Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vee op je bol


krystle

Aanbevolen berichten

Ik heb en kleine boerderij gekocht in het buitenland als bol. Nu heb ik daar ook een redelijk grote stal bij ideaal dus voor vee, zoals varkens, koeien, paarden en kippen. Nu vraag ik me af hoe ik die daar kan krijgen tijdens de shtf. Ik kan ze daar moeilijk al neerzetten, ze moeten namelijk verzorgd worden. Heeft er iemand een oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik heb en kleine boerderij gekocht in het buitenland als bol. Nu heb ik daar ook een redelijk grote stal bij ideaal dus voor vee, zoals varkens, koeien, paarden en kippen. Nu vraag ik me af hoe ik die daar kan krijgen tijdens de shtf. Ik kan ze daar moeilijk al neerzetten, ze moeten namelijk verzorgd worden. Heeft er iemand een oplossing?

 

Waar zit je precies en hoever is je bol rijden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de Bourgogne Zo'n 8 uur rijden.

 

Ik zit nog 8 uur verder en bij mij houdt de buurman mijn finca bij. Kan hij een dagje niet, dan een andere buurman. Hij vind het helemaal geen probleem en iedereen op de campo helpt elkaar daar waar we kunnen. Als ik er dan ben dan help ik hun weer met wat klusjes.

 

Hij doet het in principe gratis maar ik heb een voliere met 30 a 40 vogels erbij en hij deelt mee als we de jongen verkopen. 8 uur rijden tijdens een shtf met een trailer vol vee, zal lastig zijn al is het misschien te doen.

 

Mijn tip zou dus zijn om betrouwbare vrienden te zoeken daar die het geen probleem vinden te helpen. Laat ze ook meedelen in de opbrengst, bijv. Eieren, kippen, vlees etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@krystle

Nu wil ik geen boeman zijn, maar als de shtf er is. Zou ik me eerder zorgen maken om er zelf te komen dan met de vraag: " Hoe krijg ik mijn veestal daar?"

Dit omdat je mogelijkerwijs heel veel obstakels tegen komt, die je normaal al bijna niet kan overzien. Danwel overwinnen.

Hoe zou je dit willen doen met een aanhangwagen vol met vee, over een weg die niet meer doorrijdt, omdat er blokkades zijn. (opzettelijk, danwel niet)

Ik denk dat je beter hele goede vrienden met je lokale buren kan worden. En daar vee wegzet tegen een redelijke vergoeding, of dat je vraagt of als je mogelijkerwijs emigreert een stuk van zijn veestapel kan overnemen.

Dit heeft namelijk een tweeledig karakter. Je hebt goed zakelijk contact met je buren, en zij zullen je dan ten aller tijden ondersteunen tegen een courante/coulante vergoeding. En mogelijk zullen ze je erf een stuk beter in de gaten houden.

 

Ik zelf zou dus persoonlijk nooit zo'n stuk normaal willen rijden met een veestapel, laat staan met een shtf.

 

(Dit bovenstaande is puur mijn eigen mening, en mag zekers overheen gepiest worden)

 

Greetz Holy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@krystle

 

(Dit bovenstaande is puur mijn eigen mening, en mag zekers overheen gepiest worden)

 

Greetz Holy.

 

Dit is een forum dus is het de bedoeling om je mening te geven. Ik vraag om hulp en die heb ik gekregen, dank je daarvoor. Ik denk dat ik inderdaad maar even mijn beste beentje frans voor ga zetten en op de koffie ga bij mijn buren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een forum dus is het de bedoeling om je mening te geven. Ik vraag om hulp en die heb ik gekregen, dank je daarvoor. Ik denk dat ik inderdaad maar even mijn beste beentje frans voor ga zetten en op de koffie ga bij mijn buren.

 

Ik kan eigenlijk niet anders dan me aansluiten bij @the_holyman!

Hebben de buren bij je bol zelf ook vee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@krystle

 

Dat lijkt me een heel goed plan, en het mooiste zou zijn. Als je de veestapel lokaal op die van de buren aanpast, maar met totaal andere voorouders. Dus van 20 dorpen verderop of uit nederland.

Want dit geeft een mooie diversiteit aan de genen, en geeft jou weer de luxe dat jouw mannetjes-beest de boel kan bevruchten, maar als je een dametjes-beest heb, dat zij evt de kinderen verder op kunnen fokken. En geeft voor je buren weer extra vers bloed in de veestapel.

zie wiki gregor mendel

 

Greetz Holy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Loreen Naast mij ( nou ja zo'n 200 meter verderop) zit een schapenboer. En volgens mij heeft hij ook kinderen, dus ik hoop dat die mij willen helpen tegen een kleine vergoeding.

