Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vet mest haantjes


Flos

Aanbevolen berichten

Dit jaar houdt ik weer vet mest haantjes . Geslacht zijn het die haantjes die je aan het spit kan klaar maken . Maar ook aan het spit gebraden kan kopen bij slagers of op de markt .

Ik koop de haantjes als ze 3 weken oud zijn . In theorie zijn ze slachtbaar op een leeftijd van 6 weken . ( de gene die je gebraden koopt zijn 6 weken oud ) . 6 weken vind ik vrij jong om te slachten . Ze wegen dan ongeveer 11/4kg geslacht . Ik kweek die naar 2 1/2kg tot 3kg geslacht .

Wat geef ik die te eten .

Hun eerst voer dat in hem geef is het dierenvoeder meel van de pluimveehouderij . Na de tweede dag meng ik het voer met gemalen mais van eigen kweek ( of van die die ik ga op rapen op mais velden ) . Na een week meng ik daar nog eens kippenvoer onder met gebroken mais .

Na twee weken krijgen ze meer graan dan meel . Zo krijg je gezonde niet opgefokte haantjes .

Zo een haantje heeft 300gr tot 400gr eten per dag nodig . Dat is veel maar ze morsen ook veel .

Mijn eerste ronde (de eerste 11 ) 10 kopen een gratis . Was een succes . Ik heb er 5 van verkocht geslacht . Zo had ik het aankoop geld en de kosten van het voer terug . 6 voor mij zelf . Zijn 12 vleesmaaltijden voor 3 personen .

Mijn tweede ronde had ik minder geluk . Op een morgen 4 dode door de warmte . De dagen daarop voor afkoeling gezorgt en de overige 7 hebben het gehaald tot de slacht . Mits mijn diepvriezer bijna vol zat . Heb ik er 6 van de 7 verkocht . Zo maakt ik nog wat winst voor de derde ronde .

Mijn derde ronde gaat goed ik heb ze nu 2 1/2 weken eind van de week zijn ze slachtrijp maar ik houd ze zeker nog 3 weken langer .

Mest en etens resten .

Aan gezien de haantjes veel eten produceren ze ook veel mest . De meesten die die haanstjes kweken . Kweken ze op zaagsel of houtschaafsels . Dit kan je niet kwijt als meststof in de moestuin . Dus ik koop turf dat ik droog in mijn loods . Dat kan wel in de moestuin . Het mest en de graan resten worden weg gehaald en gaan eerst naar mijn kippen ren daar halen de legkippen de restjes graan er uit . (Niets verloren ) daarna kan het dienen als meststof voor de moestuin .

Dit jaar komt er misschien een vierde rond .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
erg leuk om te lezen, ik zou zelf erg graag willen leren slachten maar vind het ook knap dat je dit doet.

 

zou je in een SHTF scenario nog hetzelfde voedsel aanhouden of dan minder?

 

In een shtf situatie zal het lastig worden die kuikens aan te kopen volgens mij . Het is mij vroeger toen ik die haantjes ook kweekte nog niet gelukt eieren te produceren . Omdat het allemaal hanen zijn . Dit soort haantjes worden gesekt als ze een dag oud zijn door Chinezen die zien het aan hun uitwerpselen of het hanen of poelden zijn . Wat er met de vrouwelijke dieren gebeurt weet ik niet .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plofkip is kwetsbaar en zeker als je ze langer houdt dan waarvoor ze gefokt zijn. Goed letten op hoeveel/wat je voert (want ze vreten zich gewoon kapot) of accepteren dat ze met die 6 weken beter de vriezer in kunnen.

