Ga naar inhoud
GENEGEERD

Watervragen van een beginner


Rose

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ben net nieuw hier en heb me voorgesteld. Graag wil ik hier beginnen met mijn vragen:

 

Is een watervoorraad aanleggen dmv plastic flessen te kopen niet ongezond als dat plastic door bv warmte "troep" gaat

afgeven aan het water?

 

Volgens mij zijn jerrycans van HDPE wel veilig of is dat onjuist?

 

Mijn moeder heeft een Brittish Berkey met ATTC filters, niet om te preppen maar gewoon omdat ze het lekker vindt, maar ik lees hier iets over de "lifestraw" , ook handig en een stuk goedkoper maar wat filtert deze straw? Kun je er bv veilig grondwater of regenwater door drinken?

 

Als ik kraanwater opsla moet ik dan de dunne bleek meteen toevoegen of pas als ik het water wil gaan drinken? Is het langer houdbaar als ik het eerst kook (zonder bleek toevoeging)?

 

Zelf een put slaan of laten aanleggen is erg duur maar daarbij vraag ik me af hoe je dan die put (bv in eigen tuin) gaat beschermen? Als mensen weten dat je een eigen put hebt in tijd van nood dan ben je niet meer veilig, binnen vijf minuten lig je onder de zoden denk ik.

 

Alvast bedankt voor de antwoorden,

Rose

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In de Prepshop verkoopt men ook de Sawyer mini. Deze filtert meer water. Ik vind de Sawyer fijner dan de Lifestraw.

Zowel Lifestraw als Sawyer filteren grond en regenwater. Het watertopic is een leerzaam topic om eens helemaal door te lezen. Veel van je vragen worden daar beantwoord.

 

Water in flessen zal best ongezonder zijn dan...iets anders. Maar wat water in flessen op voorraad hebben is dan wel weer beter dan niks.

Je kan de pomp van je waterpomp ook binnen plaatsen, dat deed men vroeger ook.

Dat kan je terugzien in musea waar ze oude keukentjes hebben en in oude boerderijen. Je kan sowieso veel kennis opdoen van hoe te overleven door te bekijken hoe men vroeger leefde. Denk bv ook aan koken op een petroleumstel.

 

IMG_2143_thumb%5B3%5D.jpg?imgmax=800

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn drinkwater voorraad zou ik in eerste instantie gewoon flessen water kopen. In Spanje hebben we kannen van 5, 6,5 en 8 liter. Dit kun je jaren bewaren als je het koel en donker bewaard.

 

Daarnaast natuurlijk een waterfilter aanschaffen en een paar grote jerrycans vullen met water. Maar hier zijn al behoorlijk veel draadjes over te vinden met tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[modbreak]Wees vooral welkom @Rose en goed om te horen en zien dat je veel wilt leren.

 

Het is al een aantal keer gezegd, maar ik zal het nogmaals zeggen :)

 

Voordat je een nieuw topic opent, bedenk je dan eerst: dit onderwerp zal vast al wel eens besproken zijn, even zoeken! Echt... je kunt het zo gek niet bedenken of iemand heeft er al over nagedacht :)

Gebruik hiervoor de 'Search' knop rechts bovenaan. Dat is de snelste manier om oude topics weer boven water te halen.[/modbreak]

 

ontopic:

Ik heb hier zo'n 20 Liter aan flessen staan met water. twee regentonnetjes maar ook een grote sloot hier dicht in de buurt. Ik wil ook nog een eigen bron slaan in mijn tuin. zolang ik minder dan 5000m3 p/j afneem mag dat hier volgens de apv zonder vergunning.

op youtube zijn voldoende filmpjes te vinden met uitleg hoe je zelf op goedkope manier een put kunt slaan. Ik zou van te voren wel eerst uitzoeken hoe diep je moet gaan om tot het grondwater te komen.

Mocht je in de buurt van een groot industrieterrein wonen, zou ik ook twee keer denken voordat ik aan zo'n bron begin...

 

De beste bescherming van je prepmiddelen is om er over te zwijgen. Niemand hoeft te weten dat jij een bron in je tuin hebt, of een voorraad voedsel in je huis. Hoe normaler jij blijft als bewoner, des te minder je opvalt.

 

Als je een jerrycan met 25Liter water opslaat zou ik er gelijk een scheutje bleek bij gooien. en donker bewaren.

 

Als filters heb ik de Katadyn Combi, Sawyer Mini en de Steripen.

 

Ik heb de Lifestraw eens mogen proberen van een medeprepper tijdens een hike. Deze kan je letterlijk in een regenplas steken, en uit drinken. Deze filtert net als de meeste andere filters 99.99999% van de bacteriën. Maar doet dit voor maximaal 1000Liter dacht ik uit m'n hoofd.

De lifestraw is een prima aanvulling voor je BOB of je tas voor in de auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 2 weken later...
In de Prepshop verkoopt men ook de Sawyer mini. Deze filtert meer water. Ik vind de Sawyer fijner dan de Lifestraw.

Zowel Lifestraw als Sawyer filteren grond en regenwater. Het watertopic is een leerzaam topic om eens helemaal door te lezen. Veel van je vragen worden daar beantwoord.

 

Water in flessen zal best ongezonder zijn dan...iets anders. Maar wat water in flessen op voorraad hebben is dan wel weer beter dan niks.

Je kan de pomp van je waterpomp ook binnen plaatsen, dat deed men vroeger ook.

Dat kan je terugzien in musea waar ze oude keukentjes hebben en in oude boerderijen. Je kan sowieso veel kennis opdoen van hoe te overleven door te bekijken hoe men vroeger leefde. Denk bv ook aan koken op een petroleumstel.

 

 

dan moet er IN huis wel een puls liggen

of je moet buiten een puls leggen en die naar binnen leggen onder de vorstgrens (+- 80cm)

buiten een puls en een slang naar binnen werkt niet, omdat die in de winter bevriezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan moet er IN huis wel een puls liggen

of je moet buiten een puls leggen en die naar binnen leggen onder de vorstgrens (+- 80cm)

buiten een puls en een slang naar binnen werkt niet, omdat die in de winter bevriezen

 

595px_Interieur_keuken_met_granieten_aanrechtbla.jpg

 

Bv op deze manier. Als je de veranderingen in de huizen ziet dan is de pomp eerst buiten,tegen de buitenmuur van het huis aan en is er binnen niet echt een keuken...later wordt er een keukenmuur neergezet en is de pomp dus binnen en die ruimte is dan de keuken.

Ik zal eens foto's maken als ik bij de tijdshuisjes in het Openluchtmuseum ben, om de verandering van leefruimten te laten zien...mooi hoor...

Ik zal meteen even opletten hoe het bij de grote boerderijen is gedaan met de waterpompen.

Een slang hadden ze zeker niet in die tijden. Dat weet ik wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook rond de 100 halve liter spa flesjes geprept. Maar die zijn meer bedoelt als ruilmateriaal om of er snel een paar in een backpack te steken om mee te nemen. De bulk van de voorraad zit in 20L jerrycans. Als dat op is wil ik water opvangen met dikke vuilniszakken, schone jerrycans en waterfilters.

Meeste flesjes (inclusief die 50cl spa flesjes die ik heb) hebben BPA. Dat wil je niet in je water hebben eigenlijk. Je kunt op internet op zoeken welke flesjes BPA bevatten en welke niet. Staat een nummertje op de onderkant van de flesjes. Welke nummertjes veilig zijn staat op internet.

 

http://www.fonteine.com/bisphenol_a.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...