Ga naar inhoud
GENEGEERD

p2000 - Denktank


Communicator

Aanbevolen berichten

Het p2000 netwerk is opgezet om personeel van de hulpdiensten zoals brandweer, reddingsbrigade, ambulance, politie, Rode Kruis, KNRM en DARES op te roepen in geval van een incident of andere situatie waar hun aanwezigheid gewenst is. Hoewel het systeem opgezet is met een hoge mate van bedrijfszekerheid hebben de meeste gebruikers procedures om uitval of overbelasting van dit belangrijke systeem op te vangen. Uit verschillende tests is gebleken dat overbelasting van het systeem heel onwaarschijnlijk is en de capaciteit ruim voldoende is om de grootste rampen aan te kunnen. -bron-

 

het systeem verstuurt alle berichten landelijk, dus alles komt altijd en overal aan.

 

Er zijn voor burgers verschillende manieren om deze oproepen te ontvangen;

 

- PAGERS

Dit zijn apparaatjes die je bij je kunt dragen waarop je meldingen ontvangt

 

- P2000 Websites

Hier kun je meestal na aanmelden en inloggen verschillende instellingen doen om zo de gewenste berichten te ontvangen.

 

- Scanners (met discriminator uitgang)

in combinatie met de juiste software kun je deze berichten dan decoderen en de software naar wens instellen.

 

- SDR (Software Defined Radio)

middels een USB dongle is dit signaal ook te ontvangen en met de juiste software te decoderen ...

 

Het idee

 

Ik gebruik momenteel SDR in combinatie met een software programma waarmee ik dit signaal ontvang, decodeer en kan lezen. Omdat je filters kunt toepassen kan je relevante berichten onderscheppen en middels een audiosignaal een speciale status geven. Omdat je met dit programma ook EMAIL alerts kunt versturen lijkt mij dit een uitermate geschikt platform om zsm de belangrijkste berichten te ontvangen.

 

Er is een filterlijst beschikbaar met ALLE cap-codes van Nederland. Per cap-code kun je alerts instellen. Ik heb momenteel een filterlijst aangepast waarbij ik van alle GRIP 2,3,4 meldingen in Nederland een bericht krijg. Alle GRIP 3,4 Meldingen in mijn omgeving hebben een nog hogere status. En zo zijn er meer meldingen te bedenken die wij allemaal belangrijk genoeg vinden om te ontvangen. Al deze meldingen sturen mij direct een email met het betreffende bericht.

 

Nu zat ik te bedenken;

Ik maak een mailinglijst, p2000 (at) noodnetwerk.nl en daar stuur ik al die berichten naartoe.

Jullie kunnen je dan aanmelden voor die mailinglijst, en ontvangen dan ook binnen enkele minuten dat bericht.

Het is dan misschien wijs om daar een speciaal email adres voor te creëren die je dan ook op je werk/telefoon of thuis direct ontvangt.

 

Dit lijkt mij een mooi systeem!

____________________

Als dit systeem goed blijkt te werken na een test periode, lijkt het me een goed idee om hier een vast en stabiel netwerk van te maken.

 

Er zijn reeds initiatieven die ook een dergelijk systeem hebben, maar daar weet ik nog te weinig van, wellicht vind ik nu het wiel opnieuw uit.

 

Van pagers weet ik niet in hoeverre je die kunt programmeren omdat ik daar nul ervaring mee heb. p2000 websites weet ik de vertraging niet van.

 

Ik denk dat dit een interessante bron van informatie kan zijn. Nu ben ik pas een paar uurtjes aan het rommelen met dat p2000 systeem en weet er niet veel van, dus alle suggesties, ideeen en kritiek hoor ik graag van jullie!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goed idee! Zo zijn we ten alle tijde snel op de hoogte van eventuele rampen. Ik heb op mijn website een p2000 pagina staan waar ik alle meldingen uit mijn regio op binnen krijg, zonder vertraging overigens, maar dan moet ik dus wel die pagina open hebben staan. Het zou mooi zijn wanneer als ik een email krijg als er iets erg gebeurd is.

