[ Advertentie ]
Investeren in solar power? Koop de populaire en kwalitatief hoogwaardige Goal Zero zonnepanelen, power packs en accessoires in de Prepshop.nl.
Als je via deze link koopt, ondersteun je tevens ons forum. Dank voor je support!

Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 36
    SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door techie Bekijk Berichten
    Energieprijzen per kWh zijn afhankelijk van:
    energiebron
    land
    aanbieder

Er zit ook verschil in prijs tussen particulier of bedrijf.

Over de hele lijn geldt wel 1 ding. Des te meer je verbruikt, des te lager de prijzen.
    Behalve voor elektriciteit in BelgiŽ voor particuliere gebruikers. Als ik me niet vergis geldt daar een progressief tarief.
    Peace allemaal en fuck al de haters.
    _

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wafels Bekijk Berichten
    [MENTION=2429]lewieke[/MENTION] ik ben niet zo goed met deze materie maar ik vind de waarden van het hout die in dat lijstje staan wat aan de hoge kant , ik neem aan dat het hier gaat om theoretische waarden ?? ( http://www.verdoodt.be/pergewicht.htm ) ook dit rendment van die condenstaie ketel 110 % kun je dat uitleggen want het komt voor dat je er 100 % warmte insteekt en er 110 % uit zou halen oftewel je krijgt er meer uit dan dat je erin steekt . dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk dus graag wat uitleg want ik vind het zeker erg interessante materie .en goed om te weten .
    gr will
    De waarden die worden gehanteerd zijn inderdaad aan de hoge kant. Dat is natuurlijk omdat de informatie afkomstig is van houthandelaren die hun product zo voordelig mogelijk willen voorstellen. De waarden gaan uit van 100% droog hout, wat in de praktijk niet voorkomt al was het maar omdat er vochtigheid in de lucht voorkomt die wordt opgenomen door het hout. Dit heeft een invloed op de energiewaarde. Toch geven de cijfers een redelijk goed idee. Als we een berekening willen maken dan hebben we cijfers nodig. Helemaal precies kan je het toch niet berekenen maar het geeft je wel een goede vergelijkingsbasis. Op die manier word je geen rad voor ogen gedraaid en hoef je niet te geloven wat er verteld wordt.
    _

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Is er een redelijke manier om autobanden te gebruiken/
    Zijn volgens mij gratis, of niet?

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Invictus Bekijk Berichten
    Aardgas (NL standaard) heeft een totale energieinhoud van 35,17 MJ/m3 (Megajoule per kubieke meter), ofwel de bovenwaarde.
    Als je een kubieke meter aardgas verbrand komt er 31,65 MJ aan warmte vrij, de onderwaarde.
    Je "mist" dus nog 3,52 MJ. Deze energie zit in de rookgassen en is nog terug te winnen door de condensatie.

Het totale sommetje is dus:
    bovenwaarde = onderwaarde + condensatiewamte

Fabrikanten van cv ketels geven het rendement van hun produkt op als percentage van de onderwaarde.
    Voorbeeld:
    Een ketel is in staat om 34 MJ aan warmte uit een kuub aardgas te halen.
    Het rendement is dan 34/31,65 x 100 = 107%

Het maximum rendement volgens deze methode van berekening is dus 35,17/31,65 x 100 = 111%

Meting en berekening van de rendementsgetallen vindt uiteraard plaats onder laboratoriumcondities. Als gebruiker kom je in de praktijk nooit op die waarden.

Ik beschik thuis over een 'oud' type gasketel. Die werd 17 jaar geleden geplaatst. Alle installateurs raden aan om die ketels te vervangen, toch doe ik dat niet en wel om volgende redenen :
    - de oudere types zijn duurzamer, die van mij heeft een verbrandingskamer in gietijzer, wat praktisch onverslijtbaar is. De nieuwe branders gaan maar een jaar of tien meer mee.

- de mijne werkt met een waakvlam, wat iets meer verbruik geeft dan een elektronische ontsteking. Tot er iets verkeerd gaat. Als er bij mijn installatie een serieuze fout is, krijg je een steekvlam. Vervelend en gevaarlijk, maar het alternatief lijkt mij nog erger, een elektronische ontsteking zou bij fout een ontploffing veroorzaken.

