Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuw Projectje Van MP:)


MyronPrps

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen:)

 

Vandaag moesten we even naar de stort en dan heeft iedereen ineens wel afval wat ook wel mee kan dus vrienden van ons gooiden ook wat in de boedelbak maar toen ineens verscheen daar een prachtige oude melkkan:) nu zullen er weinig preppers zijn die dan niet denken: hé daar kan ik wel wat mee. maarja wat kun je er dan mee? nu heb ik besloten om hier een Wood Stove van te maken. Nu is er een probleem, ik heb geen apparatuur om een opening te maken voor het hout / grill voor het koken. dus nu was mijn vraag of er dingen zijn die ik kan doen of het beste gereedschap dat ik kan gebruiken hiervoor.

 

Verder vroeg ik mij ook af hoe ik het beste de grill erin kon plaatsen om op te koken.

 

Ik hoop snel wat van jullie te horen:)

 

mvg, MP

 

Hier wat foto's van waar ik mee werk, hij was eerst volledig bedekt in een dikke donkerbruine roestlaag.

 

[ATTACH=CONFIG]10984[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]10985[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]10986[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Gefeliciteerd met je meklbus! Deze is nog niet doorgeroest. Heeft een van je vrienden een haakse slijptol? Die is makkelijk om een gat te maken. Je hebt ook een boormachine met metaalboortje nodig om de gaten rondom te boren. Als je een pan gaat gebruiken kun je iets van de bovenrand 4 gaten boren waar je 2 metalen pinnen in kunt steken. Daar kan je de pan op zetten.

 

Er is vandaag net een filmpje met een hobo stove geplaatst. Kijk die eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen:)

 

Vandaag moesten we even naar de stort en dan heeft iedereen ineens wel afval wat ook wel mee kan dus vrienden van ons gooiden ook wat in de boedelbak maar toen ineens verscheen daar een prachtige oude melkkan:) nu zullen er weinig preppers zijn die dan niet denken: hé daar kan ik wel wat mee. maarja wat kun je er dan mee? nu heb ik besloten om hier een Wood Stove van te maken. Nu is er een probleem, ik heb geen apparatuur om een opening te maken voor het hout / grill voor het koken. dus nu was mijn vraag of er dingen zijn die ik kan doen of het beste gereedschap dat ik kan gebruiken hiervoor.

 

Verder vroeg ik mij ook af hoe ik het beste de grill erin kon plaatsen om op te koken.

 

Ik hoop snel wat van jullie te horen:)

 

mvg, MP

 

Hier wat foto's van waar ik mee werk, hij was eerst volledig bedekt in een dikke donkerbruine roestlaag.

 

Mooi. Als je er niks mee kan, altijd nog leuk om carbid te schieten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een carbid kanon zou ik er niet van maken zonde van de melkpul . Voor een kacheltje heb je inderdaad een haakse slijper en een boormachine nodig .

Ik heb er ook een maar uit aluminium die bewaar ik om water te halen indien nodig .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps Ik vraag me af hoe je hem wilt gaan gebruiken rechtopstaand of liggend , want beide zijn denk ik goed mogelijk

als je hem rechtopstaand gebruikt zul je er een gat aan de voorkant in moeten maken om het hout erin te doen en een rooster waar je hout op ligt

het deksel zou ik zo laten en er van achter een afvoer in maken voor een pijp . maar horizontaal is ook een mooie optie , enkel als je erop wilt koken

zul je er een plaat op moeten maken en zou je het deksel kunnen gebruiken om er hout in te kunnen doen en voor de zuurstof toevoer regelbare)

gaten en je plaatstaal te sparen zou je er een ''zandbed in kunnen doen laag zand op de bodem waar het hout op ligt hierdoor bescherm je het plaatstaal

en krijg je gratis extra massa wat de warmte vasthoud :) mogelijkheden zat dus eerst eens goed nadenken wat je wilt gaan maken :rolleyes:

 

