Ga naar inhoud
GENEGEERD

Phytophthora Infestans oftewel de aardappel plaag


CGPrepper

Aanbevolen berichten

aardappelziekte.jpg.67007ec8b92cc4cb5311e27c5bf7177c.jpg

 

Aardappel plaag bij je tomaten en of aardappelen kan je hele oogst verpesten.

Ik zelf heb er gister een hele plant uit moeten trekken omdat hij er vol mee zat, de symptomen zijn bruine/zwarte plekjes op de plant zelf. De ziekte komt vooral vaak voor bij vochtig weer, waarvan we de laatste tijd extreem veel last hebben in ons land. Biologisch is deze ziekte niet of nauwelijks te bestrijden, er zijn zat chemische middelen tegen te vinden.

Als je besluit de plant uit de grond te halen zoals ik, gooi hem dan niet op de composthoop want de ziekte verspreid zich dan nog sneller, gooi het afval dan in de gft container of verbrand het!

Dus als je tomaten of aardappels hebt, ga ze snel checken op deze ziekte want je word er niet vrolijk van als je hele oogst naar de filistijnen gaat.

 

~CGPrepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Aardappel en nog meer groenten zoals paprika, Bruine bonen..ja ja, tomaat komen uit de "nieuwe" wereld. Na de ontdekking van Amerika zijn we die pas gaan eten.

 

In middeleeuwse gerechten kom je deze niet tegen. Brood was er in vele variaties. Maar ook pannenkoeken, pap, pasta's bestonden. Stoofpotten en soep en allerlei baksels pasteien etc.

In de middeleeuwen werd veel meer vlees en vis en eieren gegeten dan nu. Honing was het zoetmiddel, suiker was duur, amandelen werden veel gebruikt. Het eten werd gekruid veelal met azijn wijn of onrijpe druiven. Peper was peperduur.

Bieten, Erwten, Flageoletbonen, Knoflook Linzen, Prei, Snijbiet, Uien. Wortelen (Pastinaak, schorseneren) en diverse koolsoorten en noten, Fruit Appels, peren, kersen en bramen. Mensen vaak roggebrood en vlees, er werd veel bier gedronken of wijn. Dit was betrouwbaarder dan water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappel en nog meer groenten zoals paprika, Bruine bonen..ja ja, tomaat komen uit de "nieuwe" wereld. Na de ontdekking van Amerika zijn we die pas gaan eten.

 

In middeleeuwse gerechten kom je deze niet tegen. Brood was er in vele variaties. Maar ook pannenkoeken, pap, pasta's bestonden. Stoofpotten en soep en allerlei baksels pasteien etc.

In de middeleeuwen werd veel meer vlees en vis en eieren gegeten dan nu. Honing was het zoetmiddel, suiker was duur, amandelen werden veel gebruikt. Het eten werd gekruid veelal met azijn wijn of onrijpe druiven. Peper was peperduur.

Bieten, Erwten, Flageoletbonen, Knoflook Linzen, Prei, Snijbiet, Uien. Wortelen (Pastinaak, schorseneren) en diverse koolsoorten en noten, Fruit Appels, peren, kersen en bramen. Mensen vaak roggebrood en vlees, er werd veel bier gedronken of wijn. Dit was betrouwbaarder dan water.

 

Zonder stroom terug naar de middeleeuwen klinkt dan zo slecht nog niet kwa eten dan :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oo dacht dat aardappelen er altijd al waren?

Wat was daarvoor ons 'hoofd' voedsel?

 

En ik heb nog wel zo'n mooie tekst over voeding geschreven....aardappels staan hier al tijden niet meer op het menu, wordt ik dik van. Dito voor pasta en teveel rijst. Het antwoord van Ivan is voortreffelijk, weer eens petje af voor die Über Prepper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was ook een grapje met peperduur. Bedank voor jouw compliment KS. Terug naar de middeleeuwen is voor mij een beetje heftig. Ik vind het een hele interessante periode maar om nu bij een shtf situatie middeleeuws te gaan leven, als het even kan niet.Daarom prep ik ook!

Een middeleeuwsweekend of zelfs weekje is te doen en ook nog wel leuk. Middeleeuwse gerechten zijn fantastisch. Maar als je langer middeleeuws moet gaan leven wordt het afzien.

Terug naar 1860 is mijn idee. Dat kan praktisch gezien heel goed, het is praktisch soms ook al behoorlijk heftig maar je hebt wel veel meer middelen ter beschikking. De conservenblik was er toen al even als goede olielampen. Je kan groente inmaken en je hebt tal van werktuigen ter beschikking.

De olielampen in de middeleeuwen gingen vaak op dierlijke olie en was niet meer dan een walmend vlammetje dat bijna geen licht gaf. Petroleum werd toen ook al gebruikt. Een stap van 150 jaar is veel beter te doen dan 1000 jaar. Op het gebied van eten is er de laatste 70 jaar veel meer veranderd de de 930 jaar ervoor. Goed er zijn een flink aantal gewassen bij gekomen. Aardappelen neem ik makkelijk afscheid van. Maar bruine bonen, tomaten en paprika liever niet.

