Ga naar inhoud
GENEGEERD

DIY Mayonaise maken...


Communicator

Aanbevolen berichten

in het kader van: "3 eitjes per dag is teveel voor huize Communicator" ben ik gaan bedenken wat je nog meer met eitjes kunt doen.

 

1 van de hardlopende producten in ons huis is mayonaise... blijkt dit dus enorm simpel zelf te maken te zijn!

 

2014-07-10-14.17.05.jpg.29ac8b2fe7415b5800452c375a738d10.jpg

 


RECEPT

Heb je een staafmixer? Dan kan je heel makkelijk en snel mayonaise maken:

 

Doe 1 heel ei in een hoge beker,

een eetlepel lekkere azijn,

een theelepeltje zout,

flinke theelepel mosterd en peper.

Vervolgens 250 ml zonnebloemolie daarbij,

 

de staafmixer op de bodem zetten, aandoen en terwijl je tot 15 telt de mixer heel langzaam omhoog halen. Klaar is je mayo...., nog even proeven of er nog zout of peper bij moet.

 

Denk er wel aan dat alles op kamertemperatuur moet zijn!


Echt, ... zo simpel is het! en hij smaakt fantastisch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Wat bedoel je daarmee te zeggen? Houdbaarheid niet langer dan een week in de koelkast? Dat gaat die pot niet redden :D

 

Ik denk dat prepass meer doelt op Salmonella en de gevolgen daarvan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar het zou kunnen helpen als je de mayonaise een dag of twee in de vriezer te doen, door de kou gaan de bacteriën ook dood, als je het gaat verwarmen namelijk stolt het ei, maar de kans op salmonella die blijft er altijd als je met rauw ei werkt ( behalve dan uit de vriezer, dan een heeeeeel stuk minder kans )

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar het zou kunnen helpen als je de mayonaise een dag of twee in de vriezer te doen, door de kou gaan de bacteriën ook dood, als je het gaat verwarmen namelijk stolt het ei, maar de kans op salmonella die blijft er altijd als je met rauw ei werkt ( behalve dan uit de vriezer, dan een heeeeeel stuk minder kans )

 

Bacterieën gaan niet dood door in te vriezen !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft natuurlijk ook direct met de houdbaarheid te maken :D iemand enig advies hierover?

 

geen eieren gebruiken :-)

 

mayo zonder eieren:

Veganaise

 

- 200 ml soyamelk of amandelmelk of hazelnootmelk

- 400 ml koolzaadolie (dus een verhouding 1 op 2)

-1 theelepel mosterd

- (optioneel 1 groenten-bouillonblokje )

 

(wil je de mayo vaster voeg meer olie toe, wil je deze meer lopend voeg meer melk toe)

 

In een hoge smalle beker met een staafmixer ook langzaam naar boven gaan.

afkruiden naar smaak. (curry, lookpoeder, tijm, basilicum,...)

 

Blijft 2 weken goed in de koelkast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar het zou kunnen helpen als je de mayonaise een dag of twee in de vriezer te doen, door de kou gaan de bacteriën ook dood, als je het gaat verwarmen namelijk stolt het ei, maar de kans op salmonella die blijft er altijd als je met rauw ei werkt ( behalve dan uit de vriezer, dan een heeeeeel stuk minder kans )

 

Zeg..........Konijn...........ik las ergens dat je graag helpt......als je dat zo graag wilt, kan je dan wel goede/juiste informatie hier plaatsen. Nu check ik gelukkig veel zaken die anderen posten, maar dit slaat echt nergens op........mbt je vriezer verhaal....

zie: http://www.ond.vlaanderen.be/voedselveiligheid/tips/kippenvlees.pdf

Door het invriezen zijn de bacteriën niet dood: ze zijn schijndood. Bij het ontdooien ontwaken ze en beginnen

ze te groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator, ik maak ook zelf mayonaise en ken dit alleen maar met eidooiers en niet met hele eieren. Wat betreft de salmonella: je voegt azijn toe en volgens mij worden de bacteriën door zuren gedood, heb ik zo geleerd. Aan de mayonaise kan je ook kruiden toevoegen voor mayonaise Tartare of knoflook of citroensap voor iets zuurdere mayonaise.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oké, maar het is altijd goed als ik verbeterd word natuurlijk:D

 

Misschien eerst een beter te checken wat je verkondigt wel klopt, betreffende bacteriën en parasieten kan dat gevaarlijk worden en zo bespaar je anderen de tijd, de moeite en bij sommigen de frustratie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

zal ik op letten sorry, van sommige dingen weet ik meer dan van andere dingen, hiervan weet ik dus blijkbaar minder, maar die tip kreeg ik bij het zelf maken van marsepein ( daar moet ook rauw ei in ) bij die tip werd wel verteld dat salmonella alleen op de schaal zit maar ( heb ik gecheckt ) hoeft niet zo te zijn want er zijn soorten ( slechts een paar van de 2300 salmonella soorten ) die ook in het ei zelf zitten, maar als de mayo zo snel op gaat is er een heel stuk minder kans op besmetting

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt wekelijks majo gemaakt ook om de eieren te doen minderen . Veel varianten met heel ei met dooier zelfs de combinatie een el azijn vind ik wat veel ik doe er ook citroensap in en soms verschillende soorten mosterd . Ook doe ik er soms ui in soms look soms ansjovis .

