Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Een onderwerp dat ik nog niet tegengekomen ben op het forum is bijensterfte.

In de afgelopen jaren is het me opgevallen dat er telkens minder bijen en hommels kwamen op de bloemen in mijn tuin en in de omgeving. Dit jaar is het werkelijk ernstig, heb gedurende de hele zomer maximaal 100 hommels gezien en een paar bijen. Vroeger zat de vlinderstruik helemaal vol en de papavers waren druk bevolkt.

na enig surfen op het net, ben ik tot de ontdekking gekomen dat het een wereldwijd probleem aan het worden is, dat mogelijk te maken heeft met het steeds meer toepassen van genetisch gemanipuleerde gewassen en het gebruik van een nieuw type insecticide. De laatste schijnt zo giftig te zijn, dat de zaden van gewaaen erin gedoopt worden en dat de planten die hieruit groeien, beschermt zijn tegen insecten. Het spreekt voor zich dat hommels, bijen en andere bestuivende insecten dit ook binnen krijgen.

Wat heeft dit met preppen te maken? Wel, Einstein, niet de minste heeft ooit gezegd, wanneer de bijen sterven, sterven de mensen en vele dieren binnen 4 jaar.

Ik wil jullie erop wijzen dat de mooie plannen om een moestuin te beginnen, geen succes wordt zonder bijen of andere bestuivende insecten. Het is dan ook een absolute aanrader om een vorm van bestuivingskwastjes aan te schaffen, anders zullen de zaden die we preppen, wel uitkomen en groeien, maar vaak niet meer voor nageslacht zorgen.

Ik vraag me af of jullie ook al waargenomen hebben dat er steeds minder bijen en insecten zijn en of dat in alle regio's even sterk zichtbaar is.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 276
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Een onderwerp dat ik nog niet tegengekomen ben op het forum is bijensterfte.

In de afgelopen jaren is het me opgevallen dat er telkens minder bijen en hommels kwamen op de bloemen in mijn tuin en in de omgeving. Dit jaar is het werkelijk ernstig, heb gedurende de hele zomer maximaal 100 hommels gezien en een paar bijen. Vroeger zat de vlinderstruik helemaal vol en de papavers waren druk bevolkt.

na enig surfen op het net, ben ik tot de ontdekking gekomen dat het een wereldwijd probleem aan het worden is, dat mogelijk te maken heeft met het steeds meer toepassen van genetisch gemanipuleerde gewassen en het gebruik van een nieuw type insecticide. De laatste schijnt zo giftig te zijn, dat de zaden van gewaaen erin gedoopt worden en dat de planten die hieruit groeien, beschermt zijn tegen insecten. Het spreekt voor zich dat hommels, bijen en andere bestuivende insecten dit ook binnen krijgen.

Wat heeft dit met preppen te maken? Wel, Einstein, niet de minste heeft ooit gezegd, wanneer de bijen sterven, sterven de mensen en vele dieren binnen 4 jaar.

Ik wil jullie erop wijzen dat de mooie plannen om een moestuin te beginnen, geen succes wordt zonder bijen of andere bestuivende insecten. Het is dan ook een absolute aanrader om een vorm van bestuivingskwastjes aan te schaffen, anders zullen de zaden die we preppen, wel uitkomen en groeien, maar vaak niet meer voor nageslacht zorgen.

Ik vraag me af of jullie ook al waargenomen hebben dat er steeds minder bijen en insecten zijn en of dat in alle regio's even sterk zichtbaar is.

 

het is zelfs onder de imkers een groot raadsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is zelfs onder de imkers een groot raadsel.

 

Beangstigend nietwaar?Met verklaringen als een virus of de faroa mijt dekken het probleem niet meer. Gen-technologie, UMTS en nieuwe insecticiden zijn nu de verdachten.....

Wanneer je verder spit en onderzoek doet naar de activiteiten van Monsato, ga je toch achter je oren krabben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beangstigend nietwaar?Met verklaringen als een virus of de faroa mijt dekken het probleem niet meer. Gen-technologie, UMTS en nieuwe insecticiden zijn nu de verdachten.....

Wanneer je verder spit en onderzoek doet naar de activiteiten van Monsato, ga je toch achter je oren krabben.