- Het rendement van mijn 'atmosferische' ketel HR+ werd vorige week gemeten. Het verbrandingsrendement lag op 92%, een nieuwe ketel levert bij VOLBELASTING 110%, dit betekent dat de warmte uit de gassen ook wordt gerecupereerd zoals beschreven door invictus. Alleen gebruiken wij voornamelijk alernatieve brandstoffen waardoor ons gasverbruik erg laag is. Hierdoor is een investering in een nieuwe brander niet opportuun. We krijgen die nooit terugverdiend, de theoretische besparing die we zouden doen zou uitkomen op inder dan 10€ per maand, wat mijn inziens een investering van 2500 ŗ 4000 € niet kan verantwoorden. Bovendien werkt een brander niet altijd op volbelasting.
    _

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pr3parator Bekijk Berichten
    Is er een redelijke manier om autobanden te gebruiken/
    Zijn volgens mij gratis, of niet?

Verbranden van autobanden
    Een autoband heeft een vrije hoge verbrandingswaarde van ongeveer 31 MJ/kg; bijna net zo veel als steenkool. Deze hoge verbrandingswaarde kan worden gebruikt door autobanden te verbranden en de vrijkomende warmte nuttig aan te wenden. In Europa en in Nederland staan installaties die op commerciŽle basis rubberbanden als brandstof gebruiken. Vooral in Duitsland worden vele tonnen schrotbanden gebruikt als aanvullende brandstof in cementovens. Naast cementovens worden speciale installaties gebruikt voor het genereren van elektriciteit via het verbranden van banden. In andere sectoren worden banden bijgestookt in ovens. Voor wat betreft de thermische verwerking van banden zijn verbranden in specifieke installaties of in cementovens bewezen technologieŽn.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door doom Bekijk Berichten
    Verbranden van autobanden
    Een autoband heeft een vrije hoge verbrandingswaarde van ongeveer 31 MJ/kg; bijna net zo veel als steenkool. Deze hoge verbrandingswaarde kan worden gebruikt door autobanden te verbranden en de vrijkomende warmte nuttig aan te wenden. In Europa en in Nederland staan installaties die op commerciŽle basis rubberbanden als brandstof gebruiken. Vooral in Duitsland worden vele tonnen schrotbanden gebruikt als aanvullende brandstof in cementovens. Naast cementovens worden speciale installaties gebruikt voor het genereren van elektriciteit via het verbranden van banden. In andere sectoren worden banden bijgestookt in ovens. Voor wat betreft de thermische verwerking van banden zijn verbranden in specifieke installaties of in cementovens bewezen technologieŽn.
    Het lijstje houdt geen rekening met milieu- of andere effecten. Vanzelfsprekend stook je niet zomaar autobanden. Het staat er vooral tussen als vergelijking. En om een alternatief te bieden. Het roet dat neerslaat in de verbrandingsinstallatie en de schoorsteen zou brand kunnen veroorzaken. Volgens mij is dit niet zomaar aan te raden. Maar het geeft wel aan dat er mogelijkheden zijn waar we niet onmiddellijk aan denken. Bij SHTF is vast nog wel aan oude autobanden te komen als we anders geen brandstof meer krijgen.
    _

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013

Tip : Verlaag de temperatuur van je boiler.

Verlaag de temperatuur van je boiler tot ongeveer 60-65į. Het temperatuurverschil tussen binnenkomend water en de gewenste watertemperatuur wordt veel kleiner. Er is in verhouding veel minder energie nodig om je

Verwarmen naar 65į, binnenkomende temperatuur 14į dit betekent dat je de temperatuur verhoogt met 46į en we houden rekening met een kost voor aardgas van 0.6€/m3, dan kost dit voor een bad met 125l 0.537€ aan energie als we rekening houden met een ketelrendement van 85%.

Verwarmen naar 85į, binnenkomende temperatuur 14į dit betekent dat je de temperatuur verhoogt met 71į en we houden rekening met een kost voor aardgas van 0.6€/m3, dan kost dit voor een bad met 125l 0.828€ aan energie als we rekening houden met een ketelrendement van 85%.

De temperatuur ligt 30,7% hoger, het energiegebruik ligt 54,18% hoger. Meestal koel je het water nadien toch weer af tot een lagere temperatuur waardoor je eigenlijk relatief veel energie verliest.

MERK OP : Om gezondheidsredenen is het belangrijk dat de boilertemperatuur niet lager ligt, het risico bestaat dat er bacterkieontwikkeling ontstaat bij lagere temperaturen. Wil je zeker zijn, dan breng je wekellijks de temperatuur voor korte tijd naar een hoger niveau 80ŗ85į.
    _

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013

Tip : Sluit je vaatwasser aan op het warmwater kraantje.

Thuis sloot ik de vaatwasser aan op het warmwaterkraantje. Water verwarmen elektrisch kost nu eenmaal meer dan verwarmen met gas. 3x zo veel zelfs. Door je boilertemperatuur te verlagen reduceer je je energieverbruik. Als je je vaatwasser op het warm water aansluit komt er warm water binnen en hoeft er niet/nauwelijks naverwarmd te worden. Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat je vaat dan ook gespoeld wordt met warm water waardoor je winst toch wat kleiner wordt. Door een energiemeter op je stopcontact te plaatsen kan je berekenen hoeveel ťťn cyclus kost. Hou ook even bij hoe vaak je vaatwasser spoelt. Ons energieverbruik daalde flink.

Je zou hetzelfde kunnen doen voor je wasmachine. Als je keteltemperatuur niet te hoog is, dan heb je geen speciaal aangepast toestel nodig. Wij doen dit met standaard toestellen.
    _

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Aansluitend hierop, CV waterzijdig inregelen
    Omdat ik niet zo mooi en duidelijk kan uitleggen als [MENTION=2429]lewieke[/MENTION] heb ik er een link met uitleg bij gedaan.

Ga er vooral niet van uit dat je CV al goed ingeregeld is, zeker met een huurhuis wordt hier geen tijd aan besteed en mijn ervaring met de CV-mannen van de woningbouwvereniging is dat ze dit of niet eens willen doen of er nog nooit van gehoord hebben (of zelfs proberen te doen alsof je gek bent)
    So Long, and Thanks for All the Fish

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013

Tip : Isoleer je warmwaterleiding.

Vaak staat een brander/boiler in een minder verwarmde ruimte. Bij oudere woningen (+10j) is dat vaak in de garage, bering, kelder. De warmwaterleidingen die uit de boiler vertrekken naar de radiatoren/kraantjes werden vaak nog niet geÔsoleerd. Het zijn korte stukjes leiding (een paar meter) die je veel warmte doen verliezen. Door die leidingen te isoleren beperk je warmteverlies. Vaak kost het maar een paar euro aan buisisolatie als je dat zelf doet.

Als je 10% warmte verliest en je weet dat 1/3 van je energieverbruik dient voor het verwarmen van sanitair water, dan gaat het om een flinke slok op de borrel. Stel dat je op jaarbasis voor 1800€ aan gas verstookt (wat mijn inziens nog beperkt is), dan praten we al gauw over 600€/jaar ŗ 10% verlies, dat betekent 60€ per jaar. Als je rekening houdt met 20 jaar dan vliegt in die periode 1200€ de deur uit. Die kan je besteden aan andere preps.

Morgen weer een nieuwe tip.
    Laatst gewijzigd door lewieke; 30-06-14 om 06:22.
    _

Vergelijkbare onderwerpen

1. Is het slim om Energiedrinks te preppen?
    Door xxmarijnw in forum Eten en drinken
    Reacties: 58
    Laatste Bericht: 12-01-14, 11:21
  2. Slim, compact verpakken.
    Door Kans in forum Eten en drinken
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 16-03-13, 22:18
  3. Omgaan met trollen
    Door Rothbard in forum Mededelingen Preppers.nl
    Reacties: 25
    Laatste Bericht: 22-10-12, 15:34
  4. Wind-energie, tips en ervaringen (going off the grid Part II)
    Door Dr.Prepper in forum Survival uitrusting algemeen
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 20-03-12, 21:40
  5. [TIPS] 10 informatie tips om in goud te handelen (online handel)
    Door Mr. Gold in forum Geld, goud en zilver
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 13-03-12, 19:49

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten