Ga naar inhoud
GENEGEERD

Communiceren zonder internet als de overheid het platlegt.


lewieke

Aanbevolen berichten

De overheid krijgt steeds meer controle over ons leven, onder het mom van comfort worden we steeds meer gechipt en worden steeds meer databases met elkaar gelinkt. Daarnaast lijkt het wel of we steeds meer elektronische communicatie nodig hebben om te functioneren ; twitter, facebook, skype, e-mail, ... . Overheden grijpen in crisissituaties steeds vaker naar de schakelaar om het internet plat te leggen of bepaalde sites te blokkeren. Dus ze controleren de commmunicatie én schakelen ze uit. Terwijl net die informele communicatienetwerken een belangrijke rol spelen bij protesten. Blijkbaar zijn er wel manieren om je daartegen te beschermen. Ik ben geen techneut maar blijkbaar is er een mogelijkheid om een netwerk op te bouwen zonder internet. Het klinkt me allemaal logisch in de oren maar het zal vast wel moeilijker te realiseren zijn.

 

http://www.hln.be/hln/nl/4125/Internet/article/detail/1918288/2014/06/15/Hoe-overleef-je-een-internet-blackout.dhtml

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben hier al een tijdje over aan 't nadenken en heb onderhand wat ideeen waarmee we een heel eind kunnen komen; het lastigste blijft de lange-afstand en in 't bijzonder de internationale verbindingen die nodig zijn; hierbij zal iets als HAM packet radio nodig zijn, of zelfs een paar prepper CubeSat's (eigen mini satellieten, nog niet echt betaaldbaar maar gaat de goede kant op) met lage-bandbreedte verbindingen tussen een aantal grondstations. Verwacht er geen facebook of twitter direct mee te kunnen gebruiken, maar een soort ouderwets text-based BBS systeem zoals via de antieke telefoonmodems, is zeker wel een mogelijkheid.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast de genoemde wireless Mesh netwerken zijn er nog een aantal alternatieven voor (mobiele) datacommunicatie.

 

Zelf heb ik een Spot Satellite Messenger waarmee ik via het Iridium netwerk SMS berichten, facebook messages, twitter berichten en emails kan versturen (ik gebruik die apparatuur nu tijdens hikes). Als de internet exchanges in Nederland platgelegd of gefilterd zouden worden, biedt toegang via satelliet nog een escape.

Het is ook mogelijk een WIFI access point aan een Motorola/Iridium telefoon te koppelen, alleen de abonnementen zijn heel prijzig (> € 50 per maand exclusief dataverkeer).

 

Daarnaast bestaan er nog compleet gescheiden (mobiele) datanetwerken zoals het Mobitex Netwerk (uptime > 99,99%) dat gebruikt wordt door politie, brandweer, belastingdienst, waterschappen, anwb en retail. Of het TETRA netwerk, bekend van C2000, Astrid en Entropia. En binnenkort het CDMA-450 netwerk, waarbij de 450 MHz band op een innovatieve manier gerecycled gaat worden voor private netwerken. Hier een presentatie die (abusievelijk?) geindexeerd is door Google over mogelijke toepassingen van dit netwerk.

Deze netwerken zijn voor de burger slecht toegankelijk, maar vormen wel een backup in crisis situaties.

 

En via de radio zijn er nog tal van toepassingen, maar daar weet @Communicator 1000x meer vanaf dan ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5000 euro voor een lokale zender voor je mobiel, die vervolgens nog steeds niet internet op kan. Al naar gekeken, geen nuttige optie in dit verhaal! :)

 

Een deel van de oplossing zal een zogenaamd darknet zijn; een IP netwerk over 't normale internet, geheel geencrypt. Dit netwerk zal dan nog steeds niet "het land uit" kunnen als de overheid dat blokkeert, maar 't houdt wel communicatie tussen preppers mogelijk. Hier ben ik dus al een tijdje dingen voor aan 't uitzoeken en als ik wat tijd over heb ga ik beginnen met 't opbouwen van zo'n netwerk en een aantal diensten er op (zoals email).

 

Daarnaast zullen we dan een aantal lange-afstand radio verbindingen moeten opzetten, tussen verschillende landen, om dus de grens over te springen en (beperkt) in verbinding met de rest van de wereld te blijven. Dit is 't dure stuk, de radio's en packet modems e.d. die hiervoor nodig zijn kosten redelijk wat; voordeel is wel dat een paar van zulke verbindingen genoeg is, niet iedereen hoeft zelf zo'n installatie te hebben, daar is dat darknet dus voor. Misschien in een volgende stap ook een stuk lokale verbindingen over CB packet radio, wat een heel stuk betaalbaarder is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede post Lewieke!