 

Een handig stukje software is dit: http://www.poptray.org

Dat programma controleerd je email adres en geeft een melding als er een nieuw bericht is binnengekomen. Die meldingen kun je instellen, bijvoorbeeld een geluids signaal of een pop-up. Wanneer je dat in combinatie met de p2000 mailinglist gaat gebruiken, krijg je netjes alle meldingen binnen en word je erop geattendeerd. (werkt alleen op een pc maar zoiets zal er vast ook zijn voor android en Apple systemen.

 

Dus ja, goed idee @Communicator

Link naar reactie
Delen op andere sites

Supergoed plan! Hoe kun je dan de triggers en filters instellen als je je subscribed op een mailinglist?

 

Ik gebruik nu de rss feed van http://www.alarmeringen.nl/feeds/all.rss in combinatie met If This Then That (https://ifttt.com/)

 

Bijvoorbeeld:

If new feed item matches '$plaats' from http://www.alarmeringen.nl/feeds/all.rss, then send me an email at $email, maar ik kan ze ook automatisch laten sms-en, toevoegen aan bestanden of melden aan het iOS notificatie centrum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de huidige set-up zoals ik het heb bedacht gaat het om 1 globale filterlijst.

Die lijst kunnen we natuurlijk met z'n allen even grondig doorspitten en bekijken wat we wel en niet in deze alert willen hebben.

Vooralsnog heb ik er ALLE GRIP 2.3.4 meldingen in staan en de DARES meldingen.

 

Om iedereen specifiek zijn eigen triggers te laten maken zou er een speciale website voor moeten komen. Maar die zijn er al zoals je al aangaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de huidige set-up zoals ik het heb bedacht gaat het om 1 globale filterlijst.

Die lijst kunnen we natuurlijk met z'n allen even grondig doorspitten en bekijken wat we wel en niet in deze alert willen hebben.

Vooralsnog heb ik er ALLE GRIP 2.3.4 meldingen in staan en de DARES meldingen.

 

Om iedereen specifiek zijn eigen triggers te laten maken zou er een speciale website voor moeten komen. Maar die zijn er al zoals je al aangaf.

 

Je zou een dropbox kunnen koppelen met een subdir op regio

Ik dacht dat dit ze zijn

 

Amsterdam-Amstelland

Brabant-Noord

Brabant-Zuidoost

Drenthe

Flevoland

Friesland

Gelderland Midden

Gelderland-Zuid

Gooi en Vechtstreek

Groningen

Haaglanden

Hollands Midden

IJsselland

Kennemerland

Limburg Noord

Limburg Zuid

Midden- en West-Brabant

Noord en Oost-Gelderland

Noord-Holland Noord

Rotterdam-Rijnmond

Twente

Utrecht

Zaanstreek-Waterland

Zeeland

Zuid-Holland Zuid

 

 

Hierdoor heb je al een redelijke selectie.

Je zou hierna een subdir kunnen maken op {A}mbulance, {P}olitie, {B}randweer

Dit is redelijk eenvoudig te scripten.

Als je het dan via een Raspbery pi laat verwerken ben je redelijk zuinig in stroomverbruik

 

Heb je geen feed nodig, en iedereen kan via wget of "gedeelde dropbox" de data binnenhalen.

 

Zou je alsnog een email alert optioneel kunnen maken, maar dan wordt het al snel een stuk complexer

Mijn advies zou zijn: begin simpel, bouw het hierna pas uit met email alert en specifieke criteria selectie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee... alsof dit niet complex is ghehehe :p

 

Ik laat de website insteek wat mij betreft voor wat het is, veel te veel werk om daar aan te beginnen. Mocht iemand zich geroepen voelen om dit te doen, be my guest! ik help dan wel mee...

 

ik ben nu bezig om de mailinglijst in te richten en af te stellen. Als deze gereed is, zal ik het hier melden. Dan kunnen we grootschaliger testen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de denktank:

Hou rekening met je ontwerp dat het ook los van internet kan draaien.

