Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welk waterfilter?


Aanbevolen berichten

Water is een allereerste levensbehoefte.

Zonder water hou je het maar een paar dagen vol.

 

Hoe hebben jullie je watervoorziening geregeld in een SHTF scenario?

Beschikken jullie over een waterfilter of ga je water zuiveren door tabletten / koken?

 

Wat raden jullie aan met een goede prijs-kwaliteit verhouding?

Ben zelf erg gecharmeerd van de Katadyn filters, maar deze zijn niet goedkoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 307
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast oliestel

water heb ik een aantal liters van opgeslagen, zo is het bij een kortdurende crisis makkelijk om aan te breken.

verder kun je water organisch "zuiveren" met dikke bleek (dus geen metalen en andere verontreiniging) daar is het ook handig wat van te hebben.

ook heb ik een aantal maal zelf een filter gemaakt van mos/steentjes/zand/steenkool/zand/steentjes/mos.. het water komt er helder uit, maar smaakt verschrikkelijk haha. ook na koken. nu was dit slootwater.. misschien ook eens ander water proberen.

 

 

er word ook veel gesproken over berkley filters, prijs weet ik alleen niet veel van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf 2 waterfilters (Katadyn). kookgelegenheid zonder elektra en veel jerrycans in mijn garage die momenteel wel leeg zijn maar snel te vullen zijn (paar honderd liter). Op onze "safe house" locatie hebben we beschikking over een eigen privé waterbron.

 

Aangezien we ook dichtbij zee wonen zit ik ook aan te denken om een zout water filter te kopen (maar die zijn nog best prijzig) misschien maar eens voor mijn verjaardag vragen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel
aangezien we ook dichtbij zee wonen zit ik ook aan te denken om een zout water filter te kopen (maar die zijn nog best prijzig) misschien maar eens voor mijn verjaardag vragen:)

 

als het daar warm is kun je misschien door zonnewarmte een verdamp / "destileer" installatie maken voor het zeewater?

ik zat te denken aan een grote ronde speciekuip, vullen met een laagje zeewater, in het midden op een verhoging een opvang bakje/flesje, en afdekken met een doorzichtig zeil waar de water op verdampt, in het midden een steen oid om de druppels in de beker te laten lopen. als het water van de bodem is verdampt blijft er misschien ook nog bruikbaar zout op de bodem liggen. weer handig voor het inmaken en koken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

water heb ik een aantal liters van opgeslagen

 

Het viel mij op - en tegen - dat de flessen water in de Appie, ongeacht het merk, zo'n korte houdbaarheidsdatum hebben. Mineraalwater blijft slechts een jaar 'goed'. Is dit onzin? Kan ik rustig een fles huismerk Spa tien jaar laten liggen? Wie weet hier wat van en 080 wat heb jij liggen dan voor hoe lang?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Joris: Ja dat viel mij ook al op, de THT datum is vaak hooguit 2 jaar. Las toevallig gisteren nog in de krant een artikel dat hiermee te maken heeft:

 

'Rijst en pasta hebben etiket 'ten minste houdbaar tot' niet nodig'

 

Het Voedingscentrum vindt dat van een flink aantal de producten het label 'tenminste houdbaar tot' zou moeten verdwijnen omdat de spullen veel langer houdbaar zijn dan de datum doet vermoeden.

 

Dat zei een woordvoerder van het centrum vrijdag naar aanleiding van een uitzending van Zembla vanavond.Het gaat bijvoorbeeld om pasta, rijst en meel.

 

Die zijn veel langer houdbaar dan de tht-datum doorgaans aangeeft. Volgens het centrum kan door het wegnemen van het etiket worden voorkomen dat mensen voedsel weggooien.Volgens het centrum kent meer dan de helft van de mensen het verschil niet tussen de aanduidingen 'te gebruiken tot' voor bederfelijke waar en 'tenminste houdbaar tot' voor minder bederfelijke spullen.

 

De gemiddelde Nederlander gooit volgens het Voedingscentrum per jaar 40 kilo goed voedsel weg.

 

Bron: Volkskrant

 

Ik heb een keer ergens gelezen dat Barleduc (maar dat zal ook voor andere merken gelden) zo'n 5 jaar houdbaar zou moeten zijn in die pakken. Dat zou betekenen dat mijn voorraadje Barleduc (litertje of 60) verlopen is, want die ligt al sinds 2006 in m'n schuur. Maar weggooien doe ik uiteraard niet. Inmiddels heb ik m'n voorraad ook aangevuld met flessen Spa Blauw, een kleine 100 liter. Die is volgens THT datum tot medio 2014 houdbaar.

