Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuwe aanwinst - Feuerhand Sturmkappe


AWOL

Aanbevolen berichten

Aangeschaft via marktplaats voor de prijs van een nieuwe, inclusief verzending en een nieuw glaasje.

Het is in principe een Feuerhand 276 Baby Special, zoals meerdere hier op het forum die hebben maar dan met extra windafscherming, de sturmkappe zodat de lamp "garantiert sturmsicher" is.

Het belangrijkste verschil is dat het reservoir minimaal 3 x zo groot is dus deze zou zo'n 60 uur moeten kunnen branden.

Ik heb begrepen dat deze lampen vanaf de jaren '60 gemaakt werden maar hoe oud deze is valt verder niet te bepalen.

 

feuerhand-sturmkappe.jpg.f09ffd9bff9408ae5bd819001a462489.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
erg mooi met een extra grote brandstof tank, word de voorraad brandstof nu ook 3x zo groot?:)

 

Nee want deze verbruikt niet meer dan een andere, brand alleen langer :)

Ik heb wel de indruk dat er een nieuwe lont in moet maar dat is prima want wil toch nog een reserve brander, reservoir dop en glaasje aanschaffen.

Ik neem aan dat ik hiervoor een extra lange lont nodig heb dus koop dan denk ik maar aan de meter ipv de standaard maat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi ding . Nooit gezien met deze extra grote brandstof tank .

 

Geert

 

Ja was voor mij ook nieuw. Ik geloof dat deze uitvoering vooral gebruikt werd bij de spoorwegen en wegwerkzaamheden, de grotere tank zal daar ook wel mee te maken hebben. Je ziet ze ook vaak met groene, gele en rode glaasjes.

 

image.jpg.47a9766f876e93bbfe1e031a48edca3e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL: Interessant ding, nog nooit in handen gehad. Handig dat hij 70 uur kan branden op één tank!

 

Waarschijnlijk heeft het lont een 'aanzuighulp', als hij vanaf de jaren 60 gemaakt is:

 

 

aanzuighulp.jpg.450d4604e2b72cda6321f00bd88f9ae5.jpg

Zie: http://sturmlaternen.jimdo.com/feuerhand/276/

 

Als hij uit de jaren 70 stamt, staat er merkjes op die de productie datum voorstellen:

Models Nr. 276 Stk with 70 hours fount made since the 70ies

show a special property. Face the side of the lantern opposite to the filler cap (back side) and have a

closed look at the upper part of the sideways vertical crimped rims on the left of the storm cap. You

will discover a stamped 2 or 3 digit number which is the coded dateof production (1 or 2 digits

for month - over 1 digit for the year in the 1970ties).

 

Onderaan pagina 14 van: http://www.bunk-online.de/DB_FeuerhandSturmlaternenLightInternational2000_db.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL: Interessant ding, nog nooit in handen gehad. Handig dat hij 70 uur kan branden op één tank!

 

Waarschijnlijk heeft het lont een 'aanzuighulp', als hij vanaf de jaren 60 gemaakt is:

 

 

aanzuighulp.jpg.450d4604e2b72cda6321f00bd88f9ae5.jpg

Zie: http://sturmlaternen.jimdo.com/feuerhand/276/

 

Als hij uit de jaren 70 stamt, staat er merkjes op die de productie datum voorstellen:

 

 

Onderaan pagina 14 van: http://www.bunk-online.de/DB_FeuerhandSturmlaternenLightInternational2000_db.pdf

 

He wat leuk Ray, deze blijkt uit maart 1974 :)

En je hebt helemaal gelijk, net even gekeken en de lont heeft een aanzuighulp zoals je hebt afgebeeld.

Wat een top forum is het toch :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is een aanzuighulp?

 

In dit geval een strook vilt.

 

Een lont in een lamp zuigt de petroleum naar boven. Als het hoogteverschil te groot is, komt er niet genoeg petroleum boven en gaat de lamp minder fel branden.

Hier wordt een strook vilt gebruikt, dat zuigt de olie beter aan dan het katoenen lont zelf.