 

Als je alleen al leest hoeveel Indiase boeren zelfmoord hebben gepleegd omdat Monsanto graan door de wind op hun perceel belandde. Ze worden dan gedwongen om een wurgcontract met Monsanto te sluiten wegens "piracy of Monsanto's IP". Monsanto heeft miljoenen besteed om de auteursrechtwetgeving van India in hun voordeel veranderd te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een vredelievend mens, maar van mij mogen ze alle bestuursleden van monsante de kogel geven. Ik zal er geen traan om laten.

 

Als de bijen uitgestorven zijn, is het met de mensheid ook gedaan.... en inderdaad, het wordt ieder jaar erger. Het enige wat je kan doen

is zelf kasten plaatsen. Tegenwoordig doen meer en meer mensen dat in stedelijke gebieden en dit met goed resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt ook op dat bij iedereen die een beetje voor de lol moestuiniert, het dit jaar wel erg rot gaat. In tegenstelling tot voorgaande jaren.

Ik heb nog speciale bijenbloemzaden aangeschaft, maar uit beleefdheid laat er zich eens eentje zien, maar druk is het niet. Althans niet zoals vroegah.

 

Pasgeleden sprak ik iemand die een cursus bijenhouden deed bij een imker, hij beweerde dat hem was verteld dat dit niet speciaal door pesticiden zou komen, omdat in de pesticiden iets zit dat insecten weghoudt zo lang de pesticiden het schadelijkst zijn, dus ook de bijen niet aan zou tasten. Ook zouden de volkeren niet gedesoriënteerd raken door gif, maar wellicht door straling.

Maar goed, de beste man werkte bij de plantsoenendienst en wist ook te vertellen dat het roundup dat ie in het perkje spoot, heus niet zo slecht was voor mijn zoontje die aan de rand van het perkje speelt, en ook niet voor het oppervlaktewater. Eigenlijk nergens voor, want het was zo weinig... Uiteindelijk was de troep die BASF uitstoot een stuk slechter.

 

Ik heb nog een mail gestuurd naar de gemeente om mijn beklag te doen over het gebruik roundup en suggesties te geven hoe het ook kan. Ik kreeg als antwoord dat ze mijn oplossingen zeker zinnig vonden maar dat uit het oogpunt van geld dit geen optie was. Volgens de andere plantsoenendienstman wordt de gemeente helemaal 'platgebeld' als het onkruidomhoog schiet in mei, en eisen mensen zo ongeveer dat ze met een tank gif langskomen om die 'troep plat te spuiten'. Damn, het overgrote deel van de mensen is zo ongelofelijk achterlijk!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn ook nagenoeg geen bijen.Alle vruchtgewassen doen het slecht, maar met de kersen hadden we mazzel: de boom zat boordevol heerlijke vruchten. Dito met de zwarte en blauwe bessen. De frambozen doen het slecht. De appels en peren opbrengst is ook laag dit jaar: vorst tijdens de bloesemperiode.

 

Wat betreft de bijen: met enkele buren samen contact opgenomen met imkers in de buurt om kasten te plaatsen hier. Er zouden een paar kunnen komen; helaas, een paar volken zijn ziek.

Nu gaan we een cursus volgen om zelf imker te worden en onze eigen kasten te hebben in een kleine co-op.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een onderwerp dat ik nog niet tegengekomen ben op het forum is bijensterfte.

In de afgelopen jaren is het me opgevallen dat er telkens minder bijen en hommels kwamen op de bloemen in mijn tuin en in de omgeving.

 

Interessante topic Frank. En ja het gaat verdomd slecht met de bijen en dit over gans de wereld . Nu de vraag hoe dit komt is voor mij even belangrijk als hoe los je het op.

Nu hoe het komt is heden een combinatie van GM gewassen een overdadig gebruikt van pesticiden, weersomstandigheden de varroamijt (Varroa destructor) en niet te vergeten het liggen prutsen aan de genetica van honingbij. ( Denk hierbij aan de introductie in Zuid - Amerika van de Afrikaanse honingbij beter gekend als de killer bee )

En dit alles binnen een periode van om en bij 60 -70 jaar. Als je de cijfers erop naleest over hoe het in Amerika gesteld is dan val je van je stoel van verbazing.

