Ga naar inhoud
GENEGEERD

Blikgroenten en vet


Kaat

Aanbevolen berichten

Ik heb de afgelopen weken mijn voedselvoorraad aangevuld. Met koolhydraten en vlees heb ik geen problemen. Maar wel met groente en vet. In blik krijg je alleen sperziebonen, doperwten of doperwten met worteltjes. Hier en daar wel kleine blikjes met wat andere dingen, maar voor 5 mensen zet dat geen zoden aan de dijk. Waar kan ik andere groente in blik krijgen?

 

Ook vet blijkt lastig. Ik probeer olijfolie in blik te krijgen, maar kan het niet vinden. Ook campingboter is er niet meer? Hoe doen julie dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi Kaat, Er zijn echt wel meer groenten in blik te vinden hoor en persoonlijk vind ik potten ook prima. Keuze zat zou ik zeggen. Wat vet betreft, die is lastiger. Je kunt diverse soorten olie kopen, welke zolang ze donker en afgesloten bewaard worden, best lang houdbaar zijn. Verder is er op dit forum al e.e.a. over boter geplaatst en hoe hier aan te komen.

Iets dat ik persoonlijk nog zou adviseren zijn de 2 volgende; Koop ossenwit en bewaar dit in de vriezer. Ook kun je dit wecken, dan is het ook lang houdbaar, mits donker bewaard. Dat laatste heb ik van mijn vader vernomen. Als kind hielp hij tijdens de oorlog mijn oma met het inwecken van stukjes vlees in reuzel en ver na de oorlog hebben ze nog eens een pot die ze over hadden gegeten. Smaak niet echt super, voedingswaarde wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kaat, Er zijn echt wel meer groenten in blik te vinden hoor en persoonlijk vind ik potten ook prima. Keuze zat zou ik zeggen. Wat vet betreft, die is lastiger. Je kunt diverse soorten olie kopen, welke zolang ze donker en afgesloten bewaard worden, best lang houdbaar zijn. Verder is er op dit forum al e.e.a. over boter geplaatst en hoe hier aan te komen.

Iets dat ik persoonlijk nog zou adviseren zijn de 2 volgende; Koop ossenwit en bewaar dit in de vriezer. Ook kun je dit wecken, dan is het ook lang houdbaar, mits donker bewaard. Dat laatste heb ik van mijn vader vernomen. Als kind hielp hij tijdens de oorlog mijn oma met het inwecken van stukjes vlees in reuzel en ver na de oorlog hebben ze nog eens een pot die ze over hadden gegeten. Smaak niet echt super, voedingswaarde wel.

 

Wat voor groenten in blik dan en waar te koop? Misschien moet ik inderdaad ook maar potten kopen, maar blikken zijn toch langer houdbaar? Ik wil dat spul niet te vaak eten om mijn voorraad te vernieuwen. Brrrr, vies vind ik groenten in blik en pot. Ik eet normaal mijn groenten gestoomd en knapperig, niet zacht.

 

Ik prep voor een offgrid situatie, dus vriezer is niet echt een optie. Had ook veel liever diepvriesgroenten geprept, die zijn veel lekkerder dan blik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duik een andere supermarkt in. Ik heb bij allerlei supermarkten ingeslagen en heb nu ook mais, aardappelen, bietjes, wortelen, mexicaanse groenten (van Hak), you name it.

 

Mais heb ik inderdaad ook, ook al zijn dat ook van die kleine blikjes. Bietjes en wortelen in blik heb ik nog nooit gezien, zitten die niet in een pot? Waar heb je die gekocht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor groenten in blik dan en waar te koop? Misschien moet ik inderdaad ook maar potten kopen, maar blikken zijn toch langer houdbaar? Ik wil dat spul niet te vaak eten om mijn voorraad te vernieuwen. Brrrr, vies vind ik groenten in blik en pot. Ik eet normaal mijn groenten gestoomd en knapperig, niet zacht.

 

Ik prep voor een offgrid situatie, dus vriezer is niet echt een optie. Had ook veel liever diepvriesgroenten geprept, die zijn veel lekkerder dan blik.

 

Denk ook aan sprouting ! Die zaadjes zitten bom vol van vitamines en mineralen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onlangs was er bij de lidl een aanbieding van 5 liter olijfolie in een fraai blik. Ken je iemand met een Makro of sligro-pas? Daar heb je heel veel keuze aan ingeblikte olie. Ook aan groenten in blik of achter glas.

 

Ik heb zelf een makro-pas. Goed idee, daar hebben ze ook wat grotere hoeveelheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk ook aan sprouting ! Die zaadjes zitten bom vol van vitamines en mineralen.

 

Heb ik jaren geleden een tijdje gedaan, was inderdaad prima te doen. Bedankt allemaal, ik heb weer een todolijstje: sproutingzaadjes kopen, naar de lidl, naar de makro...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi kaat goede vragen!

