Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mini SHTF


Aanbevolen berichten

Joepi, vakantie. Op reis dus me het hele gezin. Weer even relaxen in mijn BOL, genieten van het lekkere eten, die dingen doen die je thuis niet meer doet omdat ze stilaan te duur worden. In Hongarije kan dat nog wel.

 

Dus een vliegtuigticket geboekt. Alles verliep vlotjes. De vlucht vertrok ons dichtste buurland. Wallonië. De controles vielen best mee, de wachtrijen waren doenbaar. De kids kennen de routine (grotendeels) en weten hoe ze zich moeten gedragen bij douane, check-in, ... . Behalve mijn dochter (14) dan die met een schaar en een deo van 200ml in haar handbagage aan boord wilde. Maar ook dat was snel geregeld. De zooi de prullemand in en klaar.

 

Nog vlug een (zelfgebakken) broodje gegeten, dat kort het wachten een beetje in en je gaat niet met een lege maag aan boord. Omdat we vroeg opstonden vanmorgen probeerde ik wat te mediteren met de ogen dicht. Papa en mama naast elkaar en de kids zo ver mogelijk uit elkaar. Het vliegtuig was behoorlijk vol. De zon verwarmde het een beetje, de motoren zoemden. Ik legde een trui over me heen en viel in slaap.

 

Een half uurtje later schudt iemand aan mijn arm. Ik schrik wakker en kijk wat er aan de hand is. Mijn echtgenote zit naast mij, lijkbleek, klam zweet over haar gezicht. 'Ik voel me niet lekker.' zei ze. Vlug het kotszakje bij de hand genomen en ze wordt nog bleker. 'Ik zie niet meer scherp.' stamelt ze onsamenhangend. Daar zit je dan. Ze verliest de controle over haar lichaam en ademt duidelijk te vlug.

 

Rustig blijven klinkt het in mijn hoofd. Ik probeer in te schatten hoe ernstig het is. Doe een teken naar de steward die druk in de weer is om zijn salaris te verdienen. Hij werpt een blik op mijn partner en merkt op dat ze toch wel heel bleek ziet. Intussen wordt haar toestand erger. Ze is nog bij bewustzijn. Nog nét heb ik de indruk. Ik raad haar aan om rustig te ademen en tel rustig mee wanneer ze kan ademen. Haar paniek ebt een beetje weg maar ze ziet helemaal niets meer.

 

Suikerspiegel te laag ? Te lage bloeddruk ? Een syncope ? Hartproblemen ? Een trombose ? Hyperventilatie ? Je hebt er het raden naar maar we moesten wat doen. Samen met de steward hef ik haar uit haar zitje en we leggen haar op in het gangpad. Intussen vraagt een stewardess of er een dokter in het vliegtuig zit. Shit. Niemand weet wat ie moet doen. Er is niet onmiddellijk een bloeddrukmeter voorhanden maar haar pols klopt nog. Zwakjes.

 

De steward ondersteunt -geheel zinloos in mijn ogen- haar hoofd. Intussen kijkt iedereen -zonder reageren - nieuwsgierig wat er aan de hand is. Ik besluit het er op te wagen en hou haar voeten omhoog, trek haar schoenen uit en vraag aan de stewardess die achter mij staat om een limonade en ijsblokjes te brengen. Een paar ogenblikken later komt ze aan. De ijsblokjes in een zakje leggen we tegen haar gezicht en langzaam krijgt ze weer wat meer kleur. Zodra ze wat bijkomt wil ze gaan rechtzitten wat ik niet toelaat.

 

Na een tiental minuten - het zag er best wel een beetje lullig uit - laat ik haar voorzichtig rechtzitten. Als dat lukt neemt ze weer plaats in de rij met mijn zoontje. Ik raad haar aan om te gaan liggen. Haar hoofd op zijn schoot, haar voeten bij mij op de schoot. Het protocol van 'gordels aan' wordt netjes achterwege gelaten en niemand die er een opmerking over maakte.

 

Tegen de tijd dat we moesten landen, een half uurtje later, is ze een beetje opgeknapt. Intussen gaf ik haar nog een 7-up en een paar snoepjes (met suiker). De rest van de dag deden we het rustig aan. Geen grote inspanningen, geen alcohol, geen overdadige maaltijd. De rest van de middag en avond heeft ze hoofdpijn gehad. Ik hou het in de gaten mocht het morgen niet beter zijn dan zoeken we morgen een arts op. Je weet nooit dat er ergens een bloedklontertje ontstond. Voorlopig ziet het er goed uit.

