Ga naar inhoud
GENEGEERD

Cobra MT975 set te gebruiken na SHTF?


RImStone

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Deze porto's hebben een maximaal bereik van zo'n 3km onder ideale omstandigheden. De kans zal klein zijn dat je daar anderen mee oppikt. Maar voor onderlinge communicatie kan je dit prima gebruiken. Deze set wordt ook gebruikt door motorrijders.

Omdat het bereik van deze porto's zo minimaal is, moet je ook bedenken dat ze je op deze manier ook kunnen vinden door je signaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze porto's hebben een maximaal bereik van zo'n 3km onder ideale omstandigheden. De kans zal klein zijn dat je daar anderen mee oppikt. Maar voor onderlinge communicatie kan je dit prima gebruiken. Deze set wordt ook gebruikt door motorrijders.

Omdat het bereik van deze porto's zo minimaal is, moet je ook bedenken dat ze je op deze manier ook kunnen vinden door je signaal.

Het stukje over het kunnen vinden met minimaal bereik snap ik niet.

Als je een beperkte zend en ontvangradius hebt ben je naar mijn idee lokaal bezig. Ben je dan niet juist moeilijker te vinden omdat de pakkans zich verkleint?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze porto's hebben een maximaal bereik van zo'n 3km onder ideale omstandigheden. De kans zal klein zijn dat je daar anderen mee oppikt. Maar voor onderlinge communicatie kan je dit prima gebruiken. Deze set wordt ook gebruikt door motorrijders.

Omdat het bereik van deze porto's zo minimaal is, moet je ook bedenken dat ze je op deze manier ook kunnen vinden door je signaal.

.

Het stukje over het kunnen vinden met minimaal bereik snap ik niet.

Als je een beperkte zend en ontvangradius hebt ben je naar mijn idee lokaal bezig. Ben je dan niet juist moeilijker te vinden omdat de pakkans zich verkleint?

 

Als je dit veilig denkt te gebruiken op je BOL bijvoorbeeld om zo onderling te communiceren, verraad je je plek naar de buitenwereld. Zo bedoel ik het eigenlijk :)

 

Als je een sterkere zender hebt die op 10km afstand al op volle bak signaal binnenkomt is het moeilijker deze te pinpointen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is voor beide wat te zeggen. Voordeel van een groot bereik is gelijktijdig ook een nadeel. Je bent over grotere afstanden te horen, dus de kans dat je gehoord wordt is groter en daarmee de kans dat je uit gepeild wordt ook.

Dat deed ik vroeger met vossejachten.

 

Met een klein bereik heb je het voordeel dat er meestal weinig mensen zijn die je waarschijnlijk zullen horen. Als ze je kunnen horen zitten ze aardig dichtbij en kunnen ze je ook peilen.

Maar met een goede BOL beveiliging had je ze ook al kunnen zien en een radiostilte in acht kunnen nemen.

 

Ik denk dat je beter een radioprotocol kunt bedenken.

 

Mijn advies is:

 

Zoveel mogelijk radiostilte in acht nemen.

Als je dan toch moet zenden, zo kort mogelijk liever nog korter

Veel van de diverse banden uitluisteren, dan kun je misschien ongewenste elementen aan horen komen.

"aanvulling" Deel de omgeving van je BOL op in sectoren, en geef die niets betekenende namen. Noem dus nooit, maar dan ook echt nooit, de exacte locaties.

 

Ik ben benieuwd hoe anderen daar over denken, en of er aanvullingen zijn op een radioprotocol.

 

Dit zijn mijn 5 centjes.

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dit veilig denkt te gebruiken op je BOL bijvoorbeeld om zo onderling te communiceren, verraad je je plek naar de buitenwereld. Zo bedoel ik het eigenlijk :)

 

Als je een sterkere zender hebt die op 10km afstand al op volle bak signaal binnenkomt is het moeilijker deze te pinpointen.

 

Eens met @Marcov hierboven. Als je mensen hebt op 3km afstand van je bol, en je weet niet dat ze er zijn heb je al een probleem denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dit veilig denkt te gebruiken op je BOL bijvoorbeeld om zo onderling te communiceren, verraad je je plek naar de buitenwereld. Zo bedoel ik het eigenlijk :)

 

Als je een sterkere zender hebt die op 10km afstand al op volle bak signaal binnenkomt is het moeilijker deze te pinpointen.

 

Duidelijk. Dan ben je moeilijk te vinden in een groter gebied. 10km in alle richtingen geeft een 400 km2 gebied. 3 km in alle richtingen komt op 36km2. De kans dat je door een radar opgepakt wordt en iemands interesse wekt is op 36 km2 toch 11x zo klein?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kortom, tijdens een SHTF heb ik dus niets aan het setje (mits er preppers op max. 3km afstand zitten bij ideale omstadigheden)?

Ja, ik had toevallig ooit dat setje gekocht voor het karten (zodat men wat dingen aan mij door konden geven)...dus dacht "ik vraag het even".

 

Wat is een beetje een degelijk budget setje dat je zonder licentie mag gebruiken? Om toch een wat groter bereik te hebben...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...