Een terugval van 20% honingbijen wordt als dramatisch gezien wel in staten zoals Texas zitten ze aan 70%. Zijn er oplossingen? Ja ik denk van wel. Nu het zou utopisch denken zijn om te verwachten dat de geldwolven van deze aarde gaan stoppen met wat ze bezig zijn. Maar heb je een tuin een balkon of zelfs je dak, plant die vol met bernagie, papaver enz.. En ik zou graag meerdere mensen zien die bijen willen houden het is echt niet zo moeilijk. Ik ben niet op de hoogte van de prijzen in Nederland of Vlaanderen maar in Amerika koop je een bevolkte kast met 8 frames voor ongeveer $ 300 er zijn er ook goedkopere. Er staat behoorlijk wat info op het internet van hoe je eraan begint, dus mensen heb je de plaats en tijd. Doen aub.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast oliestel

Is er ook een soort Nederlandse handleiding over bijen houden, en bijenkasten maken?

 

Hier zien we ook weinig bijen in de moestuin, nu ik er over nadenk, heb ik deze zomer er geen 10 gezien, en misschien 5x een hommel.. erg weinig!

we hebben hier op 2km afstand in de buurt wel een bijenstand, maar daarvan komen ze niet bij ons in de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er ook een soort Nederlandse handleiding over bijen houden, en bijenkasten maken?

 

Hier zien we ook weinig bijen in de moestuin, nu ik er over nadenk, heb ik deze zomer er geen 10 gezien, en misschien 5x een hommel.. erg weinig!

we hebben hier op 2km afstand in de buurt wel een bijenstand, maar daarvan komen ze niet bij ons in de tuin.

 

Kijk hier even http://www.konvib.eu/artikels/imkertechnieken/materiaal/2256-over-bijenkasten-en-meer.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19 maart ontving ik deze mail via via via, dus nieuws op zich is al oud, staan echter wel zeer interessante dingen en links in..

Heb eerdaags de hele 2e kamer een mail gestuurd en van precies 2 personen antwoord gekregen, namelijk van de PVDA en de PVDD.

Ze zéggen dat ze de RUB toch door laten gaan, is echter maar zeer de vraag of dat allemaal klopt. Duidelijk is wel dat het de regering niets kan schelen..

 

Beste en lieve mensen,

 

Mijn excuses dat ik zo binnenval en het is zeker niet gebruikelijk dat ik om deze manier jullie aandacht vraag. Maar het gaat deze keer om iets heel belangrijks voor de toekomst van onze aarde en hoe we met onze natuur omgaan. En ook hoe de politiek met onze natuur omgaat. Jullie weten dat ik mij erg betrokken voel met alles wat leeft.

Per 1 februari heeft het Ctgb besloten om alle biologische middelen die nu nog onder een uitzonderingsregeling vallen ( RUB ) en nog niet officieel toegelaten zijn en dit niet met een bezwaarschrift binnen 6 weken kunnen onderbouwen per 1 juli 2012 van de markt te halen.

Veel kleine producenten van biologische bestrijdingsmiddelen kunnen deze termijn niet halen en hebben ook niet de middelen voor peperdure toelatingsprocedures. We praten dan over meer dan € 300.000 per product. Het gevolg daarvan is dat zij ten onder zullen gaan en mét hen vele biologische tuinders. Nederland was tot nu toe uniek qua biologisch landbouw beheer. Dat willen we ook graag zo houden, want het scheelt heel veel gif per jaar wat dan niet over de akkers gaat. En dus scheelt het onze gezondheid.

 

Het Ctgb, (College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen) is een zelfstandig orgaan die de Tweede Kamer informeert maar vrij zelfstandig opereert. Opvallend is dat dit College grotendeel betaald wordt door De Chemische Industrie. Enige belangenverstrengeling is duidelijk aanwezig.

 

Het voorgenomen besluit over deze te snelle afschaffing van de RUB (Regeling Uitzondering Bestrijdingsmiddelen) moet zo spoedig mogelijk worden tegengehouden tot de Europese Unie een goede algemene en aanvaardbare wetgeving heeft opgemaakt.

 

Lees hier meer over het hoe en waarom :

http://www.bijenstichting.nl/index.php/nieuws/nieuwsberichten/247-nederlandse-overheid-blokkeert-het-gebruik-van-bij-vriendelijke-middelen-in-land-en-tuinbouw

 

De gevolgen zijn dat steeds meer giftige bestrijdingsmiddelen als bijvoorbeeld Imidacloprid zal worden gebruikt. Dit leidt tot nog meer bijensterfte.

 

Tot aanstaande woensdag is het mogelijk om nog bezwaar te maken tegen de plannen van het Ctgb om de biologisch en natuurvriendelijke bestrijdingsmiddelen van de markt te halen.

