijg net mijn laatste bestelling binnen en het was iets anders dan zeep :)

QuickFix
10-10-14, 00:02
en het was iets anders dan zeep :)
Ja... nou maak je ons wel erg benieuwd. :p

Lovetea
10-10-14, 09:19
Daar is de Prepshop ook goed in. En er zit altijd een aardig briefje bij de bestelling, handgeschreven, persoonlijk. Wordt door mij erg gewaardeerd dat soort kleine dingen.
(slimme jongen die Simurgh, want dat weet hij natuurlijk best, goed voor de klantbinding enzo, maar hij doet het maar he, elke keer weer)

Dat heb ik ook gehad en een zeepje erbij,nou ik sprong een gat in de lucht want het was mijn favoriete geur.
ik ben zeer tevreden over onze webshop en het lijstje ligt alweer klaar ;)

pettas
10-10-14, 15:26
Hier een budgetprepper familie wij moeten rondkomen van 1 loon en een WW sindskort. Mijn vrouwtje werkte voorheen maar haar contract werd niet verlengt ze zit nu wel in een werk/leer traject die 1 jaar duurt met baan garantie maar ze zit 1 jaar vast aan een WW uitkering als der stage voorbij is en ze is geslaagd hebben we weer 2 normale lonen.

houthe
10-10-14, 15:36
Daar is de Prepshop ook goed in. En er zit altijd een aardig briefje bij de bestelling, handgeschreven, persoonlijk. Wordt door mij erg gewaardeerd dat soort kleine dingen.

Dat dacht ik eerst ook, maar dat briefje is stiekem toch wel uit de printer komen rollen :o Maakt het niet minder leuk natuurlijk, want het blijft wel een persoonlijke boodschap, en zelf zit ik als ik wat bestel soms nog meer te wachten op wat er bij zit dan het gene wat ik zelf besteld heb :)

Changing the mindset
10-11-14, 15:36
Budgetprepper hier. Buurman gooit weg, ik haal et uit z'n kar en knap et op:

14501
vlnr:
- Betonmixer
- ring/steeksleutel 13
- Fiskars snoeischaartje
- Waterpomptang
- Ratelsleutel

Alles schoongemaakt met een staalborsteltje en ouwe lap, draaiende delen met wd40 ingespoten.

Zo tof om op deze manier m'n gereedschap te regelen.:D:)

CtM

Iamlordx
12-11-14, 21:27
Changing the mindset ziet er goed uit! Laatst deed mijn scouting aan een magazijn opruiming, nou nou nou wat ik toen wel niet uit de prullenbak heb gevist..

- 3 kleine bijltjes + 2 koppen
-2 grote bijlen
- toolbox vol met gereedschap
- wetstone
-tent haringen van aluminium

En ga zo maar door..
Payday voor mij :D

Zij blij, ik blij. Opgelost ;)

fragalot
12-11-14, 22:00
Budgetprepper hier. Buurman gooit weg, ik haal et uit z'n kar en knap et op:
- Betonmixer

die is voor verf en andere lichte mengsels bedoeld, voor beton en zware mengels doet de spiraal meer rondjes, anders blaas je de gemiddelde boormachine er zo door en krijg je nog geen goede menging. let ook op de andere draairichting.
(voorbeeld hieronder)
14567

Geert
12-11-14, 22:16
die is voor verf en andere lichte mengsels bedoeld, voor beton en zware mengels doet de spiraal meer rondjes, anders blaas je de gemiddelde boormachine er zo door en krijg je nog geen goede menging. let ook op de andere draairichting.
(voorbeeld hieronder)
14567

De draairichting van beide mixers is het zelfde . Maar is inderdaad niet geschikt voor beton . Hooguit voor een slappe mortel .

fragalot
13-11-14, 07:18
De draairichting van beide mixers is het zelfde . Maar is inderdaad niet geschikt voor beton . Hooguit voor een slappe mortel .

als ze clockwise draaien gaat de ene de mix naar onder duwen (lichte mix), en de zware zal het naar boven trekken om een betere mix te krijgen.

Trooper
20-11-14, 10:16
ben ook budgetprepper. komen ook van 1 klein salaris rond met 2-en en dus wil mijn vrouw ook niet dat ik dure aankopen doe. creatief zijn is dus belangrijk. ga van het weekend denk ik wel een lifestraw aankopen.

Tanfana
20-11-14, 17:49
Trooper, waarom een lifestraw?

fragalot
20-11-14, 18:03
een Sawyer mini kost ongeveer even veel als een lifestraw, maar is kleiner (en gaat langer mee, volgens de fabrikant)
beiden (zoals alle filters) zijn wel gevoelig aan vrieskou eenmaal ze in gebruik genomen zijn.
ze uitdrogen om dit te verhelpen is onmogelijk.

maar, lifestraws liggen hier op de rekken in sportwinkels, sawyer niet...
(maar daarvoor hebben we de prepshop :))

sqeaky
21-11-14, 05:30
Ik studeer nog dus mijn preps moet ik ook met een kleiner budget inkopen. Als ik een groter item wil kopen leg ik af en toen wat geld aan de kant zodat, ik dit na een tijdje kan kopen

Trooper
21-11-14, 06:43
Tanfana, het lijkt mij de beste manier (buiten koken, condens etc) de beste (goedkoopste) manier om aan goed water te komen. Ook de berichten die ik over het gebruik hiervan gelezen heb waren erg positief. Als er betere (goedkopere met name aangezien ik budgetprepper ben) zijn dan hoor ik het graag.

Tanfana
21-11-14, 18:27
I
een Sawyer mini kost ongeveer even veel als een lifestraw, maar is kleiner (en gaat langer mee, volgens de fabrikant)
beiden (zoals alle filters) zijn wel gevoelig aan vrieskou eenmaal ze in gebruik genomen zijn.

maar, lifestraws liggen hier op de rekken in sportwinkels, sawyer niet...
(maar daarvoor hebben we de prepshop :))

Hierom Trooper

Stuudje
21-11-14, 18:30
Als er betere (goedkopere met name aangezien ik budgetprepper ben) zijn dan hoor ik het graag.Goedkoper is niet altijd beter.
Maar, ondanks dat de sawyer iets duurder is, is deze tóch goedkoper omdat deze meer water kan filteren.

