Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water zuiveren zonder chloor


Aanbevolen berichten

een paar vraagjes mbt tot dit onderwerp eigenlijk.

 

Bevatten de waterfilters die je kan kopen chloor?

Wat als ik geen waterfilter heb, reinigingstabletten bevatten volgens mij ook chloor?

 

Zijn er alternatieven zonder chloor?

 

(dit ivm een chloorallergie binnen mijn gezin)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
een paar vraagjes mbt tot dit onderwerp eigenlijk.

 

Bevatten de waterfilters die je kan kopen chloor?

Wat als ik geen waterfilter heb, reinigingstabletten bevatten volgens mij ook chloor?

 

Zijn er alternatieven zonder chloor?

 

(dit ivm een chloorallergie binnen mijn gezin)

 

Met bv. kaliumpermanganaat kan het ook, of bijvoorbeeld jodium. Reiningstabletten vallen voor jullie af met een chloorallergie inderdaad.

http://preppers.nl/forum/threads/4886-Waterzuiveren-door-middel-van-kaliumpermangaat-neutralisatie-middels-glucose

 

't Is inderdaad even zoeken, maar er staat heel wat over beschreven op dit forum.

 

Waterfilters heb je in voornamelijk twee typen. Die met een keramisch filter of met holle vezel techniek.

Beiden werken met hele kleine poriën waar het water wel doorheen kan, maar bacteriën niet.

 

Een Sawyer mini is een voordelige keus als waterfilter. Volgens mij nu nog met wat zomer korting te krijgen in de prepshop

Link naar reactie
Delen op andere sites

een paar vraagjes mbt tot dit onderwerp eigenlijk.

 

Bevatten de waterfilters die je kan kopen chloor?

Wat als ik geen waterfilter heb, reinigingstabletten bevatten volgens mij ook chloor?

 

Zijn er alternatieven zonder chloor?

 

(dit ivm een chloorallergie binnen mijn gezin)

 

Niemand heeft een chloor allergie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom net uit het zwembad en mijn oogjes prikken een beetje , zou ik een allergie hebben?:p

 

Dit is een serieuze zaak, je zwembad water kan geinfecteerd zijn. Ik raad aan om mij voor een paar dagen erin te laten zwemmen om onderzoek te doen, geen kosten alleen een paar drankjes.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar de letter misschien niet nee ;)

 

Maar er niet goed tegen kunnen, dat kan dan weer wel hoor: http://www.e-gezondheid.be/chloor-in-zwembaden-wat-zijn-de-alternatieven/2/actueel/396

 

Als je het internet gelooft zijn er toch mensen die er slecht tegen kunnen.

 

https://www.google.nl/search?hl=nl&q=chloor+allergie&gws_rd=ssl

 

Zonder chloor ga je dood. Het is ook 50% van je tafelzout. Dat er mensen zijn die slecht tegen zwemmen in chloor water kunnen, is wat anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijk even een vraag/ opmerking.

Ik ben toch zeker 4 dagen ziek geweest na het drinken van Belgisch slootwater terwijl ik wel een filter heb gebruikt ( sawyer squeeze), wat nu?

Toch nog chloor gebruiken?

 

Misschien was je filter niet in orde. Dit had ook gekund met slootwater uit een ander land .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijk even een vraag/ opmerking.

Ik ben toch zeker 4 dagen ziek geweest na het drinken van Belgisch slootwater terwijl ik wel een filter heb gebruikt ( sawyer squeeze), wat nu?

Toch nog chloor gebruiken?

 

Nooit Belgisch slootwater drinken, veel te vuil! :D :D (sawyer squeeze dat is enkel goed om uit een Zwitsers snelstromend bergriviertje te drinken)

 

Ga voor keramische filters of filters welke men gebruikt bij overstromingen, kost wat, heb je wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit Belgisch slootwater drinken, veel te vuil! :D :D (sawyer squeeze dat is enkel goed om uit een Zwitsers snelstromend bergriviertje te drinken)

Hoe kom je aan die (on)wijsheid?

 

Sawyer is prima geschikt om vies water te filteren. Zelfs als daar bacterieen inzitten.