 

Lampen die veel olie gebruiken moet je zelfs vaak bijvullen als er nog 1/3 in zit, de matador en kosmos type branders bv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval een strook vilt.

 

Een lont in een lamp zuigt de petroleum naar boven. Als het hoogteverschil te groot is, komt er niet genoeg petroleum boven en gaat de lamp minder fel branden.

Hier wordt een strook vilt gebruikt, dat zuigt de olie beter aan dan het katoenen lont zelf.

 

Lampen die veel olie gebruiken moet je zelfs vaak bijvullen als er nog 1/3 in zit, de matador en kosmos type branders bv.

 

Op die links die je gaf heeft men het erover dat het stuk vilt redelijk dicht bij de brander zit terwijl die van mij met een soort plastic vastzit aan de onderkant van de lont.

De reden dat ik dacht dat de lamp wel een nieuwe lont kan gebruiken is omdat na een tijdje de vlam wat lager wordt, zet ik hem hoger en wordt ie langzaam weer lager. Het absorptievermogen van de lont zal wel niet meer optimaal zijn.

Ik zal eens proberen de aanzuighulp wat hoger te monteren, wellicht helpt dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee want deze verbruikt niet meer dan een andere, brand alleen langer :)

Ik heb wel de indruk dat er een nieuwe lont in moet maar dat is prima want wil toch nog een reserve brander, reservoir dop en glaasje aanschaffen.

Ik neem aan dat ik hiervoor een extra lange lont nodig heb dus koop dan denk ik maar aan de meter ipv de standaard maat.

 

ik zit zelf al een tijdje na te denken over het aanschaffen van een lamp zoals dit dus ik vroeg me af wat je dan allemaal nodig hebt aan reserve onderdelen, en brand deze op lampenolie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit zelf al een tijdje na te denken over het aanschaffen van een lamp zoals dit dus ik vroeg me af wat je dan allemaal nodig hebt aan reserve onderdelen, en brand deze op lampenolie?

 

Ja heldere lampolie zoals die van farmlight. Het is verstandig om een extra glas, brander, reservoir dop en lonten te hebben.

Je kunt ze onder andere hier krijgen:

http://www.paracord.nl/feuerhand-olielamp

Link naar reactie
Delen op andere sites

die prijzen voor nieuwe vallen nog behoorlijk mee, zit er nou nog verschil tussen een oude een een nieuwe? (qua stevigheid etc)

 

In principe is er geen verschil, het zijn ook dezelfde machines als destijds waarmee ze nog gemaakt worden. De enige redenen dat ik nu een oude heb gekocht (heb ook een nieuwe) is vanwege het grotere reservoir en omdat ik het leuk vind dat deze al wat verweerd is maar dat is natuurlijk totaal onbelangrijk voor de functie. De huidige Eternity versie is wel beter omdat deze roestbestendiger is dan de voorgaande versie (die ik dus heb).

@prepass daar had ik de mijne ook gekocht maar was de link kwijt, thanks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

staat er bij:

Vanaf nu wordt de legendarische Feuerhand 276 stormlamp geleverd in de 'Eternity' uitvoering. Niet meer vertind, maar gefabriceerd uit een nieuw high tech materiaal waardoor roestvorming tot het verleden behoort.

 

en dan iets lager bij de productbeschrijving:

- hoogglanzend, vertind

 

:) beetje tegenstrijdig. Vind het overigens wel een hele mooie lamp zo in het zilver(kleur). @AWOL (of iemand anders): worden ze nu niet meer geleverd met grotere tanks dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze geven aan dat de eerste foto nog niet van de nieuwste versie is. Ga er maar van uit dat je de doffere, vertinde versie zou ontvangen. Misschien bestel ik die zelf ook nog wel, dit soort lampen heb je voor het leven dus dan zijn de kosten nihil.

Ik weet niet zeker of de grotere versies nog gemaakt worden maar ik ben nog nooit tegen een nieuwe aangelopen. Ik denk dat er ook weinig markt voor is. De huidige versie brand 20 uur en dat is voor de meesten meer dan genoeg, dat zijn meerdere avonden op de camping of in de tuin.