 

Kies anders een oud dubbeldoel ras kip en mest daarvan de hanen vet, die zijn sterker en kunnen wat langer rondscharrelen als je ze voor meer functies wil hebben dan enkel vlees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert,

 

Mag ik vragen wat een haantje van 3 weken ongeveer kost? Het is om te berekenen wat een haan kost tot de slacht. Bij ons kun je ook vaak hanen gratis afhalen. Mensen kopen een paar kippen en een haan en krijgen jongen dan hebben ze weer van die vechtende herrieschoppers.:o

 

Off topic. Ik heb zelf papegaaien en die eten nog slordiger dan kippen. De restjes die bij mij uit de bakken komen, spaar ik op in een emmer met deksel. Zo nu als de emmer vol zit geef ik het aan iemand die kippen en hanen heeft rondlopen. Die vreten dan wel alle zaadjes en nootjes op.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert,

 

Mag ik vragen wat een haantje van 3 weken ongeveer kost? Het is om te berekenen wat een haan kost tot de slacht. Bij ons kun je ook vaak hanen gratis afhalen. Mensen kopen een paar kippen en een haan en krijgen jongen dan hebben ze weer van die vechtende herrieschoppers.:o

 

Off topic. Ik heb zelf papegaaien en die eten nog slordiger dan kippen. De restjes die bij mij uit de bakken komen, spaar ik op in een emmer met deksel. Zo nu als de emmer vol zit geef ik het aan iemand die kippen en hanen heeft rondlopen. Die vreten dan wel alle zaadjes en nootjes op.:)

 

De aankoop prijs van die hanen is 1.5€of2€ naar gelang ze dagen oud zijn . Die haantjes en hanen van legkippen kan je echt niet vergelijken . Aan die vetmesthaantjes is er echt vlees aan . Met die van legkippen kan je je bijna mee scheren .

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aankoop prijs van die hanen is 1.5€of2€ naar gelang ze dagen oud zijn . Die haantjes en hanen van legkippen kan je echt niet vergelijken . Aan die vetmesthaantjes is er echt vlees aan . Met die van legkippen kan je je bijna mee scheren .

 

Ok dus even globaal gezien.

 

Haantje kost 2 euro aankoop, dan 42 dagen voer gemiddeld 400 gram = 16,8 kg voer in totaal nodig per haantje. Dan met veel liefde verzorgen tot ze 9 weken zijn.:)

 

In Spanje zie ik veel mensen die kuikentjes kopen op de markt, hele dozen vol. Maar ik weet niet welke kippen dat zijn. Waarschijnlijk eendaags kuikens.

 

kuikens.jpg.17a15ec50a90fd33e7b3e1afd82dbd7b.jpgkuikens-2.jpg.55e73b573689d005ac04ec77d278c905.jpg

 

http://www.marktplaats.nl/z.html?query=haantjes+gratis&categoryId=1488&postcode=2901GH&distance=0

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier worden om de 3 manden kuikens geboren ,de hannen gaan eraan rond de 6 manden,en de kippen die ouder worden dan 3 jaar.ik heb geen ras kippen ,maar besten die tegen hitte kunnen, alles eten en zelden ziek worden.ik slach een kip per week gem,dat is 3 maltijd.

Een goed cadeau bij arm mensen , is een dozen kuikens.vlees en eieren in de toekomst.trouwens hier is kippen houden een jongens jobs.als je nog niet sterk genoeg Ben om hard te werken kun je toch helpen binnen het gezin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn messen zijn geslepen en gewet . De slacht tafel staat klaar . Een 40l pan met water staat klaar op de grote gas pit . Fles is aangesloten . De haantjes genieten van hun galgenmaal . Morgen van zodra het water heet is gaat de eerste eraan . Alle 11 komen ze aan de haak te hangen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haantjes hangen allemaal aan de haak . Om te bestreven . Alle zooi is opgeruimd morgen het hok uitmesten en ontsmetten . Ook ga ik wat wijzigingen aan het hok doen om ze gemakkelijker te kunnen vangen .

 

Mocht je de volgende ronde extra haantjes over hebben voor de verkoop, dan neem ik ze graag van je over voor in mijn vriezer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees dat een haantje 2 euro kost.

 

Dat kost een ouwe kip hier in Drenthe ook. Die moet je dan weliswaar even op een andere manier klaarmaken dan een jong kippetje.