Een haakseslijper en een boormachientje zijn toch wel zo handig het zal je een hoop maar ze snijden als een warm mes door de boter )

tijd en werk schelen wel van de 1 mm doorslijpschijfjes gebruiken ,

hier moet je wel voorzichtig mee zijn ,niet erop drukken de steen het werk laten doen ) en wat @FincaInSpanje zegt voorzichtig werken en

goede veiligheidsbril ed is wel zo slim:cool:

de melkbus ziet er nog best goed uit maar ik zou hem toch behandelen want als je hem zo warm stookt dan gaat het roesten erg snel

je kan hem of met hittebestendige verf behandelen of met een brander heet stoken er met een oude bokkepoot motorolie op branden

dan wordt hij mooi blauw en roest aanzienlijk minder .)

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels wat een bom aan informatie ineens haha, maar super bedankt, ik zit eraan te denken hem binnenkort even mee te nemen daar een werkplaats waar ik al een cursus heb gevolgd en daar het gereedschap te gebruiken.

 

ik wil hem rechtopstaand gebruiken zodat ik hem nog makkelijk kan verplaatsen, mijn idee was om zoals jij ookal zei voorin een gat te maken voor het hout(snel vraagje tussendoor: ik moet dus zand op de bodem leggen en daarop een soort raster?) en om te koken gaten bij de versmalling maken en hierin een soort metalen pennen steken zodat pannen en potten hierop kunnen staan, zo gaat alle warmte door een kleinere doorgang leek mij.

 

Als ik nu niet teveel vraag haha, wat bedoel je met " met een brander heet stoken er met een oude bokkepoot motorolie op branden

dan wordt hij mooi blauw en roest aanzienlijk minder"

 

kan ook aan mijn leeftijd liggen haha maar ik snap niet precies wat je bedoeld.

 

erg bedankt:)

 

mvg, MP

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps, een slijptol koop je tegenwoordig voor een paar tientjes maar wees voorzichtig als je er nog nooit mee hebt gewerkt. Beschermende kleding (handschoenen, bril, broek ect.) zijn geen overbodige luxe. Dit is wel een heel leuk projectje voor je om wat ervaring op te kunnen doen met metaal.;)

 

zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik een slijptol koop? of moeten er nog meer dingen bij?

 

Ik zal gelijk even kijken naar wat beschermende kleding ik zat te denken aan zo'n goedkope blauwe overall, brillen hebben we hier nog wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik een slijptol koop? of moeten er nog meer dingen bij?

 

Ik zal gelijk even kijken naar wat beschermende kleding ik zat te denken aan zo'n goedkope blauwe overall, brillen hebben we hier nog wel

 

Nee hoor, als hobby gebruiker kun je gewoon een slijptol van 20-30 euro kopen. Gaat deze na een paar jaar kapot, dan koop je gewoon een nieuwe. Wel zo dun mogelijke doorslijp schijfjes kopen (@Wafels). Goede werkbroek\overal is prima en desnoods een zonnebril opzetten voor je ogen te beschermen (doe ik ook wel eens) en een paar werkhandschoenen.:D

 

We zien je foto's graag tegemoet tegen de tijd dat deze klaar is. Doe je best MP en zet hem op.:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Als ik nu niet teveel vraag haha, wat bedoel je met " met een brander heet stoken er met een oude bokkepoot motorolie op branden

dan wordt hij mooi blauw en roest aanzienlijk minder

 

mvg, MP

@Wafels bedoelt dat je de melkbus heet moet stoken met behulp van bijvoorbeeld een onkruidbrander of dakdekkersbrander. Een bokkepoot is een soort kwast. Als de bus heet is smeer je met de kwast motorolie op de bus. Let op dat je de olie niet aansteekt met de brander.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje ik hou je zeker op de hoogste, foto's plaats ik later in ditzelfde onderwerp:)

@Tanfana heel erg bedankt, ik ga het zeker proberen. maandag eerst naar de hornbach voor een slijptol. eerst kijken hoe ik die gaten voor ventilatie ga boren want met de metaalbitjes die ik heb lukte het niet dus daar even wat anders opzoeken maar erg bedankt ( ook @Wafels )