 

Probleem wordt het als er Chemicaliën of metalen in het water zitten. Dat filtert de Sawyer er niet uit en de kans dat er in slootwater van dat soort rommel zit, is vrij groot. Overigens filteren keramische water filters volgens mij ook geen chemicalien en metalen uit het water voo zover ik weet maar misschien dat iemand die hier ervaring mee heeft daar meer over zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sawyer is toch ook keramisch?

Jullie bedoelen wellicht actieve kool?

 

Neen, Sawyer is gebaseerd op holle vezels.

Een MSR maakt gebruik van keramische patronen.

 

Wat voor water wil je eigenlijk filteren ? En onderweg of voor thuis ?

Voor thuisgebruik kan ik een Brita aanbevelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het leerde: Neem geen water uit een hele brede rivier, niet uit stilstaand water, niet uit schuimend water. En als je in een landbouw gebied bent, het enige gebied waar je je druk hoeft te maken over chemicalien, dan ben je simpelweg dom als je water uit de sloot haalt, omdat je 1/ WEET dat daar (landbouw) chemicaliën in zitten en 2/ ben je in een landbouw gebied en dus is er vast een boerderij of zelfs een durp en die zijn vast bereid je wat water te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niemand heeft een chloor allergie.

 

Ook van de genoemde site:

 

Wat te doen bij een chloorallergie?

Er zijn weinig mensen die allergisch zijn voor chloor. Meestal zijn het astmalijders, intensieve zwemmers en zwembadpersoneel.

 

En dat gaat wat verder dan prikkende ogen hoor. Als de buren in de tuin schoonmaken met chloor of de wc's schoongemaakt zijn met chloor dan gaat hij echt over zijn nek. Bij aanraking heftige uitslag en jeuk. Hij was een actieve zwemmer en moest deze sport dus onverhoopt staken. Het is echt geen grapje, dus zou het wenselijk vinden om mij niet voor leugenaar uitgemaakt te worden, en dat in reactie op mijn eerste serieuze post op dit forum.

 

Chloor is trouwens wat anders dan chloride. Tandartsen werken bij een wortelkanaalbehandeling ook met een goedje waar chloor/chloride in verwerkt zit. Ook daar kan hij niet tegen. Maar er schijnen samenstellingen te zijn die weer geen reactie veroorzaken, maar dan heb je ook gewoon een andere stof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kom je aan die (on)wijsheid?

 

Sawyer is prima geschikt om vies water te filteren. Zelfs als daar bacterieen inzitten.

 

Probleem wordt het als er Chemicaliën of metalen in het water zitten. Dat filtert de Sawyer er niet uit en de kans dat er in slootwater van dat soort rommel zit, is vrij groot. Overigens filteren keramische water filters volgens mij ook geen chemicalien en metalen uit het water voo zover ik weet maar misschien dat iemand die hier ervaring mee heeft daar meer over zeggen?

 

Puur op technische basis. Bacteriën is nu niet direct zo moeilijk te filteren, virussen dat is wat lastiger.

Gelukkig hangen die vaak vast aan bacteriën, zodat ze ook in het filter blijven steken.

 

Actieve kool is inderdaad wat je nodig hebt om chemische verontreiniging te binden.

Je moet geen ervaring hebben om iets te weten...

 

Gebruik jij maar die sawyer squeeze, ik niet. Enne, de zoekfunctie, iemand al gebruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit Belgisch slootwater drinken, veel te vuil! :D :D (sawyer squeeze dat is enkel goed om uit een Zwitsers snelstromend bergriviertje te drinken)

 

Ga voor keramische filters of filters welke men gebruikt bij overstromingen, kost wat, heb je wat.

 

Helemaal met @phtvs eens. Die dingen zijn gelijkwaardig aan elkaar qua functie, alleen keramiek kan breken en is veel lastiger schoon te maken.

 

Er kan natuurlijk meer in het water zitten dat bacteriën. Virussen zitten inderdaad meestal aan andere deeltjes vast, in bacteriën en hier in Noord Europa is het risico op schadelijke virussen op die manier erg klein.

Een beetje landbouw gif ga je niet zo snel merken of metalen, die worden niet gefilterd, maar voor nood wordt je daar niet meteen ziek van.

 

Gelijk even een vraag/ opmerking.

Ik ben toch zeker 4 dagen ziek geweest na het drinken van Belgisch slootwater terwijl ik wel een filter heb gebruikt ( sawyer squeeze), wat nu?

