Pagina 3 van de 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 43
    Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Dec 2013
    Ik vind het een goed idee om in Nederland zelfvoorzienend te zijn. Dit zal een groot effect op de wereld hebben. Nederland importeert nu veel soja uit Zuid-Amerika (voor veevoer). Als dat niet meer gedaan wordt houd dat in dat er minder oerwoud wordt afgebrand om landbouwgrond te creëren.

Survivor
    Ingeschreven
    Aug 2014
    Een deel van onze zelfvoorzienendheid zou kunnen beginnen met het niet meer doordraaien van overschotten, maar deze uitdelen aan diegenen die er behoefte aan hebben...voedselbanken, leger des heils enz.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ron Doe Bekijk Berichten
    Een deel van onze zelfvoorzienendheid zou kunnen beginnen met het niet meer doordraaien van overschotten, maar deze uitdelen aan diegenen die er behoefte aan hebben...voedselbanken, leger des heils enz.
    Dat gebeurd nu al, het is onlangs pas geregeld. De bedrijven krijgen er een iets hogere vergoeding voor als ze het aan de voedselbank schenken. Doordat ze ook meer kosten maken voor transport en sorteren.

http://www.parool.nl/parool/nl/224/B...uitdelen.dhtml

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Jul 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FincaInSpanje Bekijk Berichten
    Dat gebeurd nu al, het is onlangs pas geregeld. De bedrijven krijgen er een iets hogere vergoeding voor als ze het aan de voedselbank schenken. Doordat ze ook meer kosten maken voor transport en sorteren.

http://www.parool.nl/parool/nl/224/B...uitdelen.dhtml
    "vergoeding voor het schenken" dat noemen we gewoon "verkopen" hoor.......als de prijs ("vergoeding") niet hoog genoeg is, dan gaat het alsnog gewoon weg hoor......

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jan 2014
    Als het om schenken aan de voedselbank gaat sta ik er wel van te kijken dat 'bedrijven' dit dan moeten transporteren. Ik had eerder verwacht dat de voedselbank dit zou komen ophalen. Immers de overproductie wordt weggegeven, dan mag daar toch best wat 'arbeid' vanuit de ontvangende partij tegenover staan?

Het zal ongetwijfeld een aangename verbetering zijn als elk huis dat een 'kas' kan hebben en onderhouden ook daadwerkelijk er één heeft. Maarja de binnensteden (waar nog best wat mensen wonen) valt al af. Hoe dan ook, kassen zijn (groot of klein) absoluut onmisbaar in een (onheilbrengend) klimaat zoals die van Nederland.
    'Beroemd om zijn eindresultaat, berucht om de manier hoe'

Moderator
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SHTF Bekijk Berichten
    Wat te zeggen dat we Spanje als voedsel producerend bombareren? met wat hulp van de EU, wat irrigatie systemen plaatsen, goed klimaat daar om de boel te laten groeien.. en voilá.. werkgelegenheid en wat minder afhankelijk van buiten de EU
    Dan geven wij het weer uit handen.
    Je slaat je prepvoorraad toch ook niet bij de buren drie huizen verder op?

Greener
    Et In Arcadia Ego

Get comfortable being uncomfortable!

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Nov 2012
    [MENTION=3259]Tanfana[/MENTION]: Ja, 0.22% van de wereldbevolking die weer zelfvoorzienend wordt zal inderdaad een groot effect op de wereld hebben.
    Terwijl er in de BRIC's en ontwikkelingslanden een enorme migratie is van het platteland naar de steden (dus van zelfvoorzienendheid in de vorm van subsistence farming naar grootschaliger farming), met een explosief groeiende consumentenmarkt in steden van mensen die zich niet meer met primaire landbouw bezighouden.
    [MENTION=4308]Ron Doe[/MENTION]: hoe meer er uitgedeeld wordt, hoe meer afhankelijkheid er gecreeerd wordt. Slecht plan dus. Overigens: wie gaat dat uitdelen betalen: de kweker van die groenten en fruit? Of zullen we dat maar weer door de overheid laten regelen? Met andere woorden: de belastingbetaler >> het produktieve deel van de samenleving, er voor op laten draaien?