Een Afrikaan koopt ze hier op en verkoopt ze weer in z'n thuisland, de slimme gast. :)

 

Zie een aflevering van de Wilde Keuken over wat er met onze ouwe legkippen gebeurt.

 

http://www.npo.nl/de-wilde-keuken/15-05-2011/NPS_1184173

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees dat een haantje 2 euro kost.

 

Dat kost een ouwe kip hier in Drenthe ook. Die moet je dan weliswaar even op een andere manier klaarmaken dan een jong kippetje.

Een Afrikaan koopt ze hier op en verkoopt ze weer in z'n thuisland, de slimme gast. :)

 

Zie een aflevering van de Wilde Keuken over wat er met onze ouwe legkippen gebeurt.

 

http://www.npo.nl/de-wilde-keuken/15-05-2011/NPS_1184173

 

Hanen kun je in principe gratis afhalen, soms ook kippen maar dat kan alleen wanneer je een zuinige Fiat Panda hebt.:p

 

http://www.marktplaats.nl/z.html?query=haan+gratis&categoryId=395&postcode=&distance=0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees dat een haantje 2 euro kost.

 

Dat kost een ouwe kip hier in Drenthe ook. Die moet je dan weliswaar even op een andere manier klaarmaken dan een jong kippetje.

Een Afrikaan koopt ze hier op en verkoopt ze weer in z'n thuisland, de slimme gast. :)

 

Zie een aflevering van de Wilde Keuken over wat er met onze ouwe legkippen gebeurt.

 

http://www.npo.nl/de-wilde-keuken/15-05-2011/NPS_1184173

Ray ik koop de haantjes aan 2€ het stuk . Dan zijn ze amper een grote vuist groot . Ik verkoop die nu aan 5,5 € de kilo . De meesten wegen 2,5kg of meer geslacht . @FincaInSpanje dat zal dan voor volgend jaar zijn . In het voorjaar het was voor dit jaar de laatse ronde . Nu ga ik mij concentreren op de jacht . Met een beetje geluk is daar ook veel pluimwerk aan .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert: 'k Geef toe dat het een beetje appels met peren vergelijken is, maar 't scheelt een hoop gedoe. Ik haal er overigens hoogstens eentje voor de soep. De filet en het vlees van de poten kan wel direct in een sudderpotje.

@FincaInSpanje: Benzine + het werk, 't moet echt dicht in de buurt zijn, ik vind die ouwe legkippen wel een uitkomst. Heb in m'n leven twee kippen geslacht en ik moet eerlijk bekennen dat ik er gewoon geen held in ben, dus het kost ook nog drie borrels om erover heen te komen. ;) Wel lig ik altijd in een stuip als ik weer een advertentie lees: "Jonge haantjes, gratis af te halen, niet voor de slacht!"

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert: 'k Geef toe dat het een beetje appels met peren vergelijken is, maar 't scheelt een hoop gedoe. Ik haal er overigens hoogstens eentje voor de soep. De filet en het vlees van de poten kan wel direct in een sudderpotje.

@FincaInSpanje: Benzine + het werk, 't moet echt dicht in de buurt zijn, ik vind die ouwe legkippen wel een uitkomst. Heb in m'n leven twee kippen geslacht en ik moet eerlijk bekennen dat ik er gewoon geen held in ben, dus het kost ook nog drie borrels om erover heen te komen. ;) Wel lig ik altijd in een stuip als ik weer een advertentie lees: "Jonge haantjes, gratis af te halen, niet voor de slacht!"

Drie borrels per kip . Dan zou ik nu stront zat zijn met 33 borrels op .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie borrels per kip . Dan zou ik nu stront zat zijn met 33 borrels op .

 

Waarschijnlijk had je dan nu ook een paar vingers minder. ;)

 

Vroeger werden er bij mij thuis jaarlijks wel konijnen en kippen geslacht, maar als kind was ik hier fel op tegen.

En dan 's avonds een karbonaatje opknagen. Hypocriet? Zekers! :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...