Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuw kippenhok in aanbouw...


Communicator

Aanbevolen berichten

eindelijk.. Eindelijk toegekomen aan de tuin! Daar stond me een berg rommel in, niet normaal, restanten van de verhuis, en nog meer rommel. Probleem bij rommel, is dat deze stapel blijft groeien als je er niets aan doet.

 

Vandaag stond in de planning om de hele tuin leeg te ruimen en weer met een volgeladen bus richting de vuilstort te rijden. Woord bij bij daad gevoegd met als resultaat.. troep pleite!

 

Ondertussen had ik voldoende spulletjes bij elkaar verzameld om ook te gaan beginnen aan onze nieuwe kippenren! Deze word een stuk luxer dan de vorige die we hadden. Geheel omheind met tuingaas, en lichtdoorlatende groene golfplaten als dak. Ik heb de ren bewust aan het einde van de tuin, tegen de schuur gebouwd, omdat dit de meest schaduwvolle plek is. Als de zon al op de ren schijn is het in de avond.

 

Hij is zo'n 2.40m x 1.60m met een poort aan de zijkant. Hij is al ver af! er moet enkel nog een stuk gaas naast de poort komen, en een binnenverblijf voor de kippen. Ik wil er 4 legkippen in hebben.

 

2014-06-25-21.50.00.jpg.03ab7574fd0ef6be26500b651707d106.jpg

 

Aan de buitenkant komen nog stoepranden rondom de ren om het wat netter af te werken.

 

als binnenverblijf wil ik een simpele rechthoekige bak maken met in het midden een ingang, die van bovenaf te openen is. waar straks de 4 dames 2 aan 2 naast elkaar de eitjes kunnen produceren.

 

het was een energievolle en verslindende dag, dus nu gauw douchen en slapen. Kan ik morgen weer verder.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat zijn wel hele turbo kippen dan... Als de dagen korter worden, loopt het enorm terug of stopt het helemaal. Je kan wel het daglicht gaan verlengen met een lamp in je hok. Dan leggen ze door, maar worden ze weer niet erg oud. Gemiddeld leeft een kip met een natuurlijke cyclus 10 jaar las ik.

Onze twee kippen zijn nu drie jaar en leggen om de dag een ei. Bij het gastenverblijf lopen er twee die van dit jaar zijn en die leggen elke dag.

 

Mooi man. Vier kippen, dat zijn een hoop eieren per jaar +\- 1200 stuks. Neem je Barnevelders of Bielefielders?
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator

 

misschien een rare vraag maar hoe zorg je eigenlijk weer voor de nieuwe generatie?

 

Ik heb momenteel 6 kuikens lopen van eigen kweek . De hanen gaan in de pot . De kippen mogen blijven .

vandaag mijn vetmesthaantjes geslacht 11 stuks ben je toch een poosje mee bezig .

Ook het hok gemest en ontsmet zaterdag gaan er nieuwe in . @Communicator mooie kippen ren . Goe bezig .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaaf! Ik wil eigenlijk ook kippies, maar ben soms zo'n 10 dagen weg van huis en om m'n buren nou met het voeren van ze lastig te vallen vind ik ook niet echt netjes. Of zijn die monstertjes wel 10 dagen alleen te laten met een flinke berg voer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, dat klinkt goed. Het water is wel te regelen, daar kan ik wel iets creatiefs op verzinnen. Belangrijkste is dat ze niet die voerbak in de eerste paar dagen helemaal leegeten :)

 

Voor de kou moet er zowiezo een "iets" beter hok komen dan wat in Nederland als ruim voldoende wordt gezien. Stevige isolatie en vooral tochtvrij zodat ze niet bevriezen, juiste formaat zodat ze 't met z'n allen lekker warm houden enzo.

 

Toch maar eens een hok ontwerpen en kijken of 't een beetje te doen is om te bouwen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kippen kunnen goed tegen de kou hoor. Alleen wind en vocht erbij hebben ze problemen mee.

Voor het water heb je warmhoudplaatjes waar je de waterbak op kunt zetten.

 

Ik heb overigens Bielefelders. Deze zijn ook nog eens goed te eten, naast de eieren die ze goed leggen.

Gemiddeld 4 eieren per kip in drie dagen. Ze slaan dus af en toe een dagje over.

@Communicator: Goed bezig hoor!