 

Ook ik ben opzoek naar een eenvoudige en betrouwbare manier van comms over langere afstanden ( 100Km + ). Dan niet zozeer via internet maar meer via radiozenders etc. @Communicator kom er eens in ! :D @Kans en @12gauge misschien ook?

 

 

De overheid krijgt steeds meer controle over ons leven, onder het mom van comfort worden we steeds meer gechipt en worden steeds meer databases met elkaar gelinkt. Daarnaast lijkt het wel of we steeds meer elektronische communicatie nodig hebben om te functioneren ; twitter, facebook, skype, e-mail, ... . Overheden grijpen in crisissituaties steeds vaker naar de schakelaar om het internet plat te leggen of bepaalde sites te blokkeren. Dus ze controleren de commmunicatie én schakelen ze uit. Terwijl net die informele communicatienetwerken een belangrijke rol spelen bij protesten. Blijkbaar zijn er wel manieren om je daartegen te beschermen. Ik ben geen techneut maar blijkbaar is er een mogelijkheid om een netwerk op te bouwen zonder internet. Het klinkt me allemaal logisch in de oren maar het zal vast wel moeilijker te realiseren zijn.

 

http://www.hln.be/hln/nl/4125/Internet/article/detail/1918288/2014/06/15/Hoe-overleef-je-een-internet-blackout.dhtml

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaaaa ha ha ha ... ha ....... ha.

 

*kuch*noodnetwerk.nl*kuch*

 

In eerste instantie is het noodnetwerk bedoeld om mensen met elkaar te verbinden tijdens calamiteiten. Maar ik ben zelf ook altijd aan het experimenteren met data transmissie over de ether. Hierbij zou het ether-internet verhaal ook precies tussen passen. Er zijn al heel veel bestaande technieken die wij als burgers kunnen toepassen om een degelijk netwerk op te zetten. Zoals Wodan al aangeeft blijft dit wel gevoelig voor stoorzenders. de verbinding naar het internet zou dan eventueel via buitenlandse aansluitingen kunnen lopen.

 

er is nog veel uit te zoeken op dit gebied en ik werk hier meer dan graag aan mee. Het grootste probleem is de investeringen die het vraagt qua apparatuur en tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het internet:

Leer eerst basisprincipes van netwerken.

Hoe WAN, LAN, tcp/ip + udp, en het internet werkt.

Het internet zoals we nu kennen, is een netwerk van switches, modems, routers etc, met IP-adressen voor zender/ontvanger, beheerd door ISP's/telecom bedrijven.

 

Een ip-netwerk opzetten is niet zo lastig, zolang je genoeg mensen/nodes hebt die meedoen.

Natuurlijk werken dingen zoals twitter/facebook niet, zolang je geen verbinding hebt met de server.

Dan moet je zelf servers opzetten, of p2p programma's gebruiken.

 

Er zijn veel manieren van verbinden, zowel bekabeld, als draadloos/radio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede post Lewieke!

 

Ook ik ben opzoek naar een eenvoudige en betrouwbare manier van comms over langere afstanden ( 100Km + ). Dan niet zozeer via internet maar meer via radiozenders etc. @Communicator kom er eens in ! :D @Kans en @12gauge misschien ook?

 

als je internet netwerken na wilt bouwen heb je erg veel routers/switches/computers nodig dat red je waarschijnlijk niet met de 1500 preppers (als ze allemaal al mee zouden doen)

met cb is het niet betrouwbaar af te leggen die afstanden, als je allemaal met hoge masten werkt (10+ meter) zou je betrouwbaar en 30 a 40 km kunnen werken

voor meer zou je ham radio moeten hebben en dat is qua materiaal en studie best een beetje moeten investeren

 

ik denk dat zon mesh netwerk meer kans heeft als je de backing hebt van een community zoals http://www.tweakers.net nodig

daar zit veel meer mankracht (voor dekking) en materiaal (en de kennis erbij)

 

wil je voor een klein grondgebied (bv een dorp/wijk/oid) dan zou een mesh netwerk kunnen werken

wil je gelijk flinke afstanden werken zul je eigenlijk gewoon of op ham over moeten of eigen satellieten moeten hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede post Lewieke!

