Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] KLAX / KLACKX


Keyser Suze

Aanbevolen berichten

Allereerst -uiteraard- mijn dank aan @Nickx om zijn product te mogen ontvangen en gebruiken. Ik heb diep respect gekregen voor die onbekende weldoener.

 

Het vakmanschap waarmee dit gemaakt is, de afwerking, de zorg voor details - het oog van de meester spat er van af. Hier de link naar het origineel. Hieronder de KLACKX, zoals ik deze ontving.

20140710_224150.jpg.ffe41142a84c48aced7545f8c0db795f.jpg

Rete Strak Uitgevoerd Kunst Werkje

 

 

Hij is 8mm dik, gewicht nog geen pond. 16 cm lengte. Het schroef systeem loopt soepeltjes; wat opvalt is dat de klemmen er zo fragiel uitzien. Gaat dat niet stuk?

 

Even het bosje in, naast het huis. Geschikte tak, en dan.....tsja....ik stel me voor dat je When Shit Hits The Fan een Leatherman bij hebt met zaagje (nogmaals, niet in de afwasser kiepen) zodat je een gleuf kunt zagen op de dikte van het blad. Ik kan melden dat ik dat gewoon in mijn bankschroef en met handzaag heb gedaan want ik weet wat een enorm gehannes het is om een losse stok met een Leatherman zaagje te bewerken. Ook het strak trekken van het touw om steel en bijl te verenigen, gaat makkelijker als steel en bijlkop vastzitten, dan dat je met handen en voeten in het bos loopt te pielen bij gemis van een bankschroef. Grote plus voor de kant en klaar bijl, maar dit ding steek je makkelijk in je EDC of GHB. En daar is het uiteraard voor bedoeld.

 

20140710_224342.jpg.f5862094cca4459b0d34e4b6adffa846.jpg

 

Het vastmaken van de Klax - sorry - Klackx met het klemsysteem gaat niet zonder veel moeite, dat moet gezegd. Op de homepage van het origineel staat een kale steel geklemd in de bijlkop....nou ik geef het je te doen. Het draaischroefje aan de achterkant is klein en nooit ruw genoeg om goede grip te hebben. Met een multitool kom je er niet bij. Als je erg je best doet, dan wiebelt het nog erg veel. Gelukkig bestaat er paracord (donatie van de Prepshop - hé wat leuk, allemaal dingen die ik zomaar gekregen heb! Dank nog @Simurgh ). Een pittige toepassing van Japanse Bondage technieken en dan krijg je zoiets.

 

20140710_225520.jpg.7eb6f655cd4eb989a4b1be8964211a8e.jpg

 

Opgewekt loop ik naar het houthok in de achtertuin. Want klieven zal het kreng! Mijn kachel is niet heel breed, dus de stukken hout zijn op 25 cm gezaagd en er zijn net wat verse bij van zo'n 15 cm doorsnede. Het gaat wel, zondermeer, maar.....na tien - twintig keer flink slaan, zit er veel speling in de kop. Dat is deels te wijten aan het touw, deels aan het klemsysteem, wat toch beweegt en zijn vrijheid zoekt. Iemand merkte al op dat het niet echt was bedoeld op bomen te vellen of brandhout te klieven. Touw weer eraf, klem aandraaien zo goed en zo kwaad als dat gaat, touw zo mogelijk nog strakker eromheen (in de bankschroef, probeer het maar eens met losse handjes en voetjes....). Dan een poging om een stuk hout door te hakken dwars erop.

 

20140710_233919.jpg.69c16ed75076e6b2667ff12103bfd28b.jpg

 

Het gaat wel, maar inmiddels, na vijf minuten hakken, is de snede helaas erg bot geworden. Wat ik wel ondervond, is dat een bijlsteel van een gekliefde tak, veel meer voldoet. Hoera, dan hoef je niet te zagen! Om de een of andere reden blijft de bijlkop beter zitten. Het is ook een beetje intuïtief gebeuren met het touw, de halen en slagen die je maakt, waarbij het touw 'afstaat' van bijl of steel, probeer je verder spanning te geven door deze weer te omwinden. Er gaat meer dan drie meter paracord inzitten om de Klackx lekker vast te maken.

 

Even op de steen en dan kan er weer geramd worden. Ik heb een stuk of vijf kleine blokken gehakt, alvorens het touw wederom te los was. Dat kan betekenen dat ik ene enorme klungel ben met touw, of dat het touw teveel rek heeft, of dat dit inherent is aan het concept Klax. Daarom ook dat ik @AWOL vraag om de test te herhalen, hopelijk loopt hij tegen hetzelfde probleem aan, anders mag ik nooit bij de padvinders.