 

gr, MP:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps @Tanfana heeft het antwoord al gegeven , een bokkepoot is een soort kwast op een '' lange steel'' je stookt de bus goed heet met een grote

brander en dan brandt je als het ware de olie in het staal (dus ook de binnenkant doen ) . Je moet wel het staal zo goed mogelijk schoonmaken (ontroesten , met een fosforzuur of zo )

 

Ik denk wel dat als je de melkbus rechtop plaatst dat je een betere natuurlijke trek in je kachel zal hebben , onderin een laagje zand doen kan zeker geen kwaad

er een goed rooster boven maken zodat de toevoer lucht langs onderen komt is zeker een goed idee en het liefste zo maken dat de toevoerlucht regelbaar is

bijvoorbeeld een rij gaten naast elkaar waar je een schuif voor kunt schuiven . (wel zo maken dat hij nooit 100 % dicht gaat altijd zogen voor wat toevoerlucht)

en als je naar een echte werkplaats gaat kijk dan eens of ze cortenstaal hebben , dat spul roest snel maar roest niet verder en is hittebestendig

dus zeker goed als je er een rooster ed van zou maken (heb je aanzienlijk langer plezier van je kacheltje .

veel succes ermee

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps nog een laatste tip , zorg dat je melkbus kacheltje van de grond is door pootjes desnoods drie of vier stenen of zo want anders gaat er veel

van je warmte de ''grond'' in en in plaats van ronde lucht gaten kun je ook kiezen voor een gleuf onderin die je dmv een klep (strip dun staal )

verder open of dicht doet , opties genoeg . Als ik jou was zou ik eerst eens wat maten opnemen van die bus en dan wat schetsjes maken ,

kijken wat haalbaar voor je is en wat niet , en wat je mooi en handig vind en wat niet . Zo ook die pootjes wat ik schreef als je dit kacheltje wat hoger maakt

hoef je niet zo ver te bukken om er hout in te doen en ook het model (het oog wilt ook wat :) ) )verandert ermee .

 

Wat materiaal betreft , je schreef van die werkplaats , ik weet niet of ze daar materialen hebben die kunt gebruiken/kopen ,

maar anders is een oud ijzer boer of sloperij geen verkeerde optie , ook kleine constructie bedrijfjes verkopen soms rest materiaal ('' afval'' )

dit scheelt behoorlijk in prijs en dit soort mensen hebben vaak spul wat je ergens anders enkel in grootverbruik moet kopen .

 

Trouwens zoek eens met Google op homemade woodstove er staan genoeg van die dingen op het internet , vaak gebruiken ze oude gasflessen of boilerketels

maar jou vorm is ook mooi .

 

Ook oppassen met de binnenkant te behandelen met die olie , want als je de olie op het hete staal smeert geeft dit ook oliedampen die behoorlijk brandbaar zijn en in de bus niet weg kunnen en aangezien je die bus in stukken zult moeten behandelen ook van binnen ,oppassen

als er rook en dampen in de bus hangen die je dan aansteekt met de brander dit kan vlammen geven . Dat je er niet met je gezicht bij zit !!!

in ieder geval veel succes ermee

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

MP. Is het niet een idee om hem te laten vernikkelen of zoiets? Dan kun je hem als water-, graan- of rijstopslag gebruiken. Geen muis die er doorheen knaagt. Maar misschien ben ik wel sentimenteel en vind ik het daarom zonde om ze te slopen. Ik heb deze melkbussen bij de boerderij tegenover mijn ouderlijk huis, nog op de melkwagen getild. Was behoorlijk zwaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hamster heel erg bedankt voor dit plaatje ik ga er zeker wat mee doen, erg bedankt.

