Ga naar inhoud
GENEGEERD

The Multi-Fuel Generator: Don�t Depend on Just Gas�


Rodin

Aanbevolen berichten

The Multi-Fuel Generator: Don’t Depend on Just Gas…

 

P10307681.jpg

 

Having a generator for back-up power is great – unless you don’t have the fuel to run the generator. The irony of the portable back-up generator – most of them, at least – is that they run on gas. And what’s the item that’s usually hard to get when the power’s down? Gas.

 

http://www.shtfplan.com/emergency-preparedness/the-multi-fuel-generator-dont-depend-on-just-gas_07162012

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Diesels draaien op diesel, je kan er ook enigzins gezuiverde frituurolie in gooien of sla olie, maar dan moet je wel rekening houden dat ie een keertje problemen gaat geven.(afhankelijk van je pomp en verstuivers) Uiteraard heb je al genoeg spare parts, maar een complete revisie set lijkt me dan ook niet verkeerd. Meng het anders 50/50.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een generator op biodiesel klinkt wel interessant. Hoeveel elektriciteit kun je gemiddeld opwekken met één liter bio(diesel)? Als je een grote tuin hebt kun je deze helemaal volplanten met koolzaad. :p

 

Volgens mij zal dat je vies tegenvallen. Wellicht kan je daar dan een paar uur je generator op laten draaien. Na een flinke SHTF zet ik m'n tuin liever vol met voedsel.

 

Verder maken generators lawaai, dus zijn het dievenmagneten. Of je nou benzine of diesel neemt, als de SHTF groot genoeg is zullen beiden snel op zijn. Ook gebruikt frituurvet raakt een keer op. Volgens mij ben je beter af met iets langer sparen en een klein zenneenergiesetje kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom moet je ook geen benzine-generator nemen, maar enkel een diesel.

Die draaien op bijna alles en zijn stukken zuiniger bovendien.

Benzine-aggregaten kun je makkelijker ombouwen naar houtgas, en dat is redelijk goed verkrijgbaar (want, hout). Diesel geldt een beetje 'zolang de voorraad strekt' (net als benzine), maar ik ga geen olie waar ik liever op kook in m'n tank gooien om een uurtje langer te kunnen facebooken.

 

Ja, ze zijn zuiniger als je bedoelt dat ze per liter brandstof meer KWh leveren.

Daar staat tegenover dat ze duurder en zwaarder zijn.

 

En wat is een goed en betaalbaar merk? Weet je dat misschien?

 

Wat is betaalbaar, en hoeveel stroom heb je werkelijk nodig? Als je van plan bent lang te bug-innen zou je naar een Lister-kloon kunnen kijken. Onverwoestbaar, zuinig, lopen op alles wat een beetje vettig is, en zeer onderhoudsvriendelijk. Wel erg zwaar.

Alle Japanse merken (yanmar, honda) zijn goed en vrij gunstig geprijsd, hoewel je ze onder de 1000 euro niet zult vinden.

Chinese merken (kipor, changfa, etc etc) zijn tegenwoordig in opkomst en vind je ook onder de 1000 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zal dat je vies tegenvallen. Wellicht kan je daar dan een paar uur je generator op laten draaien. Na een flinke SHTF zet ik m'n tuin liever vol met voedsel.

 

Verder maken generators lawaai, dus zijn het dievenmagneten. Of je nou benzine of diesel neemt, als de SHTF groot genoeg is zullen beiden snel op zijn. Ook gebruikt frituurvet raakt een keer op. Volgens mij ben je beter af met iets langer sparen en een klein zenneenergiesetje kopen.

 

Daar zit wat in inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een generator op biodiesel klinkt wel interessant. Hoeveel elektriciteit kun je gemiddeld opwekken met één liter bio(diesel)? Als je een grote tuin hebt kun je deze helemaal volplanten met koolzaad. :p

 

Dat valt nog tegen. Voor een artikel in een wetenschappelijk blad heb ik heb eens uitgerekend of de teelt van biobrandstof lonend is tov zonnepanelen. Hoewel er op zich flink wat energie in een liter biodiesel (33000 MJ) zit, maar gaat er heel veel verloren door de bewerkingen die je moet doen. Elke bewerking kost energie: zaaien, mesten, water geven, oogsten, uitpersen, zuiveren, verstoken in generator (slecht rendement). Deze bewerkingen zijn grofweg hetzelfde voor elke bron van biobrandstof. Koolzaad komt er het slechtst vanaf door de bewerkelijkheid, de ruimte die het nodig heeft en de lage opbrengst per hectare. Algenteelt heeft grote potentie, maar is nog sterk experimenteel en heeft nog heel veel zoet water en verwarming nodig.

 

Als je doel is om elektriciteit op te wekken leggen momenteel alle biobrandstoffen het af tegen zonnepanelen. Hoewel deze onderhoudsvrij zijn, kleven er hier ook nadelen aan, bijvoorbeeld dat ze ´s avonds niet werken en dat de energie niet portable is.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is betaalbaar, en hoeveel stroom heb je werkelijk nodig?

 

Dank je , Roeier. Ja, hoeveel stroom heb je nodig. Ik zie het niet als een langdurige vervanging voor netstroom, meer als een tijdelijk alternatief. Dus gewoon de vriezer aan de gang houden, de oven kunnen gebruiken, eventueel wat verlichting en natuurlijk de rolluiken die op motor staan. Voor pak hem beet, een maand.

Voor de langere termijn wel handig om m'n machine (schaafbank, cirkelzaag ed) te kunnen gebruiken. Maar dan is het maar af en toe.

