Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Tip] Low Profile Comms...


Communicator

Aanbevolen berichten

Handig om te weten:

 

als je op verkenning bent, en je onzichtbaar/onhoorbaar wilt blijven voor je omgeving dan zijn portofoons met een headset een ware uitkomst!

ondanks dat je dicht bij elkaar wandelt, moet je toch enigszins volume maken om jezelf verbaal uit te drukken. (1 á 2 meter van elkaar).

 

Als je je porto gebruikt, kun je in de microfoon fluisteren, terwijl de andere je toch volledig goed kan verstaan.

 

Dit uit eigen ervaring opgemerkt. Weer een reden extra om een setje goede portofoons aan te schaffen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast DickBerts

@Communicator Bij een professioneel verkenningsteam werkt dat heel anders. Daar gebruikt men arm- en handsignalen. Een headset beperkt je eigen waarnemingsvermogen enorm! En als het spannend wordt en je wilt doodstil zijn en je porto begint ineens kabaal te maken (wellicht zelfs door uitzendingen van derden) dan ben je de lul.

 

http://2.bp.blogspot.com/_piAkQiAlcfw/TFtsfZ_fV1I/AAAAAAAAAtw/xsW8RaPbqjg/s1600/militarysignals.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moderne headsets kunnen zelfs omgevingsgeluid versterken, denk aan bijvoorbeeld de Peltor Sporttac gehoorbescherming met communicatie functie. Dat verhoogd weer je waarnemingsvermogen.

 

Er zijn diverse kwaliteitsverschillen voor compacte headsets, in verstaanbaarheid en bruikbaarheid. Er zijn ook goedkopere varianten op de markt..

 

peltor-sporttac-hearing-protector.jpg

 

Welke type headset, al dan niet met keelmicrofoon, waterproof, omgevingsgeluid versterking, is geheel afhankelijk van wat je wilt en in welke omgeving je het wil gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Keelmicrofoon schijnt dof te klinken. Een aantal paintballers hebben er slechte ervaring mee.

 

Handgebaren zijn lastig.

Ten eerste moet je bij elkaar in de buurt blijven.

Ten tweede moet je de aandacht van de ander trekken wil je iets kunnen laten zien.

Dan duurt het in vergelijking lang om je info over te brengen.

De info die je over kan brengen is vrij beperkt.

Je moet naar de nader blijven kijken om zijn gebaren te zien.

 

Met porto hoef je alleen maar de PTT in te drukken en te praten. Je kan zelfs in een vuurgevecht tussen de schoten door babbelen.

Verder is de porto helemaal stil als je een headset hebt en als je niet gestoord wil worden, dan zet je de volume ff uit .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

@rescue Met zo'n headset hoor je vooral je eigen schoenen kraken en niet die van je tegenstander. Berts absoluut out. Met krakende -inderdaad op krediet gekochte- schoenen (Ik vraag me wel eens af hoeveel mensen die aan dit soort discussies deelnemen ooit een echte verkenningspatrouille hebben gelopen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts
Ik ben helaas (of gelukkig) geen ervaren verkenner of patroulist (zojuist zelf verzonnen :p). En ben dan ook blij met zulke waardevolle input @DickBerts ! Ik deelde enkel mijn ervaring van afgelopen dagen in de hoop er iets van op te steken... en dat is gelukt!

 

Toch nog maar even een reactie. Niks mis met dit draadje. Heel leerzaam zelfs. Ik erger me alleen af en toe aan eigenwijze mensen op deze site. Ha, ha, die weerspiegelen namelijk mijn mega eigenwijsheid :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

probeer maar eens te praten op een schietbaan terwijl alle banen bezet zijn en worden gebruikt

 

Waarom nou weer een onzinnige extreme situatie erbij halen?

Ik zal eens kijken of ik discreet met handgebaren de aandacht kan vragen van de gast aan de andere kant van de baan.

Het punt was dat jij je ogen niet van het doel af hoeft te halen om te kunnen communiceren en je hoeft maar een piepje te horen en je weet dat iemand wil communiceren dus kan je daar op inspelen.

 

Ik heb ook enkel ervaring met paintball teams, velden en scenario's waar wij ook porto's gebruiken en af en toe gebaren. Porto's zijn super handig en zeker als je met een team bent

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog maar even een reactie. Niks mis met dit draadje. Heel leerzaam zelfs. Ik erger me alleen af en toe aan eigenwijze mensen op deze site. Ha, ha, die weerspiegelen namelijk mijn mega eigenwijsheid :)

 

Eigewijzerd (zelf verzonnen)!!!! :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom nou weer een onzinnige extreme situatie erbij halen?