Trooper
22-11-14, 10:36
na wat uurtjes over nagedacht te hebben ben ik toch voor de Sawyer gegaan. haha

Wazzup
24-11-14, 08:43

Dicht op het lichaam bewaren (onder je jas zeg maar), dan bevriezen ze nooit niet.

Hetzelfde geldt voor batterijen (telefoon, verlichting, gps...)

fragalot
24-11-14, 17:52
Dicht op het lichaam bewaren (onder je jas zeg maar), dan bevriezen ze nooit niet.

Hetzelfde geldt voor batterijen (telefoon, verlichting, gps...)

klopt, maar als je hem niet gebruikt moet je ze dus ook niet in een onverwarmde garage leggen :)

mind_state
07-01-15, 09:29
Ik ben pas op pagina 15 met alles in dit topic teruglezen maar wil graag mijn eerste investering doen en heb daar toch een kleine vraag over.

Ik wil als eerste een waterfilter kopen en zie met mijn budget(100 euro vr de eerste maand) nu 2 opties; die van tulip en de sawyer mini. Is er iemand die me een van de twee kan aanraden t.o.v. de ander?

De rest van het geld zal in basis op gaan aan eten water en kaarsen. Misschien nog een zaklamp en radio als ik die goedkoop kan vinden.

Trooper
07-01-15, 09:35
Ik ben pas op pagina 15 met alles in dit topic teruglezen maar wil graag mijn eerste investering doen en heb daar toch een kleine vraag over.

Ik wil als eerste een waterfilter kopen en zie met mijn budget(100 euro vr de eerste maand) nu 2 opties; die van tulip en de sawyer mini. Is er iemand die me een van de twee kan aanraden t.o.v. de ander?

De rest van het geld zal in basis op gaan aan eten water en kaarsen. Misschien nog een zaklamp en radio als ik die goedkoop kan vinden.

Mijn eerste aankoop was ook de Sawyer Mini en ben daar zeer tevreden mee. Als je op het forum naar de reviews kijkt hiervan zie je haast ook louter positieve berichten. Weet niet welke je met die andere bedoeld maar ik zelf heb ook geen ervaring met andere filters vooralsnog.

Enigma13
07-01-15, 10:04
Ik kan elke budgetprepper (en dat ben ik zelf ook) de Aldi, Lidl en Action van harte aanbevelen. Bronwater, kaarsen en lampjes in overvloed tegen schappelijke prijzen. Soms ook warme kleding en andere nuttige zaken. Niet vergeten alle bouwmarkten, dumpzaken en marktplaats.nl regelmatig af te schuimen want ook daar zijn vaak koopjes te halen. Blijf daarbij wel realistisch. Voor het echt goede spul waar je bijna blindelings op wilt kunnen vertrouwen zul je echt dieper in de buidel moeten tasten. Aan de andere kant: beter een goedkoop mes dan helemaal geen mes.

fragalot
07-01-15, 19:11
Ik kan elke budgetprepper (en dat ben ik zelf ook) de Aldi, Lidl en Action van harte aanbevelen. Bronwater, kaarsen en lampjes in overvloed tegen schappelijke prijzen. Soms ook warme kleding en andere nuttige zaken. Niet vergeten alle bouwmarkten, dumpzaken en marktplaats.nl regelmatig af te schuimen want ook daar zijn vaak koopjes te halen. Blijf daarbij wel realistisch. Voor het echt goede spul waar je bijna blindelings op wilt kunnen vertrouwen zul je echt dieper in de buidel moeten tasten. Aan de andere kant: beter een goedkoop mes dan helemaal geen mes.

met een mora heb je zowel een goedkoop mes, als een goed mes.
Koop Slim. :)

Enigma13
13-01-15, 22:30
Met veel plezier heb ik een aantal filmpjes op YouTube van de Brabantse Prepper bekeken. Als een soort Tommy Cooper, de mislukte goochelaar die alles verkeerd doet, laat hij zien dat bijvoorbeeld het knipmes en de firesteel van de Action goedkope rommel is waar je eigenlijk weinig aan hebt. Moraal van het verhaal: goedkoop is ook in prepperland meestal duurkoop. Van een stuk gereedschap van slechts een paar euro of zelfs nog minder kun je niet veel verwachten. Betrouwbare kwaliteit kost nu eenmaal geld. Gelukkig heeft de Action ook aantrekkelijker zaken voor een redelijke prijs zoals nooddekens, vissetjes, waxinelichtjes en batterijen.

https://www.youtube.com/watch?v=8CVrtIs-mB4

Lindaja
14-01-15, 00:52
Enigma13 hij is een zeer bekend lid hier ;-)

JJ&A
04-02-15, 13:50
mijn plan was dus eigenlijk om een mes van ongeveer 140 te kopen want je hebt veel messen onder de honderd euro die eigenlijk gewoon troep zijn, hiermee bedoel ik dat de snijkant snel bot wordt als je er mee bezig bent en ik wil er ook zeker op kunnen meppen met een stronk als ik ff door een blok hout heen wil komen.

Ik had een Toledo commando mes hardheid van 58 HRC.
Marto Model: Brewer Explorer / Explora Survival Knife
Gemaakt door Marto in Toledo, Spanje
geïmporteerd in de VS door Gutman
$ 130 - $ 150 in het midden - eind 1980
zou nu ongeveer €500,- kosten.
//ak47bayonets.com/copies-ripoffs/marto-brewer-explorer/

Groet,
J.J

JJ&A
07-02-15, 13:08
[zijn er mischien andere preppers die tips hebben voor lotte hoe ze haar Lifestraws kan gebruiken???

even een stukje van LifeStraw® Australia
is wel engels:
What Are LifeStraw's Limitations on What It Filters?