 

Ik heb wat slechte recensies gelezen over een Chineze generator. Dan spaar ik liever € 1.000 dan een prul aan te schaffen voor € 300, waarvan je moet afwachten of die het doet als je hem echt nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof ook om meerder redenen niet in een generator...

 

Een opener voor mij was de ervaring uit Bosnie die ik ergens gelezen heb.

Die man had een gasfles, hij zou hetvnog niet in zijn hoofd halen om die te gebruiken om mee te koken of verwarmen....

Hij gebruikte die om gasaanstekers mee te vullen.

Met die ruilhandel heeft hij heel wat kunnen bereikne wat anders onmogeljjk was geweest.

 

Het leert je anders tegen de waarde van nu alledaagse zaken aan te kijken.

Ikzelf heb ook een gasfles staan, was om mee te koken, gaat dus via een koppelstuk bebruikt worden om straks aanstekers mee te vullen..

Pas zodra ik een gastank van 1000 liter heb ga ik denken om ermee te koken.......

 

Als je dus uittelt wat je met je geld dat je stopt in je generator en brandstof kunt doen aan andere investeringen denk ik dat de keuze snel gemaakt is?

En als je geld genoeg hebt zou je dan niet eerder voor bv. een zonne-installatie gaan?

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je , Roeier. Ja, hoeveel stroom heb je nodig. Ik zie het niet als een langdurige vervanging voor netstroom, meer als een tijdelijk alternatief. Dus gewoon de vriezer aan de gang houden, de oven kunnen gebruiken, eventueel wat verlichting en natuurlijk de rolluiken die op motor staan. Voor pak hem beet, een maand.

 

Ten eerste. Alles wat langer dan een week is, noem ik langdurig ;). In zo'n geval zou ik toch naar een Lister-kloon (1 of 2 cilinder) gaan kijken. Eerst uitrekenen wat je werkelijk nodig hebt (hoeveel verbruikt die vriezer, kun je qua verlichting niet beter over op kaarsen en olielampen, moet je per se diepvriespizza's bakken in een electrische oven, of kun je in de tuin ook een houtoventje kleien).

Ding weegt heul veul, de voet moet goed zijn, neemt ook best wat ruimte in beslag, maar op slechts een kwart load gebruikt ie maar een liter per uur.

Zoek op youtube maar eens op "Listeroid generator".

 

Ik heb wat slechte recensies gelezen over een Chineze generator. Dan spaar ik liever € 1.000 dan een prul aan te schaffen voor € 300, waarvan je moet afwachten of die het doet als je hem echt nodig hebt.

 

Een beetje generator moet je een paar keer per jaar toch laten draaien. Bij diesel komt er nog bij dat 'ie ook wel eens helemaal uit elkaar moet.

En zo slecht zijn die Chinese generatoren niet, dieselmotoren maken ze al 100 jaar, niet bepaald rocket science. De halve wereld wordt draaiende gehouden op Chinese dieselmotoren, dat boertje in die uithoek van donker afrika die een 1-cilinder-tractortje koopt gaat echt niet zijn goede spaargeld steken in rommel.

Waar je gewoon op moet letten is dat je niet iets merkloos koopt, beter speur je reviews af op youtube (want dan kun je het ding zien enzo) van bekendere merken zoals Changfa en Kipor.

 

Maargoed, als ik een maand van de generator moest leven zou ik toch zijn gegaan voor een houtgasoplossing, peut raakt altijd sneller op dan je wilt.

 

Ook een allesbrandende generator:

http://www.youtube.com/watch?v=xksDjfLbcQ0

 

 

Bedenk trouwens ook dat als er uitlaatlucht en licht van je huis komt (nog afgezien van motorgeluid), iedereen je HEEL SNEL weet te vinden.

Vorig jaar zaten 3 wijken een avondje zonder stroom. Mijn huis baadde (relatief gezien) in het licht en er klonk muziek. Er stonden heel snel een rij buren voor de deur of ze hun iPod/telefoon/laptop op konden laden. Ik heb toen snel een prijslijst bedacht, want de benzine is ook niet gratis. Medicijnen wilde ik wel gratis in de koelkast zetten, maar toen een buurvrouw aan kwam zetten met een bak ijs (Hertog, 3 Chocolades) zei ik gewoon: "wil je daar een lepel bij?"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

zonnepanelen windmolens en een goede baterybank. heb je een beekje dat aardig stroomt kan je een waterrat bouwen en met een gerecycleerde autodynamo kom je al ver.

zonnepanelen en baterybank is veruit het belangrijkste voorlopig en vooral de baterybank bespaar niet op een goede baterybank. de rest kan je bouwen je kan ook een windmolen gebruiken om water op te pompen voor de dieren altijd koken als het voor eige gebruik is.zorg dat je put wel minstens 100 meter van welke vorm van besmeting ook is gegraven denk aan uitwerpselen van zowel mens als dier. met een simpele helling met pvc buizen breng je het water naar je dieren of opslag. het kan ook geen kwaat om paar regen tonnen te hebben om de regen te vangen. in een shtf stay low de begin periode gaat niet mooi zijn. ga pas materialen zoeken als het ergste voorbij is. je zal 1000de afgebroke voortuigen tegen komen die je al snel voor jou kan late werken met wat hout en kabels uit huizen en je heb zo een windmolen in een gezet . leg nu al een paar simpele bleuprints opzij voor als je tog iets moet fabriceren en als je de kennis niet bezit zorg dan voor een soord van mecaniek handleiding want ook generators, bov, je boiler of verwarming hebben onderhoud nodig.

mvg mt belgie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...