Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 38

Onderwerp: Vet mest haantjes

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Dec 2012

Vet mest haantjes

Dit jaar houdt ik weer vet mest haantjes . Geslacht zijn het die haantjes die je aan het spit kan klaar maken . Maar ook aan het spit gebraden kan kopen bij slagers of op de markt .
    Ik koop de haantjes als ze 3 weken oud zijn . In theorie zijn ze slachtbaar op een leeftijd van 6 weken . ( de gene die je gebraden koopt zijn 6 weken oud ) . 6 weken vind ik vrij jong om te slachten . Ze wegen dan ongeveer 11/4kg geslacht . Ik kweek die naar 2 1/2kg tot 3kg geslacht .
    Wat geef ik die te eten .
    Hun eerst voer dat in hem geef is het dierenvoeder meel van de pluimveehouderij . Na de tweede dag meng ik het voer met gemalen mais van eigen kweek ( of van die die ik ga op rapen op mais velden ) . Na een week meng ik daar nog eens kippenvoer onder met gebroken mais .
    Na twee weken krijgen ze meer graan dan meel . Zo krijg je gezonde niet opgefokte haantjes .
    Zo een haantje heeft 300gr tot 400gr eten per dag nodig . Dat is veel maar ze morsen ook veel .
    Mijn eerste ronde (de eerste 11 ) 10 kopen een gratis . Was een succes . Ik heb er 5 van verkocht geslacht . Zo had ik het aankoop geld en de kosten van het voer terug . 6 voor mij zelf . Zijn 12 vleesmaaltijden voor 3 personen .
    Mijn tweede ronde had ik minder geluk . Op een morgen 4 dode door de warmte . De dagen daarop voor afkoeling gezorgt en de overige 7 hebben het gehaald tot de slacht . Mits mijn diepvriezer bijna vol zat . Heb ik er 6 van de 7 verkocht . Zo maakt ik nog wat winst voor de derde ronde .
    Mijn derde ronde gaat goed ik heb ze nu 2 1/2 weken eind van de week zijn ze slachtrijp maar ik houd ze zeker nog 3 weken langer .
    Mest en etens resten .
    Aan gezien de haantjes veel eten produceren ze ook veel mest . De meesten die die haanstjes kweken . Kweken ze op zaagsel of houtschaafsels . Dit kan je niet kwijt als meststof in de moestuin . Dus ik koop turf dat ik droog in mijn loods . Dat kan wel in de moestuin . Het mest en de graan resten worden weg gehaald en gaan eerst naar mijn kippen ren daar halen de legkippen de restjes graan er uit . (Niets verloren ) daarna kan het dienen als meststof voor de moestuin .
    Dit jaar komt er misschien een vierde rond .
    Shelter Camping Vlaanderen
    De afwezigen hadden ongelijk .

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2013
    erg leuk om te lezen, ik zou zelf erg graag willen leren slachten maar vind het ook knap dat je dit doet.

zou je in een SHTF scenario nog hetzelfde voedsel aanhouden of dan minder?
    Vind mij ook op preppers-shelter.nl

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MyronPrps Bekijk Berichten
    erg leuk om te lezen, ik zou zelf erg graag willen leren slachten maar vind het ook knap dat je dit doet.

zou je in een SHTF scenario nog hetzelfde voedsel aanhouden of dan minder?
    In een shtf situatie zal het lastig worden die kuikens aan te kopen volgens mij . Het is mij vroeger toen ik die haantjes ook kweekte nog niet gelukt eieren te produceren . Omdat het allemaal hanen zijn . Dit soort haantjes worden gesekt als ze een dag oud zijn door Chinezen die zien het aan hun uitwerpselen of het hanen of poelden zijn . Wat er met de vrouwelijke dieren gebeurt weet ik niet .

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Net uit het ei mag een hennetje blijven leven om legkip te worden. Het haantje moet dood.

http://www.uitzendinggemist.net/afle...de_Keuken.html

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    @Geert, houtzaagsel kan prima op de tuin hoor, als het maar van schoon hout is. Liever alleen niet onder spitten, maar bovenop laten liggen, anders verzuurt je grond.
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Jul 2013
    snippers houden ook vocht vast en zorgen voor verkoeling op verstikkende zomerdagen en kunnen ook onkruid tegenhouden.

in tegenstelling tot cacao doppen wat ze altijd bij tuincentra aanraden waardoor je een grote laag schimmel krijgt
    Vind mij ook op preppers-shelter.nl

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Plofkip is kwetsbaar en zeker als je ze langer houdt dan waarvoor ze gefokt zijn. Goed letten op hoeveel/wat je voert (want ze vreten zich gewoon kapot) of accepteren dat ze met die 6 weken beter de vriezer in kunnen.

Kies anders een oud dubbeldoel ras kip en mest daarvan de hanen vet, die zijn sterker en kunnen wat langer rondscharrelen als je ze voor meer functies wil hebben dan enkel vlees.

Banned
    Ingeschreven
    May 2012
    Je kunt er natuurlijk een paar gewone scharrelkippen bij doen. Krijg je vanzelf eitjes en kuikentjes toch? Als ze plek hebben om te leggen teminsten waar de eitjes kunnen uitkomen.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Survival Mode Bekijk Berichten
    Net uit het ei mag een hennetje blijven leven om legkip te worden. Het haantje moet dood.

http://www.uitzendinggemist.net/afle...de_Keuken.html
    Dat is een heel ander ras .

Survivor
    Ingeschreven
    Oct 2012
    [MENTION=1469]Geert[/MENTION] :Is er een reden waarom je de mest haantjes niet gewoon bij de legkippen steekt ?

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten