Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke vaardigheden heb jij post shtf?


Kaat

Aanbevolen berichten

Stel een CME verwoest onze elektriciteitsvoorziening en het gaat jaren duren voordat we weer ongrid zijn. Welke vaardigheden heb jij waar mensen behoefte aan hebben? Waar ze geld/voedsel/diensten/andere ruilmiddelen voor over hebben? En heb je voorbereidingen getroffen daarvoor?

 

Dit is iets waar ik zelf over loop na te denken. Ik ben directeur van een culturele stichting. Post shtf heb je daar niet zoveel aan. Maar ik kan ook kleding maken. Dit is iets wat steeds minder mensen kunnen. Zou ik daar iets aan hebben? Zo ja, dan moet ik me gaan voorbereiden. Bijvoorbeeld door een oude naaimachine te kopen, garen in te slaan etc.

Mijn partner is musicus. Hm, zouden mensen dan nog iets over hebben voor muziek?

 

Denken jullie hier ook over na?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 166
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Stel een CME verwoest onze elektriciteitsvoorziening en het gaat jaren duren voordat we weer ongrid zijn. Welke vaardigheden heb jij waar mensen behoefte aan hebben? Waar ze geld/voedsel/diensten/andere ruilmiddelen voor over hebben? En heb je voorbereidingen getroffen daarvoor?

 

Dit is iets waar ik zelf over loop na te denken. Ik ben directeur van een culturele stichting. Post shtf heb je daar niet zoveel aan. Maar ik kan ook kleding maken. Dit is iets wat steeds minder mensen kunnen. Zou ik daar iets aan hebben? Zo ja, dan moet ik me gaan voorbereiden. Bijvoorbeeld door een oude naaimachine te kopen, garen in te slaan etc.

Mijn partner is musicus. Hm, zouden mensen dan nog iets over hebben voor muziek?

 

Denken jullie hier ook over na?

 

Nou Kaat kleding gaat kapot en zeker als je na de shtf leeft dan slijt alles veel sneller dus altijd handig als je kleding kan maken (ik heb er zelf geen verstand van).

En voor je man iedereen heeft behoefte aan vermaak, zeker muziek dat maakt vaak emoties los bij mensen positief en negatief dus je hebt er allebei wat aan dat zijn mooie en goede vaardigheden die jullie samen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik kan kleding maken. En dan met name het maken van kleding voor (onze eigen) kinderen, zal zeer nuttig blijken. Mijn naai machine is elektrisch, dus dat schiet niet op zonder elektriciteit. Een hand naai machine is ook iets waar ik over nadenk. Maar met de hand is ook prima te doen.

Verder hebben we boekjes aangeschaft over natuur geneeskunde en kruiden werking. Maar ook over groente en fruit telen. Met bijbehorende zaden van verschillende kruiden, groente en fruit kunnen we dan aan de slag.

Verder ben ik instructeur hippische sport, ofwel paardrij juf. In mijn opleiding heb ik het trainen van paarden, het lesgeven, maar ook blessures behandeld gehad. Als het erop aan komt, kom ik ook een heel eind met andere viervoeters. Als vervoer dan gaat met de edele viervoeter, dan komt ook dat goed! Verder kan ik zeilen en hebben we een bakfiets, in het kader van transport...

Mijn man is technisch en handig, iets te maken valt er altijd wel. Ook kan hij koken, bakken en conserveren, wellicht biedt dat perspectief.

Ik denk dat er meer dingen zijn die we kunnen ofwel weten, die nuttig zijn, waar ik nu niet aan denk. Maar ik denk dat dat voor iedereen geldt. Ik denk dat we, als mensen, meer kunnen dan we denken en anders dat we snel zullen leren. Het punt zal het psychische aspect zijn. In de afgelopen jaren heb ik me verdiept in de psyche van de mens en dan met name de belemmerende overtuigingen en weerstand van mensen. Dat zal mij, maar ook mensen in mijn omgeving kunnen helpen om te gaan met onze weerstand tov de nieuwe situatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Stel een CME verwoest onze elektriciteitsvoorziening en het gaat jaren duren voordat we weer ongrid zijn. Welke vaardigheden heb jij waar mensen behoefte aan hebben? Waar ze geld/voedsel/diensten/andere ruilmiddelen voor over hebben? En heb je voorbereidingen getroffen daarvoor?