@DickBerts deze melkbus is voor mij een kans mijn vaardigheden te verbeteren ik heb om mij heen niet veel mensen die dit vaker doen dus is dit voor mij een ideale kans omdat ik deze van de stort gered heb. Ik snap dat het jammer is om te zien dat ik deze "sloop". Maar doordat ik er een Woodstock van maak voelt het toch alsof ik hem een tweede leven inblaas want wat is er nou mooier dan iets snel uit de aanhanger te halen en het als het ware te redden van de stort om er iets nieuws van te maken want mij en mijn gezin enorm kan helpen in een ramp. Maar wanneer ik nog een melkbus zou kunnen vinden wil ik dit zeker gaan proberen want het is een ideale manier om bijv. Rijst in op te slaan zoals je zei.

 

Ik wil iedereen heel erg bedanken die mij tips heeft gegeven ik waardeer het enorm en ga er zeker wat mee doen:) super bedankt

 

Mvg, mp

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn deze melkbussen niet uit 1 stuk. Ik vermoed dat ze uit diverse lossen onderdelen bestaan die aan elkaar zijn gesoldeerd. Soldeertin gaat smelten rond de 200 graden.

Het is dus niet uit te sluiten dat je hele kacheltje uit elkaar valt als je deze gaat opstoken.

 

Edit:

Wat ik terug kan vinden is dat de onderste rand en de bovenste rand gesoldeerd zijn. De bus zelf schijnt diepgetrokken te zijn dus uit 1 stuk. Over dat laatste is nogal wat discussie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Volgens mij zijn deze melkbussen niet uit 1 stuk. Ik vermoed dat ze uit diverse lossen onderdelen bestaan die aan elkaar zijn gesoldeerd. Soldeertin gaat smelten rond de 200 graden.

Het is dus niet uit te sluiten dat je hele kacheltje uit elkaar valt als je deze gaat opstoken.

 

Edit:

Wat ik terug kan vinden is dat de onderste rand en de bovenste rand gesoldeerd zijn. De bus zelf schijnt diepgetrokken te zijn dus uit 1 stuk. Over dat laatste is nogal wat discussie.

 

Niets wat een paar hecht lasjes niet op kan lossen.

Het is dik zat om dat met een 2,4 mm elektrode te lassen op een lage stroom

Daarnaast smelt soldeertin bij 125 graden celcius ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niets wat een paar hecht lasjes niet op kan lossen.

Het is dik zat om dat met een 2,4 mm elektrode te lassen op een lage stroom

Daarnaast smelt soldeertin bij 125 graden celcius ;)

 

Met een paar lasjes los je bijna alles op :-) het leek me de moeite om het te melden. Zou zonde zijn na de inspanning als er wat afvalt toch? en ik heb het vermoeden gezien dat er geen haakse slijper is er ook geen lasapparaat is.

@ghostwhiper

T.a.v. het smeltpunt ben ik het niet met je eens als ik het nalees dan is het afhankelijk van het soort soldeertin maar met mijn 200 graden zat ik gemiddeld niet ver vanaf

http://www.nproject.org/nl/solderen/soldeer-en-vloeimiddel.html

http://hamradio.nikhef.nl/amrad/art/lood.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik heb hier soldeertin wat bij 125 graden vloeit.

Expres op de lage temperatuur uitgezocht.

Of de verpakking moet niet naar waarheid zijn maar het smelt Veel sneller dan anders met de zelfde dikte.

 

Inderdaad zal hij wel geen lasapparaat hebben maar er zal vast wel een metaal bedrijfje in de buurt zitten wat niet zo groot is en waar ze voor een kratje bier of voor niets even een paar hechtjes rondom de naden willen geven.

Anders is @MyronPrps welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus de melkbus kan uit elkaar vallen tijdens het eerste vuurtje?

@ghostwhiper Ik heb inderdaad geen lasapparaat maar waar ik dus ook mijn cursus houtbewerking heb gedaan is ook een metaal werkplaats, ik hoop dat ze mij hier kunnen helpen.

 

nu heb ik er zelf geen verstand van dus is dit echt nodig? de bodem lijkt mij een geheel maar word van de grond afgehouden door een rand die eraan vast zit maar komt niet binnenin de bus zelf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...