 

Ook ik ben opzoek naar een eenvoudige en betrouwbare manier van comms over langere afstanden ( 100Km + ). Dan niet zozeer via internet maar meer via radiozenders etc. @Communicator kom er eens in ! :D @Kans en @12gauge misschien ook?

 

Nou daar gaan we maar weer :cool:

 

De meeste radioverbindingen werken als de antennes elkaar kunnen zien.

Voorbeeld van de te halen afstand met antenne hoogte ah:

Ah 2 meter bereik 8km

Ah 10 meter bereik 26 km

Ah 15 meter bereik 32 km

Ah 20 meter bereik 36 km

 

Enz: http://www.calculatoredge.com/electronics/lineofsight.htm

 

De meeste andere verbindingen gaan via reflecties in de atmosfeer en zijn minder tot niet betrouwbaar en gaan meestal pas werken bij afstanden vanaf enkele honderden kilometers.

 

27mc is de meest beschikbare, betaalbare oplossing en vergunningsvrijj op de toegestane kanalen.

Radioamateur heeft wat voordelen; makkelijker en grotere kans op een bruikbare langere afstandsverbinding door het groter frequentie aanbod. Gebruikte apparaten zijn echter duurder en je moet je licentie halen.

Nu kun je dmv van relaisstations heel makkelijk langere afstanden overbruggen, maar dat kun nu nog veel makkelijker met je telefoon, internet enz......

 

De afstanden die we graag autonoom willen overbruggen, tot enkele honderden kilometers is nou eenmaal een van de lastigste afstanden voor een radioverbinding.

 

Enig idee hoeveel 50 km lopen is met wat goederen om te ruilen :confused:

En dan moet je nog terug......

 

Tot over enkele maanden dan kan ik dit weer eens posten :rolleyes:

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet ik Kans en @12gauge.... Alsnog bedankt voor jullie reactie. Ik had gehoopt op een meer out of the box reactie die mogelijk bruikbaar zou kunnen zijn...:D

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er specifieke zenders waren die met weinig wattage toch flinke afstanden konden overbruggen. Met name mobiele zenders....

 

Nou daar gaan we maar weer :cool:

 

De meeste radioverbindingen werken als de antennes elkaar kunnen zien.

Voorbeeld van de te halen afstand met antenne hoogte ah:

Ah 2 meter bereik 8km

Ah 10 meter bereik 26 km

Ah 15 meter bereik 32 km

Ah 20 meter bereik 36 km

 

Enz: http://www.calculatoredge.com/electronics/lineofsight.htm

 

De meeste andere verbindingen gaan via reflecties in de atmosfeer en zijn minder tot niet betrouwbaar en gaan meestal pas werken bij afstanden vanaf enkele honderden kilometers.

 

27mc is de meest beschikbare, betaalbare oplossing en vergunningsvrijj op de toegestane kanalen.

Radioamateur heeft wat voordelen; makkelijker en grotere kans op een bruikbare langere afstandsverbinding door het groter frequentie aanbod. Gebruikte apparaten zijn echter duurder en je moet je licentie halen.

Nu kun je dmv van relaisstations heel makkelijk langere afstanden overbruggen, maar dat kun nu nog veel makkelijker met je telefoon, internet enz......

 

De afstanden die we graag autonoom willen overbruggen, tot enkele honderden kilometers is nou eenmaal een van de lastigste afstanden voor een radioverbinding.

 

Tot over enkele maanden dan kan ik dit weer eens posten :rolleyes:

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het internet:

Leer eerst basisprincipes van netwerken.

Hoe WAN, LAN, tcp/ip + udp, en het internet werkt.

Het internet zoals we nu kennen, is een netwerk van switches, modems, routers etc, met IP-adressen voor zender/ontvanger, beheerd door ISP's/telecom bedrijven.

 

Een ip-netwerk opzetten is niet zo lastig, zolang je genoeg mensen/nodes hebt die meedoen.

Natuurlijk werken dingen zoals twitter/facebook niet, zolang je geen verbinding hebt met de server.

Dan moet je zelf servers opzetten, of p2p programma's gebruiken.

 

Er zijn veel manieren van verbinden, zowel bekabeld, als draadloos/radio.

