Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelfverdediging tutorials


Loreen

Aanbevolen berichten

Toevallig kwam ik onderstaande filmpjes vandaag tegen, leken me wel nuttig om hier te delen. Ik heb net de zoek-functie gebruikt, zelfverdediging wordt hier uiteraard besproken maar ik zag nog geen topic over gewoon simpele "how to's", waarbij je geen wapens (nodig) hebt en geen vechtsport hoeft te beheersen.

Gewoon laagdrempelige handelingen die denk ik voor iedereen handig zijn om te weten/kunnen/kennen. Overigens staat er als titel bij "women's selfdefence", maar ik denk dat dit voor iedereen nuttige dingen zijn.

(nou moeten de boefjes natuurlijk niet deze filmpjes kijken hè)

 

[video=youtube_share;QO2FEdtRi44]

Wat te doen als je tegen de muur verstikt wordt

 

[video=youtube_share;GG0sQkZXsbY]

Zelfde situatie, andere optie

 

[video=youtube_share;Mk2HmUpIYM4]

Ontsnappen als iemand bovenop je zit

 

[video=youtube_share;_qi4hFyRM1c]

Soft targets (gevoelige punten)

 

[video=youtube_share;fc3NLXJzx9o]

Als iemand een wapen in je snufferd douwt

 

[video=youtube_share;VkO-wacQgzc]

Als je van achteren vastgehouden wordt

 

Nou dit lijkt me voor nu wel even genoeg ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik vind dit soort filmpjes eerder gevaarlijk dan een toevoeging, net als systemen die mensen wijsmaken dat je na een paar keer oefenen levend uit een doelbewuste aanval gaat komen.

 

10 seconden de luchtpijp toeknijpen in een noodsituatie en het is meestal game over....

 

But who am I to talk trash about it?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wel dat mensen zeggen dat filmpjes als deze ook gevaarlijk kunnen zijn en dat training een must is...maar...de filmpjes tonen wel aan dat er mogelijkheden zijn en dat je altijd iets kunt proberen om uit een penibele situatie te komen. Met name begrijpen dat de oogballen zeer kwetsbaar zijn en natuurlijk het kruis kan al een "oplossing" bieden of iig een mogelijkheid om weg te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit soort filmpjes eerder gevaarlijk dan een toevoeging, net als systemen die mensen wijsmaken dat je na een paar keer oefenen levend uit een doelbewuste aanval gaat komen.

 

10 seconden de luchtpijp toeknijpen in een noodsituatie en het is meestal game over....

 

But who am I to talk trash about it?

 

Oké, ik vertrouw er op dat jij er meer verstand van hebt dan ik, dus als jij denkt dat het juist gevaarlijk is mag het van mij weg? (dat meen ik serieus, niet sarcastisch)

 

Nogmaals, ik wou dit niet plaatsen als vervanging van ervaring of daadwerkelijke training.

Mijn idee was om het te plaatsen voor mensen zoals ik, die 0,0 zelfverdedigingskennis hebben en weten dat er voorlopig echt geen vechtsport-abonnement in zit. Mijn gedachte daarbij was dat iedere handeling die je dan wel weet, ook al is het puur theoretisch, al meer is dan niks.

Ik ben echt niet zo naïef om te denken dat ik na het kijken van zo'n filmpje "heel de wereld aan kan", maar ik ben ook niet zo naïef dat ik denk dat ik nooit in een situatie terecht zal komen waarbij ik denk "shit, en nu?". Al heb ik door het kijken van zo'n filmpje maar 1% meer kans om te ontkomen aan wie dan ook, omdat ik me toevallig herinner dat ik m'n armen binnenlangs moet doen, dan lijkt die ene procent kans me al beter dan 0% kans toch?

 

Niet iedereen heeft legio alternatieven ter beschikking :)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, ik vertrouw er op dat jij er meer verstand van hebt dan ik, dus als jij denkt dat het juist gevaarlijk is mag het van mij weg? (dat meen ik serieus, niet sarcastisch)

 

Nogmaals, ik wou dit niet plaatsen als vervanging van ervaring of daadwerkelijke training.

Mijn idee was om het te plaatsen voor mensen zoals ik, die 0,0 zelfverdedigingskennis hebben en weten dat er voorlopig echt geen vechtsport-abonnement in zit. Mijn gedachte daarbij was dat iedere handeling die je dan wel weet, ook al is het puur theoretisch, al meer is dan niks.

Ik ben echt niet zo naïef om te denken dat ik na het kijken van zo'n filmpje "heel de wereld aan kan", maar ik ben ook niet zo naïef dat ik denk dat ik nooit in een situatie terecht zal komen waarbij ik denk "shit, en nu?". Al heb ik door het kijken van zo'n filmpje maar 1% meer kans om te ontkomen aan wie dan ook, omdat ik me toevallig herinner dat ik m'n armen binnenlangs moet doen, dan lijkt die ene procent kans me al beter dan 0% kans toch?

 

Niet iedereen heeft legio alternatieven ter beschikking :)

 

Vertrouwen zo'n raar woord :rolleyes:

 

Een aanvaller dat niet kan zien of ademen kan in principe ook niet aanvallen maar dat is theorie gebaseerd zonder rekening te houden met variabelen.

 

Die 1 % is imo nogal optimistisch, slechts weinig mensen hebben de fight reflex in een noodsituatie. Deze dingen moeten instinctief gebeuren want je krijgt in bepaalde situaties niet de tijd om na te denken.

 

Ik ga dit soort gesprekken ook liever aan face to face bv op een sc en niet openbaar op een forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wel dat mensen zeggen dat filmpjes als deze ook gevaarlijk kunnen zijn en dat training een must is...maar...de filmpjes tonen wel aan dat er mogelijkheden zijn en dat je altijd iets kunt proberen om uit een penibele situatie te komen. Met name begrijpen dat de oogballen zeer kwetsbaar zijn en natuurlijk het kruis kan al een "oplossing" bieden of iig een mogelijkheid om weg te komen.