 

Ga alsjeblieft naar de website van de Bijenstichting http://www.bijenstichting.nl/index.php/nieuws/actie-rub-moet-blijven en breng daar via een downloadbrief die je kan versturen naar de Tweede Kamer jouw mening uit.

 

Anders blijven er in de toekomst voornamelijk nog alleen chemische en giftige bestrijdingsmiddelen over en daar gaan niet alleen heel veel bijen dood aan, maar ook voor onze algemene gezondheid is dit een grote bedreiging .

 

De bijensterfte is inmiddels mondiaal een groot probleem aan het worden en in China moet men nu al met de hand bestuiven wegens een gebrek aan bijen. Laat het hier niet zover komen . Bijen hebben we heel hard nodig.

 

Meer informatie kan je o.a. lezen op

http://www.foodlog.nl/artikel/opiniestuk-nico-stutterheim/

en

http://www.foodlog.nl/artikel/afschaffing-van-de-rub-slechte-zaak/

 

Het kan zijn dat jullie meerdere emails ontvangen van mij, te wijten aan de gebrekkige opbouw van mijn adresbestand, mijn excuses daarvoor.

Haast is nu wel geboden. Stuur dit bericht alsjeblieft indien mogelijk via facebook of ieder andere social media door.

Morgenochtend is er op de Vara (Radio 1) in de uitzending Vroege Vogels om 9.45 meer aandacht voor het probleem rondom de bijensterfte.

 

Met heel veel dank,

Kiki Bernt

 

Bernt Design

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antwoord PVDA:

Geachte heer/mevrouw,

 

Hartelijk dank voor uw mail aan de PvdA over het besluit om de Regeling Uitzondering Bestrijdingsmiddelen af te schaffen. Net als u zijn wij het niet eens met het voorgenomen besluit om de toepassing van natuurlijke middelen in de land- en tuinbouw te verbieden. Ook wij maken ons grote zorgen over de consequenties van dit besluit. Al in 2008 zorgde PvdA-Kamerlid Lutz Jacobi dat in de Tweede Kamer de bijensterfte op de agenda kwam te staan. In de afgelopen jaren is steeds duidelijker geworden dat een aantal factoren waaronder ook het gebruik van bestrijdingsmiddelen bijdraagt aan verminderde weerstand bij bijen. Ook hebben wij grote zorgen over bijvoorbeeld de restanten van deze middelen in het oppervlaktewater en de gevolgen voor de volksgezondheid.

 

Daarom zetten wij ons ook in voor het drastisch verminderen van het gebruik van bestrijdingsmiddelen. Het is ons een doorn in het oog dat middelen als RoundUp voor particulieren nog zo gemakkelijk te krijgen zijn. Als dan ook nog eens natuurlijke stoffen verboden worden en consumenten dus geen toegang meer hebben tot milieuvriendelijke alternatieven zorgt dit juist voor nog groter gebruik van de chemische middelen. Dan is er ook nog de biologische landbouw die om plagen te bestrijden ook mede afhankelijk is van natuurlijke middelen.

 

De PvdA is dan ook tegen het intrekken van de RUB, juist omdat we toe willen naar een milieuvriendelijke en duurzame landbouw. Ook moeten tuineigenaren juist gestimuleerd worden natuurlijke middelen te gebruiken in plaats van gif of chemische bestrijdingsmiddelen. In mei, dus ruim voor de ingangsdatum van 1 juli, zal de Tweede Kamer hierover spreken met de staatssecretaris en wij zullen dan pleiten voor het behoud van de RUB.

 

Ik hoop u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien,

 

met vriendelijke groet,

 

Lutz Jacobi

Tweede Kamerlid

Partij van de Arbeid

telefoon: 070-318.27.72

email: l.jacobi@tweedekamer.nl

bezoek ook mijn website: http://www.lutzjacobi.pvda.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat van de PVDD:

Geachte heer/mevrouw,

 

Namens Esther Ouwehand wil ik u hartelijk danken voor uw mail! De Partij voor de Dieren maakt zich net als u grote zorgen over het grootschalige gifgebruik in de landbouw, bij het onderhoud van openbaar groen en door particulieren. We hebben dan ook fel geprotesteerd tegen het voornemen van staatssecretaris Bleker om de Regeling Uitzondering Bestrijdingsmiddelen (RUB) af te schaffen. Op aandringen van de PvdD en het CDA is de staatssecretaris gelukkig teruggekomen op zijn besluit. Onlangs heeft hij in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat hij het intrekken van de RUB uitstelt tot januari 2014. De brief van de staatssecretaris van Landbouw kunt u lezen via: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27428-214.html)

