Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alcohol gemaakt en wat nu


Aanbevolen berichten

Ik heb een klein destilleer keteltje

 

2014-06-08_21_05_56.jpg.83895139a934685b8c977013ae03d47f.jpg

 

en heb 2 weken geleden 2x 20 liter jerrycans weggezet.

De ene heeft alleen bruine suiker, rietsuiker, water en gist de andere jerrycan heb ik gerst, gist, water, suiker en (jawel) vogelvoer. Het vogelvoer heeft graan, zaden en mais.

 

Nu is de met het vogelvoer al klaar en heb daar een paar liter alcohol uit gehaald. In een fles heb ik wat verhitte houtsnippers ingedaan. Buiten het feit dat een mooie kleur geeft begint het ook een beetje naar port te ruiken.

 

Nu heb ik nog 2 flessen over en weet eigenlijk niet goed wat ik daar mee kan gaan doen.

 

2014-06-11_22_19_11.jpg.ab632a1e789317c9c5ad029ccf5af871.jpg

 

Maar er zullen hier vast wel mensen zijn die hier wat ervaring in hebben dus wie heeft een goed idee?

 

Alcohol percentage is 55 procent maar ik begrijp vaak dat mensen het tot 40 procent brengen.

 

Mijn andere jerrycan ga ik dit weekend destilleren en wil daar een rum achtig iets van maken dus als iemand hier nog een idee over heeft hoor ik het graag.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik heb een klein destilleer keteltje

 

en heb 2 weken geleden 2x 20 liter jerrycans weggezet.

De ene heeft alleen bruine suiker, rietsuiker, water en gist de andere jerrycan heb ik gerst, gist, water, suiker en (jawel) vogelvoer. Het vogelvoer heeft graan, zaden en mais.

 

Nu is de met het vogelvoer al klaar en heb daar een paar liter alcohol uit gehaald. In een fles heb ik wat verhitte houtsnippers ingedaan. Buiten het feit dat een mooie kleur geeft begint het ook een beetje naar port te ruiken.

 

Nu heb ik nog 2 flessen over en weet eigenlijk niet goed wat ik daar mee kan gaan doen.

Maar er zullen hier vast wel mensen zijn die hier wat ervaring in hebben dus wie heeft ee goed idee?

Alcohol percentage is 55 procent maar ik begrijp vaak dat mensen het tot 40 procent brengen.

 

Mijn andere jerrycan ga ik dit weekend destilleren en wil daar een rum achtig iets van maken dus als iemand hier nog een idee over heeft hoor ik het graag.

 

Je zegt niets over hoe je het mengsel hebt gedestilleerd.

Temperaturen bijgehouden?

 

Je gistingsproces levert waarschijnlijk bijna geen tot geen methylalcohol op, maar toch moet je hiermee voorzichtig zijn.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Hmm ik heb elke keer, denk ik, een te hoge temperatuur gehad. Het begon namelijk al na 10 minuten te koken terwijl je het volgens mij net onder het kookpunt moet houden. Wat is daarvan dan het gevolg?

Ik heb van elke keer dat ik het kookpunt bereikte en dus de eerste alcohol eruit kwam het eerste beetje van het destillaat gegooid.

Ik heb helaas geen temperatuurmeter erop zitten. Kan ik de temperatuur ook meten op de ketel of moet dat aan de binnenkant gebeuren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop een kilo drop en een beetje anijs en maak een dropshot.

 

Duurt ff voordat het op is gelost. Maar het smaakt zooooo veeeeel beter.

 

Oh neem de 55%.

 

Er zijn evt extracten te krijgen om je eigen dranken op smaak te krijgen, zoals whisky en rum soorten.

 

Koop een klein eikenhouten ton van een ltr of 5 , je kan daar je whisky in laten rijpen...

 

 

Good luck..

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Hmm ik heb elke keer, denk ik, een te hoge temperatuur gehad. Het begon namelijk al na 10 minuten te koken terwijl je het volgens mij net onder het kookpunt moet houden. Wat is daarvan dan het gevolg?

Ik heb van elke keer dat ik het kookpunt bereikte en dus de eerste alcohol eruit kwam het eerste beetje van het destillaat gegooid.

Ik heb helaas geen temperatuurmeter erop zitten. Kan ik de temperatuur ook meten op de ketel of moet dat aan de binnenkant gebeuren?

 

Ik ben geen distillatie expert/kenner, m'n vader deed het wel regelmatig en daar heb ik wat mee gekeken.

 

Het gevolg, dat alle lichte fracties niet in volgorde, maar tegelijkertijd verdampen.

 

Voor zover ik weet moet je idd je mengsel niet te snel opstoken, zodat je de controle houdt. Temperatuur in de ketel, overigens, zit er geen ingebouwde in je set?

Afhankelijk van je gegiste mengsel, zit er soms/regelmatig geen methylalcohol in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De temperatuur moet je constant op 80 graden houden, dan kun je tot dik in de 90% alcohol maken. De voorloop moet je weggooien inderdaad en de tip van @tothemax door er drop in te gooien werkt prima. Drop erin en in de vriezer en elke paar dagen even lekker schudden. Je krijgt dan een super lekkere dropshot. Als je het alcohol percentage omlaag wilt brengen dan moet je het aanlengen met osmose water (dus geen gewoon water). Het makkelijkst is om de eerste keren gewoon een wodka te maken en nog geen andere dranken als rum en whiskey.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het met deze installatie zou lukken maar als je tegen de 96°-97° moet het mogelijk zijn om met deze een benzine generator te doen draaien, altijd handig bij een shtf ;)

 

Ik stook al even voor recreatief gebruik, voor inmaken, ontsmetting, feesje,.. wat ik altijd heb begrepen is dat het methanol gevaar voornamelijk schuilt in A- stoken bij temperaturen lager dan de aangewezen 78 graden

en B- het vergisten van pectine welke men terug vind in vruchten ed. Ik stook dan ook enkel op basis van zuivere kristalsuiker en controleer de temperatuur met minstens 2 thermometers.

