PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe studie stelt model voor cycli ondergang van maatschappijen voor

Sakura
17-03-14, 09:30
Wetenschappers leggen in een door NASA gesponsord onderzoek de manier waarop een 'perfect storm' van diverse crisissen de val van kan veroorzaken bloot.

http://www.rawstory.com/rs/2014/03/14/nasa-industrial-civilization-headed-for-irreversible-collapse/

Ik vond het alvast een zeer interessant artikel. Ben zelf geschiedkundige dus dit soort onderzoek boeit me wel. Wat vinden jullie ervan? Is 15 jaar inderdaad nog een 'conservatieve termijn' waarop we een ineenstorting mogen verwachten als we niet ingrijpen en alles businness as usual blijft?

Richa
17-03-14, 10:18
Welkom Sakura, aangezien we van de geschiedenis kunnen leren, is een geschiedkundige in ons midden altijd handig :)

Wonderlijk dat nu zelfs de NASA komt met mogelijkheden voor een ineenstorting van het systeem. Dit soort informatie begint in het bewustzijn van alle regionen door te komen. Ik zelf had eigenlijk niet raar opgekeken als het systeem al in 2013 ingestort zou zijn, het duurt dus wat langer dan dat ik verwachtte...gelukkig. Voor mij blijft het open, het financiŽle en economische systeem kan over een langere termijn schoksgewijs instorten (daar zitten we eigenlijk al in). Het kan ook plotseling heel snel gaan door inderdaad een perfect storm van een combinatie van crisissen. Ik zou zeggen, zorg dat je hoe dan ook zoveel mogelijk voorbereid bent.

spechtje
17-03-14, 10:43
Wetenschappers leggen in een door NASA gesponsord onderzoek de manier waarop een 'perfect storm' van diverse crisissen de val van kan veroorzaken bloot.

http://www.rawstory.com/rs/2014/03/14/nasa-industrial-civilization-headed-for-irreversible-collapse/

Ik vond het alvast een zeer interessant artikel. Ben zelf geschiedkundige dus dit soort onderzoek boeit me wel. Wat vinden jullie ervan? Is 15 jaar inderdaad nog een 'conservatieve termijn' waarop we een ineenstorting mogen verwachten als we niet ingrijpen en alles businness as usual blijft?

Als deze zaken u interesseren moet je je maar eens verdiepen in de Olduvai theory van Richard Duncan, de website van Paul Chefurka eens doorpluizen.

En deze is ook de moeite : De economische cycli volgens kondratjef, verder uitgewerkt volgens Ian Gordon.

Waarbij we nu dus in (het begin van) de kondratjef winter zitten.

http://www.youtube.com/watch?v=An5Y5mUGj8k (voornamelijk geconcentreerd op economie, maar er worden ook de nodige oorlogen in vernoemd)

Verder heb ik ook al zoiets tegengekomen als de war and peace cycles.

En als je wilt weten wat er gebeurd met een populatie als ze de draagkracht van haar habitat overtreft moet je je maar eens verdiepen in het verhaal van de rendieren op St Matthew island.

http://dieoff.org/Crash2.GIF

Het verhaal van de bevolking van Paaseiland is gelijkaardig.

Dus ja, als de boel in elkaar donderd kan het snel gaan. Maar de mensheid zal er alles aan doen om de status quo in het systeem zo lang mogelijk proberen te behouden, de laatste restjes eruit persen.

Zodanig kan ik me perfect voorstellen dat als er een financiele economische crisis gepaard gaat met een aantal natuurrampen waardoor oogsten mislukken, en onvoldoende zijn en dan nog eens een aantal aanslepende wereldwijde militaire conflicten (al dan niet veroorzaakt door het voorgaande) dat onze industriele maatschappij het begeeft.

En dan heb ik peak oil nog niet eens vermeld....

Er zijn signalen legio dat het systeem zich zelf op de spits aan het drijven is en het ooit zal gaan begeven.

Ah ja, optimistisch blijven he....

Stuudje
17-03-14, 22:05
http://www.stuartmcmillen.com/comics_nl/st-matthew-eiland/

De rendieren, in stripverhaal.

Marc67NL
18-03-14, 00:29
De NASA is een beetje laat. Maar het is bekend dat ze (tegenwoordig) wat traagjes zijn.
Zo'n 20 jaar geleden las ik een boek van een Russisch socioloog.
(Sorry, afgezien van Chinese, Japanse en Thaise namen, onthoud ik Russische namen het slechtst).
Deze beste man had onderzoek gedaan naar de opkomst en het verval van beschavingen.
Daarbij gebruik makend van oa. archeologische vondsten, geschiedschrijving, en wat al niet meer.
Zo'n 1000 pagina's grafieken, beschrijvingen, en statistieken. Oersaai.