Ik zal eens kijken of ik discreet met handgebaren de aandacht kan vragen van de gast aan de andere kant van de baan.

Het punt was dat jij je ogen niet van het doel af hoeft te halen om te kunnen communiceren en je hoeft maar een piepje te horen en je weet dat iemand wil communiceren dus kan je daar op inspelen.

 

Ik heb ook enkel ervaring met paintball teams, velden en scenario's waar wij ook porto's gebruiken en af en toe gebaren. Porto's zijn super handig en zeker als je met een team bent

 

jij begon over een "vuurgevecht" of bedoelde je verf gevecht? dan zeg ik wat over het geluidsniveau

als je met een team bent moet je constant op elkaar letten dus kijken en dan kun je gelijk wat doorseinen

in tactische situaties hoef je geen kerstvertellingen te doen alleen korte aanwijzingen geven meer niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

In zowel vuur als verf gevechten worden er portofoons gebruikt en een team hoeft niet op een hoopje te blijven zitten en als je portofoons hebt hoef je zelfs niet in het zicht te blijven en daar zit het grote voordeel. Wat betreft het verschil in seinen of porto's heb ik genoeg ervaring opgedaan in het Paintball en daar blijkt toch dat het team met porto's altijd winnen tegen een team zonder. Ook bij de scenario competities. Communicatie is dan eenmaal beter en sneller

Link naar reactie
Delen op andere sites

In zowel vuur als verf gevechten worden er portofoons gebruikt en een team hoeft niet op een hoopje te blijven zitten en als je portofoons hebt hoef je zelfs niet in het zicht te blijven en daar zit het grote voordeel.

 

ja maar dat is geen consumenten spul die die gasten gebruiken die in vuurgevechten komen

verf maakt bij lange na niet het geluid van vuur dus dan kan je wel praten ja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me wel eens af hoeveel mensen die aan dit soort discussies deelnemen ooit een echte verkenningspatrouille hebben gelopen.

Ik zei de gek ;-)

Ik zat bij Bravo 103 verkennings bataljon in Seedorf in mijn diensttijd, als radioman. heerlijk zeulen met een zware metalen bak op je rug en daarnaast nog je uitrusting en een FAL. pffffffffffff

 

Radio gebruik tijden patrouilles was uit den boze. Handig zo'n squelch, steeds net ff dat geruis erdoorheen. Uit ervaring weet ik dat geluid heel ver kan dragen, licht nog meer overigens. Meegemaakt tijdens oefeningen dat we onze 'vijand' op hele grote afstand letterlijk konden verstaan. Vooral de hoge tonen reiken ver, maar ook een takje waar je op trapt of voetstappen kun je op grote afstand nog waarnemen. Ook leuk, het doorladen van een wapen, opsteken van een peuk (aansteker) enz enz.

 

Keelmicrofoon gebruikte ik ook vanwege het voertuig geluid (M113). Een keelmicrofoon is redelijk te verstaan maar fluisteren is bijna niet te doen met zo'n ding. Wat wij soms wel deden was dmv klikjes (kort indrukken van de mike) berichten doorgeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Offtopic: Voor alles is een oplossing in een granaat! Vuur er tientallen af en je maait alles en iedereen dat ook maar één schot heeft gelost weg ^^.

 

Ontopic: Vergeet niet een windkapje om je microfoontje want anders kun je wel is knap veel last van de wind hebben tijdens inspreken :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog maar even een reactie. Niks mis met dit draadje. Heel leerzaam zelfs. Ik erger me alleen af en toe aan eigenwijze mensen op deze site. Ha, ha, die weerspiegelen namelijk mijn mega eigenwijsheid :)

 

De echt moderne teams van tegenwoordig doen het anders dan 20 jaar geleden. hand-signalen zijn ouderwets. ze doen nu met het knipperen van hun ogen. en een implementaat, die brainwaves door geeft..

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.aemstore.nl/Locatie-Audio/A-V-Monitoring/Oortjes/Phonak-Phonito-INTRA/

Misschien zo'n oortje met een inductielus met microfoon. Dit valt minder op. Ik heb het idee ook al eens bekeken op basis van andere discussies over porto's hier. Ik ben er echter nog niet over uit of dit echt meerwaarde heeft als prep product. Wel een beetje wanna have :-)

 

WR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...