Ga naar inhoud
GENEGEERD

Regenwater drinkbaar maken


heavyc

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik vind nergens een duidelijk antwoord over het drinken van regenwater.

Ik heb de Tulipwaterfilter gekocht en zou willen weten of dit voldoende filtert, zodoende regenwater drinkbaar te maken.

Ik ben op zoek naar een manier zonder het water te moeten koken, enkel door te filteren. Als dit niet gaat, dan hoor ik het ook graag.

 

Alvast bedankt voor de reacties!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hoi,

 

Ik vind nergens een duidelijk antwoord over het drinken van regenwater.

Ik heb de Tulipwaterfilter gekocht en zou willen weten of dit voldoende filtert, zodoende regenwater drinkbaar te maken.

Ik ben op zoek naar een manier zonder het water te moeten koken, enkel door te filteren. Als dit niet gaat, dan hoor ik het ook graag.

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Regen water kun je gewoon zo drinken. Als je het ook nog filtert, wat dus niet per se noodzakelijk is, altijd goed natuurlijk.

 

Voorstel rondje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regen water kun je gewoon zo drinken. Als je het ook nog filtert, wat dus niet per se noodzakelijk is, altijd goed natuurlijk.

 

Voorstel rondje?

 

Regenwater zo drinken??? Ik hoop dat je gelijk hebt, maar er zijn medepreppers die een heel arsenaal van filters en zuiveringstableten erin gooien.

 

Dat is wat mij zo laat twijfelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Regenwater zo drinken??? Ik hoop dat je gelijk hebt, maar er zijn medepreppers die een heel arsenaal van filters en zuiveringstableten erin gooien.

 

Dat is wat mij zo laat twijfelen.

 

regenwater an sich is drinkbaar

het probleem is dat regenwater vaak verzameld word via een dak,regengoot, regenton etc

en op een dak van een huis ligt altijd rommel zoals vogelpoep, mos, evt as, allerlei bladeren misschien wel een dooi muis en insecten en DAT wil je er uit filteren

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Regenwater is wel drinkbaar, maar ik zou er zeker een actief koolfilter tussen plaatsen en zorgen dat je water koel en absoluut lichtvrij wordt opgeslagen. De kwaliteit hangt ook af van de omgeving; als er veel zware industrie in de omgeving is, kan hemelwater vervuild zijn.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vriend gebeld

Het regenwater gaat door 4 filters .

1. Een filter voor de opslag geplaast verwijderd stof , bladeren , mos , enz

2. Aan de pomp (pomp in rvs) een voor filter verwijderd sedimenten en verlengt de levensduur van de volgende filters .

3. Een koolstof filter verwijderd 99.99% choor organische componenten .

4. Een multi candle filter verwijderd bacteriën , cysten en sub micron deeltjes .

De filters zijn geschikt voor 600 liter per dag te zuiver .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@heavyc: Het hele doel van zo'n keramisch filter (tulip of ander merk) is het filteren van zeer kleine deeltjes. Orde van grote, 2 micron. Hiermee worden o.a. bacteriën verwijderd.

 

Het water is daarna veilig te drinken.

 

Om te zorgen dat je filter niet te snel verstopt raakt, dien je het water eerst voor te filteren, bv met een koffiefilter, tamponfilter, theedoek, wat je maar kunt improviseren.

 

Voor het verwijderen van chemicaliën, kleurstoffen en organische componenten die de smaak beinvloeden, kun je dan ook nog een actieve kool filter gebruiken.

 

Dit is dus precies hetzelfde wat @Geert hier boven beschrijft, alleen zit daar het actieve kool filter voor het keramische filter, zodat eventuele bacteriële of schimmel vervuiling in het koolstoffilter niet tot problemen kan leiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

hmm.. chemicalien in water, zitten die er al niet genoeg in?

 

Voor de bio mensen met een regenton hier een paar tips:

In een drinkwater regenbak werd vroeger vaak een zeelt gezet om het water zuiver te houden. Heb je nog wat te eten ook, verse vis ;) zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeelt

Ook muggen larven reinigen het water, vaak zijn dit muggen die ons niet steken, enkel wakker houden met hun gezoem... aangezien preppers van aard wakker zijn is dat geen probleem :p

De zilveren munt! gewoon in je regenton je verzilverde wisselgeld bewaren. Geen piraat die dat verwacht in een 400 kilo zware ton water in de tuin... oh, nu wel.. ze lezen mee natuurlijk :confused:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Maar een zeelt poept toch ook in het water.

 

Zeelt eet de algen en houdt dus de stinksloot-geur tegen. De uitwerpselen van de zeelt zijn weer goede voeding voor planten. Deze setup is dus goed voor in de moestuin, om je planten water te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Beste preppers,

 

Om een duurzame drinkwatervoorziening te creëren heb ik een grote regenton gekocht, de "Regenzuil", mooi ding! In combinatie heb ik de "Sawyer PointOne All In One" om er drinkwater van te maken. Echter na het filteren smaakt het water niet lekker. Je proeft onder andere nog de plastic smaak van de regenton.

 

Om dit op te lossen heb ik volgens mij nog een koolstof-filter nodig.

 

Nu las ik in een andere thread op het forum dat iemand de Brita waterfilter aanbeveelt, denken jullie dat deze de nare smaakjes eruit zou filteren?

 

Of zijn er nog andere handige of betere oplossingen hiervoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

de regenton staat in de zon zeker?

water gaat altijd naar plastic smaken als het warm word (en dat is het nu nog al)

als het water in de schaduw staat zal het veel minder naar plastic smaken

ook gaat in het donker opgeslagen water minder snel bacterien ontwikkelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste preppers,

 

Om een duurzame drinkwatervoorziening te creëren heb ik een grote regenton gekocht, de "Regenzuil", mooi ding! In combinatie heb ik de "Sawyer PointOne All In One" om er drinkwater van te maken. Echter na het filteren smaakt het water niet lekker. Je proeft onder andere nog de plastic smaak van de regenton.

 

Om dit op te lossen heb ik volgens mij nog een koolstof-filter nodig.

 

Nu las ik in een andere thread op het forum dat iemand de Brita waterfilter aanbeveelt, denken jullie dat deze de nare smaakjes eruit zou filteren?

 

Of zijn er nog andere handige of betere oplossingen hiervoor?

 

Een Brita filter bevat aktief kool en neemt de organische componenten op. Je zou dan van de smaak af moeten zijn.

 

Je kan ook zelf een aktief kool filter maken m.b.v. een petfles, filterdoek, zand en aktief kool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...