In een shtf situatie wil ik vrij van elektriciteit kunnen leven en ook niet afhankelijk zijn van diesel en benzinemotoren. Dat zijn allemaal dingen van na 1860 die in een shtf situatie problematisch worden. Jammer van mijn buizenradio misschien.

Wat betreft de dikmakertjes. KS Je hebt echt wel wat aan koolhydraten nodig. Het ene koolhydraat is niet het andere. Neem volkoren pasta en zilvervliesrijst.

Ik heb een samenvatting gemaakt van het wasborddieet van David Zincenko Hoofdredacteur van Men's Health. Hierin staat een hoop over voeding en training. Ik heb deze samenvatting gemaakt voor iemand die met krachtsport wilde beginnen. Het zijn toch behoorlijk wat pagina 's om te posten met ons 10000 woorden budget.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Denk ook eens aan de aardpeer, oftewel Topinamboer (Helianthus tuberosus) Staat ook mooi in de siertuin en zal niet guaw herkend worden als --eten--

Is niet gevoelig voor de schimmel! Ook de Indianenaardappel is een alternatief. Deze geeft snoeren van aardappelen. Deze is ook niet gevoelig voor de schimmel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk ook eens aan de aardpeer, oftewel Topinamboer (Helianthus tuberosus) Staat ook mooi in de siertuin en zal niet gauw herkend worden als --eten--

Is niet gevoelig voor de schimmel! Ook de Indianenaardappel is een alternatief. Deze geeft snoeren van aardappelen. Deze is ook niet gevoelig voor de schimmel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had aardpeer op mn volkstuintje destijds echter je moet t wel afbakenen anders gaat hij woekeren, aardperen zijn iets gezoet en gebakken zijn ze goed eetbaar, je kan er ook chips van maken.

nu plant ik er een paar in bakken in mijn betonnen postzegeltuin.

Topinamboer (Helianthus tuberosus) zijn maar kleine knolletjes.

over die klimmende indianenaardappel wil ik ook wel meer weten.

http://www.leylant.com/hobbykwekerij.htm

 

de aardappel kun je het beste in aarde vermengt met zeewier en kalk doen dan blijven de schimmels weg, houdt rekening met het weer want t regent steeds vaker en daar kunnen aardappels niet zo goed tegen en rotten als de wiederwiega, dus op een flinke verhoging redden ze t met gemak.

of een resitente aardappel nemen die zijn wat duurder in aanschaf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit staat op hun website

 

Apios americana, Indianenaardappel €3.00

 

klik om te vergroten

Uitsluitend leverbaar vanaf ca. midden oktober tot midden maart ! Vlinderbloemige klimplant uit de VS, die eetbare (en smakelijke) knollen vormt, die vanaf het 2e jaar gegeten kunnen worden. Vanaf het 3e jaar kunnen de knollen ca. 300 g wegen. Volledig winterhard! Telen in grote potten of kuipen, omdat de plant nogal woekert. Klimt tot ruim 3 meter hoog, bloeit in september met trossen bruinrode bloemen die naar rookworst ruiken. Het loof sterft na de eerste nachtvorst af en vanaf dan kunnen de knollen geoogst worden. Decoratieve plant die erg gemakkelijk is in de teelt.

Inhoud: 1 knolletje per portie

 

 

Dit artikel is aan ons assortiment toegevoegd op maandag 20 september, 2010.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
aardappelziekte.jpg.67007ec8b92cc4cb5311e27c5bf7177c.jpg

 

Aardappel plaag bij je tomaten en of aardappelen kan je hele oogst verpesten.

Ik zelf heb er gister een hele plant uit moeten trekken omdat hij er vol mee zat, de symptomen zijn bruine/zwarte plekjes op de plant zelf. De ziekte komt vooral vaak voor bij vochtig weer, waarvan we de laatste tijd extreem veel last hebben in ons land. Biologisch is deze ziekte niet of nauwelijks te bestrijden, er zijn zat chemische middelen tegen te vinden.

Als je besluit de plant uit de grond te halen zoals ik, gooi hem dan niet op de composthoop want de ziekte verspreid zich dan nog sneller, gooi het afval dan in de gft container of verbrand het!

Dus als je tomaten of aardappels hebt, ga ze snel checken op deze ziekte want je word er niet vrolijk van als je hele oogst naar de filistijnen gaat.

 

~CGPrepper

Het is regel om ALLE aardappelplanten en tomatenplanten NIET op de composthoop te gooien, afgezien van het feit dat aardappel en tomatenplanten

giftig zijn, evenals aardappelen niet te eten die een groene uitslag hebben, dus giftig en dus bovenaards zijn geweest, hence het aanaarden.

Zoals al gezegd, zoek resistente rassen uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...