 

Wonder boven wonder zijn tegen mijn verwachtingen in, de klemmen nog volstrekt intact. De achterste klem krijgt het meest te verduren uiteraard, maar die gaf geen krimp met een half uurtje bij elkaar, flink slaan. Heb ik me ingehouden? Ja. Ik was bang dat de bijlkop ineens los zou schieten richting de buren. En je werkt toch met een droge tak uit het bos, niet met een essen of hickory steel. @Charlie heeft er afgelopen weekend ook nog mee staan slaan, die was ook flink bezig en het kunstwerk van Nickx heeft ook die test doorstaan.

 

Mijn conclusie: leuk ding voor in de GHB of EDC, maar vooral als je onverhoopt door een bos moet om thuis te komen of als je GHB ineens je BOB wordt, dan heb je tenminste een soort bijl bij je. Ook is een stok met dit ding aan het einde, prima om belagers een tikkie mee te geven. Is het de meer dan 100 euro waard? Natuurlijk niet. Meer dan 50 euro zou het echt niet mogen kosten. De meerwaarde van de Klax of de Klackx is, ten opzichte van een flink fulltang mes, nihil. Zeker als je dat mes combineert met een draadzaag. De mensen die de hoofdprijs betalen voor dit apparaat, zijn survivalisten die de Klax in het notenhouten dashboard kastje van hun Ferrari bewaren. Want je weet maar nooit. En....ja....Shit....het kreng heeft wèl een heel hoog gadget gehalte. Wil ik zoiets in mijn GHB? Ja! Maar dan dus de retail versie, betaalbaar.

 

Ik had al contact met Nickx via de PM, en die zag ook wat 'verbeterpuntjes'. En aangezien ik Keyser Suze ben, besloot ik, dat dit Duitse product beter kan. Ik vertrouw erop dat Metaal Yoda Nickx zijn idee, de Klax en mijn ontwerp kan combineren tot iets leuks. Ik kan niet anders zeggen dat ik veel lol beleefde aan het hakken met mijn eigen product. Lekker zwaar, dus hout klieven was een fluitje van een cent. Het staal bleek mooi gehard, dus bleef lekker scherp (verenstaal, 10 mm) aan de bijlkant, de kant om mee te hakken was tot het midden hard. Ook deze constructie ging touw-technisch los na wat hout bewerking. Met een gewicht van rond één kilo, is het wel beter werken. Hieronder wat actie foto's.

20140714_231515.jpg.f26d1604410654677b06370db889edc2.jpg

20140714_231334.jpg.34dbdc78c5f32678c7ed5d84c18db5f7.jpg

20140714_211629.jpg.7479e74973c41e712cdae644e6abd6ca.jpg

 

Alleen al de keuze om het als handbijl te kunnen gebruiken, gaf een meerwaarde. De bijl kon rusten tegen de stok met de erop gelaste steunen en tevens met een deel van de bijlkop, dus geen angst dat er wat breekt bij het slaan.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Keyser Suze bedankt voor de review en het aanbod de Klackx verder te testen maar ik sla over en gun het iemand die,in tegenstelling tot mijzelf, wel daadwerkelijk hout heeft te bewerken. Ik heb geen haard noch andere hout werkzaamheden. De interesse die ik oorspronkelijk had voor de Klax is precies zoals je hem beschrijft, een bijl kop in de uitrusting voor het ultieme "geval dat". Door de reacties uit het Klax (http://preppers.nl/forum/threads/10098-Innovatieve-bijl-kop-KLAX) draadje ben ik al tot de conclusie gekomen dat eenvoud waarschijnlijk het betere pad is, dus bijvoorbeeld een tomahawk (naast een goed mes), dan heb je ook het geklooi met het paracord niet nodig en ze zijn veel betaalbaarder. Jouw "hatchet" ontwerp is ook best leuk overigens! Good job @Nickx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie review. ook je andere tool is wel goed bedacht, simpel en basic.

 

Het ontwerp van de klax blijkt dus niet meer te zijn dan een hebbeding dat eigenlijk te veel kost misschien dat een extra steel adapter in hetzelfde metaal met een diameter van 3 cm voor meer stabiliteit en binding kan zorgen

 

Jouw idee is doeltreffend maar als je de gaten niet afrond gaan deze na een tijdje in het paracord snijden, een half open blade met rondingen kan daar misschien een oplossing voor bieden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop toch niet dat ik er mee moet gaan leuren...wie o wie kan ik bijl maken?

 

hahaha veel te leuke schrijffout, die laat ik staan; blij maken dus.

Als niemand zich meld wil ik wel een review doen, is al een tijdje geleden en de winter doen wij alles op hout, dus werk genoeg. Het grote klieven is al gebeurt, maar dat zou hij zeker niet kunnen.