Toch nog chloor gebruiken?

 

Ik gebruik de squeeze ook regelmatig, nog nooit ziek geworden, maar het kan uiteraard wel.

 

Voorbeeldje. Als er in het water de botulisme bacterie zit, wordt die wel gefilterd met zo'n filter, maar niet het gif (botuline) wat deze bacterie maakt. Resultaat is dat je nog steeds ziek er van wordt. Dat heeft @frank1964 al ondervonden.

 

Het dus absoluut noodzakelijk om met een zo schoon mogelijk bron te beginnen en ook hierbij je gezond verstand te gebruiken. Regenwater plassen zijn dan meestal de meest veilige optie. Ook van die vennetjes en meertjes die gevoed worden door de regen.

 

In die voorbeeldje helpt chloor je ook niet meer, tabletten niet, koken niet, alleen een actieve kool filter (dus niet de houtskool van je vuurtje, dat werkt echt niet). Nadeel aan actieve koolfilters is dat ze maar kort werken en je er dus heel wat van mee moet slepen.

 

Altijd dus het gezond verstand gebruiken en de schoonste bron mogelijk uitzoeken

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het topic over waterfilters had ik al gevonden, maar is wel een megalang topic.

 

Maar goed mijn vraag ging over de ontsmetting zonder chloor gebruik, daar heb ik inmiddels wel antwoord op, dus heel erg fijn ( dat had ik met een zoekfunctie niet voor elkaar gekregen in dit geval) vragen met betrekking tot het waterfilter stel ik wel in het betreffende topic :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook van de genoemde site:

 

 

 

En dat gaat wat verder dan prikkende ogen hoor. Als de buren in de tuin schoonmaken met chloor of de wc's schoongemaakt zijn met chloor dan gaat hij echt over zijn nek. Bij aanraking heftige uitslag en jeuk. Hij was een actieve zwemmer en moest deze sport dus onverhoopt staken. Het is echt geen grapje, dus zou het wenselijk vinden om mij niet voor leugenaar uitgemaakt te worden, en dat in reactie op mijn eerste serieuze post op dit forum.

 

Chloor is trouwens wat anders dan chloride. Tandartsen werken bij een wortelkanaalbehandeling ook met een goedje waar chloor/chloride in verwerkt zit. Ook daar kan hij niet tegen. Maar er schijnen samenstellingen te zijn die weer geen reactie veroorzaken, maar dan heb je ook gewoon een andere stof.

Dr. Bert Arets, kinderlongarts in het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht, is blij met de uitkomsten van het onderzoek van het ministerie. “Het is echt onzin dat je van het zwemmen in chloorwater astma kan krijgen”, zegt hij. “Astma is het gevolg van een bepaalde allergie. En er is nog nooit iemand allergisch geworden omdat hij chloordamp had ingeademd.”

 

Wel is het volgens dr. Arets zo dat chloor als een prikkel voor klachten kan werken. “Vergelijk het maar met sigarettenrook of smog. Die irriteren de luchtwegen ook. De ene persoon is gevoeliger voor dat soort prikkels dan de andere.

 

http://martevansanten.wordpress.com/2008/01/29/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijk even een vraag/ opmerking.

Ik ben toch zeker 4 dagen ziek geweest na het drinken van Belgisch slootwater terwijl ik wel een filter heb gebruikt ( sawyer squeeze), wat nu?

Toch nog chloor gebruiken?

 

Hoe weet jij zeker dat je ziek bent geworden van het water en niet van iets anders? Verkeerd eten, vuile bacterie met handen opgepakt, of, of.. (ik zeg niet dat je er niet ziek van bent geworden, ik vraag mij alleen oprecht hoe je dat zo zeker weet)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik het leerde: Neem geen water uit een hele brede rivier, niet uit stilstaand water, niet uit schuimend water. En als je in een landbouw gebied bent, het enige gebied waar je je druk hoeft te maken over chemicalien, dan ben je simpelweg dom als je water uit de sloot haalt, omdat je 1/ WEET dat daar (landbouw) chemicaliën in zitten en 2/ ben je in een landbouw gebied en dus is er vast een boerderij of zelfs een durp en die zijn vast bereid je wat water te geven.

 

waarom denk je dat een boer jouw wel even water geeft? wat in geval van shtf het vloeibare goud is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...