Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wildpark Nederland (NPO gemist)


AndyJ_NL

Aanbevolen berichten

wildpark-nederland-1.jpeg

 

 

http://programma.ntr.nl/10613/wildpark-nederland/archief/

 

Zouden er toevallig preppers van ons meegewerkt hebben aan deze serie :)

 

Dinsdag 29 juli (aflevering 1)

Kim Brand gaat op jacht met Ellen. Deze mooie, verzorgde dame heeft een respectabele plek veroverd in het mannenbolwerk van de jacht. En Emil gaat een van de laatste oerbossen van ons land in met Maja. Geen Nederlander staat zo direct in contact met de natuur als Maja. Deze gerespecteerde wetenschapster leert ons praten met bomen.

 

Zondag 3 augustus (aflevering 2)

Emil gaat in de leer bij Loek de Wildeman. Op een van de mooiste locaties aan de Waal helpt Loek mannen de oermens in zichzelf te ontdekken, bijvoorbeeld bij een zweethutceremonie waarin ze hun demonen onder ogen moeten zien. En Kim leert alles over het bijenvolk van Nederlands meest filosofische imker: de schrijver Mohammed Benzakour.

 

Zondag 10 augustus (aflevering 3)

Emil komt oog in oog te staan met de gevaarlijkste beesten die er in Nederland rondvliegen. Hij brengt een bezoek aan valkenier Gerard, die dagelijks de Nederlandse natuur intrekt met een van zijn zestig roofvogels. En Kim ondergaat een bijzondere boswandeling met taoïst Joost van wie ze leert dingen te zien die ze normaal nooit ziet.

 

Zondag 17 augustus (aflevering 4)

Kim duikt de polderbossen in met Igor. Deze tatoeëerder smeedt in zijn vrije tijd op oeroude wijze messen en zwaarden met eeuwenoud ijzer. In zijn hunkering naar het wilde leven weet hij zelfs in het jongste bos van ons land de ruige randjes te vinden. Emil gaat op zoek naar rotte mispels. De mispel is een oude vrucht waar we in de middeleeuwen dol op waren, maar die we nu alleen nog maar kennen van het spreekwoord. Zonde, want ze groeien hier in groten getale.

 

Zondag 24 augustus (aflevering 5)

Emil brengt een bezoek aan een ware vikingnederzetting. Niet in Denemarken of Noorwegen, maar aan de rand van Amersfoort. Op een middeleeuwse boerderij komen daar regelmatig mensen samen om als Vikingen te leven. En dat kan niet zonder bloedige knokpartij. En Kim gaat de zee op met Alida. Deze jonge vrouw is als zeilster opgeroeid op de wereldzeeën. Ze neemt Kim de wadden op en vertelt over haar avonturen op het ruime sop.

 

Zondag 31 augustus (aflevering 6)

Kim helpt Bob mee te bouwen aan de meest spectaculaire boomhut van Nederland. Om in volledige vrijheid te leven bouwt Bob een groeiend huis van levende bomen, struiken en planten. Rekeningen van gas, water en licht zijn hem vreemd. En Emil speurt de bermen af aan de rand van Amsterdam met Tessa. Zij weet als geen ander wat er aan eten en medicijnen te halen valt uit de natuur in onze steden en weet zo heel wat ritjes naar de supermarkt te besparen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat kunnen de preppers zelf ook wel...

 

 

Aflevering 1: Zelfvoorzienend leven met @Geert. Een dagje mee met Geert. Die smorgens als zijn vrouw nog slaapt de dag begint met het maken van een vers brood, zijn kippen en konijnen verzorgt, eten voor de beesten oogst, in zijn werkplaats een kacheltje maakt, en een konijn slacht voor de stoofvleesschotel. Zonder pakjes en zakjes, maar met kruiden uit de tuin, of uit de voorraad.

 

Aflevering 2: Consuminderen en downsizen met @lewieke, die elke dag op de fiets naar het werk gaat, zijn vierkante metertuintje onderhoudt, tomaatjes droogt in de oven, volgens planning de kleding aanschaft in de solden, en onderhandelt met kopers/verkopers.

 

Aflevering 3: De messensliep. We nemen een kijkje bij @carismo, hij houdt van goede messen en bogen en zorgt dat deze weer scherp zijn en er tiptop uitzien. We laten ons in deze aflevering verrassen door de kunstwerken van Carismo. En aan het einde van de dag heerlijk ontspannen in de hangmat met een kopje thee bijkomen van het goede leven.