[Zijn er mischien andere preppers sterven tips Hebben for lotte schoffel ZE Haar Lifestraws Kan gebruiken ??? [/ QUOTE]

Even een Stukje van LifeStraw® Australië is wel engels: Wat zijn beperkingen LifeStraw op What It Filters?

Modbreak: cut en paste van meer dan 1 alinea is niet toegestaan. ook niet als de text door google translate of zoiets wordt gehaald.

JJ&A
09-02-15, 17:50
Beste prepper053,
Ik ben ook een budget prepper en probeer zo slim mogelijk mij voor te bereiden op naderend onheil.

Ik hoop dat de zacht moedige elkaar vroeg of laat vinden en elkaar gaan ondersteunen.
Goede groet, Zwartepij

Een echte zachtmoedige heeft het heel zwaar, word vaak uitgebuit, word minderwaardig bekeken, zal met de jaren steeds zieker en zieker worden, raakt uiteindelijk geïsoleerd.
Zachtmoedigen zijn aan het uitsterven.
De harde kern lijkt de overhand te krijgen.

Groet,
J.J

frans81
09-02-15, 18:24
Een echte zachtmoedige heeft het heel zwaar, word vaak uitgebuit, word minderwaardig bekeken, zal met de jaren steeds zieker en zieker worden, raakt uiteindelijk geïsoleerd.
Zachtmoedigen zijn aan het uitsterven.
De harde kern lijkt de overhand te krijgen.

Groet,
J.J

Samen maakt Sterk :o:o

JJ&A
11-02-15, 11:05
10 euro per week is nog veel sorry dat ik het zo zeg ik moet met mijn wia uitkering rondkomen van ongeveer 10 tot 15 euro in de maand (totdat het met een verzekering is afgerond) zit ik daar nog wel even aanvast helaas.
maar gaat goed komen kweek me eigen groente en fruit en maak daar weer jam van bak me eigen brood beter kan niet

Misschien heb je hier wat aan, ik heb nog eerst geprobeerd een snelkoppeling te plaatsen maar dat lukte steeds niet, hier dus het hele verhaal;

Tips voor de minima's overleven in tijd van recessie. DEZE TIPS ZIJN BEDOELT OM TE HELPEN NIET OM DE AANDACHT OP ONS ZELF TE RICHTEN.

Wat kleine praktijk tips,

Veel buiten wandelen, fietsen spaart schoenzolen uit, oefeningen doen, voor een goede doorbloeding vet verbranding, en je gaat wennen aan de kou, krijg je last van je gewrichten gebruik de oud vertrouwde rode lamp helpt vaak snel en werkt herstellend/genezend, en geeft warmte.

Anderen helpen, je bent warm binnen je krijgt misschien je natje en droogje, het brengt je op andere gedachten en je hebt voldoening gesprekken houd ze positief, dan ga je met een goed gevoel naar huis en je slaapt beter.

Wij besparen door niet te stoken (zorg wel voor goede kleding, plastic fles met warm water onder de kleding doen als je echt koud bent, en ventileer voldoende, steeds vocht van de ramen halen, helpt het huis droog te houden, als je je wilt gaan doezen trek ruim van tevoren extra warme kleding aan zodat je goed warm onder de does gaat, al je door en door koud bent ga je van zelf lang onder de does staan om eerst goed warm te worden dat gaat je veel water en verwarming koste, droog de does goed uit na dien zodat je minimum aan vocht in de woning krijgt, het meeste warmte verlaat het lichaam via het hooft doe een wollen muts op), geen koelkast, vriezer, magnetron.

Gebruik de koelte buiten als koelkast, scheelt ook stroom.

We hebben trouwens geen tuin, om zelf dingen te verbouwen.
Vroeger waren er kimbakjes te koop, zo kan je altijd zorgen voor verst onbespoten/zonder kunstmest groenten.

Koop geen kleding die je moet strijken.
Wassen zo veel mogelijk op de hand, drogen in de centrifuge, en op een dag dat je geen regen verwacht, weer goed ventileren.

Wat blijft er dan over "platte scherm Tv" laptop, scheerapparaat om de twee drie dagen, Laptop, heel af en toe de wasmachine en stofzuiger verder rapen we regelmatig iets van de grond.

Misschien acht keer in het jaar een goedkoop stukje vlees, zuivel zelden, brood beleg heel af en toe, verder eten we haast elke dag de goedkoopste groenten en brood zonder beleg of boter, kook op een gaspotje met een afschroefbaar twee pits gasstelletje voor twee of drie dagen de maaltijden zijn later goed met brood (brood kan je drogen dan schimmelt het niet zo gouw) te eten hoeft niet opgewarmd te worden scheelt gas en vocht in huis, drinken kraanwater.

Een paar kaarsen of olielampjes als verlichting en een beetje warmte, en bovendien gezellig.

WC niet steeds door trekken bij elk plasje, allen een beetje spoelen , een grote boodschap eerst het meeste met een paar velletjes papier afvegen daar na met een fles water en zeep schoon maken en afdrogen.

Met het afwassen kraan niet laten door stromen, wel eerst de borden goed aflikken, tanden poetsen, eerst met water in de mond poetsen, daar na een klein puntje tandenpasta en opfrissen maar vergeet de tong vooral niet.

We roken en drinken niet, doen geen verkwistende dingen. (heel soms een zakje kersenbonbons die snel op zijn, of een stukje rundervlees, nog niet één keer in de maand, misschien tien keer in een jaar)

Voor vuilnis gebruik gratis zakje van de supermarkten, gooi ze regelmatig leeg als het droog afval is.

WC papier aan twee kanten gebruiken, scheelt papier. (Grapje)
Doe je best je humor te behouden, muziek aan, wat nonchalant mee zingen en dansen, en blijf zien dat er altijd mensen zijn die het nog slechter hebben, dan ben je blij met wat je dan toch nog hebt. ** dat werkt honderd procent** Wij kunnen het weten we hebben er nog slechter voor gestaan, niet door eigen schuld.

