Ga naar inhoud
GENEGEERD

Packet radio ofwel digitaal signaal op de 27mc


Gast ghostwhiper

Aanbevolen berichten

Gast ghostwhiper

Ben de afgelopen dagen druk bezig geweest om mijn packet radio systeem werkend te krijgen.

Vandaag eindelijk voor elkaar een werkend systeem te krijgen en een baken uit te zenden.

Heb het eerder werkend dan @Communicator.

 

Wat is packet radio:

Heel simpel gezegd heb je 3 dingen nodig, een werkende cb radio (of welke frequentie je ook wilt gebruiken), een packet modem en een computer.

 

Dat is leuk maar wat kun je er mee?

Dat is heel simpel digitaal signaal vanaf je computer de ether in sturen.

Het is mogelijk om te verbinden met zogenaamde codes en daarop bijvoorbeeld te emaillen, een bbs lezen en schrijven en zelfs plaatjes sturen.

 

Ik heb nog geen verbindingen gemaakt maar houdt jullie op de hoogste.

 

Specs:

Danita 240 fm bak

Alan 1200 rmd packet modem

Windows 98 laptop met ez-packet software.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
blablabla blablabla

Heb het eerder werkend dan @Communicator.

 

bla blabla blablabla bla ....

 

Ja joh ... wrijf het er ff lekker in!

 

Details wil ik zien ! Hoe heb je het één en ander aan elkaar geknoopt?

 

Ikzelf ben nog steeds op zoek naar mijn usb/serieel kabel waarmee ik mijn soundcard interface kan aansturen via de pc of laptop. Als ik deze heb kan ik elk signaal over elk gewenst stuk zendapparatuur versturen.

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Communicator naast het solderen op de goede pin lay-out is de software wel het moeilijkste om goed te krijgen.

Ik werk met ez-packet en moest echt met hexadecimale code werken om mijn com1 aan te sturen.

 

Andere software heb ik nog niet werkend gekregen icm een beacon die iedere 180 seconde uitgezonden word.

Die beacon bestaat uit de callsign en eventuele tekst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verschillende soorten software in mijn arsenaal en heb met de meeste al gedegen ervaring om te weten hoe ik deze moet instellen om straks de compoort aan te sturen om zo de PTT te bedienen. Ik heb reeds ervaring in deze met de yaesu ft-817d. dat was echt een piece of cake. compoort selecteren en knallen met die hap!

 

zo heb ik vorig jaar met 5Watt zitten CW'en* met een Rus zo'n 600km ten Noorden van Georgië (pak 'm beet zo'n slordige 2500km).

 

CW = Morse Code.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik weet wat cw is icm leren voor n of f ;)

Data draait echt ver op vergeleken met gewone modulatie.

Kom met 4 watt net zo ver als met 10 watt spraak maar wel een s puntje meer :p

Denk dat als mn imax staat we misschien via lsb wel een verbinding kunnen maken als ik op 15 - 35 watt ga zenden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is simpel uit te leggen he

 

voor spraak heb je een breder spectrum nodig van de gebruikte band. Ik vergelijk het altijd met een Equalizer voor je stereotoren. Stel dat je een 12 bands eq hebt, die heb je allemaal nodig om je spraak in te stellen. Voor data heb je slechts 1 of 2 van die schuifjes nodig. Alle power die je hebt centreer je dus op die 1 of 2 banden ipv alle 12...

 

De uitleg die ik er bij geef is ook niet specifiek voor jou bedoelt, maar voor diegenen die dat niet weten :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ben bezig om de modem op xp werkend te krijgen.

Kom niet veel positieve verhalen tegen over baycom en xp maar aangezien de Windows 98 software ook niet lekker werkt doe ik een poging.

Moet toch echt de imax neerzetten en de modem op de lincoln gaan aansluiten voor het dx verkeer want lokaal is het redelijk stil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is jammer dat je enkel beperkt bent tot packet met die Alan. De soundcard Interface die ik nu heb kan in principe alle data verwerken mits ik de juiste software maar gebruik.

Ik kan het nu al zonder die interface, maar dan moet je telkens handmatig de mic activeren als de pc zijn signaal gaat verzenden. Ik heb dit vorig jaar uitvoerig getest wat ook terug te vinden is op youtube.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik ben inderdaad afhankelijk van het x25 protocol met deze modem.

Maar dit is nog steeds het meest gebruikte protocol.

 

Als ik dit een beetje draaiend heb ga ik kijken voor een raspberry pi tnc modem dan kan ik ook een digipeater gaan maken van pmr naar 27mc bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Communicator dat is wel een heel traag protocol.

Zal vanmiddag even een filmpje maken van mijn beacon en die duurt nog geen 2 seconde en zend net zo veel tekst door.

 

Eerdaags heeft een maat van me ook een modem liggen en kan ik met hem samen wat uitgebreider gaan testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Zo ziet mijn installatie er uit met de president lincoln.

20140906_131155.jpg.ed8620e25ca54a206713b6f2815c286f.jpg

 

Rode draadje van de mic is de plus van de modem en gaat naar de voeding.

Zwarte draadje is de audio plus van de speaker af.

Massa, ptt knop en de modulatie gaan via de mic aansluiting van de bak.

 

Ik zou eventueel een microfoon op de modem aan kunnen sluiten en hem gewoon voor spraak kunnen gebruiken als de modem uit staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cool, ik wist niet dat dat nog bestond :-)

Heb dat 20 jaar geleden ook gedaan.

Had een Atron antenne en een 30 watt versterker.

Ik geloof dat ik mijn alan 48 ook nog ergens heb liggen omgebouwd tot 400 kanalen.

 

Misschien toch eens kijken of die het nog doet, misschien leuk voor in de landy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

leuk onderwerp.. ik draai hier zelf ook al jaren packet. vaak leuke dx.. geen idee waar jullie zitten.. ik zit in gelderland (achterhoek) en werk met n tnc2s dk9sj modem en werk met sp 9.75 (dos prg) draaiend onder win xp en vista en windows 2000

 

radio is een president grant antenne een sirio gianmaster... packet call NL1EBU

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Pfff, nou ik heb het spul hier nu ook aan de gang. ik kan nu met het programma FLDIGI Vrijwel elke digitale mode verzenden en ontvangen via de 10, 11 en 12 meter.

Ik gebruik de CRT SS6900n 40Watt met een MFJ-1275 Sound Interface, aan een Montova 8 Turbo.

Nu nog op zoek naar een degelijk packet programma, die ik op minimaal WinXP kan draaien... of Linux Ubuntu. Alles draait nu op mijn hoofd pc, maar moet straks verplaatst worden naar een ander dedicated systeem.

 

Bij dit FLDIGI programma zit ook het programma FLARQ 4.3.5 het ziet er naar uit dat dit programma een 11 verbinding kan maken met een ander, en zo via het gekozen protocol bestanden en berichten naar elkaar verzenden.

Het is zooo jammer, dat ik hier niemand in de buurt heb waarmee ik dit eens allemaal kan uittesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Wat wil je op zetten @Communicator?

Een packet node opzetten of gewoon verbinding maken met een node?

 

Ik gebruik voor de node bpq32 op Windows xp alleen vergt dit Veel code typen in diverse configuratie bestanden en daar is geen goede handleiding voor te vinden.

Ben er zelf middels trail and error 2 weken mee bezig geweest.

Om verbinding te maken met die node kun je vrijwel ieder terminal programma gebruiken want alles komt toch via hf van de node naar de terminal.

Terminal naar terminal verbinden kan ook maar dat is niet meer dan een simpele converse/chat mode

 

Bpq32 zou met de ervaring die ik er inmiddels mee heb ongeveer een 3 uur kosten om compleet op te zetten.

 

Nog even een ding als je 24/7 de boel laat draaien gebruik dan niet te veel en bij voorkeur 4 watt aan vermogen.

 

Software wat ik gebruik:

Bpq32 (bbs en Chat node Windows en Linux beschikbaar)

Mixw (terminal betaalde software)

Hamradio deluxe (terminal betaalde software maar werkt super)

 

Fldigi vind ik niet zo geweldig, zachte modulatie en veel packet errors.

Link naar reactie
Delen op andere sites

attachment.php?attachmentid=16517&stc=1

 

Zo, nu alles op z'n plek gezet, ROS geïnstalleerd en krijg van over de hele wereld berichten binnen... lache man! Thailand 9+30dB ... ik heb zelf nog geen QSO kunnen maken, maar dat komt nog wel :)

 

Wat betreft packet, weet ik niet wat ik wil eigenlijk. Uit ervaring weet ik dat dit waarschijnlijk nutteloze moeite gaat zijn, aangezien hier niemand in de omgeving iet met packet doet. En ik vertik het om daar ook internet voor te gebruiken. Dus ja, draait hier straks een prachtige node, of wat dan ook, en ben ik de enige die het gebruikt.

 

ROS daarentegen vindt ik wel een machtig mooi protocol! Zelfs als ik vrijwel niets hoor aan signaal, weet hij er nog een verhaal van te maken. knap zeg!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Communicator met condities word er regelmatig vanuit Limburg via Noorwegen of de noordpool verbinding met mn bbs gemaakt :)

met condities kan het heel raar lopen en vooral in het Oostblok zitten nog veel packet stations.

Hier in de buurt zat niemand tot ik iedere 3 minuten een baken aan het uitzenden ging het werd ineens druk met mensen die even de boel aansloten ;)

Andere leuke manier van packet is je baofeng afstellen op de ISS of andere satellieten.

 

Wat betreft qso maken gewoon je baken de lucht in sturen.

Cq dx Cq dx Cq dx [call naam] [call naam] [19div] [locator] fse K

Komt vanzelf wel reactie op :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Hoor je die kraak echt op je bak of komt die alleen op de waterval voorbij?

als het op je waterval is kan het door je geluidskaart komen of door galvanisch scheiding.

Gebruik je je line in of je microfoon aansluiting van de geluidskaart?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt op de bak helaas, boven de 28.035 is het weg.

 

Ik ben momenteel samen met mijn maatje bezig om op mijn linux bak een bbs node op te zetten. We hebben de soundmodem al zo ver dat hij luistert naar de juiste line-in. De PTT werkt al naar behoren. Nu zijn we verder aan het sleutelen aan het AX25 protocol.

 

We willen Mistic BBS gebruiken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Communicator mijn advies ga bpq als node gebruiken veel stabieler en verder doorontwikkeld ga je het niet vinden ;)

 

Die storing klinkt als plc storing, weinig aan te doen helaas ben er namelijk mee bezig geweest alleen AT doet niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...