Pagina 5 van de 5 EersteEerste ... 345
Resultaten 41 tot 46 van de 46
    Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lewieke Bekijk Berichten
    Vandaag heb ik mijn dochter meegenomen naar een afspraak met een vastgoedmakelaar. Ik heb haar getoond waarom het pand interessant kan zijn en dat vooraf met haar besproken. Ik heb haar gevraagd om te observeren. Ze heeft de stukjes hierboven gelezen. a het bezoek van een uur aan het pand kwamen we thuis en vroeg ik haar wat ze geleerd had. Ze stelde vast dat :

- de salamimethode werd gebruikt om de prijs te drukken
    - de makelaar heel wat huiswerk meekreeg
    - de makelaar niet weet wat de plannen zijn met het pand (om de rentabiliteit te verhogen)
    - de makelaar al na een half uur bereid was om prijsonderhandelingen te voeren die ver beneden de oorspronkelijke vraagprijs liggen.

Nu nog wat laten sudderen en het wordt nog wat goedkoper.
    Ik bewonder je techieken [MENTION=2429]lewieke[/MENTION], maar ik ben hier niet voor geboren. Add through & through en misschien een beetje hsp. Slechte eigenschappen voor een wereld als deze, maar daar moet ik dan maar mee dealen.

CtM

Senior Prepper
    Ingeschreven
    May 2013

- Een vraag om inlichtingen bij een elektronicawinkel waar het heel druk is. Je vraagt aan een van de verkopers :'Directeur, kunt u mij even helpen bij het maken van de juiste keuze ?' waarop je met zekerheid het antwoord krijgt : 'Maar ik ben helemaal geen directeur hoor.' Jouw repliek : 'Echt ? Je komt zo professioneel over dat ik ervan overtuigd ben dat jij me kan helpen.' De andere klanten mogen meestal wachten.
    'K voel me nu al aangesproken ;-)

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dontor Bekijk Berichten
    'K voel me nu al aangesproken ;-)
    Lol. Niemand weerstaat er aan.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Samengevat : Een goede visser gooit al eens een goed aasvisje in het water. Het risico en de kosten zijn klein, als je beet hebt maakt de vangst alles goed. Door geregeld iets kleins uit te geven kan je af en toe een hele goede zaak doen.
    Mooi verhaal, Lewiek. En het klinkt ook allemaal zo logisch. Maar ik denk dat je toch wel regelmatig moet oefenen om er wat bedreven in te worden.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Jul 2013

Onderhandelingstechniek : 6. Samen het bad in.

Onderhandelen, een betere deal uit de brand slepen, het klinkt allemaal mooi maar is niet altijd realiseerbaar. Soms is een voorstel wat het is omdat er geen andere aanbieder is, omdat je net dàt wil, omdat het een uniek stuk is... . Dan valt er vaak niet veel te onderhandelen en al helemaal niet als er kapers op de kust zijn.

Toch een paar bemerkingen om een situatie die niet onderhandelbaar lijkt een beetje naar je hand te zetten en op zijn minst te zorgen dat je een aanvaardbare deal uit de brand sleept.

Vb. Verkoper van een woning die jij wil kopen beweert dat er nog kopers zijn. Een klassieker die ook al vaker op mij werd uitgetest. Dan stel ik mij de vraag : 'Is er wel een andere koper ?' Heel vaak bluft de verkoper. Soms ook niet natuurlijk. Goed je huiswerk maken is een must. Bovendien is het niet omdat er nog een kandidaat is dat die bereid is om aan de voorgestelde voorwaarden te kopen.

Door een beetje uitstel te vragen aan de verkoper, je koopt tenslotte niet elke dag een woning, kan je al gaan peilen of er inderdaad een andere koper is of niet. Een ernstige verkoper zal je die bedenktijd gunnen al kan het natuurlijk ook minder goed uitpakken.

Mijn tegenzet tegen een dergelijke actie is vaak :'Och, maar als u nog een koper hebt, dan moet u misschien eerst met die mensen onderhandelen, wellicht kunnen zji meer bieden.' Heel risicovol (je moet er tegen kunnen dat je een deal kan verliezen). Maar àls de verkoper op zijn stappen moet terugkomen en jou alsnog contacteert, dan kan je natuurlijk wél over de voorwaarden gaan onderhandelen.

Soms wil je dat risico écht niet nemen. Je onderhandelt voor dié oldtimer waar je al zo lang over droomt en die helemaal geschikt is. Dié ets van een bekende schilder-tekeneraar en zo verder het is een uniek stuk en je wil het. Niet tegen elke prijs maar toch.

De prjis van een goed/dienst is maar één aspect. Er zijn nog veel andere dingen die belangrijk zijn zoals : wordt het goed/dienst tijdig geleverd ? (vb je koopt een kinderwagen op bestelling en wil graag dat die geleverd is voor de kleine kan stappen) Is je zakenpartner betrouwbaar ? Bestaat het bedrijf écht ? Zijn de mensen met wie je in zee gaat echte vakmensen ? (vb. De talrijke reportages over fout gelopen renovaties !) Doe je HUISWERK. Controleer je zakenpartner en leg een aantal dingen vast in een eenvoudig overeenkomst. Wat heb je minimaal nodig om een deal af te sluiten ?

- Een duidelijke beschrijving van het goed of de dienst dat je koopt. Met een gedetailleerde opgave van de staat van het goed, gebreken, accessoires die meegeleverd worden, de staat die verwacht wordt op het ogenblik van oplevering.