 

Loop zoals anderen zeggen eens wat mer winkels binnen. Groente heb je toch wel aardig wat keus.

Denk ook aan potten of blikken fruit, ikzelf vind dat ook heel lekker om door de rijst te doen.

Denk ook aan blikken ragout ook door de rijst hmmmm en lekker snel.

En ik zie ook steeds meer stoofvlees enz in blik, jumbo daar hebben ze ook boterhamworst in blik en ham.

 

Ik krijg er steeds meer lol in en elk onbekend blik gaat automatisch door mijn handen.

Nadeel de bodschappen worder een stuk duurder en de karretjes zo zwaar:cool:

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zelf ook al een lading groentes in blik of pot.

bietjes, rode kool, zuurkool, spinazie,allerlei bonensoorten, allerlei vruchten in blik (aardbei,framboos,bosbessen,mandarijnen,ananas enz) in duitsland hebben ze grünkohl (ziet op het etiket eruit als boerenkool),

aardappelen (heel of in schijfjes), tauge, paddestoelen in blik (champignons,shii-take,cantharellen, of een mix hiervan) enz.

groentes in potten zijn net zo goed als in blik,alleen wat kwetsbaarder.

ga eens naar de real supermarkt in duitsland, veel keuze, vaak goedkoper dan in nederland. broodmix (om zelf brood te bakken is spotgoedkoop(0,79 cent voor een kilo) .

ben nu aan het doordraaien maar kom vaak bij de real en ze zijn geweldig, veel groter dan nederlandse supermarkten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zelf ook al een lading groentes in blik of pot.

bietjes, rode kool, zuurkool, spinazie,allerlei bonensoorten, allerlei vruchten in blik (aardbei,framboos,bosbessen,mandarijnen,ananas enz) in duitsland hebben ze grünkohl (ziet op het etiket eruit als boerenkool),

aardappelen (heel of in schijfjes), tauge, paddestoelen in blik (champignons,shii-take,cantharellen, of een mix hiervan) enz.

groentes in potten zijn net zo goed als in blik,alleen wat kwetsbaarder.

 

In pot heb ik inderdaad veel meer variatie gezien, maar ik dacht dat blik veel langer houdbaar was. Ik ga ook potten inslaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Lidl zie ik wel eens ratatouille in blik (850ml) staan. Weet niet of dit een tijdelijk product is. Zo wel, dan wordt het iig regelmatig tijdelijk aangeboden.

Potten zijn doorzichtig, dus die moeten ook echt donker opgeslagen worden. Voor de rest zal het verschil in houdbaarheid met blik wel meevallen denk ik; hermetisch afgesloten is hermetisch afgesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In pot heb ik inderdaad veel meer variatie gezien, maar ik dacht dat blik veel langer houdbaar was. Ik ga ook potten inslaan.

 

Vergeet niet dat blik en bv water flessen BPA bevatten. (Bisphenol A ) Dus zelfs in een nood situatie toch maar spaarzaam mee omgaan. Alternatief zou bv gedroogd voedsel kunnen zijn ik denk hierbij aan paddenstoelen en vis, verkrijgbaar in de meeste toko's. En natuurlijk bonen de vlees vervanger bij uitstek. De reden waarom ik toch even wil laten weten is door dat er vorige week een artikel in het nieuws verscheen over enkele journalisten in Scandinavië die als test een w-end lang niks anders tot zich namen dan blik voeding, drinken uit blik en water uit plastiek bekers. Na afloop werd hun urine getest en hun BPA gehalte was schrikbarend gestegen. Dus dat doe je beter niet voor maanden aan een stuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik jaren geleden een tijdje gedaan, was inderdaad prima te doen. Bedankt allemaal, ik heb weer een todolijstje: sproutingzaadjes kopen, naar de lidl, naar de makro...

 

Super he altijd verse groentjes in huis. Ik doe dat in gerecycleerde bokalen met een plastiek schroef deksel waar ik gaatjes in maak. 24 uur weken en dan 2 keer per dag even omspoelen, water eruit en na 4 - 5 dagen ready to eat :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag bij de Makro geweest. De flessen olijfolie waren houdbaar tot 2014, de blikken tot 2013...

 

Als je die olijfolie donker bewaard zal hij na ongeveer 5 jaar gaan vlokken maar is dan nog steeds te gebruiken

 

Olijfolie is een ideaal product

Je kan er mee koken

Je kan het gebruiken als smeermiddel

Als brandstof voor een olie lamp

 

En Frituren zodat ieder dier dat je kan vangen een delicatesse word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Olijfolie frituren?

Dan gaat deze walmen en is te heet, lees zelfs schadelijk.

Frituren doe je met ander vet ;)

Bovenstaande geldt voor de extra vierge variant. Vraag me niet waarom...

 

pinda olie daar frituur je mee ;)

 

groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...