Bezie mensen die dakloos zijn niet altijd als personen die het aan zich zelf te danken hebben, maar wees wel op je hoede, er zijn ook mensen die proberen te overleven ten koste van een ander, dat hebben wij nooit gedaan, zodat je je zelfrespect kan behouden en van je zelf kan blijven houden, anders ben je nergens meer, en dom weg denken het word wel beter, en doe je best.

Een mens kan ongelofelijk sterk zijn, maar de gezondheid heeft grenzen, blijf voldoende drinken anders taak je versuft en sta je buiten de werkelijkheid, en begin je uit te drogen dat begint in de weke delen zoals je hersenen, al je nieren het begeven is het over en sluiten.

Ook het gevaar van onderkoeling is een groot gevaar je went aan de kou, "je verlegt steeds grenzen" gegeven moment voel je het niet meer.

Eet goed voordat jij of met je gezin boodschappen, maak een kort maar doeltreffend lijstje van wat je beslist nodig bent, voor gaat doen dan kom je minder in verleiding luxe dingen te kopen.

Houd een dagboek bij wie weet kan er later een boek over worden geschreven, en kan je daar inkomsten uit verkrijgen, tevens schrijf je de dingen van je af helpt ook bij het overleven.

Het boek van mijn maatje zou een bestseller kunnen zijn, zo veel heeft die mee gemaakt, en het is de mooiste persoonlijkheid die ik ooit ben tegen gekomen, echt mijn maatje, man ik ben de wereld te rijk.

Aanvullende tips zijn welkom.

Er zullen genoeg mensen die hier zeker iets aan kunnen hebben en daar gaat het mij om.

Mhg,
J.J
Ps, verkoop regelmatig iets wat je toch niet gebruikt, bouw reserves op voor het geval er iets kapot gaat, beslist doen, onverwachte uitgaven kunnen je de schrik van je leven geven, daarom bouw reserves op het is van levens belang.

DEZE TIPS ZIJN BEDOELT OM TE HELPEN NIET OM DE AANDACHT OP ONS ZELF TE RICHTEN.

JJ&A
16-02-15, 10:42
Zo hier is wat werk voor verricht, een dikke pluim.

Groet,
J.J

Door deze post ben ik mee gaan denken met de Budget Preppers.
Ik heb veel respect voor mensen die soms van maar 15 euro per week moeten rondkomen.
Daarom heb ik alles opgesomd wat in deze 38 pagina’s staat en heb er een aantal dingen die ik zelf wist aan toegevoegd.

Budget Prep Winkels:

Hema (Allerlei) Ligt eraan of dingen in de aanbieding zijn.
Hoogvliet (Eten)
Xenos (Allerlei)
Flying Tiger (Gear)
Wibra (Allerlei)
Aldi (Allerlei)
Action (Allerlei)
Euroland (Allerlei)
Hubo (Gear)
Lidl (Allerlei)
Hornbach (Gear)
Leenbakker (Allerlei)
Locale Dumpwinkel (Gear)
Locale Kringloopwinkel (Gear)
Locale tweedehands winkel (Allerlei)

Sommige van deze winkels hebben uiteraard ook een online webshop.

Budget Prep Webwinkels:

www.joho-online.nl (Lifestraw) De goedkoopste webshop met de Lifestraw
www.eurotopshop.nl (Allerlei) Online euro winkel
www.hettykat.nl/outdoor-survival/koken-water/mini-outdoor-water-filter.html (Waterfilter) Goedkope waterfilter
www.hettykat.nl/outdoor-survival/koken-water/vervangende-water-filter.html (Waterfilter) Vervangende filter
www.shogun.nl (Messen)
www.vikingmilitarygear.com/N_frame.html?http://www.vikingmilitarygear.com/Surviva-Pure-Waterzuivering-Inline-Filter--N_art_3438.html (Waterfilter)
www.glowspecialist.nl/contents/nl/d2_Glowstick.html?gclid=CNjIufaKv7ECFVAhfAodwDAALg (Glowsticks)
www.airmiles.nl (Allerlei) Mocht er een mooie aanbieding bij zitten!
www.blueblizz.com/Outdoor/messen-en-tools/messen/mora-messen (Mora Messen) Qua prijs kwaliteit een goed mes.
www.benjijvoorbereid.nl/oasis-waterzuiveringstabletten.html (Water Zuiveringstabletten)
www.toolsaver.nl (Allerlei) Dagelijkse aanbiedingen
www.dagaanbiedingen.nl (Allerlei) Dagelijkse aanbiedingen
www.freebees.nl (Allerlei) Mocht je deze (kunnen) sparen
www.everbuying.com (Allerlei) Chinese B2C webshop
www.aliexpress.com (Allerlei) Chinese B2C webshop
www.dx.com (Allerlei) Chinese B2C webshop
www.focalprice.com (Allerlei) Chinese B2C webshop
www.bva-auctions.com (Allerlei) Site voor bedrijf faillissementen
www.allesvoorniks.nl (Allerlei) Site waar je dingen moet doen voor gratis producten
www.proefmonsters.nl (Allerlei) Net zoiets als het bovenstaande

Naast deze lijst voor budgetwinkels probeer ik ook nog allerlei filmpjes en andere informatie op te zoeken (En wat er al is genoemd) en op te sommen zodat het overzichtelijk is voor de budgetpreppers.

Is het handig dat dit misschien bovenaan de topic komt te staan?

Japio
16-02-15, 11:19
Hallo allemaal.

In een tijd lang geleden, moesten de mensen 10% van hun loon afdragen aan de kerk als belasting. Kunnen we als vuistregel maken dat we 10 % van wat we overhouden, besteden aan het preppen? Daarnaast kunnen we ook 10% van onze tijd besteden om aan onze vorm of onze kennis voor het overleven te verbeteren? Dat zal namelijk een mooi idee zijn om zoiets te kunnen bewerkstelligen.

Japio

JJ&A
16-02-15, 11:25
wat is schoonzand dan? kan je gewoon zand gebruiken van het strand/ zandbak of wat dan ook of nog iets specialers?