Er bestaan tientallen varianten .

Weet er iemand hoe men die zoete Nederlandse majo maakt ?

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt wekelijks majo gemaakt ook om de eieren te doen minderen . Veel varianten met heel ei met dooier zelfs de combinatie een el azijn vind ik wat veel ik doe er ook citroensap in en soms verschillende soorten mosterd . Ook doe ik er soms ui in soms look soms ansjovis .

Er bestaan tientallen varianten .

Weet er iemand hoe men die zoete Nederlandse majo maakt ?

 

Geert

 

Daar gaat een klein scheutje Heineken doorheen.

 

Greener

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sorry, kon het niet laten :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

[quote name=

 

Doe 1 heel ei in een hoge beker,

een eetlepel lekkere azijn,

een theelepeltje zout,

flinke theelepel mosterd en peper.

Vervolgens 250 ml zonnebloemolie daarbij,

 

de staafmixer op de bodem zetten, aandoen en terwijl je tot 15 telt de mixer heel langzaam omhoog halen. Klaar is je mayo...., nog even proeven of er nog zout of peper bij moet.

 

[/quote]

 

Zo maak ik ook altijd mijn mayo maar dan met 2 eetlepels azijn en 1 eetlepel ipv een theelepel mosterd, zo heeft hij wat meer bite.

 

Dat geneuzel over salmonella trek ik mij echt niks van aan hoor, als je gezond bent en geen baby of hoogbejaarde of iemand met een verlaagde weerstand wegens een chronische ziekte kan je best een salmonellabesmetting oplopen sterker nog de kans is erg groot dat wij dat allemaal wel eens gehad hebben. En als je daar toch angst voor hebt dan mag je ook geen zachtgekookte eieren eten of gebakken eieren waar het geel of wit nog een beetje zacht van is, of de kom van het cake-beslag uitlikken of de mixer aflebberen na het maken van beslag.

 

Ik eet heerlijk elke week mijn pot home-made mayo leeg met veel plezier! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska ik heb ooit eens toen ik jong was ( en heel gezond :) ) een voedselvergiftiging gehad (broodje slechte ham )en dat was verre van leuk en indertijd vond mijn huisarts

dat ik best veel geluk heb gehad . Ik zou er toch niet al te lichtzinnig over denken (zeker niet als er geen medicijnen of ziekenhuis zouden zijn )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska ik heb ooit eens toen ik jong was ( en heel gezond :) ) een voedselvergiftiging gehad (broodje slechte ham )en dat was verre van leuk en indertijd vond mijn huisarts

dat ik best veel geluk heb gehad . Ik zou er toch niet al te lichtzinnig over denken (zeker niet als er geen medicijnen of ziekenhuis zouden zijn )

gr will

 

Tuurlijk dat is niet leuk, we hebben allemaal wel eens een voedselvergiftiging gehad dat is geen pretje. Een gezond mens heeft geen medicijnen nodig met een salmonellabesmetting, je moet zorgen dat je niet uitdroogt door braken en diarree.Maak je eigen ORS en je komt een heel eind, geen arts nodig hoor.

Als je alles gaat laten waar een potentieel risico aan verbonden zit is het leven niet zoals ik het wil leven. Ook moet je je realiseren dat als je jezelf regelmatig blootstelt aan "viezigheid" je er ook minder last van hebt , je bouwt immuniteit op. Ik was dus ook niet mijn handen voor het eten en koken, alleen als ik visite heb want die kunnen meestal minder hebben dan ik.

 

En echt, de kans dat een eitje besmet is met salmonella als je het goed gekoeld bewaard is zeer klein, rauwe kip daarentegen is zeer vaak besmet met salmonella en dat snij je ook lekker op je plankje in reepjes om te bakken en daarna snij je een uitje voor door de sla, dat is pas een risico. De kans dat je van home-made-mayo ziek wordt is erg klein, ik heb al honderden potten verorberd met mijn hele gezin en nog NOOIT is iemand er ziek van geworden.

 

Maargoed ieder zijn ding hoor, speel je liever op safe, tja koop lekker je potje mayo in de super!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...