Ga naar inhoud
GENEGEERD

Warme hap voor 8 personen op 1 brander voor 10 euro ( voor onderweg)


Tom

Aanbevolen berichten

Speciaal omdat ik vandaag GOEROE geworden ben een onderweg recept, veel voor weinig! (veel eten voor weinig geld).

 

Het is een eenvoudige manier die iedereen kan en al kent.

 

Scenario;

 

Spullen kunnen nog wel gekocht worden of al op voorraad.

 

We zijn onderweg en hebben een 1 pits brander, bijvoorbeeld de Campingaz Bistro met de mooie gaspatronen.

 

We zijn zuinig en willen niet meer dan 1 gaspatroon gebruiken en liefst de helft van de gaspatroon dus 1 uur branden.

 

De maaltijd zal bestaan uit pannenkoeken en spekpannenkoeken voor de stevige trek.

 

De pannenkoeken voor 8 personen is gemiddeld; een kind eet er 2 en een volwassene misschien 6.

 

Het aantal wat we willen bakken is ongeveer 40 stuks, met op verzoek met spek.

 

 

We gaan pannenkoeken bakken, we gaan voor zuinig en we zijn onderweg, dus geen luxe van thuis.

 

Dus de brander(s) hadden we al.

 

En natuurlijk een pan met een antiaanbaklaag en een houten of plastic spatel, een beslag kom of pan en nog een garde.

en bestek met bordjes (plastic) al bij ons om te eten.

 

 

Allereerst nog effe de werkwijze ;

 

1.Gooi alle bloem in de kom en giet hier een deel van de melk langzaam bij. Roer het mengsel.

 

2.Doe de eieren erbij, en giet vervolgens de rest van de melk er langzaam bij.

Blijf in de tussentijd het beslag mixen met een garde. Zorg ervoor dat het beslag uiteindelijk zo stroperig wordt als dikke yoghurt.

 

3.Voeg tenslotte een snufje zout toe aan het beslag.

 

4.Als het beslag klaar is, kun je de koekenpan(nen) op het vuur zetten. Doe een beetje olie of boter in de pannen.

 

5.Gooi steeds een beetje beslag in de koekenpan(nen). Als er bubbels van het beslag aan de oppervlakte verschijnen, dan kun je de pannenkoek omdraaien. Bak de pannenkoeken totdat ze lichtbruin zijn.

 

6. Je kunt de eerste 8 bakken en dan kan men gezamenlijk beginnen, de kok bakt ondertussen door, dus ongeveer 3/4 soeplepel in de pan en dan nog geen minuut per kant met elke keer weer een klontje boter om in te bakken.

Men komt dan steeds met zijn bord bij de kok en dan kan er vlot doorgebakken worden en op verzoek de reepjes katenspek in de pak beslag erop en ook ongeveer 1 minuut per kant, als je 2 branders en pannen hebt kun je de spekpannenkoeken en ander hartige pannenkoeken hierin bakken. en gaat ook sneller.

 

Het is nu mogelijk om in 1 uur ongeveer 40 pannenkoeken te bakken!

 

Na 40 pannenkoeken is het feest voorbij en iedereen voldaan.

 

 

Recept;

 

1 pak Bloem van 1 kilo 0,70

2 liter melk 1,50

6 eieren 1,20

1 scheut schenkstroop (fles kan later ook op de pannenkoeken gedaan worden) 2,00

zout 2 theelepeltjes

Enkele scheppen suiker of pakje vanillesuiker

2 pakjes magarine Blueband om in te bakken (elke keer een klontje) 1,50

Katenspek een paar pakjes voor 3 euro

Eventueel een scheut olie (arachide olie is erg lekker)

 

Zo zitten we op 10 euro en nog ongeveer 1 euro aan gas voor de gaspatroon (half leeg, 1 uur bakken).

 

als het budget het toelaat kun je meer schenkstroop kopen. 1 is wel weinig, maar suiker erop kan ook prima!

 

 

 

Zo mensen een speciaal zuinig en voedzaam recept voor onderweg omdat ik vandaag GOEROE geworden ben;)

Dan mag je ook wel een goede tip verwachten :)

 

 

Links;

 

http://pannenkoeken-recepten.nl/

 

En natuurlijk kan het makkelijker met kant en klaar pannenkoekenmix

http://www.koopmans.com/recepten/koopmans-recepten/pannenkoeken/

Is natuurlijk makkelijker, maar we gaan voor zuinig en eenvoudig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ooh wat heb ik toch een hekel aan pannenkoeken bakken haha.

Toen ik nog op de groep werkte voor 9 man altijd bakken.. Waren altijd zo weg en

ik kon altijd zelf weer de puinhoop opruimen.. Maar heerlijk dat ze t vonden.

Met stukjes appel, suiker en kaneel.. Kaas en spek. Lekker is t wel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik enkel bloem, vegan melk (amandel of hazelnoot), een zakje vanillesuiker en een beetje bruiswater of frisdrank (voor de pannekoekenmix) en dat in vegan bakmiddel.

werkt ook prima en deze vullen veel meer... daarop kan je pindakaas smeren..... kom je een koude dag mee door :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de glutenvrije pannenkoeken gebruikte ik half rijstmeel en half boekweitmeel.

Helemaal van boekweit is te zwaar...half boekweit is lekkerder, en net als de veganvariant vult half boekweitmeel/half ander meel ook ontzettend goed.

Als veganoptie gebruik ik meestal kokosmelk, omdat ik dat altijd wel in huis heb.

Omdat glutenvrij brood zowel duur als slecht te bewaren is (en tussen de middag al kruimelig is) maakten ik veel pannenkoeken als lunch voor op school.

Met een glutenvrij dieet "mag" je veel niet, maar men was altijd jaloers op dochter op wat ze dan wel mocht, zoals elke dag pannenkoek als lunch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich wel een leuk idee; budget koken voor meerdere mensen.

Ik kan denk ik ook wel een paar recepten bedenken, onder de € 10, voor 8 personen, waarbij weinig gebruik gemaakt wordt van je brandstofvoorraad.

 

Hierbij vast eentje:

(allemaal blik of droge voorraad, dus geen koeling nodig van ingrediënten:)

500 gram zilvervliesrijst (€ 0,80)

3 blikjes kidneybonen (€ 1,50)

3 blikjes mais (€ 1,80)

2 blikjes knakworst, in kleine stukjes gesneden (€ 2,00)

2 blikjes tomatenpuree, aangemaakt met een beetje water (€ 0,50)

2 bouillionblokjes (€ 0,10)

totale kosten: € 6,70

 

Water aan de kook brengen, bouillonblokjes en rijst toevoegen.

De pan van het vuur nemen, in handdoeken of dekens pakken en een half uurtje wegzetten. (Bespaard brandstof terwijl de rijst in het hete water gaart)

Vervolgens water afgieten (kookvocht bewaren) en de inhoud van de blikken toevoegen. Eventueel nog wat (kook)water toevoegen (ivm de tomatenpuree) en goed doorwarmen.

Eet smakelijk! (met 8 personen voor minder dan € 10)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...