Een meisje die had een wondje was aan het spelen in een zandbak, later werd ze zieker en zieker, uiteindelijk is ze overleden aan een ontlasting bacterie die via het ruggenmerg in de hersenen terecht was gekomen en zich daar tegoed had gedaan aan de hersencellen.

Groet,
J.J

JJ&A
16-02-15, 11:47
Ik zou zeggen haal een kuub zand waar ze cement mee aanmengen. Lijkt me schoon genoeg en dat 'witte zand' laat beter water door dan 'zwart zand'. Bovendien kost het vrijwel niks en met een kuub kan je langvooruit. Volgens mij, ik kan fout zitten, maar kan je ook heel gemakkelijk zand gebruiken dat onder de fundering/kruipruimte van nieuwbouwhuizen ligt. Zo ff iets wat me als idee te binnen schiet:)

Zand desinfecteren door er en vuurtje op de stoken dan met wat wind om te woelen om de stof er uit te krijgen.
Eventueel onder in een schone barbecue dan het vuurtje stoken, en dan weer met wat wind omwoelen, of in een schaal om hoog gooien en het weer in de schaal op vangen.
En dan vacuüm verpakken.

Groet,
J.J

dennie marjolein
21-02-15, 17:17
heb ook alles zo goed koop mogelijk gehouden zoals surfival spullen van kijkshop en de acion enz en met de spullen is niks mis mee verder en heb de kast vol staan met eten blik en water flessen van jumbo van 13 cent perstuk en 6 voor 70 cent heb de kast vol staan met water 100 flessen water voor 13 euro dus je kan zo goed koop mogelijk doen hoor niemand kan in je butget kijken vriendelijke groet

Jorisb
21-02-15, 18:41
Laatst nog bij de xenos een slaapzak gehaald, prima kwaliteit en lekker warm. (Ja het kan altijd beter, maar niet voor 30 euro :)). Bij de action hebben ze sterk touw voor een paar euro, hier kan ik met me hele gewicht aan hangen.

Ik wacht nog steeds tot de action de firesteels weer in t assortiment krijgt :mad:. Tja budgetpreppen is een sport opzich!

dennie marjolein zou je jezelf even voor willen stellen in de voorstelrondje?

lewieke
21-02-15, 19:03
Laatst nog bij de xenos een slaapzak gehaald, prima kwaliteit en lekker warm. (Ja het kan altijd beter, maar niet voor 30 euro :)). Bij de action hebben ze sterk touw voor een paar euro, hier kan ik met me hele gewicht aan hangen.

Ik wacht nog steeds tot de action de firesteels weer in t assortiment krijgt :mad:. Tja budgetpreppen is een sport opzich!

Wil je je ophangen of zo ? Ik zou de voorkeur geven aan touw dat net iets minder sterk is. :-)

Jorisb
21-02-15, 20:03
Wil je je ophangen of zo ? Ik zou de voorkeur geven aan touw dat net iets minder sterk is. :-)

Mm nee ik pas ;p. Maar bij wijze van spreken. Laatst geprobeerd een soort hangmat te maken met dat touw en een grondzijl, en het is goed gelukt.

Enigma13
21-02-15, 20:26
Ik wacht nog steeds tot de action de firesteels weer in t assortiment krijgt :mad:.
Ik hoor om mij heen dat de firesteels van de Action niet veel soeps zijn. Snel kapot, de vonk zou een lagere temperatuur hebben. Voor mij daarom toch liever de betere leger-variant.

Jorisb
21-02-15, 20:39
Enigma13 dat klopt, ik hoor en lees ook een aantal slechte verhalen. Maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een vuurtje maken met (droog) hout en berk als tinder prima lukt. Bij mij liet het handvat niet los, maar met wat moeite heb ik deze zelf los gekregen en vast gelijmd. Tja! En toen raakte je je firesteel kwijt! Zo ergens eind augustus, als ze nèt uit het assortiment gehaald zijn.

JJ&A
21-02-15, 22:11
Budgetprepper? Ja, zeker! Het beste blijft, in mijn optiek, foldertjes in de gaten te houden. Aldi, Lidl, maar ook zeker de Albert Heijn niet vergeten. Vaak hebben ze producten waarop een 35% kortingssticker zit, die eigenlijk helemaal niet ter zake doet en nog makkelijk een aantal maanden/jaren mee kunnen.

Als bugetprepper moet je wel goed opletten wat het lichaam echt nodig is, veel rotzooi belast het afweer mechanisme en draagt niet bij tot de gezondheid, vlees, vis en zuivel is niet meer wat het was.
Verdiep je wat nog gezond is en kijk wat je daar van kan opslaan.

Maakt er een studie van wat je uit de natuur kunt eten, dat kan je nog sterk en redelijk gezond maken, helaas zijn de genen ook al verstoord dus, maar dat beteken niet dat we er met de pet naar moeten gooien, maar dat doen wij niet daar zijn we toch te slim voor ja toch.

Groet,
J.J

JJ&A
06-03-15, 20:54
Of je hebt mensen zoals ik die bewust zo besparen door de armoe en zich daardoor niet meer arm voelen ;-)

Voor jou nog even zie: Tips voor de minima's overleven in tijd van recessie.

Groet,
J.J

JJ&A
09-03-15, 20:12
en ik weet niet of er een bepaalde biogas installatie in de prepshop aanwezig is, maar als die er is kun je je compost gebruiken om er biogas mee te maken, en daarmee elektriciteit, en daarmee zuurstof en waterstofgas (zuurstof vooral handig in anti-gifgas bunker, en we weten allemaal dat je met waterstof weer elektriciteit kan maken ). maar als die installatie er niet is is het misschien een idee.

Kan je er meer over vertellen hoe we zoiets zouden moeten doen, wij zijn zeer geïnteresseerd.,

We zien uit naar een beschrijving die zodanig is dat we ermee aan de slag kunnen.

Groet,
J,J

sqeaky
09-03-15, 20:39
Ik wacht nog steeds tot de action de firesteels weer in t assortiment krijgt :mad:. Tja budgetpreppen is een sport op zich!

