Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hongarije orientatie in Oktober


Flex

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

We gaan ongeveer 3 weken naar Hongarije in Oktober, en willen ons orienteren. Aangezien wij ons in mid-2015 in Hongarije willen vestigen, zijn we serieus met het vinden van de juiste plek en huis. Hierbij wat wensen die we in gedachten hebben:

 

(a) Wij willen ons vestigen in Hongarije, dus zoeken permanente huisvestiging (2 personen), dus geen vakantie-huisje

(b) Wij houden van een gevarieerd landschap, dus op zijn minst heuvelachtig (of bergen op achtergrond)

© Wij vinden nabijheid van een leuke stad prettig, maar wij hoeven niet in de stad zelf te wonen

(d) Wij houden van een apart gebouw/huis, een soort hoeve of landhuis en genoeg land om iets op te verbouwen

(e) Ligging van het huis met fraai uitzicht, rustig maar niet te "eenzaam"

(f) Huis moet goed te verwarmen zijn, we gaan in ieder geval zonne-energie gebruiken

(g) Budget, moeilijk te zeggen, ligt aan de ligging, de uniekheid, de staat, enz...

 

Graag jouw advies in welke gebieden onze wensen passen, en we zouden het leuk vinden om NLers te ontmoeten die reeds in Hongarije wonen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hallo allemaal,

 

We gaan ongeveer 3 weken naar Hongarije in Oktober, en willen ons orienteren. Aangezien wij ons in mid-2015 in Hongarije willen vestigen, zijn we serieus met het vinden van de juiste plek en huis. Hierbij wat wensen die we in gedachten hebben:

 

(a) Wij willen ons vestigen in Hongarije, dus zoeken permanente huisvestiging (2 personen), dus geen vakantie-huisje

(b) Wij houden van een gevarieerd landschap, dus op zijn minst heuvelachtig (of bergen op achtergrond)

© Wij vinden nabijheid van een leuke stad prettig, maar wij hoeven niet in de stad zelf te wonen

(d) Wij houden van een apart gebouw/huis, een soort hoeve of landhuis en genoeg land om iets op te verbouwen

(e) Ligging van het huis met fraai uitzicht, rustig maar niet te "eenzaam"

(f) Huis moet goed te verwarmen zijn, we gaan in ieder geval zonne-energie gebruiken

(g) Budget, moeilijk te zeggen, ligt aan de ligging, de uniekheid, de staat, enz...

 

Graag jouw advies in welke gebieden onze wensen passen, en we zouden het leuk vinden om NLers te ontmoeten die reeds in Hongarije wonen!!

 

Neem eens contact op met @Wilve, @Piroska die daar al wonen. En met @lewieke heb je al contact zie ik.

 

Wilve heeft een groep geinteresseerden ook een aanbod gedaan om een shelter camping/BOL in Hongarije op te zetten. Op 4/10 hebben we daar een meeting over. Verder weet ik dat @Flow en zijn gezin ook grsag die kant op willen op termijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt. @Wilve @Piroska @lewieke :

 

Graag uw advies over de gebieden die heuvelachtig zijn en waar het goed vertoeven is.

 

We vinden het ook leuk om NLers of Belgen te ontmoeten die daar al zitten, PM me, als dit past?

 

En, last but not least, we zoeken ook leuke adresjes om daar te bivakeren tijdens de Oktober orientatie

 

alvast bedankt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt. @Wilve @Piroska @lewieke :

 

Graag uw advies over de gebieden die heuvelachtig zijn en waar het goed vertoeven is.

 

We vinden het ook leuk om NLers of Belgen te ontmoeten die daar al zitten, PM me, als dit past?

 

En, last but not least, we zoeken ook leuke adresjes om daar te bivakeren tijdens de Oktober orientatie

 

alvast bedankt !

 