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit soort voederbakken gaan langer mee dan een week hoor:

 

voerbak.jpg.c0c0ebb1cdc806373de26f9e8ed1811d.jpg

 

En dit soort waterbakken ook:

 

kippenhouden_waterbak01.jpg.9090b5a015d4032e5d9e33f808acabb1.jpg

 

Maar in de regel zijn de buren heel gewillig als jij zegt dat ze, in ruil voor het voeren van de kippen, de eieren mogen houden.

Kippen zijn van zichzelf enorm goed geïsoleerd trouwens. die hebben drie keer de dikte veren om zich heen als jij in je dekbed hebt hoor. Maak het hok niet te groot en je hebt nergens last van.

Ik heb zo'n hok in de tuin, maar dan wat groter:

74607_kippenhok20kl_1.jpg.6b9d3f913bb0fc9c62f0cd074290d16e.jpg

Ze leggen de eieren keurig in het leghok. Perfect hok voor een paar kippen. Wel wat troep in het hok leggen, boomstammetje of zo, ze moeten zich niet vervelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn wel hele turbo kippen dan... Als de dagen korter worden, loopt het enorm terug of stopt het helemaal. Je kan wel het daglicht gaan verlengen met een lamp in je hok. Dan leggen ze door, maar worden ze weer niet erg oud. Gemiddeld leeft een kip met een natuurlijke cyclus 10 jaar las ik.

Onze twee kippen zijn nu drie jaar en leggen om de dag een ei. Bij het gastenverblijf lopen er twee die van dit jaar zijn en die leggen elke dag.

 

Ja dat is inderdaad ruim gerekend, 313 eieren als je een legbatterij kip neemt. Maar 200 eieren moet zeker lukken met een goede legkip.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hoeft er trouwens geen haan bij te zetten voor kuikens. als je kippen broeds raken dan kan je bevruchte eieren kopen en ze dan onder de kip leggen.

 

ik weet niet waar je woont maar in NL willen de buren gaan klagen als de haan gaat kraaien.

 

let trouwens goed op bloedluis, vooral in de warmere maanden.

als het binnenhok zo min mogelijk naden heeft ,dan heb je minder last van bloedluis.

eventuele naden kun je ook helemaal dichtsmeren met latex-verf.

het is echt ongelofelijk hoeveel bloedluis er in een naad kan zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

eindelijk.. Eindelijk toegekomen aan de tuin! Daar stond me een berg rommel in, niet normaal, restanten van de verhuis, en nog meer rommel. Probleem bij rommel, is dat deze stapel blijft groeien als je er niets aan doet.

 

 

Netjes Communicator! Staat de linker kant tegen de garage? Zou je het nachthok niet in de garage plaatsen, met een gat in de muur naar de ren toe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kippen kunnen goed tegen de kou hoor. Alleen wind en vocht erbij hebben ze problemen mee.

Voor het water heb je warmhoudplaatjes waar je de waterbak op kunt zetten.

 

Ik heb overigens Bielefelders. Deze zijn ook nog eens goed te eten, naast de eieren die ze goed leggen.

Gemiddeld 4 eieren per kip in drie dagen. Ze slaan dus af en toe een dagje over.

 

 

Driehart

 

Je bedoelt natuurlijk 3 eieren in 4 dagen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

"Nieuw kippenhok in aanbouw", wat een geweldige titel. Ik moet me enorm inhouden, om alle oeverloze discussies die ik altijd met iedereen voer, niet in dit draadje te plaatsen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb momenteel 6 kuikens lopen van eigen kweek . De hanen gaan in de pot . De kippen mogen blijven .

vandaag mijn vetmesthaantjes geslacht 11 stuks ben je toch een poosje mee bezig .

Ook het hok gemest en ontsmet zaterdag gaan er nieuwe in . @Communicator mooie kippen ren . Goe bezig .

 

Geert

 

Dus je houd de hanen apart in een pot(?) en dan wanneer je nieuwe kuikens nodig hebt laat je de haan erin?

 

Vind je het trouwens ook lastig om de kippen te slachten? Ik kan me voorstellen dat je toch wel aan ze gehecht raakt na een tijdje.

 

Mvg, MP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus je houd de hanen apart in een pot(?) en dan wanneer je nieuwe kuikens nodig hebt laat je de haan erin?

 

Vind je het trouwens ook lastig om de kippen te slachten? Ik kan me voorstellen dat je toch wel aan ze gehecht raakt na een tijdje.

 

Mvg, MP

 

Er loopt een haan bij mijn kippen onder de kuikens zullen er ook wel hanen zijn die vliegen de kookpot in .