Ik heb een keer een firesteel van de action gekocht 1e keer gebruiken en de steel kwam meteen al uit het plastic houdertje. Ik heb nu een fire steel die ik gekocht heb bij een sport winkel van karrimor voor 5 euro deze is een stuk groter en vind ik zelf veel fijner!

JJ&A
10-03-15, 21:25
MyronPrps, vond het verbazing wekkend snel gaan. Geen tijd bijgehouden maar voor ik het wist dacht ik "hoe ga ik dat hete blikje met kokend water er nu afhalen". Gok een minuut of 4/5.

Haast alle mensen zitten al aardig vol met plastic deze actie draagt er zeker toe bij, als dat preppen is geef dan mijn portie maar aan Fikkie.

Groet,
J.J

fragalot
10-03-15, 22:20
Ik heb een keer een firesteel van de action gekocht 1e keer gebruiken en de steel kwam meteen al uit het plastic houdertje. Ik heb nu een fire steel die ik gekocht heb bij een sport winkel van karrimor voor 5 euro deze is een stuk groter en vind ik zelf veel fijner!

ook de dure kunnen los komen.
Die van LMF trek ik er altijd opzettelijk uit en lijm ze zelf vast.

standaard worden die dingen gemaakt door overmolding (spuitgieten), en dat geeft weinig houvast op een gladde cylinder.

JJ&A
11-03-15, 15:07
zonet even een bestelling gedaan bij een airsoft webshop, ik heb er 5 rookgranaten besteld. Ik had er al een paar, maar ik zag dat er een betere was uitgebracht. Deze geeft 3 keer zoveel rook als die ik 2jaar geleden heb gekocht.

Nu hoor ik jullie al roepen: Prepper053, wat moet je er toch mee??

Nou, ik vind ze multifunctioneel. Je kan ze gebruiken als rookgordijn als je achtervolgd wordt, maar je kan ze ook gebruiken als een grensbeveiliging door er een struikeldraad aan de pin te maken.

Ideaal voor het geval van een SHTF

BTW, door de webshop te liken op FB kreeg ik ook nog eens 5 euro korting, laat dat nu net de verzendkosten zijn, dus dat scheelt weer.
http://www.airsoft2go.com/airsoft-accessoires-kopen/accessoires-smoke-grenades

Beste 053,

Dan moet je wel mazzel hebben dat de rook de goede kant op gaat, anders heb je er niet aan.

Groet,
J.J

konijn
12-03-15, 12:33
Kan je er meer over vertellen hoe we zoiets zouden moeten doen, wij zijn zeer geïnteresseerd.,

We zien uit naar een beschrijving die zodanig is dat we ermee aan de slag kunnen.

Groet,
J,J

17192

ik dacht aan zoiets. is het zo duidelijk? anders zoek ik een duidelijker plaatje op

de bak waarbij in dit plaatje mest gedaan word daar doe je nu dan plantafval in en dat gaat fermenteren, bij dat proces ontstaat biogas, en wat ik zei, als je dan waterstof hebt en zuurstof, maar de zuurstof is voor "eigen consumptie" kun je dan weer geen elektriciteit opwekken omdat je daarvoor zuurstof nodig hebt. het verhaal van de antigifgas bunker was iets te radicaal wellicht, dit heb ik geschreven in de tijd dat ik van de nuchtere Nederlandse en Belgische preppers nog dacht dat ze het stereotype volgden uit Amerika, maar ik weet nu beter.

maar met zo'n biogas installatie ben je wel weer een stuk zelfredzamer al moet je wel een enorme hoeveelheid plantafval produceren dus is het alleen op heel kleine schaal te gebruiken en ben je er niet volledig zelfredzaam mee, maar ik vind het wel een heel mooi idee om meer uit je afval te halen. en als je echt in een community zit, gewoon een hoop preppers die dicht bij elkaar wonen, dan kun je dit als community initiatief doen en dan zou het heel goed kunnen werken.

ik had wel eens gehoord van een experiment van een heel rijtje huizen die hun toiletten op een grote tank aansloten en met die tank konden ze een heel huis verwarmen. dus misschien dat het kan werken.

wat ook een idee kan zijn is een stokerij op zonne energie, een tankje vullen met water, gist en suiker en dat zijn werk laten doen, dan het geheel filteren ( in een gesloten omgeving ) en dan dat filtraat door een aantal bakken laten gaan die elk een schuin aflopend dak hebben en die aan elkaar zijn gesloten, omdat alcohol eerder verdampt als water heb je op een gegeven moment een mengsel waar voor een groot deel alcohol in zit, en die alcohol is dan te gebruiken als brandstof. dit is ook maar een ideetje, weet niet of het zal werken maar het is wel leuk om ermee te experimenteren natuurlijk

caitlin
29-04-15, 20:58
Vandaag kwam mijn waterfilter (sawyer mini) en mijn vapur fles binnen (vapur van 1 dollar http://www.ebay.com/itm/201241026648?_trksid=p2057872.m2749.l2648&var=500436249242&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT, die in de prepshop staat kun je op ebay voor 9 dollar halen :) en die vapur fles van 1 dollar lijkt vrijwel past precies op de sawyer en lijkt super veel op de squeeze zakken. (Hij is iets kleiner, en er zit een karabijnhaak aan. maar de inhoud is beide 16 oz. en hij is bpa vrij! Het materiaal van de squeeze zak lijkt wat steviger, maar ik denk dat ze niet veel voor elkaar onder doen! Ik ga er nog een paar bestellen! :D

Pr3pper
16-05-15, 15:25

Wanneer zouden de firesteels normaal weer komen??

Jorisb
16-05-15, 15:39
Pr3pper ze liggen al een tijde weer in de winkel!

Pr3pper
16-05-15, 15:41
Pr3pper ze liggen al een tijde weer in de winkel!

D*mn, afgelopen week nog daar geweest en niet gezien :S, moeten die bij de bbq en camping gedeelte liggen ergens?

Greetz

Jorisb
16-05-15, 16:05
Ze liggen bij de visspullen als het goed is.

