Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn eerste EDC


Kwik

Aanbevolen berichten

Na een tijdje van inlezen hier op het forum ben ik begonnen met het maken van mijn eerste EDC. Deze heb ik sinds kort vrijwel altijd bij mij. Of in de auto, werktas of onder m'n jas. Meestal zitten deze spullen er in. Soms laat ik iets thuis of voeg ik iets toe speciaal voor de dag.

Uiteraard hoor ik graag of ik nog iets mis of andere dingen die er in moeten volgens jou.

 

Alles zit in de Eastpak links. Er is nog ruimte over.

 

 

14933778188_e3a4795cbe_z.jpg

 

1 Eastpak Buddy

2 Gas aansteker

3 Oordopjes

4 Usb lader

5 Brillendoekje

6 Geprinte kaartjes omgeving

7 Buf

8 Voedingreep extra energy

9 Nagelknipper

10 Minimesje aan sleutelhanger

11 Photon micro red light

12 Acme tornado fluit

13 Kleingeld diverse munstukken

14 Fenix e01 lampj

15 LEITZ Complete 4-in-1 stylus laser en lampje

16 Light My Fire Titanium Spork

17 Secrid pasjes houder

18 CSAR Buck

19 Watervaste lucifer

20 Paracord/Usb stick met SAS handboekje pers bestanden

21 Reddingsdeken

22 Drukverbandje en pleisters

23 Suiker/Melk

24 Kleine Smartphone met sim en backup bestanden pers documenten + apps als kompas en kaarten

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 72
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het eerste wat in mij op komt, je mist een mini waterfilter of lifestraw.

En een noodponcho is ook nog wel handig (die zijn niet zo duur en wegen weinig) Voor de rest een goede start.

 

Idem commentaar. En iets om te drinken of water in op te bergen. Bijvoorbeeld zo'n collapsable plat flesje. Voor de rest ziet het er prima uit. Klasse en een kudo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

zolang de EDC voor jou werkt is die perfect,

 

ik zit op maximaal 15km afstand van mijn huis dus een uitgebreidde EDC heb ik niet maar mijn EDC,

 

attachment.php?attachmentid=12593&stc=1

 

regen poncho of tarp

hudsonbay tobacco box met vergroot glas

slijpsteen fallkniven

betadine pleisters

meerdere ferro rods en strikers plus aansteker

leatherman multitool hierin zit fatwood met een blanke ferro rod

flint and steel met beetje zelfgemaakt fatwood

char tin vol met charcloth

survival notitieboekje met van alles erin

dit alles zit in een a6 notebook cover helemaal snug as a bug kan eventueel ook aan mijn riem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er netjes uit.

Je zou het mes kunnen vervangen door een mes met meerdere functies, zoals een Victorinox Swiss Soldier's knife 08.

Verder is een EDC zeer persoonlijk. Ik werk doorgaans max. 30 km van huis, dus een waterfilter laat ik meestal thuis.

Ga ik verder weg, of zijn de omstandigheden daarnaar (winterweer, hitte, etc.) dan pas ik ook mijn EDC/GHB daarop aan.

In de auto heb ik meer voorraad. Een vast mes zoals een Mora is gezien mijn werk niet gewenst in een EDC.

Persoonlijk zou ik wat meer EHBO spullen meenemen, en wat pijnstillers.

Leuke Spork btw.

En vergeet niet de spullen waterdicht in te pakken. Alles wat niet nat mag worden in plastic! (heb ik zelf ondervonden..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kwik wat zijn de afmetingen van dat tasje? Zoek zelf namelijk nog een tasje voor bij mijn reservewiel :-)

 

Ik las echt eerst "tasje voor m'n reservewiel ;)

 

 

Merk Eastpak

Artikelnummer 706420508163

Gewicht 0.1 Kilo

Materiaal Polyester

Afmetingen 21x15x5 cm

Inhoud 2 Liter

Garantie 30 Jaar

Model Eastpak One

Kleur Midnight

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kwik,

 

Je hebt al een nette EDC samengesteld! Enkele toevoegingen die ik nog zou aanraden:

Iets om water in te vervoeren, b.v. een emergency water bag (klein op te rollen dus neemt niet veel ruimte in zolang je hem niet nodig hebt)

Een klein waterfilter of anders waterzuiveringstabletten

Ducktape

Klein kompas

Een vast mes, liefst 'full tang' (dus geen vouw mes/ zakmes) mits dit geen problemen oplevert in jou persoonlijke situatie (b.v. op je werk).