 

Dit is iets waar ik zelf over loop na te denken. Ik ben directeur van een culturele stichting. Post shtf heb je daar niet zoveel aan. Maar ik kan ook kleding maken. Dit is iets wat steeds minder mensen kunnen. Zou ik daar iets aan hebben? Zo ja, dan moet ik me gaan voorbereiden. Bijvoorbeeld door een oude naaimachine te kopen, garen in te slaan etc.

Mijn partner is musicus. Hm, zouden mensen dan nog iets over hebben voor muziek?

 

Denken jullie hier ook over na?

 

Ik ben Chemicus. Allround! Ik vindt het leuk om te experimenteren en ik heb in dit forum als verschillende postings geplaatst waar de chemie een rol speelt:

 

 

  • Het drogen/drooghouden van noten, bonen, mais, ed. (zeer succesvol!)
  • Het maken van reflectoren voor een SODIS waterzuivering. (zeer succesvol!)
  • Provisorisch wassen van bv. witgoed zonder wasmiddel.
  • Optimale resorbtie van calorieën uit mengsels van koolhydraten en vetten door de darmwand.

 

Andere onderzoeken zijn nog lopende:

 

 

  • Verbeterde waterzuivering met SODIS gebruikmakend van Titaniumdioxyde (TiO2).
  • Zelf maken van zuurstof-adsorbers voor droog/gedroogd opgeslagen voedsel.
  • Slijpen en polijsten van messen en instrumenten met aquarel-papier gecoat met aluminiumoxide (Al2O3).

 

Voorwaarde moet zijn dat de technieken voor een ieder zonder hoge kosten toegankelijk moeten worden.

De resultaten worden hier gepubliceerd zodra experimenten succesvol worden afgesloten.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben Chemicus. Allround! Ik vindt het leuk om te experimenteren en ik heb in dit forum als verschillende postings geplaatst waar de chemie een rol speelt:

 

 

  • Het drogen/drooghouden van noten, bonen, mais, ed. (zeer succesvol!)
  • Het maken van reflectoren voor een SODIS waterzuivering. (zeer succesvol!)
  • Provisorisch wassen van bv. witgoed zonder wasmiddel.
  • Optimale resorbtie van calorieën uit mengsels van koolhydraten en vetten door de darmwand.

 

Andere onderzoeken zijn nog lopende:

 

 

  • Verbeterde waterzuivering met SODIS gebruikmakend van Titaniumdioxyde (TiO2).
  • Zelf maken van zuurstof-adsorbers voor droog/gedroogd opgeslagen voedsel.
  • Slijpen en polijsten van messen en instrumenten met aquarel-papier gecoat met aluminiumoxide (Al2O3).

 

Voorwaarde moet zijn dat de technieken voor een ieder zonder hoge kosten toegankelijk moeten worden.

De resultaten worden hier gepubliceerd zodra experimenten succesvol worden afgesloten.

Ben je ook in staat salpeterzuur en of zoutzuur te maken? Zwavel te extraheren of te herkennen in natuur? Dat zouden super skills zijn, ben zelf een klungel met chemie, alhoewel de basis er wel is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt zal het psychische aspect zijn. In de afgelopen jaren heb ik me verdiept in de psyche van de mens en dan met name de belemmerende overtuigingen en weerstand van mensen. Dat zal mij, maar ook mensen in mijn omgeving kunnen helpen om te gaan met onze weerstand tov de nieuwe situatie.

 

Hulde Vlinder! Na de SHTF zullen veel levenden de doden benijden. De impact van een SHTF op de psyche wordt nu volledig onderschat. Het omgaan met de nieuwe situatie zal voor velen een "cultuurshock" zijn en expertise op het omgaan met deze nieuwe situatie zal zéér gewenst en noodzakelijk zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hulde Vlinder! Na de SHTF zullen veel levenden de doden benijden. De impact van een SHTF op de psyche wordt nu volledig onderschat. Het omgaan met de nieuwe situatie zal voor velen een "cultuurshock" zijn en expertise op het omgaan met deze nieuwe situatie zal zéér gewenst en noodzakelijk zijn!

 

Daar sluit ik me bij aan, denk dat er veel focus is op praktische zaken maar dat dit ook absoluut niet onderschat moet worden.