Pr3pper
16-05-15, 16:08
Ze liggen bij de visspullen als het goed is.
Thanks, binnenkort nog maar eens langs gaan en beter kijken

GodelEscherBach
05-06-15, 20:14
Ik heb eens teruggelezen tot pagina 45 (en de eerste paar pagina's). Ik kwam tussendoor al wat opsomlijstjes tegen, maar dit is wat ik ervan maak (met een paar toevoegingen):

Voedsel

Rijst
Pasta
Pastasaus
Groente in blik of pot
Bouillonblokjes
Erwtensoep
Tonijn
Knakworsten
Olijven
Zonnebloemolie (olijfolie ging er bij mij in de kelder naar verloop van tijd vreemd uitzien)
Thee
Koffie
Suiker
Zout

Verzorging

EHBO-set
Tekenpen (handleiding niet weggooien)
Desinfectiegel (<goedkoopste wat je kunt vinden)
Tampons/maandverband (<goedkoopste wat je kunt vinden)
Multifunctionele zeep (ook voor afwas bruikbaar)
WC-papier
Scheermesjes
Scheerschuim
Aspirine
Handdoek (liefst sneldrogend natuurlijk)

Minder belangrijk/van latere zorg:

Desinfectiedoeken
Oogspoelingcapsules
Zilverfoliedekens
Watten

Tools
Mes / multitool (< ik zou hier gewoon in investeren, budgetmessen gaan snel stuk, worden snel bot enzovoort)
Brander (<iets goedkoper mag; campinggaz is redelijke kwaliteit + eenvoudig te gebruiken)
Zaklampje (heb momenteel een opwindbare rubytec met zonnecel)
Touw
Vuilniszakken (dikke kwaliteit)
Waterfilter / filtertabletten (Sawyer Mini / life straw)
Rugzak klein (goede kwaliteit, slechte kwaliteit valt na intensief gebruik sneller uit elkaar)
Vuurmakers
Aanstekers (<goedkoopste wat je kunt vinden)
Ducktape
Aluminiumfolie (<goedkoopste wat je kunt vinden)

Minder belangrijk/van latere zorg:

Radio
Slijpstaaf mes
Kompas
Visspullen
Gereedschap
Rookgranaten
Vouwschep
Rugzak groot (goede kwaliteit, slechte kwaliteit valt na intensief gebruik sneller uit elkaar)
Slaapzak
Reparatieset fiets
Groter kooktoestel

Opslag
Conservepotten (glas of staal; investeren in kwaliteit anders heb je ruksluitingen die je na 5 jaar weer kunt vervangen)
Opslagmiddelen voor water (waterflessen, jerrycans, petflessen, oprolbaar)

Ruilwaren
Zilveren munten
Zilver/goudbaartjes
Flesjes drank (dit las ik ooit in een ander topic)

Energie en grondstoffen
Water (lijkt me altijd handig om wat water op voorraad te hebben)
Benzine / olie
Batterijen

Skills
Trainingen
Aanpassen leefstijl (ascetisme, minimalisme enzovoort)
Periodieke training

Kleding
Nog niet zoveel voorbij zien komen.

Geen uitputtende lijst, maar volgens mij heb ik een groot deel meegenomen.

Ik ben zelf ooit begonnen met 1) Skills (zuiniger, bewuster leven) 2) Kopen van elementaire voedselvoorraad (rijst, pasta, tonijnblikjes, tomatensaus, groenteblikjes. 3) Langzaam kopen van Tools wanneer het budget het toestaat: zaklampje, multitool (en veel andere dingen kosten ook niet zoveel geld). 4) Het kopen van ruilwaren. In eerste instantie heb ik een paar kleine miniflesjes drank gekocht (was ooit een tip als ruilwaar hier op dit forum). Als je een aantal elementaire zaken bij elkaar hebt kun je langzaam kijken naar wat duurzame goederen. Vervang ook geleidelijk je kledingkast door duurzame T-shirts (ik koop mijn T-shirts bij Bever; gaan ongeveer 10 jaar mee, een Hema T-shirt hooguit 2 jaar en een Wibra T-shirt 1 jaar), afritsbare broeken en dito truien en overhemden.

Probeer ook een goed systeem te bedenken waarbij je je voorraad voedsel continu vervangt. Ik ken mensen die hun voorraad over de uiterste houdbaarheidsdatum laten gaan.

Verder zag ik verschillende zaken over budgetwinkels, budgetmessen enzovoort. Ik zou wat betreft Tools, Kleding en Ruilwaren NIET aan budget doen. Het is waak budget omdat de kwaliteit mager is. Goedkope tassen gaan snel kapot op sluitingen, bandjes enzovoort. Goedkope messen zijn gemaakt van goedkoop metaal en goedkope aansluitingen en gaan derhalve snel stuk. Plasticspullen zou ik sowieso niet al te goedkopen (zoals bij de action). Liever 1 goede, dan 10 stuks van twijfelachtige kwaliteit. Verschil zit vaak in de dikte en samenstelling van plastic en de vormgeving van de aansluitingen. Ik ga er bij dergelijke tools vanuit dat ze langere tijd mee moeten gaan zonder teveel gedoe. Verder zou ik wat betreft opslag geen plasticbakjes kopen, maar glazen conservepotten. Zorg wederom voor goede kwaliteit zodat het jaren meegaat in plaats van 2 zomers. Duurzaamheid is hierbij van belang en dat is bij goedkope Actionmeuk veelal niet te vinden (uitzonderingen daargelaten). Als je het nodig hebt wil je gewoon niet dat Tools, Kleding en Ruilwaren van twijfelachtige kwaliteit zijn.

Pr3pper
06-06-15, 11:10
Ik heb eens teruggelezen tot pagina 45 (en de eerste paar pagina's). Ik kwam tussendoor al wat opsomlijstjes tegen, maar dit is wat ik ervan maak (met een paar toevoegingen):

Geen uitputtende lijst, maar volgens mij heb ik een groot deel meegenomen.

