Ga naar inhoud
GENEGEERD

Snacks, snoep en repen


Stuudje

Aanbevolen berichten

Ik heb recepten voor zelfgemaakte repen, en snacks. Dus zonder pakjes en zakjes.

In dit topic wil ik er een paar posten.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die lekkere zelfgemaakte repen of snacks maken...zo ja, graag posten dat recept!

 

 

Dadelballetjes

 

Ingrediënten

 

200 gram dadels

170 gram verschillende noten

60 ml kokosolie

2 eetlepels rauwe cacao

1 eetlepel chia zaden

 

Bereidingswijze

Laat de dadels voor 15 minuten in water weken.

Doe de rest van alle ingrediënten in de blender of keukenmachine en mix alles goed fijn.

Doe vervolgens de dadels erbij en mix nog een keer.

Schep daarna alles in een kom en laat het 10 minuutjes staan.

Maak er vervolgens balletjes van en rol ze in de kokosrasp.

Leg ze een uur in de koelkast en daarna zijn ze klaar om opgegeten te worden !

 

Let op, deze balletjes zijn enorm calorierijk!

 

Varianten...

Zonder noten kan dit ook gemaakt (voor wie geen noten heeft of allergisch is)

Zonder chiazaad kan ook.

Als je kokos niet lekker vindt, kan je ze ook door cacaopoeder rollen, dan heb je een soort dadeltruffelbal.

 

Ook erg leuk om samen met kinderen te maken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@strijder

 

Hmm. Zelf mueslirepen maken van gewoon basic muesli en honing ?

 

Als je een kilootje nodig hebt, kom je maar even aankloppen. Buurman :p

 

(overigens leuk dat je erbij bent op het forum !)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mueslirepen.

 

In principe kun je deze mueslirepen maken met alles wat je in huis hebt, vandaar dat ik de 100 gram (in totaal) aan gemengde noten, zaden en gedroogd fruit wat “vaag” houd. Ga hier los met amandelen, hazelnoten, cranberries, pompoenpitten, goji bessen, abrikozen, dadels of ander lekkers. Voeg toe wat jij zelf het allerlekkerste vindt!

Bewaar de repen in de koelkast (in een afgesloten bakje), dan blijven ze wat steviger.

 

Nodig voor ongeveer 8-10 stuks:

Bereidingstijd: ongeveer 30 minuten + 10 min afkoelen.

1 el chiazaad (+ 2-3 el water, de chiazaad zwelt op door het water,dat je het even weet)

100 gram boekweit vlokken (of havermout)

75 gram gemengde noten/zaden, fijngesneden

40 gram gedroogd fruit, fijngesneden

1 el rauwe cacaostukjes (optioneel, je kan cacaostukjes kopen of met een rasp wat stukken van een reep raspen)

4 el pindakaas (of andere notenboter)

1 banaan, geprakt

2 el honing

3 el kokosolie, gesmolten (of boter/olie/ghee)

 

Verwarm de oven voor op 170 graden. Bekleed een vierkante vorm (15×15) met bakpapier. Roer alvast de chia met water door elkaar en zet aan de kant zodat de chia het water kan opnemen.

 

Hak de noten, zaden en het gedroogde fruit grof in de keukenmachine, of eventueel met een groot mes wanneer je geen keukenmachine hebt.

Niet te klein, want enige herkenning van de ingrediënten is wel fijn in een mueslireep.

Meng in een kom de boekweit of havermout vlokken, noten, zaden en gedroogd fruit.

 

Mix in een andere kom de pindakaas, honing, geprakte banaan, gesmolten kokosolie, chia en water tot een goed samenhangend mengsel.

Voeg het droge mengsel hier aan toe en mix het goed door.

Wanneer het allemaal goed gemixt is, stort het dan in de voor bekleedde bakvorm. Druk goed aan, zodat het een stevige koek wordt.

 

Bak voor ongeveer 15- 20 min in de oven of tot het goudbruin is geworden.

Laat het voor 10 min afkoelen in het blik, stort vervolgens op een rooster om het verder koud te laten worden, snijd in repen.

 

Als je ze voor later maakt, vries ze dan in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

echte SHTF snack,

 

Bijv. Beef jerky oftewel gerookt vlees, fijn maken door heel dun te snijden of gewoon ouderwets met een steen op slaan en dan steeds een beetje (frituur)vet erbij net zolang totdat het een soort deeg word. Hierna in een bandana bewaren zodat het kan luchten en tast toe!

Link naar reactie
Delen op andere sites

haa buurman ik ga eerst nog even verder studeere om de meest beste en krachtige repen te kunnen

produceeren eerst even kijken uit welke

reep je het meeste energie haalt voor de strijd hi groet strijder

 

Hoi @Stuudje

 

Peerke heeft mij zojuist uitgelegd, hoe het antwoorden en antwoord met citaat moet.

 

mvg, strijder

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje hoe lang is dit buiten vriezer of koelkast houdbaar?
Welke "dit" bedoel je.

 

Ik bewaar repen altijd in vriezer en pak ze pas als ik op pad ga. Ik doe ze in ziplockzakje of in folie en dan het geheel in een bewaarbakje/snackbakje.

Die balletjes die halen het nooit tot buitenshuis...meestal worden die ook gemaakt als er bezoek komt of als er kinderen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pure walnootrotsjes.

 

Het recept, ach, zo simpel…gewoon pindarotsjes maar dan net anders

 

-Breek een reep pure chocolade in stukjes en smelt au-bain-marie, of heel langzaam en voorzichtig in de magnetron. (Chocola kan spatten of ontploffen in de magnetron)

-Doe daar in stukjes gehakte walnoten bij.