 

Hier nog een mooi onderbouwd stukje over methanolvorming,

http://www.waarwoontwillem.nl/alcoholprut_verstoken.htm

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een vijftig liter ketel, en een kleine elektrische die ik ooit bij de brouwmarkt heb gekocht. Daar zou ik zowiezo eens gaan kijken als je hier mee bezig bent. Ze verkopen tal van toevoegingen om zelf likeur te maken, maar ook turbo gist pakketten die, in combinatie met toegevoegde suiker, tot 23% alcohol opleveren.

Dat betekent dat je uit 25 liter vergist suikerwater zo'n 12 liter drank overhoud.

Mijn grote ketel levert trouwens veel meer verlies op dan de elektrische. Die kleine distilleert in één keer tot 85% alcohol, mits goed ingesteld.

http://www.brouwmarkt.nl/likeurmaken.html

Die kleine is een smartstill met fijnregeling, ze verkopen hem nog steeds zie ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het niet vertrouwen want je weet niet wat het is methanol kookt op 65 *c en ethanol op 78*c kookt ( denk ik) methanol is schadelijk en je kunt er blind van worden of van sterven

In het vervolg de temperatuur bijhouden !

Mischien kan onze chemicus @vheeswijk meer vertellen

 

Als je puur suiker (een hexose, C6-suiker) vergist dan krijg je alleen ethanol, de zg. stookwijn. Methanol krijg je alleen bij de vergisting van pentosen (C5-suikers) bv. arabinose en houtsuiker (xylose). Bij de vergisting van natuurlijke producten, bv. zelf bier en wijn maken ontstaan sporen methanol die in het geheel niet gevaarlijk zijn. Ook de vergisting van natuurproducten die Pectine bevatten geven ongevaarlijke hoeveelheden methanol. Er is nog nooit een "hobby-brouwer" vergiftigd met methanol. @vheeswijk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je puur suiker (een hexose, C6-suiker) vergist dan krijg je alleen ethanol, de zg. stookwijn. Methanol krijg je alleen bij de vergisting van pentosen (C5-suikers) bv. arabinose en houtsuiker (xylose). Bij de vergisting van natuurlijke producten, bv. zelf bier en wijn maken ontstaan sporen methanol die in het geheel niet gevaarlijk zijn. Ook de vergisting van natuurproducten die Pectine bevatten geven ongevaarlijke hoeveelheden methanol. Er is nog nooit een "hobby-brouwer" vergiftigd met methanol. @vheeswijk

dus de temperatuur maak niets uit voor methanol ?

(pff ondertussen genoeg chemie gezien morgen examen ervan )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvulling op @vheeswijk

 

Ga dan ook geen maissiroop vergisten. Deze bevat naast glucose (C6) ook fructose (C5)

@Peerke : Fructose is ook een hexose (C6-suiker) en ik kan het weten. Ik ben op een koolhydraat onderwerp gepromoveerd.

Mais-siroop kan overigens ook wél andere suikers (C5) bevatten die bij vergisting wat misschien wat methanol kunnen geven, zij het in absurd lage en ongevaarlijke concentraties.

@vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je puur suiker (een hexose, C6-suiker) vergist dan krijg je alleen ethanol, de zg. stookwijn. Methanol krijg je alleen bij de vergisting van pentosen (C5-suikers) bv. arabinose en houtsuiker (xylose). Bij de vergisting van natuurlijke producten, bv. zelf bier en wijn maken ontstaan sporen methanol die in het geheel niet gevaarlijk zijn. Ook de vergisting van natuurproducten die Pectine bevatten geven ongevaarlijke hoeveelheden methanol. Er is nog nooit een "hobby-brouwer" vergiftigd met methanol. @vheeswijk

 

Dus honderdduizenden misschien wel meer mensen die stoken en altijd de voorloop weggooien hoeven dit niet te doen?

Oprechte vraag hoor, al het leesvoer geeft dit ook altijd aan.

 

Gaat dus niet om alleen suikers die je vergist maar ook de pitjes cq takjes.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus honderdduizenden misschien wel meer mensen die stoken en altijd de voorloop weggooien hoeven dit niet te doen?

Oprechte vraag hoor, al het leesvoer geeft dit ook altijd aan.

 

Gaat dus niet om alleen suikers die je vergist maar ook de pitjes cq takjes.

 

Greener

 

Ik heb in mijn post in de eerste plaats gedacht aan niet-gedestilleerde dranken zoals bier en wijn. Als je echter gaat destilleren, dan kun je voor de zekerheid de voorloop weggooien. Geeft altijd een veilig gevoel. De voorloop ontsmet bovendien de gehele destillatie-opstelling, i.h.b. het koelgedeelte.

Takjes zoveel mogelijk toch verwijderen, i.v.m. met de aanwezigheid van C5 houtsuikers als xylose (Overigens zeer weinig). Houtsuikers geven inderdaad wat methanol bij vergisting. Alleen puur suiker vergisten geeft uitsluitend ethanol (stookwijn). Commerciële wijnen en bieren bevatten ook sporen methanol. De sulfiet die aan goedkope wijnen wordt toegevoegd geeft meer problemen (bv. hoofdpijn, "Appéllation Migraine Controllée" :().

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...