Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tarp tijdens de winter


homerun

Aanbevolen berichten

Goedemiddag mede prekers

 

Ik ben vandaag best in een vrolijke bui :), maar zat ook te kijken als ik ga Bug-Outen waar ik dan naartoe moet.

Ik heb een mooie plek gevonden waar het in de buurt ligt ga ik natuurlijk niet zegen. Maar op de foto,s heb ik gezien dat het daar behoorlijk kan gaan sneeuwen en koud kan worden. Dus toen vroeg ik me zelf af hoe zit het met de tarp in de winter want de trap is erg open en kan dus behoorlijk koud zijn lijkt mij. Dus heeft iemand wat tips om de tarp in de winter warmer te krijgen of valt het reuze mee? Stiekem ben ik wel benieuwd wat de tips zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Oohh shit ik schreef trap maar ik bedoel tarp. Sorry

@homerun.

Onderin je eigen bericht, die dus bovenin de topic staat...staan drie woorden.

Wijzigen, antwoord, antwoord met citaat.

 

Als je op wijzigen klikt kan je je eigen tekst verbeteren, ook de titel.

Vergeet dan niet op opslaan te klikken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Slaap je onder de tarp als in een hangmat, of slaap je op de grond?

Redelijk belangrijke info die je vergeet erbij te melden...

 

Als je op de grond zou slapen, bedek dan de grond met bv dennennaalden takken of iets dergelijks. Direct contact met bevroren en/of koude grond ontrekt alle lichaamswarmte en onderkoeling zal je snel ten deel vallen.

 

Zelf gaat mijn voorkeur uit naar een hangmat. De kou gaat onder je door en je ligt boven de grond. Hierdoor heb je dus alweer een voordeel ten overstaande het op de grond liggen. Thermo kleding, pocket warmers, kampvuur, goede slaapzak en dergelijke kunnen je helpen om de nacht redelijk geriefelijk door te komen.

Je kunt ook kooltjes die je uit je kampvuur haalt onder je hangmat leggen (let er op dat de afstand voldoende is en let op brandgevaar), zodat de opstijgende warme lucht je onderrug behaagt.

Test 1 en ander eens uit deze winter zou ik zeggen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@homerun.

Onderin je eigen bericht, die dus bovenin de topic staat...staan drie woorden.

Wijzigen, antwoord, antwoord met citaat.

 

Als je op wijzigen klikt kan je je eigen tekst verbeteren, ook de titel.

Vergeet dan niet op opslaan te klikken.

Ja klopt best een stomme fout. Ik heb de telst aangepast maar de titel nog niet.

Dat zal ik zo doen als ik weer op de PC zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slaap je onder de tarp als in een hangmat, of slaap je op de grond?

Redelijk belangrijke info die je vergeet erbij te melden...

 

Als je op de grond zou slapen, bedek dan de grond met bv dennennaalden takken of iets dergelijks. Direct contact met bevroren en/of koude grond ontrekt alle lichaamswarmte en onderkoeling zal je snel ten deel vallen.

 

Zelf gaat mijn voorkeur uit naar een hangmat. De kou gaat onder je door en je ligt boven de grond. Hierdoor heb je dus alweer een voordeel ten overstaande het op de grond liggen. Thermo kleding, pocket warmers, kampvuur, goede slaapzak en dergelijke kunnen je helpen om de nacht redelijk geriefelijk door te komen.

Je kunt ook kooltjes die je uit je kampvuur haalt onder je hangmat leggen (let er op dat de afstand voldoende is en let op brandgevaar), zodat de opstijgende warme lucht je onderrug behaagt.

Test 1 en ander eens uit deze winter zou ik zeggen ;)

Ja sorry ik ben inderdaad vergeten dat te melden.

Maar ik slaap dan in een hangmat. En de tips die u heeft gegeven zal ik zeker gebruiken.

 

Mvg homerun

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je in een hangmat slaapt onder je tarp kun je aan de onderkant van je tarp een alu deken vasttrappen voor hitte reflectie van je vuur en wat extra isolatie materiaal in je hangmat waar je op ligt is altijd een aanrader.

Ja ik slaap op een hangmat.

Ik moet dan wel even kijken voor een alu deken.

Dank u wel voor deze tip ik ga hem als ik een alu deken heb gelijk uittesten.

 

Mvg homerun

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik slaap op een hangmat.

Ik moet dan wel even kijken voor een alu deken.

Dank u wel voor deze tip ik ga hem als ik een alu deken heb gelijk uittesten.

 

Mvg homerun

Noodekentje = alu deken. Te koop bij o.a. action voor 2 euri ofzo.

