Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 34
    SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    De temperatuur moet je constant op 80 graden houden, dan kun je tot dik in de 90% alcohol maken. De voorloop moet je weggooien inderdaad en de tip van [MENTION=3560]tothemax[/MENTION] door er drop in te gooien werkt prima. Drop erin en in de vriezer en elke paar dagen even lekker schudden. Je krijgt dan een super lekkere dropshot. Als je het alcohol percentage omlaag wilt brengen dan moet je het aanlengen met osmose water (dus geen gewoon water). Het makkelijkst is om de eerste keren gewoon een wodka te maken en nog geen andere dranken als rum en whiskey.

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ik weet niet of het met deze installatie zou lukken maar als je tegen de 96°-97° moet het mogelijk zijn om met deze een benzine generator te doen draaien, altijd handig bij een shtf

Ik stook al even voor recreatief gebruik, voor inmaken, ontsmetting, feesje,.. wat ik altijd heb begrepen is dat het methanol gevaar voornamelijk schuilt in A- stoken bij temperaturen lager dan de aangewezen 78 graden
    en B- het vergisten van pectine welke men terug vind in vruchten ed. Ik stook dan ook enkel op basis van zuivere kristalsuiker en controleer de temperatuur met minstens 2 thermometers.

Hier nog een mooi onderbouwd stukje over methanolvorming,
    http://www.waarwoontwillem.nl/alcoholprut_verstoken.htm

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Ik zou dit dus ook niet drinken, hooguit gebruiken voor de spiritus brander.

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Bedankt alle voor de info. Ik ga met mijn volgende sessie/jerrycan de temperatuur beter regelen.

En die dropshot ga ik zeker maken.
    Disclaimer: Prepping is addictive so don't trust my "objective" opinion

"You never know how strong you are untill being strong is the only choice you have"

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    [MENTION=3714]Demma[/MENTION]: Dat was het, vergisting van pectine (een stof uit celwanden) levert methanol, pure suikers niet, dus dan hoef je bij het distilleren ook geen zorgen te maken.

Nog een linkje hierover: http://kokenmetkanker.blogspot.nl/20...evaar-van.html
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Survivor
    Ingeschreven
    May 2014
    Ik heb hier een vijftig liter ketel, en een kleine elektrische die ik ooit bij de brouwmarkt heb gekocht. Daar zou ik zowiezo eens gaan kijken als je hier mee bezig bent. Ze verkopen tal van toevoegingen om zelf likeur te maken, maar ook turbo gist pakketten die, in combinatie met toegevoegde suiker, tot 23% alcohol opleveren.
    Dat betekent dat je uit 25 liter vergist suikerwater zo'n 12 liter drank overhoud.
    Mijn grote ketel levert trouwens veel meer verlies op dan de elektrische. Die kleine distilleert in één keer tot 85% alcohol, mits goed ingesteld.
    http://www.brouwmarkt.nl/likeurmaken.html
    Die kleine is een smartstill met fijnregeling, ze verkopen hem nog steeds zie ik.

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bjo1998 Bekijk Berichten
    Ik zou het niet vertrouwen want je weet niet wat het is methanol kookt op 65 *c en ethanol op 78*c kookt ( denk ik) methanol is schadelijk en je kunt er blind van worden of van sterven
    In het vervolg de temperatuur bijhouden !
    Mischien kan onze chemicus @vheeswijk meer vertellen
    Als je puur suiker (een hexose, C6-suiker) vergist dan krijg je alleen ethanol, de zg. stookwijn. Methanol krijg je alleen bij de vergisting van pentosen (C5-suikers) bv. arabinose en houtsuiker (xylose). Bij de vergisting van natuurlijke producten, bv. zelf bier en wijn maken ontstaan sporen methanol die in het geheel niet gevaarlijk zijn. Ook de vergisting van natuurproducten die Pectine bevatten geven ongevaarlijke hoeveelheden methanol. Er is nog nooit een "hobby-brouwer" vergiftigd met methanol. [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION]

Peerke
    Guest
    Aanvulling op [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION]

Ga dan ook geen maissiroop vergisten. Deze bevat naast glucose (C6) ook fructose (C5)

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Apr 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vheeswijk Bekijk Berichten
    Als je puur suiker (een hexose, C6-suiker) vergist dan krijg je alleen ethanol, de zg. stookwijn. Methanol krijg je alleen bij de vergisting van pentosen (C5-suikers) bv. arabinose en houtsuiker (xylose). Bij de vergisting van natuurlijke producten, bv. zelf bier en wijn maken ontstaan sporen methanol die in het geheel niet gevaarlijk zijn. Ook de vergisting van natuurproducten die Pectine bevatten geven ongevaarlijke hoeveelheden methanol. Er is nog nooit een "hobby-brouwer" vergiftigd met methanol. [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION]
    dus de temperatuur maak niets uit voor methanol ?
    (pff ondertussen genoeg chemie gezien morgen examen ervan )

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peerke Bekijk Berichten
    Aanvulling op @vheeswijk

Ga dan ook geen maissiroop vergisten. Deze bevat naast glucose (C6) ook fructose (C5)
    @Peerke : Fructose is ook een hexose (C6-suiker) en ik kan het weten. Ik ben op een koolhydraat onderwerp gepromoveerd.
    Mais-siroop kan overigens ook wél andere suikers (C5) bevatten die bij vergisting wat misschien wat methanol kunnen geven, zij het in absurd lage en ongevaarlijke concentraties.
    @vheeswijk (huischemicus)

Vergelijkbare onderwerpen

1. Home made alcohol/spiritus brander
    Door stampede in forum Vuur, verwarming en energie
    Reacties: 66
    Laatste Bericht: 02-09-14, 19:18
  2. Heb de stap gemaakt
    Door Jacob in forum Voorstelronde
    Reacties: 19
    Laatste Bericht: 25-04-13, 16:43
  3. Alcohol stove
    Door hamster in forum Do it yourself (DIY)
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 11-04-13, 20:00
  4. Alcohol brander van WC verfrisser
    Door Bandoeng in forum Do it yourself (DIY)
    Reacties: 32
    Laatste Bericht: 08-02-13, 19:50
  5. Alcohol brandertje maken van zwerfafval
    Door Castaway in forum Do it yourself (DIY)
    Reacties: 16
    Laatste Bericht: 03-02-13, 20:57

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten