Ga naar inhoud
GENEGEERD

Aquaponic - een zelf regulerend voedsel systeem


BK44

Aanbevolen berichten

Als je de basisprincipe herkent van Aquaponics dan kan je deze overal

toepassen hoe klein de ruimte ook is om je te voorzien van natuurlijke voeding op lange termijn.

En zelf als je geen eigen grond heb dan kan je met de kennis over Aquaponic heel ver komen.

 

Hier een visuele presentatie uit Youtube:

 

 

En hier wat leesvoer :

Aquaponic PDF 01

Aquaponic PDF 02

Aquaponic PDF 03

Aquaponic PDF 04

 

De vissoort die behoorlijk resistent is in bijna elk soort klimaat is Tilapia.

Ze planten zich snel voort en dus een goede keuze als je voor het eerst begint met het aanleggen van een Aquaponic systeem.

 

 

 

Cheers,

 

BK44

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 3 weken later...
  • 1 maand later...

Wie heeft dit al eens geprobeerd?

 

Heb alle video's ooit een keer bekeken en het boek gelezen.

 

Zit zelf te denken op het een keer te proberen. Heb reeds een tweedehands Koi carper set gekocht en will daar nu een floating raft systeem aan koppelen.

hoop dat het werkt en er niet snel op uitgekeken ben want voor 150 total investering kun je toch een hoop groente kopen.

Heb reeds een moestuin maar kijken of het werkt.

MAX

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Ik wil hier ook graag mee beginnen, maar Tilapia's leven in water van 25-28 graden. En een bak van 1000 liter verwarmen in de winter kost nogal wat. Weet iemand toevallig een vissoort die je in koud, niet stromend water kan kweken?

 

Toevallig ben ik als aquariumhouder redelijk bekend met het technische verhaal van de omzettingen in de nitraat/nitriet cirkel. Dit is een mooi verhaal,maar er zitten zeker haken en ogen aan. Er zijn in Nederland wel vissoorten die je zou kunnen gebruiken, maar de eetbaarheid vind ik twijfelachtig. Het grootste probleem is m.i de sterke wisselingen in seizoenen hier, met de daarbij behorende beperkingen in licht en temperatuur. De hele stikstofcirkel komt tot stilstand beneden een bepaalde temp en zelfs wanneer de temp nog voldoende is, valt de werking van de planten weg stapsgewijs door het korter worden van de dagen en het minder worden van het licht. Let maar eens op, zelfs bij een warme herfst, beginnen de bladeren toch echt van de bomen te vallen. Theoretisch zou het dus kunnen werken wanneer je vanaf het voorjaar, tot in de voorherfst zo'n systeem op zou zetten. Daarna wordt het problematischer en zul je op een andere wijze moeten gaan filtreren. wellicht zijn er wel mogelijkheden in broeikassen, maar dan nog moeten we geen strenge winter krijgen, want dan stook je alsnog veel brandstof weg gedurende de nachten en zonloze dagen. In huis echter zijn er zeker mogelijkheden, maar ja, wie heeft er zoveel ruimte over ? tel daarbij op de benodigde energie voor de lampen en het is wederom de vraag hoe rendabel het allemaal is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

trouwens , tilapia is niet te vreten. ok misschien als je niets anders hebt en echt honger hebt. heb een keer 3 van die beesten gekocht en nadat ik de eerste gebakken had en half had opgegeten ,heb ik de rest zo weggegooit. ik koop het nooit meer. weet nu ook waarom het zo goedkoop is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Heef iemand onder jullie al geprobieren. Ik heb veel van gehoord en gezien in the us. Ik was 5 weken in america en was op bezoek bij iemand die er bijna van leef. Haar gezin van 4 koop allen maar melk en vlees. Ik wil een poging wagen en heb wat boeken er over.ik wil niet erg groot beginen, ik blijf nog maar een jaar in europa.zij hebben een onverwarmde kas en wonen in upstate ny,dus nog kouder dan hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

"Aan de K.U.Leuven wordt in bassins de omegabaars gekweekt, afkomstig uit het zeegedeelte ten oosten van Australië. De vis dankt zijn naam aan het feit dat het een heel vette vis is en van nature zeer rijk aan omega-3 vetzuren, veel meer dan zalm of makreel. Het is een robuuste vis, die gedijt in een steeds wisselend milieu. Het maximale gewicht loopt tot 2 kg en de lengte tot 40 cm." De smaak is volgens horen zeggen zeer lekker, maar jammer genoeg denk ik dat dit nog commercieel niet op de markt is. Toch interessant om te volgen.

 

http://www.leuveninc.com/event/36/1706/Aan_de_K.U.Leuven_wordt_de_omegabaars_gekweekt/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik ben zeker van plan om dit op den duur ook toe te gaan passen , ik ben gek op tuinieren . en ik wist niet dat dit mogelijk was , ik heb hier laatst al eens wat meer over gaan zoeken . maar kon maar weinig info erover vinden in het Nederlands.

misschien toch eens wat beter zoeken. ik heb ergens gelezen dat de Pangasius ook thuis te kweken is. en die worden veel groter en zijn lekkerder dan de tilapia

Maar waar je kleine tilapia's of kleine Pangasius kunt kopen weet ik niet.

de minimum teperatuur voorde vissen moet niet lager dan 20 graden zijn , dat krijg je in Nederland wel voor elkaar van voorjaar tot herfst met goeie isolatie en een klein verwarmings matje.

de vissen zijn in 6 -7 maanden ook al behoorlijk gegroeid . het merendeel kan dan gerookt worden en zelfs van tevoren ook nog gepekeld . dan blijft het lang goed . als je het jaar erop weer wilt kweken zet je gewoon een kleinere bak in je huis met een paar erin , mannetjes en vrouwtjes natuurlijk . tot je weer kleine visjes hebt . die houd je binnen zolang het kan en dan in het voorjaar weer naar buiten ermee.

Het vissen gedeelte lijkt mij het makkelijkst , ze eten werkelijk alles die tilapia's . je kunt bijvoorbeeld een paar emmers met water buiten zetten in de zomer , muggen leggen er eitjes in en die groeien uit tot muggen larven . en die lusten ze echt wel . das extra eiwit voor de opgroeiende visjes .

En in die preppers docu op national geographik voeren ze de tilapias eenden kroost . dat spul groeit onder juiste omstandigheden in no time een hele sloot dicht .

Het moeilijkste gedeelte zit hem in het tuinieren , het is namelijk niet goed voor een plant om continu met zijn wortels onder water te staan , ze krijgen dan geen zuurstof en verrotten . dus moet je een tijdklok op je water pomp zetten . zodat de plant telkens 15 minuten of langer " niet droog maar , niet ondergedompeld in water bedoel ik staat.

Voor de rest kunne planten niet makkelijk leven op alleen vissen mest , ze hebben zaken nodig als ijzer zink magnesium , mangaan , calcium , zwavel , koper , silicium , en ook een juiste NPK verhouding is belangrijk , dat wil zeggen stikstof N , fosfor P, en kalium K . verder heb ik geen idee wat de EC waarde is van het vissen water , dat wil zeggen de mate van zoutheid . en dat geeft weer aan in welk percentage mestoffen aanwezig zijn in het water. dus dat zul je moeten meten .

Ook zul je zorgvuldig elke spoeling moeten controleren wat de ph is van de spoel beur en ook van de drain , dus van wat terug vloeit naar de vissen . en zul je dit in beide gevallen moeten aan passen als het te zuur of te base is voor zowel de vissen als de planten. De aanvoer en drain zal ook gemeten moeten worden wat de EC is , zo krijgt u een goed overzicht van hoeveel de planten nu opnemen .

Gelukkig is het met de nodige kennis vaak gemakkelijk aan de planten te zien wat ze te veel of te weinig hebben . iemand die begint met dit systeem zou ik aanraden om tegelijkertijd met de start van de plant in het aquaponics systeem erlangs een zelfde plant in normale ( goeie , goed bemeste grond , met de juiste ph ) te zetten . en dan zorgvuldig de verschillen tijdens de kweek te observeren.

Als ik zomaar een wilde gok zou moeten doen dan zou ik zeggen dat er in het vissen water niet genoeg magnesium zit , en ook te weinig ander micronutriënten zitten , dit is zo verkrijgbaar in goeie winkels , in de vorm van kelp of een vergelijk baar soort product van geloogd zeezout .

NPK is ook gescheiden van elkaar verkrijgbaar dus kan ook appart toegevoegd worden aan het aanvoer water naar de planten .

Verder hebben plante baat bij een selectie aan bacteriekweken en enzymen ook dat is verkrijgbaar .

Normaal gaan de meeste planten een symbiose aan met mycoriza , das een schimmel en dat zal waarschijnlijk niet werken in zoon systeem.

Dit lijkt allemaal erg veel en moeilijk maar is in de praktijk wel uit te voeren na misschien een paar mislukkingjes . beste is gewoon kijken wat de plant doet en alleen maar een beetje proberen te suporten lijkt me . teveel mest en hij gaat dood , te weinig en hij groeit te langzaam , dus dat is altijd beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 4 weken later...

Ik ben ook al een tijdje aan het onderzoeken wat het beste aquaponic systeem is voor mij. Talapia wordt veel gebruikt maar heeft graag een watertemperatuur tot 28 graden. Mijn oog is nu gevallen op forel. Die vind ik persoonlijk lekkerder dan Talapia en heeft een watertemperatuur van 10-20 graden nodig. Iemand die hier al ervaring mee heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast mixster4711

Leuk in de lente en de zomer, maar wat ga je verbouwen zodra het winter wordt? je vissen kan je dan in verwamt (zon / wind engergie) water houden of koud water vis nemen (dan nog met je het ijsvrij houden, maar om je water te zuiveren heb je planten nodig en wat ga je in de winter verbouwen, een rabarbertje een witlofje en een veldsla'tje zullen het misschien doen, maar je houdt altijd een soort winterstop tijden de echte vorst, en volgens mij gaat het daar fout, je kan niet ff een maandje je water niet filteren want dan is het dag vis, je moet dan echt gaan nadenken over een los filter die in de winter het water filtert, maar dan zit je ook meteen met alle nadelen die in het begin van het filmpje worden vermeld.

 

ik zag vd week op national gea bij doomsday preppers een man die had in zijn zwembad zo soort systeem, maar dan had hij nog kippen boven zijn planten: http://channel.nationalgeographic.com/channel/videos/self-sustaining-suburbia/embed/

 

Ik zou ook graag zoiets in me tuin hebben, maar ja zou wel een oplossing moeten hebben voor de winters ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk in de lente en de zomer, maar wat ga je verbouwen zodra het winter wordt? je vissen kan je dan in verwamt (zon / wind engergie) water houden of koud water vis nemen (dan nog met je het ijsvrij houden, maar om je water te zuiveren heb je planten nodig en wat ga je in de winter verbouwen, een rabarbertje een witlofje en een veldsla'tje zullen het misschien doen, maar je houdt altijd een soort winterstop tijden de echte vorst, en volgens mij gaat het daar fout, je kan niet ff een maandje je water niet filteren want dan is het dag vis, je moet dan echt gaan nadenken over een los filter die in de winter het water filtert, maar dan zit je ook meteen met alle nadelen die in het begin van het filmpje worden vermeld.

 

ik zag vd week op national gea bij doomsday preppers een man die had in zijn zwembad zo soort systeem, maar dan had hij nog kippen boven zijn planten: http://channel.nationalgeographic.com/channel/videos/self-sustaining-suburbia/embed/

 

Ik zou ook graag zoiets in me tuin hebben, maar ja zou wel een oplossing moeten hebben voor de winters ;)

 

Precies de reden waarom ik het hier nog niet heb staan. Uiteraard kan je er honderden kilowatts aan stroom tegenaan gooien om in de winter het water en een eventuele kas warm te stoken, maar dan wordt het wel een heel duur stukje vis of sla. Ook zou je het in huis kunnen doen, maar dan heb je weer groeilampen nodig om je groenten te laten groeien. Toch vervelend, dat vooruitdenken van een prepper. Al die benodigde stroom kan ik na een SHTF niet meer opwekken, dus is Aquaponics volgens mij niet erg nuttig voor in Nederland.

 

Als je de vissen in de winter in huis haalt om vervolgens in de lente het aquaponics systeem weer op te starten zou het misschien kunnen.

 

Voorlopig ben ik uitgekomen bij self-watering dakgoten :-)

 

http://preppers.nl/forum/threads/2662-Aquaponics-Hydroponics-alternatief-Zelfbewaterende-plantenbakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...