Best leuk hoor, een beetje "zelfvoorzienend leven", en streven naar minder afhankelijkheid van andere landen mbt voedselvoorziening (niet sarcastisch bedoeld), maar ik zie het zomaar nog niet gebeuren voor Nederland. bedoel ik niet sarcastisch)

En voor degenen die dit op individuele schaal doen, je kan het zelfvoorzienend zijn noemen, je kan het werkenieren noemen: over het algemeen wordt dit gedaan door mensen die hun schaapjes op het droge hebben (redelijke carriere gehad, kinderen zelfstandig en dergelijke), en die dan een plekje lekker buitenaf zoeken om op een leuke manier te kunnen wonen en leven.
    Voordat nu iedereen over mij heen gaat vallen, en gaat zeggen dat ik vast in de tredmolen zit ofzo: ik begrijp het prima dat je zoals [MENTION=2684]FincaInSpanje[/MENTION] een boerderij op gaat knappen om tzt een mooie plaats te hebben om oud te worden. Zie ik mezelf ook nog weleens doen, maar dan niet in Spanje, wat dat betreft liggen mijn plannen buiten Europa.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2013
    [MENTION=1321]ET phone home[/MENTION], ik begrijp je verhaal wel. Het is mijn idee niet om 100% zelfvoorzienend te worden dat heb ik al eerder geroepen, want dat lukt bijna niemand. Ik denk dat je kunt streven naar 80-90% en dan de je het al heel goed. Daarnaast vind ik de "relatieve luxe" waarin we momenteel leven ook prima dus waarom niet ook lekker genieten als de mogelijkheid er is. Ik heb ook zeker niet mijn schaapjes op het droge, we draaien momenteel echt elke euro twee keer om en het verbouwen in Span doe ik grotendeels zelf. Daarom gaat het langzaam en zullen we er nog minimaal een paar jaar over doen.

Daarnaast denk ik dat je het woord zelfvoorzienend soms moet vervangen door minder afhankelijk \ dan wel onafhankelijk. In geval van ellende kun je als het moet een redelijke tijd onafhankelijk\zelfvoorzienend vooruit. Dan moet je wel.

Er zijn ook tal van voorbeelden van mensen op ons forum die redelijk zelfvoorzienend\onafhankelijk leven en kunnen leven. Die hebben volgens mij ook nog niet de loterij gewonnen. Bijvoorbeeld [MENTION=1190]Piroska[/MENTION], [MENTION=812]Enki[/MENTION], [MENTION=364]Mrsjones[/MENTION], [MENTION=2429]lewieke[/MENTION], [MENTION=3777]Wilve[/MENTION], [MENTION=1469]Geert[/MENTION] en ik ben er vast een handjevol vergeten. Die kunnen als het moet een behoorlijke tijd vooruit en overstappen op hun preps en andere alternatieven.

Die stap die zij elk op eigen wijze hebben genomen wil ik ook nemen. En als er geen biefstukje bij de slager meer te krijgen is, slachten we gewoon een kippetje.

Tot slot ben ik van mening dat rijkdom niet alleen maar cash is. Rijkdom is een redelijk gelukkig leven, waarbij je naasten en jezelf in redelijke gezondheid verkeren.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Dec 2013
    [MENTION=1321]ET phone home[/MENTION],

Goed dat je weet dat Nederland een grote speler is op de soja markt. We hebben inderdaad niet zo veel inwoners maar importeerde in 2011 ongeveer 8,7 miljoen ton soja (bonen, meel en olie). Voor de teelt van al die soja was maar liefst 3,1 miljoen hectare ofwel 31.000 km2 nodig. Dat komt overeen met de landoppervlakte van Nederland (33.000 km2) . Bron: ISTA Mielke, “Oil World Annual 2011”. ISTA Mielke, Hamburg, Mei 2012.

Ik zie niet wat de migratie in de BRICs en ontwikkelingslanden met soja te maken heeft. Dit soort landen importeren bijna geen soja.

SHTF Expert
    Ingeschreven
    Sep 2012
    80% van alle landbouwgrond in de wereld wordt gebruikt voor de productie van veevoer. Hoe meer vlees, zuivel en eieren wij in Nederland eten, hoe meer de voedselproductie voor andere mensen in het gedrang komt. https://milieudefensie.nl/veevoer/ve...agen-over-soja

Meer mensen zouden zich hiervan bewust mogen zijn.
    So Long, and Thanks for All the Fish

Vergelijkbare onderwerpen

1. Zelfvoorzienend leven in Hongarije
    Door Flow in forum Huisvesting
    Reacties: 108
    Laatste Bericht: 29-09-14, 22:05
  2. Hoe zelfvoorzienend ben jij?
    Door 12gauge in forum Vuur, verwarming en energie
    Reacties: 21
    Laatste Bericht: 12-02-14, 12:29
  3. Nederland grootste klimaatverzieker van Europa
    Door Cyberbeer in forum Binnenland