Voor het muurtje als reflectie van je vuur zie:

[ATTACH=CONFIG]11626[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie altijd dat mensen de meest bizarre dingen bedenken om het van de winter een beetje warm te houden in een hangmat. Onderdekens, thermomatjes noem maar op. Om die reden heb ik de hangmat nooit gezien als serieus ding voor de winter.

 

Ik slaap ook in de winter onder een tarp. Poncho op de grond. Exped slaapmatje erop (nu vervangen door een therm-a-rest Neoair). Slaapzak in een bivakzak en gaan. Geen last van de wind en de regen. Natuurlijk kun je ook zonder tarp met alleen een bivakzak af maar ik vind het wel lekker dat ik geen pak sneeuw van me af hoef te halen als ik wakker wordt. Met de juiste slaapzak kun je ook zonder matje af. Vorig jaar lagen @CMFC1988 in de sneeuw bij de scouting Nunspeet. CMFC1988 lag in een M90 slaapzak onder zijn poncho. Zo op de grond. Geloof niet dat hij het slecht had. Voordeel van zijn gebrek aan een bivakzak was dat hij 's ochtends in zijn slaapzak naar de vuurplaats kon kruipen om het vuur weer aan te steken. Kwam er ineens een grote groene rups door de sneeuw schuiven. Leuk gezicht.

 

Je kunt alles zo mooi maken en zo luxe als je wilt. Zelf heb ik jaren op de grond geslapen, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat met het ouder worden mijn lichaan de hangmat aantrekkelijker vind. De m90 is i.m.o de beste slaapzak die er is, echter ook zwaar om mee te sjouwen.

Zelf doe ik alleen een sjaal die ik toch al bij me heb in de winter om mijn onderrug en slaap verder heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Respect dan @Gamble. Zal wel een watje zijn maar ik doe geen oog dicht als ik het koud heb. Isolerend luchtbed, bivakzak, donzen slaapzak, wollen mutsje en thermo onderkleding. Dan slaap ik pas heerlijk.

 

Ho ho... de wollen muts en thermo kleding is ook hier aanwezig hoor hahaha :p

Of je nu op de grond of in de hangmat slaapt, veel verschil qua mee te nemen spul is er niet. Ik zie het dan ook als een kwestie van persoonlijke voorkeur ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh @homerun nu is het me duidelijk.

 

Ik zorg meestal dat 1 of 2 kanten van de tarp aansluiten op de grond. Zo is de tocht minder en blijft eventuele warmte beter onder de tarp hangen. Ik heb een DD tarp 3x3 en een 2x3. In de zomer is de 2x3mtr meer dan voldoende. De 3x3mtr zorgt voor net iets betere mogelijkheid om je tarp goed te laten aansluiten op de grond.

 

Blijf ik langer op 1 plek, dan neem ik meer tijd om m'n slaapplek goed voor te bereiden. Dan brand er grotendeels de hele dag vuur (mits mogelijk) en liggen er stenen in/om. Deze gaan s'avonds onder m'n matje. Meestal is een goede mat al voldoende, zelfs bij -15C. Het wordt pas minder prettig bij veel wind en regen/sneeuw, onder een tarp. Voor snelheid en bij wat idealere omstandigheden, is een bivakzak met goede slaapzak meer dan voldoende.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh @homerun nu is het me duidelijk.

 

Ik zorg meestal dat 1 of 2 kanten van de tarp aansluiten op de grond. Zo is de tocht minder en blijft eventuele warmte beter onder de tarp hangen. Ik heb een DD tarp 3x3 en een 2x3. In de zomer is de 2x3mtr meer dan voldoende. De 3x3mtr zorgt voor net iets betere mogelijkheid om je tarp goed te laten aansluiten op de grond.

 

Blijf ik langer op 1 plek, dan neem ik meer tijd om m'n slaapplek goed voor te bereiden. Dan brand er grotendeels de hele dag vuur (mits mogelijk) en liggen er stenen in/om. Deze gaan s'avonds onder m'n matje. Meestal is een goede mat al voldoende, zelfs bij -15C. Het wordt pas minder prettig bij veel wind en regen/sneeuw, onder een tarp. Voor snelheid en bij wat idealere omstandigheden, is een bivakzak met goede slaapzak meer dan voldoende.

 

Succes!

Maar als ik hem dan vast met maken aan de grond hoe moet ik dan mijn hangmat ophangen.

Mischien kunt u dit laten zien op de SC in augustus?

Als u er dan bent

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als ik hem dan vast met maken aan de grond hoe moet ik dan mijn hangmat ophangen.

Mischien kunt u dit laten zien op de SC in augustus?

Als u er dan bent

 

Beste Homerun, een hangmat hangt al boven de grond, zelf op 10cm hoogte....:D Ik gebruik trouwens niet zo heel vaak een hangmat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...