 

Oke dat is wel gunstig! Dan zou je bijvoorbeeld af kunnen spreken dat jij wat schapen koopt, die bij hem stalt en daar eventueel een klein bedrag "kostgeld" voor betaalt, en dat de boer dan bijvoorbeeld als tegenprestatie totdat jij er zelf met je schapen gaat zitten ook van jouw land/stal gebruik mag maken mocht dat nodig zijn oid. Heb je meteen iemand die een oogje in het zeil houdt op je land als jij er niet bent. Als die boer daar tenminste interesse voor zou hebben natuurlijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me heel simpel,

Die kinderen moeten meehelpen op de hun boerderij. Maar ze zullen tijd over hebben, die ze normaal zouden gebruiken voor een krantenwijk (of iets dergelijks in NL.)

Laat zij dan de veestal onderhouden, onder toeziend oog van pa. Mocht er wat aan de hand zijn, kan je altijd nog telefonisch contact onderhouden.

Maar dit is alleen mogelijk, als je goed contact hebt met je buren. Nogmaals je moet telefonisch dan kunnen vertrouwen op wat er wordt doorgegeven.

 

Investeer eerst in je buren. Dan kan je wat, als je langdurig niet op je locatie bent.

 

Greetz Holy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit midden tussen de veeboeren die zowel koeien, varkens, schapen, geiten als ezels hebben. Ik wordt al bekeken als 'onbenullig' als ik zeg dat ik nog niet zeker weet of ik later dieren bij mijn BOL wil hebben.

Nu moet ik ook eerlijk zijn dat ik onze BOL in eerste instantie heb gekocht om er later (maar wel zo snel mogelijk) te gaan wonen, zodra de financiële toestand dat toelaat.

Ik heb al aan biedingen van alle kanten gehad om jong vee te kopen en als ik dat zou willen kan dat makkelijk.

 

Wellicht zou je ook dat eens kunnen nagaan. Wanneer de 'buren' vee in overvloed hebben en je bent er vrij zeker van dat je dat kunt kopen of krijgen wanneer je daar de behoefte aan hebt hoef je geen vee mee te nemen. Het is altijd het proberen waard lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een grote stal is leuk

veel uitloop is belangrijker een afdak is niet perse een levensbehoefte, een paar bomen/struiken of een klein afdakje is meer dan genoeg

veel grond is belangrijker omdat daar het eten op groeit (gras etc)

vee houden is niet de makkelijkste zaak zeker als je nog een keer met roofdieren zit (en die ga je zeker krijgen als je bv kippen konijnen etc houd)

nogmaals voedsel gaat boven een stal, ik heb paarden al jaren buiten met niet veel meer dan wat bomen of een afdakje en dat gaat prima

je krijgt pas een probleem als het gras op is

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met roofdieren vossen, wolven en boskatten (géén verwilderde huiskatten) bedoelt, dan lopen die ook bij mij rond. Er vliegen ook veel roofvogels en gieren (al eten die laatsten alleen maar kadavers, geloof ik). Ik weet dat bijna al mijn buren wel kippen hebben, maar ik heb eigenlijk nog niet gehoord dat ze ook konijnen houden.

De kippen laten ze gewoon los lopen over hun finca's, ik weet niet of dat met konijnen ook kan (ik denk het niet trouwens).

 

Bomen staan er zat op mijn finca, een aantal jaren geleden hebben daar nog loslopende paarden onder geschuild toen het ineens hevig ging sneeuwen. Ik heb eigenlijk bij ons nog geen enkele finca gezien waarop alle bomen gerooid waren, overal staan wel grote(re) bomen. Het gras groeit ook best goed, vaak komen er hertjes uit het bos om te grazen en ik heb de laatste keer dat ik er was een foto gemaakt van een hinde die in mijn 'tuin' stond waarbij alleen haar hals en kop nog boven het gras uitstak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met roofdieren vossen, wolven en boskatten (géén verwilderde huiskatten) bedoelt, dan lopen die ook bij mij rond. Er vliegen ook veel roofvogels en gieren (al eten die laatsten alleen maar kadavers, geloof ik). Ik weet dat bijna al mijn buren wel kippen hebben, maar ik heb eigenlijk nog niet gehoord dat ze ook konijnen houden.