- Alle bedrijfsgegevens van je zakenpartner : naam, maatschappelijke zetel, contactgegevens, btw nr,... Dit laat je toe het bestaan en de activiteiten van het bedrijf/de persoon te controleren. (Vb Echt gebeurd : een grafzerkenmaker die zonnepanelen installeert ?)

- Een duidelijke prijsopgave. Hoeveel kost het, wat is inbegrepen en wat niet. (vb. Mijn twee kinderen gaan naar de orthodontist voor een behandeling met mechanische hulpstukken en beugels. Ondanks de bijzondere situatie in de gezondheidszorg is er een zeer hoog remgeld. De volledige behandeling kost voor beiden samen ongeveer 7000€, de tussenkomst van het ziekenfonds bedraagt ongeveer 1500€, een flinke investering dus. Ik heb vooraf een duidelijke en gedetailleerde raming van de kosten gevraagd met opgave van de mogelijke afwijkingen. Klinkt bizar, maar ook die orhtodontist wil graag tijdig en correct betaald worden, dus zo raar is die vraag niet. Het getuigt van goed beheer.) Anderzijds zal je ook merken dat de klant die bij bestelling alles goed vindt, achteraf degene is die niet tevreden is.

- Een duidelijke opgave van betalingsvoorwaarden en eventuele korting voor contante/snelle betaling.

- Voor grote opdrachten een CONTRACT liefst opgesteld door een jurist waarin de voorwaarden van de overeenkomst worden opgenomen. De ondernemer ie een eenvoudige en duidelijke, juridisch bindende overeenkomst niet wil onderschrijven is heel vaak iemand die niet betrouwbaar is. In dat geval opteer je er beter voor om de deal niet te laten doorgaan. Ook al wil je het zo graag.

Een deal niet laten doorgaan, afgaan op je gezond verstand en gevoel beschermt je tegen fraudeurs. Ga af op je intuïtie en je eerste idee. Als je je idee achteraf bijstelt dan kom je vaak tot de conclusie dat je een rad voor ogen werd gedraaid. Beeld je het worst-case scenario in als je een overeenkomst afsluit en beeld je in wat de gevolgen zijn als je overeenkomst niet doorgaat. Vaak valt het nog wel mee.

Mijn idee is dat je zelfs, als je veel minder controle hebt dan je zou willen, de andere partij ook het bad kan in trekken. Net door er voor te zorgen dat de andere voorwaarden van de overeenkomst gerespecteerd worden. Soms moet je akkoord gaan met een prijs maar door een contract te gebruiken kan je vermijden dat delen van de overeenkomst niet uitdraaien zoals jij het verwacht. De stelling is eenvoudig. Samen het bad in of helemaal niet.

Je kan vaak goede en eenvoudig modelcontracten vinden die je kunnen op weg helpen. Een paar eenvoudige voorbeelden :

- voor een tweedehands wagen : https://www.belfius.be/info/NL/Media...cm_11-9714.pdf
    - geld lenen aan je kind : http://financieel.infonu.nl/lenen/19...n-uw-kind.html
    - model ter beschikking stellen een auto van de zaak aan een werknemer : http://www.tuxx.be/contracten/gebrui...eenkomst/auto/

Nog een laatste venijnig truckje dat ik wel eens gebruikt heb. Soms wil je een woning echt wél, maar achteraf krijg je twijfels. Zodra je een contract hebt afgesloten gaat dat flink wat geld kosten. Daarom pas ik het volgende truckje toe dat me de kans biedt alsnog onder een overeenkomst uit te komen. In de koopovereenkomst kan je een opschortende voorwaarde opnemen. Vb. Je koopt de woning, met de opschortende voorwaarde dat de bank een hypotheek daarvoor moet toestaan. Ondanks het feit dat de overeenkomst juridisch sluitend is en je de titel van eigenaar krijgt op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst kan je die eenvoudig terugdraaien door je bankier te laten bevestigen dat je geen hypotheek kon krijgen. Hierdoor wordt de 'vervreemder' de verkoper in mensentaal weer de drager van de juridisch geldige titel. Vanzelfsprekend is deze manier van handelen niet netjes en gebruik je die alleen maar als je niet helemaal zeker bent van de oprechtheid van de verkopende partij. Het is nu eenmaal zo dat de verkoper perfect weet wat hij verkoopt maar dat de koper moet afwachten of zijn aankoop beantwoordt aan zijn verwachtingen. Toen er wat lijken uit de kast vielen nadat ik de overeenkomst grondig ging controleren was dat mijn nooduitgang.
    Laatst gewijzigd door lewieke; 28-08-14 om 19:58.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    May 2013
    Mooi, mooi, wederom mooi.
    En bedankt om ons de nooduitgang te wijzen :-)
    [MENTION=2429]lewieke[/MENTION]

Vergelijkbare onderwerpen

1. Werken aan onafhankelijkheid : Linux
    Door lewieke in forum Survival Algemeen
    Reacties: 65
    Laatste Bericht: 07-08-15, 09:24
  2. Werken aan onafhankelijkheid : ham
    Door lewieke in forum Eten en drinken
    Reacties: 15
    Laatste Bericht: 12-08-14, 13:20
  3. Werken aan onafhankelijkheid : champignons
    Door lewieke in forum Tuinieren