 

Verder heb ik ook de Katadyn Pocket, waarvoor ik de verleiding niet kon weerstaan deze aan te schaffen, want die heeft de fantastisch hoge capaciteit van maar liefst 50.000 liter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

400 liter in jerrycans en 12 liter in flessen.

de 25 liter jerrycans gevult met water en een theelepel bleek. goed donker opslaan. en elk half jaar wil ik ze verversen.

ik heb ook nog een idee om een 10 liter can te vullen en elk half jaar water te "proberen". proefondervindlijk dus. en de rest laten staan van die ene can.

 

achterhuis heb ik ook 4 oude vaten van 200 liter staan, deze wil ik bij geval van nood aansluiten op de regenbuizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Wij beschikken thuis momenteel over twee waterfilters, een MSR Waterfilter Mini Works EX en de Katadyn Combi Plus.

 

Tip: Koop naast jerrycans ook een kinderzwembadje (kost maar een paar euro) en gooi deze in de tuin of op een plat dak als er geen water meer uit de kraan dreigt te komen. In Nederland hebben we regelmatig aanvoer van hemelwater en zo heb je altijd een voorraadje om te filteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet bezuinigen op water filters. Neem een katadyn pocket of camp of British Berkefeld Filter. Die hoeveelheid te filteren water die ze opgeven is te positief (wij van WC eend adviseren WC eend.........) Zie je ergens 50000ltr staan, ga er dan vanuit dat je hooguit 30000ltr met je filter kan doen. Wat te denken van vuil water, vol met sediment? Wil je langer doen, doe dan een koffiefilter oid om je intake slang van je Katadyn pocket, of filter je water eerst met enkele thee doeken of t-shirts.

En NEEEEE, géén DIKKE bleek. Neem bleekwater. In dikke bleek zitten teveel stoffen die niet best voor je zijn.....Bleekwater is gewoon water, met 5% hypochloriet oplossing en verder niets. Precies de werkzame stof.........

 

Oja, en als je zo'n Katadyn of ander keramisch filter koopt, neem er dan meteen een spare bij. Je laat 'm net uit je handen vallen als je 'm nodig hebt. En ja keramiek kan niet zo best tegen vallen op harde ondergrond. Oja, oefen er ook eens mee voordat je 'm echt nodig hebt....

 

PA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet bezuinigen op water filters. Neem een katadyn pocket of camp of British Berkefeld Filter. Die hoeveelheid te filteren water die ze opgeven is te positief (wij van WC eend adviseren WC eend.........) Zie je ergens 50000ltr staan, ga er dan vanuit dat je hooguit 30000ltr met je filter kan doen. Wat te denken van vuil water, vol met sediment? Wil je langer doen, doe dan een koffiefilter oid om je intake slang van je Katadyn pocket, of filter je water eerst met enkele thee doeken of t-shirts.

En NEEEEE, géén DIKKE bleek. Neem bleekwater. In dikke bleek zitten teveel stoffen die niet best voor je zijn.....Bleekwater is gewoon water, met 5% hypochloriet oplossing en verder niets. Precies de werkzame stof.........

 

Oja, en als je zo'n Katadyn of ander keramisch filter koopt, neem er dan meteen een spare bij. Je laat 'm net uit je handen vallen als je 'm nodig hebt. En ja keramiek kan niet zo best tegen vallen op harde ondergrond. Oja, oefen er ook eens mee voordat je 'm echt nodig hebt....

 

PA

Eens, Katadyn maakt geweldige producten. In je GHB's kan je beter een paar LifeStraws gooien qua kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Johnny Bravo: dank voor de tip van de Lifestraw, ik weet nog goed dat ik er flink wat jaren geleden een artikel over las dat het net was uitgevonden. Was direct zeer onder de indruk. Dat deze nu voor 25 euro bij de ANWB te koop is vind ik echt te gek!

 

@prepass: Ik heb net AH "Dikbleek" gekocht, volgens de verpakking

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Johnny Bravo: dank voor de tip van de Lifestraw, ik weet nog goed dat ik er flink wat jaren geleden een artikel over las dat het net was uitgevonden. Was direct zeer onder de indruk. Dat deze nu voor 25 euro bij de ANWB te koop is vind ik echt te gek!

 

@prepass: Ik heb net AH "Dikbleek" gekocht, volgens de verpakking

 

@Jester, you' re welcome :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens is de ANWB webshop een geweldige site voor preppers. Klinkt duf, maar is wel zo. En ze hebben schappelijke prijzen, in tegenstelling tot sommige "survival" shops...