Een multi tool/ zwitsers zakmes kan ook erg handig zijn.

 

Een EDC is uiteraard zeer persoonlijk en je zult zelf moeten overwegen welke artikelen je denkt nodig te kunnen hebben. Persoonlijk probeer ik ook rekening te houden met minder waarschijnlijke zaken, dus ook al ben je niet ver van huis kan er zich best een situatie voor doen waardoor je toch niet makkelijk thuis kunt komen (plotselinge zware weersomstandigheden om maar iets te noemen). Dan zul je zaken als een manier om aan drinkwater te komen wel nodig kunnen hebben.

 

Hier is een link naar mijn EDC, voor eventuele verdere inspiratie. Bedenk wel dat ik mijn EDC altijd op mijn lichaam draag en daardoor beperkt ben in wat ik mee kan nemen. Als ik verder van huis ga neem ik dan ook altijd mijn GHB mee, die veel uitgebreider is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn edc aangepast onlangs.

Iets minder bushcraft iets meer urban, want daar woon ik.. In Nederland, de randstad.

 

Nu: zakdoek van katoen voor wondjes, waterfilter en tegen rook voor de neus, aansteker, victorinixmet zaagje, touw, poncho en een zaklamp met led.

Wil nog een kleine multitool erin.

 

Eruit zijn de bear grylls survival folder, firesteel met tondel, klein mesje, zilverdeken. Erbij de lamp.

 

Ik werk 5 km verderop en familie/vrienden zijn allemaal dichterbij, dus meer wat handige dingen erin ipv een bushcraft ghb geval mee te zeulen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tip @Fridtjof om de spullen waterdicht te verpakken! Zon tasje houd wel wat water tegen, maar in een flinke hoosbui worden je spullen toch echt nat. Wat echt niet nat mag worden zou ik inderdaad in plastic verpakken en het is misschien ook wel een goed idee om alles in een plastic tas te stoppen die dan in de eastpak gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kwik,

 

Je hebt al een nette EDC samengesteld! Enkele toevoegingen die ik nog zou aanraden:

Iets om water in te vervoeren, b.v. een emergency water bag (klein op te rollen dus neemt niet veel ruimte in zolang je hem niet nodig hebt)

Een klein waterfilter of anders waterzuiveringstabletten

Ducktape

Klein kompas

Een vast mes, liefst 'full tang' (dus geen vouw mes/ zakmes) mits dit geen problemen oplevert in jou persoonlijke situatie (b.v. op je werk).

Een multi tool/ zwitsers zakmes kan ook erg handig zijn.

 

Een EDC is uiteraard zeer persoonlijk en je zult zelf moeten overwegen welke artikelen je denkt nodig te kunnen hebben. Persoonlijk probeer ik ook rekening te houden met minder waarschijnlijke zaken, dus ook al ben je niet ver van huis kan er zich best een situatie voor doen waardoor je toch niet makkelijk thuis kunt komen (plotselinge zware weersomstandigheden om maar iets te noemen). Dan zul je zaken als een manier om aan drinkwater te komen wel nodig kunnen hebben.

 

Hier is een link naar mijn EDC, voor eventuele verdere inspiratie. Bedenk wel dat ik mijn EDC altijd op mijn lichaam draag en daardoor beperkt ben in wat ik mee kan nemen. Als ik verder van huis ga neem ik dan ook altijd mijn GHB mee, die veel uitgebreider is.

 

Bedankt voor je antwoord @elloco999 mooie goede EDC heb jij! Ik ga die van mij aanpassen met feedback uit dit draadje. Waarom een full tang?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Full tang is logisch.

 

Je gebruikt een mes voor heel veel doeleinden, het is en blijft het meest primaire gereedschap van de mens.

 

Een niet Full tang mes kan afbreken bij het handvat, bv. of je houdt een raar stompje na het lemmet over. Bv. bij het batonnen van een stukje hout (onderschat het nut hiervan niet). Bij een goedkope Full tang zal het handvat er wellicht afbreken maar dan nog hou je een nuttig stuk gereedschap over wat simpel is te voorzien van een nieuw handvat, een stuk paracord, van mij part droog gras.