Maar zijn conclusies waren opmerkelijk:
Een beschaving ontstaat vanuit armoe en achterstand. Mensen zijn gemotiveerd, en werken hard om hieraan te ontsnappen.
Met als gevolg dat het hun op een gegeven moment goed gaat.
Als die lijn zich voorzet, volgt er een punt waarop het zo goed gaat dat er overschotten zijn, en veel vrije tijd.
Dat betekent dat mensen het wat rustiger aan kunnen doen. Zo rustig aan zelfs dat ze er lui van worden.
Natje en droogje voor elkaar, waarom nog zwoegen? Volgende stap is dan decadentie, verveling, gezapigheid, ed.
Dan kun je erop gaan zitten wachten dat het een keer gruwelijk mis gaat. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen is verdwenen.
De 'beschaving' dondert in elkaar.
Maar ondertussen is er een andere groep mensen die bezig is dmv. hard zwoegen te ontsnappen aan hun eigen ellende.
En zo de volgende heersende beschaving aan het opbouwen zijn. Natuurlijk ook weer met het dezelfde patroontje als gevolg.

Het blijkt (oa. door eerder genoemde archeologische vondsten, geschiedschrijving, ed.) dat de weg van opkomst t/m verval, zo'n 2000 jaar in beslag neemt.

Hm, iemand de behoefte om dat eens na te kijken? +/- 0-2000 nC. de Westerse beschaving? Azie en Afrika in opkomst?
+/- 2000 vC. tot 0 Egypte? Ik meen dat het India was zo rond 6000 vC. tot 4000 vC.? En resten in Afrika gevonden daterend van zo rond 8000 vC.?
Sorry, heb ze niet allemaal op een rijtje. Weet zo niet welke beschaving wanneer de heersende was. Maar dat valt vast wel ergens te vinden.
Sakura Weet jij het misschien?

(En nogmaals een excuus. Heb al het bovenstaande een beetje kort door de bocht beschreven. Nu ja, als de strekking maar duidelijk is).

Sakura
19-03-14, 13:14
spechtje: bedankt voor al deze informatie, ga ik zeker eens rustig doornemen!

Marc67NL: mocht de naam je nog te binnen schieten, mag je dat altijd laten weten.

Ik durf niet meteen te zeggen dat bv. van 0-2000 nC hoofdzakelijk de Westerse beschaving in opbouw en nadien verval was. Als je bv. kijkt naar de bloei en de val van de Han dynastie in AziŽ (200 vC- 220 nC) of het Azteekse rijk. Er zijn wel inderdaad steeds terugkerende patronen: religie (denk aan de decadente sfeer waarin de Azteken op het einde leefde, met al het bijgeloof), economie (feodale systemen, stadstaten) en klimaat (waarbij ik ook ziektes enz reken). In onze huidige samenleving is religie naar de achtergrond verdwenen (toch in het Westen, niet in bv. Arabische landen) en vervangen door de religie van de consumptie en het spel van media en politici.

Wat ik nu vooral opmerk is dat we in een samenleving zitten die haar piek bereikt heeft en eigenlijk ook in zo'n 'decadente fase' zit. Hierbij worden er 'zondebokken' gezocht (zoals er vroeger bv. bijgeloof was), denk aan Rusland en de anti-homo beweging, Frankrijk/Spanje/etc die abortus bevechten, Turkije en het knotten van internet- en vrijemeningsuiting. Combineer dat met onze toenemende klimatologische problemen en economische problemen en dan zou er wel eens een veel grotere crisis kunnen komen.

Mmm, ik kan het misschien niet correct verwoorden, maar ik hoop dat jullie de grote lijnen wel kunnen zien van wat ik wil zeggen. ;-)

spechtje
19-03-14, 19:01
@spechtje (http://preppers.nl/forum/member.php?u=189): bedankt voor al deze informatie, ga ik zeker eens rustig doornemen!

@Marc67NL (http://preppers.nl/forum/member.php?u=1184): mocht de naam je nog te binnen schieten, mag je dat altijd laten weten.

Ik durf niet meteen te zeggen dat bv. van 0-2000 nC hoofdzakelijk de Westerse beschaving in opbouw en nadien verval was. Als je bv. kijkt naar de bloei en de val van de Han dynastie in AziŽ (200 vC- 220 nC) of het Azteekse rijk. Er zijn wel inderdaad steeds terugkerende patronen: religie (denk aan de decadente sfeer waarin de Azteken op het einde leefde, met al het bijgeloof), economie (feodale systemen, stadstaten) en klimaat (waarbij ik ook ziektes enz reken). In onze huidige samenleving is religie naar de achtergrond verdwenen (toch in het Westen, niet in bv. Arabische landen) en vervangen door de religie van de consumptie en het spel van media en politici.

Wat ik nu vooral opmerk is dat we in een samenleving zitten die haar piek bereikt heeft en eigenlijk ook in zo'n 'decadente fase' zit. Hierbij worden er 'zondebokken' gezocht (zoals er vroeger bv. bijgeloof was), denk aan Rusland en de anti-homo beweging, Frankrijk/Spanje/etc die abortus bevechten, Turkije en het knotten van internet- en vrijemeningsuiting. Combineer dat met onze toenemende klimatologische problemen en economische problemen en dan zou er wel eens een veel grotere crisis kunnen komen.

Mmm, ik kan het misschien niet correct verwoorden, maar ik hoop dat jullie de grote lijnen wel kunnen zien van wat ik wil zeggen. ;-)

Maak je maar geen zorgen, ik begrijp u volkomen als u zegt dat er wel eens een VEEL GROTERE crisis zou kunnen komen.