De kippen laten ze gewoon los lopen over hun finca's, ik weet niet of dat met konijnen ook kan (ik denk het niet trouwens).

 

Bomen staan er zat op mijn finca, een aantal jaren geleden hebben daar nog loslopende paarden onder geschuild toen het ineens hevig ging sneeuwen. Ik heb eigenlijk bij ons nog geen enkele finca gezien waarop alle bomen gerooid waren, overal staan wel grote(re) bomen. Het gras groeit ook best goed, vaak komen er hertjes uit het bos om te grazen en ik heb de laatste keer dat ik er was een foto gemaakt van een hinde die in mijn 'tuin' stond waarbij alleen haar hals en kop nog boven het gras uitstak.

 

Ik ken meerdere mensen die konijnen houden voor het vlees. Een Engelsman die ik ken heeft een flinke ren gemaakt, diep ingraven en staal of beton onder de bodem. Die krengen graven behoorlijk diepe gangen en ook wil je roofdieren buiten houden.

 

Hij begon met 8 konijnen, maar voor hij er erg in had zaten al zijn vriezers en de vriezers van zijn buren vol. Op gegeven moment wist hij zich geen raad meer die krengen kwijt te raken.

 

Je moet dus goed aan planning doen en inteelt proberen te voorkomen. Daarnaast goed uitkijken voor ziekten die op de campo regelmatig voor komen. Zelf wil ik ook een paar kweekstellen, maar de jongen gaan snel de pan in. En om de zoveel tijd vervang ik het kweekstel. Het vlees is voor mij uitsluitend bedoeld voor eigen gebruik en om wat aan mijn buren te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje

 

Grijns, dat worden wel drie lange uren denk ik, zelfs als ik 'El Diagonal' pak...ik zit 70 km ten ZW van Bilbao. Als ik weer eens langer in Spanje zit en jij bent er ook wil ik wel een keertje langskomen en je bent natuurlijk ook welkom bij mij.

 

Maar als ik het goed heb zin we elkaar sowieso op 4 oktober toch? Neem vooral wat gebraden konijnenbouten mee dan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
Gast Repelsteeltje

Kom ik weer aan met mijn konijnen :) Sorry, het is het enige waar ik zeker weten over mee kan praten.

 

Konijnen kan je nu al makkelijk zelf houden. Meenemen is een eitje, je kan ze met gemak in een relatief kleine doos/kooi plaatsen en ze overleven makkelijk 48 uur zonder water en eten. Ideaal? Nee! Maar in absolute noodgevallen wél mogelijk. Alleen wel ervoor zorgen dat je je rammelaars niet bij elkaar in een hokje zet. Zowel thuis als op transport. De moeren kunnen wel bij elkaar in. 6 middelgrote moeren kunnen al in 1 bananendoos gestopt worden om die afstand te overbruggen. Rammelaartjes stop je makkelijk weg in een wijndoosje. Uiteraard zijn er betere transportkooien mogelijk, maar dit is cheap-ass en werkt prima.

 

Op je BOL zou je met groot gemak van te voren al een paar konijnenhokken kunnen maken. Beetje van die krengen zoals je ze ook vaak ziet op kinderboerderijen. Van die flatjes. Natuurlijk is zaagsel of hooi het mooiste als vloerbedekking in deze kooien. Maar met gewoon wat zand en flink wat blaadjes in zijn nachthokje is zo'n beest ook al snel tevreden.

 

Ik mag aannemen dat als iemand een BOL creëert zijn eerste prioriteit water is. Tada, de eerste levensbehoefte van Konijnen is een feit (ondanks konijnen normaliter al hun vocht uit het eten halen). Eten is net zo eenvoudig. Er is altijd wel ergens gras, kruiden, fruit of zelfs plantaardig afval etc. (de mijne krijgen oa het rauwe keukenafval te eten). Levensbehoefte 2 is dus ook zo geregeld zodra je aankomt.

 

De puntjes op de I zetten kan altijd wanneer je er bent. Denk dan aan fatsoenlijk voer produceren voor je konijnen, een mooie veilige ren etc.

 

En om meteen advocaat van de duivel te spelen: Neem je 2 Rammelaars mee en 6 moeren en er gaan er onderweg een paar dood heb je nog steeds voldoende om degelijk te kunnen blijven fokken en in je vleesproductie te blijven voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...