 

Afgezien van wat alledaagse vaardigheden zoals groente en fruit verbouwen, vissen, vissen schoonmaken en dergelijke, weet ik hoe je (lekkere!) fruitwijn kunt maken. Er is vast ook post-SHTF nog wel eens behoefte voor een goed glas wijn :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
Gast ancestral-viking

:o mijn 2 kwartjes

 

ik ben handig met leer bewerken en het maken van allerlij ijzer en staal bewerkingen (lassen,frezen,smeden) etc .

(waar een l.t.s opleiding al niet goed voor is :)

messen maak ik vaak zelf evenals de foudralen daarvoor ,ga over een tijdje een cursus volgen om staal te leren blauwen ....

 

greets keep on prepping.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:o mijn 2 kwartjes

 

ik ben handig met leer bewerken en het maken van allerlij ijzer en staal bewerkingen (lassen,frezen,smeden) etc .

(waar een l.t.s opleiding al niet goed voor is :)

messen maak ik vaak zelf evenals de foudralen daarvoor ,ga over een tijdje een cursus volgen om staal te leren blauwen ....

 

greets keep on prepping.

 

zou leuk zijn als je ons op de hoogte hield van dat blauwen.

Ben benieuwd hoe dat gaat koud/warm/chemisch.

 

groeten joost

Link naar reactie
Delen op andere sites

Timmeren, koken, beveiligen, jagen, kickboks les geven, schietles geven, tekenen, ehbo, schilderen, tegelen, slopen, bushcraft en vast nog wat dingetjes.

Heeeeeel veelzijdig als het er op aankomt;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ook wel kleding herstellen en maken (eenvoudige dingen) en haar knippen, maar ook wel een beetje timmeren en dingen repareren. Dus dat kan wel handig zijn in elk geval.

 

Wat jij @Kaat hebt met muziek, vraag ik me af of ik uiteindelijk ook wat kan gaan doen met knutselen en creatief bezig zijn. In zo'n situatie als jij schetst, met een teruggang in ons welvaartsniveau dan hoop ik daar wat mee te kunnen doen. Wanneer er geen stroom is en dus geen Ipads/Ipods/spelcomputers en PCs meer zijn zullen veel mensen niet meer weten hoe ze de vrije tijd kunnen invullen. Ik doe nl. nu ook al veel aan recycling, ik probeer veel dingen te hergebruiken en daar iets nieuws van te maken. Vooral voor kinderen kan het dan misschien voor de ouders wel interessant zijn om die wat afleiding te kunnen bieden. Vooral wanneer die ouders zelf alle bordspellen de deur uit hebben gedaan en de potloden en het papier....omdat de kinderen daar toch nooit meer mee spelen :-)

 

Maar ja daar zal ik dan alleen wat aan hebben wanneer er voldoende brood op tafel is voor iedereen, want dat gaat toch voor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 2-cent dinges :o

Heb samen met mijn man vanaf 1 december 2004 tot nu een huis gebouwd. Metselen, schilderen, timmeren, upperen ;o) Mijn (v)echtgenoot is electricien/loodgieter.. heeft als uit de handgelopen hobby radiopiraterij.. (zelf antennes/ zenders .. uh alles bouwen.. Liefst met oude zut die niemand meer wil.. (4 rechtse handen)

ehbo diploma en jaren als vrijwilligster rondes gelopen bij grote evenmenten (ervaring) Koken/wecken,plannen,handwerken,naaien.. Oei begin een echte boerin te worden. Administratieve opleiding , secr van advocaat geweest (vooral juridisch handig:o) Geloof dat we hier best goed voorbereid zijn.. in ieder geval qua skills..

en tja als ik iets nuttigs tegenkom mag ikhet graag als kennis opslaan.

 

dus als iemand er iets aan heeft.. ;o)

 

xxbirgittexx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan bijna alles in de bouw . Maar niet alles even goed .

Heb ooit een rode kruis verplegers diploma behaald

Ben al jaren een hobby boer .

Heb 3 verschillende koks diploma's

Ben een ervaren jager (op klein wild )

Heb een leger dienst achter de rug .

Heb redelijk goed kunnen zwemmen (is nu wat minder door een paar kg te zwaar )

Ken iets van motoren (als ze niet computer beveiligt zijn )

Ben bereidt bij te leren .

En k' redelijk veel spullen .

 

Grt Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Heel vriendelijk glimlachen naar andere preppers :)

 

(Gewoon vriendelijk glimlachen naar andere preppers mocht niet van het systeem, dat was te kort, dus is het heel vriendelijk glimlachen geworden. Of ik dat ook fiks, is niet helemaal zeker).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...