In de buurt van Cegled, net onder Boedapest (op 50km of zo) wonen 10.000 Nederlanders. Meestal gepensioneerden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska Zag net je bericht, en wat ontzettend aardig (moest ik ook van mijn vrouw zeggen!). We gaan nu al volgende week, en zijn dus de 1st weken in September in Hongarije, en inderdaad in de buurt van het Balatonmeer. We komen dus graag langs! Laat aub via a persoonlijk PM bericht weten hoe we jou kunnen bereiken, e.d. zodat we je kunnen bellen om een afspraak te maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het gaat goed met de search, en we hebben een perceel van 1Ha op het oog (in Baranya gebied), met een grote geheel gerenoveerde boerderij (alle moderne comfort, goed geisoleerd, incl. tegen vocht), daarnaast enkele schuren waar je veel mee kan doen (ook voor houden van dieren), veel privacy, leuk dorpje (en veilig), zelfs nog een boomgaard en een wijngaard inclusief als we willen ...En dat alles voor nog geen 40k Euro ...En als het landleven even te "saai" is, dan ben je in een echt mooie stad, Pecs, in 30minuten, met alles dat je maar kan wensen op cultuur gebied, tot musea, klassieke concerten, barretjes, terrasjes, you name it. Ik zie het zo: voor 40k, koop je een geheel self-supplying lifestyle in een mooi gebied, waar alles nog fris en fruitig is, en waar mensen nog echt geinterressed zijn in de mede-mens. Oh ja, de overheid laat je met rust, geen belastingkantoor die alles van je wil weten (zoals in Spanje), je schrijft je in de gemeente, en daarna is het rust en vrede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flex

 

Als je er eenmaal zit een tijdje, laat dan even weten of je nooit iets hoort van de Belastingdienst. Wanneer iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het meestal ook niet waar. Maar we wachten gespannen af, want als je in Hongarije nooit belasting hoeft te betalen en je kunt je (latere) inkomsten vanuit Nederland volgens het woonlandbeginsel laten belasten, want in jouw geval dus op 0% uitkomt, dan denk ik dat Hongarije het echt heel druk gaat krijgen.

Ik sta er vooralsnog wat sceptisch tegenover, maar laat me graag overtuigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ron Doe Okay, geen probleem, zal het melden. Ik heb zeker 10 gezinnen en/of couples gezien tijdens de search, en naar hun verhalen geluisterd, en daar baseer ik mijn voorlopige conclusies op. Naast dat je wat 10-tjes betaalt per jaar voor gemeente-belasting, betaal je zero inkomen of vermogensbelasting... en geen vragen... Natuurlijk of dit ook zo blijft, dat is de vraag, maar voorlopig is het prima.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flex

 

Ik zal het van mijn kant ook verduidelijken. Wanneer je dus inderdaad emigreert (je uitschrijft uit de gemeentelijke basisadministratie in Nederland) en je wil eventueel Nederlands inkomen wat je hebt (WIA, AOW, Pensioen) onbelast laten uitkeren (en ik neem aan dat dat de bedoeling is van iedereen, ooit, omdat de inhoudingen in Hongarije ongetwijfeld lager liggen dan in Nederland) dan maakt de uitkerende instantie dit alleen bruto over nádat ze een schriftelijk bewijs hebben gezien dat je je in je nieuwe woonland hebt aangemeld als belastingplichtige. Zo niet, dan kun je je inkomen nog steeds over laten maken naar een buitenlandse bank (in jouw geval een Hongaarse) maar dan blijf je in Nederland belastingplichtig, ook al ben je officieel geëmigreerd.

 

Ik geloof best dat je dan in Hongarije geen inkomstenbelasting betaalt, maar dat zou in mijn geval (in Spanje) ook zo zijn. Aangezien ook in Spanje de inhoudingen lager liggen dan in Nederland (ik hou daar dus netto meer over) wil ik te zijner tijd ook dat het inkomen bruto wordt overgemaakt, maar dan moet ik toch echt met een verklaring belastingplichtige op de proppen komen. Ander zou het wel héél rendabel zijn, want als je dan het inkomen bruto krijgt en je zegt er niks van zou je nooit en nergens belasting betalen. Het enige land waar dat kan is sprookjesland. :) Ik bedoelde het dus geenszins negatief naar jou toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flex

 

Ik zal het van mijn kant ook verduidelijken. Wanneer je dus inderdaad emigreert (je uitschrijft uit de gemeentelijke basisadministratie in Nederland) en je wil eventueel Nederlands inkomen wat je hebt (WIA, AOW, Pensioen) onbelast laten uitkeren (en ik neem aan dat dat de bedoeling is van iedereen, ooit, omdat de inhoudingen in Hongarije ongetwijfeld lager liggen dan in Nederland) dan maakt de uitkerende instantie dit alleen bruto over nádat ze een schriftelijk bewijs hebben gezien dat je je in je nieuwe woonland hebt aangemeld als belastingplichtige. Zo niet, dan kun je je inkomen nog steeds over laten maken naar een buitenlandse bank (in jouw geval een Hongaarse) maar dan blijf je in Nederland belastingplichtig, ook al ben je officieel geëmigreerd.