 

En als de poging mislukt gaat de persoon in overdrive en is het zeker game over...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is geen vervanging voor training met een goede instructeur. Filmpjes kunnen een goede tool zijn. Als naslagwerk, bewustwording etc. Er is echter meer bagger te vinden op youtube dan nuttige filmpjes.

Wat ook een nuttig middel is voor momenten dat ''live'' training niet mogelijk is, is visualisatie. Stel je een scenario voor en bedenk oplossingen. ''wat zou ik kunnen doen als...'' . Bedenk wat de uitkomst zou kunnen zijn als je niets doet ( beroving loopt uit op fatale steek met mes, of hersenschudding door een dreun op je kop ), en stel je daarna voor hoe de beste en meest realistische oplossing er voor jou zou uitzien. Hou het simpel. Wegrennen, bukken, afweren met je handen enz... stel jezelf niet voor als ninja.

Over verschillende scenario's nadenken helpt je betere beslissingen te nemen als het er in het echt op aan komt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zijn basis Krav Maga,ik zie niet hoe het gevaarlijk kan zijn om na te Kijken, maar vechten ga om trainen.dus als je blut Ben zoek iemand in de buurt om mee te meppen.je kun mischien ook online training vinden.krav Maga is niet moelijk ,je leer het in ong 1 1/2 mand bij je basis training van IDF.leren je zelf zelf om te zetten ,van rustig tot hoog adrenaline in korte Tijd is belangrijk.en onder ogen zien dat lief zijn niet help tegen fysieke agresie.trouwens ook met tecniek is het niet makkelijk te winnen van iemand die veel zwarder is.plus hij is al een tijdje klaar om aanvallen.je zelf leren correct te reageren in minder dan een seconde is de grooste uitdaging.als je oeffen ,probier ook echt dat onderbuik woede te voelen.

 

@ johnny bravo,ik kan zwemen zonder zwemles,mijn kinderen idem ditto.je kun prima je kinderen leren zwemen.je hoef niet op les om iets te leren.puppy cursus,zwemles,skiles. Het is makellijk maar zeker niet de enige manier.

Ik ken weinig landen met zwemles.

@carismo,ik lig op jouw met mijn stijfe pik tussen je benen, wrug je erbij......née dan moet je niks doe wat tot escalatie zou kunnen Lijden.wie weet wat de volgende stap Zou zijn.just destroy the MF.

bij anval vecht je terug met alles wat je heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zijn basis Krav Maga,ik zie niet hoe het gevaarlijk kan zijn om na te Kijken, maar vechten ga om trainen.dus als je blut Ben zoek iemand in de buurt om mee te meppen.je kun mischien ook online training vinden.krav Maga is niet moelijk ,je leer het in ong 1 1/2 mand bij je basis training van IDF.leren je zelf zelf om te zetten ,van rustig tot hoog adrenaline in korte Tijd is belangrijk.en onder ogen zien dat lief zijn niet help tegen fysieke agresie.trouwens ook met tecniek is het niet makkelijk te winnen van iemand die veel zwarder is.plus hij is al een tijdje klaar om aanvallen.je zelf leren correct te reageren in minder dan een seconde is de grooste uitdaging.als je oeffen ,probier ook echt dat onderbuik woede te voelen.

 

 

@carismo,ik lig op jouw met mijn stijfe pik tussen je benen, wrug je erbij......née dan moet je niks doe wat tot escalatie zou kunnen Lijden.wie weet wat de volgende stap Zou zijn.just destroy the MF.

bij anval vecht je terug met alles wat je heb.

 

Ik zit zelf meer dan 25 jaar in de krijgskunsten en gevechtsporten, oosterse wapentraining en bezig met anatomie en ergonomie...

In de loop van mijn ervaringsperiode veel mensen zien komen en ook zien gaan, heb mensen geweten die meer dan 10 jaar trainen alsnog in het ziekenhuis zijn beland door een geëscaleerde banale ruzie.. --> Ik heb zelf ook verwondingen opgelopen 16 jaar geleden toen 8 mensen het gemunt hadden op een kennis van me en daar mee tussen ben gesprongen. Ik heb instructeurs op hun bek zien gaan (waaronder ook enkele KM mensen) omdat ze tegenover iemand stonden die ze onderschat hadden.

 

Krav maga is niet moeilijk.... kan best zijn, maar ook niet onfeilbaar. Verklaren dat iedereen KM op anderhalve maand de basis onder de knie kan hebben... ik blijf er altijd mijn vraagtekens bij hebben (of

je moet anderhalve maand minimum 8 uur per dag trainen, maar dan ook weer niet realistisch ivm spierverzuring, mogelijke verrekkingen en andere kleine blessures). KM kan best wel doeltreffend zijn maar imo als er reeds een deftige basis is van krijgskunsten, vechtsport of millitaire gevechtstraining, dan is anderhalve maand misschien haalbaar maar iemand dat nog nooit gevochten heeft dit proberen wijs te maken is nog gevaarlijker dan te denken dat je van instructiefilmpjes een paar procenten meer kans hebt.

 

Maar zoals ik al zei wie ben ik om kritiek te hebben op die filmpjes.

 

edit: ik heb niet beweerd dat mensen zich ineen moeten laten slaan of aanrandingen moeten ondergaan, maar bewustzijn van de omgeving en actie ondernemen voor de aanval of de aanranding gaat plaatsvinden is belangrijker dan ervan uitgaan dat je bij zo'n situatie plots gaat denken aan wat je in die filmpjes hebt gezien...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...