Dan kunnen we het ook gebruiken op shelter camping. Met een lokaal display of een wifi koppeling.

Ik zit te denken aan een kleine computer zoals een raspberry PI met de SDR (Software Defined Radio) dongel, dan lokaal een wifi netwerk opzetten zodat de telefoons en andere devices van de mede preppers deze info kunnen ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de denktank:

Hou rekening met je ontwerp dat het ook los van internet kan draaien.

Dan kunnen we het ook gebruiken op shelter camping. Met een lokaal display of een wifi koppeling.

Ik zit te denken aan een kleine computer zoals een raspberry PI met de SDR (Software Defined Radio) dongel, dan lokaal een wifi netwerk opzetten zodat de telefoons en andere devices van de mede preppers deze info kunnen ontvangen.

Ligt een beetje aan de soort shtf, maar ik denk dat dit weinig zin heeft. Kost je onnodig veel stroom. Daarnaast weet ik niet of er voor de raspberry zoiets mogelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu een werkende test omgeving waarin alle GRIP en DARES meldingen komen. Om te testen of de mail goed binnenkomt heb ik nu ook cap-code 0005000 C2000 TEST in de filter staan.

De mail komt al succesvol binnen bij mijn twee test accounts, en bij mijn vrouw... (Die zich beneden nu waarschijnlijk afvraagd waar al die rare spam vandaan komt ghehehe)

Deze stuurt ongeveer om de 5 minuten een signaal, welke wordt op gepakt door de e-mail alerter.

 

Mocht je aan deze test mee willen werken, stuur je emailadres dan via PM naar mij. Zorg er wel voor dat je dit mailadres altijd uitleest! liefst via gsm/tablet/pc ... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

met een Raspberry Pi is ALLES mogelijk ghehehe...

 

Is inderdaad wel een leuk idee om dat mobiel te doen.. dan krijgt die Raspberry het wel voor z'n kiezen hoor...

 

en de SDR software, en de PDW software en een programma om die mail naar de gsm's te sturen... wordt een ingewikkeld verhaal :)

 

Daarentegen, als er op een SC een comms tent aanwezig is, kan deze als centrale dienen en het bericht eventueel per porto doorgeven aan de rest (of al roepend)

Link naar reactie
Delen op andere sites

vooralsnog lijkt de test goed te werken... Ik krijg netjes om de zoveel minuten een email toegestuurd met daarin het betreffende testbericht.

 

 

Ik zit me nu te bedenken hoe we dit systeem zo snel mogelijk permanent kunnen maken. Want nu gebruik ik daar mijn comms pc voor met de usb dongle die ik ook graag gebruik voor andere doeleinden zoals de NOAA satellieten...

 

Laptopje met een usb dongle en een redelijke antenne...

laptopje heb ik nog wel... usb dongle maar één. antenne is zo gemaakt...

ik heb meer dan voldoende bandbreedte en aansluitingen qua internet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

met een Raspberry Pi is ALLES mogelijk ghehehe...

 

Is inderdaad wel een leuk idee om dat mobiel te doen.. dan krijgt die Raspberry het wel voor z'n kiezen hoor...

 

en de SDR software, en de PDW software en een programma om die mail naar de gsm's te sturen... wordt een ingewikkeld verhaal :)

 

Daarentegen, als er op een SC een comms tent aanwezig is, kan deze als centrale dienen en het bericht eventueel per porto doorgeven aan de rest (of al roepend)

extra dongel erbij kopen via ebay? kosten zo'n 11 euro als ik mij goed herinner ;-)

 

edit: deze kost maar 9,64 euro inclusief gratis verzenden. Duurt wel twee weken voor je hem binnen hebt. is dezelfde als die ik heb

http://www.ebay.nl/itm/Super-New-EZCAP-EzTV-668-RTL2832U-FC0013-USB-DVB-T-Support-WIN7-LINUX-SDR-BE0D-/400594644903?pt=AU_Components&hash=item5d454d2fa7

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...