 

Ik geloof best dat je dan in Hongarije geen inkomstenbelasting betaalt, maar dat zou in mijn geval (in Spanje) ook zo zijn. Aangezien ook in Spanje de inhoudingen lager liggen dan in Nederland (ik hou daar dus netto meer over) wil ik te zijner tijd ook dat het inkomen bruto wordt overgemaakt, maar dan moet ik toch echt met een verklaring belastingplichtige op de proppen komen. Ander zou het wel héél rendabel zijn, want als je dan het inkomen bruto krijgt en je zegt er niks van zou je nooit en nergens belasting betalen. Het enige land waar dat kan is sprookjesland. :) Ik bedoelde het dus geenszins negatief naar jou toe.

 

Ik kan dit verhaal beamen, want ik heb het uitgezocht voor een vriend. Overigens wordt het pas helemaal gunstig in Spanje als je 65+ bent en het geld bruto laat storten op je Spaanse rekening. Dan betaal je helemaal bijna niets meer, terwijl NL de ouderen aan het kaalplukken is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ron Doe @FincalnSpanje

 

Ik ben nog niet helemaal duidelijk geweest. Ik ben allang niet meer ingeschreven in NL, en dus niet onderdeel van NLse systeem (zoals AOW). Verder heb ik wel een NL paspoort. Echter, ik wil wel mij weer vestigen in EU, en heb de landen vergeleken op meerdere factoren, en dus ook belasting (niet het enige criterium). Aangezien ik geen AOW of bedrijfspensioen heb, heb ik zelf vermogen moeten opbouwen, en hier wringt het. Als ik in NL (of Spanje) zou vestigen, dan wil de belastingdienst graag weten wat ik allemaal gespaard heb, en in Spanje moet je zelfs een officieel formulier invullen waarin je al je bezittingen moet aangeven (het heet geloof ik 121, maar dat zullen jullie wel weten, en vergeet je iets, krijg je fikse boete). En dit is nou precies wat ik niet wil, en dat is het verschil met Hongarije, alhier hoef je dus niks in te vullen zolang je hier maar niet werkt, dus "geen vragen, geen formulieren", en dat bedoel ik met, ze laten je met rust. M.a.w. het gaat niet om Bruto/Netto uitkeringen, e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flex

 

Wanneer je (al) zover bent dat je jezelf kunt bedruipen op financieel gebied, dan Chapeau (met een hoofdletter C)!

Wij zijn zover niet (en komen ook niet zover denk ik, tenzij we de Staatsloterij winnen).

In zo'n geval denk ik dat je het gelijk aan jouw kant hebt... Ik vind het erg knap!

 

Wij hebben wel en zodanig kostenplaatje in Spanje dat we wel met redelijk weinig toe kunnen komen, dus dat scheelt dan weer wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ron Doe en voor jouw Chapeau dat je die weg gevonden hebt naar Spanje. Ik ben het verder met je eens, dat als je in NL werkt en spaart, dan maakt het niet veel uit of je in Spanje of NL belasting betaalt, en zoals je aangaf, in Spanje is het zelfs wat voordeliger! Voor mij geldt, ik wil zo weinig mogelijk bemoeienis van een overheid. Overigens ik ben niet "rijk" maar net genoeg financieel zelfstanding, en het leven in Hongarije is goed en goedkoop (voor 1000 euro per maand leef je al als een koning). Hoe dan ook, Spanje is ook geweldig

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...
  • 3 maanden later...
  • 3 maanden later...

@b5141975 Ben er weer! Tijdje offline geweest, maar niet qua emigratie-plannen. De huidige planning is Feb 2016 voor definitieve vestiging in Hongarije. We zijn al ingeschreven in de gemeente, dat ging lekker gemakkelijk, 50 Euro gemeentebelasting per jaar (incl vuilnis-ophaal, enz..), dat is te doen :-)

 

We kunnen niet wachten, zoveel ideeen! Ik wil niet zeggen dat het een preppers-heaven is, maar je komt redelijk ver met de ideeen om zelfvoorzienend daar te leven, vele mensen in Hongarije weten niet anders, je kan er dus veel van leren. En als SHTF, dan zit je daar redelijk goed, niet te veel mensen, genoeg voedsel van het land, en vriendelijke mensen die zichzelf kunnen bedruipen, dus je zal niet snel in de problemen komen. Geen garanties natuurlijk, maar ik vind dit een beter alternatief dan in NL blijven, en alleen een BOL creeren (met alle problemen van dien als je weg moet komen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...