Ik ben zelf ooit begonnen met 1) Skills (zuiniger, bewuster leven) 2) Kopen van elementaire voedselvoorraad (rijst, pasta, tonijnblikjes, tomatensaus, groenteblikjes. 3) Langzaam kopen van Tools wanneer het budget het toestaat: zaklampje, multitool (en veel andere dingen kosten ook niet zoveel geld). 4) Het kopen van ruilwaren. In eerste instantie heb ik een paar kleine miniflesjes drank gekocht (was ooit een tip als ruilwaar hier op dit forum). Als je een aantal elementaire zaken bij elkaar hebt kun je langzaam kijken naar wat duurzame goederen. Vervang ook geleidelijk je kledingkast door duurzame T-shirts (ik koop mijn T-shirts bij Bever; gaan ongeveer 10 jaar mee, een Hema T-shirt hooguit 2 jaar en een Wibra T-shirt 1 jaar), afritsbare broeken en dito truien en overhemden.

Probeer ook een goed systeem te bedenken waarbij je je voorraad voedsel continu vervangt. Ik ken mensen die hun voorraad over de uiterste houdbaarheidsdatum laten gaan.

Verder zag ik verschillende zaken over budgetwinkels, budgetmessen enzovoort. Ik zou wat betreft Tools, Kleding en Ruilwaren NIET aan budget doen. Het is waak budget omdat de kwaliteit mager is. Goedkope tassen gaan snel kapot op sluitingen, bandjes enzovoort. Goedkope messen zijn gemaakt van goedkoop metaal en goedkope aansluitingen en gaan derhalve snel stuk. Plasticspullen zou ik sowieso niet al te goedkopen (zoals bij de action). Liever 1 goede, dan 10 stuks van twijfelachtige kwaliteit. Verschil zit vaak in de dikte en samenstelling van plastic en de vormgeving van de aansluitingen. Ik ga er bij dergelijke tools vanuit dat ze langere tijd mee moeten gaan zonder teveel gedoe. Verder zou ik wat betreft opslag geen plasticbakjes kopen, maar glazen conservepotten. Zorg wederom voor goede kwaliteit zodat het jaren meegaat in plaats van 2 zomers. Duurzaamheid is hierbij van belang en dat is bij goedkope Actionmeuk veelal niet te vinden (uitzonderingen daargelaten). Als je het nodig hebt wil je gewoon niet dat Tools, Kleding en Ruilwaren van twijfelachtige kwaliteit zijn.
Misschien nog apart kopje toevoegen met licht en vuur, hierbij kunnen dan kaarsen, branders etc.
Vitamine pillen erbij toevoegen.

Qua kleding: poncho, handschoenen, laarzen oid, mutsjes, regenjassen, thermo ondergoed etc.

Verder mooie opsomming gemaakt!

Greetz Pr3pper

GodelEscherBach
06-06-15, 12:13
Thnx, zal hem binnenkort aanvullen :-) !

MissD
06-06-15, 22:21

.........Verder zou ik wat betreft opslag geen plasticbakjes kopen, maar glazen conservepotten. Zorg wederom voor goede kwaliteit zodat het jaren meegaat in plaats van 2 zomers. Duurzaamheid is hierbij van belang en dat is bij goedkope Actionmeuk veelal niet te vinden (uitzonderingen daargelaten). Als je het nodig hebt wil je gewoon niet dat Tools, Kleding en Ruilwaren van twijfelachtige kwaliteit zijn.

Wat betreft tools en packing gear, ben ik het met je eens. Alleen vraag ik mij af wat je bedoelt met conservepotten? Daar heb ik het beeld van een jampot bij, bedoel je dat ook? Of een weckpot? En wat daar in te bewaren? Rijst, pasta? Ben nieuwsgierig naar jouw ideeën :)

Merit
22-07-15, 16:04
Ik ben ook een budget prepper en vind dit een zeer waardevol topic. Ik moet rond zien te komen met minimale financieele middelen en de spullen die ik aanschaf, schaf ik zeer weloverwogen aan. Het eerste wat ik heb aangeschaft is een goede waterfilter. Wat mij betreft de nummer 1 aanschaf voor een prepper. Voedingsmiddelen in blik koop ik in de aanbiedingen, ik heb een hoop water geprept in pakken van Bar le Duc en zelfgevulde lege pet-flessen, en om de zoveel tijd giet ik die leeg en vul ze met nieuw water. Uiteraard zal ik tegen de tijd van een SHTF dit water niet rechtsteeks uit de fles drinken, maar met behulp van mijn waterfilter. Ik kocht onlangs bij de Action voor 1.50 euro een 10 liter opvouwbare gallon en ik zag dat ze in de zomermaanden nog meer goedkoop kampeergerei aanbieden zoals buta branders e.d. Verbandmiddelen e.d had ik nog op voorraad daar ik een medische achtergrond heb. Ik wil nog wel gaan sparen, als dat lukt, voor een goede zaklamp en multi-tool knife. Mijn advies als budgetprepper is: Investeer, spaar voor de meest essentieele prep benodigdheden, die je accuut nodig zal hebben zoals de genoemde waterfilter en voor bv 5 euro per week kan je best een aantal blikken voedsel, rijst e.d kopen. Het is een kwestie van prioriteiten stellen maar dat geldt denk ik voor iedere prepper, ongeacht het budget.

QuickFix
23-07-15, 09:11
Opgepast: Bij de Action verkopen ze leuke dingen, maar de kwaliteit komt overeen met de prijs.
Verwacht er dus niet te veel van, ga er ook zeker niet op vertrouwen in geval van SHTF.

Ik kocht onlangs bij de Action voor 1.50 euro een 10 liter opvouwbare gallon
Heb je deze al geprobeert?
Ze lekken namelijk nogal vaak en snel op de lasnaden en dan raak je al je kostbare water kwijt.
Het is aan te bevelen om een normale kunststof waterjerrycan op te snorren (je hebt hele goede van het leger voor zo'n €10 á €20).

Onthoudt altijd: goedkoop is vaak duurkoop, dus hou dat in de gaten bij budgetpreppen.