 

Aflevering 4: Communicatie. Natuurlijk kan in deze reeks communicatie niet ontbreken. @Communicator deelt zijn wereld vol antennes met ons, computers, bakkies, portofoons, tamtam of tomtom...een heus promotiefilmpje ontbreekt er niet.

 

Aflevering 5: Hutten bouwen met @Heksenboot. Heksie, zoals hij ook wel genoemd wordt, is gek op bouwen. Zelf maken. Daarvoor gebruikt hij niet de standaard bouwmaterialen, of hij gebruikt ze niet standaard. Kijk mee in deze aflevering naar de zandzakkenhuttenbouw van Heksenketel.

 

Aflevering 6: Binnen blijven. @DickBerts blijft binnen als het zover is. EN HET IS BIJNA ZOVER. Dick zal zich niet vervelen, hij zal overleven, hij heeft vanalles, van petroleumlamp, tot koffie, van Singernaaimachines tot watervoorraad. Kijk mee bij deze überprepper.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

net aflevering een gekeken en wat een leuk programma, die bob heeft er wel een neusje voor;)

 

maar erg leuk om te kijken vooral het levend bouwen, je zou opzich dus een bos in kunnen gaan en de natuur jouw kleine BOL kunnen laten bouwen:)

@Stuudje kan ik mij alvast aanmelden voor zulke dagjes?:) haha vooral zelfvoorzienend heb ik wel interesse in dus een dagje met @Geert lijkt mij verschrikkelijk leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

net aflevering een gekeken en wat een leuk programma, die bob heeft er wel een neusje voor;)

 

maar erg leuk om te kijken vooral het levend bouwen, je zou opzich dus een bos in kunnen gaan en de natuur jouw kleine BOL kunnen laten bouwen:)

@Stuudje kan ik mij alvast aanmelden voor zulke dagjes?:) haha vooral zelfvoorzienend heb ik wel interesse in dus een dagje met @Geert lijkt mij verschrikkelijk leuk.

Ok dat gaan we eens doen mag jij filmen . Heb je nu toch al een beetje ervaring mee . Mag het ook op zondag ? Anders de beschrijving van mijn zondag .

Vanmorgen uitgeslapen wel tot 07.20u . Eerst koffie zetten . Terwijl die loopt naar de konijnen voederen vers water terug naar de keuken . Broodje smeren glaasje vruchten sap kop koffie en een banaan . Niet voor mij maar voor vrouwlief op bed het is haar laatse dag vakantie dus nog even verwennen morgen moet ze terug werken . Ook ik nem een boterham met zelfgemaakte confituur een verse pot . De confituur is een beetje te dun loopt door de poriën van mijn brood verdomme . Nu naar mijn moeder . Om de kippen te voeren . Heb ook 25kg voor mee dat effen mengen met aangekocht voer dat er nog staar . Moeder vraagt of ik koffie wou . Nee geen tijd . Terug thuis het hok van de vetmesthaantjes reinigen dat doe ik om de 3 dagen dus komt eens om de zoveel tijd op een zondag uit . Ook die voeren en vers water geven . Begint te regenen . De bak met mijn zelf geprepareerde vloeibare mest dreigt ver te lopen . Dus een paar emmers er uithalen en bij de prei de kool en de courgettes gieten . Mijn vrouw is ondertussen ook beneden en klopt op de ruit en roept ,, moet dat nu echt op zondag ,, Het is ondertussen 10.45u ik onder de douche . Gezamenlijk eten maken met vrouwlief en ook opeten . Iets na twaalven . Ik val in slaap op de bank . Na een uurtje maakt mijn vrouw mij wakker . Telefoon zegt ze . Mijn zwager . Of ik langs kan komen met mijn geweer er zijn een paar eenden gesignaleerd . Een laag liggen bos waardoor de vele regenval wel een halve meter water staat . Er zwemmen 5 of 6 eenden op . Wij schieten enkel vliegende dieren dus wachten . Verdomme mijn sigaretten vergeten in de bus . Ik weer terug . Aan de bus gekomen hoor ik twee schoten en zie 6 eenden mijn kant op komen . Ik richt mijn fabarm 3schot repeteer geweer . Vuur twee patronen af een eend valt een tweede drijft langzaam naar beneden . Verdomme ik op de loop bijna 200m door een pattaten land lastig . Eend vliegt op ik schiet en raak . 2 eenden op tableau . Mijn zwager heeft er ook twee . Allebij naar huis en eend plukken . En mijn vrouw zegt moet dat nu echt op zondag . Verder niets speciaals gebuurt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert wij gaan dit zeker bespreken tijdens SC brabant (althans ik zag dat je daar ook voor 2 dagjes heen kwam) het lijkt me heerlijk om een dagje met je mee te lopen, ik trek dan wel graag de bossen in en heb een klein moestuintje voorderest ben ik helaas nog een stadsjongen (wel met een hekel aan grote groepen met mensen dat dan weer wel)