-Maak hoopjes met twee lepels op een stuk bakpapier of vetvrij papier.

-Laat de walnotenrotsjes in de koelkast afkoelen en hard worden.

 

Klaaaaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie net dit recept, met vermelding van de voedingswaarde erbij. Ik ken het recept zelf niet dus ik ga dit morgen testen. Ik zal dan de helft van de repen een chocoladelaagje geven. Gewoon omdat het kan, en omdat het minder plakt. De voedingswaarde verandert hierdoor wel.

 

 

 

Popcornreep

 

 

Ingrediënten voor 16 repen

 

3 kopjes gepofte mais

70 gram fijngehakte noten en/of zaden (bijvoorbeeld pinda’s, pecannoten of zonnebloempitten)

70 gram gedroogd fruit (bijvoorbeeld rozijnen, cranberries of abrikozen)

3 eetlepels lijnzaad

85 gram pindakaas zonder toevoegingen (dit mag ook een andere notenpasta zijn, bijvoorbeeld sesampasta of cashewnotenpasta)

170 gram honing

 

Bereidingswijze

 

1. Verwarm de oven voor op 175 °C. Pak een vierkante bakvorm of ovenschaal van +/- 23 bij 23 cm en leg er bakpapier in.

2. Meng in een grote schaal de gepofte mais, de noten, het gedroogde fruit en het lijnzaad door elkaar. Zet de schaal vervolgens apart.

3. Doe de pindakaas (of notenpasta) en honing samen in een klein pannetje. Breng het mengsel aan de kook op medium hoog vuur. Roer gedurende het opwarmen (ongeveer 1 minuut) continu door de pan totdat het mengsel egaal wordt en er bubbels ontstaan.

4. Schenk het zojuist gekookte mengsel vervolgens in de grote schaal en roer alles goed door elkaar. Doe het mengsel vervolgens in de bakvorm en duw het geheel goed aan zodat het een compact mengsel wordt.

5. Bak het mengsel gedurende ongeveer 10 minuten in de oven totdat het goudbruin is. Laat het vervolgens afkoelen en snijd er dan 16 losse repen van.

 

 

Voedingswaarde per reep

Calorieën: 121

Vetten: 6 gram

Waarvan verzadigd: 0,8 gram

Eiwitten: 3,2 gram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Heb ook nog een lekkere chocolade crunch bom

 

Smelt in een flinke kom au bain Marie een grote reep melk of pure maar wel zoete chocolade.

Voeg hier aan al roerend corn flakes toe en eventueel fijn gehakte walnoten en/of rozijnen tot alles rondom goed gecoat is en alle chocolade er goed dik omheen zit.

Daarna met 2 eetlepels in cupcake vormpjes een laagje van 1 tot 1,5 cm doen en rustig laten afkoelen.

 

Dit stond jaren geleden op de pakken kellog in Engeland en ze leverde toen ook de vormpjes en de reep chocolade mee in het pak.

Enige twist is de walnoten alleen oppassen dat die niet gaan overheersen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook nog een lekkere chocolade crunch bom
Nog meer crunch krijg je als je cruesli gebruikt.

Kant en klare cruesli zit boordevol suiker dus ik maak liever zelf cruesli.

 

Cruesli (zonder Gluten)

 

300 gram rijst-, boekweit en/ of gierstvlokken(als je niet op gluten hoeft te letten kunnen havermout of havervlokken ook)

100 gram zonnebloempitten en pompoenpitten

100 gram noten naar smaak, in stukjes gehakt (meer noten mag ook)

100 gram kokosrasp

80 ml vloeibare kokosolie

80 ml honing of ahornsiroop (of stevia als je ook geen ahorn en honing wilt gebruiken)

3 eiwitten

1 tl vanille extract (je kan ook later een vanillestokje toevoegen aan de voorraadpot waar je de cruesli in bewaart)

2 tl kaneel

Naderhand toevoegen: Zoveel gedroogd fruit als je wil, rozijn cranberry abrikoos enz

 

Verwarm de oven voor op 170 graden.

Meng de droge ingrediënten in een ruime kom.

Schenk de kokosolie, vanille en het zoet naar keuze erbij en roer even goed door.

Voeg nu de drie eiwitten toe en roer nogmaals goed door. Alles moet bedekt zijn met het eiwit voor zover je kan zien.

Neem een bakplaat met bakpapier en spreid het mengsel hier op uit.

Bak ongeveer 15 minuten.

Roer voorzichtig om en bak nogmaals 15, eventueel op een lagere temperatuur als je denkt dat het al aardig bruin wordt.

Laat volledig afkoelen in de oven en schep het vervolgens in een mooie pot met deksel.

Dit mengsel blijft wel een aantal weken goed, hoewel het op een gegeven moment minder knapperig zal worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak wel eens de volgende snack: Hardgekookt ei, eigeel voorzichtig verwijderen en kruidenboter in het ei. Dan een plakje rookvlees om het ei wikkelen (en zorgen dat je daarmee het gaatje weer afdicht). Wel eitjes laten afkoelen anders loopt de kruidenboter natuurlijk door je vingers overal heen (duh)

 

Geen idee hoe het heet maar door het zout in het rookvlees blijft het best 1 of 2 dagen goed als het niet snikheet is. Heb ze wel eens meegenomen op wandeltocht om te proberen :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan je op een heel snikhete dag ook meenemen als je een soort mini-koelboxje maakt.

Ik doe in een broodtrommeltje een bevroren mini-pakje sinaasappelsap om de rest van de inhoud koel te houden. Dan doe ik wat aluminiumfolie of bubbelplastic om de broodtrommel.

Tegen de tijd dat ik ga lunchen is de sinaasappelsap wel ontdooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...