 

Milieuvriendelijke middelen blijven dus voorlopig nog op de markt. De Partij voor de Dieren blijft de ontwikkelingen echter zeer kritisch volgen. Zoals u zelf al terecht opmerkte, zou het intrekken van de RUB serieuze problemen opleveren. De Partij voor de Dieren staat voor het biologische en gifvrije alternatief voor de huidige chemische praktijken in de (industriële) landbouw en onderhoud van openbaar groen en particuliere tuintjes. We maken ons sterk voor bevordering van natuurvriendelijke landbouw en een drastische vermindering van chemicaliën. We willen bovendien een onmiddellijk verbod op de meest schadelijke giffen, die een belangrijke oorzaak zijn van de zeer verontrustende bijensterfte en andere ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid van mens, dier, natuur en milieu.

 

Binnenkort zal de Kamer, op initiatief van de Partij voor de Dieren, opnieuw spreken over landbouwgif en de gevolgen daarvan voor onder andere de bijen en de volksgezondheid. Lees hier meer https://www.partijvoordedieren.nl/recent/news/i/6365

 

Nogmaals veel dank voor uw mail en uw grote betrokkenheid bij dit belangrijke onderwerp!

 

Hartelijke groet, mede namens Esther,

 

Lucienne Neyndorff

Publieksvoorlichting

Tweede Kamerfractie Partij voor de Dieren

http://www.partijvoordedieren.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oorzaak bijenverdwijnziekte is 100% GGO van Monsatan, maar ook straling van gsm masten hebben invloed,maar daar kunnen we nog ff niets tegen doen voorlopig.Ik ben zelf hobby-imker.Waarschuw iedereen uit je omgeving voor GGO van MONSATAN. en even 2 positieve berichten(die zijn zeldzaam) over monsatan.(voor de rest zijn er nog 1001verschrikkelijke berichten)

http://renvogel.com/2012/05/poolse-imkers-winnen-van-monsanto/ en http://www.earth-matters.nl/5/4562/gezondheid/genetisch-gemodificeerd-voedsel-verboden-in-monsanto-kantines

 

 

Modbreak: on topic blijven a.u.b.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoorde vanuit spanje dat het bar slecht is. Alleen de sinaasappelen en mandarijnen doen het nog goed, de rest geeft niks of slechts een paar.

 

Edit: Daar worden er nu ook bijenkorven neergezet door een hobbyimker uit de buurt.

 

Op ons land in Spanje hebben we nu een tiental bijenvolkjes weer in ere hersteld. Een plaatstelijke hobby imker regelt het verder en zorgt voor de bijen en wij krijgen een gedeelte van de honing (wat ook al gebeurd is). Op een speciaal bijenplatform staan ze te pronken, ik zal binnenkort een paar mooie foto's er van neer zetten. Wij maken ons ook grote zorgen over de bijen en zo dragen wij ons steentje bij. Ook willen we t.z.t. mensen informeren hierover. We hebben ook contact met deze website: http://www.jaarvandebij.nl/

 

Ik weet zelf zo weinig over bijen en lees dan dit topic met veel interesse. Ga zo door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Chinaka, weet jij of er al demonstraties tegen de Monsanto en de bijenverdwijnziekte op het programma staan? Want gewoon maar papaver planten en/of bijen gaan houden helpt niet tegen de bijenverdwijnziekte, laten we iets concreets doen.Demonstreren tegen Monsanto bijvoorbeeld.Het is het perfecte moment want ze leggen wereldwijd al onder vuur en er zijn zoveel problemen waar wij ze voor kunnen aanklagen.Super 'onkruid'-en insecten, vergiftiging, ziektes enzovoort. We moeten ook demonstreren tegen het europese hof voor de mens, want die laat dit gebeuren.Welke organisaties zijn naast de bijenbescherming het best geschikt om een demonstratie op touw te zetten? Heeft iemand suggesties??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt mij ook inderdaad op dat er steeds minder bijen zijn.

Ik heb echter nooit geweten dat de bijen van zulk groot invloed zijn op ons leven.

 

WiccaWardenclyffe: je geef mij het gevoel dat je alle preppers in oproer wilt brengen. Demonstraties lossen maar weinig tot niets op.

Je kunt dus maar beter de tijd steken in het houden van bijen in je eigen kast dan dat je ons op de kast probeert te jagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...