En neen ik heb geen moeite met kippen slachten .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer lucratieve dag geweest. Vanmorgen eerst op rooftocht gegaan om afval hout te zoeken op de vele industriegebieden en nieuwe bouwprojecten, maar helaas niets kunnen vinden wat ik nodig had. Uiteindelijk naar een bedrijf gereden die tweedehands hout verkoopt en voor een prikkie wat planken gekocht om het laatste stuk dicht te maken en om het binnen hok gestalte te geven.

 

De eerste klus was het versjouwen van alle tegels die tegen de muur van de schuur stonden. dit soort werkzaamheden moet ik bedachtzaam en rustig aanpakken omdat mijn rug dit doorgaans niet als prettig ervaart. Dus met de nodige tussenpozen heb ik de hele stapel binnen een uur verplaatst. vervolgens heb ik zo'n 20 minuten staan staren naar de aangeschafte planken, en de hoek waar ik het binnen hok wilde. Dit leidt vaak tot creatieve resultaten namelijk :D

 

Ik had nog een kleine pallet liggen die eigenlijk bestemming vuurkorf had, maar deze kon als mooi platform dienen voor het hok. Ook had ik nog 2 dikke balken van ongeveer een meter liggen. Deze heb ik beide door de helft gezaagd en als tafelpoten gemonteerd onder de pallet. Hoppetee, mooi begin.

Na wederom een staarsessie gehad te hebben kreeg het hok in mijn hoofd al aardig vorm en ben dan ook driftig met de decoupeerzaag aan het spelen geweest om alle delen op maat te zagen. Ondertussen even visite... mooie gelegenheid om zelf ook even een koffiebreak te nemen.

 

Alle platen stevig tegen de muur en op de tafel gemonteerd en de binnenkant voorzien van 2 verdiepingen. elke verdieping heeft 2 leg hokken. Er zal vast wat over te zeggen zijn dat de indeling niet optimaal is. Maar ze hebben het er maar mee te doen. Vervolgens een mooie halfronde ingang gemaakt en gezorgd dat het eerste leg hok bij de ingang, niet direct in de tocht zit door een kleine afscheiding.

 

Nu moest ik nog gaan bedenken hoe ik het hok goed dicht kan maken, maar ook weer open, om er zo makkelijk mogelijk bij te kunnen om het hok te verschonen en de eieren te rapen. Ik heb een soort motorkap constructie bedacht waarbij het halve dak, en de halve voorkant in één keer open gaan. Hierbij heb ik ook rekening gehouden dat het geheel niet kan gaan schuiven, en dat er geen tocht langs komt.

 

De 'motorkap' voorzien van 2 leuke raampjes in hartjesvorm en hobbyglas (plastic) er achter gemonteerd. Dan krijgen ze ook wat daglicht binnen overdag :)

 

Tussendoor vond ik ook nog ergens een lange rek veer. Die heb ik nu misbruikt om de poort automatisch te laten sluiten ...

 

Als laatste klus aan het binnen hok, was de loopplank. Ik had nog een zak met aanmaak houtjes liggen. Deze latjes leken mij prima geschikt om te gebruiken als laddertjes op de plank. Uiteraard eerst de gaatjes voorgeboord voordat ik ze op de plaat schroefde. anders barsten ze waar je bij staat :D

 

Daarna nog een 6-tal tegels gelegd voor het binnen hok, zodat wij bij het rapen niet altijd op de grond hoeven staan. Is de vrouw ook wat blijer :)

 

de kippenren is nu ver klaar eigenlijk.

 

Ik ben aan het twijfelen of ik al het hout nog in de vernis zal gaan zetten en het binnenhok van een kleurtje zal voorzien.

 

dan hier de foto's:

2014-06-26-16.55.08.jpg.96014517ac6b12a38d2af2d8380026f8.jpg

 

2014-06-26-16.55.18.jpg.8edd908bfc53466d4d5f5a24c4184a27.jpg

 

2014-06-26-16.56.09.jpg.5df36f94ccf6f13e88c714fcf2630749.jpg

 

2014-06-26-18.56.55.jpg.abca94a286114cb50a16b7e37f5ae137.jpg

 

2014-06-26-18.57.32.jpg.4940a9086bc7a81838ca0881f143dd2c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Netjes Communicator! Staat de linker kant tegen de garage? Zou je het nachthok niet in de garage plaatsen, met een gat in de muur naar de ren toe?

 

Ik heb de ruimte in mijn schuur hard nodig om al mijn rommel in op te slaan :D De linkerkant in inderdaad een garage, maar ik denk dat mijn buurman het niet goed gaat vinden als ik die als nachthok ga gebruiken :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...