 

ik begrijp hier uit dat jij er wat van weet?

stel ik lever jouw een pc (watvoor heb je nodig)

kan jij dan een setup (zowel hardware als software) in elkaar knutselen die ik plug and play (maak ik het zelf wel off grid) kan installeren?

ik heb evt nog wel een stapel marc 27mc bakjes liggen (22ch 0,5 watt)

 

op de zolders van de preppers zullen vast nog wel oudere laptops/pc's rondzwerven en waarschijnlijk ook nog wel wat 27mc spul (ik kan wel wat sponsoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beveiliging via een semi-openbaar mesh netwerk? Nee, dat ging me toch niet gebeuren.

 

Dingen als veiligheidscamera's en bewegingssensors e.d. horen bedraad aangesloten te zijn, ik ben hier op m'n eigen stukje grond bezig met het uitdenken en opbouwen van een stukje netwerk wat ik zal gaan ingraven. Dit zal onder andere gebruikt worden voor hoog in de bomen verborgen veiligheidscamera's, maar ook voor 't automatiseren van m'n (nog te bouwen) kasje.

 

Ook zijn we hier in de buurt (met zo'n 400 huizen) bezig met 't aanleggen van ons eigen glasvezel netwerk; dit blijft waarschijnlijk in ons eigen beheer en als ik hier in de buurt wat meer preppers weet te vinden dan wordt 't interessant om samen de mogelijkheid tot een reserve verbinding op te zetten via een gigabit straalverbinding (24 GHz, licentievrij) naar m'n kantoor op zo'n 15 km afstand en daar vandaan een straalverbinding naar een bunker. Dat geeft ons dan al toegang via 3 verschillende glasvezel leveranciers; lokaal zitten we dan toch echt erg goed :-)

 

Blijft het lange-afstand verhaal een probleem, straalverbindingen over lange afstand zijn onbetaalbaar en lastig op te zetten, veel verder dan 50 km zal je ook niet lukken (van bergtop naar bergtop) door de kromming van de aarde. CB is geen serieuze optie voor lange afstand en/of data verbindingen, veel te traag (nog geen 40 kbit/sec max met dure packet modems). HAM radio met AX.25 kan wel over lange afstand maar heeft hetzelfde probleem dat de bandbreedte extreem laag is.

 

Overigens is 't verrot lastig om hele landen in Europa af te sluiten van internet; daarvoor zijn er veel te veel glasvezel paden naar andere landen. Groeiende censuur is een veel realistischer scenario dan een overheid die internet afsluit en het is dan ook belangrijker om een veilig netwerk over 't normale internet heen op te bouwen. Als grote nieuws sites dan gecensureerd worden bij een ramp, hebben we nog steeds communicatie mogelijkheden die niet zomaar te filteren zijn. Dat scenario is ook een stuk betaalbaarder om ons alvast op voor te bereiden! :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit wel wat in wat je daar schrijft @Peerke, ben is benieuwd of er buiten wat je schrijft, nog meer en of andere mogelijkheden zijn.

 

Will

 

Licht eens toe wat je bedoelt, want ik kan het hier niet uit opmaken. Sorry.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan met elke pc. Met software, of hardware, zet je tekst/data om in audio (iets wat de radio kan verzenden), die verstuur je dan via de radio. @Communicator zal daar waarschijnlijk meer ervaring mee hebben.

Werkt net als een modem. (modulator/demodulator) Maar dan via radio i.p.v. telefoonlijn.

 

Als hier het internet weg is, en je wilt de andere kan van de wereld bereiken, heb je toch satelliet, of radioverbinding nodig. Of zelf een kabel neerleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

CB is niet geschikt voor verbindingen van meer dan een kilometer of 20, met een goede antenne. Packet modems zijn daarbij nog eens sloom als dikke poep door een dun rietje. Een spraakverbinding is een stuk nuttiger.

 

CB is leuk voor lokaal gebruik; lange afstand is onbetrouwbaar en afhankelijk van propagatie condities (lees: zonneactiviteit en de effecten daarvan op de atmosfeer). Praten met 2000 km verderop is vaak makkelijker dan 100 km verderop. De 27 MHz band is simpelweg niet geschikt voor betrouwbare lange afstand verbindingen. Daarvoor heb je dure HAM radio's nodig met de bijbehorende vergunningen en training.

 

Gebruik CB waar 't voor bedoeld is, lokale communicatie tussen mensen in je groep; niet meer dan zo'n 5 km afstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...