 

Ja, dat viel mij donderdag in de winkel ook al op. Ze hebben er inderdaad mooie en kwalitatief hoogwaardige spullen. Zal ook eens bij de webshop kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Johnny Bravo: dank voor de tip van de Lifestraw, ik weet nog goed dat ik er flink wat jaren geleden een artikel over las dat het net was uitgevonden. Was direct zeer onder de indruk. Dat deze nu voor 25 euro bij de ANWB te koop is vind ik echt te gek!

 

@prepass: Ik heb net AH "Dikbleek" gekocht, volgens de verpakking

 

Die dikke bleek heeft dus nog extra toevoegingen, anders is deze niet dik. Lees eens goed op de verpakking? Niet-Ionogene oppervlakte stoffen etc ? Waarom zou Hadex bijvoorbeeld dun zijn?

Neem niet de gok een neem bleekWATER. Op USA forums kan je hier ook km's tekst over terugvinden

 

Wat zou dan de toegevoegde waarde zijn van dikke bleek?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ANWB heeft leuke spullen maar geen super goede kwaliteit! Niks mis mee zolang je er maar rekening mee houdt. Die lifestraw is trouwens ook bedenkelijk. En nee ik wil niemand afzeiken, preppen moet je serieus nemen. Het kan een keer zijn dat je leven en dat van anderen ervan afhangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Katadyn Vario Waterfilter (pompwaterfilter)

De Katadyn Vario is een oerdegelijk en veelzijdig inzetbaar waterfilter. Ideaal voor kamperen, trekking, backpacking en voor in noodgevallen.

 

De Katadyn Vario beschikt over twee standen; Faster Flow (bij helder water) en Longer Life (bij troebel water). Bij troebel water kun je het keramisch voorfilter inschakelen dat de ergste vervuiling al uit het water haalt. Bij beide standen gaat het water ook door het actieve kool in de kern van het filter. Dit actieve kool helpt tegen chemicaliën, pesticiden, nare geurtjes en slechte watersmaak.

 

De Vario pompt zowel als je de hendel naar boven als onder doet, de zgn. Dual Action pomp. Hierdoor haal je zonder al te veel inspanning een hogere pompsnelheid.

 

De Vario is direct aansluitbaar op wijdhalsflessen zoals die van Nalgene. Met de aan te sluiten uitvoerslang is de Vario ook makkelijk aan te sluiten op alle andere drinksystemen.

 

Inclusief een voorfilter en draagtas.

 

Gegevens:

Type: Pompfilter

Technologie: keramisch voorfilter, een 0,3 micron glasvezel filterelement en navulbare actiefkoolvulling tegen chemicaliën, pesticiden en slechte watersmaak.

Geschikt tegen: protozoa (waaronder o.a. Giardia en Cryptosporidium) en bacteriën (o.a. Cholera, Tyfus, Legionella en e. Coli)

Capaciteit: tot 2,000 liter afhankelijk van de waterkwaliteit

Pompsnelheid (Faster flow): tot 2 liter/min

Pompsnelheid (Longer life): tot 1 liter/min

Afmetingen: 19 x Ø10 cm

Gewicht: 425 gram

Adviesprijs: € 129,95

 

http://www.noodzaken.nl/katadyn-vario-waterfilter-pompwaterfilter-p-997.html

http://www.youtube.com/watch?v=pUgLc3unrBU

katadyn-vario-waterfilter-pomp.jpg.d5b852146a9c2c19e1838f21ab8bc188.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat ik de Katadyn Pocket ga aanschaffen. Voor mij tot nu toe (denk ik) de beste.

Ga er maar één aanschaffen aangezien ze niet goedkoop zijn, dus wil dan wel meteen een goede.

Moet zeggen dat ik de prijsverhoudingen vaak niet helemaal begrijp van Katadyn... maargoed ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die dikke bleek heeft dus nog extra toevoegingen, anders is deze niet dik. Lees eens goed op de verpakking? Niet-Ionogene oppervlakte stoffen etc ? Waarom zou Hadex bijvoorbeeld dun zijn?

Neem niet de gok een neem bleekWATER. Op USA forums kan je hier ook km's tekst over terugvinden

 

Wat zou dan de toegevoegde waarde zijn van dikke bleek?

 

Mijn scheikundelessen van vroeger zijn helaas te ver naar de achtergrond weggezakt, dus ik volg het niet helemaal meer ... Weet ik veel of het juist wel of niet goed is of er niet-iogene zaken in voorkomen ;)

 

Kan je het wellicht heel concreet maken en zeggen Merk X van de AH of Merk Y van de C1000 of Merk Z van http://www.ikwilbleekkopen.nl is goed? Ik kom er zelf niet uit ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...