 

Tevens straks even op vakantie dus dan kan hij mee, wil weer gaan koken op de hout deze vakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop toch niet dat ik er mee moet gaan leuren...wie o wie kan ik bijl maken?

 

hahaha veel te leuke schrijffout, die laat ik staan; blij maken dus.

 

Hele mooie uitgebreide review! Kudo mag nog niet:(

Ik zie dit wel zitten om die kop eens te testen.

Leuren hoeft niet, want moet toch nog jou kant uit met die karma sc brander.

 

EDIT: Zie dat @Simurgh me voor was.

*toch eens vaker refreshen...*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Vette review @Keyser Suze.

En je hebt weer een lekker dik stuk hakstaal gefabriceerd. Nóg zo'n Dikke Berta. :D

 

Als @Simurgh het niet erg vindt, kan ik @JamHard aanbevelen als nieuwe reviewer, want die heeft tenminste verstand van touwen knopen. :p

(Simurgh natuurlijk ook, maar dan heb je JH nog nooit in actie gezien).

Mijn lekenmening is dat het touw te dik is (om mee te beginnen).

 

Zet Jamhard aan het werk met beide blije bijlen, dan kan hij je gelijk adviseren over de positie van de gaten op je eigen ontwerp.

Goeie tip van @carismo ook, de randen van de gaten afronden.

 

Zou gewoon een losse bijlkop niet makkelijker zijn, begin ik me af te vragen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze mooie review, prachtig geschreven!

 

Alleen ben ik bang dat een normale losse bijl kop met split pen handiger is om in elkaar te zetten, daarbij betwijfel ik of de KLACKX qua stevigheid er tegen op kan.

 

Voor mij zou de klackx nog geen meerwaarde hebben tegen over een standaard bijlkop. Puur omdat ik uit ervaring weet dat een bijl steel behoorlijk wat te verduren krijgt, en ook de bijl kop wel stevig vast moet zitten.

 

Vliegende bijlkoppen moet je niet hebben.

 

Al met al een geweldige review, ik hoop meer van je te lezen.

 

En natuurlijk complimenten voor @Nickx voor het prachtige staaltje metaal bewerking, ook van jou hoop ik meer van dit soort geweldige projecten te zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als niemand zich meld wil ik wel een review doen, is al een tijdje geleden en de winter doen wij alles op hout, dus werk genoeg. Het grote klieven is al gebeurt, maar dat zou hij zeker niet kunnen.

 

Tevens straks even op vakantie dus dan kan hij mee, wil weer gaan koken op de hout deze vakantie.

 

Hele mooie uitgebreide review! Kudo mag nog niet:(

Ik zie dit wel zitten om die kop eens te testen.

Leuren hoeft niet, want moet toch nog jou kant uit met die karma sc brander.

 

EDIT: Zie dat @Simurgh me voor was.

*toch eens vaker refreshen...*

 

Das bij deze geregeld. Simurgh test de Klackx, Jamhard test mijn uitvinding. @Nickx had zijn project gedoneerd, dan doe ik ook afstand van de mijne. Testen en houden dus (hopen dat jullie er bijl sorry blij mee zijn, maar je kunt het ook gebruiken om die wiebelende tafelpoot mee te stutten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vette review @Keyser Suze.

En je hebt weer een lekker dik stuk hakstaal gefabriceerd. Nóg zo'n Dikke Berta. :D

 

Als @Simurgh het niet erg vindt, kan ik @JamHard aanbevelen als nieuwe reviewer, want die heeft tenminste verstand van touwen knopen. :p

(Simurgh natuurlijk ook, maar dan heb je JH nog nooit in actie gezien).

Mijn lekenmening is dat het touw te dik is (om mee te beginnen).

 

Zet Jamhard aan het werk met beide blije bijlen, dan kan hij je gelijk adviseren over de positie van de gaten op je eigen ontwerp.

Goeie tip van @carismo ook, de randen van de gaten afronden.

 

Zou gewoon een losse bijlkop niet makkelijker zijn, begin ik me af te vragen. :)

 

De bijl is één van de oudste gereedschappen van de mens. Het zou natuurlijk zot zijn als er dan ineens een Duitser op de proppen komt met een revolutionaire verbetering......

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bijl is één van de oudste gereedschappen van de mens. Het zou natuurlijk zot zijn als er dan ineens een Duitser op de proppen komt met een revolutionaire verbetering......