 

De opmerkingen van beide heren graag voor lief nemen. Een Mora is een goedkope en prima optie, voor elk ander mes zul je echt een meervoud aan prijs betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste (alle?) messen van Mora zijn niet full tang maar hebben een rat tail tang. Neem bijvoorbeeld de Mora Companion MG:

1092_a274a82a8381bde563e94ad4ddafce4a.jpg

 

Op deze doorsnede zie je dat het metaal van het mes ongeveer 3/4 het handvat in loopt en ongeveer 1/3 van de hoogte van het lemmet is. Dit is een zwak punt in het mes. Er bestaat een kans dat als je veel kracht zet op het mes dat het mes net in of bij het handvat afbreekt.

 

Bij een full tang mes loopt het metaal door het hele handvat heen zoals op dit plaatje te zien is:

cutit-bushcraft-full-tang.jpg.aa2a7d6521fb03b04ecda57f10a2e520.jpg

 

Een mes met een full tang is dus sterker (mits van hetzelfde metaal gemaakt en het dezelfde dikte heeft etc), maar kan ook kapot het kost alleen veel meer moeite. Dat is de reden dat veel mensen een full tang mes aanraden voor survival doeleinden. Als je leven er vanaf hangt wil je een mes met de minste kans op breken.

 

Ik schreef al dat Mora messen niet full tang zijn, maar ondanks dat zijn ze wel oersterk en erg goed geprijsd. De Companion MG heb je al voor 12 euro! Of een Mora Buscraft (signal) voor 23 euro. Full tang messen zijn een heel stuk duurder, 70 euro of meer als je een goede wilt. Of je moet het geluk hebben dat je net als Dave Canterburry een oud slagersmes op de kop kunt tikken voor een paar euro op een rommelmarkt. In zijn video's gebruikt Dave dat mes regelmatig en het heeft hem slechts 3$ gekost!

 

Persoonlijk gebruik ik een Mora Bushcarft Black, waar ik zeer tevreden over ben. Ook dit mes is niet full tang, maar de tang is wel hoger (en het lemmet en dus ook de tang dikker) dan bij veel andere Mora messen :

1091_f074979d0d13daf22fa2618db3e297c6.jpg

 

Ik wil nog steeds graag een full tang mes, maar vanwege de prijs heb ik dat nog niet gekocht. Moet ik eerst voor sparen. Mijn idee was om een Mora Companion als backup te gebruiken, maar die heb ik nog steeds niet aangeschaft. De enige backup die ik nu heb is het mes op mijn multi tool. Ondertussen gebruik ik mijn Bushcraft voor alles, inclusief het batonneren van hout, en hij doorstaat alles met vlag en wimpel.

 

Als je geen geld hebt voor een goed full tang mes, dan zou ik zeker een Mora aanraden. Zoek maar eens op Google naar mensen die hun Mora gebroken hebben. Ik heb er nog niet een kunnen vinden waarbij het niet zo was dat het mes mishandeld werd (alsof het een bijl, breekijzer of schroevendraaier is). Als je zo met je messen om gaat kan elk mes kapot gaan, ook een full tang mes van 200 euro...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk inmiddels niet meer, en toen nog geheel niet met preppen, edc, etc. bezig, maar wat ik in al die jaren (incl. school etc.) graag in een EDC had gehad waren zaken als schoon ondergoed, sokken, tampon, borstel en tandpasta. Waarom ontbreken die eigenlijk altijd in dit soort tasjes? Nooit iemand waarbij de baas plotseling iemand voor presentatie of wat dan ook nodig heeft? Ongelukjes gebeuren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk inmiddels niet meer, en toen nog geheel niet met preppen, edc, etc. bezig, maar wat ik in al die jaren (incl. school etc.) graag in een EDC had gehad waren zaken als schoon ondergoed, sokken, tampon, borstel en tandpasta. Waarom ontbreken die eigenlijk altijd in dit soort tasjes? Nooit iemand waarbij de baas plotseling iemand voor presentatie of wat dan ook nodig heeft? Ongelukjes gebeuren?

 

Geen idee waarom je baas daarvoor een tampon van je nodig heeft. :p

 

Meeste EDC, GHB's etc zijn natuurlijk voor noodgevallen die niet zozeer met dit soort maatschappelijke problemen te maken hebben.

Ook ik had vroeger een pantalon, overhemd, jasje, nette schoenen, deo en stropdas in m'n auto liggen, maar die som ik idd niet op als ik het hier over mijn EDC heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...