 

De vakantie is begonnen. Met een flinke hobbel in de weg.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Waarschijnlijk is ze zwanger.:p

 

Sterkte man, ik ga morgenmiddag richting Catalunya.:cool:

 

Dat zou geen kleine SHTF zijn naar mijn gevoel bovendien weet ik wel vrij zeker dat dat niet het geval is. Toch bedankt voor de tip, je deed mijn hart na de spanning van vandaag nog een tikje overslaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen bloeddruk gemeten, versnelde hartslag, snellere ademhaling, geen gekke bek, geen verlamming wel gevoelloosheid, ze werd bleek in het gezicht voor de rest droeg ze kledij. Ze had koude voeten, ze zat een half uur stil.

 

Omdat het snel over ging, er schijnbaar geen beperkingen zijn vermoed ik dat het een kleine onpasselijkheid was. Er is ook niet zo veel wat je kan doen als het wat anders is vermoed ik. De hoofdpijn is wat mij momenteel het meeste zorgen baart. Ik denk dat het nu verstandiger is om geen pijnstillers te nemen en af te wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een bloedklontertje is, wat ik als complete leek zeker niet uitsluit, is asperine een optie, omdat het een bloedverdunner is. Maar een arts raadplegen lijkt me het allerverstandigste. Zorgen dat ze genoeg vocht in het lichaam heeft en geen tekort aan zout lijkt me ook verstandig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Past het meest bij hyperventilatie. Kan ook bij andere zaken passen. Gaat het verder goed, dan geen acties. Meer klachten is met onderzoek nodig. Sterkte en fijne vakantie.

 

Ik heb drie keer in het vliegtuig dokter moeten spelen. De artsen koffer is bedroevend summier. Dan weet je dat ook weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was even schrikken zo, hopelijk knapt ze er weer snel van op.

Misschien een vreemde tip en hopelijk komt daar ook niets uit, maar ga voor de zekerheid ook wanneer jullie terug zijn van de welverdiende vakantie nog even langs een oogarts om het netvlies te laten controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo zie je ook maar weer dat het essentieel kan zijn dat je ook actie durft te ondernemen want ik geloof er heilig in dat er mensen zijn die dat niet hadden durven doen wegens de rare blikken, het ziet er ook wel wat raar uit natuurlijk but if it looks stupid and it works, it aint stupid.

 

goed gehandeld en veel beterschap toegewenst.

 

mvg, MP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou denken dat een van de stewards of stewardessen medisch getraind zou zijn en dat er voldoende materiaal aan boord is van zo'n ding maar nee dus... Zeker geen geld meer vanwege alle anti terrorisme meuk waarmee ze nog geen terrorist gepakt hebben...

 

Maak er een fijne vakantie van!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mevrouw is weer aan het mopperen, de hoofpijn is voorbij (daar herinner ik haar vanavond nog even aan) en ze heeft weer kleur. Aangezien er verder geen klachten zijn nemen we geen verdere actie.

 

Wat ik er uit leerde :

 

- de EHBO cursus die we volgden een tiental jaar geleden was zinvol, misschien nog eens een gevorderdencursus volgen

- de staff op het vliegtuig weet niet hoe om te gaan met een eenvoudig probleem

- op hulp van medepassagiers hoef je niet te rekenen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hulp van medepassagiers krijg je alleen maar als je zelf de leiding neemt en mensen opdrachten geeft. Net als bij ongelukken op straat, iedereen gaat maar staan kijken, tot er iemand de leiding neemt en duidelijk zegt "jij, bel 112. jullie 4 hou 't verkeer tegen, jij help me met ... "

 

Mensen helpen wel, als iemand ze maar even wakker schud en aan 't werk zet, er zijn er weinig die dan zullen zeggen "rot op, doe 't zelf". Maar hopen dat ze uit zichzelf gaan helpen is helaas nogal onrealistisch...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje @lewieke, wat 'n begin van jullie vakantie :(

 

Dacht ook even aan de mogelijkheid van hyperventilatie wat @KS al schreef. En dat is op zich al heel vervelend, zoniet vreselijk, maar gaat weer over gelukkig. Hoop dat dit ook weer snel beter gaat en jullie van de vakantie kunnen genieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oesje..das zeker geen goed begin van de vakantie...Misschien suiker op laagste pijl ? Ik had laatst door een hele dag heel hard te werken in de zon en niet te eten (ik vergeet het gewoon als ik bezig ben ) gelijkaardige verschijnselen.

Na het 3e glas cola en VIJF boterhammen met kaas en confituur was ik er weer door..

Alle als ze al weer moppert zal ze zich wel goed voelen;

 

Goed verlof toegewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...