De grotere werden specifiek gebouwd voor het markeren van werkzaamheden en dergelijke waarbij soms het weekend overbrugt moest worden. Zie eventueel de links van Raycoupe op de eerste pagina als je de historie interessant vindt.

 

 

staat er bij:

 

 

en dan iets lager bij de productbeschrijving:

 

 

:) beetje tegenstrijdig. Vind het overigens wel een hele mooie lamp zo in het zilver(kleur). @AWOL (of iemand anders): worden ze nu niet meer geleverd met grotere tanks dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op die links die je gaf heeft men het erover dat het stuk vilt redelijk dicht bij de brander zit terwijl die van mij met een soort plastic vastzit aan de onderkant van de lont.

De reden dat ik dacht dat de lamp wel een nieuwe lont kan gebruiken is omdat na een tijdje de vlam wat lager wordt, zet ik hem hoger en wordt ie langzaam weer lager. Het absorptievermogen van de lont zal wel niet meer optimaal zijn.

Ik zal eens proberen de aanzuighulp wat hoger te monteren, wellicht helpt dit.

 

Eventjes mee spelen, want het klinkt idd alsof hij niet genoeg olie krijgt. Heb je het ook als de tank helemaal vol zit? Dan zou de manier waarop die aanzuighulp is gemonteerd niet uit moeten maken.

 

ik zit zelf al een tijdje na te denken over het aanschaffen van een lamp zoals dit dus ik vroeg me af wat je dan allemaal nodig hebt aan reserve onderdelen, en brand deze op lampenolie?

 

Lont en lampenolie dat is het belangrijkste. 't Glas kan breken, maar normaal slijt alleen het lont, de brander gaat nagenoeg eeuwig mee.

Een goed idee is om twee identieke lampen aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eventjes mee spelen, want het klinkt idd alsof hij niet genoeg olie krijgt. Heb je het ook als de tank helemaal vol zit? Dan zou de manier waarop die aanzuighulp is gemonteerd niet uit moeten maken.

.

 

Ik heb de aanzuighulp hoger gezet en het maakt weinig verschil, de tank zit al vrijwel helemaal vol. Ik denk dat de lont gewoon wat te oud is. Ik kan nog wel eens testen met een nieuwe lont en de aanzuighulp, alhoewel de standaard lont flink korter is dan de huidige, met een volle tank zou dit echter ook niet uit moeten maken. Sowieso koop ik binnenkort een meter of wat lont materiaal dus komt goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de aanzuighulp hoger gezet en het maakt weinig verschil, de tank zit al vrijwel helemaal vol. Ik denk dat de lont gewoon wat te oud is. Ik kan nog wel eens testen met een nieuwe lont en de aanzuighulp, alhoewel de standaard lont flink korter is dan de huidige, met een volle tank zou dit echter ook niet uit moeten maken. Sowieso koop ik binnenkort een meter of wat lont materiaal dus komt goed.

 

Dan ligt het niet daaraan.

 

Lont per meter is altijd goedkoper, zal 'ie het wel beter gaan doen.

Door het lont eerst in de azijn te leggen, dan uitspoelen en drogen, zuigt hij nog beter de olie op. 't Lijkt erop dat de azijn als een soort wasverzachter werkt, de vezels gaan wat meer uitstaan. Wel lastiger door de branderkop te prutsen, hij wordt hierdoor ietsje dikker. Uiteraard eerst het lont inbranden, dus nat maken met olie zonder olie in het reservoir, dan laten branden tot hij uit gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ligt het niet daaraan.

 

Lont per meter is altijd goedkoper, zal 'ie het wel beter gaan doen.

Door het lont eerst in de azijn te leggen, dan uitspoelen en drogen, zuigt hij nog beter de olie op. 't Lijkt erop dat de azijn als een soort wasverzachter werkt, de vezels gaan wat meer uitstaan. Wel lastiger door de branderkop te prutsen, hij wordt hierdoor ietsje dikker. Uiteraard eerst het lont inbranden, dus nat maken met olie zonder olie in het reservoir, dan laten branden tot hij uit gaat.

 

Ik heb dat advies al vaker van je gezien, zal dat eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...