 

Ben geen Duitser maar heb nog wel een paar ontwerpjes getekend... breng ik volgende sc wel eens mee :p

 

Maar voor een tool dat je primair als mes kan gebruiken en ook nog op een stok kan zetten om er een bijl van te maken, denk ik toch eerder aan de TOPS ATAX. Een ontwerp van Ron Hood en ook voor deze betaal je veel maar ik zou dan liever 140 euro geven voor een tool van een merk dat zich al bewezen heeft.

img_9784.jpg.1a22f78fa5201b424ab197240406b0ef.jpg

atx25.jpg.07026f54b3a5a88a1b6a742783bca9e7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ben geen Duitser maar heb nog wel een paar ontwerpjes getekend... breng ik volgende sc wel eens mee :p

 

Maar voor een tool dat je primair als mes kan gebruiken en ook nog op een stok kan zetten om er een bijl van te maken, denk ik toch eerder aan de TOPS ATAX. Een ontwerp van Ron Hood en ook voor deze betaal je veel maar ik zou dan liever 140 euro geven voor een tool van een merk dat zich al bewezen heeft.

 

Kijk, dat begint er al meer op te lijken.

Sleuf-gaten. (Beter bekend als sleuven).

Dunner touw.

Betere knoop-techniek mogelijk.

 

Nou nog handvat op KS-manier en je hebt een mooi handzaam, multifunctioneel ding.

 

Zijn de randen van die gaten wel een beetje afgerond? :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das bij deze geregeld. Simurgh test de Klackx, Jamhard test mijn uitvinding. @Nickx had zijn project gedoneerd, dan doe ik ook afstand van de mijne. Testen en houden dus (hopen dat jullie er bijl sorry blij mee zijn, maar je kunt het ook gebruiken om die wiebelende tafelpoot mee te stutten).

 

Oehw,... Goody,goody, goody,...

Krijg de eer om een KS fabrikaat onder handen te nemen:o jeej :cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke revieuw om te lezen... ik heb dat ding zelf nog niet eens getest, as donderdag ga ik die andere afmaken en beetje testen. kijken of ik daar bijl (hou de verschrijving er maar in) van kan worden.

De reden dat ik die Klax heb gemaakt komt voor uit het draadje waarin men zich afvroeg of het wat was. Des te leuker dat @Simurgh nu de volgende tester gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke revieuw om te lezen... ik heb dat ding zelf nog niet eens getest, as donderdag ga ik die andere afmaken en beetje testen. kijken of ik daar bijl (hou de verschrijving er maar in) van kan worden.

De reden dat ik die Klax heb gemaakt komt voor uit het draadje waarin men zich afvroeg of het wat was. Des te leuker dat @Simurgh nu de volgende tester gaat worden.

 

Toch petje af voor je skills!

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke revieuw om te lezen... ik heb dat ding zelf nog niet eens getest, as donderdag ga ik die andere afmaken en beetje testen. kijken of ik daar bijl (hou de verschrijving er maar in) van kan worden.

De reden dat ik die Klax heb gemaakt komt voor uit het draadje waarin men zich afvroeg of het wat was. Des te leuker dat @Simurgh nu de volgende tester gaat worden.

 

Kijk dan meteen even of je de snede van de bijl goed hard kan maken, bij deze viel dat erg tegen. Voor de rest uiteraard nix dan lof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
in de lanyardholes van mijn Tops messen kan je paracord laten glijden zonder dat het ergens aan de zijkant van een gat blijft haken. ;)

 

Gaaf! (pun)

 

Subtiel gedaan dan. Hopelijk binnenkort even IRL bekijken, als ik jou weer tegenkom. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De andere ook afgemaakt en wat test gehakt.

Bijlkop bleef goed vastzitten moesten wel de kop vastzetten met tang. Gewicht voelt goed aan. Leuk ding.

Voor mijzelf zie ik de toegevoegde waarde niet. Ik geef de voorkeur aan een "echte" bijl.

Was gewoon fun om de KLACKX te maken (@Keyser Suze leuk gevonden die naam)

 

[ATTACH=CONFIG]11574[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]11571[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]11572[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]11573[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das bij deze geregeld. Simurgh test de Klackx, Jamhard test mijn uitvinding. @Nickx had zijn project gedoneerd, dan doe ik ook afstand van de mijne. Testen en houden dus (hopen dat jullie er bijl sorry blij mee zijn, maar je kunt het ook gebruiken om die wiebelende tafelpoot mee te stutten).

Dat is cool, zie het nu pas. Ga wel woensdag op vakantie, gaat dat nog lukken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
  • 1 maand later...
Ik ben wel benieuwd, was het veel werk om te maken?

 

Ja best wel... tekenen, snijden, slijpen, vijlen, draaiwerk, tappen, slijpen, harden. kost tijd maar onwijs leuk om te maken.

Achteraf jammer dat ik het niet in 1095 staal heb gemaakt maar uit gewoon staal als test.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...