Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zwaard maken


homerun

Aanbevolen berichten

Hallo

 

Ik ben van plan om een zwaard te maken. Ik had een ontwerp van een romeinse Gladius. Want hij is compact en licht. En ik wou altijd al een zwaard. Maar nu is er een probleem ik weet niet hoe ik dat wil maken want ik kan niet een normale metaal plaat want dat is te dun. Dus ik zou graag wat tips willen als er iemand verstand van heeft.

 

Mvg homerun

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hallo

 

Ik ben van plan om een zwaard te maken. Ik had een ontwerp van een romeinse Gladius. Want hij is compact en licht. En ik wou altijd al een zwaard. Maar nu is er een probleem ik weet niet hoe ik dat wil maken want ik kan niet een normale metaal plaat want dat is te dun. Dus ik zou graag wat tips willen als er iemand verstand van heeft.

 

Mvg homerun

Kan je eens een tekening of een foto plaatsen van wat je wilt maken met eventuele afmetingen .

Een stuk bladveer is misschien geschikt?

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een echt zwaard wil maken wat bijvoorbeeld lang scherp blijft en niet scheurt/breekt dan zou ik zeker niet voor RVS gaan maar voor een wat zachtere staalsoort die makkelijk te bewerken is en die je daarna afhard. zodat hij ook scherp blijft. Het wordt dan wel iets meer als een hobby projectje......0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het een Romeinse wordt durf ik je niet te zeggen. Maar dit zijn de specs die ik zo even snel vond bij een gladius in de winkel. Een stuk staal van die afmetingen moet niet zo heel moeilijk te vinden zijn. Of RVS helemaal geschikt is weet ik niet. Voor zover ik zie is een gladius voornamelijk om mee te steken dus zou RVS best moeten kunnen.

 

De reden waarom je een zwaard niet uit RVS maakt zie je hier heel mooi gedemonstreerd:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit moet te doen zijn:

 

-Lengte blad: 49,5 cm

-Totale lengte: 70 cm

-Dikte blad : 3,7 mm

-Gewicht: 1113 gram

-Materiaal blad: 440 roestvrijstaal

@FKAGB nu lijkt mij dit 440 (B of C ) alvast geen slimme keuze want hoe wil je dit gaan harden ?? dit moet je op een speciale manier doen (met folie of edelgas ) en ook denk dat deze staal soort niet echt geschikt is om een zwaard van te maken (tenminste als je dit daadwerkelijk zou willen gebruiken i)

(http://www.sword-manufacturers-guide.com/sword-steels.html )

Een bladveer van een oude auto (oldtimer want dat is nog ongelegeerd verenstaal ) is een mooie staal soort ervoor . Ik ga er van uit @homerun dat je geen gelaagd staal wilt gaan smeden want dat vergt iets meer kennis dan enkel staal kennis

Je zou eens op weapons.be kunnen kijken daar staat erg veel , ze hebben een forum en er zijn daar veel mensen die echt kennis van staal (soorten ) hebben

Achim Wirtz is er één van maar er zijn nog andere mensen daar ook met erg veel kennis .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FKAGB nu lijkt mij dit 440 (B of C ) alvast geen slimme keuze want hoe wil je dit gaan harden ?? dit moet je op een speciale manier doen (met folie of edelgas ) en ook denk dat deze staal soort niet echt geschikt is om een zwaard van te maken (tenminste als je dit daadwerkelijk zou willen gebruiken i)

(http://www.sword-manufacturers-guide.com/sword-steels.html )

Een bladveer van een oude auto (oldtimer want dat is nog ongelegeerd verenstaal ) is een mooie staal soort ervoor . Ik ga er van uit @homerun dat je geen gelaagd staal wilt gaan smeden want dat vergt iets meer kennis dan enkel staal kennis

Je zou eens op weapons.be kunnen kijken daar staat erg veel , ze hebben een forum en er zijn daar veel mensen die echt kennis van staal (soorten ) hebben

Achim Wirtz is er één van maar er zijn nog andere mensen daar ook met erg veel kennis .

gr will

oke ik zal gelijk kijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een echt zwaard wil maken wat bijvoorbeeld lang scherp blijft en niet scheurt/breekt dan zou ik zeker niet voor RVS gaan maar voor een wat zachtere staalsoort die makkelijk te bewerken is en die je daarna afhard. zodat hij ook scherp blijft. Het wordt dan wel iets meer als een hobby projectje......0

dat moet het ook worden

mvg homerun

Link naar reactie
Delen op andere sites

@homerun is alvast beginnen met een houten zwaard maken geen slim plan (is niet beledigend bedoelt !! , je krijgt een idee van wat je wilt maken

en hoe het zich gedraagt en je hebt gelijk een oefen zwaard , want beginnen met zwaard vechten met een scherp zwaard is geen strak plan :D

gr will

ja daar geeft u wel gelijk in. ik zal daar wel even over nadenken.

 

mvg homerun

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens, maar zoals gezegd, als je hem alleen gebruikt voor het doel waarvoor hij gemaakt is zal het minder een probleem zijn. De specs kwamen ook van een gladius die in de winkel wordt aangeboden.

 

Het exemplaar waar Peerke naar linkt is ook van RVS.

Sorry, maar vanaf het moment dat je het zwaard zou gebruiken waarvoor het bedoeld is (zeldzaam scenario denk ik, maar je weet maar nooit), mag je RVS schrappen. De topic starter zegt ook dat het functioneel moet zijn, dus sowieso geen rvs, dat gegeven vind je op elk forum dat over zwaarden gaat onmiddellijk terug ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...