 

maar filmen of niet het lijkt mij fantastisch om als het ware een soort stage te lopen bij jou, je zegt wel niks speciaals maar wat lijkt me jouw leven heerlijk! als ik eens zou kunnen langskomen doe ik het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even aflevering 1 zitten bekijken. Nu jaag ik zelf niet en heb 't ook nooit gedaan maar ze schiet een ree en 'geeft 'r dan tijd om dood te gaan'. Ik dacht dat jagers zo'n dier in 1 schot in 1 keer te pakken hadden. En dan moet ze nog 'even shaken'. Beetje rare jager, of in ieder geval niet wat ik ervan verwacht had. Zou het wel eens willen doen, maarja. Nederland... -.-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even aflevering 1 zitten bekijken. Nu jaag ik zelf niet en heb 't ook nooit gedaan maar ze schiet een ree en 'geeft 'r dan tijd om dood te gaan'. Ik dacht dat jagers zo'n dier in 1 schot in 1 keer te pakken hadden. En dan moet ze nog 'even shaken'. Beetje rare jager, of in ieder geval niet wat ik ervan verwacht had. Zou het wel eens willen doen, maarja. Nederland... -.-

Ze is ernstig blond, komt ook bar slecht over op tv qua kennis en imago jager doet ze ook geen goed. Wilde kat en lynx zijn toch echt 2 verschillende soorten. Hinde met jong mag je niet schieten, maakt hele dat is zielig verhaal onzin. Ze had een goed verhaal in elkaar moeten draaien voordat ze zich liet filmen, je weet dat je onder een vergrootglas ligt als je als jager op tv komt.

 

Het niet meteen achter een geschoten dier aangaan is om te voorkomen dat een gewond dier gaat rennen. Maakt vinden nl veel moeilijker en stress is slecht voor het vlees. Zonder opjagen gaan ze veel sneller liggen om te sterven en zijn ze makkelijker te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen jager en heb ook niet genoeg inzicht in de wapenwet, maar ik betwijfel het. Schieten en raken op een bewegend doel in de vrije natuur is ook iets wat veel oefening vereist. Als je een keer een wapen wil afvuren ga dan eens langs bij een schietvereniging. Wil je iets dat in de buurt komt van jacht oefenen ga dan via een boogschiet vereniging naar de buitencompetities.

 

Meelopen met een jager als interesse in het vak kan je via de jagersvereniging proberen. Of en wat die je willen meegeven is aan die persoon.

 

Wil je leren uitbenen, etc. vraag dan eens bij een slager die nog zelf slacht, etc., want qua technieken zit er geen verschil tussen een ree en een schaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen jager en heb ook niet genoeg inzicht in de wapenwet, maar ik betwijfel het. Schieten en raken op een bewegend doel in de vrije natuur is ook iets wat veel oefening vereist. Als je een keer een wapen wil afvuren ga dan eens langs bij een schietvereniging. Wil je iets dat in de buurt komt van jacht oefenen ga dan via een boogschiet vereniging naar de buitencompetities.

 

Meelopen met een jager als interesse in het vak kan je via de jagersvereniging proberen. Of en wat die je willen meegeven is aan die persoon.

 

Wil je leren uitbenen, etc. vraag dan eens bij een slager die nog zelf slacht, etc., want qua technieken zit er geen verschil tussen een ree en een schaap.

 

Waarschijnlijk is er geen jager of slager te vinden die enig risico wil nemen, moet je die toch in je vrienden/familie kring zoeken.

 

Is er een mogelijkheid om als leek eens mee te gaan met een jager en zelf te schieten. Of als dat niet mag iig het geschoten dier zelf te prepareren voor consumptie?

 

Roadkill is een optie. Zo heb ik geleerd hoe diverse beesten in elkaar zitten. Voordeel, je hoeft er helemaal niets voor dood te maken!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...